Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 61 reacties

In een interview met tijdschrift Wired heeft Shigeru Miyamoto aangegeven een stap terug te doen binnen Nintendo. De bedenker van diverse Nintendo-iconen wil jongere ontwikkelaars de ruimte geven. Nintendo ontkent de berichtgeving.

Shigeru MiyamotoIn een interview met het Amerikaanse blad Wired maakt spelontwerper Shigeru Miyamoto bekend een stap terug te doen bij Nintendo. Hij benadrukt dat hij wel actief blijft met het maken van spellen, maar niet meer aan het roer wil staan van grote projecten met vijf jaar ontwikkeltijd. Miyamoto geeft aan graag weer aan kleine projecten te willen werken en de jongere ontwikkelaars van Nintendo meer ruimte te willen geven. De spelontwerper hoopt zijn nieuwe project in 2012 te kunnen beginnen, en daarvan binnen een jaar iets aan het publiek te kunnen laten zien.

Sinds de verschijning van het interview met Wired ontkent Nintendo de berichtgeving dat Miyamoto een stap terug doet binnen het Japanse bedrijf. Volgens een woordvoerder is er sprake van een misverstand. Miyamoto is volgens het bedrijf altijd al van plan geweest op termijn ruimte te geven aan jongere ontwikkelaars, maar van een terugtreding zou vooralsnog geen sprake zijn. De reactie van Nintendo kan echter ook worden afgedaan als schadebeperking; direct nadat de uitspraken van Miyamoto naar buiten kwamen, daalde het aandeel Nintendo op de Japanse Nikkei-index met ongeveer twee procent.

De 59-jarige Miyamoto is een icoon in de gamesindustrie. De Japanner bedacht de eerste Donkey Kong-game in 1981, het spel waarmee Nintendo succes kreeg op de Amerikaanse gamesmarkt. In de jaren daarna bedacht hij Super Mario, The Legend of Zelda, F-Zero, Star Fox en Pikmin, en was hij betrokken bij de ontwikkeling van diverse iteraties en spin-offs van deze games.

Update, 10-12 11:00: Chris Kohler, de redacteur van Wired die het interview had met Miyamoto, stelt dat er geen fouten zijn gemaakt in het artikel. Tegenover de Amerikaanse krant The Wall Street Journal benadrukt Miyamoto dat hij geen plannen heeft om terug te stappen bij Nintendo.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (61)

Nintendo...
Heeft eigenhandig de game industrie in de westerse wereld groot gemaakt.
Toen in '86 iedereen adviseerde om te stoppen met enige thuis consoles (de bubble van Atari nog vers in het geheugen) ging Nintendo of America met steun van Nintendo Japan verder. Met dhr Miyamoto als bedenker van Mario was thuis gamen weer hip, kewl en vet.
(wat is tegenwoordig de juiste term hiervoor?)
http://www.youtube.com/watch?v=uCai4W1IAmQ
Mario Bros. Wie is er niet groot mee geworden?
mr. Miyamoto: De Steve Jobs van Nintendo.

Erg deze wisseling van de wacht ? Ik hoop het niet.
Nintendo is 150 jaar oud, dus deze overgang redden ze ook wel.
Wat ik uit het interview met Miyamoto interpreteer is dat hij zijn ontwikkelaars op het hart probeert te drukken dat hij er niet altijd zal zijn. Miyamoto is niet meer een van de jongsten, en ik kan mij voorstellen dat ontwikkelteams vanwege zijn staat van dienst op hem blijven leunen.

Ook gaf hij aan zich op persoonlijke projecten te gaan richten met een kleiner team. Vooral dat is weer een ontzettend lichtpuntje tijdens dit interview. Iets zegt me namelijk dat deze man nog wel eens op een dusdanig grote manier kan uitpakken alvorens het voor hem Game Over is.
F-zero series waren de beste spellen ooit . deze vent heeft geschiedenis geschreven
Misschien onjuist geplaatst, maar omdat het wel belangrijk is wou ik het bovenaan plaatsen: dit bericht is NIET WAAR.
als reactie hierop een bron:
http://gamasutra.com/view...oto_Is_Changing_Roles.php

Nintendo heeft als officieel statement gezegd dat het bovenstaande bericht niet waar is,
en dat Miyamoto blijft doen wat hij nu doet.
Jouw link naar Gamasutra heeft juist Reuters als bron (die in het bericht staat en Richh nog eens linkt) ;)

Enfin, de redacteur van Wired die het interview had met Miyamoto stelt tegenover G4tv dat zijn artikel klopt:
We spoke to Wired editor Chris Kohler who confirmed that Miyamoto’s statements were reported accurately. “Miyamoto’s comments as presented in our story are exactly what Miyamoto said, and presented with the full context of his remarks,” Kohler said. “We are absolutely standing by those statements as reported.”
Een misverstand door de taalbarrière sluit hij ook uit:
According to Kohler, the translator used for the interview was Nintendo’s own. “It was Mr. [Yasuhiro] Minagawa; who has been Miyamoto’s translator for a very, very, very long time,” Kohler said. “I did an interview with Miyamoto in 2002, and Mr. Minagawa was Miyamoto’s translator then. It is Nintendo’s translator, not ours.”
Ik denk dat je de verkoopaantallen eens moet bekijken van de Zelda of Mario-franchise.
Dan zul je je zin aanpassen.

Ik denk dat het gerucht waar is. Miyamoto draait al enkele jaren mee en hij zal in de loop der jaren vervangen moeten/gaan worden. Hij is niet meer de jongste en door een andere functie kan hij anderen de kans geven zich te profileren.
Zo jammer als het waar is. Als er een iemand is die enorm veel voor de gamewereld betekent, is Shigeru Miyamoto het wel.

Maar hij is ook gewoon een mens die na 40-45 jaar werken recht heeft op pensioen.
Wordt inmiddels op nu.nl alweer ontkent.

http://www.nu.nl/games/26...reden-mario-bedenker.html

edit: ja, maar de sensationele kop kan wel wat tegenwicht gebruiken :)

[Reactie gewijzigd door boksbeugel op 8 december 2011 12:04]

Als je het artikel hier had gelezen zag je al in het kopstukje zelfs:
Nintendo ontkent de berichtgeving.
Jup, Nintendo zegt alleen maar dat mr Miyamoto altijd al de jonge ontwikkelaars ruimte wilde geven.
Bij Zelda Skyward sword stond hij volgens mij ook niet meer aan het roer (tot zover ik me de aftiteling kan herinneren), echter heeft hij nog steeds een zeer belangrijke rol gespeeld. Uiteindelijk kan alleen hij een fatsoenlijke Zelda bedenken natuurlijk :Y)

Nee, voordat deze Nintendo reus weg is moeten er nog heel wat jaartjes overheen denk ik :)
Ik hoop het. De dag dat Miyamoto met pensioen gaat, wordt een hele zwarte dag voor Nintendo, en een slechte dag voor gaming in het algemeen.

Bij Zelda SS was hij inderdaad meer de overseer, bij Zelda titels staat Eiji Aonuma al geruime tijd aan het roer.
Sensationeel? Dan had ik wel 'Miyamoto stopt' of 'Miyamoto met pensioen' geschreven :P

Een stap terug is precies wat in het interview staat en met zeven regels over Nintendo's ontkenning hebben is daar m.i. ook voldoende aandacht aan besteed. Ben benieuwd hoe jij het dan had opgeschreven :) want eerlijk gezegd zie ik het nut van die link (als 'tegenwicht') niet in.
Nintendo ontkent stap terug Mario-bedenker Shigeru Miyamoto

En dan zonder kwootjes, want het is een feit. De kop die nu boven het artikel staat is in feite een gerucht (vandaar de kwootjes) dat alweer ontkracht is. Dus om die reden vond ik de kop sensationeel gekozen. Immers waarom het inmiddels ontkrachte gerucht in de kop gebruiken alsof het gerucht nog alive and kicking is?
De gekozen insteek is de uitspraak van Miyamoto zelf in een interview (geen gerucht), door het tegenstrijdige persbericht van Nintendo zijn er aanhalingstekens omheen gekomen. Als je dat per se sensationeel wil noemen... hierboven gaf ik een paar echt sensationele titels als voorbeeld en de beschikbare ruimte in titels is beperkt. Jouw suggestie was imo logischer geweest als er twee berichten over dit onderwerp zijn geweest.

Een persbericht, hoewel in dit geval belangrijk en daarom ook uitgebreid behandeld, is niet automatisch de Enige Echte Waarheid™. Het zal niet de eerste keer zijn dat een persoon er iets uitflapt tijdens een interview en een PR-afdeling van het bedrijf daarna de schade probeert te beperken.

Edit: de redacteur van Wired die Miyamoto interviewde blijft erbij dat zijn verhaal klopt.

[Reactie gewijzigd door Rafe op 9 december 2011 13:08]

Hij is gewoon de enige echte eindbaas. Velen uren van mijn jeugd verspeeld aan zijn creaties.

Een van zijn beste quotes: "Ik wou dat ik het springen van mario had gepatenteerd"

Dus sta maar stil bij dat elke keer dat jij in een game een sprong maakt met je game character je dat te danken hebt aan deze meneer...

[Reactie gewijzigd door ro8in op 8 december 2011 12:08]

Lijkt me eerder een quote welke een sneer is richting het patent systeem in mijn mening, maar ik weet niet in welke context hij geuit is.
nee hoor er waren allang games eerder waarbij je kon springen.
Welke dan?

Mario bros (de 1983 arcade versie) was zo ver ik weet het eerste spel wat het fenomeen springen introduceerde.

Edit:

Sorry zat fout het was wel Mario, maar dan toen nog als Jump Man in Donkey Kong.
Shigeru Miyamoto heeft in ieder geval met Mario(jumpman) het springen in een video game uitgevonden.

bron:
Donkey Kong, an arcade game created by Nintendo, released in July 1981, was the first game that allowed players to jump over obstacles and across gaps, making it the first true platformer.
http://en.wikipedia.org/wiki/Platform_game

[Reactie gewijzigd door ro8in op 8 december 2011 13:38]

Nee hoor, niet Mario. Zoals in jouw gelinkte wiki staat:

The earliest video games to feature jumping were sports games based on basketball; while earlier titles like Taito's Basketball (1974) could not accurately represent jumping due to simple paddle controls,[6] later titles such as Atari's Basketball (1978)[7] could more accurately represent jumps using a joystick button. Frogs, an arcade game released by Sega/Gremlin in 1978,[8][9] was the first non-sports game to feature a jumping character
Ik vind het jammer dat Miyamoto een stap terug doet en hoogst waarschijnelijk niet meer betrokken raakt bij de LoZ en Mario games. Is toch altijd dat beetje extra wat goed lijkt te werken. Maar ja, die man wordt ook ondertussen een tikkie ouder he.

Maar ja, hij is nog niet weg, en wie weet komt het wel goed met die games. Ik bedoel, hij had dan wel een lepel in de pap, hij was niet de enigste die eraan werkte.

Ik hoop toch nog leuke dingen te zien die uit zn hand komen. ;)
grapjas. lees nu eens het bericht goed door. Miyamoto doet al jaren stappen terug. Maar is nog steeds en zal altijd betrokken zijn bij de mario's, zelda's enz. Bij skyward sword stond Miyamoto ook meer aan de zijlijn, maar heeft in het laatste ontwikkeljaar nog veel input gegeven.
Ongelofelijk hoeveel creativiteit, talent en inzicht in één man kunnen huishouden. Mijn jeugd is door en door gekenmerkt door de creaties van deze Game-icoon.

Zoals vermeld in de reacties is het volgens mij al veel langer bekend dat Miyamoto plaats wil maken voor jong opkomend talent. Wat betreft de berichtgeving van Nintendo zijn dit puur beursgerelateerde uitspraken, zeker gezien de laatste tijd ook de verkopen wat achterliepen en de 3DS niet de verwachte verkopen oplevert.

Overigens ben ik wel benieuwd hoe de die-hard Nintendo fans dit opvatten. Aangezien er zeker met de Wii veel kritiek is geweest op het te weinig releasen van AAA Nintendo games.

Nu met de komst van Wii-U kunnen ook andere AAA titels voor de Nintendo worden uitgebracht, in hoeverre blijft de uniciteit van Nintendo gewaarborgd?
met de wii u lijkt het mij dat ze redelijk afhankelijk zijn van 3rd party support, maar dat zukken we over een jaartje of 2 zien
Het feit dat Ballad of the Goddess vanochtend een behoorlijke tijd op de radio was (gastjes die dachten dat het BF3 muziek was lieten me janken in de auto) wil wel zeggen wat een impact deze man heeft. Ik weet dat hij z'n mindere games heeft afgeleverd maar de grote franchises met als toppunt Zelda is eigenlijk nooit écht iets verkeerd in gegaan. Zeker de "grote" Zelda's zijn eigenlijk nooit onder de 9 gemiddeld gekomen.

Ik ben wél van het respect tonen voor mijn medemens, en voor deze man buig ik ook diep en nederig. 25 jaar Zelda, haast 30 jaar Mario, een hele keur aan Metroid's, en creatieve ideeën als Pikmin... als het me geen minnetje zou opleveren had ik 20 meer enters ingevoerd om de diepte van dit aan te geven:


/buig
Ben het met je eens dat het een meesterlijke serie is maar nooit de mist in is gegaan?
Zie hier zelda op de CDi.
http://en.wikipedia.org/w...he_Legend_of_Zelda_series

Toch wel hoog op het lijstje slechtste games ook gemaakt,

[Reactie gewijzigd door martijnve op 8 december 2011 13:48]

niet door Nintendo gemaakt he
dit jaar bestond mario ook 25 jaar.. Maar inderdaad. Geniale muziek in de Zelda's!
met als toppunt Zelda is eigenlijk nooit écht iets verkeerd in gegaan.
Zelda 2?
Zelda, Mario en Starfox games zijn inderdaad geweldig. Zelda had echter wel een paar so so games maar bijvoorbeeld OoT is echt een meesterwerk.

Ook vind ik persoonlijk dat F-Zero GX de tofste race game tot nu toe is. Het spel is echter wel gemaakt door Sega in opdracht van Nintendo. Zij hebben echte de beste F-Zero game ooit gemaakt en ik hoop dat zij nog eens wat nieuwe versies gaan uitbrengen bijvoorbeeld op de nieuwe Wii en ook graag op de 3DS. F-Zero GX is voor mij een verslavend stukje drugs omdat het spelen van dit spel een onwijze kick geeft. Het is zo snel, zo mooi en speelt waanzinnig lekker. Het wordt helemaal te gek als je leert snaken. Dan ga je zo snel dat je bijna gestoord wordt. Het is spelen van dit spel is 10x leuker dan een waanzinnige achtbaan. F-Zero forever!!

Bring on the F-Zero games!! :9
De Starfox games (als in Star Wing/Star Fox op Snes en StarFox64/Lylat Wars op N64) zijn niet door Miyamoto bedacht. Daar zit Rare achter.
helemaal niet waar. De originele Starfox is door Argonaut gemaakt
De originele Starfox / Starwing op de SNES vind ik tevens ook de beste van de hele reeks. De basic graphics en de muziek zijn gewoon onwijs goed, al helemaal als je bedenkt dat het slechts een SNES is. Gewoon een GPU in een cartridge en gaan met die 3D beelden!! Echt een onwijs cool stukje techniek :)
er zijn zelfs mensen die dat ding overclocken :P
Deze man heeft heel veel op zijn naam staan. Ik begrijp dat Nintendo deze berichtgeving ontkent tbv marktaandeel. Echter kan nieuw vlees ook mooie projecten brengen, maar hier is de beurs natuurlijk weer bang voor.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True