Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 180 reacties

HP heeft zijn HP Slate 500-tablet officieel uitgebracht. De Slate 500, die draait op Windows 7, is volgens HP bedoeld voor de zakelijke markt en is voorzien van een Atom-processor. De Slate 500 is per direct te bestellen en kost 799 dollar.

Een prototype van de Slate 500 werd in januari van dit jaar al door Steve Balmer op de CES getoond, en is nu officieel op de markt gebracht. De tablet heeft een capacitief aanraakgevoelig scherm met een resolutie van 1024x600 pixels en een beelddiagonaal van 8,9". Daarmee is het kleiner dan de iPad, die een beeldformaat van 9,7" heeft, maar beduidend groter dan het 7"-scherm van de Galaxy Tab.

De tablet is voorzien van een op 1,86GHz geklokte Atom Z540, 2GB werkgeheugen een 64GB grote ssd. De Broadcom Crystal HD-chip is krachtig genoeg voor de weergave van 1080p-content. Net als de iPad heeft de Slate 500 een metalen rand, maar de achterkant is van rubber, met een opvallende structuur voor een betere grip. Aan de achterkant is ook een 3-megapixelcamera geplaatst; aan de voorkant is een vga-webcam voor videotelefonie geplaatst.

Met 799 dollar is de Slate 500 honderd dollar duurder dan de 64GB-iPad Wi-Fi en twintig dollar goedkoper dan de duurste iPad Wi-Fi 3G. De HP-tablet beschikt echter niet over 3g-functionaliteit. Wel wordt de Slate 500 geleverd met een dockingstation met usb- en hdmi-aansluitingen, en is het mogelijk om met een meegeleverde stylus de tablet te bedienen. Handschriftherkenning is ingebouwd.Ook heeft de nieuwe HP een sd-slot en een enkele usb-poort. De tablet is iets dikker dan de iPad, en weegt met 0,68 kilogram evenveel als de iPad Wi-Fi.

Engadget heeft al een korte review gepubliceerd over de zakelijke tablet die op Windows 7 draait. Verwacht wordt dat HP in 2011 ook een tablet uitbrengt op basis van webOS 2.0, het nieuwe besturingssysteem dat het bedrijf eerder deze week uitbracht. Over deze consumententablet is verder nog niets bekend. Ook is nog onbekend wanneer de Slate 500 in Europa beschikbaar zal zijn.

 HP Slate 500 HP Slate 500 HP Slate 500

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (26)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (180)

Dus:

- Kleiner scherm dan een Ipad
- Zwaarder dan een Ipad
- Dikker dan een Ipad
- Duurder dan een Ipad
- OS dat niet geoptimaliseerd is voor bediening met je vingertjes
- CPU die niet energiezuinig is (ten opzicht van een ARM dan)

Why bother?
Why bother?
Wacom digitizer
Full HD output
Meegeleverd HDMI docking station
USB poort
front/back camera
Windows 7 proffessional OS dat goed integreerbaar is in je bedrijfsnetwerk (geautoriseerde netwerklogin, active directory, standaard windows applicaties packages)

[Reactie gewijzigd door 80466 op 22 oktober 2010 15:48]

Je antwoord staat in de tekst :)
Wel wordt de Slate 500 geleverd met een dockingstation met usb- en hdmi-aansluitingen, en is het mogelijk om met een meegeleverde stylus de tablet te bedienen. Handschriftherkenning is ingebouwd.Ook heeft de nieuwe HP een sd-slot en een enkele usb-poort.
Tsja, voor de iPad is er ook een aparte connector voor o.a. usb, is een stylus niet perse een voordeel en vraag ik mij af in hoeveel gevallen standaard handschriftherkenning zo handig is, vooral als het zeker niet altijd goed werkt (en dat is vrij belangrijk in een ziekenhuis). Voor de iPad zijn er overigens wel apps die dat ook kunnen.
dat 'reclame-filmpje' is zo ongeveer de slechtse reclame die ik ooit gezien heb.. bij het pinchen om in te zoomen op 0:18 zie je een hele grove schokkerige 'beeld-refresh'..
alle personen kijken heel erg bedrukt en negatief, in een cafe hoor je een erg rommelige geluidscoulisse (en die pieptoon van die Intensive Care in het begin in dat ziekenhuis geeft me ook een erg onrustig en angstig gevoel)

een van de personen maakt een foto van een deuk in zijn auto.. situaties die erom scheeuwen dat de kijker denkt: 'ik hoop dat mij dat niet overkomt'..
handschriftherkenning promoten ermee 'dat je een schadeformulier kunt invullen met een touchpennetje' ...

en overal houden die mensen dat tablet heel 'gekunsteld vast, of als ze een usb-sticke rin steken doen ze dat ook heel onzeker
Alsof HP vooral die hele Slate in een eerder 'negatief' beeld wil presenteren... niet als een lekker snel en handzaam ding waarvan iedereen gelukkig wordt en dat 'hip' is, maar iets voor bedrukt e mensen die net een deuk in hun auto hebben, of kennelijk op de Intensive care rondhangen.

[Reactie gewijzigd door RM-rf op 22 oktober 2010 13:00]

ik denk dat ze het willen neerzetten voor 'serieus' werk...
dat denk ik ook, maar dat kun je ook gewoon doen op een positieve manier:

Met lachende mensen en niet direkt een intensive care met pieptoon van de hartbewaking, een rumoerig café en het nét ontdekken van een fikse deuk in je auto.

Het komt idd op me over alsof ze inderdaad bewust kiezen zich af te zetten tegen een 'jonge en hippe' uitstraling, en zich richten op een netw at oudere doelgroep;
maar vervolgens lijken ze door te schieten in een heel negatieve 'oudere-babyboomers-die-stiekem-een-hekel-aan-techniek-heeft'-atmosfeer.

Ik vermoed niet dat je daarmee je tablets goed verkocht krijgt.
Oók niet in het bedrijfsleven, waar misschien vaak ook ouderen meer te zeggen hebben, maar ook juist die ouderen zijn heel gevoelig voor reclame die overkomt als 'jong en hip'.

[Reactie gewijzigd door RM-rf op 22 oktober 2010 16:11]

Voor serieus werk gebruik je een laptop of desktop.
Je kunt niet serieus op iets werken als het systeem er niet voor geschreven is.
De bediening zal eerder irritant zijn dan een uitkomst.

Microsoft heeft ook al vermeld dat Windows 7 niet geschikt is voor een tablet en dat de batterij niet lang zal meegaan.

Net als met partijen die Android op een tablet plaatsen terwijl Google al duidelijk vermeld heeft dat Android nog er niet klaar voor is.

Dat zijn investeringen waarbij je geld weggooit en dan kan je beter geduld hebben zodat je in 1x een goed product hebt voor de markt. Eenmaal een negatief gezichtsverlies is lastig te herstellen.
" niet als een lekker snel en handzaam ding waarvan iedereen gelukkig wordt en dat 'hip' is."
Snel en handzaam kan ik nog inkomen , maar gelukkig en hip zijn meestal niet belangrijk in het bedrijfsleven . Ik zou meer denken aan universeel en productief.
volledig met je eens. Dat schokkerige rond 0:18 is iets wat mij wel af zet van het kopen. Vond het al om al een slechte advertentie.

Ik vind wel dat de pen input fijn is. Maar ik moet nog zien hoe goed de refresh rate is. Ik wacht nog even af totdat ik hem kan testen in de winkel.

[Reactie gewijzigd door AwesomeKid123 op 22 oktober 2010 14:11]

Zelfs m'n i7 @4.5GHz zou het moeilijk hebben als hij een ingescande röntgenfoto moet zoomen.

Ok misschien niet zo opvallend maar een foto inscannen met z'n hoge dpi levert een aardig groot bestandje op.

[Reactie gewijzigd door Rizon op 22 oktober 2010 13:16]

Het gaat er niet om dat het schokkerig is, dat geloof ik graag, maar presenteer het dan niet als schokkerig, dus pak een lowres plaatje voor de demo, of presenteer de optie helemaal niet.

Ik vind het ook echt een waanzinnig slecht promotie filmpje.
Dus als ik het goed begrijp ben jij een voorstanders van misleiding in reclames?

Waar gaat het toch heen met tweakers :X
Dit probleem is trriviaal op te lossen door op z'n google maps een aantal lower-res bitmapniveaus vooraf te genereren in je spare cycles, voordat er gezoomd gaat worden, en dan vervolgens daardoorheen te zoomen.
Maar bij google maps is het niet erg als je bepaalde details niet ziet wanneer uitgezoomd. Bij rontgen foto's zijn deze details echter wel heel belangrijk, je wilt niet dat er achteraf blijkt dat een arts iets op de foto heeft gemist omdat dit detail helemaal uitgezoomd niet zichtbaar was (natuurlijk kun je van een arts verwachten dat hij nauwkeurig naar de foto's kijkt, maar het gaat alleen al om de suggestie dat hij het over het hoofd zou kunnen zien door een technische feature).
ik snap niet zodra er een bewerking plaats vind ze een lagere resolutie foto gebruiken en dan na een enkele second deze upscalen naar een hoger resolutie foto. Scheeld reken tijd en verhoogd gebruikers gemak.

Dit is weer een nadeel van windows 7 voor je tablet gebruiken. Het is een OS geoptimaliseerd voor veel hogere system specs.
Echt Tweakers-eigen zou zijn als je dit soort zaken dus wel zo weten te maken dat ze niet schokken. Bovendien wekt het toch geen vertrouwen wanneer ze in een reclame, wat toch de beste aspecten moet tonen, iets dergelijks laten zien... het beste is geen misleiding, maar laat het slechte gewoon weg.
Nee ik ben geen voorstander van misleiding in reclames, maargoed daarom zit ik ook niet in de marketing. Weglaten zou voor mij de optie zijn.

Maar vanwaar zo geschokt? Misleiding word toch dagelijks op grote schaal al toegepast in reclames? Daarom had ik het ook bij deze reclame verwacht.
Als het echte mooie integratie was van het gebruik van een tablet, dan zou ik het tablet eerder als terminal willen zien waarbij je meteen ook dit soort problemen hebt ondervangen, de veiligheid heel wat beter kan worden geregeld en je niets hoeft te syncen (want hoe krijg je nu eigenlijk deze foto op het apparaat). Juist in deze vorm vind ik een tablet weinig interessant voor een ziekenhuis.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 22 oktober 2010 13:27]

Gelukkig is het een gewoon Windows Platform, en is dit dus mogelijk met bestaande apps.
Zeker, maar ontwikkeld men dit dan ook? Ik heb het tot nu toe in geen 1 Windows tablet zo gezien namelijk.
Heb jij wel eens gezien hoe groot bestanden worden die met een scanner van het menselijk lichaam worden gemaakt? Op zich vond ik het nog wel meevallen, MITS, het daadwerkelijk zo'n echt bestand betrof.
Waarin is dit apparaat anders dan de Windows tablets die al jaren bestonden?
Dat was meestal Windows XP, deze heeft Windows 7.

En de oude schermen waren vaak resistief, deze is capacitief.
Wat is het verschil, je moet toch nog steeds met scrollbars, drop-down menu's en kleine knopjes aan de slag? Alleen maar omdat W7 technische voorzieningen heeft om goede touch applicaties te maken wil niet zeggen dat alle oude applicaties ineens automatisch prettig bruikbaar zijn op tablets.
En daarom zit er dus een stylus bij...

trouwens je spreekt jezelf lekker tegen:
Door vgroenewold, vrijdag 22 oktober 2010 13:23
In dit geval natuurlijk terecht, niet qua uiterlijk, maar qua waar iedereen tegenop moet boxen. HP heeft er zelf ook duidelijk niet het volste vertrouwen in (vandaar dat men met WebOS komt), aangezien ze niet voor niets aangeven dat het eigenlijk alleen voor de zakelijke markt bedoelt is.

[Reactie gewijzigd door Dakreal op 22 oktober 2010 14:09]

Misschien heb ik iets gemist hoor, maar ik ben niet dezelfde persoon als vgroenewold, als dat tenminste je punt is. Los daarvan volg ik niet helemaal wat WebOS met W7 te maken heeft.

Je kunt trouwens wel 20 stylussen bij zo'n tablet leveren, maar daarmee is een desktop applicatie nog steeds niet ineens handig te bedienen op een tablet. Daarvoor moet je heel de UI en de indeling van je applicatie anders opzetten en gebruik maken van widgets die speciaal goed werken op een touchscreen, een modale interface in plaats van meerdere windows, zo min mogelijk dialoogvensters en al helemaal niet als ze non-modal zijn, etc. Zo moeilijk is het toch niet om te begrijpen dat een UI die helemaal voor muis en toetsenbord is ontwikkeld niet goed met een pen of met je vingers werkt? Er zijn hele opleidingen voor UI design en ergonomie van computer interfaces, dus het lijkt me vrij evident dat 'gewoon een stylus gebruiken' in plaats van een muis + toetsenbord niet tot een geweldige gebruikservaring gaat leiden.
Mijn TabletPC is in 2007 geleverd met Vista en draait nu gewoon windows 7. Wel is het zo dat de oudere tabletPCs niet met de hand bedient konden worden maar een pen vereisten. Echter, dat is ondertussen al enige tijd opgelost en nu kun je op nieuwere TabletPCs dus beide methoden gebruiken.

Grootste verschil is dus de prijs.
De technologie die erachter zit en de hype die er rond is.
Mijn pa heeft ook een tablet (althans zo'n laptop dat je kan omtoveren tot een tablet) maar vervloekt dat ding voor elke keer hij het moet gebruiken. Een stom pennetje, helemaal niet geoptimaliseerd voor touch gebruik,...
Welke technologie bedoel je dan? Want ze gebruiken nog steeds zowel een pen als je vingers en er draait nog steeds een volwaardig desktop OS op.

Het enige dat nu toch anders lijkt te worden en wat bij de eerste tablets al bedoeld was is dat het toetsenbord ontbreekt. Toen rond 2003 de tablets ook een hype waren had je ook zowel convertible als pure tablets. Het laatste is toen echter nooit doorgedrongen. Dat is dan nu wel het geval.

Zelf heb ik ook zo'n convertible (Lenovo X61t) en dat 'stomme' pennetje werkt echt perfect. Kan er perfect aantekeningen mee maken en je hebt sowieso veel meer precisie dan met je vingers. Dus voor zaken waar nauwkeurigheid geboden is is het ook nog eens veel practischer.
Er draait een Atom in en dus draait er een uitgeklede versie van een volwaardig desktop OS op.
Waarin is dit apparaat anders dan de Windows tablets die al jaren bestonden?
Deze heeft een slide-out windows license

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 22 oktober 2010 15:59]

Oude wijn in nieuwe zakken? Wat is het verschil tussen de slate en de UMPC's van weleer? Zonder dedicated OS wordt dit echt wel niks.
Ik ben geen wijnkenner, maar ik heb ook sterk mijn twijfels of dit (nog) een succes kan worden.
Onbegrijpelijk ook dat ze hem dan $100 duurder maken dan de iPad, als je wilt concurreren moet je een scherpere prijs hanteren lijkt me.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Prefect op 22 oktober 2010 13:14]

Laat HP nu heel duidelijk zeggen dat dit geen consumentenproduct is wat met de iPad moet concurreren maar een product voor de zakelijke markt....
Jezelf indekken heet dat.
niet vergeten dat je hij deze Slate nog accessoires erbij krijgt zoals de docking station, enz. Bij Appel moet je deze apart kopen... dus uiteindelijk is ie goedkoper en als pluspunt heeft ie nog meer aansluitingen.
Of een beter/veelzijdiger produkt leveren. Zo is bijvoiorbeeld een iPod aanzienlijk duurder dan de meeste mp3 spelers, en toch concurrerend door de veelzijdigheid en extra functies.
welke extra functies,oja de functie dat je itunes MOET installeren om mp3 naar je mp3 speler te kunnen kopieren. :9
En dat je nog met een kabel ouderwets je mp3's overzet in plaats van bt 3.0. File transfer protocol via bluetooth hebben ze daar ook nog nooit van gehoord..
Zonder dedicated OS wordt dit echt wel niks.
Het OS is lang niet zo belangrijk als elke keer maar geroepen word, de applicaties zijn belangrijk. Als applicaties een goede op touch gerichte interface hebben maakt het niet uit dat het op wat voor een OS het draait.
Het enige voordeel wat iOS heeft is dat het geen native OSX apps draait en ontwikkelaars verplicht zijn applicaties te herschrijven.
Als applicaties een goede op touch gerichte interface hebben maakt het niet uit dat het op wat voor een OS het draait.
Laat het grootste voordeel van W7 over een ander systeem nou net de compatibility met bestaande Windows applicaties zijn, zonder dat kan je net zo goed Linux of iets anders erop knallen. Die bestaande applicaties zijn allemaal niet voor touch bediening gemaakt. Ergo: het maakt wel degelijk uit op wat voor een OS het draait.

Het is gewoon een soort kip-ei probleem. Bestaande applicaties werken niet handig dus het apparaat wordt geen succes, waardoor er weinig ontwikkelaars zin hebben om nieuwe applicaties te ontwikkelen.
Je spreekt jezelf tegen. Applicaties zijn alles goed als ze ontwikkeld zijn voor een touch screen, maar OS maakt niet uit. Natuurlijk maakt dit uit! Ik zie mezelf al dos gebruiken op een touch screen, of windows XP..

Wordt wakker, het OS laat je navigeren tussen je applicaties. Wanneer dit niet lekker werkt maakt het niet uit of je apps goed zijn.
Dat denk ik ook niet, zakelijk zal het vast wel wat aftrek vinden door de tablet-hype, maar als ik de afgelopen showcase hier op Tweakers zag, was het net zo teleurstellende als de oude wijn, vond ik.
Ah, hier kijk ik al een tijd naar uit! Vind het een mooi en strak apparaat en een volwaardig OS voor een tablet (denk ik...)

Android is erg prettig (heb een SGS) maar het lijkt me (nog) niet geschikt voor tablets.
Inderdaad eindelijk een tablet met een volwaardig OS, die je naast je laptop en desktop kunt gebruiken, zonder compromissen qua apllicaties en dergelijk. Als ikd an een tablet gebruik op bv de bank, dan moet het namelijk niet zo zijn dat ik bepaalde dingen niet kan doen omdat het OS anders is of een bepaalde applicatie er niet op draait, want dan moet ik alsnog naar mijn bureau lopen. Natuurlijk moet ik dan wel accepteren dat misschien niet alles even snel werkt en langere verhalen ga ik er ook niet op typen. MAar dat is bij iedere tablet natuurlijk het geval.
Nu hopen dat er (nog) meer komen met een volwaardig OS (Windows 7, OSX of linux varianten)
Als ik me niet vergis, en corrigeer me gerust hoor, zijn tablets in de afgelopen 10 a 15 jaar altijd uitgerust geweest met een volwaardig OS. Toch zijn ze nooit met 3 miljoen tegelijk de winkel uitgevlogen. So, what changed?

Leuke faal trouwens; dat filmpje met die pinch-zoom; schok - frame - schok - frame... haha.
Dat was ook echt de eerste wat me op viel.

Wat een crappie promotie film zeg. Ik zou bijna denken dat Apple het gemaakt heeft als propaganda film. Shokende beelden, buttons die kleiner zijn dan je vinger, VGA camera met crap beeld en touchscreen waar je je vinger een tijdje op moet houden.

-edit: tegenwoordig helaas noemenswaardig: ik ben geen apple-fan, sterker nog, heb nooit iets van Apple gehad. Heb ook geen Android phone en draai gewoon Windows op mijn computers. :)

[Reactie gewijzigd door MM99 op 22 oktober 2010 16:52]

Ik noem een "smartphone-OS" zoals dat van de iPad of zeg Android 2.2 niet een volwaardig OS hoor. Of mis ik iets?

[Reactie gewijzigd door gekkejopie2 op 22 oktober 2010 18:15]

Ja.
Wat is een 'volwaardig OS'?
En wat voor een OS is goed te gebruiken op een tablet dat je met je vingers bedient?
Is dat dan daarvoor niet het 'volwaardige OS'?
Een desktop OS is niet bruikbaar voor een tablet, omdat de applicaties voor dat OS zijn ontworpen voor hardware muis/trackpad en toetsenbord...
Inderdaad een echte Windows doos op een plankje :)

Ik zou nooit linux op een plankje willen ik wordt gewoon al moe als ik aan de package dependencies denk en dingen als bestanden die niet te openen zijn omdat ze op een andere computer gemaakt zijn en er nog geen open source reader beschikbaar is etc, etc, etc... Linux is leuk voor hobby geweldig voor servers en op dit moment nog steeds niet geschikt voor dagelijks gebruik door mensen die geen zin, kennis of tijd hebben om het OS te moeten masseren elke keer als je iets wilt doen dat je nog niet eerder gedaan hebt.

Dat dingen wat trager zijn is helemaal niet erg zo lang het maar werkt en ik gewoon kan doen wat ik wil doen met het systeem en dat is toch voornamelijk makkelijk mij emails lezen, presentaties, word en excel documenten bewerken, boeken/sites lezen en zo af en toe een filmpje bekijken.

De twee dingen die me nog een beetje doen twijfelen is de in mijn ogen lelijke achterkant van deze tablet, en het feit dat in het filmpje duidelijk te zien is dat het in en uitzoemen toch nog niet echt lekker vlot gaat en ondanks dat wat trager niet erg is vind ik dat toch wel kwalijk, het is niet als of het een enorme moeilijke bewerking is die hier uitgevoerd moet worden.
Nog maar even wachten dus op een beter ontwerp en een systeem dat wel vloeiend in en uit kan zoemen.
Ik weet niet op welke planeet jij leeft, maar ik tik dit op een Archos9 met Ubuntu. Is een soort Slate (touchscreen, Atom beetje geheugen) die standaard met Windows komt. Opstarten duurt met Windows ongeveer 1 minuut 20. Met Linux 40 seconden (koude start). En dat package management helpt je juist (de missende packages worden vanzelf opgehaald, dit in tegenstelling tot Windows waar dit niet bestaat).
Bestanden openen was onder Windows7 ook een ramp, moest ik eerst office erop zetten (kost net zoveel als de tablet) om dan te merken dat Office op een 1024x600 scherm technisch werkt maar ik hield 4 regels over om de werkelijke tekst te bekijken. Ook Powerpoint presentaties worden er niet beter van. Dus Office op een breedbeeld lage resolutie is geen optie voor serieus documenten kijken (en dus ook geen reden om Windows te blijven gebruiken).

Ik gebruik mijn tablet voor dus voor Internet (Chrome), E-mail (nu thunderbird, zoek nog iets beters voor tablets) & Skype+videochat. Soms een kort bericht tikken en voor lappen tekst pak je dus een desktop. Heeft niets met Linux te maken maar alles met een echt toetsenbord versus een virtueel toetsenbord (dit bericht kost al een minuut of wat op mijn touchscreen rossen)

Ergo, je argumenten zijn niet erg steekhoudend en bijna trollerig waar het Linux & tablets betreft.
Dit is een mening die 10 jaar geleden misschien relevant was.

Mijn laptop heeft één druk op de aan-knop, en 7 muiskliks nodig gehad om Ubuntu te installeren, wat vervolgens perfect werkte met alle drivers en dergelijke al voorgeïnstalleerd. Na een half uur kun je aan het werk met je nieuwe geïnstalleerde systeem, waar je bij Windows minstens een halve dag nodig hebt om alle drivers uit te zoeken, applicaties the installeren etc.

Nu gebruik ik hem dagelijks voor internet / email / office en dergelijke, totaal geen probleem.
Ook mooi als mediacenter PC'tje, ingebouwd in de muur, of zelfs in de salontafel of zo? :9~ kan mooi worden!
neem dan een archos9 voor 450 euro. z515, 1g, 60gb hd. Die slate is dan in vergelijking erg duur.
Speelt deze 1080p materiaal? Capacitief? Dan is het inderdaad ook wel mooi en goedkoop alternatief!
1080p heeft geen zin op een 600p scherm is het niet... 1080p met MPEG2 lukt, met H.264 niet (720p/H.264 lukt overigens wel). Er zit een US15W in en die heeft geen Intel graphics die notoir beroerd zijn op de netbookjes met 945gse chipset. Ipv. daarvan zit er een PowerVR low-power graphische kaart in; dit is ongeveer dezelfde chipset die in high-end smartphones zit.
Capacitief: nope (maar ja, multitouch heb je niet zoveel aan op een desktop OS). Oh ja, ook geen SSD maar een 1,8" HD (dus langzamer). Prijs/prestatie een uitstekend alternatief voor zo'n slate dus (overigens ook voor een Ipad, want die wilde ik eerst tot ik de prijs en mogelijkheden zag...)
Ja maar wel als je dat ding in zijn dock zet die met hdmi aan je 50" televisie is verbonden. Dan wil je wel 1080p natuurlijk.
daar heb ik wd tv live voor: hoef ik ook niet steeds kabeltjes aan te sluiten (oh ja, nog steeds goedkoper dan een slate: archos+wdtv=550 euro)
kun je beter de archos 101 nemen. Wel capacitief, 1080p ondersteuning etc.
maar geen x86 cpu dus lastiger qua software (de slate lijkt meer op een archos9). Verder helemaal gelijk.
De slate biedt voor dat geld wel een flink snellere cpu, 2gb ipv 1 en een ssd waardoor hij veel beter zal presteren. Tel daarbij het capacitive scherm mét wacom pennetje op waardoor je hier als het goed is (even reviews afwachten) uitstekend op kunt schrijven en tekenen en de slate biedt toch behoorlijk wat meer waar voor de meerprijs.
Ik vind het ook duur om zo even neer te tellen maar voor het gebodene valt het op zich nog redelijk mee.
Het had natuurlijk nog leuker geweest als de resolutie wat hoger geweest was en er een culv in gezeten had maar ja...
Trouwens wel erg onhandig dat er geen dock is voor het pennetje...
Sinds wanneer duidt je CPU snelheid met GB aan? |:(
SDD? dat heeft elke tablet O-)

Een gewoon OS is niet geschreven voor tablet ... zelfs Microsoft vermeld dat Windows 7 niet geschikt is voor een tablet.

De grootste issue zal hier de batterij zijn en het Windows 7 die er niet voor geschreven is.
Ik som 3 voordelen op waardoor de tablet sneller is, een snellere cpu (scroll zelf even naar boven om te zien hoe snel, lui mormel), meer geheugen (dit ging dus niet meer over de CPU, ben je nou dom of doe je maar zo?) en een SSD. En die Archos heeft dus GEEN SSD...
Maar ja, nederlands is een moeilijke taal... schijnt het.
Trouwens wel typisch dat Balmer trots de slate liet zien begin dit jaar als MS vindt dat windows 7 niet geschikt is voor een tablet.

Mod maar weg, heb me nog ingehouden met dat dom stuk vreten hier boven uit te schelden...
Als je het nieuws had bijgehouden dan was je op de hoogte dat dat de stelling van Microsoft geweten.

Een snellere CPU met een niet geschikt OS betekent niet dat het sneller zal zijn.
iPad gebruikt ook SDD en daarbij een op maat geschreven OS wat veel efficiënter is.

Ik zou dan nog maar niet eens over de accu duur beginnen van deze HP ... die zal wel niet al te hoog zijn.
Hmm, misschien weet ik niet alle nieuwsberichten uit mijn hoofd, maar in tegenstelling tot jou kan ik wel kloppende nederlandse zinnen maken...

Wat betreft sneller dan een ipad, wie heeft het daar in godsnaam over? Lees eens een keer waar je op reageert man, er werd hier over een archos 9 als alternatief voor de slate gesproken, die draait ook windows 7. Een ipad gebruikt verder GEEN SSD (wtf is een SDD?), een ipad heeft flash geheugen, dat is niet hetzelfde. Het doet verder echter ook helemaal niet ter zake want een SSD zou helemaal niet zinvol zijn voor een ipad, domweg omdat dat OS niet zo afhankelijk is van de accesstimes naar de "harde schijf", het is immers een mobiel OS ipv een desktop OS.

Waarom ik nog de moeite neem om op jou te reageren snap ik zelf eigenlijk niet... Ik moet eens leren fanbois gewoon te negeren.

For the record, een ipad is een prachtig apparaat en compleet iets anders dan deze slate met andere doelen. Stop dus eens een keer met alles afkraken. Doet een ipad wat jij wil? Prima, veel plezier er mee. Andere mensen willen misschien graag een tablet waar ze windows software op kunnen draaien, gun die mensen dan misschien ook eens hun plezier?
[q]Een ipad gebruikt verder GEEN SSD (wtf is een SDD?), een ipad heeft flash geheugen, dat is niet hetzelfde.[q]
ik zou toch even kijken hoe ze een SSD maken.
Het zijn toch wel zeker Flash geheugen chips...
De vraag is natuurlijk even hoe deze aangesloten zitten.
Optie 1 is zoals in de iPad: Direct aan de processor.
Optie 2 is via een controller die er bijvoorbeeld SATA van maakt met aan de andere kant een SATA controller naar de processor...
Andere mensen willen misschien graag een tablet waar ze windows software op kunnen draaien, gun die mensen dan misschien ook eens hun plezier?
Geen probleem, als diezelfde mensen dan ook willen zien dat de iPad als tablet zeer goed werkt (Naar mijn mening beter dan een desktop OS) en dan niet iedere keer de iPad (of ander dedicated tablet OS'en) af willen kraken...
De iPad verkoopt factoren beter dan Windows op een tablet, misschien werkt het gewoon beter...?
Een ipad gebruikt verder GEEN SSD
In de basis komt het natuurlijk op hetzelfde neer. De iPad kent weliswaar niet het concept 'drive' (het hele bestandssysteem en de achterliggende hardware wordt aan de gebruiker onttrokken) maar de fysieke opslag vindt plaats op een solid state medium, om specifiek te zijn flashgeheugen. Dat is hetzelfde type geheugen dat in bijna alle ssd's wordt gebruikt.
Ja dat is natuurlijk ook wel zo, maar het grote voordeel van een SSD (buiten schokbestendigheid wat alle apparaten met flash geheugen delen), is dat je systeem er sneller van wordt doordat file access veel sneller gaat. Een apparaat als een ipad is daar veel minder gevoelig voor dan een windows systeem. Daarom worden er bij een SSD allerlei trucs uitgehaald om de accesstimes naar beneden en doorvoersnelheden omhoog te halen. Ik weet niet precies hoe het in de ipad uitgevoerd is, maar volgens mij is dat in apparaten met geïntegreerd flash storage in veel mindere mate zo en dat is wat ik bedoel met dat het geheugen van een ipad geen SSD is. Anders kun je een SD kaartje ook wel een SSD gaan noemen, maar probeer daar maar eens een desktop OS van te draaien en je weet dat waar dat van een SSD juist erg snel wordt, het op een SD kaartje (of gemiddelde USB stick) juist erg traag wordt.
Ik heb met de SGT gespeeld, dus vraag me af waarom Android nog niet geschikt zou zijn voor tablets. Heb je voorbeelden?
Ik vraag me af waarom het wel geschikt zou zijn omdat tweaker Supremo er mee gespeeld heeft eigenlijk.

Het is niet geschikt omdat het OS niet is aangepast om optimaal gebruik te maken van de hardware. De UI libraries zijn er niet voor geoptimaliseerd, de resolutie wordt niet native door het OS gesupport, er zijn geen specifiek geoptimaliseerde applicaties voor in de market, etc.
Maar voor windows 7 toch ook niet?
Tenzij ze deze windows 7 radicaal hebben herschreven is win7 ook nog geen systeem dat Apps / multitouch / etc... standaard in zich heeft.

Hardware support zal in win7 wel okay geregeld zijn (scherm resolutie), maar dit blijft toch voorlopig een verkleind desktop OS.

Android en iOS zijn beide gericht op kleine devices met een andere manier van bedienen. Lijkt me dat die voorlopig aan de winnende hand zijn.
Multitouch doet Windows 7 prima hoor. De meeste programma's alleen niet.
m.a.w., het win7 ecosysteem is ondermaats voor multitouch.
App-wise gezien. Er zijn gewoon nauwelijks Android-apps die die resoluties goed draaien.

De SGT vind ik sowieso een te klein scherm hebben.
Ik kan deels met je meegaan, dat het een mooi en strak apparaat is.

De crux zit hem in de accuduur en de specifieke apps die uit gaan komen. Dat zal dit apparaat gaan maken of breken. Om enigzins kans te maken zal de accu minimaal 6-7 uur moeten mee gaan = werkdag (daadwerkelijk en niet de waarde die door de fabrikant is opgegeven).
Kan iemand mij uitleggen hoe dit apparaat in de zakelijke markt gebruikt kan worden ? Want ik kan me niet voorstellen dat er echt bedrijven dit soort gadgets gaan aanschaffen.
Ik denk dat dit prima is voor meetings en congressen bijvoorbeeld, daar lijkt mij het prima geschikt voor.
Verschillende ziekenhuizen gebruiken TabletPCs en ook voor het houden van enquêtes zijn ze redelijk handig. In feite voor alle taken die je staande moet doen en waarbij je grote hoeveelheden data met je mee moet sjouwen zijn tabletPCs ideaal. Het is een kleine niche markt maar de markt is interessant genoeg gebleken om specifieke producten voor te ontwikkelen.
De iPad wordt volgens mij ook wel zakelijk gebruikt. Zie dus ook niet in waarom deze niet zakelijk gebruikt kan worden. Kan me juist voorstellen dat men nog eerder voor een tablet op Windows 7 OS aanschaft dan een iPad. Uiteraard alleen als het bedrijf al volledig Microsoft uitgerust is he!

Maar kijk eens naar de TV wereld. Hoeveel presentatoren zag je niet ineens met een iPad tablet...
Ik gebruik mijn iPad ook zakelijk. Presentaties, TO DO programma Omnifocus, agenda, email. Heerlijk.
Maar dat kan ook met je telefoon.
Maar dat kan ook met je iPad. Je hebt dan een groter scherm die je beter kunt bedienen en het typen gaat wat sneller.
ja maar ik doelde meer op de toepassingen die echt als zakelijk gezien worden.
OK, voorbeeldje: Ik werkte ooit voor een bedrijf die hotels, vakantiehuizen/parken, campings, autoverhuur, makelaars, etc uitbaatte. Daar werden dit soort slates/pads/xxx veel gebruikt. BV een parkeigenaar komt in een vakantiehuis en ziet dat een keukenkastje stuk is. Met de slate maakt hij een foto en zet dat vervolgens met wat uitleg op een Sharepoint site van de reparatiedienst. De reparatiedienst kan zien en lezen wat er nodig is, of eventueel contact opnemen met de parkbeheerder voor meer uitleg. Vervolgens kan de dienst gericht het probleem met 1 bezoek oplossen ipv 1 bezoek voor onderzoek en 1 voor reparatie. Door de Pad hoeft de waarnemer niet meer terug naar zijn bureau om een rapportje te maken en en hoeft hij geen tijd meer te besteden aan het zoeken van de juiste reparatiedienst.
Ondanks dat er met vetgedrukte letters ZAKELIJK staat, blijft iedereen zeuren over prijs en het OS.

Dit is niet voor jou bedoeld, dus doorlopen. Wel bizar dat Tweakers dit apparaat met de iPad vergelijkt. Totaal verschillende markten en totaal verschillende mogelijkheden.
Ja leuk, precies zoals HP wilt dat je het ziet aangezien ze het dus niet in de markt weten te zetten tegenover de iPad prijs wat iedere weldenkend bedrijf wel zou moeten doen (dan heb je meteen een argument van heb ik jou daar). HP's probleem is Windows 7, vandaar dat ze dus nog met WebOS komen en vermoedelijk wel onder de prijs gaan zitten omdat je daar niet perse al die power voor nodig hebt.
Het is een zakelijk apparaat maat en appels vergelijk je niet met peren.
Waarom wordt de iPad dan toch ook gebruikt in zakelijke omgevingen?
Wordt een ipad ook voor iets anders gebruikt dan email . calender en pdfjes/fot's openen?
Jep. Zie maar in de app-store, daar is een hele sectie geweid aan 'zakelijke' apps.
En als je als bedrijf heel specifieke software voor je werknemers hebt? En je wil die apps niet in de appstore... Want het is specifiek voor jou bedrijf..
Kan dit met de ipad?
Ja, dat kan, je kan gewoon je bedrijfs specifieke applicaties over the air pushen naar iOS devices binnen je bedrijf.

Daarnaast zijn er veel bedrijven die de iPad wel als 'bedrijfs' tablet inzetten.
Wall Street Journal: Businesses Add iPads to Their Briefcases: “Indeed, many businesses have raced to snap up iPads.”
Business Insider: 10 Ways The iPad Is Changing Healthcare: “With the advent of the iPad, new possibilities for healthcare have proliferated.”
iPads infiltrate hospitals Graduate doctors, nurses and advanced practice nurses to receive mobile device
How business is putting the iPad to work
Many small companies and entrepreneurs are finding innovative ways to use Apple’s tablet
Apple iPad Sets Path to Productivity, Paperless Office
Businesses including beauty salons and restaurants are experimenting with new tasks for Apple's tablet computer

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 22 oktober 2010 16:32]

Dat is dan best mooi voor de ipad. Want kijk. Een mail programma werkt overal op. Dus neem je liever de ipad. Maar als je bijvoorbeeld een PLC wil programmeren of even bv. Op de plek zelf de code wil doorlopen. Zou dit weer niet kunnen op de iPad. Dus in feite zeg jij dat je wel zelf je eigen applicaties op de iPad kan zetten zonder een appstore account? En als ik deze applicatie wil delen met bv. alleen mijn werknemers. Dan kan dit ook..
Mag ik ook een applicatie schrijven die bv. connectie heeft met een apparaat via usb om eventueel diagnostics uit te voeren en uit te lezen? Zit er in de ontwikkelomgeving een usb api voor data transfer etc. Het irritante aan de ipad is dat je geen file manager hebt. En ook geen massa opslag. Ik zie zulke dingen namelijk als handig en makkelijk.

Het kost trouwens ook 300 dollar/jaar om in house apps op je ipad te laten werken. Op anders tablets 0 dollar/euro...

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 23 oktober 2010 10:18]

Pff, toen Ballmer en HP dit ding aankondigden was het niet 'zakelijk' (zie de promo filmpjes van het begin maar, allemaal gericht op multimedia en consumenten) toen de iPad prijs bekend was maakten ze er ineens 'zakelijk' van omdat ze wisten dat ze toch nooit op prijs konden concurreren, om hun 'fail' te verdoezelen hebben ze er een zakelijk apparaat van gemaakt.

De gehele markt dacht namelijk dat Apple hun iPad veel duurder in de markt zou zetten, de eerste geruchten lagen 'vanaf' $999 en daar hadden deze fabrikanten dan ook op ingezet.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 22 oktober 2010 14:52]

als ik zie hoe mooi soepel die rontgen foto inzoomt, dan vind ik dat Apple dat toch een stukje beter doet...
Nou maak is een filmpje van het inzoomen op een plaatje van 50MB met 300DPI op een iPad dan, tuurlijk een plaatje van 1 tot 10MB zal echt niet de moeite zijn, ook niet op deze tablet (zal iig minder schokkerig zijn)...

Daarbij gaat het in een zakelijke omgeving (prestaties daargelaten) om functionaliteit niet om 1 of andere smooth effectje...
Onzin, ook op zakelijk niveau wil je iets wat niet stottert tijdens gebruik, daar ga je je gewoon aan ergeren. Daarnaast weet je niet of dit een 50MB 300DPI bestand is daar ga je vanuit, maar wordt dit ergens aangegeven? Nope.
Nou ik heb het even getest met een foto van 68MB (300DPI, gedetailleerde luchtfoto) op mn iPad, maar schokkerigheid is in geen velden of wegen te bekennen.
Leuk apparaat en mooi design! Heb ik het nou goed begrepen dat Microsoft ook met een tablet versie van Windows 7 gaat komen? Zo ja ben ik erg geïnteresseerd in dit apparaat. Met een stylus werken op een tablet lijkt me namelijk niet helemaal ideaal.
Een stylus is de enige manier om mee te werken (lees: business). Een stylus is niet relaxed voor consumenten gebruik.
Ik denk dat dit apparaat voornamelijk afgenomen gaat worden door bedrijven die momenteel al zakelijk contact hebben met HP voor de levering van al hun ICT producten. Ik ben wel benieuwd welke versie(s) van windows 7 erop staan. Starter zou bijv. echt waardeloos zijn.
Zal wel enterprise of pro zijn. Starter is mooi omdat je je dan ook niet schuldig moet voelen als je hem van een eigen image wilt voorzien :p