Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 13 reacties

Vijf medewerkers van het Engelse Lionhead Studios die een hoofdrol speelden bij de ontwikkeling van de Fable-games, gaan het bedrijf verlaten om een eigen studio te starten. De vijf gaan verder onder de naam Another Place Productions.

Volgens Eurogamer zijn art director John McCormack, technical director Guillaume Portes en executive producer Jeremie Texier vertrokken bij Lionhead Studios. De drie werkten bij Lionhead, dat eigendom is van Microsoft, aan de Fable-games. Het drietal is nu samen Another Place Productions begonnen. Deze nieuwe ontwikkelstudio staat onder leiding van de broers Dene en Simon Carter, die vertrokken zijn bij Big Blue Box, een satellietstudio van Lionhead die de eerste game uit de serie ontwikkelde.

Lionhead heeft ondertussen Fable: The Journey in productie, een game die bestuurd kan worden met Microsofts Kinect. The Journey zou later dit jaar op de markt moeten komen. Er gaan ook al geruime tijd geruchten over de ontwikkeling van Fable 4, al hebben Microsoft of Lionhead die geruchten nooit bevestigd. Bij monde van directeur Peter Molyneux heeft Lionhead wel laten weten dat het aan een geheim tweede project werkt.

Eerder deze week plaatste Lionhead een personeelsadvertentie voor een engine-programmeur. De programmeur gaat werken aan een nieuw project en dient ervaring te hebben met DirectX 11 en OpenGL 4.x. Dat doet vermoeden dat hij aan een game gaat werken voor de nieuwe Xbox, die Microsoft later dit jaar misschien aan gaat kondigen.

Fable: The Journey
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (13)

Ik kan me goed voorstellen dat ze voor hun zelf gaan beginnen, een eigen bedrijf.

De laatste jaren vallen velen game studios toch om, of worden leeggetrokken door een grootse jongen als ea ,microsoft etc.

creatieve vrijheid zal misschien ook wel parten hebben gespeeld.
Je hoeft in deze industrie er allang niet meer vanuit te gaan dat je er 5 jaar zal werken.
Dus kan je net zo goed je eigen toko beginnen als de kennis er is.

De kans dat je met je eigen studio faalt, of je binnen een jaar je baan kwijt bent/ contract verloopt is toch net zo groot :) Dan kan je het maar beter eens proberen, met het juiste team aan mensen.
Ben dan ook heel benieuwd wat hun strategie voor hun eerste productie zal zijn.
De kans dat je met je eigen studio faalt, of je binnen een jaar je baan kwijt bent/ contract verloopt is toch net zo groot
Groter zelfs... Als nieuwe ontwikkelstudio heb je misschien een goed idee voor een game, maar je bent zo 1-2 jaar verder voor je het uit kunt (laten) geven, dus 1-2 jaar geen inkomsten. Waar haal je dat vandaan? Je eigen geld is een keer op, en een investeerder wil ook vroeg of laat resultaten zien en kan harde eisen stellen...
Natuurlijk word er gewoon per maand betaald. Vaste lasten voor huur van een kantoor pand ed zullen ook per maand betaald moeten worden en niet 1 of 2 jaar later als er misschien eindelijk eens een keer geld verdient word.

Start kapitaal zal bij een bank, investeerders, uitgevers of in sommige gevallen bij de studio zelf vandaan komen en daarvan word iedereen betaald vanaf dag 1 ;)
De tijd dat games eerst ontwikkeld worden om vervolgens een uitgever te zoeken ligt achter ons... Tenzij je een indiegame maakt voor XBLA, PSN, een van de mobiele platformen, kost een game gewoon teveel geld om die gok te nemen.

Of je moet het via dezelfde weg doen als Double Fine laatst heeft gedaan met hun "Kickstarter". Al is het lastig zoveel geld op te halen zonder de staat van dienst van mensen als Tim Schafer en Ron Gilbert.
De eerste Fable en de tweede Fable waren in mijn ogen de enige goede games.

De rest had allemaal brakke besturing en de gameplay kon me maar niet boeien. Ook het verhaal vond ik saai.


Hopelijk dat deze veteranen nu een echt goede game kunnen maken in de stijl van Fable..
Goed nieuws, een beetje nieuwe bloed in het team kan geen kwaad.

Fable is een leuke spel maar een beetje te kort en te eentonig
"Eerder deze week plaatste Lionhead een personeelsadvertentie voor een engine-programmeur. De programmeur gaat werken aan een nieuw project en dient ervaring te hebben met DirectX 11 en OpenGL 4.x. Dat doet vermoeden dat hij aan een game gaat werken voor de nieuwe Xbox, die Microsoft later dit jaar misschien aan gaat kondigen."

Of dat Lionhead eindelijk weer een pc game gaat maken.
En OpenGL 4.x... Dat kan niet anders dan OSX Mountain Lion zijn, want ik geloof dat dan pas Apple's implementatie compleet is.
Dat vind ik interessanter dan de nieuwe XBox.
OpenGL is een techniek die net zo goed op de pc wordt gebruikt. In games echter niet.
Maar Microsoft zou eigen studio's als Lionhead altijd voor Xbox games blijven inzetten, en niet zo snel laten ontwikkelen voor OSX of Windows, dat doen ze eigenlijk enkel met games als Age of Empires.
Dat weet ik, maar waarom OpenGL 4.x? De PS3 ondersteunt het niet (die ondersteunt alleen OpenGL ES), de 360 ondersteunt het niet en voor Windows gebruik je toch gewoon DirectX?
Kan, maar niet waarschijnlijk aangezien de studio in het bezit van Microsoft is en Microsoft geen extra inkomsten heeft als ze een game uitbrengen exclusief voor de pc, wat ze wel bij de Xbox hebben. Ze zullen dus nooit enkel voor de pc ontwikkelen, dan zou het waarschijnlijker zijn dat ze gaan voor de Xbox en pc, maar ik zou er maar niet op rekenen.
Zie ik daar de 'black smoke' uit de tv-serie Lost? Het lijkt een één op één copy. http://www.youtube.com/watch?v=hDog3mF7neQ

[Reactie gewijzigd door bglnelissen op 1 maart 2012 22:56]

de game heeft goeie potentie in mijn ogen maar het komt idd gewoon te kort zoals vele zeggen, hoop dat ze er iets van kunnen maken want vaak hoor je dat mensen overstappen en zelf iets opzetten maar daarna zie je ze nooit meer...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True