Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 62 reacties

Uit een foto die een tester op Twitter plaatste, valt op te maken dat Nintendo het ontwerp van de controller van de Wii U heeft aangepast. De voornaamste aanpassing is dat de controller twee analoge sticks heeft in plaats van circle pads.

Danny Boosh, bij de Britse ontwikkelaar TT Games in dienst als tester, heeft de foto op Twitter geplaatst. De Tweet is inmiddels verwijderd, maar de foto van de Wii U-controller is bewaard gebleven. De foto maakt duidelijk dat de controller door Nintendo is aangepast en er iets anders uitziet dan bij de presentatie van de console tijdens de E3 van 2011.

Zo was de controller bij die presentatie uitgerust met twee circle pads, zoals die ook op de 3DS terug te vinden zijn. De twee pads blijken uit de foto van Boosh vervangen te zijn door analoge sticks, zoals ook zijn terug te vinden op de controllers van concurrende consoles als de Xbox 360 en PlayStation 3. Verder is de plaatsing van de knoppen iets aangepast. Zo zijn de Start en Select-knoppen van onder het scherm naar rechts van het scherm verplaatst. Verder zijn op de foto twee vierkante vlakken te zien, onder de d-pad en tussen de power-knop en het batterijlampje. Het kan zijn dat het hier om knoppen gaat, al is niet bekend wat de functie van de nieuwe knoppen zou zijn. Er staat geen aanduiding bij.

De verwachting is dat Nintendo de Wii U eind 2012 op de markt wil brengen. De console zal opnieuw te zien zijn op de E3 van dit jaar.

Nieuwe layout Wii U-controller Oude layout Wii U-controller
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (62)

controllers van concurrende consoles als de Xbox 360 en PlayStation 3


Net als op de gamecube en de voorloper er van op de N64.... Vind dat met die zin wel erg gesuggereerd word dat hier word afgekeken bij andere bedrijven, niet echt objectief
Was Nintendo zelfs niet de eerste met een analoge stick op de N64 controller?
Ja en de d-pad en de triggerbuttons en de ABXY buttons en de rumble functie, kortom je ps3/xbox controller is van oorsprong van nintendo (beetje kort door de bocht genomen komt het daar wel op neer).
Qua knoppenlayout is de 360 controller gewoon een GameCube controller idd...
Ik roep al jaren dat de analog stick bij controllers en handhelds niet ergonomisch geplaatst zijn. pak maar een op normale wijze een boek vast. je zult merken dat je duimen omhoog wijzen. de psp, vita, ps1, ps2 en ps3 hebben allemaal de analog sticks links en recht van de hand zitten zodat je de duimen tegen natuur in moet strekken. Wat me verbaasd is dat sony dit nooit heeft aangepast in hun designs. en dat we al jaren verkrampt met de controller spelen. Wanneer je namelijk je duimen op natuurlijke wijzen kunt houden kun je veel preciezer de stick bewegen. Je duimen zitten dichten bij je hand palm waardoor je minder ongewild beweegt . en omdat de spieren in je duim niet verder rekken dan de normale stand is de rust stand van de sticks ook de rust stand van je duim waardoor je minder snel last krijgt van krampachtige bewegingen!

Nintendo ziet gelukkig dit probleem nu wel in en plaatst de stick op de perfecte plaats. Dit wordt voor shooters een genot om mee te spelen! Eindelijk een console bouwer sie snapt hoe de ergonomie van het menselijk lichaam in elkaar steekt!

[Reactie gewijzigd door sygys op 21 mei 2012 12:37]

Jij doelt waarschijnlijk op al die controllerbaksels van Sony. Die hebben de analoge stick inderdaad verkeerd zitten. Sega was de eerste die em goed plaatste met de Dreamcast. De controllers van de Xbox en de Xbox 360 zijn hier op doorontwikkeld en daar heb ik nooit problemen gehad met de controllers. Die van Sony zijn hier al meerdere malen door het raam gevlogen en zolang ze die controllers niet fatsoenlijk ontwerpen hou ik het bij m'n Xboxje :)
Die van Sony zijn hier al meerdere malen door het raam gevlogen en zolang ze die controllers niet fatsoenlijk ontwerpen hou ik het bij m'n Xboxje
Ik denk dat dat erg verschilt per persoon, ik vind de controllers van de PS3 uitstekend, en die van de Xbox en Xbox 360 weer een complete ramp. Ik kan niet overweg met die dingen. En ik hield eerder controllers van de Xbox (360) in m'n handen dan van de PS3.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 21 mei 2012 14:23]

Ze hebben het design van de PS controllers ook nooit aangepast naar europese normen. Volgens mij zijn die dingen echt voor de japanse (kleine) handen ontwikkeld.
Voor mij wel fijn, aangezien vrouwen over het algemeen ook wat kleinere handen hebben. De originele XBOX-controller was veel te groot voor mijn handen, waardoor het spelen pijnlijk werd :)
Ik weet niet waarover je het hebt, ik heb nooit het idee gehad dat er iets scheelde met de DualShock controller, en ja ik heb redelijk grote handen. 15 jaar met dezelfde PS controller te spelen wen je er wel aan. Als het niet goed zit dan haal je toch een 3rd party controller van Big Ben ofzo.

Ik hoop wel dat ze de PS4 dualshock enigszins wat aanpassen, naar de richting van de 360 controller toe.
Een genot om mee te spelen? Een shooter spelen op je nintendo met een hele tablet in je handen. Werkelijk waar een genot kan ik me nu al indenken...
Een genot om mee te spelen? Een shooter spelen op je nintendo met een hele tablet in je handen. Werkelijk waar een genot kan ik me nu al indenken...
Ik zou zeggen: wacht af en probeer ;)

Nintendo kennende zou het best eens heel fijn kunnen werken, ik heb hun controllers altijd best fijn gevonden in dat opzicht.
Niet echt, analoge sticks waren al standaard op de Vectrex en Atari 5200.
Klopt, maar de N64 was wel de eerste die 'm gebruikte als thumbstick zoals we 'm kennen in de huidige controllers.

De PS1 controller met twee thumbsticks kwam overigens vlak na de N64.
Volgens wikipedia waren ze allemaal redelijk tegenlijk uitgekomen:
PS1 : April 26, 1996
N64: June 24, 1996 (origineel planning was: April 21, 1996)
SS: July 5, 1996

Er waren arcarde/consoles die hem eerder hadden. De Atari had, wat ik zo kon zien, niet echt een thumbstick zoals wij die nu kennen.
De PS1 werd standaard geleverd met directional pad. De Dual Shock kwam later pas uit (1997 in Japan en later pas elders).
http://en.wikipedia.org/wiki/DualShock

Edit: digitale=>directional

[Reactie gewijzigd door willem_liu op 21 mei 2012 15:43]

A D-pad (short for directional pad; also known as a joypad)
Geen "digitale pad" ;)

En de Wii U gaat volgens mij te zwaar worden voor fijn spelen en te groot om zomaar even door de kamer te gooien naar een vriend/familielid.
Ook niet, SEGA had een third party bedrijf opdracht gegeven om voor de Galaxy Force Port voor de Megadrive een Joypad te maken met analoge sticks.

Deze had zelfs al analoge triggers. Dit ding heeft weer model gestaan voor de Saturn 3D controller en de Dreamcast controller. Wier weer model gestaan heeft voor de XBox and 360 controllers :).

zowel deze http://en.wikipedia.org/wiki/AX-1E voor de megadrive
als de Saturn 3D controller waren EERDER dan de in 1996 uitgekomen N64.

http://www.legendarygames.net/IMG/jpg/XE-1A.jpg Even een plaatje.

[Reactie gewijzigd door Dehnus op 21 mei 2012 16:43]

Je kunt het ook opvatten dat nintendo het wiel niet opnieuw wil uitvinden.
Ik vind die sticks nooit zo handig, maar inderdaad. De controllers van nintendo zijn vaak beter uitgedacht dan die van de concurenten. Op een of andere manier zit dat altijd wel goed. Al vanaf de NES.
Behalve de Nintendo 64 dan. Want daar zijn veel problemen mee geweest, vooral controllers waarbij de joystick door slijtage niet meer te gebruiken is.

Inderdaad, de controller was wel heel fijn in gebruik. Als ze de joysticks van de Gamecube op een N64 controller hadden geplakt was het een ideale controller. Hoewel, de linker kant nooit gebruikt werd.

[Reactie gewijzigd door Wahloh op 21 mei 2012 11:59]

Dat ding lag anders wel lekker in de hand, kan ik van de PS3 controller niet zeggen...
De playstation 3 heeft in grote mate nog steeds dezelfde controller als de originele playstation (1), dus volgens mij is sony wel tevreden over het design. Ik denk dat Sony echt wel de meest eenvoudige controller heeft zonder te moeten inboeten door gebrek aan functies. Ik haat het persoonlijk dat bepaalde knoppen groter of kleiner zijn dan andere of dat er verschillende mogelijkheden zijn van een controller vast te houden (cfr. Nintendo 64).
Sony kan er tevreden over zijn, maar de controller is voor mij ook de hoofdreden dat ik een 360 gekocht heb en geen PS3. Ik heb vroeger een PS2 gehad en heb dat ding verkocht omdat ik niet langer dan een half uurtje er mee kon spelen voor ik kramp in mijn handen had. De 360 controller kan ik bij wijze van spreken de hele dag in mijn handen houden zonder ergens last van te krijgen (krijg eerder last van het op de bank hangen dan van mijn handen). Het zal wel aan je handen liggen want ik weet dat er ook genoeg mensen zijn die zweren bij de controllers van sony.

edit: Ik weet overigens wel dat je ook andere controllers kan krijgen, maar om een of andere reden lijken die vaak toch weer op die van sony en als ze dat niet doen dan is de bouwkwaliteit vaak niet zo geweldig of ze zijn weer flink aan de prijs, al met al vond ik het de zoektocht naar een goede controller niet waard om een PS3 te nemen.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 21 mei 2012 12:44]

Zelfs een SNES controller ligt beter in de hand dan een PS1/2/3 controller. Uren achter elkaar Tetris Attack spelen, niks aan de hand. Vergelijkbare spelletjes op een willekeurige Playstation houd ik vanwege de positie van de d-pad maar een uur vol.

Wat betreft het aangepaste ontwerp van de Wii U, ik ben wel blij met de sticks. Een circle pad vind ik toch wat minder fijn spelen. Om meer controle te hebben moet je er een beetje op drukken anders gaat hij schuiven onder je duim. Een stick bewegen kost ook minder kracht.
maar afgezien van slijtage probleem , waren ze wel een van de beste controllers ( vooral golden eye ........sweet memories 8-) )
Op dit moment zijn er drie gameconsoles op de markt, Wii, Xbox 360 en PlayStation 3. Dus in die zin zijn de laatste twee de concurrenten van de Wii.
Ik mag toch wel hopen dat Nintendo met iets revolutionairs komt. Het idee van een tablet gebruiken als interactieve controller voor een game op een televisie bestaat al tijden, en de overige features zitten al op een Nintendo Wii.
Panorama tech: http://www.youtube.com/watch?v=TnVz7p765IM
NFC: http://www.youtube.com/watch?v=2h0rbWJPs8s

[Reactie gewijzigd door willem_liu op 21 mei 2012 15:10]

Als controller (ergonomisch gezien) lijkt het me echt waardeloos. Plat, niet gevormd naar je hand, etc. Heeft iemand ooit de achterkant van de controller gezien?

[Reactie gewijzigd door uchiha tijntje op 21 mei 2012 16:26]

Exact hetzelfde idee heb ik ook. Daarom ben ik ook meer benieuwd naar de onderkant van de controller als naar de bovenkant. Vraag me af of de onderkant nog enigszins ergonomisch gevormd is.
Wat dacht je van zoiets?
http://cdn2.digitaltrends...wii-u-controller-back.jpg

Is misschien niet ergonomisch in de zin van 'een naar de hand gevormde achterkant'
maar dat vind ik persoonlijk meer een voordeel. Zo heb ik een 'ergonomische' Xbox controller, met groeven voor de vingers, en laten mijn vingers daar nou net te dicht voor op elkaar zitten...
Op die manier heb ik precies een paar van die groeven die in mijn hand drukken.
Speel verder nog veel op DSi, die eenzelfde achterkant heeft (ook plat met schouderknoppen) en die vind ik juist wl fijn.

Mijn punt hier is dus dat je een controller wel redelijk ergonomisch kunt maken, maar dat het je nooit voor je volledige publiek lukt. Zeker voor de brede doelgroep van de WiiU zou zoiets bijna onmogelijk zijn (kleine kindervingers vs volwassen worstenvingers).

PS: dit is een foto van het model tijdens de E3 2011, het kan dat ze de achterkant ook veranderd hebben.

Edit: PS toegevoegd & typo

[Reactie gewijzigd door Majoras Waker op 22 mei 2012 12:42]

Ik hoorde mensen hetzelfde zeggen vlak voor de Wii uitkwam... de rest is geschiedenis
Nintendo kan alvast gaan praten met Sega hoe het is om na een gigantische hardware fail als software only bedrijf door het leven te gaan.
Daarvoor hoeft Nintendo niet met Sega te gaan praten, ze zijn er zelf verantwoordelijk voor geweest dat Sega uberhaupt nog bestaat, ze hebben letterlijk Sega diverse software klussen gegeven zodat ze het hoofd boven water konden houden. (F-Zero voor de Gamecube en Super Smash Brothers waren daar goede voorbeelden van)
Danny Boosh, bij de Britse ontwikkelaar TT Games in dienst als tester, heeft de foto op Twitter geplaatst.
Benieuwd of zo iemand ontslagen word, en een rechtzaak op zijn dak krijgt i.v.m. geheimhoudsingsplicht..
Alleen als ze heel graag van hun personeel af willen en Nintendo van hun partners.
vaak genoeg laten bedrijven bewust dingen lekken om de reactie van het publiek te bekijken terwijl ze nog in het ontwikkelproces zitten
Bron? Klinkt als onderbuikgevoelens.
Yup het was Nintendo en Sega die als eerste met de analoge stick kwamen.

De Wii is best leuk ding maar ik ken zat mensen die en een Wii hebben en een 3Ds of gewone DS en toch gaan ze vaker achter de DS omdat het leukere games bevat dan de Wii.

Om maar over het feit te zwijgen als ze de Wii hebben en een PS3 of Xbox360, de Wii is leuk maar er moeten vind ik veel meer leukere games komen veel shooters komen gewoon niet op de Wii en als je bekijkt dat de Wii tussen de 120 en de 140 euro kost, tja met goede games erbij zou het nog beter verkopen.
Laten we hopen dat ze er toch voor kiezen een modern multitouch scherm in te doen want dat zou het aantal mogelijke minigames dat speelbaar is op deze 'controller' een stuk doen toenemen. En je zou dan ook een hele sloot games kunnen aanbieden die nu al draaien op smartphones en tablets.
Ik zie het somber in voor Nintendo.

Vond de Wi een leuke inovatie, jammer dat ze alleen zulke low end hardware erbij leveren. Volgens mij kan Nintendo echt zoveel meer mooire games combineren met een geweldige games. Denk hierbij aan zelda ect.

Nu gaat het niet altijd om de graphics, maar come on wii dat was toch gewoon een n64 met andere afstandbediening...

en beeldscherm in je controler ? leuke gimmic maar do mij dan maar een Ipad\Android gelijk met volwaardige app store browser ect...
Ik ben het helemaal met je eens dat Nintendo de hardware visueel sterker moet maken. Bij Wii games mis ik toch vaak de leuke graphics die ik op mijn computer wel tevoorschijn tover.

Alleen de vergelijking tussen N64 en Wii klopt natuurlijk totaal niet. :P

Het touchscreen in je controller maakt veel opties mogelijk, ik zelf vind het een leuke toevoeging. Indien de spellen er goed mee overweg gaan.

Zo kan je bijvoorbeeld in multiplayer games een map laten zien zonder aan je splitscreen vriend te laten zien waar je bent.
Zo kan je bijvoorbeeld in multiplayer games een map laten zien zonder aan je splitscreen vriend te laten zien waar je bent.
Zo zie ik dus graag een nieuwe Final Fantasy Crystal Chronicles aankomen. Ik heb zwaar genoten samen met mijn maten via de gameboy advance het spel kapot te co-op´en. Dat gebruik zie ik graag terugkomen in de WiiU (mocht er eentje thuis komen te staan).
Nintendo weet juist een ander marktdeel te raken waren andere blijven steken bij de hardcore gamers.

Het zal niet iedereen aanspreken maar het is wel belangrijk om meer mensen naar console te trekken ik vindt de controller wel een gewaagd onderdeel.

Aan een ipad verdient Nintendo niets en zal ook niet de nodige specificaties hebben om de complete feature set over te nemen. Wat jou wel logisch lijkt gaat absoluut niet werken.

De Wii was het grootste succes van Nintendo, het wist een segment van de markt te bereiken wat tot nu toe zich niet bezig hield met "gaming".

Als je met gimmicks wil komen kan je bij de concurent terecht die wisten half niet hoe snel ze alternative methode moesten introduceren voor hun standaard controller.
Ik blijft het een loeigroot en totaal niet ergonimisch design vinden.
Heb je 'm live gezien?
Ik kan namelijk niet inschatten hoe groot de handen zijn op de foto.. :)
Hoe stom kan je zijn als tester ? |:(
Ik vind het ook niet echt netjes om de foto zo online te zetten (ook nog onder je eigen naam). Ben benieuwd of de werkgever/Nintendo hier actie op gaat ondernemen.

Maar h, aan de andere kant, de E3 komt er aan, dus alle geruchtenmachines worden aangezet, en het word weer lastig om het echte nieuws te onderscheiden tussen alle lekken/geruchten die we de komende tijd kunnen verwachten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True