Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 67 reacties
Submitter: OPSLAGHOND

Sony poogt een patent te verkrijgen waarin een technologie staat beschreven die Nintendo wil toepassen in zijn WiiPad-controllers. Volgens de patentbeschrijving wil Sony de technologie op de PlayStation 3 gebruiken.

Een Wii U-speler kan zijn WiiPad-controller, die is voorzien van een camera aan de onderzijde, op de televisie richten om zo 'verborgen' content op de display van de controller te tonen. Misschien schendt Nintendo hiermee echter een onlangs aan Sony toegewezen patent, waarin een soortgelijke technologie wordt beschreven.

In de Europese patentaanvraag EP2359915, die in 2009 werd ingediend, beschrijft Sony een technologie waarbij een draagbaar elektronisch apparaat met een camera beelden kan herkennen op een externe display. Na herkenning door het portable apparaat zou de gebruiker via het touchscreen acties kunnen uitvoeren.

Sony zou de in de patentaanvraag beschreven technologie in de PlayStation 3 willen gebruiken, maar de consolefabrikant heeft dit nog niet in de praktijk toegepast. Misschien biedt de PlayStation Vita-handheld wel toepassingsmogelijkheden.

Afbeeldingen bij patent EP2359915

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (67)

Na herkenning door het portable apparaat zou de gebruiker via het touchscreen acties kunnen uitvoeren.
Als dit in het patent staat, hoeft Nintendo alleen maar zijn touchscreen bij deze activiteiten niet te gebruiken.
Staat wel echt in het patent beschreven wat Nintendo ook wil gaan doen. De in het artikel meegeleverde plaatjes komen rechtstreeks uit de patent omschrijving.

"Thus, for example, a user could hold the PED
up close to the television and see, in the view shown by
the portable device, a ghost 1020 within the game that
is not visible on the television display, or treasure or fingerprints
or other hidden objects (Figure 4C). Other options
include using the portable device as a magnifying
glass, displaying an enlarged version of a portion of the
TV display, or as night-vision goggles, replacing the image
on the television captured by the portable device with
a simulated infra-red viewer version generated for example
by the PS3 machine, and/or creating the illusion of
creatures climbing out of the television screen. The appropriate
angles for generating such image components
can be derived from the difference between the rectangular
image on the TV screen and the perspective distortion
seen in the image captured by the portable device."

[Reactie gewijzigd door vorax187 op 6 september 2011 10:45]

Mja, maar wat Nintendo wil doen is een heel stuk meer. Zo kan je content overdragen op de WiiPad. Maar inderdaad komt het gedeeltelijk overeen...
Volgens mij is het ook de vraag of de locatie vd controller herkent wordt door een camera. Misschien werkt het op de wiiu wel via de sensorbalk die ook bij de wii gebruikt wordt. En als de technologie om de positie te bepalen op een scherm anders is, lijkt mij dat het patent niet op gaat.
Staat ook in het artikel?

"Een Wii U-speler kan zijn WiiPad-controller, die is voorzien van een camera aan de onderzijde, op de televisie richten om zo 'verborgen' content op de display van de controller te tonen. Misschien schendt Nintendo hiermee echter een onlangs aan Sony toegewezen patent, waarin een soortgelijke technologie wordt beschreven."

En ja dat wordt dus beschreven in het patent van Sony.
het klopt echter niet:

Nintendo wil de 'Pad' gebruiken voor informatie die anders gewoon op je scherm zou staan, zoals inventory, map etc. zodat je TV scherm volledig door game beelden gevuld kan worden. Er is letterlijk NIETS bekend over 'verborgen' content zoals in bovenstaand voorbeeld (spookjes, wow... ). Wel is er tijdens de E3 een focus geweest op zogeheten '360 degree view' waarmee ze zowel van links naar rechts als van boven naar beneden in een volledige cirkel beeld weer kunnen geven dat anders of aanvullend is op het beeld dat je op je TV ziet.

Daarnaast is voor Nintendo ook van belang dat je op de Pad kunt spelen zonder TV, zolang je binnen bereik van de frequentie van de Wii-U blijft, dus dezelfde kamer of als je her en der Wifi hebt, in hetzelfde huis.

Niets van dat alles staat in die vorm in het Sony patent, dus lijkt mij geen issue om dit te omzeilen.

Mocht er wel moeilijk worden gedaan, dan wordt dat, zoals gewoonlijk door Nintendo via patentgelden geregeld.
en nintendo heeft patent op move achtige technologie dus so what.
Dat is dus onjuist:

De Wii opereert doormiddel van accelerometers en infrarood. Om dit te omzeilen heeft Sony in de Move gebruikt gemaakt van gyroscopische en mmagnetische meetinstrumenten en een optische lichtbron in plaats van IR. Daarbij voegt het gebruik van de PS Eye nog mogelijkheden toe die niet op Wii mogelijk zijn.
ow bedankt voor de opheldering :D
Is dit niet een speciefiekere vorm van augmented reality? dus als Nintendo het augmented reality noemt moeten ze er mee wegkomen toch?
Waarschijnlijk is het volledig gebasseerd op augmented reality ... eigenlijk zoals de 3DS dit ook doet met zijn AR kaartjes.
Toepassing van AR op wiki.

"visualisatie van verborgen objecten (tijdens medisch onderzoek of operaties met een röntgenbeeld) , zodat de chirurg bijvoorbeeld de foetus in de baarmoeder ook echt ziet."

"toevoegen van bijkomende informatie in het gezichtsveld (een monteur krijgt labels in beeld die onderdelen van een systeem beschrijven)."

Maar dat zou ik ook kunnen veranderen naar een beeldscherm niet? Maar waarschijnlijk is de technologie erachter net ff anders opdat de camera van sony de beelden blijkbaar herkennen moet en dan daaroverheen iets zet.

[Reactie gewijzigd door vorax187 op 6 september 2011 11:05]

Ik moest al direct aan de Android app Layar denken, wat gebruik maakt van Augmented Reality. Alleen wordt er dan op basis van vaste GPS coördinaten informatie toegevoegd aan het beeld van wat je via je camera ziet.

Nu is het dus zo dat het beeld wat je camera ziet te beïnvloeden is, in plaats dat je alleen informatie ziet over datgene wat je ziet. Eigenlijk een stap verder.

Het zal vast allebei Augmented Reality heten, al zijn de mogelijkheden van het tweede uitgebreider.
Als je erover nadenkt is het best vreemd dat je de handelingen van een bestaand iets een patent op kan krijgen.
Dit klinkt als patent-trolling via het Europese 'community design'.

Ik denk dat Sony bloed geroken heeft na het verkoopverbod op Samsung dat door Apple is afgedwongen. Daar ging het ook om een 'community design', iets wat in Europa mag en in principe alleen een vage omschrijving van het product (of zelfs een concept) vereist, maar dezelfde waarde heeft als een patent.

Ik ben benieuwd hoeveel bedrijven dit nog een keer uit gaan halen.
Ja want Sony wist in 2009 al dat Apple en rechtzaak ging beginnen tegen Samsung
Ja want Sony wist in 2009 al dat Apple en rechtzaak ging beginnen tegen Samsung
Gek ook hè, dat Sony nu dan ineens een patent aanhaalt wat ze 2 jaar geleden hebben aangevraagd, precies na het hele gedonder met Samsung vs. Apple? ;)

@hAI: Waar het om gaat is dat Europese patenten zodanig vaag mogen zijn dat ze hier élk systeem onder kunnen gooien wat er ook maar een beetje op lijkt. Dus alle apps die werken met 'een portable device met camera die je voor een groter scherm houdt' zouden dus onder hetzelfde patent vallen.

Typisch gevalletje van 'we patenteren het maar alvast, zodat we mensen een paar jaar later ermee kunnen pesten omdat we zelf te lui zijn om het uit te werken.'
Gek ook hè, dat Sony nu dan ineens een patent aanhaalt wat ze 2 jaar geleden hebben aangevraagd, precies na het hele gedonder met Samsung vs. Apple?
Ga eerst eens je huiswerk doen voordat je hier verder post. Er kan een aardige periode zitten tussen het AANVRAGEN van een patent en het TOEGEWEZEN krijgen van een patent.

Sony heeft helemaal niet een patent aangehaald, maar het patent is recentelijk pas toegewezen.

https://register.epo.org/...umber=EP09252928&tab=main
Ik vraag mij af of een andere organisatie (zoals dus Nintendo) goed kan na gaan of er al een aanvraag ergens loopt. De organisatie achter die patenten is niet zo vlug. En als je dat kan na gaan, is het dat ook nog bewerkelijk dat je ook nog eens een resultaat hebt na een maand of 2. Ik kan mij voorstellen dat meet al die patenten en aanvragen het nog wel een chaos kan zijn.
[...]
Sony heeft helemaal niet een patent aangehaald, maar het patent is recentelijk pas toegewezen.

https://register.epo.org/...umber=EP09252928&tab=main
Over huiswerk gesproken... Patent published != patent granted. Sony heeft het patent nog niet toegewezen gekregen. zie ook het verhaal van een andere GoTter hier
Dat weet je niet. Dat de pers niet weet of Sony ermee bezig is of niet, betekend niet dat Sony er niks mee gedaan heeft! Mogelijk dat ze allang een project ermee begonnen zijn, maar nog geen concrete (daarmee bedoel ik marktklare) producten hebben. Een bedrijf als Sony gaat niet zomaar iets patenteren om er niks mee te doen..
Staat er in de beschrijving dat Sony Nintendo heeft aangeklaagd?

Er staat alleen beschreven dat het patent op 31-12-2009 is aangevraagd, en het afgelopen augustus heeft toegewezen gekregen.

Nu is Sony niet het populairste bedrijf, zeker niet na de aanklachten richting de PS3 hackers. Maar heel actief in recente de patentenoorlogen kan je hen ook niet noemen. Het enige wat je in deze situatie kan stellen is dat de patentaanvraag al ruim voor er sprake was van een een nintendo met een vergelijkbare functie.

Sony en Nintendo zijn beide Japanse bedrijven, en dat is in een dergelijke situatie veeal goed te noemen om tot een oplossing te komen aangezien er dan een minder groot cultuurverschil is. Je zou op dit moment zelfs kunnen indenken dat Sony dit ontwerp aan Nintendo gedemonstreerd heeft omdat deze functie wellicht interessant is voor een next-gen device van nintendo en sony er dan indirect ook van zou profiteren, want wellicht is het net te veel een niche voor een sony-controller. Het zou wel eens een gevolg kunnen zijn van het debacle met de eerdere controller dat men in de ogen van sony bepaalde zaken in een poging het gat te dichten iets te ver heeft doorontwikkeld.

Je trekt in dit geval toch iets te snel conclusies, en wellicht filosofeer ik iets te veel. Maar pas als press-statements plaatsvinden over aanklachten, moet je dit bericht toch niet in de categorie patentwars plaatsen.
De aanvraag komt uit 2009, dus voordat de hele molen met Apple begon.
Met dat in het achterhoofd.. als Nintendo al sinds 2008 blijkt bezig te zijn met de WiiPad, is dan niet automatisch het patent ongeldig en Nintendo vrij van patentlicentie verplichtingen?

Nintendo zal vast niet vorig jaar de Wiipad hebben gemaakt.
Nintendo heeft eigenlijk pas eind 2010/begin 2011 echt de Wii U gevormd en bepaald wat ze er mee willen doen. Daarvoor is er vast al wel Research & Development geweest. ;)

En je zegt dat Nintendo er misschien eerder mee bezig was, maar dat geldt natuurlijk niet. Net zoals met de telefoon: twee mensen waren tegelijk met een 'telefoon' bezig, en ééntje was een paar uur eerder dan de ander.
Dit klinkt als patent-trolling via het Europese 'community design'
Wat een onzin opmerking.
Er staat duidelijk dat het om een europees patent gaat en zelfs met nummer van het patent erin.
Het gaat dus volkomen niet over een registratie van een design.
Heb je het patent gezien? Als ik er naar kijk is het echt geen vage omschrijving..

Er zitten duidelijke plaatjes en omschrijvingen bij van de handelingen (voorbeelden)
Er zit ook (behalve specs) een beschrijving van de hardware bij.
Er zit ook een proces beschrijving bij (een simpele) om de handelingen van de apparatuur in kaart te brengen.
Ik denk dat Sony bloed geroken heeft na het verkoopverbod op Samsung dat door Apple is afgedwongen.
Dat is helemaal niet zo er is nog helemaal niks afgedwongen, de rechtzaak moet nog plaatsvinden... Er is nog geen winnaar :) Enige is dat tot het behandeld wordt in 1 land (met vrij handel van/naar buurtlanden dus niet echt een probleem) tot die rechtzaak een verkoopverbod heeft, wat mits Samsung wint Apple duur komt te staan :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 6 september 2011 10:40]

er is ook geen rechtzaak nodig als Nintendo gewoon patentgelden afdraagt.
er is ook geen rechtzaak nodig als Nintendo gewoon patentgelden afdraagt.
Iets wat Nintendo doorgaans ook zonder enig protest doet. Daarom hoor je nooit iets over patentrechtzaken tegen Nintendo, behalve misschien <partij X> klaagt Nintendo (en Y, Z) aan wegens patentinbreuk.

Het is opzich een leuke policy, weinig gezeur, goed voor de aandelen. Maar sommige bedrijven zijn wat meer strijdbaar in dat opzicht. (ook weinig op aan te merken)

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 6 september 2011 11:11]

Ik vraag me sowieso af in hoeverre Nintendo niet een paar voor consoles belangrijke patenten in bezit heeft. Het is toch wel het bedrijf wat samen met Sega de console markt echt groot heeft gebracht
Volgens mijn heeft Nintendo nog steeds het patent op de originele D-Pad (vierpuntdruktoets). Vandaar dat alle andere fabrikanten altijd een eigen oplossing daarvoor moesten verzinnen. Sony plaats de knoppen op een schijf waar open ruimte tussen de knopjes zit, Microsoft heeft een 'disc' die naar boven uitsteekt.

Al had Microsoft laatst met hun zilvere Limited Edition controller nog de beste oplossing om Nintendo's patent to omzeilen, een D-pad op een schijf waarbij je de randen (om de D-Pad) in en uit kunt drukken.
Dit klinkt vooralsnog alleen maar als stemmingmakerij. Sony heeft een nieuw patent en Nintendo zou hier misschien gebruik van maken. Gewoon storm in een glas water en doorlopen maar weer.
\dit is geen design, maar functionele beschrijving.
Dit klinkt als patent-trolling via het Europese 'community design'.
Wa? Heb je enige idee waar je het over hebt?
In 2009 aangevraagde patent..

Daar is Nintendo dan mooi mee te laat geweest. Maar het kan natuurlijk ook gewoon zo zijn dat Nintendo hier een licentie op neemt. Ik heb nog niet veel van Nintendo gezien of gehoord in het patenten nieuws dus ik ben wel benieuwd. Maarja als ze een licentie nemen dan hoor je er niets meer van. Behalve dat de WIIpad in de winkels ligt.

BTW, de link in het artikel gaat naar het fiscale jaar van DELL!!!

Hier goede link

[Reactie gewijzigd door vorax187 op 6 september 2011 10:51]

Het patent lijkt erg veel op de barcode scanner apps?

Herken een beeld op je monitor met je touchscreen mobiel, en vervolgens kan je met je touchscreen mobiel een actie uitvoeren zoals naar de betreffende site gaan.

Daarbij kan je zeggen dat het gaat om verborgen objecten, aangezien de witte en zwarte vakjes nutteloos zijn en er pas wat zichtbaar word na het scannen.
Allemaal ideeen die ik jaren geleden al op VR/AR conferenties heb gehoord... ik snap echt niet dat al die patenten toegewezen worden.

Als we patent zouden aanvragen op elke discussion sectie in elk paper was er snel niets meer uit te brengen.
Nouja de PS3 heeft al evenveel kracht als de WiiU dus hoeven we alleen maar zo'n pad te kopen om next-gen te gaan.
Grapjas ... op werkelijk ieder punt, behalve misschien de looks, is de Wii-U sneller dan de PS3.

Maar goed, wat betreft dit patent ... ik mag toch verwachten dat Nintendo niet geheel dom is en dit wel eerst even uitgezocht heeft. Daarnaast kan ik me ook zo voorstellen dat Sony wat patentjes van Nintendo gebruikt met hun Move dus daar kunnen misschien wat licenties uitgewisseld worden.
Nintendo heeft zelf gezegd dat de Nintendo misschien niet eens sterker is dan de Ps3. Daarnaast een sterk beperkt opslagformaat zorgt ervoor dat sommige ps3 games niet eens op WiiU kunnen qua omvang.
Dat is helemaal niet waar. De hardware staat nog niet vast dus kun je nog niet weten of het krachtiger is of niet.
Weer lekker kansloos (dat er uberhaubt patent op mogelijk is) hoewel het 2de plaatje toch wel humor is :D

Los van het patent: Ook wel leuk dat LG en Samsung precies dezelfde bezels gebruikt hebben als de hier afgebeelde (eerder of later zou ik niet weten)...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 6 september 2011 10:37]

Jammer, ik hoopte dat het hele concept van de wiipad hieronder zou vallen.

Niet uit haat, trouwens: gewoon omdat ik het als jurist interessant (en amusant) had gevonden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True