Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 78 reacties

Kopers van Fable III krijgen met het spel een code meegeleverd, waarmee ze gratis downloadable content kunnen downloaden. De code werkt echter maar één keer; wie de game tweedehands aanschaft, zal de dlc zelf moeten kopen.

Dat maakte ontwikkelaar Lionhead donderdag bekend. De dlc omvat onder andere een potion waarmee in het spel Undead kunnen worden aangeroepen om een speler bij te staan, en een potion waarmee de tijd wordt vertraagd, een tweetal outfits, een setje tatoeages en een skin voor de hond van de speler. De dlc verschijnt op 29 oktober, de dag waarop ook Fable III wordt uitgebracht.

Kopers van het spel krijgen een Xbox Live-kaart waarmee de dlc kan worden gedownload. Deze code werkt echter maar één keer. Wie het spel dus tweedehands koopt, zal het dlc-pack zelf moeten aanschaffen. Dit is mogelijk bedoeld om de handel in tweedehands spellen, waar ontwikkelaars en uitgevers immers niets aan verdienen, te ontmoedigen. Eerder kondigde EA Sports al aan een extra vergoeding te vragen om online te kunnen spelen met tweedehandsgames.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (78)

mja dit is haast al zo standaard dat je je mag afvragen of dit nog nieuwswaardig is.

Deze keer misschien toch maar zelf kopen overigens ipv lenen van kameraad. Maar goed, bij deel 2 had ik nog het excuus dat ik niet zeker wist of ik het leuk zou vinden :)
Opzich een leuke actie van Microsoft om een extraatje weg te geven bij het spel. Zoiets hoeven ze natuurlijk niet te doen.

Wat ik me wel afvraag of dit ook geld voor de PC versie van Fable III, want in de context wordt alleen gesproken over de Xbox versie.
Goh, ze hebben jou dus al gehersenspoeld :D

Ik blijf het abnormaal vinden, dat ze dingen die dus gewoon klaar zijn opsplitsen in basispakket en zogenaamde DLC's.

Nu is het nog, dat de kopers de DLC er "gratis" bijkrijgen.
Paar spellen verder en je mag er voor betalen.
Ze proberen gewoon de klanten er langzamerhand aan te laten wennen, wat hun lange termijnplannen zijn.

Is en blijft best abnormaal.
"De dlc verschijnt op 29 oktober, de dag waarop ook Fable III wordt uitgebracht."

wat mijn vermoeden bevestigd dat het hier dus gaat om een deel van het spel wat al lang klaar was (en waarschijnlijk ook gewoon op de disk zelf staat) en helemaal niet een echte extra dlc is.
Nouja.

Fable3 ging ongeveer 2 maanden geleden gold, in die tijd werden de dvds gedrukt en de logistiek en marketing geregeld.

In die 2 maanden kan het team van Fable wel netjes aan een (kleine) uitbreiding gewerkt hebben, of een grotere uitbreiding af gemaakt hebben.

DLC op release heeft dus twee voordelen.

-Maker kan langer bezig met het spel maken, extra features, extra levels e.d. en toch de release dat halen.
-Maker verdient ook geld aan 2e hands games

Ik vermoed dat deze 'gratis' DLC die je nu krijgt bij aankoop van Fable3 anders deels 2 maanden later in de winkel had gelegen en deels al in de game had gezeten.
Maker verdient ook geld aan 2e hands games
De vraag die bij mij hier op komt is hoe dit afgehandeld wordt voor de PC versie. Immers, wat als ik de boel uninstall, en daarna weer opnieuw installeer?
Kan ik dan nog steeds deze DLC gebruiken, of ben ik dat stuk dan kwijt?
Of zou het zo zijn dat je een account aan moet maken en dat de DLC dan aan die account is gebonden?
Ik neem aan dat Fable 3 een microsoft games for windows is waarbij gebruik gemaakt wordt van een gamertag, aan deze gamertag/account wordt dus de dlc gekoppeld.
Zie het artikel :
Kopers van het spel krijgen een Xbox Live-kaart waarmee de dlc kan worden gedownload.
Is dus xbox live ...

[Reactie gewijzigd door grumbl op 22 oktober 2010 14:56]

Is dus xbox live ...
Omdat de game in eerste instantie op de xbox uit komt en later naar de PC komt? ;)
games for windows live vriend! Welkom!
Weet bijna 100% zeker dat de DLC maar liefst een dikke 108 KB groot is...
Oftewel: je download een key die de content op de disc unlocked.

Langzaam maar zeker gaat het de richting op dat ze een volledig spel maken, er een hoop uitrukken en dit als DLC aanbieden terwijl het al gewoon op de disc zelf staat.

Ik zou zeggen: kijk wat je koopt... DLC ter grootte van 108KB voor een set nieuwe auto's in een racegame, of nieuwe karakters/outfits in een vechtspel: yeah right...
Dit denk ik niet, omdat dit gevoelig is om gekraakt te worden. Zoals een stukje meer naar boven wordt beschreven, zal het wel aan een Microsoft account worden gekoppelt.
Dat is een gok. Het kan best zijn dat men tijdens de test fase developers over had en die extra content heeft laten ontwikkelen. Buiten de twee potions lijkt namelijk alles cosmetisch.
Dit is niet zozeer een reactie op wat je zegt maar een suggestie voor alle gebruikers die denken dat DLC maar 1 eigenaar kan hebben. (als deze helemaal onderaan staat komt het niet echt aan de man.)

probeer ze eens te kopieren. dat maakt het wisselen van eigenaren mogelijk.
laat degene aan wie je het verkoopt zn gamertag ophalen op jou xbox en kopieer de DLC naar zijn gamertag.

de gebruiker heeft dan het recht de DLC te downloaden omdat hij nu eigenaar van de net gekopieerde DLC.

dat niemand dat weet verbaast mij ten zeerste. (het is nogal een gedoe, maar het is dus wel mogelijk!)
de gebruiker heeft dan het recht de DLC te downloaden omdat hij nu eigenaar van de net gekopieerde DLC.
Je gaat echter fout op 1 cruciaal punt: je bent nooit eigenaar van software. Je hebt een gebruikerslicentie. Het is dus niet zo, ook al slaag je er in om de content te kopieren, dat dit ook legaal is.
Maar op die manier kan je natuurlijk ook verder kijken naar de ontwikkeling en betaalmodellen van spellen zelf.

De volgende logische stap kan zijn dat je het basis spel gratis download. En dat daarop de dlc's moet kopen. Eigenlijk wat ze nu al met veel van de free to play MMO's doen.

In dat daglicht vind ik het wel een goede ontwikkeling. Dat je dus een basis spel gratis krijgt, en dat je dan dus kan kijken of je het leuk vind, en alleen maar betaald voor de content die jij wil hebben.

Dit lijkt me een goede eerste stap naar een dergelijk model.

In de huidige situatie ben ik het ook weer met je eens, je betaald in eerste instantie het volle pond voor een spel waarvan jij denkt dat het af is, en vervolgens mag je gaan betalen voor extra content (wat vroeger gewoon gratis was, althans extra maps enz) wat je ook kan interpreteren als dat het spel niet af is.
De volgende logische stap kan zijn dat je het basis spel gratis download.
Waarom gratis maken als mensen er toch voor willen betalen.
Het lijkt een extraatje. Het is natuurlijk een stuk van het spel dat vergrendeld is, om zo doorverkoop te ontmoedigen. Ze hebben er echt geen extra werk aan gehad om dit speciaal als dlc te ontwikkelen.

[Reactie gewijzigd door tarlitz op 22 oktober 2010 12:22]

wanneer is een game nou 2de hands,
bij mij thuis lopen 2 accounts, dat houdt dus in dat er maar 1 account de dlc kan aanschaffen?
Je tweede account kan de DLC ook gebruiken MAAR je eerste account, die het heeft gedownload, moet aanwezig zijn op dezelfde 360. Het eerste account hoeft niet ingelogd te zijn tijdens het spelen.
Nee, want dan download je het naar je xbox met je ene account en daarna kan je het met alle accounts op die xbox gebruiken.

Eventueel zou je zelfs met je account het daarna op een andere xbox kunnen downloaden, alleen zullen de voorwaarden, dit waarschijnlijk officieel niet toestaan.
Als je denkt dat dit zo is kom je bedrogen uit. de enige manier is om het via de memory optie in de settings van je xbox te kopieren naar een andere gamertag die zich op jou xbox bevind.

die gebruiker moet het dan waarschijnlijk opnieuw downloaden maar is dan wel de nieuwe eigenaar van de DLC.
Als je iets op xbox live download krijg je 2 licentie's: 1 voor je xbox live account en 1 voor de xbox waar je het voor het eerst op download.

Dus heb je maar 1 xbox met 2 accounts, totaal geen probleem.

Heb je 2 xboxen met ieder 1 account ook geen probleem, echt dan moet je een beetje creatiever zijn. Je download dan EERST met het account 1 die je Normaal voor Xbox 1 gebruikt de content op Xbox 2. Daarna recover je je account weer op xbox 1 en download je de content nog 1 keer. Dan heeft Xbox 2 een licentie EN Account 1 een licentie. (ook handig als je kosten wil delen van iedere download via xbox live).
Zoiets hoeven ze natuurlijk niet te doen.
Zo'n beetje alle serieus spellen (zeker de RPG-achtige spellen) hebben tegenwoordig dlc; dat hoort er gewoon bij. Los daarvan, het gaat ze helemaal niet om het leveren van "extra content" (het spel is nog niet eens gereleased; als ze het graag hadden gewild dan hadden ze dit gewoon mee kunnen leveren), het gaat ze om het leveren van content die ze kunnen ontzeggen / waarvoor ze bijbetaling kunnen afdwingen bij tweedehands eigenaren.
Dit is meer een uitgever die "The lord of the rings" (het boek, niet het spel / de film) verkoopt met een eenmalige code om "extraatjes" (bijvoorbeeld de landkaart van Middle Earth) te kunnen bekijken. Alleen bij boeken werkt zo'n systeem niet, daar heb je de moderne, digitale trucendoos voor nodig.
En net zoals uitgevers van boeken zouden de uitgevers van spellen niet moeten zeuren over tweedehands verkoop; als ik mijn spel verkoop heb ik immers weer extra geld dat ik bijvoorbeeld aan nieuwe spellen uit kan geven. Indirect schieten ze dus wel degelijk iets op met de verkoop van tweedehandjes.
UFC Undisputed 2010 deed dit zelfs voor het hele online gedeelte..... (zonder code geen online matches) en Mass Effect 2 deed dit ook al met extra missie en personage om aan je crew toe te voegen. Niet echt bijzonder meer te noemen.
Fifa 11 kan ook alleen online met die code.

Ik vind het geen leuke ontwikkeling, echt jammer voor de 2e hands markt.
Overigens kun je je afvragen of de 2ehands markt ook online speelt of deze extra's echt zal missen.

Met alle respect, diegene die 2e hands kopen doen dit vaak vanwege financiële redenen dus in het geval van de xbox is het maar de vraag of ze Xbox live Gold hebben.

Zal niet voor iedereen gelden maar ik denk dat het gros van de 2ehands kopers hier niet echt wakker van ligt. Tenzij je opeens DLC moet kopen om een spel uit te kunnen spelen....dan zou het echt verneukeratief zijn (excuse my French)
Wow, wel twee potions, wat outfits en tattoo's, nou dan koop ik hem wel origineel hoor, in plaats van tweedehands! Dat is me het geld dubbel en dwars waard!

Oh nee, toch niet.
Slimme marketing, de DLC stelt eigenlijk niet zoveel voor. Het lijkt meer op zo'n extraatje dat je soms met een special edition mee krijgt.

Fable III lijkt me wel weer leuk overigens, al zou het gelijk zijn aan deel 2, dan zou het me nog niets uit maken ;)
Die potions zijn waarschijnlijk ook nog eens eenmalig. Dus het is niet alsof mensen een flinke 'voorsprong' hebben op tweedehands kopers. Een leuke gimmick, meer is het niet.
leuk is dit weer
meestal installeer ik spellen niet maar een keer, aangezien ik mijn pc eens in het halfjaar compleet reset..
dus nu kan ik voortaan elke keer als ik dit spel weer installeer gaan betalen voor dlc
goede actie van microsoft... ze willen zeker klanten kwijtraken
Ooit gehoort van een account met wachtwoord dat op je e-mail adres staat gelockt en bij herinstallatie opnieuw mag downloaden ?
de code is eenmaal bruikbaar voor die persoon maar zoals bij de xbox heb ik al 3X fallout geinstaleert en al 3X de expansions gedownload echter kan ik deze niet doorverkopen want ze staan op mijn account
probeer ze eens te kopieren. dat maakt het wisselen van eigenaren mogelijk.
laat degene aan wie je het verkoopt zn gamertag ophalen op jou xbox en kopieer de DLC naar zijn gamertag.

de gebruiker heeft dan het recht de DLC te downloaden omdat hij nu eigenaar van de net gekopieerde DLC.

dat niemand dat weet verbaast mij ten zeerste. (het is nogal een gedoe, maar het is dus wel mogelijk!)
oh mijn god, Fallout: New Vegas en Fable 3 in dezelfde maand!

wat een topjaar voor games in mijn smaakklasse!

on topic: het was te verwachten dat microsoft zoiets zou gaan doen. overigens is het mogelijk de DLC te kopieren waardoor je het van eigenaar kan laten wisselen. verkoop je de game via marktplaats, kun je de game gewoon met dlc verkopen als de koper zijn xbox maar meeneemt zodat je de files kan kopieren naar zijn HDD via system link.

De gebruiker moet natuurlijk alleen maar zn gamertag ophalen op jou console om het kopieren naar zijn gamertag mogelijk te maken. (gamertags die nog nooit op xbox live zijn geweest vallen WEL buiten de boot op deze manier.)
misschien handig om te weten?

[Reactie gewijzigd door Dafader op 22 oktober 2010 15:09]

Heb een beetje een mixed feeling bij dit bericht :?
  • Aan de ene kant denk ik; "Lekker makkelijk geld verdienen!".
  • Aan de andere kant denk ik; "Logische stap!".
Dit doet Battlefield Bad company ook, en in de toekomst zal elk spel dat een online functie heeft hetzelfde doen :)
Ik denk dat het niet echt te maken heeft met "lekker makkelijk geld verdienen" maar gewoon met zoeken naar manieren om spelers orginele producten te laten aanschaffen.

DLC is een manier om onderscheidt te maken tussen legale en illegale gebruikers. Helaas vallen de tweedehands kopers hier een beetje buiten de boot maar die zullen ongetwijfeld de extra content in de store kunnen aanschaffen. Dan is de (totale) 2e hands prijs dus gewoon de prijs die je voor de CD betaald + de prijs van deze DLC. Of je koopt de DLC niet. Of je koopt de game in de budget bak. Keuzes genoeg dus voor de gamers met een kleine beurs.

Het lijkt trouwens dat ontwikkelaars het nooit goed kunnen doen. Geeft men gratis extra content weg is het niet goed, verkoopt men extra content is het ook niet goed, doet men helemaal niets aan DLC: ook niet goed.....
Zolang het bij dit soort dingen als 'potions en pakjes' blijft, vind ik het geen probleem. Zelf koop ik veel spellen tweedehands om het een beetje betaalbaar te houden. Zodra er echt gewoon hele delen van het spel (als in: delen van de wereld) geblokkeerd blijven tenzij je extra bijbetaald, dan gaan ze wat mij betreft te ver.

Ik moet zeggen dat ik tot nu toe nog nooit DLC heb gekocht, ik ga er toch van uit dat dat iets 'extra' is en dat je de basis van het spel gewoon altijd kan spelen.

Dat gezegd hebbende ben ik wel benieuwd hoever ze hier in durven te gaan. Ik vraag me af of er een tijd komt waarin je een spel tweedehands kan kopen maar dan gewoon het spel niet kan uitspelen omdat je daar een speciale code voor zou moeten hebben.
Dit hebben ze al bij sommige spellen gedaan. Bij Borderlands GOTY zit er €30 aan DLC bij terwijl je het spel voor €20 haalt. Ook was bij Prince of Persia de epiloog €10.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True