Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 109 reacties

De HP Slate 500-tablet is inmiddels niet meer te verkrijgen en klanten die een bestelling plaatsen, moeten ongeveer zes weken wachten voor levering. HP claimt dat de problemen te maken hebben met een zeer hoge vraag naar de tablet.

Klanten die de Slate 500 op de site van HP willen bestellen krijgen een bericht te zien waarop de fabrikant vermeldt dat de tablet door de hoge vraag enige tijd niet wordt uitgeleverd. Hoewel HP aangeeft een dergelijke hoge vraag niet te hebben verwacht, is het onduidelijk hoeveel apparaten er daadwerkelijk zijn verkocht; HP maakt hier geen melding van. Nieuwssite Engadget claimt van een bron bij HP te hebben gehoord dat er 9000 tablets zijn verkocht, waar de fabrikant zelf slechts een aantal van 5000 had geproduceerd. De Slate 500 wordt momenteel alleen nog maar in de Verenigde Staten verkocht; of het apparaat naar Europa komt is onbekend.

HP bracht zijn tablet vorige maand uit in de VS. De Slate 500 beschikt over Windows 7 en in de behuizing draait een Intel Atom Z540-processor, die zijn werk doet op een kloksnelheid van 1,86GHz. Het scherm heeft een diagonaal van 8,9" en een resolutie van 1024x600 pixels. Verder zijn 2GB ram en 64GB opslaggeheugen aanwezig, en is er ondersteuning voor wifi en bluetooth. Foto's kunnen met een 3-megapixelcamera worden gemaakt en er is een frontcamera aanwezig die tevens als webcam kan fungeren. Amerikaanse klanten moeten bijna 800 dollar betalen voor de Slate 500.

HP Slate uitverkocht
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (109)

Zo hé, dat is onverwacht. Dacht dat de Slate juist een flop zou worden, omdat windows 7 als tablet OS niet goed zou werken. Blijkbaar denkt de markt er anders over..
Of er zijn div. mensen die dat risico durven te nemen of ze willen gewoon geen iPad :)
Ik zou er gewoon wel eens een willen testen voor een week of 3 alvorens tot een definitieve aanschaf over te gaan. Blijft tenslotte een best bedrag voor een tablet.
Of ze hebben er bewust weinig van geproduceert zodat ze dit persbericht uit kunnen sturen. Want zeg nou zelf, 5000 (of 9000) is toch een lachwekkend laag aantal, zeker voor de hele VS? Van de iPad werden er 300.000 verkocht op de eerste zaterdag (bron).
@Calvinturbo: waarom is dat slecht? Blijkbaar kan Apple iets wat andere fabrikanten niet kunnen en is juist het trieste dat ze - zoveel jaren na het begin van 'de hype' - er nog steeds geen passend antwoord voor hebben gevonden.

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 15 november 2010 15:01]

Hoho, de 'hype' begon met de iPad, tablets waren er al veel langer. Maar Apple 'vindt' het opnieuw uit en iedereen wil er 1. Dat is wat mij ergert, als er een apple logo op pronkt kan opeens alles door de beugel bij de koper. Zeg nou zelf, een tablet waar je geen flash ondersteuning op hebt en niet kan multitasken is toch niet meer van deze tijd? Tevens wil ik ook mijn normale programma's erop kunnen draaien, die draaien dus niet op Apple iOS of Mac OSX. Genoeg reden om geen Apple te kopen.

Mensen die het wel kunnen gebruiken hebben of weinig nodig, of helemaal niets nodig en dan volstaat Apple prima, ja zelfs goed omdat het stiekem geen ruk voorsteld wat dus ook de reden is dat iedereen het kan bedienen.
Wat mij ergert is dat er mensen zijn die zodra ze zien dat Apple iets goed verkoopt ze gaan klagen dat het alleen maar om het logo zou gaan. Ze vinden het niet opnieuw uit maar passen het goed toe, hetzelfde wat ook met de PC, iPod en iPhone is gebeurt.

Als de iPhone er niet was geweest zaten we nu waarschijnlijk nogsteeds met Windows Mobile opgescheept.
Je vergeet Android en Symbian misschien? :)

Microsoft en Apple zijn niet de enige spelers.

[Reactie gewijzigd door ChevyVan79 op 15 november 2010 17:48]

Android was nooit zo geworden als de iphone er niet was geweest....
Handig he zo'n tijdmachine
Android was nooit zo geworden als de iphone er niet was geweest....
BS.
In juli 2005 is Google begonnen met Android.
Dit was publiekelijk want de ontwikkeling begon via een overname. (De techniek en het idee is dus in eerste instantie gekocht). Daarna heeft de ontwikkeling van Android een vlucht genomen wat resulteerde in de Open Handset Alliance in 2007.
Tevens in 2007 kwam Apple met het nieuws over de Iphone naar buiten. (Mac world)

Dus heeft Android de Iphone nodig gehad?
Nee dus. De enorme interesse (ergo: oprichting OHA) speelde zich al af VOOR de introductie van de Iphone.
'Mensen die het wel kunnen gebruiken hebben of weinig nodig, of helemaal niets nodig en dan volstaat Apple prima'

Wat een bijzonder commentaar.
Het zegt meer over de schrijver dan over Apple.
Duidelijk niet op de hoogte. En zeker nooit een tijdje op een Apple gewerkt.
Want dat had ie beter geweten.
Ik heb beide en kan WEL vergelijken.
Uiteraard, daardoor zie je op academische conferenties zoveel MacBook's tegenwoordig. Die mensen doen allemaal een stuk minder dan jij op je windows machine.

Maar stel nu eens he, jij wil out of the box een connectie maken met een VPN of via SSH met je rekencluster, wie heeft dit sneller voor elkaar?

Dat jouw normale programma's niet op OSX kunnen draaien (of linux) zegt denk ik meer over jouw software (games zeker weer?) dan over het platform wat je aanvalt.
Ik zie inderdaad veel meer macbooks, maar ik zie er enorm weinig die geen windows hebben staan (soms virtueel, soms via bootcamp). Als ik Apple's zie zonder windows is het een die hard apple gebruiker die het al jaren zonder windows probeert of een complete leek die nog nooit van bootcamp gehoord heeft.

Apple maakt mooie laptops, maar het is en blijft gewoon en feit dat er enorm veel programma's niet bestaan voor OSX die wel bestaan voor Windows. Waarmee ik mij dus niet wil uitspreken over de kwaliteiten van OSX.
Klopt helemaal. Ik ben een paar maanden geleden overgestapt. Maar op dit moment zit ik wel voor 95% in apple. Er zijn maar 2 programma's die ik mis. Daarvoor moet ik af en toe ff naar windows. Maarja. 1 toetscombi en ik ben er. 1 toetscombi en ik ben weer weg. Snel doen wat moet er snel weer weg.
Jouw programma's zijn niet bepaald 'de normale' programma's te noemen. Het zijn gewoon programma's die beperkt zijn tot alleen gebruik binnen windows met toetsenbord en muis, vereiste dat er ook een vesa compatible kleurenscherm is aangesloten.

Als jij dat normaal vind is dat natuurlijk prima, maar dat maakt de rest van de wereld (die toch echt een heel stuk groter is) niet op eens niet 'normaal'.

Verder is software die non-portable is gewoon niet de moeite waard om te gebruiken, je mag toch tenminste verwachten dat je je taken kan verrichten, ongeacht het apparaat dat je gebruikt?
niet helemaal waar.. HP introduceerde de iSlate op de beurs voor dat Apple de Ipad toonde. De beschikbaarheid van de apple Ipad kwam echter eerder op gang. 8-)
Alles van Apple wordt veel verkocht. Triest maar waar...
het is zo vervelend als andere mensen blij zijn met een product wat ze zelf aanschaffen.
Zoals gezegd in het artikel is er niet bekend hoeveel er daadwerkelijk zijn verkocht. Conclusies zijn er dus nog niet echt aan te binden. Zeker omdat hij zelf nog niet uitgeleverd is (kijk maar naar hoe andere tablets het doen die inmiddels wel leverbaar zijn):

nieuws: Britse retailketen stopt met verkoop Toshiba Folio 100-tablet

Hoe Windows 7 het daadwerkelijk doet op de tablet (en hoe mensen het voorlopige gebrek aan apps gaan ervaren), moet dus nog blijken.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 15 november 2010 14:49]

Direct in het artikel dat je linkt staat dat de Toshiba tablets uit de verkoop gehaald worden door trage responstijden en een heel slecht touch screen. Heeft nauwelijks iets met W7 te maken.

Windows 7 + gebrek aan Apps snap ik al helemaal niet. Ik durf te zeggen dat voor Windows 7 makkelijk 100x zoveel Apps zijn als voor de iPad :).
Windows 7 + gebrek aan Apps snap ik al helemaal niet. Ik durf te zeggen dat voor Windows 7 makkelijk 100x zoveel Apps zijn als voor de iPad
En hoeveel van die apps zijn te bedienen met een touchscreen, zonder muis en keyboard?
W7 heeft zeer uitgebreide ondersteuning voor pen/touchscreen. er is bijna geen programma te vinden die niet met je vinger bediend kan worden...
Wat dacht je van games. In de appstore (Andiod/IOS) zijn games de grootse inkomsten.
Deze heeft niet eens een appstore.

Persoonlijk lijkt het me niets. En ik heb nog wel een laptop gehad met neerklapbare scherm.
W7 geen appstore? wat dacht je van elk programma die op W7 draait? alles van office 2010 tot pacman kan je draaien op zo'n slate.
Appstore nodig? www.download.com, ongeveer elk windowsprogramma werkt gewoon, veelal gratis. Voor games: wedden dat er meer flashgames (die vlot speelbaar zijn) op internet staan dan games in de appstore van apple?
Als ik een game ontwikkel ga ik echt niet download.com gebruiken om 'geld mee te verdienen'. Flash is ook leuk, maar vooral dood. Alle crapware die je voor windows kan krijgen is misschien wel heel veel, maar dat maakt niet opeens alle software van kwaliteit.

Stel dat je gewend bent dat je altijd per scherm een extra rij menu's hebt (waarvan je er nooit meer dan 1 tegelijk kan gebruiken), en dat vind je dan goed, dan heb je nog niet op eens de feiten veranderd. Feit is dat het makkelijker is om blind op 1 positie te kunnen vertrouwen, feit is dat je minder bewegingen nodig hebt om accuraat op een UI element te mikken als er een rand is waar je tegen aan kan 'botsen', feit is dat een muis-ui met touchscreen support als 'virtuele muis' gewoon geen drol te maken heeft met een touch-ui.

Windows 7 kan dan 'touch ondersteuning' hebben, maar meer dan een muis-compatibility-layer is het gewoon niet. Dat is logisch, want je moet het ook nog met een muis kunnen gebruiken, maar dat maakt het dus gewoon totaal geen touch interface.
Er is een wezenlijk verschil tussen 'ondersteunen' en 'geoptimaliseerd zijn voor'. Een touchscreen oppervlak vraagt gewoon een compleet andere aanpak en gebruik van 'apps' oftewel programma's. Zolang men dit niet realiseert en implementeert zal de iPad op nummer 1 blijven staan.
Zolang men dit niet realiseert en implementeert zal de iPad op nummer 1 blijven staan.
Voor jouw, genoeg andere die er anders over denken ;) Dat heten nou meningen :P
Gebrek aan apps? voor windows zijn er zat "apps" hoor :)
Ja, en hoeveel daarvan zijn gemaakt voor een tablet en dus niet voor een muis / toetsenbord interface?

Inderdaad dan blijven er niet veel "apps" over.
Tja, 5000 (of 9000) exemplaren is natuurlijk niet veel. Blijkbaar was het van HP gewoon een probeerseltje, om te kijken of er überhaupt belangstelling voor was.

Gezien de overige specificaties: Atom Z540 (wel één van de snelste en duurste Atoms, maar het blijft een Atom), resolutie van 1024×600 pixels, 8,9" scherm is hij vergelijkbaar met een netbook van 275-459 euro. (De pricewatch geeft 275 voor de
Asus Eee PC T91 en 459 voor de Asus Eee PC T91M, beide met Atom Z520, dus ietsje langzamer, en een SSD van 16 resp. 32GB.)
En dan is 800 dollar echt wel veel, ondanks de dubbel zo grote SSD. (Alle andere netbooks hebben tegenwoordig blijkbaar een conventionele hard-disk.)

Blijkbaar zijn er echter genoeg mensen die in het concept geloven, de snellere Atom voldoende krachtig vinden en de prestatiewinst van de SSD dusdanig hoog inschatten dat het systeem als geheel vlot genoeg zal zijn. Daarbij zal een SSD van 64GB zeker voldoende groot zijn, tenzij je uiteraard deze gaat gebruiken als opslag voor je films en DVD-images.

Voor mij is het prijsverschil met de genoemde Asus Eee's te groot om te rechtvaardigen, ik vind zelfs de €459 van de T91MT al te duur gezien de GMA 500 graphics en de 600 pixels vertikaal, zeker omdat je, als je voor een model met een gewone hard disk gaat, voor die prijs (of zelfs minder) ook leuke andere, notebooks kunt kopen, met snellere cpu/gpu zoals de Packard Bell Easynote Butterfly XS-EV-327 (11,6", Intel Celeron SU2300) MSI Wind12 U250-027NL (12,1", AMD Athlon II Neo K325), Asus Eee PC 1201PN (12", Atom N450, GeForce 9400M en je, als je een tablet wilt, bv een Toshiba AC100-10Z of Toshiba AC100-10Z met Android hebt.

Resumerend, dat er belangstelling voor is, vind ik niet vreemd, wel vind ik het geproduceerde aantal van 5000 erg laag (vandaar mischien ook de hoge prijs), waarschijnlijk durfde HP een groter aantal niet aan. Grote vraag is nu hoeveel exemplaren men wel kan afzetten tegen deze prijs en als die aantallen inderdaad substantieel groter zijn (waar je bij het dubbele aantal eigenlijk al mag spreken) of de verkoopprijs niet naar beneden kan (en hoeveel men dan af zou kunnen zetten). Gegeven dit apparaat is er (indien je de prijselasticiteit weer) immers een prijs-afzet-curve te maken waarmee je het optimale aantal (dus maximale winst) kunt bepalen. Al is het uiteraard niet te zeggen in welke mate dan op andere (eigen) producten gekanibaliseerd wordt.
Buitengewoon hoog? Het zijn er 9000, ze hadden er maar 5000 gemaakt :')

http://www.sfgate.com/cgi...ate-500-sales-2010-11.DTL

Vergelijking: De ipad verkoopt +- 46.000 per dag.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 15 november 2010 13:01]

Sorry maar bij zulke getallem is massa productie totaal onmogelijk. Dan zou elke slate minstens 10x zoveel moeten kosten!
Dat valt wel mee. Voor een dergelijke prijs en aantal kun je heel wat Aziatische engineers aan het werk zetten. Je hebt het over 4 miljoen dollar aan omzet. Als je 25% daarvan uitgeeft aan R&D en productiekosten, dan kom je een heel eind.
Want qua research zit er in naast een laptop zonder toetsenbord?

Ze hadden al na de iPad launch er ineens een 'business device' ipv een 'consumers device' van gemaakt omdat ze toch inzagen dat dat van hun een flop werd.

Om die flop een beetje te verbloemen hebben ze maar gezegd:, 'Ja hij is enkel voor bedrijven.' en hebben ze er waarschijnlijk ook niet zo veel gemaakt.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 15 november 2010 13:14]

Nee dit is onderdeel van "producten maken voor dummy's"

Les 1: Hoe groter het aantal te produceren producten hoe goedkoper het per product is.
Normale fabrikanten hebben een minimale afname van 1000 maar hier heb je alleen de vrijheid om het design te kiezen. Wil je ook nog keuze in de hardware (zoals hier het geval) moet je of veel meer producten bestellen (bijv minimale afname van 10k stuks) of de kosten per product gaan enorm omhoog.

Ik denk dat Menisis hier op doelt met de stelling dat massa productie vrijwel onmogelijk is.

Beetje sarcastisch natuurlijk

Ontopic: Deze hele post gaat natuurlijk nergens over. Zulke berichten hebben pas enige waarde wanneer er officieel wordt aangegeven hoeveel ze geproduceerd hebben en hoeveel ze nu al hebben verkocht (+ hetgeen wat in backorder staat)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 15 november 2010 13:32]

Inderdaad maar aangezien ze het ding al hadden getoond konden ze niet ineens zeggen, we maken er nu maar 0, want die van de concurrentie is beter.

Dus hebben ze maar gezegd, alleen voor bedrijven en hebben ze er weinig van gemaakt. Nu kunnen ze best verlies hebben gemaakt op het product. Iets wat HP en Microsoft waarschijnlijk liever hadden dan dat ze flinke gezichtsverlies geleden zouden hebben.
Dat is idd ook heel goed mogelijk.

Ik ben dan ook echt benieuwd wat HP gaat doen met de backorders en de toekomstige orders. Ze kunnen best verlies draaien (das niet zo gek bedacht) maar ik vermoed dat het bestuur het niet relaxt vind wanneer de verkopen in de miljoenen gaan lopen.
Aangezien ze er 5000 hebben laten maken en er nog eens voor 4000 orders hebben (even ervan uitgaande dat de getallen uit de geruchten kloppen) dan kunnen ze zonder problemen een tweede serie van 5000 laten maken en zullen ze evenmin problemen hebben die laatste 1000 te verkopen.

Zodra de mensen bij wie hij in backorder staat te horen krijgen dat hij echt uitgeleverd gaat worden, zullen er anderen zijn die alsnog zullen informeren naar de beschikbaarheid. Als de vraag zo groot is, zal op aanvraag uitleveren zolang er nog beschikbaar zijn zal geen probleem zijn.

Daarna kan mijn, bij een volgende, licht gewijzigde serie, beter inschatten hoeveel er verkocht kunnen worden, en de de productie daar beter op afstemmen. Men hoeft niet veel te wijzigen, bv enkel een 5mp camera ipv 3mp en men kan de nieuwe, op grotere schaal geproduceerde opvolger zonder gezichtsverlies tegen een lagere prijs op de markt brengen.
Dat hij voor bedrijven is valt ook af te lezen uit de configuratie. De "consumer" tablets op android en iOS missen bijvoorbeeld een goede Wacom digitizer die in de tabletPC markt zo'n beetje een standaard eis is. Functioneel is het dus wel degelijk een ander apparaat dan bijvoorbeeld de iPad.
Sinds wanneer wordt iets duurder als het massa geproduceerd word?
Inderdaad. Toegegeven, de vraag is inderdaad twee keer zo hoog dan ze hadden ingeschat. Maar het is een beetje flauw om dan te "vergeten" te melden dat het om bijna te verwaarlozen volumes gaat.

Zie ook artikel op AppleInsider of mijn tweets van vanmorgen. Meest betrouwbare bron evâh ;)
Typisch internet. Als je maar genoeg websites quote, dan wordt het bericht meer betrouwbaar... Waarbij men dan maar even vergeet dat al die websites elkaar na-praten, en er uiteindelijk maar 1 volstrekt onbetrouwbare bron was... :X
Ik vind pas een bron betrouwbaar als het van de leverancier zelf afkomt.

Als Apple iets raars heeft en er staan tig links, dan wordt er ook beweerd dat het niet zo is.

Dus ik beweer bij deze dat dit nieuws een broodje aap is!
Oh.... dus als Apple zegt dat ze..... Dan geloof je dat direct. Weet je, ik geloof je niet. Tweakerts zijn nogal selectief in hun verontwaardiging en anderzijds selectief in hun begrip en geduld. Dit geldt wat mij betreft voor zowel de Microsoft, de Linux als de Apple 'kampen'.
Ik gok op een foutje bij de redactie, 5000 van die dingen van een lopende band af laten rollen kost waarschijnlijk vrijwel even veel als 9000 van die dingen van de zelfde lopende band af laten rollen (de setup en het inrichten van de lopende band en workstations langs de band is waar initieel erg veel kosten in gaan zitten).

Ik neem aan dat we eerder over een tienvoud van deze aantallen spreken, iets dat veel realistischer klinkt. De initiële run kun je niet al te groot maken gewoon omdat er altijd nog problemen gevonden zullen worden in de eerste batch en natuurlijk kun je de werkelijke vraag heel erg moeilijk inschatten en kun je dus beter een relatief kleine hoeveelheid maken en gebaseerd op de verkoop een volgende run plannen van een gelijke dan wel grotere oplage.

Hoe dan ook als het ding de helft van wat het claimt waar maakt dat is het zjin geld zeker waard al is het ondanks dat wel aan de hoge prijs. Ik verwacht dat de prijs snel zal zakken als de rest van Azie eenmaal hun eigen implementatie van deze dingen gaat maken. Apple zal natuurlijk niet bewegen wat prijs betreft, het is en blijft Apple, maar de rest van de markt moet toch echt concurreren op prijs en als Azie een maal deze dingen even snel als de gemiddelde laptop kan leveren dan zal de prijs rond de paar honderd euro terecht gaan komen. Maar als je de eerste wilt zijn dan moet je er nu eenmaal flink voor betalen.
Op grotere schaal geproduceerd kan de prijs volgens mij best zakken naar tussen de 500 en 400 Euro, ondanks de duurdere Atom en de vrij grote SSD (denk ik het duurste onderdeel).

Het kleine aantal bij deze initiële productierun is volgens mij ook één van de oorzaken van de hoge prijs. Een tweede zou kunnen zijn dat men op het zakelijke product meer marge berekent (er moet immers ook service vanaf).
Echt een betrouwbare bron.
Las ook al zoiets op Engadget:
http://www.engadget.com/2...d-experiences-six-week-s/

Maar de pers neemt het bericht van HP natuurlijk gewoon over. :O
beide berichten lijken vanuit dezelfde niet verifieerbare bron te komen en zijn dus niet echt betrouwbaar. Ook is de vergelijking met de iPad een beetje krom aangezien HP zich met deze tablet duidelijk niet op hetzelfde publiek wilde richten. Daar heeft men WebOS tablets voor in de planning staan.

HP verkoopt er meer dan verwacht. Prima toch....
Als het zo goed verkoopt, waarom zegt HP dan niet hoeveel het er waren?
Zoiets als Apple wel deed: Apple Sells Over 300,000 iPads First Day.
We've yet to hear back from HP proper, but a trusted tipster with a contact inside HP spun us a very interesting tale.

Natuurlijk, een 'tipster' is zeer betrouwbaar?
Haha, dat geeft gelijk weer wat perspectief ja. Beetje jammer dat tweakers dit er niet bij vermeldt.
Behalve als tweakers een ninja edit heeft gedaan:
Nieuwssite Engadget claimt van een bron bij HP te hebben gehoord dat er 9000 tablets zijn verkocht, waar de fabrikant zelf slechts een aantal van 5000 had geproduceerd.

Staat het er gewoon in hoor :p.

Daarnaast vind ik een verkoop van 9000 nog niet tegenvallen binnen 1 land voor een product wat geen 93.14159% extra verkoopt doordat het een populair naampje opgeplakt heeft. Laat zien dat er toch een wezelijke markt voor ze is.
Ik praat ook wel eens met iemand van KPN... Wanneer hij zegt dat KPN consumenten computers gaat verkopen onder eigen merk naam klopt dit dan? Nee natuurlijk niet, zoiets klopt pas wanneer je het van een geverifieerde bron hebt.

Kom op man, zo wordt het nieuws al jaren verpest... Een deel van de nieuws berichten komen van mensen die toevallig iets hebben gehoord waarna de media dit gewoon klakkeloos overneemt en presenteert als de waarheid (dit geldt natuurlijk niet voor tweakers aangezien tweakers meer een verzamelplaats is)
Uhm jij vindt 'HP' en 'Windows 7' geen populaire naampjes? Zou volgens velen toch zo'n beetje *het* koopargument zijn voor de HP Slate. Twee behoorlijk sterke merknamen op dit apparaat en toch maar weer veronderstellen dat dit minder verkoopt alleen maar omdat er geen Apple opstaat? Het zou er misschien ook mee te maken kunnen hebben dat de iPad best wel een sexy apparaatje is voor een hele nette prijs?
De reputatie van HP en Windows is heel anders dan dat van bijvoorbeeld Apple. Populariteit qua naamsbekendheid hebben ze zeker, maar populariteit qua statement? Bij lange na niet.

Apple heeft zich voornamelijk als trend heel sterk weten te vestigen, waardoor ook al komen hun producten als ieder ander met de gebreken ze toch wel razendsnel verkopen; dat nieuwe Apple product is tenslotte nodig om geheel bij de tijd te zijn.

Microsoft daar tegenover hebben die positie niet (meer). Tot zo'n 10 jaar geleden had Microsoft het zo goed als zo gemakkelijk als Apple het nu heeft. Breng een nieuw product uit en het verkoopt als een trein. Dit werkte voor Microsoft goed voor 95 t/m ME. Met ME hebben ze het flink verknald en werd de koper, maar ook zeer zeker de pers, een stuk kritischer. Met XP heeft microsoft hun naam langzaam over een periode van jaren weer op weten te trekken na aanvankelijk ook al veel negativiteit, en met Vista doen ze het nog eens zachtjes over.

De kleine dingen draait ze snel weer de nek om.

Op een gegeven moment is de trend voor Apple ook over, komt er weer iets anders voorbij op de markt en zal Apple zich ook goed moeten bewijzen. Trends komen en gaan nou eenmaal.
* Amen *

Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.
Daarnaast merk ik op dat Apple zich duidelijk profileert als (semi) High-End merk. En dat kan op de langere termijn wel eens een goede zet blijken.
De iPad is zeker sexy..kuch, maar ook zeker nutteloos.

Voor het allerdaags gebruik vindt ik het een gadget, niets meer en niets minder.
Ik gebruik juist voor allerdaags gebruik m'n iPad. Surfen, mailen, nieuws-feeds checken, Twitter... werkt allemaal vele malen sneller en relaxter dan op m'n pc.. Zeker om even snel tussendoor te doen...

Mijn allerdaagsgebruikratio (woord van het jaar?) is nu echt rond de 80/20 in voordeel v/d iPad. Ik gebruik m'n pc alleen nog voor foto/film bewerking en tv-series downloaden. Oh.. en Starcraft 2 :P...
Dus: je gebruikt je iPad alleen als ontspanning. Conclusie: leuke gadget, niet meer, niet minder. Op een pc kan je ook werken, op een iPad kan je niet serieus werken. Ik zie mij nog niet toekomen op kantoor en dan een iPad op mijn bureau vinden ipv een laptop...
Om het perspectief helemaal compleet te maken: op de eerste dag waren er 300.000 iPads verkocht. http://www.prnewswire.com...s-first-day-89904642.html
Om even een perspectief te maken: De HP-evangelie staat in schril contrast met die van Apple. ;)
Waar Apple zoveel mogelijk producten wil verkopen zou HP dat niet willen?
Waarom is dit gedownmod? Tegenwoordig hebben alle image gallerijen zo'n vreselijk irritant plaatje met "optimised for IE9" terwijl hij het ook op firefox en chrome goed doet. We hadden ook reclame campagnes van Microsoft.
Ik denk dat Cubidotnl gewoon gelijk had hier (al is het wel de vraag hoeveel tweakers zich daardoor laat beinvloeden, in het artikel staat ook gewoon heel netjes alles dat niet zeker is).
Oef, voor die prijs heb je in de VS ook een Samsung Galaxy Tab. En voor veel minder geld een Archos 70 of 101. Die draaien weliswaar geen W7, maar of je dat wel wil op een tablet?

De Archos verkoopt ook goed (op de meeste plekken zeer snel uitverkocht), dus er is zeker vraag naar tablets die iets anders draaien dan iOS.
dus er is zeker vraag naar tablets die iets anders draaien dan iOS
Of naar goedkopere tablets dan de iPad.
De iPad is goedkoper dan deze Slate.

Volgens mij doelt Supremo daarop. Als je deze koopt ipv. iPad dan gaat het je niet om de prijs.

Ik heb het vermoeden dat er een grote corporate order is geweest, en dat daarom alle consumentenorders vertraging oplopen.

Eerlijk gezegd gaat het hier niet om bijzonder grote aantallen. Soms lees je wel eens van die uitspraken als There's a market of 50,000 for any product. Als je verder in deze thread de aantallen leest waarin concurrenten over de toonbank gaan, dan krab je je toch een beetje achter de oren bij dit nieuwsbericht.

Overigens, wat betreft prijs:
Je kunt zeggen wat je wilt over Apple en de Apple Tax, maar ik denk dat John Gruber gelijkt heeft als hij zegt dat met iPad Apple een prijsvoordeel heeft.

De Galaxy Tab is bijvoorbeeld iets goedkoper, maar die is dan maar 7".

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 15 november 2010 13:43]

Ik vatte de reactie van Supremo op als betrekking hebbend op de Archos tablets. Die
verkopen goed, er dus zeker vraag naar andere tablets dan iOS
. Dat is waar ik op reageerde. Ik denk namelijk dat als Archos goed verkoopt, dat mogelijk vooral met de prijs te maken heeft en niet perse dat men liever een Archos dan een iPad heeft.

edit: tekst in quotes gezet omdat mensen het anders niet begrijpen.

[Reactie gewijzigd door mddd op 15 november 2010 14:53]

Ik vatte de reactie van Supremo op als betrekking hebbend op de Archos tablets. Die verkopen goed, ...
Bron?
*zucht* Doe je nu alsof je het niet bergrijpt, of begrijp je het echt niet?

Mijn reactie is op Supremo. Supremo stelt 'Archos verkoopt goed, dus er is vraag naar iets anders dan iOS'. Mijn reactie is: als Archos goed verkoopt misschien komt dat dan wel door de prijs en niet perse doordat het iets anders is dan iOS.
johnbetonschaar wil wss een bron zien voor je bewering, "De archos tabletten verkopen goed"...
Dat is nu net het punt. Het is niet mijn bewering dat ze goed verkopen. Ik zeg alleen ALS ze goed verkopen, waarom dat dan zo zou zijn : namelijk door de prijs.
De galaxy tab is duurder, zelfs duurder dan de goedkoopste 3G variant.
Ondanks de beperkingen zou ik bij deze prijs toch voor de iPad kiezen. Dwz moest ik uit deze twee kiezen en niet de mogelijkheid hebben helemaal van dit (volgens mij, in ieder geval voor mij) te dure product af te zien noch voor een ander (bv Archos, Toshiba AC100-10Z (of AC100-10U) te kiezen.

Voor mij hoeft het ding geen Windows (7) te draaien. Als ik via Wifi kan internetten (evt met bedraad als fallback), mijn foto's (van mijn SD/CF-card) er op kan zetten en bekijken (zonder een extra, uit de behuizing stekende cardreader aan te hoeven koppelen) een e-book kan lezen en kan printen naar de printer in mijn netwerk, dan ben ik al tevreden.
Kan ik echter meer, bv Linux , Android of Windows(i386)-games installeren, dan is dat wel een pluspunt.
Of een Archos9 met Windows7 (en een Atom Z515, 1Gb intern en 60Gb), ofwel bijna een slate :+
Batterijduur lijkt mij niet geweldig te zijn bij de Archos9 maar of dat bij de Slate (met zijn snellere cpu) beter is valt te betwijfelen. Daarom zou ik de voorkeur geven aan een lichter OS met een energiezuiniger cpu of een groter exemplaar met eveneens een grotere accu. Dubbel zo groot scherm (12" = 8,9 ×1,4) bij een 2,7× (1,4^3) zo grote accu geeft volgens mij een langere accuduur.
Is dit niet gewoon het aloude trucje om meer publiciteit te krijgen? Eerst de productie verminderen om vervolgens te vermelden dat ze niet kunnen leveren vanwege de grote vraag. IMO weinig nieuwswaardig.
Wanneer het om een product van Apple ging zou iedereen hiervan overtuigt zijn, nu het om HP gaat trekt men die conclusie een stuk minder snel :P
Omdat bij Apple bij elke product release het geval waar het bij HP niet vaak gebeurt en zeker niet vaak in het nieuws komt. Daarnaast is deze Tablet voor de zakelijke markt bedoeld (en gemarket) welke mij wat makkelijker te voorspellen lijkt dan de gewone consumenten markt.

Heb wel het vermoeden dat het de gewone consument is die voor de onverwacht 'hoge' verkoopcijfers heeft gezorgd.
Okay.
Naar mijn idee is dat een marketingtruc om de verkoop nog verder omhoog te duwen.
Als je de verkoopcijfers van de iPad hoort, dan wil je dat als fabrikant best wel doen denk ik.
En nee, ik zit hier niet Apple op te hemelen.
Inderdaad. Gaan er nu ook "nieuwsberichten" komen waarin HTC aangeeft dat de Desire HD moeilijk verkrijgbaar is door de grote vraag? (compleet met screenshots in opvallende kleuren).

[Reactie gewijzigd door Arnout op 15 november 2010 13:22]

Vindt de titel van het artikel misleidend. Kleine vermelding van de volumes was wel op zijn plaats geweest. De vraag zegt natuurlijk niets als je uitgaat van de prognose van HP. Dan kan je altijd een "buitengewoon hoge" vraag creëren als je er maar vanuit gaat enkele duizenden te verkopen.
Een succes voor de HP Slate zou mij niet verwonderen: het is de enige goedkope tablet met een active digitizer. Je kunt er op schrijven, tekenen en schilderen met een precieze (scherpe, dus) stylus en ook nog met kwalitatief goede software. Op de Slate draait nl. een ordentelijk besturingsprogramma, Windows7.
Bijzonder jammer dat er één voor één tablets op de markt komen zonder active digitizer. Terwijl de vormfactor van een tablet bij uitstek geschikt is voor het werken meteen stylus (naast dat geknoei met je vingers). De meeste producenten laten hier m.i. een kans liggen; zoals Toshiba, Dell en Notion Ink Adam.
Ook heel spijtig dat de HP Slate (nog?) niet in Europa c.q. Nederland wordt geleverd.
HP: buitengewoon hoge vraag naar Slate 500-tablet
Gefeliciteerd, HP?
Steve Ballmer heeft z'n personeel er eentje kado gegeven i.c.m. een Kin-telefoon waarop Bing standaard staat ingesteld. Gevolg is nu dat Bing sinds gister 4x zo veel bezoekers te verwerken heeft en de Slate dus uitverkocht is. Van de Kin-telefoons liggen er nog een paar honderduizend opgeslagen die Bill Gates binnenkort aan Afrika doneert.

[Reactie gewijzigd door mstam op 15 november 2010 13:26]

Bron? Of zijn wel nu wel heel sarcastisch aan et worden? :P
Ik denk zijn linkerduim :+
Eh...dan zou 5000 niet echt genoeg zijn, he? Bij Microsoft werken ruim 55.000 mensen in de VS alleen :P
Mwa, je laat jezelf wel weer kennen. Afgeven op MS is ok, zolang je meeloopt met Apple.

Verder geeft meneer Gates het grootste deel van zijn geld aan een goed doel. Windows is meer en meer open. Ondertussen vraagt jouw Jobs en Apple of je gewoon in de maat wil marcheren... en je marcheert gewoon mee.

[Reactie gewijzigd door Funnyx op 17 november 2010 00:25]

Wat een onzin,.. weinig produceren en dan zeggen een verkoop succes omdat de voorraden op zijn !?
We spreken pas van een echt succes als deze HP de Ipad zou verslaan met de verkoop resultaten en dat is nog lang niet het geval.
Kortom misleiding voor goedkope PR
Wat een onzin,.. weinig produceren en dan zeggen een verkoop succes omdat de voorraden op zijn !?
Ze zeggen niet dat het verkoopsucces is maar dat de vraag groter is dan ze verwacht hadden. Het is al een nonsense bericht dat hiet niet thuishoort (als alle hardware die niet leverbaar is nieuws is, ben ik weg) maar als we het nu ook nog gaan verdraaien....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True