Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 57 reacties

Satoru Iwata, directeur van Nintendo, heeft in een interview aangegeven dat zijn bedrijf niet is ge´nteresseerd in gratis speelbare games. Het zou de waarde van software verminderen en het systeem zou het bovendien niet lang volhouden.

Satoru Iwata, directeur van Nintendo"Ik ben niet geïnteresseerd in software die gratis wordt aangeboden", stelt Nintendo's Satoru Iwata in een interview met The Wall Street Journal. De topman is bang dat voor het freemium-model geen lange toekomst is weggelegd. "Als we de waarde van software gaan vernietigen door het gratis weg te geven, is het moeilijk om weer van die situatie te herstellen. Er zijn inderdaad voorbeelden van bedrijven die geld verdienen via in-game-advertenties of microtransacties, maar is dat een systeem dat op de lange termijn volgehouden kan worden? Ik weet het niet; ik wil die kant niet op in ieder geval."

Iwata stelt bovendien dat Nintendo graag een eigen lijn trekt. Het bedrijf wil zich onderscheiden van de concurrentie. "Voor Nintendo is het vooral belangrijk om iets unieks te maken, dat nog niet eerder is gedaan", stelt de directeur. Over mobiele en sociale games zegt hij: "Als je me bijvoorbeeld zou vragen of ik geïnteresseerd ben in dit systeem of dat systeem, dan moet ik zeggen dat dat niet het geval is. En als we zoiets zouden doen, zullen we daarvoor zelf een compleet andere oplossing verzinnen."

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (57)

Voor Nintendo is het vooral belangrijk om iets unieks te maken, dat nog niet eerder is gedaan
Maar ja hier heeft hij wel een punt. Bedoel in tegenstelling tot de andere 2 komt Nintendo vaak met nieuwe IP's. Teert het niet op oude gloriŰn en brengt het niet sequel na sequel uit in een of andere vorm.

Nintendo is op software vlak een baken van verlichting qua innovativiteit, nieuwe zaken aanboren en het proberen van nieuwe zaken die nog nooit eerder is gedaan. Niet constant een platformer, een RPG, een race game die ze aankondigen maar nieuwe zaken ongezien tot op dat ene magische moment.

Weet je /cue the fanboys maar Nintendo is altijd een bedrijf geweest die het onderste uit de kan wil halen. Regio coderingen om prijzen artificieel hoog te houden in sommige gebieden zoals Europa, prijzen heel lang hoog houden van oude titels , oude retrogames verkopen tegen (naar mijn gevoel) belachelijk hoge prijzen, veel en dure periphicals,... . Eigenlijk hebben ze geluk dat zoveel mensen verblind zijn door nostalgie want elk ander bedrijf... .

Tuurlijk zijn Free games of mobiele games iets waar ze bij Nintendo op neerkijken of als bedreigend ervaren, maar dat zegt niets over die zaken ansich maar in welke positie Nintendo zich nu bevind.

Mobile games zijn een bedreiging voor de 3DS (waar het niet voor storm loopt) en dat is iets wat bvb een Nintendo en ook een Sony heel goed inzien, al gaan ze er anders mee om. Die laatste legt zich erbij neer en heeft op android dat xperia play platform in het leven geroepen en limiteerd het zelf niet eens tot haar eigen telefoons.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 16 juni 2011 11:10]

Veel originele content, Ja dat zagen we bij de Wii wel:

-Mario Galaxy 2 (vervolg)
-Mario Kart Wii (vervolg)
-Mario Sluggers (vervolg)
-Mario Party 8+9 (vervolg)
-Mario Strikers (vervolg)
-Mario All star Sports (vervolg)
-Mario en Sonic (minigame compilatie)
-Mario en Sonic 2 (vervolg)
-Zelda: twilight princess (vervolg/port)
-Zelda: skyward sword (vervolg)
-New Play control Mario Tennis (port)
-New Play control Pikmin (port)
-New Play control Pikmin 2 (port)
-New Play control Metroid Prime (port)
-New Play control Metroid Prime 2 (port)
-New Play control DK Jungle Beat (port)
-Animal Crossing city folk (vervolg)
-Another Code: R – A Journey into Lost Memories (vervolg)
-Battalion Wars 2 (vervolg)
-Donkey Kong Returns (vervolg)
-New Super Mario bros wii (vervolg)
-Metroid Prime 3 (vervolg)
-Metroid prime trilogy (vervolg)
De meeste games die jij in dat lijstje hebt staan zijn vervolgen.

Nee bij XBOX360 en PS3 zien we nooit vervolgen van bestaande games...

Daarnaast betekent een vervolg niet dat er hoe dan ook geen vernieuwingen of creatieve ideen in zitten.
De poster voor me zegt dat Nintendo zo innovatief is en zoveel goede, nieuwe games uitbrengt. De hoeveel sequels en de miniemheid van de verbetering spreken voor zich.
De enige innovatieve games die Nintendo deze generatie uitbracht zijn de Wii play/sports titels die je met een paar dagen wel gezien hebt.
http://www.motifake.com/i...nal-poster-1223486438.jpg
Het blijft moeilijk, sarcasme lezen op het internet.

[Reactie gewijzigd door Kluutmaran op 16 juni 2011 17:13]

Geenn sequels? Hoeveel Mario's en Zelda's kun je noemen?

Ze teren wel degelijk op oude glorie. Ze stoppen het wel in een nieuw en innoverend jasje, wat het toch weer tot een uniek product maakt.

Iets wat bij Fifa ofzo toch belachelijk is. Ze nemen zo goed als alle textures en engine over, passen wat namen en schoenen aan en rekenen de volle mep voor een "nieuwe game". Daarmee bedoel ik dat een nieuwe game, of sequel bij Nintendo echt een nieuwe game is, bij bijvoorbeeld EA eigenlijk altijd meer van hetzelfde is.
ben ik het niet helemaal mee eens. ik denk dat als je 'free' games gebruikt, dat mensen wel een console moeten kopen. dat is ook wel omzet. het kan ook laten zien dat je aan je gamers denkt en wat voor hun doet, free of charge.

maar het is en blijft natuurlijk zijn visie.
De winst zit meestal niet op de consoles zelf, maar juist op de games.

Ook zie ik niet meteen hoe een console platform makkelijk en gebruiksvriendelijk kan omgaan met micro transacties, dus juich ik deze beslising alleen maar toe.

Zo'n Agresieve reclame in games vind ik persoonlijk heel vervelend, dan betaal ik liever een paar tientjes.

Zo'n F2P games kome toch altijd op het zelfde neer, betaal je, dan win je, betaal je niet, dan verlies je.

[Reactie gewijzigd door Pixel Punk op 16 juni 2011 11:00]

Angry birds, LOTR, quakelive en nog wel wat games hebbent toch wel aangetoond dat advertenties (bijna) niemand boeien. en microtransacties een prima systeem zijn

Dat steam er mee gaat beginnen zegt ook wel wat

En hoezo lastig om ingame micro transacties te doen? De meeste consoles zijn altijd online en het is simpel om een systeem te verzinnen met wii coins oid

[Reactie gewijzigd door Rmg op 16 juni 2011 11:46]

Het probleem is voornamelijk dat mensen gewend raken aan niet betalen voor games, zolang de opbrengst gehaald kan worden uit advertenties, is dat geen probleem, maar de games die nu (en later) gefinancieerd kunnen worden d.m.v. advertenties zijn spellen zoals angry birds, niet de grote AAA titels die miljoenen hebben gekost.

Misschien maak je op termijn die markt wel langzaam kapot door op dit model over te gaan. Er is zeker nog winst te behalen voor de bedrijven, er is alleen geen reden meer over om grote producties op te zetten voor grootse spellen als alleen de goedkoop te maken, gratis spellen, financieel haalbaar zijn.

Bij multiplayer spellen is het wellicht beter haalbaar, zie namelijk Team Fortress 2, en de verschillende free-to-play MMO's (of beter de freemium). Die doen het goed met de microtransacties, maar in hoeverre kan je andere (specifiek single-player spellen) grote producties financieren d.m.v. reclame inkomsten en microtransacties?
Dat zou ik niet met zekerheid durven zeggen, ik zou bijvoorbeeld van een Company of Heroes online wel willen weten hoeveel van de spelers daar geld aan uitgeven. Ik heb zelf 30 dollar uitgegeven in dit spel, terwijl ik normaal vaak spellen koop voor max. 25 euro.

Het business-model op zich zit best goed in elkaar en zou prima kunnen werken voor een AAA-titel, de drempel om het spel te gaan spelen ligt vele malen lager, piraterij help je er vrijwel mee om zeep en de potentiele opbrengst per speler ligt hoger.

Maar dat het de markt sloopt ben ik het wel mee eens, als 50% van de spellen 'gratis' zijn zullen niet veel mensen meer een spel van 50 euro kopen. En op sommige games zijn microtransacties of reclame gewoon niet lekker toe te passen, zeker single player games waar je bijv. object-x nodig hebt om puzzel-y op te lossen, dan zou het stom zijn als je object-x zou moeten kopen: Een goede implementatie van micro-payments is in mijn ogen een game waar zowel de betalende als gratis speler de volledige verhaallijn en gameplay kan benutten, maar waar de betalende speler zijn voortgang wat meer kan versnellen.
Mischien ben ik dan bij de minderheid, maar ik vind het uiterst iritant dat er opeens een ad in men game komt.

En het is vooral lastig ome een console met micro transacties te laten werken om dat je hiervoor verplicht online moet zijn. Niet iedereen heeft een wireless verbinding en niet iedereen weet hoe je zo iet Řberhaupt op moet zetten. Zoals ik het zie gaat Nintendo nog steeds voor de easy & casual aproach omdat het ook toepasselijk is voor de doelgroep waarop ze zich richten, omatje lief weet immers niet hoe ze haar Wii aan het net kan aansluiten.
Niet iedereen heeft een wireless verbinding en niet iedereen weet hoe je zo iet Řberhaupt op moet zetten
Dat niet iedereen wireless heeft lijkt me sterk, ik denk de meeste mensen in ieder geval wel. Is het tegenwoordig niet zo dat de meeste modems vanuit de internetproviders al wifi hebben, en anders de router? Ik heb geen cijfers, maar het zou kunnen, maar dan kun je altijd nog naar de McDonalds (gratis wifi) :) Sowieso hoeft een micropayment maar ÚÚn keer te gebeuren.

Over het opzetten van een account om Micropayments te doen ben ik het niet eens. Als je kijkt hoe makkelijk dit kan met de iPhone (Ik zet dit omdat ik een iPhone heb, wellicht kan het met andere smartphones/tablets etc ook). Eenmalig een account maken, spelletjes te kopen en downloaden zoals dat nu ook al kan. En dan met micropayments uitbreidingen kopen, of je ads afkopen.

Ik kan me wel voorstellen (daar de DS veel door kinderen wordt bespeeld) dat hier wel iets van een "pincode" moet komen, dat niet de kids de rekening van de ouders plunderen, maar dit lijkt me geen probleem.

Overigens denk ik dat een dergelijk systeem (appstore-like iets met micropayment ondersteuning) een lagere drempel is om iets te kopen. Ik heb zelf bijvoorbeeld al meer geld uitgegeven aan spelletjes voor de iPhone en PS3 met iTunes en het PSN dan dat ik spelletjes in de winkel haal. En dat is niet alleen omdat het over het algemeen goedkoper is!

[Reactie gewijzigd door Ypho op 16 juni 2011 12:10]

Dat niet iedereen wireless heeft lijkt me sterk, ik denk de meeste mensen in ieder geval wel.
Jij spreekt dan vooral voor Nederland. Nintendo opereert wereldwijd.
maar dan kun je altijd nog naar de McDonalds (gratis wifi)
Ik zie mensen niet zo snel met hun console en TV naar de McDonalds slepen om een microtransactie uit te voeren. Dat kan dus alleen met portables.
wrm niet is toch klein doosie dat je met 1 arm kan tillen :X
XD
Zonder internet zou je nog tegoedkaarten kunnen kopen, zo hou je winkelier ook nog in de business. Online zijn zou niet het argument hoeven te zijn.
Maar @andere comments hierboven: In NL heeft iedereen WiFi ja, maar hoe zit dat in andere landen?

[Reactie gewijzigd door poepkop op 16 juni 2011 20:07]

Ik ken zat mensen zonder wifi mijn ouders bijvoorbeeld en mijn eigen persoontje. We hebben wel een Wii en een xbox en playstation en een DS.


Edit: Bij nader inzien zou ik mijn phone als wifi hotspot kunnen inzetten bedenk
ik me nu.

[Reactie gewijzigd door Gallant op 16 juni 2011 15:07]

Omatjelief speelt niet zo snel met een Wii, ondanks wat nintendo de wereld wil wijsmaken over "casual gamers".

En als jouw omatjelief haar Wii op het net moet hangen, of uberhaupt moet aansluiten op haar TV, vraagt ze het toch aan jou?
Dan zullen de consoles wel duurder worden. De grote winst wordt op dit moment namelijk nog altijd gehaald uit de verkoop van de games en niet uit de consoles.

Ik vind het persoonlijk niet erg om te betalen voor een game, maar dan verwacht ik wel dat het spel af is en dat ik niet geconfronteerd word met reclame in het spel. DLC die wat toevoegt aan het spel is leuk, maar het moet geen vereiste worden om een spel te kunnen spelen.
Dat is vooral bij de Ps en Xbox omdat deze bij de introductie hele dure nieuwe hardware hebben. Dit was bij de wii wel anders en daarom maakte ze vanaf het begin al winst op de consoles.
Ik wil wel even toevoegen dat de winst maar €1.10 bedroeg.

En naar mijn weten was dit vooral omdat Nintendo niet zo veel investeerde in researche naar 'eige' hardware, maar eerder een kant en klare oplossing kochten en in hun console verwerkte, wat de prijs een stuk lager hield.

edit: Passkes legt het hieronder ook leuk uit, dus een bron is niet meer nodig :X

[Reactie gewijzigd door Pixel Punk op 16 juni 2011 11:28]

De Wii is voor 80% gewoon gebaseerd op de gamecube het is eigenlijk een veredelde gamecube met nunchucks en remotes.

De winst per Wii was afhankelijk van per gebied:
Europa rond de 50 euro per Wii
Amerika rond de 35 Euro per Wii
Overige landen rond de 9 Euro per Wii

(bron tweakers nieuwsbericht: nieuws: Nintendo maakt rond de 50 euro winst per Wii)
Vroeger maakte de Wii idd meer winst per verkochte console, maar sinds de prijsverlaging (bron: nieuws: Europese Wii-prijsverlaging gaat 2 oktober in) is dat (bijna) een brake-even geworden.

edit: @ hieronder, de Wii games (de normale toch) hebben wel nooit €80 gekost, zoals bij PS3 en het online game was ook altijd gratisch, ten opzichten van de Xbox.

[Reactie gewijzigd door Pixel Punk op 16 juni 2011 11:54]

Als ik mij niet vergis dan maakte Nintendo nog winst op de 99 Euro kostende Gamecube. Kan mij niet voorstellen dat ze op die 150 Euro kostende Wii geen mooie winst maken. De hardware was namelijk al verouderd tijdens de lancering en is in die jaren alleen maar goedkoper geworden.
Vroeger maakte de Wii idd meer winst per verkochte console, maar sinds de prijsverlaging (bron: nieuws: Europese Wii-prijsverlaging gaat 2 oktober in) is dat (bijna) een brake-even geworden.
De Wii wordt na verloop van tijd niet goedkoper om te maken door goedkopere onderdelen en hogere integratie?

Zowel de PS3 al de XBox360 zijn door de tijd ook veel goedkoper geworden om te produceren, dit is ook zeker het geval met de Wii.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 16 juni 2011 17:01]

de games voor de PS3 hebben ook nooit 80 euro gekost hoor.. en zo wel dan moet je leren online winkelen.
Dan zullen de consoles wel duurder worden. De grote winst wordt op dit moment namelijk nog altijd gehaald uit de verkoop van de games en niet uit de consoles.
Terwijl de Wii altijd met winst verkocht wordt, wat dat betreft is de Wii dus ook een uitzondering tov de X360 en PS3 / 'de regel'.
Dat hangt er vanaf, vaak nemen Nintendo, Sony en Microsoft eerst genoegen met verlies op de consoles, en dat maken ze later weer goed met verkoop van software. Maar goed, dat hangt dus weer af van de kostprijs van de console zelf.

Ik denk trouwens dat het freemium-model een lang leven is beschoren, helemaal als het gaat om de casual games die je op bijvoorbeeld Facebook kunt spelen. Ik zie het vandaag of morgen niet gebeuren dat men massaal Facebook verlaat. Laatst nog was er in het nieuws dat Zynga een beursgang plant. Met 1300 werknemers en een jaaromzet van 500 miljoen lijkt me dat er wel degelijk een solide markt is voor freemium games.
Het is alleen discutabel of zoiets nog een "game" is. Die tussendoor dingetjes op Facebook tegen de verveling zij niet echt games mi. Grote titels zijn op die manier niet geheel te dragen als standalone game. Voor massale online games is dat uiteraard een ander verhaal.
Dat is inderdaad een discussiepunt. Dat soort dingen vind ik eerder vallen onder 'spelletjes' dan onder 'games'. De grens is nogal vaag, maar als het om de bottom line gaat (€€€) is er weinig verschil denk ik.

[Reactie gewijzigd door canterwoodcore op 16 juni 2011 11:16]

Maar het zijn wel concurrenten voor de games die Nintendo wil verkopen. Waarom zou je 40-60 euro neerleggen voor een nieuwe Nintendo titel als je ook je tijd kunt besteden aan een paar gratis spelletjes?

Voor de hardcore gamer is het een simpele vraag: de kwaliteit van de game zelf.

Maar voor de casual/familie gamer ligt dat denk ik wat meer in het midden. En dat is de groep waar Nintendo met de Wii veel succes heeft gehad.

Dit soort concurrentie met de eigen koop titels aangaan op het eigen platform, ik denk dat het wijs is van Nintendo om dat vooral niet te doen.
Maar het zijn wel concurrenten voor de games die Nintendo wil verkopen. Waarom zou je 40-60 euro neerleggen voor een nieuwe Nintendo titel als je ook je tijd kunt besteden aan een paar gratis spelletjes?
Omdat je na het spelen van een echte game een voldaan gevoel hebt en hunkert naar de volgende speelsessie, terwijl je bij gratis spelletjes alleen maar blij bent dat je je niet al te hard verveeld hebt bij de bushalte.
meestal is de verkoop van console zonder winst maar juist de games moeten die winst gaan brengen.

free to play werkt meestal met ingame payments. voor betere spullen enzo. daar proberen ze geld aan te verdienen. maar ik denk zelf ook dat het niet de juiste manier is.
ik ga mijn kinderen geen virituele goldplated mages bodyarmor geven op hun verjaardag.
maar een dvd met het spel er in zou dan wel weer kunnen.

[Reactie gewijzigd door Proxx op 16 juni 2011 10:58]

Waarom niet? De kinderen van nu groeien op met internet en computers. Het klinkt misschien heel stom om te geven en oma zal er niks van begrijpen, maar misschien hebben die kinderen veel liever zo'n bodyarmor dan nieuwe nikes om de blits mee te maken... Ik denk dat het over 10 jaar niet raar is om iemand zo'n kado te geven.
Ik heb een gigantische hekel aan in game transacties, reclame, DLC, etc.
Had ik laatst Mafia II gekocht, blijkt het een heel korte game te zijn en iets heel anders dan ik dacht, komt er DLC voor uit. Ik ga toch zeker niet nˇg meer betalen voor een paar missies die er al in hadden moeten zitten?
Ik wil 1 x een bedrag betalen en daar een game voor krijgen. Geen berg geld voor een halve game (of in dit geval gratis) en dan voor elke missie weer een euro moet betalen.

Vind ik ook goed bij Nintendo passen. 1 cartridge met een game, geen gelul.

Bovendien zal er weinig boeiends uitkomen. Meer Farmville-spul waarschijnlijk. Dat kost niks om te maken en verdient lekker d.m.v. micro-transacties.
Als je loslaat dat je een game gelijk moet hebben kan je binnen het jaar meestal wel een Game of the Year editie oppikken van het spel. Heb bijvoorbeeld pas die van Mafia 2 besteld voor 16 euro inclusief alle downloads en bij Fallout new Vegas ben ik van plan hetzelfde te doen.

Je hebt dan het voordeel van alle Dlc in het pakket , maar meestal zijn ook de bugs verdwenen die spelers van het 1e uur moeten vinden en de irritatie wel mogen meemaken,
Ik ben echt wel iemand die iets gelijk wil hebben en ik heb me echt in moeten houden , maar na een week denk je er al niet meer aan en meestal speel ik een game toch pas maanden later echt omdat ik nog zo'n stapel achter lig.

Het maakt het gamen ook nog eens een stuk voordeliger :) Als koopverslaafde op gamegebied heeft het even mogen duren voor ik dit hoe dan ook kon :p
Sowieso, als je een betaalde game wilt kopen moet je een console erbij kopen. Het is meer de kwestie van de kwaliteit van de games. Als je voor de games moet betalen, zal er alsnog een deel hiervan weer naar de ontwikkeling gaan van, let wel in dit geval, consoles / games enzovoorts.

Ga je de boel free to play maken, dan zal de een na de andere game eruit gestoomd worden om zoveel mogelijk advertenties in een game kwijt te raken. Wat voor een slechte bedrijfsnaam zorg. (Gigantisch veel reclame Ún een slecht ontworpen game!)
De console verkoop je maar 1 keer,dus maar 1 keer winstpercentage. Bij software kun je blijven verkopen zolang je nieuw ontwikkelt, dus als je winst model daarvan afhangt is software intressanter. Plus daar kun je ook evt. nog inflatie e.d. in verwerken consoles worden meestal in de loop der tijd goedkoper ivm concurentie.
Dan gaat je winst helemaal op de schop. Dus dat hij geen heil ziei in gratis software vind ik begrijpelijk.
ben ik het niet helemaal mee eens. ik denk dat als je 'free' games gebruikt, dat mensen wel een console moeten kopen. dat is ook wel omzet. het kan ook laten zien dat je aan je gamers denkt en wat voor hun doet, free of charge.
Wishful thinking, Nintendo is een bedrijf, je weet wel, die instanties die geld willen verdienen en winst maken. ;)
Ik denk dat er best wel brood in zit in dat free game verhaal. Moet je wel de game zo maken dat het bijna noodzakelijk is om 1 of meerdere items in het spel te hebben.

Bijvoorbeeld:

Nu vind je al je wapens,aanwijzigingen,usables etc etc.

Wat nou als je in het spel een optie krijgt in de vorm van een store die je tegen komt en daar bepaalde wapens en/of aanwijzigingen moet of kan kopen voor een bepaald bedrag.

Denk dat je dan toch de game meer interresant maakt voor de speler en deze is er ook nog toe bereid om voor te betalen.

We Will See What The Future Will Give Us.
Ik kan je verzekeren, dit gaat niet op. De eerste reactie is "Maar het is toch gratis?" waarop snel het afsluiten van de game volgt.
Mwa, free games als echt helemeel gratis, of een micro transaction systeem?

Daarnaast, een paar gratis titels zal mensen ook makkelijker over de streep kunnen trekken qua aanschaf van zo'n apparaat. Als hij 300 Euro kost, met 1 controller, moet je nog geld uitgeven als je samen wilt spelen (2e controller), en dan heb je nog niet eens een game. Meeste titels bij launch zullen wel een volle prijs hebben, dus als je wilt gaan spelen ben je minsten 350 Euro tot rond de 400 Euro kwijt. Een gratis spelletje erbij, maakt het een heel stuk aantrekkelijker, voor zowel bestaande als nieuwe klanten.

Uitgaande van micropayments: dit systeem heeft zichzelf dubbel en dwars bewezen. LOTRO en DDO hebben geloof ik sinds F2P driedubbele winsten gemaakt. Dus dit hoeft niet perse een probleem te zijn als ze het goed aanpakken. F2P met micropayments is gewoon een heel erg goed concept, de klant heeft de keuze hoeveel geld hij er in wilt steken, he bedrijf kan een heel groot klanten bestand aanspreken, en de instap drempel ligt heel erg laag, want er zijn geen negatieve gevolgen als je het spel speelt, en achteraf niets aan vind. Des te meer winst, meer mensen worden aangesproken, en vroeger of later geven ze toch wel geld uit. Meer winst dan ze zouden hebben met B2P (buy to play, eenmaal kopen en altijd kunnen spelen, denk aan Guild Wars).

Maar goed, het is niet geheel duidelijk hoe of wat.
Mwa, free games als echt helemeel gratis, of een micro transaction systeem?
Niets is ooit gratis. echt helemaal niets. Bottom line betaal je altijd. Dus helemaal gratis? Nee. Er zal altijd een verdienmodel in zitten. Dan wel met DLC, dan wel met micro transacties, dan wel reclame.
Nintendo spreekt ook meer de casual gebruikers aan met hun Wii en Wii U. Vaak zie je dat deze gewone gebruikers geen gebruik maken van het microtransactiesysteem. Dat zou ook een reden voor hem kunnen zijn om dat systeem niet te introduceren voor de Wii U.
Free to play kan wel zeer succesvol zijn als je bijvoorbeeld al kijkt naar League of Legends, Runescape en Maplestory. Heb ze alle drie gespeeld en het zijn allemaal wel goede games en winstgevend. Van Runescape en Maplestory weet ik dat ze beide winstgevend zijn.
Ik zou zeggen dat de wii juist geschikt is voor z'n systeem, het is al een "sociale" console (als in party console om kort met een groep mensen te spelen)

Gooi de/je wii characters beter online, maak daar een betere sociale ervaring van, enkele free to play sociale games met microtransacties en je moet mensen echt van achter hun console wegslepen (ideal icm met de wiimote met scherm)
Het moet 50% free to play worden.

Geef het spel gratis weg, mensen gaan het spelen en worden in het spel gezogen.
Willen ze de rest van het spel spelen dan moeten ze 50% betalen, .
willen ze multiplayer en online mogelijkheden, dan moeten ze de andere 50% betalen.

Een iets uitgebreidere Demo model, met de keuze om alleen voor het offline gedeelte te betalen of ook voor het online gedeelte.

[Reactie gewijzigd door wdawn op 16 juni 2011 11:41]

"Als we de waarde van software gaan vernietigen door het gratis weg te geven, is het moeilijk om weer van die situatie te herstellen."
Ik ben het ermee eens, wanneer games aanzienlijk goedkoper worden (iPod Touch), maakt het niet meer uit dat hun kwaliteit meestal bagger is. Consumenten verwachten dan dat alle games zo goedkoop moeten zijn.

Bijvoorbeeld:
De meest gebruikte reden voor piraterij op consoles is namelijk: Ja, maar dan moeten ze die spellen maar niet zo belachelijk duur maken.
Heerlijk Vaag allemaal.
Het probleem is dat Nintendo geen echt On-Line Platform heeft gehad ala XboX Life of PSN en iets compleet nieuw gaan opzetten.
En ze zijn nog vager over wat ze nu echt gaan doen.

2011 E3 Expo Analyst Q & A Session - June 8, 2011met Satoru Iwata
5 Pagina's lang met een load aan vage info (excuses indien dit al voorbij is gekomen.)
http://www.nintendo.co.jp...vents/110608qa/index.html

[Reactie gewijzigd door Zanac-ex op 16 juni 2011 13:46]

Het siert Iwata dat hij hier openlijk voor uit komt. Je kan een beetje lacherig doen over PSN, maar het is wel uitermate succesvol, vooral omdat het gratis is.

Hij doet er goed aan om ook eens de onwikkelingen op de iOS en Android game-markten te volgen; in plaats van free-to-play is het daar cheap-to-play; cheap als in je voelt het financieel nauwelijks. Daarnaast zie je hetzelfde langzamerhand ook op de PC gaming markt gebeuren via de Indie developers, Steam die onlangs nog 5 nieuwe free-to-play games beschikbaar stelt, etc.

Dit uiteraard naast de bestaande AAA titles en movie tie-ins die gewoon voor premium prijzen verkocht worden.

Je kan overigens gewoon een Wii U hebben voor de exclusive titles en daarnaast een ander platform dat wel free-to-play ondersteund.