'Nintendo wil tweede controller aan Wii U toevoegen'

Nintendo werkt nog aan de specificaties van de Wii U. De consolebouwer zou in ieder geval proberen om een tweede controller aan de console toe te voegen, zodat multiplayer gespeeld kan worden. Zelfs als dat ten koste gaat van framerates.

Toen Nintendo tijdens de E3 van dit jaar de Wii U introduceerde, bleek dat de console geleverd gaat worden met een controller die is voorzien van een 6,2"-touchscreen, camera, accelerometer, gyroscoop, een motion control sensor strip, stereo luidsprekers, stylus, microfoon en twee analoge sticks. De console streamt beelden naar de controller. De Nintendo-directeur stelde daarbij nadrukkelijk dat er één van deze nieuwe controllers aan de Wii U gekoppeld kan worden. Terwijl de Wii U de input van vier standaard Wii-controllers kan verwerken.

Dat wil Nintendo nu echter veranderen. Volgens een anonieme bron van Develop is Nintendo er inmiddels van overtuigd dat er twee nieuwe controllers aan de Wii U gekoppeld moeten kunnen worden. Tijdens de E3 was de consolebouwer er van overtuigd dat de Wii U te duur zou worden als er hardware ingebouwd zou worden die een tweede touchscreen-controller kon aansturen. Na de feedback die de consolebouwer op de E3 verzamelde zou Nintendo nu echter overtuigd zijn van de noodzaak. Het bedrijf wil een tweede controller kunnen aansturen, zelfs als dat ten koste zou gaan van de framerate van de te spelen games. De Japanners worstelen echter nog met de samenstelling van de console. Zo staat nog niet vast welke processor er in de Wii U komt en hoeveel ram de console krijgt.

Door Paul Hulsebosch

Redacteur

09-11-2011 • 13:34

113 Linkedin

Reacties (113)

113
106
81
3
0
3
Wijzig sortering
Waarom krijg ik met dit soort berichten het idee dat Nintendo gewoon te weinig kracht in dat ding gepompt heeft? Ik weet dat nintendo het niet op de GFX richt met dit ding.

Maar ik denk dat mensen gewoon niet nog eens hierin gaan trappen (als je kijkt hoeveel mensen een wii hebben en er geen hol mee doen omdat alle spellen zwaar achterhaalde GFX hebben of gewoon niet leuk zijn)
Het probleem ligt hem in het feit dat Nintendo geen Hardware company is en dus totaal afhankelijk is van 3rde wat betreft hardware en ze daarom geen spectaculaire hardware kunnen gebruiken omdat die kosten daarvan gewoon nog te hoog zijn en ze daarom altijd een generatie achter zullen lopen aangezien die hardware wel te betalen is
Hoezo dat? MS, Sony en Nintendo kopen allemaal hun procs bij IBM al heeft Sony wel mee gewerkt aan de ontwikkeling van de CELL

Beetje vreemd om dat als argument te gebruiken :) En de GPU's komen volgens mij vrijwel altijd bij Nvidea of ATI vandaan

Ik denk dat ze gewoon minder waarde hechten aan extreme specs en voordeel halen uit het feit dat de andere 2 wel problemen hebben bij de ontwikkeling van de 1e generatie games op de top notch hardware (of dit uiteindelijk een voor of nadeel voor Nintendo is dat moet nog blijken... Bij de Wii was dat vanuit financieel oogpunt zeker een voordeel)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 9 november 2011 13:53]

En MS is wel een hardware company? :) Nintendo wilde gewoon gelijk meer winst maken en een goedkopere console op de markt zetten gericht op een bepaalde markt. Nintendo gokte op de families en niet op de die-hard gamers. Nintendo had destijds natuurlijk ook een console kunnen ontwikkelen die 2-3x zo snel was als de Xbox 360 ... gewoon extra processoren er in en 2 GPU's ... maar ja, dat maakt het gelijk onbetaalbaar voor veel mensen.

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 9 november 2011 14:07]

Een generatie achterlopen? Volgens mij loopt Nintendo een paar generaties voor. Geen enkele console die Wiimote-achtige controllers aandurfde, indertijd. Nu met Kinect begint het een beetje te komen en ondertussen bedenkt Nintendo iets dat weer nog fancier is. Tenminste 1 generatie vooruit dus ;)

Grafisch gezien is het een ander verhaal, maar twee compleet verschillend grafisch presterende apparaten kunnen van dezelfde generatie zijn. De Wii is immers krachter dan je mobieltje, terwijl die laatste toch bij veel mensen nieuwer is.
Niet op de GFX ? Grafische word die beter dan de Xbox en PS3... dus grafische zou het toch wel goed moeten zitten....

Snap alleen dit bericht niet helemaal... als er echt problemen komen dat de framerates naar beneden gaan dan upgrade je de hardware toch... zou heel veel extra zal dat niet gaan kosten en het apparaat is nog niet uit...
Grafisch word de Wii U ongeveer gelijkwaardig, althans dat zijn de geruchten.
Definitieve specificaties zijn nog niet bekend.
Geruchten gaan over een aangepaste HD4870, eventjes voor de duidelijkheid: die chip heeft 2x zoveel power dan de huidige grafische kaarten die in de consoles zitten. Als je daarmee net zo gaan optimaliseren als dat momenteel gebeurd met de Xbox 360 en PS3, krijg je echt wel 2x zoveel power zeker in combinatie met de multicore processor.

De vraag is echter wat de concurrentie doet, grote kans dat de komende generatie van de concurrentie krachtiger word. Al betwijfel ik dat gezien dat nieuwsbericht van gister over de nieuwe Xbox, meer inzetten op hardware als Kinect en multimediafunctionaliteiten en minder op power, zo leek het in ieder geval in mijn ogen.
Dus minstens 6 jaar na dato brengt Nintendo een console uit die 2 keer zo snel is als dan wat we toen al hadden.

Echt ik hoor mr Moore al huilen, die had verwacht dat we nu wel een 8x zo snelle console kregen (1*2^(6/2))

Verder snap ik het hele concept van een Console die je speelt met een handheld console niet, natuurlijk kun je wel een paar gekke dingen bedenken, maar je hebt wel de hele tijd zo'n zwaar duur ding in je handen, zou het nu echt veel toevoegen, anders dan je inventory op het tweede scherm? Verder is het natuurlijk helemaal lastig als je met 2 spelers andere controllers hebt (2 normale ipv 2 met scherm).

Kortom denk ik dat je heel creatieve game ontwikkelaars moet gaan hebben om leuke spellen te vinden voor de WIIU, ik ben bang dat het net als met de WII gaat, leuke gimmick, paar echt goede games die iets nieuws doen en daarnaast een gigantische zooi drab.

http://en.wikipedia.org/wiki/Moore's_law

[Reactie gewijzigd door roy-t op 9 november 2011 14:43]

Moore's Law zegt dat elke 2 jaar het aantal transistors op een chip zal verdubbelen, tegen dezelfde kostprijs. Dat is heel wat anders dan dat een chip twee keer zo snel zou worden in twee jaar tijd. Het staat overigens ook letterlijk zo in de wiki die je onderaan je bericht zet.
Dat weet ik, maar in dat zelfde wiki artikel staat 3 regels verder het volgende
The capabilities of many digital electronic devices are strongly linked to Moore's law: processing speed, ...
Verder heeft het toevoegen van transistoren natuurlijk (zoals ook in de quote aangegeven) een correlatie met de verwerkingssnelheid.
Ik verwacht dat de Wii U graphics zal leveren die lijken op dat van de huidige consoles, maar dan wél in HD, waar de ruwe kantjes af zijn (AA / AF) en met een degelijke framerate. Als ze dat voor elkaar krijgen zitten ze op zich al goed, aangezien dit toch de meestgehoorde klachten zijn over de huidige consoles. Als je daar een team artists achter zet die niet alleen technisch goed zijn, maar ook juist mooie werelden kunnen creëren, dan zal het grafisch echt niet tegen gaan vallen.
Ik verwacht dat de Wii U graphics zal leveren die lijken op dat van de huidige consoles, maar dan wél in HD, waar de ruwe kantjes af zijn (AA / AF) en met een degelijke framerate.
Als er nog steeds een aangepaste HD4870 in zit die goed geoptimaliseerd is, zit dat wel snor. Ik ben het ook met je eens, het bovenstaande moet hij aan voldoen en meer zal ook de massa (momenteel) niet nodig vinden.

Als je er dan 2x qHD controllers aan gaat hangen die hetzelfde 3D beeld moeten tonen is het natuurlijk al zwaarder, maar ook dat moet gaan lukken denk ik als Nintendo er 2x een goede wireless connectie in krijgt.
Echt ik hoor mr Moore al huilen, die had verwacht dat we nu wel een 8x zo snelle console kregen (1*2^(6/2))
Moore heeft nooit iets gezegd over snelheid, louter iets over het aantal transistoren.
Dus minstens 6 jaar na dato brengt Nintendo een console uit die 2 keer zo snel is als dan wat we toen al hadden.

Echt ik hoor mr Moore al huilen, die had verwacht dat we nu wel een 8x zo snelle console kregen
Hierboven word over Moore al genoeg gezegd. Tja, dat het geen powerhouse word zoals destijds wel beloofd van de PS3, dat moge duidelijk zijn. Maar stel dan even voorop: is daar vraag naar? Willen mensen dat wel? Zie de Wii: het antwoord is nee. Zie het succes van Kinect en het nieuwsbericht gister over de nieuwe Xbox.

Consoles gaat niet alleen over graphics, en dat wist Moore niet toentertijd natuurlijk niet. Nintendo begrijpt het wel.

Verder schijnt de controller behoorlijk licht te zijn, er zit ook alleen streaming hardware in. Creatieve ideeen moeten inderdaad nog komen, maarja...
Zo is het meestal bij Nintendo: een paar echt goede games die je moet hebben, de rest gewoon laten liggen. Als Nintendo gamer kan je een selectie maken ;)
Nou nou... Een aangepaste 4870...
Het artikel:
http://www.computerandvid...emerge-from-amd-insiders/

Het gaat om een RV770 GPU, daar is de 4870 inderdaad op gebaseerd. Maar de 4730 ook, en die kan zich nog maar net meten met een 5670. Dus zo indrukwekkend zal dat ook niet zijn. Zeker als je een plaatje ziet van de Wii U:
http://www.computerandvid...hp?mode=article&id=257179
Kan daar niet veel ventilatie in zitten. Dus reken maar op een undercover Mobility Radeon HD4850/4870. En die zijn niet zo indrukwekkend meer. Dat meet zich nu met de meer mainstream kaarten, Zoals de Mobility Radeon 6570, GT550M en de 8800GT. Zeker niet verkeerd, maar zo vreselijk veel is het nou ook weer niet. Wel verslaat hij de Xbox en de PS3 op grafisch gebied.
De HD4870 word vaker genoemd, niet alleen in dat artikel. Maar je zou in principe gelijk kunnen hebben en dat men constant van de eerste bron af kopieerd. Maar waarom zou de bron dan HD4870 hebben gezegd en niet HD4890, HD4830 of...? Nintendo gaat ook sowieso die kaart niet uitrusten met een te lage busbreedte dus een 4730 zal het vast niet worden.

Het ontwerp is trouwens helemaal niet definitief, sowieso is het een aangepaste chip.
Ik denk eerder dat er in de huidige draadloze communicatie met de controller geen rekening is gehouden met 2 controllers, en dat daarom de framerate eventueel omlaag moet bij 2 controllers.
Inderdaad, 2x qHD wireless verzenden (inclusief alle input die de controller terugzend) dát lijkt mij het probleem. Nintendo is nou eenmaal niet het bedrijf wat inzet op grafische power, maar ook zij snappen wel dat je met de power van de Wii niet nog een keer weg kan komen hoor in deze tijd.

Straks staat hier een apparaat wat probleemloos 2 full HD beelden moet gaan versturen (als er 4 controllers aan kunnen), dat lijkt mij toch een redelijke prestatie.
Mee, dat Nintendo-hardware plots grafisch beteer is dan de Xbox en PS3 moet ik nog zien gebeuren. Maar goed, als dat zou gebeuren, dan vrees ik dat ze te laat zijn. Dat er een nieuwe Xbox aankomt is bijna zeker en ook de voortekens die wijzen naar de PS4 beginnen het daglicht te zien. Verder is zelfs de PS Vita, een handheld, bijna even sterk als de PS3. En dan begin je toch wel in t zien dat Nintendo gewoon te laat is.
Anoniem: 230001
@Loller19 november 2011 14:20
De beelden op de E3 waren gelijkwaardig aan de 360. Er is toen al aangegeven dat nog niet alles op volle kracht draait en er dus nog betere graphics komen.
Daarnaast zullen de PS4 en de opvolger van de 360 hoogstwaarschijnlijk pas eind 2013 of nog later verschijnen.
Dat zijn ze dus aan het onderzoeken ;)
Mjaah mogelijk staat de CPU al vast en zijn ze al druk bezig met ontwikkelen.
Wanneer je dan een nieuwe CPU neemt moet je mogelijk ook een andere chipset, geheugen en hdd om de nieuwe CPU tot zijn recht te laten komen.
Dan praat je al gauw over een 100 euro extra onderdelen

Maar ja ik weet het niet hoor, ik geef maar 1 van de mogelijkheden
Het heeft volgens mij ook te maken met hoeveel beeldschermen ze draadloos kunnen aansturen met hun gebruikte techniek.
Niet op de GFX ? Grafische word die beter dan de Xbox en PS3...
De smaenstelling van de hardware zijn ze nog niet over uit, dus dan kun je helemaal niet stellen. Dan nog, al zou het zo zijn, de X360 en PS3 draaien op relatief verouderde hardware, dus het zal dan niet lang duren voordat Sony en MS met een antwoord komen in de vorm van een weer 5 keer zo krachtige console.
Ja, ze hebben een console uit 2005 NET ingehaald wka GFX. Ja, dat noem ik niet op de gfx.....
Anoniem: 411619
@Denko9 november 2011 14:17
De meeste 'gamers' zeggen altijd dat gameplay boven graphics gaat, op het moment worden nieuwe Xbox 360 (en PS3) games gewoon goed verkocht (afhankelijk van de kwaliteit). Dus waarom zou de Wii U dan ineens zoveel minder zijn? Bovendien waren in 2005 de graphics van de 360 ook nog niet van dezelfde kwaliteit als ze op het moment zijn, dus ik vindt het een beetje een rare vergelijking.

En bovendien bestaat een groot deel van de doelgroep van Nintendo ook uit kinderen, die maakt het echt niet uit of een game er realistisch uitziet of misschien ietsje minder.

En met het oog op bovenstaande vindt ik het eerlijk gezegd vrij logisch dat Nintendo ervoor kiest om met mindere hardware te komen dan de concurrenten, aangezien de console in aanschaf een stuk goedkoper is. Ouders die voor hun kinderen een console aanschaffen zullen echt wel naar de prijs kijken.
Grafisch word hij ietsjes beter, maar niet veel, een xbox360 1.5.
1.5x beter na 6 jaar is 1.5x te laat.
En dat baseer je op? De geruchten duiden op een gpu die minstens 2x zo krachtig is als wat in de xbox 360 zit (HD4870 based zoals hierboven al gezegt). Daarnaast weet Nintendo door optimalisatie vaak net wat betere graphics uit de zelfde hardware te pompen dus ik denk dat we eindelijk een console gaan zien waar alle spellen 1080p (en misschien 3D) gaan kunnen draaien, wat toch een behoorlijke vooruitgang is op de huidige consoles.
ach dan is het 2x te laat, de PS4/Xbox720 worden 4x sneller dan de Wii U :+
en dat over 2 jaar, loopt nintendo weer 8 jaar achter qua graphics.

voor mij is het einde verhaal Nintendo vooral als je een PS3/Xbox360 in 2012 voor 150 euro koopt.
Goh.. het zou wat zijn als hij niet sneller was, dan moest nintendo zich pas echt schamen. Hij probeert gewoon te zeggen dat de Wii U wss weer underpowered wordt tov de concurrentie en dat het met name de echte gamers zowieso al niet niet gaat aanspreken.

En ik ben het stiekem ook wel een beetje met hem eens, Nintendo heeft nou de laatste tijd niet echt noemenswaardige releases/hardware uitgebracht..
Nintendo is natuurlijk al lang niet meer uit op kracht in hun devices stoppen. De Wii was al een opgekalefaterde gamecube, die vanaf het begin op dat gebied al niet mee kon met de andere consoles.
"Mee kunnen" is in deze een nogal relatieve term...op gebied van hardware kon de Wii zich niet meten maar om de verkoopcijfers kan je niet heen.
Anoniem: 279033
@Cronax9 november 2011 14:11
Klopt, de Wii was een enorm succes voor deze generatie. Wat zijn echter de gevolgen?
  • Casual gamers die een Wii hebben gekocht laten de Wii vooral stof happen en zullen wel uitkijken met het opnieuw aanschaffen van een gimmickconsole. Als je kijkt naar het aantal verkochte games per console is dat enorm laag bij Wii. Veel mensen hebben een Wii met Sports/Fit gehaald en doen er vervolgens niks mee. Deze groep geeft niet om graphics, kocht een Wii voor de fun en laat hem na een tijdje staan. Die zullen niet snel over te halen zijn voor weer een gimmick van Nintendo.
  • De hardcoregamers zijn massaal vertrokken naar Sony en Microsoft en zoals het er nu naar uitziet doet Nintendo geen enkele moeite om deze gamers opnieuw aan te trekken. De enige exclusive die er immers voor de WiiU is aangekondigd is een Lego game.
De Wii was een succes maar of het op de lange termijn een goede strategie is valt al te bezien.
De enige "exclusieve" is toch wel wat meer dan alleen Lego...

Mario, Zelda en Pokemon zijn zonder meer één van het 3 veel grotere titels, en er zijn er nog vele meer waar de XBOX en PS3 hun handen niet op kunnen leggen.

Nintendo heeft (altijd) één streepje voor op hun concurrentie. Helden waar bijna iedereen mee is opgegroeid, zoals Mario, Donkey Kong, Zelda en Sonic, zijn exlusief voor Nintendo. En vooral Mario en alle vele tientallen varianten van de Mario spellen die worden uitgebracht trekt gewoon nog steeds ontzettend veel publiek.
En het voordeel van spellen met cartoony graphics? Die zien er zo goed uit als dat de character modelling is gedaan. Tenzij je hele slechte hardware hebt, ziet het er gewoon goed uit. Sterker nog, ik (en waarschijnlijk vele anderen) zou niet eens willen dat er in eens Mario Battlefield 3 wordt uitgebracht met een super realistische Mario die vuurballen knalt. Nee hoor, doe maar lekker simpel en cartoony.

Ik weet ook niet hoe jij bij het idee komt dat de Wii bij iedereen onder het stof is komen te zitten, want ik gebruik dat ding nog wekelijks, ook samen met vrienden. En ik ben ook niet weg van een goed potje Modern Warfare of Quake 3. Voel mijzelf als hardcore gamer niet te goed voor een simpel ontspannend potje Mario Kart.

Persoonlijk denk ik dat Nintendo alleen al op content zonder enige moeite overeind blijft als bedrijf. Dat ze volgens enkelen te slechte hardware hebben of een gaming concept dat niet aanslaat, jammer dan. De Wii, zoals eerder gezegd heeft het toch alsnog erg goed gedaan. Dat zal voor de Wii U waarschijnlijk niet anders zijn.
Anoniem: 279033
@Yllnath9 november 2011 14:53
Ik heb het over aangekondigde exclusives, niet over titels die nog aangekondigd kunnen worden. Als ik een console koop, koop ik dat voor titels die er voor aangekondigd zijn en niet voor titels die aangekondigd kunnen worden.

Zo zou ik bijv best een F-Zero of Pilotwings voor de Wii gezien hebben. Dat zijn titels die profiteren van het grote scherm en die een wat meer hardcore publiek aanspreken. F-Zero hebben we niet gekregen en Pilotwings kwam voor de 3ds uit als een soort opgekalefaterde demo.

Technisch gezien kan je Smash Bros ook als exclusive zien maar aangezien daar pas aan beginnen wordt als Icarus klaar is tel ik die niet mee.

Over de graphics: cartoony graphics zijn leuk maar als je games er in 2011 slechter uitzien op een HDTV dan op een CRT dan heb je als ontwikkelaar toch iets verkeerds gedaan. Mario Galaxy is erg mooi voor Wii begrippen maar dat je dan kartjeltjes ziet op 1080p is dan wel een tekortkoming.

Daarnaast is Sonic lang niet exclusief voor Nintendo. Generations, de door critici verkozen tot beste Sonic in de afgelopen 10 jaar komt niet uit op Wii.
Ik heb het over aangekondigde exclusives, niet over titels die nog aangekondigd kunnen worden. Als ik een console koop, koop ik dat voor titels die er voor aangekondigd zijn en niet voor titels die aangekondigd kunnen worden.
WTF, dit slaat nergens op. Je gaat toch ook geen PC kopen als je Uncharted fan bent? Of een PS3 als je Halo wilt spelen? Als Nintendo gamer koop je een Nintendo console, klaar, uit.

Daarna laat je duidelijk zien dat je totaal niet op de hoogte bent, er is geen enkele F-Zero game of Pilotwings voor de Wii uitgekomen, laten zien of wat dan ook. F-Zero is ook niet alleen van Nintendo zelf trouwens, nooit aangekondigd niks. Wat je over Pilotwings zegt is niet waar, anders mag je een bron geven.
Google simpelweg maar eens naar die titels + 'wii'.

Dan begin je over Smash Bros, wat blijkbaar geen exclusive is want er is nog niet aan begonnen? Huh? Volgens mij staat dat los van elkaar. Dat jij die niet meetelt, vooruit. Maar als Smash Bros. fan is mij duidelijk dat ik een WiiU moet gaan kopen voor het nieuwe deel en geen Xbox of PS4.
Daarnaast is Icarus volgens mij zo goed als af, alleen spreid Nintendo momenteel releases, maar dat terzijde. Laatst dook er een 3D render op die erop zou moeten wijzen dat hij in ontwikkeling is, maargoed...

Sonic Generations komt trouwens wel op de 3DS.

[Reactie gewijzigd door Richh op 9 november 2011 17:16]

Anoniem: 279033
@Richh10 november 2011 08:01
Ik zei juist dat ik graag een F-Zero of Pilotwings voor de Wii had gezien omdat F-Zero GX en Pilotwings 64 bij mij te boek staan als goede Nintendo-games. Een F-Zero-GX vervolg met online support zou geweldig zijn. Ik vond het daarom jammer en een gemiste kans dat Nintendo deze franchises niet naar de Wii bracht of andere ontwikkelaars de kans gaf om wat ermee te doen. Sega had sterk werk verricht op de GC met FGX dus dat zou een optie kunnen zijn ipv de derde Sonic en Mario minigame collectie.

Wat ik met de Pilotwings 'demo' bedoelde is dat het als een demo aanvoelt qua content. Er zit maar 1 klein eiland in de game als locatie en het aantal missies is ook niet echt groot. Vergeleken met PW 64 erg magertjes.

Sonic Generations komt idd voor de 3DS aan maar een versie van de game zonder de 'modern sonic' levels en minder levels dan voor de consoles is heel wat anders dan de statement dat Sonic exclusief voor Nintendo uitkomt.

Smash Bros is idd een exclusive en dat had ik iets verkeerd verwoord ja. Ik bedoelde meer dat het een loze aankondiging was om de Nintendo-fans blij te houden op E3 aangezien ze daar plotseling mee kwamen maar dat er nog niks aan gedaan is. Dat er een Smash Bros aankomt was te verwachten. Mario Kart en Party komen er ook wel voor uit maar kondig zoiets aan als er werk aan begonnen is en als we er naar vooruit kunnen kijken.
Je praat over aangekondigde games voor een console die nog niet is aangekondigd? Dus eigenlijk speculeer je over speculaties en probeert daar een vette conclusie aan te hangen?
De Wii U is vorige E3 aangekondigd hoor :+
Wat hij probeert is negatieve conclusies uit onwaarheden en meningen te trekken ;)
Nee ik praat juist over games die nog niet zijn gekondigd.
Tjsah, en wie zit er nu weer te wachten op mario kart XXVI of kirby's dreamland 10 of super mario bros 12? Ik niet iig en ik denk veel gamers met mij. Feit blijft gewoon dat de Wii met name successvol is geworden door de Wii Mote en de vele reclame die gemaakt is. Wij hebben hier dankzij de marketing ook zon apparaat staan die al 2 jaar niets staat te doen.

Ik ben het wel met de meesten eens dat het waarschijnlijk geen lange termijn strategie is wat nintendo met de Wii aan het doen is. zon beetje 80% van alle games op de wii is shovelware of rehashes van oude games, als ze dit met de Wii U weer net zo gaan doen denk ik eigenlijk dat ze behoorlijk wat marktaandeel gaan verliezen aan Sony en MS omdat die ondertussen ook een bewegingscontroller hebben met Kinect etc, en ook meer family games.
GetBack is er weer :D
Punt 1 mag je onderbouwen. Wacht: ik doe het wel voor je.
BRON, dit zijn de meest recente verkoopcijfers van games. De verkoopcijfers van consoles mag je bij de betreffende consolepagina weghalen.
Wii: 88,3 miljoen consoles, 716 miljoen games = 8,1 games per console
360: 57,6 miljoen consoles, 530 miljoen games = 9,2 games per console (zie hieronder)
PS3: 41,1 miljoen consoles, 315 miljoen games = 7,6 games per console (gegevens q2 2010)

(laatste gegevens 360 komen uit 2009, release 2005 = 4 jaar, we zijn nu 2 jaar verder dus 353x1,5= 530 miljoen games, die vergelijking klopt natuurlijk niet want de verkoop is niet constant en de blockbusters zijn vooral voor 2009 gekomen.)
Als je betere cijfers hebt hoor ik het graag.

Van 'enorm laag' is dus in ieder geval zeker geen sprake! Bovendien staan buiten deze cijfers nog de mensen die hun Wii hebben omgebouwd. Er zijn in ieder geval genoeg games per Wii verkocht. En naar mijn mening is het niet zo dat een Wii game minder uur gameplezier geeft dan een 360 of PS3 game. Het is iets wat veel mensen aannemen maar nooit bewezen is. Als je kijkt naar bijvoorbeeld Mario Kart kan je altijd wel iemand vinden om mee te spelen... tja wat kan je er nog meer van zeggen?

Dat mensen 'niet over te halen zijn voor weer een gimmick' kan je zien aan de verkoopcijfers van de 3DS. Ze zijn niet wat Nintendo er van verwacht had, dat klopt. Maar nog altijd hoger dan die van de PSP toen hij net uit was. En de PSP had bij de release wél games (tenminste...) en had geen last van een opkomende nieuwe naam als Apple of Android games.

Volgens mij zijn de hardcoregamers niet massaal vertrokken, als je kijkt naar de verkoopcijfers van Super Smash Bros. Brawl (en die game zie ik niet gekocht worden door de casual groep). Vergeet niet dat de Nintendo core juist games als Mario Galaxy speelt, hoe moeilijk dat ook voor jou te bevatten zou zijn dat een game met kleurtjes zonder bloed ook hardcore kan zijn.
Daarnaast is de Nintendo core niet verschrikkelijk groot, ervan uitgaande dat die core een Gamecube heeft gekocht.

Edit: ik vergat de exclusives: Pikmin 3, Smash Bros 4, SMB Mii en Assassins Creed Wii U. Daarnaast kan je er van uitgaan dat ook de WiiU een Zelda, Mario, Metroid en dergelijke krijgt en dat zullen altijd exclusives blijven.

[Reactie gewijzigd door Richh op 9 november 2011 14:49]

Anoniem: 279033
@Richh10 november 2011 07:50
Dat de Wii zoveel verkochte games heeft is geen wonder uit jouw bron aangezien bij elke Wii een game, Wii Sports of Wii Fit verkocht wordt. Zoals ik al zei was de Wii een groot verkoopsucces en als je die games meerekent als verkoopaantallen dan kom je idd bij dat soort bedragen.

De PSP was idd geen succes en dat is aan meerdere dingen te wijten zoals de belachelijk hoge prijs en de voorsprong van de DS. Sony heeft van zijn fouten geleerd en Nintendo met de 3DS tot nu toe nog niet.

Zelfs al zou je Brawl als hardcore game rekenen dan nog is het core aanbod belachelijk weinig. Als je alleen al kijkt naar deze kerst dan heeft de Wii alleen Zelda en de concurrenten titels als Uncharted, call of Duty, Battlefield, Sonic Generations, Dark Souls, Fifa 12, Arkham City etc. Nintendo maakt zeker wel leuke titels alleen is het probleem dat de eigen Nintendo titels die echt goed zijn ('games' zoals Wii Music reken ik niet mee) zo rond de 10 ligt en je het voor de 3rd party titels niet moet hebben. Dan ligt het aantal kwaliteitstitels betrekkelijk laag.

Die exclusives die je opnoemt zijn leuk maar naast SMBWii zijn er nog geen of nauwelijks beelden van verschenen waardoor het maar de vraag is wanneer ze aankomen. Die nieuwe Pikmin was trouwens ooit ook al voor de Wii aangekondigd dus of die echt uitkomt op WiiU moeten we nog maar zien.
die vanaf het begin op dat gebied al niet mee kon met de andere consoles
De verkoopcijfers vertellen toch een heel ander verhaal.
Waarom krijg ik met dit soort berichten het idee dat Nintendo gewoon te weinig kracht in dat ding gepompt heeft?
Zo staat nog niet vast welke processor er in de Wii U komt en hoeveel ram de console krijgt.
Ze weten het zelf nog niet eens, dus dat is moeilijk te zeggen he
Waarom krijg ik met dit soort berichten het idee dat Nintendo gewoon te weinig kracht in dat ding gepompt heeft?
Ze hebben precies genoeg kracht in het ding gepompt om 1 Wii-U controller aan te sturen. Nu blijkt echter dat de markt het heel tof zou vinden als je er 2 kon gebruiken. Dus dat proberen ze nu ook nog voor elkaar te krijgen.

Je gaat natuurlijk niet 10x zoveel kracht in zo'n ding stoppen als nodig is. Dat is zonde.
Ik wist niet dat de Wii U maar 1 Wii U controller kon aansturen.
Ik ben benieuwd in hoeverre een tweede controller gaat inboeten op kwaliteit.
niet alleen op kwaliteit maar ook op leverbaarheid en prijs. Zo een controller ziet er me toch heel wat duurder uit dan een standaard Wiimote.

En het zal de consolo vertragen. Ik dacht ergens gelezen te hebben Q1 2012 voor release maar dat zal niet zo vlug gebeuren als ze nu nog de hardware aan het selecteren zijn.
Ik ben bang dat als het nog veel langer gaat duren dan Q1 2012 dat het voordeel van makkelijk porten/ontwikkelen van Wii U games (zie de eerste link uit artikel, door vergelijkbare cpu als 360 zou het makkelijker zijn om cross-platform games te ontwikkelen zowel voor 360 als Wii U) niet zo heel erg veel meer uitmaakt.

Als Microsoft straks met (een veel sterkere) nieuwe console komt, dan loopt de Wii U waarschijnlijk grafisch en qua rekenkracht weer (ver) achter op Microsoft waardoor dat argument denk ik ook niet meer opgaat. Het verschil tussen de nieuwe console van Microsoft en de Wii U zullen dan zo groot zijn dat het waarschijnlijk alsnog veel geld zal kosten om een game ook op de Wii U uit te brengen.
(zie de eerste link uit artikel, door vergelijkbare cpu als 360 zou het makkelijker zijn om cross-platform games te ontwikkelen zowel voor 360 als Wii U)
Onzin. De gebruikte CPU maakt maar weinig uit, daar heb je een compiler voor. Het zijn veelal de specs van de overige hardware en hoe je daar mee om moet gaan dat maakt hoe portable een game is.
termen zoals "veel sterkere" en "weer (ver) achter" zijn sowieso deze keer niet van toepassing aangezien alledrie de consoles nu HD games zullen gaan weergeven, dus het verschil van de PS3/Xbox360 vs de Wii zal er überhaupt niet meer zijn.

Speculaties over de kracht van de nieuwe Xbox zijn ook al gemaakt op Tweakers en op andere sites en de geschatte kracht van de Wii U (2 to 3 x krachtiger dan de PS3) zou zelfs als die daar onder ligt niet veel verschillen.

Als alles op het oog min of meer hetzelfde zal lijken qua graphics dan is het meestal zo dat de minst krachtige console bij de multi-platform games leidend zal zijn.

Daarom worden de meeste multi-platform HD games nu eerst op de Xbox ontwikkelt (ook omdat deze developer friendly is dan de PS3) en de PS3 en PC bezitters zijn daardoor vaak de dupe. (met name de PC bezitters, want met een vette game PC ga je sowieso dik over de huidige consoles heen).

Mocht de Wii U dus wederom de minst krachtige console worden, al is dat dus in mindere mate dan met de huidige non-HD Wii, dan zullen naar alle waarschijnlijkheid veel games daar vandaan ontwikkeld worden. De architectuur van de chips is ook min of meer een soortgelijke dan die van de Xbox 360 maar dan een nieuwere versie.

Daarmee klopt dus ook de opmerking dat het veel geld gaat kosten om games naar de Wii U te brengen niet meer.

Behalve de PS3 zullen de andere twee consoles qua architectuur (Power PC family) voldoende op elkaar lijken dat het doel van Nintendo om easy portability te genereren prima zal lukken.
Bij Nintendo weet je het nooit, want ze kunnen zomaar nog berichten de wereld in sturen dat ze nog ergens druk bezig zijn en de volgende maand de boel in lanceren op de markt zonder enige aankondiging.
Maar ik begreep dat de release ergens eind 2012/begin 2013 ligt.
De release zal in het begin van het eerste kwartaal van financiele jaar 2012 liggen, dat begint op 31 maart. Geruchten gaan dat ze dat niet halen en dat het 1 kwartaal later komt. Het is vrijwel zeker dat hij voor kerst volgend jaar te koop is.
Dat hoeft niets te betekenen. We weten onderhand van moederborden ook wel dat een eenvoudige BIOS-flash een moederbord compleet nieuwe processoren met een andere instructieset kan laten ondersteunen.

Misschien dat ze wel al aan het bouwen zijn, maar ze nu wel al aan het denken zijn voor een eventuele update. Zeker het feit dat ze vinden dat het "ten koste mag gaan van de framerate" lijkt mij in te houden dat de hardware van de console al vaststaat. Anders zou je tenslotte nog een andere GPU kunnen inbouwen om niet de framerates op te offeren. Dit klinkt meer op een firmware update dan op het "nu nog selecteren van hardware".

Ik hoop eigenlijk zelfs dat de Wii U vier Wii U controllers kan aansturen om "een boordspel met zijn vieren" of vijven te kunnen vervangen. Lijkt me leuk, eindelijk een potje monopoly WEL uit kunnen spelen. Maar goed, dat blijft dromen.

[Reactie gewijzigd door naarden 4ever op 9 november 2011 15:40]

Gezien de Wii U nog niet uit is en de samenstelling van de console nog niet definitief is, is het geheel aan Nintendo wat het betekent voor de kwaliteit. Ze kunnen immers ook kiezen voor een snellere CPU.

Het inboeten van framerate is ook een beetje een paniekreactie, vind ik, juist omdat de console nog niet uit is. We weten dus helemaal niet wat de framerate nu is, dus inboeten daarop kan niet eens. Wat wel kan, is dat er een framrate-verschil is tussen 1 en 2 controllers, maar dat is gewoon logisch. Dat probleem heb je ook met splitscreen, wat toch al jaren bestaat.
Vooralsnog lijkt Nintendo het allemaal niet erg handig aan te pakken met de Wii:U.
Bij de eerste demo een tijdje terug zag het er wel leuk uit, maar kwam er ook veel kritiek uit diverse hoeken.

Ondertussen zijn we een tijd verder en worden eerdere uitspraken ontkracht. Natuurlijk is dit nog een onbevestigd gerucht, maar het geeft denk ik wel aan dat Nintendo het wellicht slimmer had moeten aanpakken om dit soort verhalen, enigzins, te voorkomen.

De Wii:U zou net zo mooi moeten zijn als de Xbox360 of PS3, maar die consoles zijn beide a een aantal jaar oud... daarmee ga je het niet winnen.

Ergens heb ik het idee dat Nintendo gewoon veel te laat is begonnen met nadenken over de opvolger van de Wii.
Het gaat hier vooral om de spesificaties van het systeem, die kan je niet heel vroeg bedenken omdat het gewoon nog een tijd duurt voor de hardware op de markt is.
Anoniem: 279033
@qlum9 november 2011 14:13
Volgens Nintendo komt de WiiU in 2012 uit. Laten we zeggen een jaar na E3 '12. Dan zou je inmiddels wel redelijk specifieke specs moeten hebben ivm productie.
Je zou toendertijd ook niet denken dat Wii het met Gamecube graphics van Xbox360 of PS3 zou winnen. Toch gebeurd. Een goeie gimmick en/of doelgroep is dus dermate succesvol dat het de tegenstanders verslaat tot op het punt waar ze het gaan nadoen (hi Kinect, Move)
Anoniem: 364996
9 november 2011 14:47
Wii U is eigenlijk een iPad 2/iPhone 4S met een Apple TV...
Nee, daar zit de intelligentie in de iPad2 / iPhone 4S. Hier zit die in de console.
ja maar dan zonder de iPad2 hardware in de controller, alle hardware zit in de Wii U (het scherm werkt als extern VPN device over WiFI)
Ik heb het gevoel dat nintendo hier met de tablet vorm toch de doelgroep deels voorbij gaat.

Mijn oudste van 7 zie ik nou nie bepaald met een tablet achtige joystick spelen. Tenminste ik zou het hem niet toevertrouwen, als ik nu ziw hoe vaak de wii ab op de grond valt, dan vraag ik me af of zoiets langer dan een week mee gaat.

Het ziet er in ieder geval breekbaarder uit de een wii ab.
nee hoor de doelgroep is niet mee onder de 12 maar boven de 18, er worden in Europa/Amerika niet genoeg kinderen meer geboren om door te blijven gaan met kinder consoles (die markt is nu totaal dood qua sales)

kinderen onder de 12 kopen ook geen games :+

[Reactie gewijzigd door stewie op 9 november 2011 20:07]

teveel ouders zien het als een spellen doos die je terug in de kast kan stoppen en er verder niets meer mee doet, de helft van de wii's staan te koop op eBay (meer dan de PS3/Xbox360)
Nooit bewezen, kijk naar het gemiddelde aantal games per console en tel daar nog het aantal gemodde Wii's bij op. Kijk anders voor de grap zelf eens op eBay voordat je dit soort dingen zegt ;)
goh heeft nintendo geen 1 miljard verlies gedraaid dan? feit is Nintendo maakt geen winst.
als dit ding op de markt komt is de xbox360/PS3 150 euro met 120/160GB hdd.
too little too late.
Mwah valt wel te bezien lijkt mij, hdd prijzen zullen omhoog gaan door al dat natuur probleem in Thailand, dus of het zo goedkoop zal zijn.

Maar wanneer komt de Wii U dan uit? Ik dacht in 2012.
geen invloed op de prijs van de xbox360/PS3 zij hebben een HDD vooraad van 3 maanden.
en PS3 toshiba schijven worden in China gemaakt.
Toch kosten die schijven momenteel net zoveel, vraag en aanbod heet dat. Maar dit is totaal offtopic...
maar volgend jaar is de wii U 399 euro en de PS3/Xbox360 150/175 zo simpel is het, waarom zou je een Wii U kopen als alle third party games net zo goed zijn als op de PS3/xbox360?
De WiiU gaat never 399 kosten. Eerder nogmaals 249 of hooguit 299.
Nintendo is op de hoogte van de markt, en weet ook dat de concurrentie goedkoper is. Zoals met alle consoles van Nintendo weten ze dat de doelgroep die zij aanspreken niet bereid is om 400 euro op tafel te leggen zeker niet in deze tijden.

WiiU koop je voor Nintendo's exclusives.
249, mark my words, waar wedden we om? Melken wil alleen als mensen het nog willen kopen. Nintendo gaat niet wegkomen met 399 euro en in de hardware kan je zien dat ze dat ook niet gaan doen. Als je Nintendo echt langer kende, wist je dat er nog geen product is wat zo duur is...

Nintendo != Sony.

Prijs voor de controller word 69 euro, 249 console zelf en de productie word gestart rond de E3 2012, waardoor hij rond augustus/september verkrijgbaar is. Er zit 1 launchgame van Nintendo bij, in de trend van Zelda Twilight Princess of een topper als Super Mario Galaxy, misschien word het Pikmin. Mario Kart komt voor de feestdagen van volgend jaar.

Daar heb je mijn voorspelling ;)
prijs van zo'n wii-u scherm? 150 euro...
ik denk echt dat Nintendo gaat doen alsof het een echte next-gen console is voordat de PS4/xbox720 uit komt.
Anoniem: 279033
9 november 2011 14:05
Zelfs al zouden de graphics van WiiU beter zijn dan PS3/Xbox dan nog hebben ze het probleem met de lage installed base. Games worden nu voor Xbox/PS3 ontwikkeld en als de WiiU komt zullen 3rd party games dan voornamelijk ports van Xbox/PS3 worden.

Een lage installed base is niet interessant om een 3rd party titel van de grond voor op te bouwen aangezien dat klauwen met geld kost. De WiiU zal dus net als de Wii weer achteraan hobbelen, met welliicht grafisch iets betere beelden en een tablet-gimmick als extra in de game. Zoiets trekt niet veel mensen aan, vooral niet degenen die al een Xbox/PS3 hebben.
dan nog hebben ze het probleem met de lage installed base.
Uhm, de Wii is de meest verkochte console van deze generatie? De grootste installed base dus.
WiiU komt zullen 3rd party games dan voornamelijk ports van Xbox/PS3 worden.
Als de nieuwe Xbox zoals in het nieuwsbericht van gister, niet bijzonder krachtig word maar vooral een multimedia console met zicht op Kinect, krijg je 2 consoles die ongeveer even krachtig worden. Dan maakt het niet uit wat de PS4 word, het gros van de spellen word multiplatform voor de meerderheid en dan is dat probleem in ieder geval opgelost.

Het laatste wat je zegt klopt, maar is dus totaal niet waar. Van 'achteraan hobbelen' is alleen grafisch sprake, maar je ziet dat dat dus niet erg is. Sterker nog, zie de verkoopcijfers ze liegen er niet om.
Anoniem: 279033
@Richh10 november 2011 07:39
Ik heb het over de lage installed base van de WiiU. Die zal, sowieso in het begin, laag zijn.

Daarnaast merk je dat achteraan hobbelen bij de 3rd party games die voor de Wii uitkomen enorm. Vrijwel elke versie van een 3rd party game krijgt of een serieus gedowngrade versie of een 'unieke' versie die vaak een stuk beroerder dan de andere versies is. Zo was War for Cybertron een sterke HD-titel maar was de Wii-versie een vrij beroerde shooter waarin je als Transformer niet eens kan transformeren.

Als je ook kijkt naar andere titels zoals Rock Band, Call of Duty, Fifa etc dan zie je ook dat de verkoopaantallen van die titels een lachertje zijn vergelijken met de HD-versies.
Het is gewoon zo, een Nintendo console koop je voor de Nintendo games.
ik hoop dat heel nitendo het licht ziet.
en iets meer grafisch kan werken met ook erbij passende frame rates.
omdat dit de rede is waarom bijna niemand de wii heeft / de nitendo 3ds niet zo groot suc6 is.
wat heb je aan 3d als het er niet goed uitziet.

zeker een 2de wiiu controller toevoegen, en zorgen dat er nog steeds 60 fps is.
dan komt er mischien nog eens een leuke game uit op die console
omdat dit de rede is waarom bijna niemand de wii heeft / de nitendo 3ds niet zo groot suc6 is.
Check uw bronnen ;)
zeker een 2de wiiu controller toevoegen, en zorgen dat er nog steeds 60 fps is.
dan komt er mischien nog eens een leuke game uit op die console
Die twee dingen staan los van elkaar , het gaat om de games.
Anoniem: 126513
9 november 2011 20:19
Dus 2 mensen spelen op tablet en 2 mensen spelen via split screen?
Ik dacht al, ik ga niet hele tijd op en neer kijken.

Maare dan kun je toch beter een extra scherm aansluiten, of 2 oude CRT monitoren. Ze moeten gewoon dikke video output erin pluren.
Een RV770 achtige GPU is ook niet erg snel en zeker goedkoopt, mogelijk 55nm TSMC el cheapo hoge yields proces.
Dan vraag ik me af of dat niet een beetje te duur is, zo'n controller erbij.
Doe maar gewoon een wii-U met gewoon motion controllers.
Hoewel 1 tegen 1 met allebei een controller misschien wel wat heeft.
Of co-ops 2 spelers mario, sonic & tales, zelda. Dat mist het nog wel vind ik, goede co-ops.

Ik moet zeggen Nintendo is wel nog steeds wel Nintendo gebleven, hoewel ze nog steeds de bekende helden blijven gebruiken, had toch al wat nieuws verwacht ondertussen.

De oude Wii moet toch ook de spellen kunnen draaien van deze nieuwe Wii U. Dus ik snap dat gedoe over opvolger niet helemaal. Het is gewoon een update, zoals een Sega megadrive 2, een Nintendo SuperNES 2, Een playstation 1 of 2 mini etc.
Daarom snap ik die controller ook niet, dat is weer een dure grap.
Ik zie liever een nieuwe Zelda achtige game maar dan zonder Zelda en Link.

Vroeger waren PC en de eerste PS games ook best goed.
Enigste die op het zelfde niveau kan komen als Nintendo is Blizzard, entertainment-wise
gezien. Misschien zouden ze eens moeten gaan samenwerken.
:+
Maare dan kun je toch beter een extra scherm aansluiten, of 2 oude CRT monitoren. Ze moeten gewoon dikke video output erin pluren.
Nee, want dan verplicht je kopers tot meerdere tv's en ruimte daarvoor, wat haast een vaste plaats in huis nodig heeft. Dan haal je geen grote doelgroep, dat snap je zelf denk ikook ;)
De oude Wii moet toch ook de spellen kunnen draaien van deze nieuwe Wii U. Dus ik snap dat gedoe over opvolger niet helemaal.
De oude Wii hoeft helemaal geen spellen te draaien van de WiiU, hoe kom je daar nou weer bij? De PS2 kan toch ook geen PS3 spellen afspelen?? Wat maakt een console voor jou een opvolger? Dat hele stuk van jou snap ik niet...

En Blizzard op hetzelfde niveau? WoW, Starcraft en Diablo? Uhm... Ik vind eerder dat Valve in de buurt komt...
Dan lekker er op goldeneye op de virtual console spelen zonder dat je bij elkaar mag afkijken :) Jammer dat goldeneye zo'n gedoe is met de rechten.

Maar ik denk dat het een goede keus is om 2 controllers te ondersteunen (naast de wiimotes) al zou de 2de controller wel prijzig worden (70-80 euro). Zit meer te wachten op spel aankondigingen.

[Reactie gewijzigd door svenk91 op 9 november 2011 13:39]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee