Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 55 reacties
Submitter: mrtnptrs

Microsoft maakt de bčta van Windows 8 eind februari beschikbaar, waarna de Store met geselecteerde gratis apps direct te benaderen is. Ontwikkelaars krijgen uiteindelijk 70 of 80 procent van de omzet van betaalde apps.

Microsoft lichtte een tipje van de sluier van de Windows 8 Store tijdens een persevenement in San Francisco. Tevens maakte het bedrijf bekend dat de publieke bèta van Windows 8 ergens eind februari van start zal gaan. Die versie zal dan al de Store bevatten. De apps in de Store zijn tijdens de testperiode gratis. Het toevoegen van apps aan de Store gebeurt op basis van uitnodiging. Microsoft maakt een selectie van apps die ontwikkelaars tot 8 januari 2012 in kunnen sturen bij de Windows 8 First Apps Contest.

Microsoft Windows 8 Store Microsoft Windows 8 Store Microsoft Windows 8 Store Microsoft Windows 8 Store

Bij de uiteindelijke Store hanteert Microsoft een verdeelsleutel van 70 versus 30 procent voor apps die minder dan 25.000 dollar binnenhalen. Voor succesvollere apps met een omzet van meer dan 25.000 dollar, betaalt Microsoft ontwikkelaars 80 procent van de omzet vanaf dat bedrag. Microsoft hoopt hiermee een financieel aantrekkelijker alternatief te bieden dan Apple, dat een standaardbetaalmodel van 70 versus 30 procent hanteert. Google rekent echter slechts 5 procent van de prijs van verkochte apps in zijn Chrome Web Store.

Het softwarebedrijf uit Redmond maakte tevens bekend dat het de mogelijkheid van gratis trial-versies van apps gaat aanbieden. Gebruikers kunnen daarmee betaalde apps gratis uitproberen, waarna ze tot aanschaf over kunnen gaan zonder een nieuwe versie te hoeven downloaden. Ook in-app-aankopen worden mogelijk. Zoekmachine Bing zal apps nadrukkelijk opnemen in de zoekresultaten en Internet Explorer 10, dat onderdeel wordt van Windows 8, krijgt een speciale app-knop.

Verder zal de Store meerdere betalingsmethodes ondersteunen, meldt Antoine LeBlond van Microsoft in een blogposting. Microsoft demonstreerde apps met eigen abonnementensystemen en een eBay-app met Paypal-integratie. Ook krijgen apps de mogelijkheid om via advertenties omzet te vergaren, waarbij ze vrij zijn in de keuze van het advertentieplatform.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (55)

Met de Store-functie nemen ze denk ik toch wel een goede wending. Kijk maar naar die 10 miljardse download van Android's market. Apps kopen die je gebruikt bovenop je basis OS makes sense, klaarblijkelijk...
Bovendien is het Windows, een besturingssysteem wat op enorm veel PC's staat, en vanaf Windows 8 ook veel op tablets. Er waren 2 jaar geleden al een miljard PC's met Windows.

Ik verwacht dus dat de Store in no-time gevuld wordt met apps. Ik hoop niet dat er teveel rommel in komt, zoals dat bij Android het geval is.
Het aantal rommel ligt er aan hoe Microsoft de Store gaat behandelen. Is het open voor ontwikkelaars, of moet er een licentie van 100 euro per jaar(of minder/meer) gekocht worden en dan ook nog eens controle op de Store.

Als ze malware tegen willen houden moeten ze er controle op zetten, maar dat komt samen met hogere licentie-kosten en dat houd weer kleine ontwikkelaars tegen. Ik denk niet dat kleine ontwikkelaars snel een redelijk geldbedrag gaan betalen om in die Store te komen, maar het gewoon op internet dumpen. En daar kijk je dan weer niet zo snel als je een Store hebt.


Buiten dat betwijfel ik of veel mensen echt programma's gaan kopen, want ik ken nu weinig mensen die een groot schala aan programma's voor windows hebben gekocht. Hooguit een virusscanner en een fotobewerkingsprogramma en misschien toevallig nog office, maar dan ben je er wel ver volgens mij.
Een programma in de Windows Store moet inderdaad eerst goedgekeurd worden door Microsoft, en een licentie kost $49, of $99 voor bedrijven. Van de opbrengst van het programma gaat 30% naar Microsoft (dit is dus hetzelfde bedrag als bij Apple en Google), maar zodra je meer verdiend dan $25.000 verdiend gaat dat naar 20%. Betalen kan vanuit het programma, en kan met elk model dat je kan verzinnen - advertenties, abonnementen, et cetera.

Met zulke licentiekosten zul je echt alleen de allerkleinste ontwikkelaars tegenhouden, lijkt me. Het is jammer dat het waarschijnlijk wel een drempel is voor freeware-ontwikkelaars, die dan $49 moeten betalen om een gratis programma te verspreiden.
Daar komt nog bij dat Studenten gratis dit abbonnement kunnen afsluiten. Van de studenten die dit doen zal een groot deel verder gaan met het onwikkelen van applicaties en dan heb je het zo weer terug verdiend.

Microsoft schreeuwt om applicaties, voor zowel Windows Phone Als de desktop versie. Er staat zelfs 'We want your Apps!!' op de create.msdn.com. MS zet hoog in op Apps.
Bij Google ligt dit percentage maar op 5% hoor. Een significant verschil als je het mij vraagt.
100 euro per jaar is helemaal niks, een half uur werk voor een freelance programmeur.
Half uur werk? 200 euro per uur? Tell me, waar krijg je dat? Hou mij aanbevolen....
En die apps gaan ook beschikbaar komen voor windows phone 7/8. Ik denk dat dat een serieuze boost gaat geven aan het windows phone platform dat nu nog niet echt van de grond komt. Goed gezien van Microsoft die synchronisatie.
Als ik kijk naar veel gebruikte app stores (OSX/iOS/Android) dan zie ik dat het gewoon erg makkelijk is om programma's te vinden. Veel makkelijker dan google opgaan, en zoeken voor programma's, want meestal kom je dan op van die spam sites uit.

Ik denk inderdaad dat Microsoft hier goed aan doet, het is de ideale manier van Applicaties verspreiden.

Ik ga dan denk ik ook vanaf Februari de Beta maar eventjes installeren op mijn PC. Heb ik destijds met Windows 7 ook gedaan (Die overigens ook in Februari uit kwam als ik me het goed herinner). Zou het nu ook weer 1,5 jaar duren voordat de volledige versie uit komt?

[Reactie gewijzigd door Topener op 7 december 2011 10:40]

Bij Win7 duurde het maar een halfjaar voordat de uiteindelijke versie uitkwam. Ik weet niet hoe je op 1,5 jaar komt ;)
Je had toentertijd ook heel veel alpha's die uitlekten misschien is hij daar mee in de war.
Ik hoop (en verwacht) dat deze Beta stabieler is dan de developer preview.
Zijn er al cijfers bekend over het aankomende aanbod in de store? Hoeveel er nu worden ontwikkeld met de preview?

[Reactie gewijzigd door alwinuzz op 7 december 2011 10:35]

Wat is er specifiek onstabiel in de Dev.preview ? Ik draai er nu al geruime tijd op en na een paar kleine customizations ben ik zeer tevreden al. Alleen al de boot time zelfs op mijn 'antieke' SATA150 schijfjes is heerlijk.

Ik heb wel de metro interface echt na 3 dagen gekilled omdat daar niet aan te wennen valt voor normal desktop gebruik IMHO.
@alwinuzz & gertjanvdheuvel

Daarom heet het ook een Dev preview. Niet gemaakt voor persoonlijk gebruik, maar voor het ontwikkelen van applicaties. Er is niets geoptimaliseerd. Zeggen dat Metro niet lekker werkt op desktop kunnen we pas bij de final met zekerheid zeggen.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 7 december 2011 10:43]

Het kan per pc verschillen natuurlijk. Ook zijn er inmiddels veel updates geweest. Ik heb het een paar weken/maanden terug geprobeerd en toen was het geen succes. Maarja, het is pre-beta, geen garantie op succes :)
Ik heb het een paar dagen geprobeerd, en het crashte steeds randomly.
Waarom blijven mensen zeiken over de developer preview? Dat bestaat uit 2 woorden die zouden moeten aangeven dat het niet het uiteindelijke product is: het is voor Developers bedoeld, niet voor de zeurende consument en het is een preview. Geen beta, geen RC.

Daarbij is het al verbazend stabiel, het draaid toch al geruime tijd op mijn hyper-v server en ik kan mij niet herinneren wanneer ik voor het laatst heb gereboot.

De dev preview was in ieder geval een half miljoen keer gedownload in de eerste 24 uur, hoeveel er daadwerkelijk mee ontwikkeld word is niet te zeggen natuurlijk tenzij MS dat remote kan zien, maar ik zie in ieder geval wat grote namen voorbij komen in de screenshots dus ga er maar vanuit dat de store niet leeg zal zijn bij release (niet de beta).
De developer preview laat wel zien hoe microsoft denkt dat windows 8 eruit moet gaan zien. Die metro-interface is werkelijk idioot en stompzinnig voor desktops. Op tablets kan het leuk zijn, maar op desktops is het werkelijk bloedirritant.
Als je over 2 jaar de reactie van je zelf opnieuw leest zal je voor paal staan. Omdat je al zo gewend en super vind zou je niet meer terug willen naar je dode statische start menu.
Niet mee eens, het werkt verrassend goed, het is sneller dan het oude startmenu, ook als je de search optie gebruikt.

Full screen apps, vooral IE is echt een goed idee. Wel zal er meer customisation nodig zijn. Maar ik mis de desktop niet echt op de developer preview. Maar wat de boer niet kent...
Ik ben een developer en ik weet wat een developer preview betekent. Het was niet de bedoeling om als een zeikerd over te komen. Nogmaals, ik verwacht dat de beta stabieler is.

Ik had graag willen knutselen met Metro, maar een paar maanden terug werkte het niet op mijn systeem. Jammer maar helaas...
Good for you dat het bij jou wel werkt :)
Een AppStore is natuurlijk super handig voor consumenten en heeft zich al meedere malen bewezen. Echter betwijfel ik of softwarebedrijven, zomaar 30% aan MS willen gaan geven, om alleen in de AppStore te staan. Een Davilex, Exact of AutoCAD die dit doet?

Stel ik heb nu software waar ik 10% winst op maak, dan moet ik mijn prijs gaan verhogen om in de AppStore te staan (en/of deels mijn winst verminderen)? En alleen om 30% aan MS te geven? Die 30% staat in mijn ogen in geen relatie tot de geboden service van een AppStore.

Die 5% van Android vind ik nog net op het randje, maar 1% ŕ 2% vind ik een nettere keuze. Of een uitgebreidere staffel die bij hogere aantallen naar die 1% duikt.
Als je slechts 70% van de prijs krijgt dan moet je gwn 1 / 0,7 - 1= 43% meer verkopen om dezelfde winst te behalen. Dus zolang de AppStore voor meer dan 43% extra aankopen zorgt is het voordelig om je app in de AppStore te verkopen. En ik denk wel dat je 43% meer kan verkopen als je app in een AppStore staat ipv gwn op het internet.
Gewoon even 43% meer verkopen om dezelfde winst te halen? Ik vind dat niet zo gewoon: Ik verkoop 43% meer, zonder dat ik daar geld aan verdien?

Dit kan toch ook voor 1%-2% ipv 30% die MS (en de andere) vragen? Ze wringen zich tussen jou en je klant, zonder veel meerwaarde, voor 30%.
Er is geen keuze hoor, dus deze berekening is sowieso nutteloos. "Klassieke" windows apps MOGEN niet in de marketplace, dus die zal je gewoon lekker los mogen verkopen. Alleen Metro apps komen in de marketplace en die mag je NIET los verkopen. Je mag enkel linken naar de marketplace vanaf je eigen site.
Voor de Android Market wordt ook 30% gevraagd.
Komen er dan ook verschillende versies die je kan downloaden?
Ik ben vooral nieuwsgierig naar de versie voor ARM CPU's. Ik denk dat er dan veel mensen gaan proberen om deze werkend te krijgen op hun tablet. De Metro interface is juist leuk voor dat soort devices.
Het nieuwe type apps van Microsoft is gebaseerd op Silverlight en web-achtige technieken (ik weet ook niet meer exact wat het nu allemaal was). Gevolg daarvan is dat ze vrijwel platform-onafhankelijk kunnen ontwikkeld worden, en later zelfs erg gemakkelijk naar Windows Phone geport kunnen worden.
Windows 8 kernel draaid toch ook op ARM enzo, dus geen port voor nodig lijkt me....?
Dezelfde kernel, gecompileerd voor een ander platform.

Bij Linux heb je ook kernels voor verschillende platformen, en binaries die je wilt installeren moeten ook wel voor datzelfde platform gecompileerd zijn.

Tenzij ze zoiets deden als Universal Binaries op OSX, dat waren packages met daarin code voor Intel en PPC binnen dezelfde executable, maar ik weet niet of ze dat ook bij Windows gaan doen, want executables worden dus wel 2x zo groot hierdoor, en geheugen op ARM-devices zal waarschijnlijk iets schaarser zijn dan op desktops.
executables worden dus wel 2x zo groot hierdoor, en geheugen op ARM-devices zal waarschijnlijk iets schaarser zijn dan op desktops.
Op de opslagschijf ja, maar zo werken UB's niet - je laadt alleen de relevante code voor je platform in.
De Apps voor Metro zijn voor zover ik weet van zichzelf al "Universal". De eerste keer dat je de app runt wordt hij 'gecompileerd' naar de architectuur waar hij op draait.
Volgens mij zijn ze architectuur onafhankelijk, is inprincipe gewoon html5 css javascript en weet ik nog wat
maar ik weet niet of ze dat ook bij Windows gaan doen,
Een Metro app werkt op ARM en x86, zonder aparte versies of een univeral binary te hoeven leveren. Die apps draaien in een soort van VM. Denk aan hoe Flash of Java werken, maar dan met betere performance.
Ik denk dat hij ports tussen Windows Phone en Windows apps bedoelt.
Ik zie daar al één populaire iOS-game opstaan: cut the rope.
Ik merk wel dat deze duurder geprijsd is als in de appstore.

Nu weet ik niet hoe het bij de andere games zit maar ik hoop dat niet bij alles de prijzen hoger gaat liggen. Het is als ontwikkelaar slimmer je app lager te prijzen omdat mensen dan sneller geneigd zijn om het te kopen. Dat genereert hogere verkoopcijfers en uiteindelijk meer winst.
Niet helemaal, Het gros van de mensen die de appstore van een fabrikant gebruikt weet niet wat de prijzen zijn bij de concurrent. Ze hebben niet zo'n telefoon of tablet dus ze hebben niets in die app store te zoeken.
De nog geldt dat je hogere prijzen hebt, wat tot lagere verkoopcijfers leidt. Dit heeft misschien gewerkt voor de kleine apps op iPhone, iPad en Android. Deze hadden vaak als dienst om extra service voor consumenten te bieden en men hoefde daar niet hun winst te halen.

Maar als een bepaalde Windows applicatie je main inkomstenbron is, dan ben ik niet zo happig om MS zomaar 30% te geven.

[Reactie gewijzigd door RémyvD op 7 december 2011 15:47]

[...]
Maar als een bepaalde Windows applicatie je main inkomstenbron is, dan ben ik niet zo happig om MS zomaar 30% te geven.
Grote kans dat je dan ook over de 25K heen gaat en dus eigenlijk 20% afdraagt. Natuurlijk is dat ook nogal wat, maar je schuift ook wel mooi de hosting en in-app payment mee af op MS incl. alle lasten die daarbij horen, zoals kosten en manuren.
een trail versie bestaat al in WP Mango.. en dat werkt eerlijk gezegd heer erg fijn. bijv bij apple of Google moet je de app kopen voordat je weet wat het is.. met WP kan je trials instaleren en tot een bepaald lvl of tijd gratis uitproberen.

heel erg fijn
Bij Google moet je hem ook kopen, maar mag je de aankoop binnen 15 minuten nog annuleren. En bovendien zijn er veel games die een gratis versie aanbieden die hetzelfde doet als de trials in WP.
Apps slaan op de diverse systemen zeer goed aan, maar ik vraag me af hoe lang het gaat duren voordat er apps worden aangeboden die buiten de store om geinstalleerd kunnen worden.

Daar komt vast een hack op om dat uiteindelijk mogelijk te maken.

Maar vooralsnog worden de apps goed geinstalleerd met de appstores, waarschijnlijk vanwege de lage prijs (soms gratis) en de vindbaarheid/bekendheid van apps en natuurlijk omdat de tablets en phones je dwingen om apps via de store te installeren.
je bedoelt alle normale apps zoals je die nu hebt? ik denk niet dat je daar lang op moet wachten ;)

Toch geinig dat het hele concept van een centrale en beheerde repository als iets nieuws wordt gezien. Debian had dat meer dan 10 jaar geleden al prima voor mekaar ;)
Ben geen Apple of Mac fanboi, maar het valt me wel op dat bij de Microsoft AppStore overal wordt geroepen "de ontwikkelaar krijgt 70%" en bij de Apple AppStore "Apple pakt 30%"...

Anders dan dat, ik heb de Developer Preview links laten liggen, maar de beta zal veel meer functionaliteit hebben; Metro is gewoon een manier om tablet/phone-vriendelijke apps te krijgen, maar op een gegeven moment heeft elke laptop ook een touchscreen, en daarna 'gewone' monitoren ook.
Klinkt allemaal veelbelovend. Vind het super dat er ook trail versies komen, en dat je met Paypal kan betalen (iets wat ik erg mis op android)
Het is de vraag of Paypal buiten Ebay-app beschikbaar komt. Ik hoop van wel.
Vast wel, je kunt na al bij diverse webshops betalen via paypal en onderling geld naar elkaar overmaken. Bovendien gaat MS veel soorten betalingssystemen ondersteunen bij de appstore.
apps store for Windows, dat zijn de native 8 apps. De rest van de win32 en x64 draaien ook wel, maar hebben minder resources tot hun beschikking, hahaha en die Gates maar lachen ;)
Tjsa, dat geldt ook voor Carbon en Java apps op OS X. Die draaien wel, maar mogen niet in de app store en hebben geen toegang tot de moderne features en API's van OS X. Op een gegeven moment gaat de techniek verder, en ontwikkel je legacy technologie niet meer verder.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 7 december 2011 11:47]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True