Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 65 reacties

Spelontwerper Peter Molyneux zegt een 'vreselijke fout' te hebben begaan door op Microsofts E3-keynote een nieuw Fable-spel te tonen waarvan de besturing was uitgeschakeld. Hiermee werd de indruk gewekt dat het een on-rails game betreft.

Peter Molyneux verklaart in een video-interview met OXM dat Fable: The Journey geen on-rails spel zal worden. Lionhead Studios liet tijdens de keynote de eerste gameplay-beelden van Fable: The Journey zien waarbij de game volledig via Kinect werd bestuurd. Door head tracking en verschillende armbewegingen heeft een speler interactie met zijn omgeving, maar het bewegen door de spelwereld ging automatisch.

Het navigeren door de spelwereld werd volgens Molyneux niet getoond om de demonstratie soepel te laten lopen, maar daarmee werd de indruk gewekt dat de nieuwe Fable-game een on-rails spel zou worden. Op welke wijze spelers wel met Kinect op avontuur gaan door de wereld van Albion is nog niet bekend. Ook werd er niets over een releasedatum gemeld.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (65)

Peter Molyneux zegt een 'vreselijke fout' te hebben begaan
Alweer?! Dat roept hij ja bij elk spel/trailer/whatever na Populous the beginning.. Tis net of hij altijd vreselijke fouten maakt.

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 12 juni 2011 11:28]

Waarschijnlijk is de 'vreselijke fout' dat het wel degelijk een on-rails shooter was, maar dat hij dat na de reactie van het publiek niet durft toe te geven.

Aan de andere kant had de star-wars-kinect demo die ze gaven op de E3 ook voorzien van een soortgelijk systeem qua bewegingen.

Dan ontstaat bij mij de vraag: zijn het wel degelijk on-rails shooters, pre-recorded demo's, of komt er iets van een navigatie controller die microsoft daar nog niet wilde showen?


Immers ga je toch niet als je zo enorm "vernieuwend" bezig bent wel leuk het staan zwaaien voor een camera demonstreren en het bewegingssysteem niet demonstreren?

Sony/nintendo demonstreren toch ook geen games dmv iemand die wel op de knopjes voor de attacks drukt maar die niet navigeert? (en geen weldenkend mens zal zo'n gare demo in mekaar draaien als het niet absoluut noodzakelijk is).

Met kinect is het zonder knoppen gewoon bijna onmogelijk om goed te navigeren als je daarbij ook nog allerlei bewegingen moet maken voor de acties die je uit kan voeren. Als alles tegelijk via kinect gedaan moet worden, ben ik heel benieuwd hoe "casual" de games dan nog zijn als alleen een of ander turn talent die bewegingen uit kan voeren...
Wellicht is het bij Peter nog niet bekend dat onrail shooters met branching ook al bestaan en dat we die games desondanks nog steeds onrail shooters noemen.

Voor de oplettenden onder ons. Project Milo wordt niet meer genoemd dit jaar. Daar zal dus nooit een game van worden gemaakt. Jammer, misschien had Milo kunnen helpen de perverse neigingen van een aantal rare zwemleeraren te onderdrukken.
Voor de opletteden onder ons hadden we al lang gelezen dat Milo niet meer komt...

nieuws: Microsofts Milo wordt niet op de markt gebracht - update
In je eigen gelinkte bericht staat de reactie van Lionhead dat ze met 50 man aan Milo werken maar Kerst 2010 niet gaan halen. Typisch Peter/Lionhead gewauwel. Zebrengen nooit wat ze beloven en de games die het halen vallen zwaar tegen.
Kinect is puur bedoelt om kleine kinderen, de gemiddelde huisvrouw en je opa en oma aan te trekken. Ik vraag me af hoeveel gamers er nou werkelijk op zooi zoals Kinect en Move zitten te wachten. Ik vind het een zeer slechte ontwikkeling in game-land, al helemaal als je ziet dat een hoop grote titels er voor kiezen of geforceerd worden er gebruik van te maken.

[Reactie gewijzigd door Crazy-Mazy op 12 juni 2011 11:43]

De meeste titels gebruiken het als extra. Daarnaast is iets nieuws altijd slecht in de ogen van de oude garde. Die zijn namelijk bang voor vernieuwing.
Kinect/Move beschouw ik als 'ver-casualisering' van de game-industrie, niet als iets dat het voor ons trouwe gamers leuker moet maken, maar als een middel om zoveel mogelijk geld uit een console te persen door te proberen een zo'n groot mogelijk publiek aan te spreken. Een grote markt hoeft niet perse slecht te zijn, maar men verlegt de focus dusdanig dat ik vrees voor de serieuzere gamer.
Ik vrees er niet echt voor. Tevens is voor de serieuze gamer de pc er nog steeds. Misschien is juist Kinect en de Wii de reden waarom sommige developers meer zien in de toekomst van de pc, zeker icm Steam.
Ik weet niet welke developers meer zien in de toekomst van de pc, maar tot nu toe ervaar ik juist het omgekeerde. Steeds meer games moeten ook op de console verschijnen en dus ziet de pc-versie weinig technologische vernieuwing.
Maar dit ligt denk ik ook aan de verhoogde factor van piraterij op de pc tov van de consoles
Had juist het idee dat er laatste tijd, juist weer meer interesse is voor pc games

Kijk naar de Witcher II of Deus Ex, er word weer meer aandacht gegeven aan pc als platform
Budgetten voor games zijn alleen maar groter geworden ook vooral dankzij casual gamers. Ik hoop juist wel op core games voor de kinect en dan vooral multiplayer tussen twee of meer kinect gebruikers... mortal kombat oid. Of in Dragon Age met combo's je spells/talents moeten activeren.. mss een rts besturen hiermee...
Consoles zelf zijn ook ingevoerd voor de casuals om gemakkelijk te kunnen gamen. Hier gaan ze nu gewoon op verder, niet geheel onverwacht.

Bij de console fabrikanten is het ook niet de bedoeling om markt weg te snoepen bij de pc (al gebeurt dat natuurlijk wel), maar om de casuals meer aan te spreken.
Niet echt heb je gezien hoe je de guns in Ghost Recon met ingewikkelde handbewegingen uit elkaar moet halen? Iedereen zal dat straks met de controler doen. Bijzonder weinig mensen zullen als een autist naar ME3 gaan schreeuwen, ook dat zal lekker via de controler gaan.

Daar waar de Kinect wel iets zou kunnen toevoegen hebben we niet gezien hoe goed het werkt. Head tracking in Forza 4 heb ik nog als 'maybe' staan.
Misschien is er een markt voor. dat weet je niet.

En head tracking wordt al jaren gedaan, en ik zie niet in waarom het niet met Kinect zou kunnen.
Zoek eens op TrackIR5, dan kun je van vele race- en vliegspellen zien wat headtracking toevoegt. En nee, je heoft niet zoals velen denken naast het scherm te kijken. 5graden draaien voor jezelf is 45 in-game bv..
Dat werkt met een daarop ingestelde IR camera en een speciale cap op je hoofd... Kinect is toch redelijk spastisch met zijn detectie van je lichaam. Groffe bewegingen zoals een dance move gaan redelijk, maar ik betwijfel ten zeerste of kinect nauwkeurig genoeg is om zoals trackir je hoofd 5 graden te kunnen draaien om 45 graden opzij te kijken, en daarbij dan de camera niet als een gek heen en weer te laten springen omdat kinect denkt dat jij met je hoofd zit te schudden...
Daar stel ik idd ook me vraagtekens bij, daarbij is het ook helemaal niet realistisch om 5 graden met je hoofd te draaien waarna het beeld 45 graden naar links of naar rechts schiet.
Het enige realistische headtracking systeem wat ik tot nu toe gezien heb was 14 jaar geleden op de hcc dagen met een vr-bril. Daarbij verschoof het beeld met exact het aantal graden als wat je je hoofd bewoog. Naar links kijken was ook echt naar links kijken, en dat allemaal nog in 3d ook. Jammer dat dat nooit echt goed uitgewerkt is.
Inderdaad, ondertussen zou je denken dat de techniek toch ver genoeg zou moeten zijn... jammer dat nintendo bv dat niet als volgende innovatie neemt ipv dat grote scherm in een controller ding.
mwah, in de demo van ME3 had het toch wel meerwaarde. Gewoon aangegeven wat je medespelers moeten doen ipv "pauze" in de game waarbij je moet kiezen via de controller. Daar zag ik toch echt wel meerwaarde in.
Of je speelt gewoon de pc-versie waarin je ook niet hoeft te pauzeren om orders te geven. ;)
... Bijzonder weinig mensen zullen als een autist naar ME3 gaan schreeuwen, ook dat zal lekker via de controler gaan....

@Boshar:
schreeuwen autisten naar games? Woordkeus is dubieus en heel erg onaardig. Kom op, dat kan beter. -1 ongewenst!

[Reactie gewijzigd door boostermeijer op 12 juni 2011 19:09]

Ach ja. Kinect is net zo'n gadget als destijds de light gun. Je krijgt dan automatisch een lading van die railshooters die enkel hangen op het gebruik van de gadget en verder niets voorstellen op het gebied van gameplay of diepgang. Sommige games maken wel degelijk goed gebruik van de functies die Kinect biedt (Forza headtracking), maar over het algemeen is het gewoon een gimmick dat niets toevoegt als vervanging van een controller. Als toevoeging op een controller daarentegen kan het wel handig zijn, maar dat is volledig afhankelijk van de creativiteit van de ontwikkelaar.

Je gaat mij trouwens niet wijsmaken dat Fable een movement systeem zou kennen. Het is gewoon een railshooter. Molyneux is nu alleen geschrokken van de reacties en gaat nu het spel aanpassen.
Kinect is wel een gadget dat op korte termijn tien miljoen exemplaren verkocht, ondanks het feit dat er geen deftige games voor bestonden. Naar mijn mening heeft de x360-community daarmee zelf gevraagd om meer van dat. Het gevolg is een toestroom van oppervlakkige shovelware op een console die vooral populair is bij mainstream- en core gamers.

Casual en core gaming is naar mijn mening een onmogelijk huwelijk, waarbij uiteindelijk de core gamer zal moeten inleveren. De persconferentie van Microsoft op E3 barstte nu al van de casual troep waarbij de besturing on-rails is en/of de gameplay grotendeels geautomatiseerd wordt. Van de beloofde core gameplay was geen sprake, en dat door EA en Ubisoft het al zo vaak beproefde concept van stemherkenning onder het stof wordt gehaald om toch maar om de Kinect-trein te kunnen springen is ronduit lachwekkend.

Helaas zal het er de komende jaren niet beter op worden: Microsoft heeft laten weten dat de meeste 1st party games gebruik zullen maken van Kinect (bron). Wie hoopt dat Microsoft zich bij de volgende generatie terug op core gaming zal richten nu de dollars zo vlot binnenstromen dankzij Kinect, kan ik enkel maar naef noemen.
Het werd wel heel erg hard gepushed hoor, nadat kinect uit kwam kon je een tijd lang bijna nergens meer gewoon een 360 vinden zonder kinect. Dat zal mogelijk ook wel iets er mee te maken gehad hebben.
Overigens heb ik Kinect samen met dance central gekocht en voor mij is da toch wel de killer app er voor zeg maar, alleen dance central maakt kinect het voor mij al waard. Buiten dat soort games moet ik echter nog zien dat er echt goed gebruik van gemaakt gaat worden.
Child of Eden komt binnenkort uit.. das echt geen casual game :P
Child of Eden heeft een unieke grafische stijl, maar is en blijft een on-rails shooter.
Het is erg jammer, maar dankzij de derde Fable word ik totaal niet warm of koud meer van deze aankondiging. De eerste Fable speel ik nog steeds graag, en de tweede ook wel. Fable III vond ik echter geen drol aan. Het vechten vond ik erg saai en bijna alles wat Molyneux als een verbetering van de formule ziet, maakt mijn gezicht weer iets somberder :'(.
Ik heb Fable altijd als 1 van m'n favoriete games gekoesterd. Fable 2 gepre-ordered en nooit uitgespeeld. Vervolgens Fable 1 TLC besteld en die speel ik tot op vandaag de dag nogsteeds. Ik ben na Fable 2 ook al m'n interesse in verdere delen verloren en heb nooit wat opgezocht over Fable 3 oid. Molyneux denkt misschien een hoop casuals te trekken, maar tegelijkertijd verliest ie een hoop "core" fans.
Het zal hem worst wezen. Er zijn veel meer casual gamers dan core gamers. Ook al is de gameplay van Fable 3 afgezwakt tot kleuterniveau, het spel verkocht nog altijd meer dan de meeste kwalitatieve core titels.
Idd!

Fable 1 + uitbreiding FTW! Maar 2 niet voor PC :( en 3 waardeloos... Wat is er toch gebeurd met de goede oude Fable?

Maar! Ik denk als ik dit zo zie dat de 'renaissance'-Albion wellicht weer terug in de tijd gegaan is met dit deel? Dat zou cool zijn! Geen stomme klappertjespistolen meer! En die goede oude humor ipv de deel 3-crap.
deel 3 crap? ik heb nog nooit zo hard gelachen om de marcherende kippen en Bedreigende tuinkabouters als andere grappen die gemaakt werden in F1. Sterker nog, ik vind de grappen in F1 nogal flauw. de gameplay van F1 was inderdaad beter, maar miste toch wat dieptegang. en dat idee heb ik nog steeds. Maar de humor die er in F3 zit moeten ze vooral volhouden.
fable3 was idd veel te makkelijker..
in 1 moest je nog moeite doen om dingen uit te zoeken en monsters aan te kunnen..
Dat was in deel 2 al stuk eenvoudiger geworden en in deel 3 was ik met 2 weekenden door de hele game heen incl. alle site missies.. Zat ook in notime op een punt dat ik praktisch onoverwinnelijk was.
Fable 1 was cool, Fable 2 was wel leuk en Fable 3 was een flop. Na het zien van deze trailer ben ik er nu al zeker van dat deel 4 een uitgemolken deel gaat worden. Als meneer Molyneux nou een voorbeeld neemt aan Todd Howard van Skyrim en Oblivion en er nou eens een hele hoop content in gaat stoppen.
Maar helaas moeten Fable games gemaakt zijn zodat de echte gamers het binnen een dag uit hebben. Erg jammer!

Als reactie op dit bericht: Als het spel word ontwikkeld voor Kinect zou dat erg jammer zijn, hierdoor blijven naar mijn mening de die-hard gamers weg. Alles moet tegenwoordig werken voor de huis-tuin-keuken persoon waardoor gameplay te makkelijk wordt.
Het lijkt wel alsof de controller de extra mogelijkheid wordt om te spelen i.p.v. Kinect...
Ik heb alleen de demo stukken van Fable 2 en Fable 3 gespeeld. Ik vond het dodelijk saai allemaal. Geen uitdaging.
In Fable heeft de nadruk toch altijd meer op de sfeer gelegen en niet op de uitdaging. Fable 2 bracht echter een next-level vorm van easy, je kon niet eens dood in dat spel. 8)7
Fable 1 kende weldegelijk veel uitdagingen. De combat was wellicht vrij eenvoudig en verdwalen in het spel zal ook nooit gebeuren. Maar uitdagingen in de vorm van demon doors, unique weapons en andere gaven weldegelijk een hoop extra uitdaging en replaywaarde. Met goede graphics kom je een eind, en dat zit meer dan goed in Fable.

Fable 3 heeft dan ook prachtige graphics, maar de volledige gameplay is gesloopt onder belachelijke toevoegingen. Iets simpel als 'interacting' met NPC's is een traag en tergend proces, laadtijden waar je ze niet wilt hebben en het spel is doodsimpel. De combat voelt niet meer vloeiend zoals in F1.

Bah. Met Fable 3 was de serie gewoon de das om gedaan. Voor mij is in ieder geval de magie van de serie verloren gegaan..
Ik heb Fable 1 op de pc gehad, en dat spel was een grote drol naar mijn mening, het spel was zelf gebroken.
Ik veronderstel dat de kwaliteit op een xbox niet zo hoog moet zijn om een "goed spel" te zijn.
Ik denk dat on-rail wel in eerste instatie op de planning stond, maar toen ze veel kritiek hebben gehad tijdens de E3, zeggen ze nu dat het nog moet komen... Jaja
Ik denk dat on-rail wel in eerste instatie op de planning stond, maar toen ze veel kritiek hebben gehad tijdens de E3, zeggen ze nu dat het nog moet komen... Jaja
Het navigeren door de spelwereld werd volgens Molyneux niet getoond om de demonstratie soepel te laten lopen
Met andere woorden: Als ze het navigeren door de spelwereld wl hadden getoond dan had de demonstratie niet soepel gelopen.
Deze man maakt belofte na belofte en als hij deze wederom niet kan waarmaken is hij nergens te bekennen tot de volgende (grote) gamebeurs.
" Ook werd er niets over een releasedatum gemeld "
Voor de pc zal dat dan wel 2013 worden... Als hij uberhaupt naar de pc komt.

[Reactie gewijzigd door HighVoltage op 12 juni 2011 11:13]

Kinect komt ook naar de PC dus zou best kunnen.

Maar deze game is voor mij nu al een flop. First person fable? Nee bedankt.
Het is gewoon afwachten, maar denk eerlijk gezegd niet dat deze beter wordt dan Fable 3, die al minder was dan Fable 2.
Nu al een flop? Ben je samen met Marty vooruit in de tijd gegaan?
Kom op dat weet je best, Molyneux is gewoon de table reeks aan het verkrachten. En zoals al vaker is gezegd hier, F1 was top, F2 was goed, F3 is wel oke. Imo is de hele Fable reeks een beetje over, het heeft de beste tijd wel gezien. (Maar dat is maar wat Ik ervan vind, voordat er "en waarop baseer je dat wordt geschreeuwd".)
Idd, ze moeten gewoon terug waar er nu heroes over zijn en lekker kunnen pvpen enzo :)
@first person fable flop
Ja dan krijg je zo een draak van een spel gelijk oblivion...


... ow, wacht

[Reactie gewijzigd door pieterdebie op 12 juni 2011 22:19]

Fijn dat Smokey toch nog een nieuwe rol heeft kunnen vinden na Lost. Er zullen maar weinig rollen zijn waar iemand met zijn fysiek in past!
Sorry voor deze off-topic, maar deze kan ik niet zomaar ongemoeid laten...

_/-\o_ Hulde, zo scherp zie je ze maar zelden!

[Reactie gewijzigd door flabber op 12 juni 2011 21:54]

Graphisch zag het er ook niet lekker uit. Maakt gebruik van UE3 en dan nog een lelijke game.
Is dat een eis van Kinect ofzo? Alle games moeten graphisch vergelijkbaar zijn met de Wii?
Ik heb er ook een stukje over geschreven. Daarin staat ook een link naar de E3 presentatie.

Afspelen vanaf 2:20 om te zien waar iedereen het nu eigenlijk over heeft. :)

[Reactie gewijzigd door chaozz op 12 juni 2011 12:57]

Niemand die zich afvraagt hoe je dit dan in godsnaam speelt? Als het geen onrails is, lijkt het mij dat je een controller gebruikt om te lopen. Alleen moet je dan steeds je controller naast je neer leggen als je een spreuk wilt casten?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True