Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 43 reacties

Square Enix heeft laten weten dat Final Fantasy XIV op 30 september op de pc verschijnt. Er komt volgende maand ook een bètaversie uit. PS3-bezitters die de mmog willen spelen, moeten nog tot maart 2011 geduld hebben.

De bèta van Final Fantasy XIV komt volgens Square Enix begin juli beschikbaar. Ook zijn de Amerikaanse prijzen van de mmog bekendgemaakt; de normale versie gaat 50 dollar kosten, terwijl de collectors edition 75 dollar moet opbrengen.

De collectors edition zal onder andere een kaart van de spelwereld bevatten en zou vervroegd toegang bieden tot het spel. Deze vervroegde toegang zou een periode van acht dagen bestrijken. Daarnaast kan er dertig dagen gratis worden gespeeld en kan een genodigde via de 'friend pass' tijdelijk meespelen. Tenslotte worden de verrichtingen van de speler in een reisverslag opgeslagen.

Bezitters van de PS3 die Final Fantasy XIV willen spelen, moeten wachten tot begin maart. De titel verschijnt niet op de Xbox 360; volgens Square Enix zou Xbox Live niet geschikt zijn voor het spel, omdat pc-gamers dit netwerk niet kunnen benaderen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (43)

Ik snap alleen een ding niet. Waarom 50USD betalen voor iets waarvoor je daarna maandelijks 20(? gok) USD moet betalen per maand? Heb je er iets aan wanneer je offline speelt?
Zal waarschijnlijk rond de algemene 15$ hangen per maand. Offline spelen is geen mogelijkheid, en je betaald in feite voor de dedicated servers die zij moeten draaien, en voor content updates/constante patches voor vanalles en nog wat.

Sommigen vinden dit het waard, anderen niet.
Je betaalt 50 dollar voor iets waar je niets aan hebt zonder er nog eens 15 dollar bij neer te leggen per maand. Ik denk dat veel mensen het niet waard zullen vinden. uitzondering zullen de die hard fans zijn.
Het feit dat miljoenen mensen dit nu al doen geeft aan dat er markt is en blijft. Kijk maar eens naar het makkelijkste voorbeeld: World of Warcraft. Gekker nog, ik denk zelfs dat FF met een hogere maandelijkse bijdrage ook nog weg kan komen gezien de grote en trouwe fanbase.
Hoe kom je daar nou weer bij?
WoW heeft ook genoeg spelers (zal vast nog iets van 10 mil zijn) en die mensen moeten toch ook echt gewoon het spel kopen om vervolgens ook maandelijks te betalen. Blijkbaar is meer dan 10 mil mensen die MMO's spelen niet veel :P

Je betaald voor het spel (development kosten) / licentie code om vervolgens maandelijks te betalen voor de servers waar je op speelt, die zijn namelijk voor het bedrijf ook niet gratis.

Ontopic:
Release is dus al vrij snel dus, maar 2 maandjes en we kunnen dus al beginnen. Ik zie het wel zitten en ga ook wel een collectors edition halen. Zal vast wel een spel zijn wat me boeit gezien ik me ook prima vermaakt heb in FF11.
Het zou maandelijks zo'n 13 euro kosten.
Het enige nadeel wat ik wel vind is dat je extra moet betalen voor meerdere characters en voor extra "merchants" die je spullen kunnen verkopen voor als je offline bent, je hebt er standaard al 1, dus offline heb je er nog wat aan.

Vind trouwens de inhoud van het pakket wel mooi als het maar 75 dollar gaat kosten. (en de 8 dagen eerder beginnen is natuurlijk mooi meegenomen)
The PC Collector’s Edition includes a behind-the-scenes DVD, a special branded security token, a FFXIV branded tumbler, map, a travel journal including concept art, the Onion Helm in-game item, a 30-day free trial period for the game and a pass that allows a guest to play for free for a limited time.
Bron: http://www.mcvuk.com/news/39797/Final-Fantasy-XIV-dated

[Reactie gewijzigd door Hadex op 1 juli 2010 13:15]

Wat een oude discussie zeg. FFXIV is een MMO, net als FFXI, Everquest, WoW, EVE Online, etc. Miljoenen gamers hebben absoluut geen probleem met dit betalingsmodel, dus waarom zou dit nu plots veranderen? Jullie vergeten dat dit een heel andere FF is dan je gewend bent! (als je nooit FFXI gespeeld hebt)

De aankoopprijs betaal je voor de initiële content, voor de jaren ontwikkeling en werk die in het spel gekropen zijn zoals bij elk ander spel. Daarmee kan je dan 1 maand gewoon spelen zonder bijbetalen. Daarna is het niet meer dan logisch lijkt me dat je een abbonnementsgeld moet betalen voor het draaien en onderhouden van de meestal erg kostelijke servers en datacentra die nodig zijn om de spelwereld draaiende te houden. Reken daar dan nog eens alle content updates en dergelijke bij die je er zo bij krijgt, dan valt €12.99 toch reuze mee als je je er echt mee amuseert? Ik weet alleszinds dat ik minder voor de televisie zit dan achter 'n MMO, maar er wel meer voor betaal maandelijs ;)

[Reactie gewijzigd door Doetje op 1 juli 2010 14:30]

Zooo flinke delay voor de PS3 spelers, dat is bijna een half jaar. Maar de geruchten van de Xbox versie zijn dan definitief van de baan, als daar geen datum van genoemd wordt?
Inderdaad, dat is snel een vertraging van een kwartaal!

Bizar om te bedenken dat de PC niet alleen is betrokken bij de ontwikkeling van zo'n typische console game, maar dat het platform RUIM als eerste aan de buurt is! Een unicum zou ik zeggen.
En dat terwijl FF 13 niet eens is uitgekomen voor PC. De enige andere FF die ik kan bedenken die je kan spelen op de PC zonder emulator is 7!
vergeet niet dat het hier om een MMO gaat en niet om een typische Console RPG.
FFVIII had ook een PC versie, en FFXI logischerwijze ook. Je mag niet vergeten dat het hier een MMO betreft en geen single-player RPG. Voor zover ik weet is de PC nog altijd hét platform voor echte MMO's en was FFXI een van de enige grote succesvolle MMO's op consoles tot nu toe
X360 versie is al een tijd van de baan, werd op E3 geconfirmeerd door S-E.
Jammer dat hij niet voor de xb360 uitkomt, lijkt me dat MS toch aan hun Live service moet gaan sleutelen, daar er te weinig MMO titels zijn voor dit systeem en ze ook zo inkomsten gaan mislopen.
Deze titel is voor mij een reden om toch een overweging te maken om de PS3 erbij te kopen..
Het blijft vreemd dat het in FF11 allemaal geen issue was, aangezien daar wel met PS2 en PC gamers gespeeld kon worden
Is ook gewoon een commercieel issue. Korte variant: ze zijn er gewoon niet uitgekomen hoe het aan te pakken. Waarschijnlijk eiste MS dat je dit keer wellicht wel een Gold abbo moet hebben, terwijl dit voor FF11 niet nodig is.

Of gewoon meer/minder geld, garanties op andere titles of exclusives..
Wat dacht je van; op (korte) termijn een nieuw xbox waar de titel wel op verschijnt?
Lokkertje voor square om naar de 360 te komen.
Niets aan te sluetelen, het is namelijk een keuze welk ze hebben gemaakt bij Microsoft om hun Live service gesloten te houden. Hierdoor dus enkel de mogelijkheid tot multiplayer tussen PC en xbox 360, Wii en PS3 worden hierdoor o.a. uitgesloten.
Wat ik niet snap is dat er hiervoor ook al games waren waarbij je als xbox 360 speler tegen/met pc spelers kon spelen (denk aan shadowrun bijvoorbeeld).
Hoe kan het dan zijn dat het nu opeens niet meer mogelijk is?
Het is wel mogelijk, maar ze willen ook dat de PS3 spelers mee kunnen spelen, wat niet mogelijk is.
shadowrun was toch een Microsoft game?
denk dat microsoft voor zijn eigen games andere regels hanteerd dan voor anderen.
de marketing van MMORPG's zijn zo slecht

ik neem aan dat het doel is dat zoveel mensen verslaafd aan hun spel raken en zo elke maand gaan spelen.
elke maand $15 laten betalen en dat bijvoorbeeld 2 a 3 jaar lang gemiddeld

waarom zouden ze dan het dvdtje voor $50 dollar verkopen
Ik zou het voor $5 verkopen zodat je alleen de distributiekosten ervoor terug verdient
er gratis een maand lang laten spelen zodat mensen verslaafd eraan raken en dan maandelijks laten betalen.

net zoiets als de consoles....met verlies verkopen omdat je het toch wel met de software terugkrijgt.

vooral voor mmorps waarvan ze geen fanbase hebben zoals die van blizzard is dat waarschijnlijk de enige manier om een grote online rpg te worden
(FF serie heeft een grote fanbase, maar niet groot genoeg voor een immense mmorpg
FFXI heeft naar mijn inziens dat toch wel laten zien)
Ik denk dat je je een klein beetje vergist in het aantal spelers dat FFXI heeft / heeft gehad. FFXI is weliswaar in europa niet immens populair geweest, maar in Japan was dit spel toch wel erg succesvol. Daarbij komt ook dat de spelers van FFXI heel loyaal zijn in vergelijking tot andere games in mijn ogen. Ze hebben weliswaar niet zo'n grote playerbase als bijvoorbeeld een World of Warcraft (maar wees eerlijk, welke game heeft dat wel?), maar ze hebben daar en tegen wel een veel stabielere playerbase.

Mensen die al 6 a 7 jaar FFXI spelen is echt niet een zeldzaam iets om te vinden hoor op de FFXI servers tegenwoordig. Sterker nog, de server waar ik op speelde bestond grotendeels uit spelers die in 2003 of 2004 zijn begonnen.

Desalniettemin ben ik het wel met je eens, ze zouden de aanschafkosten aanzienlijk moeten verlagen, desnoods meteen een trial versie vrij gooien. Ik denk dat ze op die manier een veel groter publiek aan zullen trekken. Want ik heb wel het idee dat SE dit keer een breder publiek willen aantrekken met deze game. Ik heb zelf helaas de alpha niet kunnen proeven van FFXIV, maar voor zover ik heb gehoord is het een stuk toegankelijker dan FFXI, wat er toch voor zou moeten zorgen dat er minder mensen meteen in het begin al afhaken (wat in mijn ogen bij FFXI een van de "problemen" was voor de meeste mensen).
Eens kijken hoe het spel zich verhoudt tot FF XI. Deze speelde wel leuk.

Wel jammer dat het afwachten is tot maart voor de PS3, dan wordt het maar waarschijnlijk spelen op de old-fashioned-way op de PC. Moet lukken.
Pc-gamers kunnen prima met het live netwerk samenwerken. Ze bedoelen dat het PSN niet met xbox live geintegreerd kan worden.
Lezen is ook een vak, zie de post over dat onderwerp:
Xbox Live staat niet toe dat er verbinding wordt gemaakt met spelers op andere netwerken en Microsoft houdt het netwerk gesloten. Daarom is het niet mogelijk dat pc-gamers in Final Fantasy XIV Xbox 360-spelers tegenkomen. Deze multiplatform-interactie tussen spelers was een wens van Square Enix.

Toen bleek dat Xbox Live deze mogelijkheden niet kon bieden, werd voor het PlayStation 3-platform gekozen.
Maar dat is pure onzin! FFXI kan je namelijk gewoon op de PC, PS2 en 3 spelen en op de X360. Er klopt dus iets niet!
Dat je het kunt spelen wil niet zeggen dat je het SAMEN kunt spelen. Je zult op de xbox geen pc-spelers tegenkomen en vice versa.

Square Enix wil geen gesloten werelden per systeem, maar een open wereld waar je van alle platformen naar kan connecten en samen kan spelen.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 1 juli 2010 13:20]

Ik kan je vertellen uit eigen ervaring dat je als Xbox360 gebruiker wel degelijk interactie hebt met PC gebruikers en PS2 gebruikers in FFXI. Ik vermoed echter dat dit toen een uitzondering op de regel is geweest en dat Microsoft niet wenst dat dit nogmaals gebeurd met FFXIV.

Their loss if you ask me.

[Reactie gewijzigd door jrd op 1 juli 2010 13:25]

wat jrd zegt klopt:

Square-Enix had voor FFXI een eenmalige uitzondering gekregen van Microsoft. Ze deden dit omdat ze de Final Fantasy fanchise naar de XBOX wilden krijgen, in plaats van dat Sony alles had. Heck, ze gooiden zelfs de bonus erbij dat je geen XBL Gold nodig had om het toch tijdens de week te spelen. Vandaar dat deel 13 ook plots op X360 uitkwam.

Echter bij de heronderhandeling voor deeltje 14 zag MS er geen graten meer in om het te doen en behandelden ze S-E als de rest van de ontwikkelaars, misschien in de hoop dat ze het Live platform zouden gebruiken en niet voor PS3 zouden ontwikkelen, want ze wisten ook wel dat er zowiezo een PC versie zou komen.

Helaas, hier sloegen ze de bal fameus mis en S-E liet Microsoft simpelweg vallen als een baksteen. X360 is immers geen primair doel voor hun gezien de console in hun thuishaven barslecht verkoopt, en de densiteit van PS3 en PC op de rest van de wereld meer dan genoeg is. Veel X360 owners hebben immers ook een PS3.

[Reactie gewijzigd door DarkJack op 1 juli 2010 14:38]

Ik heb jaren FFXI gespeeld en hoewel 99% van de tijd op de PC hadden we hier ook een X360 versie liggen. Die gebruikte we (speelde samen met mn dinnetje) vaak om te vissen of andere carfts. Maar ik heb wel degelijk interactie gehad met X360 spellers, niet in de laatste plaats omdat we beide versies hier hadden. Zo gebeurde het regelmatig dat ik of mn dinnetje items moesten verplaatsen (mulen) en dan gebeurde het wel eens dat zij achter de PC zat en ik achter de X360. We konden elkaar zien, berichten sturen, items verzenden en wat al niet meer.

Komplete onzin dus wat er nu beweerd wordt dat het niet over Live zou kunnen. Er is dus een andere reden die hier aan ten grondslag ligt. Ik heb wel een idee maar dat is natuurlijk pure spectulatie.

[Reactie gewijzigd door Chiem71 op 1 juli 2010 14:37]

Shadowrun anyone? :Y)

Hier het doosje voor de PC-versie.
Ze hadden de keuze, of een cross-platform Windows Live/ Xbox Live game of een cross-platform PC/PS3 game.
Omdat de roots van de FF serie toch bij de playstation ligt was de keuze voor S-E volgens mij snel gemaakt.
Ik vind het al heel wat dat dit deel naar de PS3 komt, hier was tot voor kort helemaal geen sprake van toch? Wel was ik op de hoogte dat Final Fantasy Versus XIII een ps3 exclusive zou worden, maar aangezien XIV in maart 2011 uitkomt, zou dan met Versus XIII, het jaar 2013 bedoeld worden?
Dit spel is juist als eerst aangekondigd voor de PS3 vorig jaar op de E3!
Ik vind het best knap dat ze al een release datum kunnen noemen terwijl de beta nog niet eens begonnen is..

P.s. over per maand betalen: http://www.cad-comic.com/cad/20100628

[Reactie gewijzigd door ResuCigam op 1 juli 2010 13:19]

SE test sowieso veel meer (puur) intern. Voor FFXI updates zijn er bijvoorbeeld ook geen public beta's, zoals Blizzard dat bijvoorbeeld wel doet. Maar het blijft inderdaad wel erg krap allemaal.

Ik vind het enerzijds altijd wel prettig, meer verrassingen wanneer de update uitkomt:)
Square enix kennende zal de release nog wel een paar x worden uitgesteld. Ik gok op minimaal 2x, ze kunnen het beter een streven naar noemen.

[Reactie gewijzigd door Destianto op 1 juli 2010 13:24]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True