pc-versie Fable III plus uitbreiding

Door , 32 reacties

Lekker moeilijk

Lionhead heeft de tijd genomen voor het ontwikkelen van de pc-versie van Fable III, en dat was volgens Josh Atkins, lead designer bij de studio, nodig om er meer van te maken dan de gebruikelijke port. Zoals het hoort, hebben de heren uit Guilford vooral veel uren gestoken in het optimaliseren van de besturing. Die voelt dan ook natuurlijk aan, al blijft het spel een echte Fable, wat wil zeggen dat het voor bijvoorbeeld een liefhebber van shooters allemaal wat traag kan lijken. Dat heeft ook voordelen, maar daarover later meer.

Op zich is de besturing standaard. Bewegen gaat met W, S, A, D, de linkermuisknop is er voor slaan, schieten of het gebruiken van magie en het muiswiel voor het wisselen tussen die drie. Omliggende toetsen zoals de E en de Q zijn er voor interactie met de omgeving, bijvoorbeeld als je een deur wilt openen of met je hond wilt communiceren. Interessanter is dat de pc-versie een sterke auto-aim heeft meegekregen . Dat is bij het zwaardvechten best prettig, maar bij het schieten veel minder. Gelukkig is het heel eenvoudig om een crosshair op te roepen, waardoor de auto-aim direct wordt uitgeschakeld. De crosshair kleurt keurig rood als je iemand in het vizier hebt.

* Hard

Behalve de besturing heeft Lionhead eigenlijk opvallend weinig aangepast. Inhoudelijk is alles gelijk gebleven aan de versie voor de Xbox 360, met een enkele uitzondering: de extra's uit de luxe digitale versie van Fable III voor de Xbox 360 zijn standaard in de pc-versie opgenomen. Daarnaast zullen de downloads voor de Xbox-versie ook direct bij de release van de pc-versie beschikbaar staan.

Toch zijn er nog twee belangrijke verschillen. Zo heeft Lionhead de pc-versie voorzien van een Hard Mode, omdat pc-gamers daar volgens Josh Atkins behoefte aan hebben. Dat is ook wel terecht, want op de normale moeilijkheidsstand is de pc-versie vrij simpel. Het verschil dat de nieuwe Hard Mode geeft is vrij groot. Volgens Atkins heeft Lionhead twee veranderingen aangebracht voor deze modus: de speler heeft minder health points, terwijl vijanden er juist meer hebben. Het volstaat, want Hard geeft niet de 'walk in the park'-gameplay die de normale stand wel biedt.

*