Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties

Ubisofts Adrian Blunt heeft aangegeven dat de Wii U-versie van Ghost Recon Online geen 'friend codes' zal gebruiken. Het spel krijgt een met PSN en Xbox Live vergelijkbaar systeem. Of dat bij alle Wii U-titels zo wordt aangepakt, is onbekend.

Dit meldde de Ubisoft-producer tegenover het MTV Multiplayer-blog. Nintendo gebruikt het friend-codesysteem al sinds de introductie van de Nintendo DS. Friend codes bestaan uit twaalf tekens en spelers kunnen met elkaar in contact komen als ze elkaars codes correct invullen. Voor iedere game op de DS en de Wii krijgt een gebruiker een aparte friend code. Op de 3DS is dit systeem enigszins versimpeld: friend codes verschillen niet langer per spel.

Op de online-netwerken van Microsoft en Sony, Xbox Live en PSN, kiezen gamers simpelweg een naam, en deze hoeft niet aan beide kanten te worden ingevuld om elkaar te kunnen toevoegen. Ubisoft wil een dergelijk systeem gebruiken voor de Wii U-titel Ghost Recon Online, die net als de spelcomputer in de loop van 2012 zou verschijnen. De game bevat daarnaast achievements. Of Nintendo deze functies voor al zijn Wii U-titels zal invoeren, is echter nog onduidelijk. Nintendo's Reggie Fils-Aime gaf na Nintendo's E3-keynote wel aan dat de Wii U op online-vlak dezelfde mogelijkheden gaat bieden als PSN en Xbox Live.

De Wii U werd dinsdag officieel aangekondigd op de E3-keynote van Nintendo. Nintendo's nieuwe spelcomputer krijgt een controller met een 6,2"-touchscreen, dat onder meer kan worden gebruikt om door te spelen als de tv even bezet is, of voor het weergeven van de inventaris tijdens een avonturenspel.

Rond het scherm van de controller zitten twee analoge sticks, een d-pad, vier knoppen en vier shoulderbuttons. De Wii U-controller bevat daarnaast een microfoon, een speaker, een accelerometer, een gyroscoop en een camera. Nintendo's nieuwe console zal bovendien compatibel met Wii-games en -accessoires zijn.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

Wat mij wel fijn lijkt is dat het systeem bijvoorbeeld 8 spelers tegelijk aan kan. Zodoende kan je een soort LAN-party houden waarbij ieder zijn controller meeneemt en een game joint op je WiiU/thuisserver. Weer een extra stukje gezelligheid in plaats van altijd maar gamen moeten zonder verder sociaal contact. Vandaar dat mij Project Cafe ook wel heel logisch in de oren klinkt.

Met betrekking tot het filmpje (wat iets uitgebreider is blijkbaar dan wat we een paar dagen terug gezien hebben.

Het idee dat je er los spellen op kan spelen met iemand op tafel, het kan gebruiken als spelbord is leuk. Alleen het scherm is daar denk ik net iets te klein voor. Een tablet zie ik dat denk ik nog leuker doen.

Dat snipen lijkt me wel leuk. Al heeft het allemaal wel weer een heel hoog gimmick gehalte. Ik ben nu nog niet echt overtuigd van dat dit een hele verbetering is. Ik ben bang dat hier de lol snel van af is als Nintendo niet voor wat meer 3rd party top titels zorgt die er voor zorgen dat we niet een herhaling gaan krijgen van het hele zwaai gebeuren.

Oww jah, natuurlijk is het ook hier opgevallen dat er een stuk Zelda tussen stond welke nog niet eerder getoond is. :)
heb je mijn post dan niet gezien?

Betere kwaliteit filmpjes en vooral langer, zodat je tenminste wat kunt zien:

Zelda demo en controller review:
http://www.youtube.com/watch?v=IUJFNpPVtbE

3rd party titels preview:
http://www.youtube.com/watch?v=DkBEVRxuqE4

Ghost recon online:
http://www.ign.com/videos...drone-gameplay-off-screen

Killer Freaks: (Wii U exclusieve titel en alleen een FMV intro, maar check de grafische effecten en details, structuren, die zijn echt behoorlijk gedetailleerd voor een console)
http://www.youtube.com/watch?v=fZorJhbtTzk

Sowieso moet je voor alle nieuws omtrent Nintendo kijken op www.n-europe.com want dat is simpelweg de beste onafhankelijke Nintendo site.
Waarom zegr iedereen dat het weer een kinderconsole gaat worden als er nog nauwelijks games bekend zijn die erop uitkomen, en degene die zijn aangekondigd (Ninja Gaiden, Darksiders) wel onder hardcore geschaart kunnen worden? Tuurlijk zal er hiervan meer verkocht worden aan kinderen/ouderen dan de 360/ps3, maar ik vind dat dat het system niet per definitie minder hardcore maakt. Ik geloof echt dat Nintendo met dit system iedereen kan bedienen, hardcore en casual.
Omdat dit op de E3 is aangekondigd, hier worden geen games voor 5 jaar ouden (die toch wel nadrukkelijk vaak op de DS uitkwamen) aangekondigd, de Wii-u zal ongetwijfeld 'hardcore' games hebben, echter laten de controllers enz. al wel weer zien dat dit opnieuw een console is die draait om een paar toevoegingen (zoals motion controls bij Wii).

Innovatie is goed alleen bij Nintendo draait het business model er teveel omheen en zien de oudere gamers het vaak niet als een goede ontwikkeling. Hiermee schiet Nintendo zichzelf in zijn voet.
Hardcore gamers zijn een minderheid (t.o.v. de casual gamers), dus waarom zou Nintendo ze als prioriteit #1 zien?
Ziet er indrukwekkend uit, maar gezien de vertoonde games zal het wederom een 'kindercomputer' worden. Hier zal Nintendo ongetwijfeld een grote doelgroep mee bereiken, maar ik vind het als 'die-hard gamer' erg jammer dat Nintendo deze weg ingeslagen is sinds de Gamecube/Wii want met de Nes, Snes en N64 was het echt genieten
Het stukje van Zelda was veel te kort, en sowieso is bovenstaand filmpje van een klote kwaliteit.
Check deze filmpjes om even een beter beeld te krijgen van wat het kan en dat het toch ècht wel een stapje verder is dan de Xbox 360 of de PS3. (en ik heb zelf een Xdoos, dus kan aardig vergelijken)
High end PC's dan natuurlijk weer niet, maar dat spreekt voor zich....
Het is in ieder geval wèl de meest krachtige console op dit moment, en die Wii achtige games zitten er nu eenmaal bij omdat de huidige strategie is de hardcore gamer terug te krijgen, maar daarnaast òòk de huidige gebruikers te behouden, want je oma zit niet te wachten op ultra realistische shooters...

Enniewee, hier wat filmpjes van betere kwaliteit:

Zelda demo en controller review:
http://www.youtube.com/watch?v=IUJFNpPVtbE

3rd party titels preview:
http://www.youtube.com/watch?v=DkBEVRxuqE4

Ghost recon online:
http://www.ign.com/videos...drone-gameplay-off-screen

Killer Freaks: (Wii U exclusieve titel en alleen een FMV intro, maar check de grafische effecten en details, structuren, die zijn echt behoorlijk gedetailleerd voor een console)
http://www.youtube.com/watch?v=fZorJhbtTzk

Eerlijkheidshalve moet ik erbij zeggen dat de 3rd party filmpjes gewoon een standaard commercial zijn, dus niet lopen op de Wii U omdat ze ook voor de andere twee consoles uitkomen, en het Tekken filmpje aan het eind van de 3rd party teaser is vet lelijk, maar dat wijten we dan maar aan het feit dat het een early beta is...

In ieder geval heb je met deze filmpjes een iets beter idee, want met alle respect wil ik nu wel eens af van het "Nintendo is kiddie'' gezeik, want dat is simpelweg oogkleppen gedrag, er zijn zelfs op de Wii meer dan genoeg serieuze titels waar je je kleine neefje of nichtje niet mee wil connfronteren, al zijn ze dan niet in HD...
Als de console genoeg kracht heeft zullen grote spelletjes producenten hun top games ook gewoon porten naar de wii-U. dat er b.v. ook een Black ops deel 2 voor de wii U.

Echter dat is niet iets wat de Wii-U onderscheid van andere consoles, dus zal in eerste instantie minder aandacht krijgen.
Friendscodes zijn JUIST niet gebruikers vriendelijk. Ik vind het een slechte ontwikkeling dat dit soort dingen "mogelijk" nog verschijnen, Nintendo moet veel aan hun online service doen anders lopen ze gewoon te ver achter als ze het wel gaan invoeren

(dat ze 1 generatie achter lopen is niet zo'n probleem maar ze willen het toch wel ooit invoeren lijkt me zo)

en Ja, ik weet dat de Wii online had. Dit was echter zo simpel en slecht geimplementeerd dat het flink wat wensen overliet.
Sterker nog de Sega Dreamcast liep zelfs voor op de WII met internet en welke is nieuwer? :+

Iig wel beter dat ze nu weer eens een controller hebben.
Hopelijk kunnen we weer lui gaan zitten?
Of worden we alsnog gedwongen om op te staan?
Wii: verbind met draadloos netwerk en klaar is Kees.
Dreamcast: offer 5 schapen, gooi dat bloed over de Dreamcast heen en ga op je hoofd staan terwijl je de lyrics van "Stairway to Heaven" achterstevoren opzegt.

Maar goed, dat is ook maar van horen zeggen, ik heb namelijk gehoord dat het dus niet bepaald makkelijk was om je Dreamcast met het internet te verbinden. Zelfde gold eigenlijk voor PS2, heb ik nooit voor elkaar gekregen.
Bijna drinken over m'n toetsenbord :P
Hahaha op de ps2 heb ik het Idd ook nooit voorelkaar gekregen zelfs de installatie software die Sony opstuurde waarvan ze zeiden dat dat het probleem oploste gedaan....

Helemaal niks was echt waardeloos

De dreamcast was me wel gelukt na 2 dagen zweten XD
Zolang had ik nodig om de schapen te verzamelen en de lyrics te leren.:+
Je kon toch ook online met de Gamecube? Welliswaar zonder browser, maar er waren een aantal (volgens mij op 1 hand te tellen) online titels. Maar dan nog was de Dreamcast eerder, sterker nog, de Dreamcast was eerder met een hoop zaken, jammer dat ding zo geflopt is, was zijn tijd vooruit, zo ver dat de consument er nog niet geïnteresseerd in was (grotendeels te danken aan het prijskaartje, denk ik)

Nintendo is niet verplicht om mee te lopen met de andere consoles, sterker nog, Nintendo is sterk gebleken door het allemaal net iets anders te doen. Maar online functionaliteit gaat toch wel zeker een vereiste worden voor alle new-gen consoles. De Wii deed het eigenlijk ook wel allemaal, maar net iets te omslachtig om er echt fijn mee te kunnen werken.
Laten we het hopen want het friend codes systeem is omslachtig wat juist demotiverend werkt.
Nintendo is zo innovatief maar van goede online connectivity hebben ze geen kaas gegeten.
Nintendo heeft dan ook nooit erg hoog ingezet op het on-line gebeuren met de Wii - het was meer een leuk extraatje. Het is je misschien opgevallen dat juist voor partygames de Wii het aangewezen platform was - Nintendo gelooft nog in gewoon met zijn vieren op de bank, en niet met zijn vieren ieder in zijn eigen kamertje.

Wil overigens niet zeggen dat het systeem geen problemen had, want die zijn er wel degelijk. Maar ik snap de overwegingen die tot dit syteem hebben geleid wel.
Dus omdat ze offline coop supporten, kunnen ze het hele online gebeuren laten voor wat het is?

Leuk dat ze daarin geloven, maar ondertussen is de wereld gewoon verdergegaan hoor. Online is big, als je daar niks aan wil doen, maak dan maar een console waar naast 5 hardcore titels alleen maar crap op uitkomt (oh wait, dat deden ze dus ook....)
En de hardcoretitels waren meestal franchises die of door first parties of door second parties waren gedevelopt. (Op enkele goede TP games na)
En dan toch nog meer consoles verkopen dan PS3's of XBox 360's , dat vind ik wel knap. :O
Als dat zo is moet iedereen wel een grote tv kopen. Of je wilt splitscreen kijken naar een mini venster
mogelijk?

Als ze dat systeem nog een keer toepassen skip ik deze no matter what.

Friend codes, gebruiksvriendelijk hoor Nintendo, echt over nagedacht!
Wat heeft de man bezield die DAT bedacht? PSN en Live toonden toch al aan dat usernames veel beter werkten? Kijkt Nintendo nooit naar de concurrentie ofzo?
Helemaal mee eens!

Echter zijn de friendcodes ontwikkeld om makkelijk in gebruik te zijn, NIET gebruiksvriendelijk. Veel mensen zitten niet te wachten op inloggen, matchmaken, servers etc.
"Hier vriendje, dit is mijn code, intikken en klaar." Dat is de filosofie achter het Friendcode systeem. En voor de casualgamer is dat veel interessanter. Dus ook voor de portemonnee Nintendo. Voor ons is het echter een wanstaltige uitvinding...
Maar ja, om nou voor iedere game weer een gigantische friend code uit te wisselen is ook niks. Een username weet je zo uit je hoofd (mijne is Wolfos :p) een friend code niet.
Ook met 1 friend code per systeem is 3 keer niks. Het blijft een rare lange code.

Develop Online meldde overigens hetzelfde bericht, maar daarbij leek het wat duidelijker dat ook Nintendo de friend codes niet meer gaat gebruiken.
Link.
en wat als, net als bij de 3DS, er maar 1 friend code is?
de 3DS heeft 1 friend code (die van het systeem) en die word geshared over alle games
daar nog eens bij is er altijd de normale gameplay op 3DS... :)

maar OT : ik ben blij dat ze zouden weg stappen van het crappy gamespy friend code system :)
Ik heb liever het systeem zoals bij de DS, het 3DS-systeem heeft als nadeel dat iedereen meteen je code heeft voor elk spel en dat wil ik helemaal niet,ik wil alleen bij spellen die ik zelf uitzoek tegen bepaalde mensen kunnen spelen.
Gelukkig is het op de 3DS niet zo erg omdat je maar 1 keer iemands FC hoeft te registreren.
Maar de architectuur van de 3DS was ook gewoon beter dan de Wii en de DSi (waren maar voor zoveel procent te updaten, een oud spel gehackt en je hebt gelijk het complete systeem gehackt)
Die TP hack die was uiteindelijk niet meer mogelijk hoor. Ik heb Bannerbomb er op gegooid, zodat je lekker DVD's kon kijken en nog wat meer kon pielen met homebrew. Daarnaast heb ik nu al mijn games op een externe HD staan, wat zorgt voor kortere laadtijden.
Idd op de wii is het niet even snel met iemand een game online doen.. hopelijk word zo alles beter en kan je straks wat makkelijker online vriendjes vinden en maken :)
Op de persconferentie had Reggie (CEO USA Nintendo) het erover dat ze het beste van Xbox Live en PSN gaan combineren om het netwerk van Nintendo te creëren. Ik vraag me af ze dit gaat lukken, aangezien ze veel minder ervaring hebben in online diensten dan Sony en Microsoft.
Daarbij is dat friend code systeem natuurlijk achterhaald. Om nu een groot publiek aan te blijven spreken moet je gewoon een goed online systeem hebben.
en wat te denken van een een spel als Battlefield 3, waarin jij als enige bv een strategisch overzicht hebt omdat je een sateliet link beloning hebt gekregen (de anderen zien dus geen mini map .. )

Dan krijg je pas echt mogelijkheden die het spel leuker maken, een grote groep is blind, en jij hebt het voordeel van een overzicht !

de groep moet dus goed samenwerken online ! (en dat kan door de nieuwe controler ) door middel van spraak !

Zie het al helemaal voor me !

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True