E3: Fable III

Kinect?

Het recht om op zijn woord te worden geloofd heeft Peter Molyneux de afgelopen jaren een beetje verspeeld. Het kon dus niet anders of Lionhead zou op de E3 voor de dag komen met een sterke presentatie van het vorig jaar aangekondigde Fable III. Het spel volgt vrij kort op Fable II, maar dat neemt niet weg dat de ontwikkelstudio een berg nieuwe features aan de game heeft toegevoegd. Tweakers.net kreeg te kans om een uitgebreide presentatie van Molyneux zelf bij te wonen, waarbij hij breeduit over vrijwel alle nieuwe toevoegingen sprak.

Gezien op: Xbox 360
Verschijnt ook voor: pc

Toch beginnen we eerst met iets dat niet werd besproken: Kinect. Vorig jaar demonstreerde Molyneux de techniek van Kinect aan de hand van de inmiddels bekende demo met Milo. Op de E3 van dit jaar was Milo echter in geen velden of wegen te bekennen en Molyeneux kon of mocht er niets over vertellen. Dat bleek mede uit het feit dat een PR-medewerker van Microsoft mee zat te luisteren en 'nee' begon te schudden zodra het woord 'Kinect' viel. Wel wilde Molyneux ons meegeven dat hij vindt dat Kinect alleen moet worden verwerkt in 'normale' games als het daadwerkelijk iets toevoegt aan de gameplay, waarmee hij impliceert dat Kinect functioneel zal worden gebruikt in Fable III. Maar hoe dat zal gebeuren, weten we dus nog niet.

*Koning worden

Wat we wel weten, is dat Fable III weer volstrekt nieuwe gameplay-elementen toevoegt aan de Fable-franchise. Wat niet direct is veranderd, is de spelwereld. Nog steeds speelt het verhaal zich af in het koninkrijk Albion, zo'n zestig jaar na de gebeurtenissen in Fable II. Het hoofdpersonage van Fable III is een van de zonen van de held uit Fable II, die echter meerdere zonen had. Een van die zonen is de huidige koning van Albion en hij is niet de meest vriendelijke persoon. Molyneux omschrijft hem als een kruising tussen Mussolini, Hitler en Gordon Brown - de vorige premier van het Verenigd Koninkrijk. Ons hoofdpersonage besluit dan ook het heft in eigen hand te nemen en hij start een plan om zijn broer af te zetten. Dit proces beslaat ongeveer vijftig procent van het spel. De andere helft van Fable III speelt zich af nadat de speler de macht heeft overgenomen. Over dat gedeelte wil Molyneux nog niets vertellen. "Het is al erg genoeg dat je al weet dat je halverwege Fable III koning wordt. Wil je echt dat we je nu al vertellen wat je daarna kunt doen?" Nee, eigenlijk niet. Dus daar laten we het dan maar bij.

Fable III Video van 27 april 2011
Fable III Video van 28 februari 2011
Fable III Video van 18 november 2010