Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 49 reacties
Submitter: abusimbal

HP heeft het recht op het handelsmerk Palmpad aangevraagd. De fabrikant geeft aan de naam te willen gebruiken voor software en hardware als handhelds en computers. De kans lijkt groot dat HP een tablet met WebOS Palmpad gaat noemen.

HP heeft de aanvraag voor 'Palmpad' 9 juli ingediend bij het USPTO, ontdekte MyHPmini. De aanvraag betreft het gebruik voor onder andere 'computers, software, randapparatuur, draagbare computers, elektronische notepads, pda's en mobiele digitale elektronische apparaten'. Het meest waarschijnlijke is echter dat de naam gebruikt gaat worden voor tablets die met het WebOS van het door HP overgenomen Palm uitgerust gaan worden. Over zo'n tablet verscheen eerder het bericht dat deze in het derde kwartaal uit zou komen en dat HP hier onder de codenaam Hurricane aan zou werken.

Als er inderdaad een tablet onder die naam verschijnt, is het de zoveelste met de term 'pad' in de naam. Eerder verschenen de iPad, de EeePad en de wePad, al werd de naam van deze laatste onlangs gewijzigd in weTab. HP gaf eerder aan smartphones en printers met WebOS te gaan uitbrengen, maar de kans lijkt klein dat deze de naam Palmpad gaan dragen. Nu de grootste fabrikant een eigen OS onder zijn hoede heeft, kan wel aangenomen worden dat er op termijn meerdere tablets met WebOS gaan verschijnen. Tegelijkertijd brengt HP nog voor oktober de Slate met Windows 7 uit.

Palmpad

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (49)

Opzich een mooi ding!
Ben benieuwd wat hij kan, enz.
Ben ook benieuwd of ze deze naam krijgen (weet bijna zeker van wel, maar toch ;)), omdat Apple toch altijd een beetje stug is wat dat betreft. Ik zeg niet dat Apple meteen ermee te maken gaat hebben ofzo, maar zij zijn toch wel een beetje de troublemakers vind ik.

[Reactie gewijzigd door jeffhuys op 20 juli 2010 12:50]

Waarom zou Apple dwars gaan liggen? De enige overeenkomst tussen de naam "PalmPad" en "iPad" is het stukje "Pad". En een plat, draagbaar mobile computing apparaat met touchscreen bediening een "pad" noemen is iets dat ze in Star Trek al 20 jaar doen.
Daar is alleen nooit patent op aangevraagd door de Federation :+
De Federation niet... maar misschien wel de filmmaatschappij!

IBM moest naar verluid geld betalen voor de term 'Warp' in OS/2 Warp!
De Federation doet ook niet aan patenten.

Of geld.

Tss.
dat plaatje is maar en mock-up he...
Maar wel van de eerder aangekondigde en uitgestelde en niet afgelaste HP Slate.

[Reactie gewijzigd door PcDealer op 20 juli 2010 18:38]

Er is nog niets om mooi te vinden hoor, het plaatje dat je hier zit is een kunstwerk van een fan :D

Als ze em deze week nog officieel aankondigen kunnen ze mij mogelijk nog weerhouden van het kopen van de apple variant.
HP had deze tablet toch al in januari aangekondigd, alleen toen op basis van Windows7... daarna Palm gekocht om WebOS te kunnen draaien.

Dus daar waren al foto's van beschikbaar. En eerlijk gezegd vind ik het de enige tablet die er een knap uitziet behalve de iPad. Maar ik heb er liever een open OS op draaien waar ook een hoop interessante apps beschikbaar voor zijn. (Dus windows of android zou voor mij persoonlijk interessanter zijn).

[Reactie gewijzigd door 4Lph4Num3r1c op 20 juli 2010 16:34]

Apple heeft zelf de naam iPad en iPhone moeten kopen. Apple heeft daar niks over te zeggen. Maar ja het past natuurlijk wel mooi in het beeld van evil company :O
Apple heeft zelf de naam iPad en iPhone moeten kopen. Apple heeft daar niks over te zeggen. Maar ja het past natuurlijk wel mooi in het beeld van evil company :O
Als aanvulling

- iPhone is qua merknaam eigendom van Cisco (via aankoop Linksys)
Apple heeft een gebruiksrecht
- iPad is qua merknaam eigendom van Fijitsu
- iOS is een merknaam van Cisco
firmware van routers, apple heeft gebruikersrecht gekregen van Cisco
Eerder verschenen de iPad, de EeePad en de wePad,
Apple heeft geen recht op 'Pad' hoor :)
Zeggen ze ook niet, alleen dat er een trend onstaat, :+.

En mensen maar zeuren dat T.net altijd maar over Apple blaat, terwijl ze het stiekem zelf gewoon doen, :/. (niet persoonlijk bedoeld btw)
Ach, Apple claimt dus nu niet alleen de 'i-', maar ook ieder woord dat erop volgt? Steve Jobs, uitvinder van het alfabet!
Weer meteen zo een opgeblazen reactie die nergens op gebaseerd is.. *zucht*. Er wordt nergens, echt nergens, vermeld dat Apple de naam "Pad" zou claimen. Dat zou niet eens kunnen. Daarnaast claimt Apple ook niet alles met i- ervoor, dat kan ook niet. Daarnaast zijn er (zoals in het bericht staat) al meerdere merken met "pad" erin.
/offtopic

Ik ben benieuwd of HP hier ook iets mee gaat doen. Er worden wel vaker merknamen door bedrijven aangevraagd waar daarna niets mee gedaan wordt. Dit is gewoon ter bescherming voor eventuele toekomstige handelingen. Ik ben benieuwd of HP m.b.v. Palm zich ook in deze markt zal gaan begeven. Concurrentie is altijd goed!
Persoonlijk vind ik het Web OS van Palm eigenlijk best leuk. Dit zou voor mij het enige alternatief naast iOS zijn. Het enige nadeel is dat alle applicaties in HTML+JS geschreven (moesten, weet niet zeker of dat nog steeds is) worden en dat zorgt natuurlijk voor prestatieverlies aangezien dat eerst gerenderd zal moeten worden.
ik hoop dan ook zo dat ze gebruik gaan maken van Nokia's Qt.
dat is de enige manier hoe de appstore ooit nog "verslagen" kan worden. als er 1 programmeerplatform komt wat voor alle phones kan compilen. Qt is open, elke OS fabrikant kan zijn toestel er geschikt voor maken d.m.v. een virtual machine.
het wordt/gaat worden gebruikt in oa. Symbian S60v5, Symbian ^3/4, Meego en Maemo. en dan hopelijk ook nog in Bada, WebOs, Blackberry OS of Android... hopelijk
errr welke virtual machine? Qt in tegenstelling tot java/.net word niet gecompiled naar een tussenlaag maar naar native code.
[zeikmode]
Hulde! al in de eerste post!

Een artikel wat volledig over HP gaat en de benoeming van een stuk hardware. Waarbij het interessante feit is dat ze de naam Palm gaan gebruiken voor het product, het bedrijf wat ze onlangs hebben overgenomen. En daarbij gaat het specifiek over WebOS...

En toch gaat de eerste post over Apple! Hulde...

En nog zo feitelijk onderbouwd ook. Nu geloof ik ook, na het lezen van een stuk wat totaal over HP en Palm gaat en jouw eerste post dat Apple inderdaad een troublemaker is... Hulde!
[/zeikmode]
[ontopic]
HP heeft het volste recht deze naam te claimen daar zij het hele bedrijf Palm bezitten. Het OS kan ook nog wel eens een heel goed Tablet OS worden, al vraag ik me af of een bedrijf wat net is overgenomen goed in staat zal zijn dit te verwezenlijken.. Bovendien waait er van boven een andere wind en dan moet je nog maar afwachten of dat goed samenwerkt met een team wat al zo lang bestaat als Palm.. Spannende tijden dus om HP en het Palm verhaal te volgen...
Het woord "Hulde" is in zie ik?

En het artikel gaat niet VOLLEDIG over HP...
Het gaat in ieder geval VOLLEDIG NIET over Apple...
Ik vind het wel spijtig dat de computerbedrijven ogenschijnlijk zo laat uit de startblokken komen om de huidige Pad markt te betreden. Dit is een mooi bericht, maar voordat het in de winkels ligt kan het zo een half jaar of een jaar verder zijn. Evengoed met de andere pads van grote computerbedrijven. Zo dadelijk missen ze allemaal de boot en zitten wij met een markt wat overheerst wordt door 1 bedrijf. Voor de concurrentiewerking niet goed. Maar schijnbaar willen HP, Dell, lenovo en anderen geen nieuwe winstgevende markt betreden...
wat een onzin. Het is geen iPad markt maar een tablet markt en die tablet markt bestaat al lang en de concurrentie zit er al vroeger op dan Apple, maar net zoals met de telefoon hebben zij hun eigen interpretatie er aan gegeven en dat is wat het succes van de iPad maakt.
Onzin? De tablet markt bestaat idd al langer, maar was zo succesvol dat ik en de meeste andere mensen er in het wild nog nooit 1 gezien hebben.

Het idee van Apple over de tablet blijkt wel aan te slaan. De iPad is al een redelijk tijdje geleden aangekondigd en de concurrentie durft nu pas na te gaan denken over een antwoord, laat staan hoe lang we nog moeten wachten voordat dat daadwerkelijk in de winkel ligt.

Aankomende vrijdag gaat Apple een gigantische voorsprong pakken in deze markt en in de maanden daarna gaat ze deze voorsprong zo groot opbouwen (door gebrek aan concurrentie) dat er voor de concurrentie enkel nog restjes te verdelen zijn. En dat vind ik eigenlijk belachelijk voor grote multinationals die al vele jaren ervaring hebben op hardware gebied. Ze staan erbij en kijken erna.
Het is puur marketing. De mensen lagen al in de spreekwoordelijke rij voordat duidelijk was wat het was. Ze weten nog niet wat het is, maar ze weten al wel dat ze er een moeten hebben.

Vroeger werd er verteld wat het product was en mochten de mensen zelf bedenken of en waarvoor ze het nodig hadden, Apple pakt het andersom aan.
Met groot succes, dat wel, maar dat heeft niets met he produkt te maken, dat is enkel de marketing.
Klopt niet volledig! De iPad en iPhone zijn eigenlijk uitgevonden door de fanboys. Een touch telefoon en tablet staan al ettelijke jaren op het verlanglijstje. De iPhone en iPad zijn dan ook producten die er kwamen omdat er grote vraag naar was.

Ok de fanboys wisten niet hoe hij zou werken, maar ze wisten wel dat het goed zou werken. Het succes is dan ook niet enkel marketing maar invulling van wat de moderne mens verlangt van computers. De marketing werd gedaan door sci-fi films zoals star trek. Ik wil al een tablet van voor ik een computer had.
dat heeft niets met he produkt te maken
Leg es uit waarom niet dan? Er is nog niets vergelijkbaars, dus is het toch best aannemelijk dat het concept zo goed in elkaar steekt dat mensen het daarom ook daadwerkelijk kopen (massaal zelfs). Waarom ligt het bij Apple altijd alleen maar aan marketing ?

[Reactie gewijzigd door edwingr op 20 juli 2010 17:43]

Voeg er aan toe dat de komende tablets een capatatief scherm hebben en de prijs lager ligt, waar tablets rond de 1000 euro schommelden. De doorbraak heeft denk ik met name daarmee te maken, marketing is een gevolg.
ze hebben gewoon een kruising tussen de amazon kindle en een netbook gemaakt, wat op zich een logische stap was. dat dit logisch was is ook te zien aan het feit dat de media al behoorlijk speculeerde op die pad nog voordat apple ermee naar buiten kwam.
Ik volg het echt niet meer. HPSlate.com heeft een heleboel artikelen dat Slate weer is afgeblazen. En hier staat dat hij alsnog voor oktober uitkomt.

Ik hoop het :D
Slate is de interne product van HP die was afgeblazen.. en nog steeds

Daarvoor komt deze "PalmPad" in plaats waarvoor HP Palm heeft overgenomen en is gebaseerd op de WebOS van Palm
ik volg het ook niet lol... en ik hoop dat HP Slate echt gaat uitbrengen!

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 20 juli 2010 15:35]

Dus gewoon een "prefix"->pad idee. Slaat totaal nergens op dat bedrijven verschillende namen moet geven aan apparatuur wat ongeveer dezelfde functionaliteit heeft.
Tegelijkertijd brengt HP nog voor oktober de Slate met Windows 7 uit.
dus HP heeft Slate weer uit de ijskast gehaald? Kan iemand het bevestigen?
Want toen ik "Slate" las, dacht ik dat Tweakers.net een foutje heeft gemaakt, omdat HP had het in de ijskast gezet.
Soms benijd ik mijn vriendin met haar Palm Pre aangezien het besturingssysteem gewoon zo mooi werkt en super gebruiksvriendelijk is. Ik heb weleenswaar met mijn (gejailbreakte) iPhone tegenwoordig dezelfde mogelijkheden echter vind ik de GUI van WebOS werkelijk prachtig. Met iOS wordt dit verschil wel kleiner en tevens zijn er voldoende programma's waardoor ik langzaam afhankelijk ben geworden van mijn iPhone (navigatie en diverse webapps) maar als straks flash voor WebOS uitkomt zullen de meeste hindernissen voor mij echter verdwenen zijn (met uitzondering van...navigatie). Wellicht dat er bij mij dan alsnog een Palmpad ipv. een iPad in huis komt!
Hopelijk brengen ze hem ook echt uit ipv dat verhaal met Slate. Apple heeft iig weer de maat gezet en de rest volgt. Logisch ook dat HP palm er voor gaat gebruiken.
Waarschijnlijk is dit nog steeds de slate waar al die tijd aan gewerkt is.
Eerst de netbooks, toen de pads, what's next?
Laat het in godsnaam de OLED schermen zijn!

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 20 juli 2010 12:54]

je ben de mp3-spelers vergeten ;)
Nog even en het staat zelfs op je mobieltje!
ze hebben tenminste geen hPad aangevraagd :P of PadDo :P

[Reactie gewijzigd door cyuen op 20 juli 2010 12:57]

[selfish_mode]
i vote palmpad for HP !

als er inderdaad een "palmpad" komt met bijv. win7 of iets lichters met leuke office achtige mogelijkheden zou dat heel interessant zijn :)
ben al een poosje op zoek naar een pad van max een inch of 5-6 die lekker zuinig is met de accu.
best een tijd een oude ipaq hiervoor gebruikt (lekker "groot" scherm :) )
nu weer ever terug gestapt op m'n nog veel oudere psion 3MX :o
*al 3 weken in gebruik zonder opladen _/-\o_ *
ennuh .... hoe meer pad fabrikanten, hoe eerder er 1 is die echt (hand)palm waardig is :)
en dun en zuinig en zo :*)
[/selfish_mode]
Een xPad met Windows 7 is zeker welkom. Zelf heb ik niets met Apple, ik zeg doen :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True