Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 68 reacties

Final Fantasy XIV komt niet uit voor de Xbox 360, omdat het Xbox Live-netwerk er niet geschikt voor is. Dit zegt Hiromichi Tanaka van Square Enix. De ontwikkelaar wil dat spelers op verschillende platformen samen de mmog kunnen spelen.

Xbox Live staat niet toe dat er verbinding wordt gemaakt met spelers op andere netwerken en Microsoft houdt het netwerk gesloten. Daarom is het niet mogelijk dat pc-gamers in Final Fantasy XIV Xbox 360-spelers tegenkomen. Deze multiplatform-interactie tussen spelers was een wens van Square Enix.

Toen bleek dat Xbox Live deze mogelijkheden niet kon bieden, werd voor het PlayStation 3-platform gekozen. Dit vertelde Hiromichi Tanaka, vice-president bij uitgever-ontwikkelaar Square Enix, aan website Eurogamer. Final Fantasy XIV verschijnt nu voor de PlayStation 3 en de pc. Een releasedatum is nog niet bekend.

Eerder klonk uit een andere hoek al kritiek op de beslotenheid van Xbox Live. Cryptic Studios wilde in eerste instantie zijn mmog Champion Online ook op de Xbox 360 uitbrengen. De ontwikkeling van deze consoleversie zou al grotendeels zijn afgerond, maar volgens Cryptic-baas Jack Emmert was het dermate lastig om met Microsoft tot een overeenkomst te komen, dat de studio uiteindelijk van de Xbox 360-release afzag.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (68)

Ik denk dat ze enerzijds teleurgesteld waren van de X360 versie van FFXI, zowel in sales als support van microsoft. En ik denk dat het probleem meer is het beheer van het netwerk voor hun MMO. Sony laat daar waarschijnlijk veel meer vrijheid in dan Microsoft.

Plus ze willen hun spelers misschien niet op extra kosten jagen door hun nogmaals een XBL Gold te laten aankopen?

En last but not least: X360 is geen prime console target voor hun. De console verkoopt erbarmelijk in Japan, wat nog altijd hun primaire markt is.
Nope daar gaat het niet om. Punt is dat MS niet toe laat dat er verbinding wordt gemaakt met de servers met Sony. FFXI was ook alleen maar met PC en niet met PS3.
Deze reactie is incorrect; zoals in de bovenstaande reacties al is aangegeven, is FFXI multiplatform (PS2 PC XB360 en PS3 - waarbij de laatste niet officieel ondersteund is, maar dmv backwards compatibility met de PS2 versie werkt). Al deze platformen spelen op één server, dus ik kan in een party spelen met mensen die verschillende systemen gebruiken. Aan de client-zijde is er geen verschil te merken in welk systeem iemand anders gebruikt.

De aanname dat er een andere oorzaak is voor de keuze om FFXIV niet uit te brengen op XB360 lijkt me daarom zeer reëel. Gelet op de huidige cross-platform compatibiliteit, lijkt de genoemde beperking van Xbox Live niet een werkelijk obstakel te vormen.

[Reactie gewijzigd door Max Groove op 25 juni 2010 10:07]

FFXI is ook op de PS3 te spelen dmv van de PS2 versie (die nooit uitgebracht is in Europa). Bovendien zou alle communicatie via SE servers gaan en zouden dus de netwerken niet 'direct' met elkaar hoeven te verbinden.
Ohja want zoveel mensen hebben de PS3 60GB met PS2 support.
Geloof mij die paar mensen die dat hebben stelt niet zoveel meer voor de kans dat precies die mensen nog final fantasy 11 spelen is nog kleiner
Hoeveel mensen het gebruiken heeft niks te maken met een discussie of het al dan niet mogelijk is...

Bovendien geldt dit alleen in landen waar de PS2 überhaupt is uitgekomen en ik verwacht eigenlijk meer van dat soort PS3's in Amerika
Typisch een verhaal dat maar van een zijde wordt belicht. Ik kan me wel voorstellen dat MS het XBox netwerk voor zichzelf wil houden. Het verbaasd me wel dat een XBox niet een connectie naar buiten kan maken. Het ding kent toch gewoon TCP/IP, dus ik had verwacht dat het technisch niet zo'n issue zou zijn.

Maar ik moet er ook niet aan denken dat PC gamers in dezelfde multiplayer terecht komen als XBox gamers in games als BFBC2. De cheats zijn bij de PC vaak niet van de lucht en ook is gamen op een 1920x1080 resolutie met keyboard en muis niet eerlijk tegen een XBox gamer. Niet dat ik wat tegen PC gaming heb hoor. Ik heb laatst BFBC2 op een high-end PC gezien en dat is wel smullen...
Het is technisch gewoon mogelijk omdat te doen.

Alleen ze hebben er voor gekozen om alles gesloten en dicht te houden voor de veiligheid.

En dat heeft dus ook z'n nadelen een grote game als FF wil dan niet meer op je platform.
Het is meer het verhaal van niet willen dan het niet kunnen. Microsoft heeft gewoon een ego opgebouwd en willen niet samenwerken met hun tegenstander om een betere ervaring op te bouwen.

Ik zou graag meer games zien die op beide platformen (Multiplatform linked) gespeelt kunnen worden!

[Reactie gewijzigd door Crossive op 25 juni 2010 09:07]

Ze willen gewoon hun eigen ontworpen netwerk niet door 3en laten benaderen. Heeft niets met een ego te maken.

Misschien heb je er wel eens van gehoord: Windows Live.
Het ding kent toch gewoon TCP/IP, dus ik had verwacht dat het technisch niet zo'n issue zou zijn.
TCP/IP is niet toegankelijk voor spel ontwikkelaars. Het is gewoon een eis van Microsoft dat al het netwerk verkeer over XBox Live moet gaan
Sorry hoor, maar jouw verhaal mbt BFBC2 is helemaal mute als het komt op specs, je vergeet namelijk dat er genoeg PC's zijn die nog mindere specs hebben als de bv de 360 en gewoon BFBC2 kunnen draaien en multiplayer EN dan ook nog eens goed kunnen winnen... Je moest eens weten hoeveel mensen er tegenwoordig ook perfect met een controller kunnen spelen en zo kunnen winnen van iemand met keyboard/muis (die ook goed is natuurlijk).. Persoonlijk kan ik dus ook (nog) niet met zo'n controller overweg voor dit soort games...
voor FFXI had MS een deal gesloten met SE om de FF reeks naar xbox te krijgen
nu dat gebeurt is, is SE gewoon een ontwikkelaar die zich aan de xbox regels moet houden.

dus voor FFXI hadden ze carte blanche, voor FFXIV niet meer
voor FFXI had MS een deal gesloten met SE om de FF reeks naar xbox te krijgen
nu dat gebeurt is, is SE gewoon een ontwikkelaar die zich aan de xbox regels moet houden.
Da's een beetje dom van MS dan, hebben ze al die moeite gedaan om FF te krijgen, raken ze het nu kwijt omdat ze nu niet meer mee willen werken
Niet alleen Final Fantasy XI, maar ook Phantasy Star Universe zijn werkende MMORPG's op de xbox 360. Ik denk dat als Microsoft en Square eerst met elkaar rond de tafel gaan zitten, dit vanzelf raakt opgelost.
Dat is erg vreemd. Zelf heb ik een tijdje Final Fantasy XI gespeeld en ook de xbox versie ervoor gehaald. Met die game kon je toen ook gewoon met spelers over verschillende platformen spelen. De game had ook zijn eigen achievements. Zijn de eisen voor xbox live games in de tussentijd zo aangepast dat het nu dan ineens niet meer mogelijk is? Jammer als dat zo is.
Ja dit is een heel raar bericht. Je had ook een shooter die samen met de PC spelers gespeeld kon worden.

Of is het voor XBL een probleem om te verbinden met PSN? Ik zou denken dat MS voor zo'n grote game deze restrictie trouwens aan de kant zou zetten.
Volgens mij was het al niet de bedoeling om 360 spelers te verbinden met PS3 spelers, maar met PC spelers. Lijkt me logisch dat er eerst een samenwerking tussen Microsoft en Sony moet komen om de twee consoles met elkaar te verbinden.

De shooter waarmee je online tegen PC spelers kan spelen, heet Shadowrun. Werkte prima, alleen werd er geklaagd dat PC spelers een voordeel hadden bij het gebruik van een muis.
Die shooter is inderdaad (zoals Robin522 ook zegt) shadowrun en volgens mij is de enige reden waarom Microsoft dat spel wel toestond, omdat ze het zelf hebben geproduceerd/uitgebracht.

Ondanks dat, doet dit artikel vermoeden dat het niet mogelijk zou zijn, want dus wel zo is.
Maar het werkte toch ook al met FFXI op de Xbox360. Daar kon je toch ook mee op dezelfde servers komen als de PC spelers. Zijn de voorwaarden na de release aangepast, is wat er is gezegd verkeerd geïnterpreteerd/vertaald of is dit de smoes waarom FFIV niet op de xbox uitkomt?
xbox live is het game netwerk van Microsoft en is benaderbaar op pc en Xbox360. Het agat er hier om dat men ook wil toestaan om het aan servers van Sony te koppelen.
FFXI was ook uit op de PS2 (alleen niet in Europa).
Dit is puur een marketing / geld probleem. Best kans dat MS dit keer wel een Gold abbo wilde verplichten bijvoorbeeld (XI is met silver online te spelen).

Ik ging er sowieso al vanuit dat er voor release geen 360 versie zou worden aangekondigd, maar dit klinkt alsof het zelfs daarna in ieder geval nog lang kan gaan duren als het al komt
Xbox Live staat niet toe dat er verbinding wordt gemaakt met spelers op andere netwerken en Microsoft houdt het netwerk gesloten. Daarom is het niet mogelijk dat pc-gamers in Final Fantasy XIV Xbox 360-spelers tegenkomen.
Ho, wacht. Ben ik nou de enige die zich Shadowrun herinnert? Deze game was als eerste (en afaik ook de enige) cross platform. Het liep weliswaar niet, maar geeft wel aan dat het kan.

Wilde SE exotischere cross-overs dan? Ik denk dat je met een Windows/360 game al behoorlijk wat mensen aandoet.
Final Fantasy XI is wel al wat ouder dan Shadowrun en was multiplatform, namelijk met de Playstation 2 en PC. Geen idee of FF XI ook de eerste was, maar zeker voor Shadowrun.
Ik acht de kans ook nog aanwezig dat ze dit van Microsoft moeten zeggen. En dat Microsoft later het toch toestaat, komt het weer in het nieuws en dat zijn weer vele verkopen voor FFXIV. Ik zou hem iig wel kopen ;)
Ach, het is maar een spelletje....

Ik bedoel daarmee: tussen de spel-schrijvers en microsoft. De eersten willen een zo breed mogelijk publiek bedienen en microsoft wil alleenheerser blijven spelen op het scherpst van de snede.

Als de spel-uitgevers en dergelijke het spelletje met microsoft mee spelen, brengen ze niets meer uit voor het xbox-live netwerk en trekken eventueel hun bestaande (succesvolle) spellen terug. Dan is het zo open.

Daarbij heb ik het idee dat het niet gaat om de fysieke netwerk aansluiting van de xbox en dergelijke, maar van het hele xbox-live gedoe, waarbij het mij zo wie zo al opvalt dat het nog niet met msn, hotmail en (windows-)live is gekoppeld, van die kant zie ik er in ieder geval nog niets van.
Het is inderdaad weer een verhaal van één zijde, we weten niet de exacte eisen van Square Enix. Het enige dat ik weet is dat ze altijd al nauwe banden hebben gehad met de PS.
FF is een grote game, en heeft een enorme afzetmarkt in Azië, waar ook de PS het beter doet als de xbox (in tegenstelling tot Europa/Amerika).

Voor mij zou het dan weer minder uitmaken, daar al mijn vrienden een 360 of PC hebben. Ik vind nog wel steeds dat er veel te weinig multiplatform (360, PC) games op de markt komen, ik had dit bij de 7e generatie consoles toch wel meer verwacht.

Hoop dat de fabrikanten iets vinden om hun netwerken beter te delen (XBL -> PSN bvb).
Aan dit nieuwsberichtje weten we natuurlijk wel niet juist waar het schoentje knelt, noch wat de eisen van Sony/MS/Square Enix waren.
Bvb:

SE: We willen dat jullie het netwerk open zetten (friendslist, messages,...)
MS: nopez, geen messages/friend requests van andere netwerken
SE: Tegenwerkers!!!

Een te open netwerk resulteert oa in een reclame paradijs (bvb Skype).
FF14 zal in japen op day one weer net zulke absurde cijfers neerzetten als dat deeltje 13 deed. FF is toch meer een PS game blijkt uit verkoopcijfers. Neemt niet weg dat ze vies zijn van het geld dat de 360 gamers hadden uitgegeven. Geld stinkt niet!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True