×

Fable III

Door , 78 reacties

Vervang de tiran

Het fenomeen is allang niet meer nieuw, maar we blijven het vreemd vinden: games die doorgaan nadat je de main quest hebt volbracht, om je de kans te geven om alsnog de kleinere verhaallijnen te volgen en andere quests uit te voeren. We hebben nog nooit een game gespeeld waarbij het na het volbrengen van de hoofdverhaallijn echt leuk bleef om verder te spelen. Als het verhaal eenmaal is weggevallen, is de drijfveer om je personage te verbeteren immers verdwenen. Leuk dat het kan, maar wat heeft het nog voor zin?

Getest op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: PC (geplande release in Q1 2011)

Precies dat gevoel beheerst onze laatste herinnering aan Fable II. De opvolger van de sfeervolle rpg Fable was weliswaar een prima game, maar in de verhaalloze wereld, waarin je nog wat mensen kon helpen of je imperium met onroerend goed uit kon bouwen, was in feite geen hol meer te beleven. We verklappen je alvast dat je in Fable III tegen datzelfde gevoel aan gaat lopen. Nadat de credits over je scherm zijn gerold, ben je weer terug in Albion en kun je doen en laten wat je wilt, mocht je daar zin in hebben. Met alle respect voor de rest van het spel: na de climax van het verhaal voelt een voortzetting van de game op die manier aan als een enorm zwart gat.

*Zoon van oude held

Voor ons eindigde Fable III dan ook bij de eindcredits, maar op het moment dat je kiest of je het spel met een prins of een prinsesje gaat spelen, is dat moment gelukkig nog ver weg. De prins of prinses - we gaan voor deze review even uit van een prins - is de tweede van twee kinderen die de oude Hero uit Fable II had. De eerstgeborene, Logan, is na het overlijden van de oude held op de troon van Albion komen te zitten, en nadat dat aanvankelijk goed ging, is Logan geen al te best staatshoofd gebleken. Het volk lijdt, terwijl de koning alleen maar rijker wordt: werk aan de winkel dus.

Voor de speler begint het spel al direct vrij heftig: koning Logan dwingt je tot een zware morele keuze en dat zint onze jonge prins net zo min als zijn mentor, Walter Beck, waarmee hij samen in het kasteel zit. Samen met Walter en butler Jasper ontsnapt de prins uit het kasteel en hij begint aan een quest om Albion te bevrijden van de tiran.

*