Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 28 reacties

Square Enix waagt een nieuwe poging met het geflopte Final Fantasy XIV Online. Om de ontwikkeling te financieren, zullen gamers van de huidige versie weer moeten gaan betalen. Versie 2.0 verschijnt eind 2012, samen met een PS3-versie.

De lancering van mmog Final Fantasy XIV in september 2010 was een dermate grote flop dat Yoichi Wada, directeur van de Japanse uitgever Square Enix, gedwongen was openlijk zijn excuses aan te bieden en de top van het ontwikkelteam opzij te schuiven. Wada zag echter nog wel toekomst voor de mmog en kondigde een grondige herstructurering aan. Die gaat er komen in de vorm van Final Fantasy XIV Online Version 2.0, zo maakt de topman bekend.

Spelers zullen daar echter pas over een jaar iets van merken. Versie 2.0 van de game zal tussen oktober en december 2012 geïntroduceerd worden. Dat is ook de opmaat naar de release van een versie voor de PlayStation 3. Die versie zou begin 2013 op de markt moeten komen, maar in het najaar van 2012 begint het testen van de consoleversie. In die tussenliggende periode zal er een gratis testversie van de pc-versie gespeeld kunnen worden worden en een gesloten bètatest van de PS3-versie plaatsvinden.

Voor versie 2.0 wil Wada een groot gedeelte van de spelwereld opnieuw vormgeven. Spelers zullen hierdoor volgend najaar een nieuwe client voor de game moeten downloaden, inclusief erg veel nieuwe gamedata, stelt Wada. De directeur belooft echter dat avatars en vorderingen van spelers behouden zullen blijven.

Square Enix heeft inmiddels weer zoveel vetrouwen in de toekomst van de game dat het weer geld durft te gaan vragen. Toen FFXIV gelanceerd werd, was er een abonnement nodig om te mogen spelen. Na de slechte ontvangst van de game, zag de uitgever daar echter vanaf. Spelers moesten wel een abonnement afsluiten, maar er werd door Square Enix vervolgens geen geld gevraagd om te blijven spelen. Dat gaat eind dit jaar veranderen. Wada wil uiterlijk begin december weer geld gaan vragen. Dat is nodig om 'verder te bouwen aan de verwachting die fans en het ontwikkelteam hebben,' aldus de directeur.

Final Fantasy XIV Online Version 2.0

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (28)

Het artikel is nogal gechargeerd. Het lijkt alsof Square Enix pas met versie 2.0 in 2012 de game daadwerkelijk fixt en dat gamers tot die tijd voor een niet-werkende game moeten betalen. Het afgelopen jaar dat het spel gratis was zijn er al veel patches uitgebracht. Tussen november 2011 en juli 2012 komen nog vier grote patches (Major Milestones) ( http://i.imgur.com/47LcZ.jpg ) en worden nieuwe features en content geintroduceerd. Daarna gaat met Client 2.0 het spel drastischer onder de schop.
Onderaan http://lodestone.finalfantasyxiv.com/pl/teaser/ kun je PDFs lezen met de planned changes.

En die changes zien er goed uit. Met patch 1.19a hebben ze nu al bijna alle game mechanics uit het originele spel overboord gegooid of veranderd.

Als ze echt kunnen opleveren wat ze daar in hun roadmap uittekenen, gaat FFXIV een prachtig spel zijn. (in zijn huidige vorm is het trouwens ook al zeker niet zo slecht, de changes tussen launch en nu hebben het echt wel al speelbaar gemaakt).

Vooral de game engine en world redesign zullen het spel goed doen. Geen repititieve world meer, maken dat het spel ook op lagere spec machines kan draaien (je hebt echt al een heel goeie graka en SSD nodig om het spel seamless te spelen), en nog meer pracht voor highest spec machines (de graphics zijn nu al enorm mooi)

[Reactie gewijzigd door DarkJack op 15 oktober 2011 13:04]

Jammer dat ze het weer p2p maken, dit zal waarschijnlijk het einde betekenen voor de populatie van de servers.

zelf heb ik destijds de collectors edition op preorder gekocht,
en heb de game gevolgd bij alle updates die zijn uitgebracht.

Maar zelfs na die updates zijn er gewoon fundamenteel dingen mis met de interface en base game mechanics waarvan ik het gevoel heb dat square enix simpelweg niet weet hoe ze het geheel weer een goeie draai kunnen geven.

Ik denk dan ook dat de enige manier een complete rewrite van de game zou zijn, iets dat ze zeker niet gaan doen.

erg jammer want het verhaal en de graphics waren zo mooi, maar verbergen dat de game onaf en slecht gebouwd is doet het helaas niet..

Kleine voorbeelden van de slechte programmeerkunsten van se zijn nog steeds te zien op allerlei plaatsen zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk om te alt tabben, de game client loopt op dat moment vast en gooit je terug naar de desktop, een fout die er al in zit sinds de eerste open beta in 2010.

Dat mensen een jaar lang gaan betalen voor een game met zoveel gebreken lijkt me dan ook onwaarschijnlijk.

[Reactie gewijzigd door xenn99 op 16 oktober 2011 04:06]

de game was gewoon schandalig toen hij uit kwam. Met de gratis spelen model die ze hanteren zou je verwachten dat er redelijk een aantal userbase is ontstaan maar de server zijn nog steeds leeg..
Net daarom is dit een vrij vreemde beslissing:

Je mag er sowieso van uitgaan dat een deel van deze kleine userbase het spel speelt, omdat dit gratis is. Als je nu geld gaat vragen, dan vallen die zeker af.

Rest enkel nog het deel van de userbase dat eventueel bereidt is, om geld te betalen voor het spelen van de game. Maar die mensen zie ik nog niet meteen geld ophoesten, met de belofte dat er ergens eind 2012 een grote update/verbetering zit aan te komen.

Al bij al een twijfelachtige strategie. Volgens mij doen ze hier meer kwaad dan goed voor hun game.
Mjah... en het probleem dat je alleen maar met een credit card kunt betalen. Er is een andere manier, maar die is zo hopeloos ingewikkeld dat ik daar niet aan begin.
"Dat gaat eind dit jaar veranderen. Wada wil uiterlijk begin december weer geld gaan vragen. "

Dit jaar of 2012, met de komst van versie 2.0 die ook aan het eind van het jaar uitkomt? Niet helemaal duidelijk wat mij betreft. Wat verandert er dit jaar dan? Van wat ik heb begrepen is FF14 gewoon een onaf product dat te vroeg op de markt is gekomen. Square-Enix mag hopen dat de fans zo trouw zijn dat een groot deel wel weer terug zal komen voor de nieuwe versie en weer willen betalen, maar gezien de recente FF faaltitels die goed verkopen zal dat geen probleem zijn denk ik.

[Reactie gewijzigd door tehsojiro op 15 oktober 2011 11:21]

Volgens de in het nieuwsbericht gelinkte artikel, start het betalen al in 2011:
With this, it is my hope that we will continue to receive your support as we will need to bring the unbilled period to a close between late November and early December 2011, and introduce our subscription-based billing system. I appreciate that this decision will not be popular, but it is a necessary step in building upon the foundation our fans and development team have made together and to realize the full potential of FINAL FANTASY XIV.
Zoals ik het nu lees, moeten de spelers/gamers dus een jaar lang gaan betaald subben, zodat Squeenix het geld bij elkaar kunnen brengen om DAN een major update uit te kunnen brengen?

Ik hoop dat ik het verkeerd heb begrepen dan, want op deze manier ga je dus echt niemand voor je winnen. Betalen voor een erg slechte game, met de "belofte" dat het over een jaar beter wordt.

Noem mij 1 persoon, die vrijwillig hiervoor een jaar gaat betalen, zonder dat je zeker weet dat het nieuwe product wel aan de verwachtingen voldoet. Je kan niet je player base eerst straffen met een slechte game en daarna nog eens straffen door ze een jaar te laten betalen, anders word hun game niet beter.

Als ik het verkeerd heb begrepen, dan zouden gamers dus in 2012 weer moeten gaan betalen, nadat de update uit is gebracht. Dit zou een mooi gebaar van goed vertrouwen zijn. Mensen kunnen vrijelijk het spel proberen, misschien iets van een cashshop inbouwen zo dat ze toch nog omzet genereren. En als de update er weer is, terug naar subs. De mensen die overtuigd zijn, spelen betaald verder, niemand word ergens de dupe van, en het is goede publiciteit.

Ik verwacht (Squeenix kennende), dat het eerste scenario van toepassing is. Als dat inderdaad het geval is, snap ik niet wat men verwacht hiermee te bereiken. Veel negatieve publiciteit, slechte beoordelingen, servers die langzaam leeglopen, en dan maar hopen dat volgend jaar men het spel maar weer wilt spelen.
Ik heb gelezen dat er nu al grote veranderingen zijn doorgevoerd.
De grootste problemen zijn inmiddels verholpen en, naar het schijnt, is er erg goed naar de community geluisterd bij het doorvoeren van de veranderingen. De game zou dus nu al best ok moeten zijn.
Ook hebben ze een publieke roadmap gemaakt om te laten zien waar ze nog allemaal mee bezig zijn.

Ik ben benieuwd naar de release van de ps3 versie. Als ze nog even blijven sleutelen zou het alsnog een goede game kunnen worden.
geld gaan vragen voor de game zal de servers ook wel weer leeg houden off doen ze dat pas als patch uit komt ?
Vreemde strategie geld gaan vragen voor een spel terwijl je servers nog nagenoeg leeg zijn? Om dan vervolgens pas een jaar later met de update te komen. En dat er dan staat dat ze dit mogelijk willen doen om de ontwikkeling van de game gaan financieren vindt ik ook een beetje vreemd, ik betaal toch ook geen geld voor af aan een willekeurige game ontwikkelaar om dan vervolgens een jaar later als de game klaar is hem weer te moeten gaan kopen? Je koopt de game en daarmee financier je de game toch?

PS: in alinea 4 regel 2 staat 'moeren' ik neem aan dat dit 'moeten' moet zijn
het is misschien beter dat ze final fantasy online een rustige dood laten sterven en het uit de media houden tot dat iedereen het vergeten. Dan kunnen ze een poging 2 over 10 jaar proberen wanneer iedereen de game vergeten is.
Ach jah, niemand wordt gedwongen om het spel te spelen. Het zal zichzelf uitwijzen of mensen de game de moeite waard vinden :). Zolang ze maar niet hetzelfde gedrocht uitbrengen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True