Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Lionhead zoekt engine-programmeur voor nieuw project

Lionhead werkt mogelijk aan een game voor een nieuwe console van Microsoft. De Britse studio, eigendom van Microsoft, zoekt een engine-programmeur die ervaring heeft met Direct 3D 11 en OpenGL 4.x, waarmee de huidige Xbox niet overweg kan.

De Engelse ontwikkelaar Lionhead vermeldt in de personeelsadvertentie niet op welk platform de onaangekondigde game, waaraan de gezochte lead programmer gaat werken, zal verschijnen. Uit de omschrijving blijkt echter duidelijk dat het een game wordt die niet kan draaien op de huidige Xbox 360. Omdat Lionhead volledig eigendom is van Microsoft, maakt het de laatste jaren uitsluitend games voor Microsofts consoles. De games verschijnen hooguit na release alsnog in een Windows-versie. Dat doet vermoeden dat de game waaraan de engine-programmeur gaat werken bedoeld is voor een nieuwe versie van de Xbox. De verwachting is dat Microsoft de opvolger van de Xbox 360 aankondigt tijdens de E3 van dit jaar, die begin juni plaatsvindt.

De lead engine programmer die Lionhead zoekt, moet ervaring hebben met het leiden van een team dat nieuwe code gaat toevoegen aan de Unreal Engine. De programmeur moet verder vloeiend C++ en shader-talen kunnen schrijven en ervaring hebben met Direct3D 11, waarbij compute shaders en tessellation specifiek genoemd worden. Ervaring met OpenGL 4.x is een voordeel.

In juli vorig jaar kondigde directeur Peter Molyneux al aan dat Lionhead een tweede, nog geheime game in ontwikkeling heeft, naast Fable: The Journey. Bovendien plaatste Lionhead in december al een personeelsadvertentie voor een programmeur. Die moest beschikken over ervaring met het maken van mmog's en zou bij Lionhead verantwoordelijk worden voor de multiplayer-kant van een nog onaangekondigde game, die ook al op basis van de Unreal Engine wordt gemaakt.

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

28-02-2012 • 10:41

42 Linkedin Google+

Reacties (42)

Wijzig sortering
Onnodige speculatie, want werkelijk nergens wordt gezegd dat deze man aan iets moet werken voor een nieuwe console. Dit kan net zo goed een PC versie van de game betreffen welke uiteraard wel makelijk DX11 en OpenGL 4.x draait.
Hoezo wordt de conclusie getrokken dat het voor een nieuwe console is. Het kan toch ook een PC game worden?
Dat was ook mijn eerste gedachte.

Ben niet echt een kenner, maar DX11 is toch een soort tussenlaag tussen hardware/software(bv. games).

Laatst, toen de specs van de nieuwe Xbox/Playstation op tweakers stonden, was de uitleg ergens dat een console geen DX11 ofzo gebruikt omdat ze maar rekening hoeven te houden met 1 hardware platform (altijd zelfde specs, niet als een PC verschillende combinaties mogelijk).
Een API als DirectX heeft twee kanten: de kant om tegenaan te prorgammeren, en de kant die die aanroepen vertaalt richting de hardware. Dus in plaats van zelf uitzoeken op welke kaart je programma wordt uitgevoerd, zeg je gewoon tegen de API "Hey, teken jij daar en daar eens een paar driehoekjes", een beetje kleurtjes, lichtjes en projectie er overheen en de API vertaalt dat naar aanroepen richting de videokaart-driver.

Zo kunnen developers met ervaring met het bouwen van Windows-games (want: ervaring met de manier van werken middels de DirectX-API) vrij snel voor de Xbox aan de slag.

De Xbox 360 draait een aangepaste versie van DirectX 9, en zijn opvolger gaat waarschijnlijk ook wel een gelijkende API benutten, al was het alleen maar om niet alle gamedevs een nieuwe API te laten leren. :P

[Reactie gewijzigd door CodeCaster op 28 februari 2012 11:44]

Laatst, toen de specs van de nieuwe Xbox/Playstation op tweakers stonden, was de uitleg ergens dat een console geen DX11 ofzo gebruikt omdat ze maar rekening hoeven te houden met 1
Dat klopt op zich, al kun je weldegelijk van de bekende API's gebruik maken. Maar het sleutelwoord hier is de versie, niet de API op zich. DX11 en OGL 4 verwijst naar een specifieke generatie van hardware, met shader model 5 features. De huidige consoles ondersteunen dat niet, de nieuwere (en de PC natuurlijk) wel.

Als er wordt gezegd "X support DirectX 11", dan betekent dat over het algemeen dat X compatible is met de featureset van DirectX 11, niet zozeer dat je ook letterlijk de DirectX 11 API kunt gebruiken. Zo kun je zeggen dat in de PS3 gewoon DirectX 9 hardware zit.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 28 februari 2012 12:15]

"Omdat Lionhead volledig eigendom is van Microsoft, maakt het de laatste jaren uitsluitend games voor Microsofts consoles."

Omdat dit in het artikel staat
Waarom is Fable 3 dan ook voor de PC uitgebracht? Of moet ik uitsluitend in dit geval niet lezen als exclusief?
Die is later geport, maar main ontwikkelplatform is toch echt Microsoft consoles.
Van mij mag er zo nog een Fable titel komen :D Aan de andere kant lijkt het er wel steeds meer op dat LionHead alleen nog maar Fable related spul maakt en dat is ook wel weer jammer, ze hadden meer leuke games (Black&White icm Kinect bediening misschien?)
Precies, Black & White zou eigenlijk wat meer onder de aandacht gebracht worden, geweldige games waren dat!
En zoals Dakreal al zegt; na Fable 1 is het er niet beter op geworden, zelfs slechter!
Fable 1 was qua RPG ook veel beter! Ik heb 2 maanden geleden Fable 3 gekocht, hoofdzakelijk om multiplayer te spelen, maar die Road 2 Rule vind ik geen ruk aan!
Ik ben het ermee eens dat Fable 3 teveel een RPG for Dummies is geworden. Ik heb me er wel mee vermaakt maar deel 2 vind ik nog steeds beter. Deel 1 heb ik slechts heel even gespeeld maar de disc was niet goed (gebrand voor een oude Xbox 1 :P ) dus die wil ik nog een keer via Xbox Live aanschaffen :)
Dungeon Keeper III ? Please ? Please ?

Grappig dat ze ook OpenGL 4.x vragen. Misschien overwegen ze cross platform ?
Dungeon Keeper III
Kun je wel vergeten. Het Dungeon Keeper IP is net zoals alle andere voormalige Bullfrog IP's eigendom van Electronic Arts. Maar helaas kan EA daar erg weinig mee, wat ze pas nog hebben bewezen door een, IMHO, zeer matige FPS in het Syndicate universum uit te geven. (Starbreeze is na de Riddick game blijkbaar ook niet echt meer de studio die het geweest is)
Cross-platform tussen PC (DX11) en Mac (OpenGL 4.x) waarschijnlijk dan, aangezien dat de enigste platformen zijn met de benodigde hardware momenteel.

[Reactie gewijzigd door LogiForce op 28 februari 2012 13:02]

Volgens mij heeft de mac nog geen opengl 4.x (sterker nog, ik dacht zelfs nog geen 3.x), alleen linux (pc) heeft opengl 4.x support (maar direct3d heeft weer geen linux ondersteuning).
Ik zie eerlijk gezegd liever een vervolg op Black & White 2, PC only dan..
I second that :)
Jammer dat ze Black & white zo weinig aandacht meer geven.
Fable ben ik allang alweer op uitgekeken, dus daar hoeven ze niet nog eentje van te maken.

Destijds waren ze met B&W erg innovatief bezig!
Veel plezier gehad met B&W 1 en 2, gehandicapte villagers en een beest dat niet altijd deed wat je wilde was om een of andere reden wel leuk.

Al weet ik niet wat er nog nieuw gemaakt kan worden aan B&W. graphics en een paar bugs mss nog wat nieuwe gebouwen en units, maar thats all (ondanks dat we niet meer nodig hebben).

Half on topic:
Ik juich alle nieuwe ontwikkelingen toe in de console wereld. De Xbox 360 wordt een beetje oud. Ben zelf een PC gamer, maar het vooruitzicht van een nieuwe console zal zorgen voor meer concurrentie en dat is zeker een goede ontwikkeling!
Dat zou inderdaad een leuke optie zijn, maar in B&W 2 zat wat mij betreft alles wat de game nodig had. Ben benieuwd waar ze mee op de proppen komen. IK hoop zelf dat Fable 4 weer een uitdaging wordt.. na Fable 1 is het er niet beter op geworden.

Fable 1 was erg mooi en de combat was uitgebreid met de juiste moeilijkheidsgraad. Fable 2 was een stuk makkelijker en Fable 3.. tja.. laten we het daar maar niet over hebben ;-)

Lionhead is een goede studio met veel potentie, ik ben benieuwd wat ze voor ons in petto hebben.
Fable TLC voor de pc is anders domweg button bashen. Besturing is gewoon gaar.
Black&White was destijds ook geen hoogvlieger. Het bracht niet wat het zou moeten zijn. Nee, Lionhead is geen Bullfrog. Bullfrog ltd, dat was nu een geweldige studio met geweldige spellen. Lionhead is een vrij matige studio, waar de praatjes vaak mooier zijn dan het daadwerkelijke product.
hopelijk dit keer wel met alle features die door molyneux voor deel 1 aangekondigd werden
Populous 4 zou een erg fijne verassing zijn. B&W 2 vond ik leuk maar het strategische gedeelte was wat mager naar mijn mening. Je beest was te sterk, wat een hele reeks strategieën eigenlijk bij voorbaat uitsloot.
Als ik het zo lees, krijgt de nieuwe Xbox veel betere graphics dan de consoles hebben op dit moment. Goed nieuws, misschien eindelijk een reden voor mij om een Xbox te kopen :P
Zou inderdaad wel vreemd zijn als dit niet zo zou zijn, dan zou de reden om een nieuwe uit te brengen een beetje ontbreken.

Enige nadeel is dat na een jaar of 2 het apparaat alweer in rap tempo gaat achterlopen op PC hardware en dat de console dus eigenlijk de ontwikkeling van games vertraagt want ook de nieuwe Xbox zal weer 5/6 jaar mee moeten gaan.
Consoles vertragen ontwikkeling? Andersom juist. Doordat consoles ruwe kracht missen t.o.v. de pc worden er steeds nieuwere technieken ontwikkeld om console games er steeds beter uit te laten zien zonder de hardware meer te stressen. Consoles hebben deze generatie veel betekend voor de tech in de toekomst.
Die technieken leveren je buiten de consoles helemaal niets op (sterker nog, het aantal console ports neemt toe op niet gesloten systemen en die draaien vaak slechter), grafische kwaliteit en inhoudelijke/feature kwaliteit staat al jaren stil vanwege de console markt:

- graphics zijn gelijk aan 6+ jaar oude titels
- veel functionaliteit is niet meer aanwezig (o.a lan/offline play, modding, dedicated servers etc etc)
- veel spellen zijn niet meer uitdagend of innovatief omdat de gemiddelde gamer door de groei van consoles een heel andere vraag heeft (meer casual en minder inhoud).
Als die vooruitgang het gevolg heeft dat nieuwe, zware, games op de console worden gelocked op 30FPS, kun je nauwelijks van vooruitgang of innovatie spreken.
Doet het al. Consoles blijven low-end deze generatie.
Niemand gaat meer €600 voor een console betalen zoals voor de PS3.
Dat staat natuurlijk nog niet vast en is gebaseerd op wat geruchten.
Als je naar de vita kijkt, dan lijkt Sony vast te houden aan hun 'snelle tech' strategie.
Maar misschien dat Sony en/of Microsoft komende e3 oid zelf wat informatie naar buiten brengen, dan kunnen we stoppen met speculeren :)
Als ik het zo lees, krijgt de nieuwe Xbox veel betere graphics dan de consoles hebben op dit moment. Goed nieuws, misschien eindelijk een reden voor mij om een Xbox te kopen :P
Je snapt dat dat net zo'n open deur intrappen is als vermelden dat de XBOX360 veel betere grapics heeft dan eender console op het moment voor dattie gereleased werd?
Het zou ook wel erg schunnig zijn als ze een stap terug zouden doen qua graphics of hetzelfde bleven doen. Dat heeft voor de wii uiteindelijk ook niet echt heel goed uitgepakt op de lange termijn
Ik vind 90 miljoen eerder zeer goed uitgepakt, dat is een aantal die de 360 nooit zal halen.
Best verkochte console = Niet goed uitgepakt?

wut
Ah, vandaar dat ik er ineens niets meer van hoorde. Zonde om zo'n briljante studio te beperken tot zo'n mager console...
Goed het zal dus waarschijnlijk een game worden ala Fable die men in een mmo jasje hangt. Dat zal dan simpel weg een 1 op 1 kopie worden van de WoW stijl games en dus 100% gebaseerd op grinden niet dood kunnen gaan geen verliezen kunnen leiden en zo lang je maar honderden uren speelt van zelf de hoogste level of hoe men het dan ook noemt kunt bereiken, net als eigenlijk alle andere mmo's die de laatste paar jaar zijn uitgekomen.

Ik kan me niet helemaal voor stellen dat Lionhead nu het een Microsoft studio is echt hele nieuwe IP kan maken voor iets zo ambitieus als een mmo (kost nog al wat om draaiende te houden) met het verkoop succes van Fable lijkt het me dan ook niet meer dan logisch dat men deze wereld zal gebruiken om de mmo in neer te zetten.
Erg ongenuanceerd...

Denk bijvoorbeeld aan rift waarbij juist geprobeerd is grinding zoveel mogelijk te verwijderen. Binnen 2 weken zit je op het hoogste level en alles kan en niks moet. Zo heeft elke character 8 souls die je per 3 kunt combineren. Je kunt totaal 5 van die combinaties opslaan inclusief aparte actionbars. Daarnaast kost het resetten vrijwel niets hoe vaak je het ook doet, op de laagste levels is het zelfs gratis. Meedoen aan events geeft altijd een beloning in zowel items als inwisselbare currency. Elke dag krijg je een "daily dungeon" (maximaal 7 te bewaren) waarvoor je een geld, xp en item reward krijgt. Voor elk level is er een dungeon en zo kun je (na level 15) het maximale level halen zonder ooit maar 1 quest te hebben gedaan... Je hoeft ook niet naar de dungeon toe te lopen, je gaat gewoon de que in en je kan vervolgens zolang je in de party zit zo vaak naar de dungeon teleporten als jij nodig vindt. Zijn je drankjes op? Prima leave dungeon en je staat weer in de stad waar je gebleven was. Je koopt er wat en je drukt op enter dungeon en je kan weer verder. Natuurlijk kun je ook traditioneel levelen, levelen via PVP of zelfs via de rift events...

Lang verhaal en er is nog veel meer te vertellen maar het punt is; de game is gebaseerd op het idee van WoW maar dan zonder de (terugkerende) grind.

ps Vervelendste aan WoW vond ik zelf altijd dat na elke content patch de engame dungeons steeds weer andere reward marks dropten (Ulduar en ToTC enz) die vervolgens items gaven die beter waren dan de tot dan toe beschikbare 10 man raids. Zit totaal geen progressie meer in de endgame content op die manier. In rift zul je eerst wat items moeten hebben voor je uberhaupt de dungeon que in kan. Vervolgens kun je prima met de tier 1 raids meedoen, maar voor tier 2 zul je toch eerst weer wat gear moeten verzamelen. Niet op een vervelende manier overigens, natuurlijk krijg je altijd rewards marks zodat het nooit een grind wordt. Maar het blijft wel goed zichtbaar wie waar op de PvE schaal zit.

Je slaat er nog een paar over zoals Eve Online... Als je daar af gaat ben je gewoon alles kwijt (of dat nou leuk is, is vraag 2 :+ ).
http://jumponcontact.com/2010/02/the-ships-of-eve-online/

Daarnaast zijn er nog aardig wat mmo's die zich onderscheiden dmv het verhaal zoals Lord of the Rings Online en de nieuwe Starwars MMO (cutscenes en veel voice acting).

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 28 februari 2012 20:29]

In 2001 heeft Lionhead studio het spel B.C. aangekondigd en in 2004 gecanceld.
Korte omschrijving van het spel:

BC was to be an action adventure in which the player controlled a tribe of cavemen, building up the tribe's resources while killing bloodthirstily anachronistic dinosaurs.

Snap zelf niet waarom de draad nooit meer is opgepakt, omdat dit toch wel een game met potentie was.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True