Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 78 reacties

Het fenomeen is allang niet meer nieuw, maar we blijven het vreemd vinden: games die doorgaan nadat je de main quest hebt volbracht, om je de kans te geven om alsnog de kleinere verhaallijnen te volgen en andere quests uit te voeren. We hebben nog nooit een game gespeeld waarbij het na het volbrengen van de hoofdverhaallijn echt leuk bleef om verder te spelen. Als het verhaal eenmaal is weggevallen, is de drijfveer om je personage te verbeteren immers verdwenen. Leuk dat het kan, maar wat heeft het nog voor zin?

Getest op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: PC (geplande release in Q1 2011)


Precies dat gevoel beheerst onze laatste herinnering aan Fable II. De opvolger van de sfeervolle rpg Fable was weliswaar een prima game, maar in de verhaalloze wereld, waarin je nog wat mensen kon helpen of je imperium met onroerend goed uit kon bouwen, was in feite geen hol meer te beleven. We verklappen je alvast dat je in Fable III tegen datzelfde gevoel aan gaat lopen. Nadat de credits over je scherm zijn gerold, ben je weer terug in Albion en kun je doen en laten wat je wilt, mocht je daar zin in hebben. Met alle respect voor de rest van het spel: na de climax van het verhaal voelt een voortzetting van de game op die manier aan als een enorm zwart gat.

*Zoon van oude held

Voor ons eindigde Fable III dan ook bij de eindcredits, maar op het moment dat je kiest of je het spel met een prins of een prinsesje gaat spelen, is dat moment gelukkig nog ver weg. De prins of prinses - we gaan voor deze review even uit van een prins - is de tweede van twee kinderen die de oude Hero uit Fable II had. De eerstgeborene, Logan, is na het overlijden van de oude held op de troon van Albion komen te zitten, en nadat dat aanvankelijk goed ging, is Logan geen al te best staatshoofd gebleken. Het volk lijdt, terwijl de koning alleen maar rijker wordt: werk aan de winkel dus.

Voor de speler begint het spel al direct vrij heftig: koning Logan dwingt je tot een zware morele keuze en dat zint onze jonge prins net zo min als zijn mentor, Walter Beck, waarmee hij samen in het kasteel zit. Samen met Walter en butler Jasper ontsnapt de prins uit het kasteel en hij begint aan een quest om Albion te bevrijden van de tiran.


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Volg Jurian op Twitter


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True