Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties
Submitter: Touchdomex

Peter Molyneux heeft via Twitter aangekondigd te vertrekken bij Microsoft en Lionhead Studios. Hij gaat werken bij het nieuwe, nog onbekende 22 Cans. Molyneux heeft games als de Fables, Dungeon Keeper en Black & White op zijn naam staan.

Peter Molyneux - oprichter van Lionhead StudiosPeter Molyneux, die vooral bekend staat om zijn dolenthousiaste uitspraken, slaat een nieuwe weg in zodra Fable: The Journey de deur uitgaat. Mark Webley, mede-oprichter van Lionhead, volgt Molyneux op als directeur van de studio, die eigendom is van Microsoft. Over het nieuwe project van Molyneux, 22Cans, is nog niets bekend. Een whois van het domein toont aan dat het is geregistreerd door de ex-cfo van Lionhead Studios, Peter Murphy. Volgens The Verge is de registrant echter Tim Rance, mede-oprichter van Lionhead. Of het vertrek van enkele veteranen bij Lionhead, vorige week, er iets mee te maken heeft is eveneens niet bekend. Vijf oudgedienden van Lionhead starten met ontwikkelstudio Another Place Productions.

Gisteren uitte Molyneux zich nog zeer kritisch over de gamesindustrie: "We doen hetzelfde dat Hollywood met actiefilms doet; een formule uitwerken en vervolgens uitmelken zonder iets nieuws te verzinnen. Gamers zijn onze fans, wij mogen niet lui zijn. Nu is de tijd om dubbel zo creatief te zijn", om af te sluiten met "Als Call of Duty het enige is waar deze industrie voor staat, dan mag je mij naar het gekkenhuis brengen."

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (47)

"We doen hetzelfde dat Hollywood met actiefilms doet; een formule uitwerken en vervolgens uitmelken zonder iets nieuws te verzinnen. Gamers zijn onze fans, wij mogen niet lui zijn. Nu is de tijd om dubbel zo creatief te zijn", om af te sluiten met "Als Call of Duty het enige is waar deze industrie voor staat, dan mag je mij naar het gekkenhuis brengen."
Maar dat is met Fable toch ook een beetje hetzelfde verhaal, mogelijk een van de redenen dat hij Lionhead verlaat?

Molyneux is duidelijk een man met een visie, die kan hij jammer genoeg niet altijd waarmaken, alhoewel hij een aantal prachtige spellen heeft bedacht.

Ik hoop dat hij die vernieuwende visie doorzet met z'n nieuwe project. :)
Vernieuwende visie?
Ik wordt echt gek van deze man, bijna even gek als ik van die neppe game-analyst Pachter.
Molyneux, het enige wat hij doet is zijn eigen games afkraken, net voordat de volgende uitkomt, soms zelfs eerder. Maar zijn werk bij Kinect was wťl prima, al ben ik benieuw waar het demo jongetje van "Project Milo" is.
Deze vriendelijke man stond aan de voet van Bullfrog, wat onder andere Theme Hospital, Syndicate, Dungeon keeper en de populous reeks heeft gemaakt, simpelweg 4 briljante games.

Project milo was maar een tech demo, puur om te laten zien waartoe Kinect in staat was.

"The project was a tech demo to showcase the capabilities of Kinect and will not be released at retail, despite conflicting reports that the project was an actual game. "
Prima, ik ben het met je eens als je het hebt over zijn bijdrage aan de gamesindustrie.

Hij heeft echter ook games gemaakt die heel veel beloofden en daar weinig van terecht brachten. Mooi voorbeeld was Black & White. Origineel, prachtig, maar niet goed genoeg uitgewerkt. Heeft me veel frustratie gekost. Populous was leuk, zeker de laatste(The beginning, ironisch genoeg), maar daar had je na een korte tijd ook wel weer genoeg van.

Zeer creatieve, experimentele games zijn goed en leuk, maar als de gameplay toch tegenvalt, dan laat het publiek de game gewoon vallen. Neem Spore als voorbeeld, een spel dat gehyped werd en veel van verwacht, maar uiteindelijk bleek het een dodelijk saai spel te zijn.

Als je dan gaat kijken naar games die stoelen op een eeuwenoude, maar gouden formule (shooters; van Doom, Quake en later ook Half-Life, etc), maar waarbij de innovatie ligt in de details, wat is er dan mis? het spelplezier is er blijkbaar toch wel, want de COD reeks is de best verkopende.

Hij wil misschien teveel in ťťn spel. Molyneux' droom van grote, open werelden en falen met B&W, is wel succesvol gebleken in combinatie met shooter-actie: van de GTA-reeks tot de Battlefield-reeks bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door Jeroenimoes op 7 maart 2012 18:15]

Dat ligt meer aan Molyneux grote mond dan aan het feit of de games slecht waren. De spellen waren niet slecht maar worden neergesabelt omdat Molyneux eerst 2 jaar lang gaat lopen blaten dat het OMGWTFBBQ geweldig wordt met dingen die ze 10 jaar later nog niet onder de knie hebben.

Met de spellen an sich is niets mis maar het punt is gewoon dat bij lange na niet de vernieuwingen brachten wat Molyneux 2 jaar lang loopt te zeggen.

[Reactie gewijzigd door Hakker op 7 maart 2012 19:05]

"The project was a tech demo to showcase the capabilities of Kinect and will not be released at retail, despite conflicting reports that the project was an actual game. "
Dat bericht heb ik ook vernomen, maar die "conflicting reports" kwamen ook door Peter zelf... Pachter en hij geven (idd REDSD) kleur aan de game industrie, alleen kan dat ook zonder de meest stomme dingen te zeggen.

Daarnaast vond ik Fable 3 erg tegenvallen, popolous was lachen de hele studio Bullfrog eigenlijk wel, maar wat heeft die man de laatste tijd gepresteerd.
Deze vriendelijke man stond aan de voet van Bullfrog, wat onder andere Theme Hospital, Syndicate, Dungeon keeper en de populous reeks heeft gemaakt, simpelweg 4 briljante games.
En vergeet Populous niet, misschien wel een soort van spirituele voorganger van Black & White. Populous en Syndicate vallen wel onder de beste spellen die ik in mijn jeugd gespeeld heb (ja, ben inmiddels een oude lullo van 30 jaar :))
Project Milo was geannuleerd, ze konden het niet goed toepassen geloof ik.

Ik denk wel dat mensen als Pachter en Molyneux wat kleur geven in de game industrie, of je het eens bent met die mensen of niet.
Het is maar net wat je kleur noemt. Pachter is een hypocriete lul die 0,0 verstand heeft van de gehele industrie en achteraf met elke wind mee waait. Nee die gozer is mijn schaduw niet eens waard laat staan de zogenaamde correcte voorspellingen van die man.

Het is de man die zei dat de Wii zou falen. De beste man ziet de Wii U ook al niet zitten. Hij denkt bv wel dat de PS Vita het wel goed gaat doen ondanks zijn eerdere gezwam dat handhelds geen markt meer hadden nu er smartphones zijn. Ondertussen zijn de week 1 verkopen van de Vita bekend en heeft het welgeteld 2x zo veel verkocht als de 3DS in zijn 2de jaar. Als meneer Pachter dat indrukwekkend noemt dan eet ik mijn werkschoenen op. De weken daarop ga je zien hoe hard de Vita zal kelderen in verkopen. In Japan stellen de verkopen van de Vita al geen barst meer voor. Om je een idee te geven 11K PS Vita's tegenover ruim 75K voor de 3DS. Het verschil is nog groter als die tussen de PSP en de NDS.

Molyneux is ondertussen een compulsieve leugenaar geworden. Bij elk spel van de laatste 15 jaar ofzo gaat het weer. Tijdens het hele traject van de daken schreeuwen van dit spel wordt zo geweldig vanwege belachelijk goeie AI en allerlei andere revolutionaire dingen en vervolgens krijg je een maand voor de release te horen "ja euhm, al die revolutionaire dingen die ik beloofd had.... ja dat zit er allemaal niet in."

Ja Hij maakte goeie spellen en de huidige spellen zijn ook helemaal niet slecht maar hij alle spellen van de laatste 15 jaar ofzo zelf gedoemt te laten falen door elke keer weer zulke uitspraken te doen.
Dan is het toch logies dat die zijn eigen games af deed zeiken, want hij wou er meer mee doen en Microsoft heeft nee gezegd.

Dus dit past bij het vertrek van hem, omdat die zich gebonden voelde om niet meer uit de game kon halen.

Dus in de plaats dat ook ik gek werd van hem, snap ik nu waarom die zo deed en is de kans groot dat die een genie is op games, maar tijd zal leren.
Populous inderdaad, Black & White was verfrissend en God wat heb ik een hoop lol gehad met Dungeon Keeper en alle addons.
Maar nu ga je wel heel kort door de bocht. Mensen worden misschien vaak op het verkeerde been gezet door zijn (over-) enthousiaste uitspraken maar het blijft een goede ontwikkelaar, helaas laat hij zich vaak gek maken door de tientallen miljoenen biljetten die uitgevers in z'n handen duwen en slaat hij net zo vaak de plank mis (wat, tenzij je als ontwikkelaar erg veel geluk hebt onvermijdelijk is) maar uiteindelijk heeft hij behoorlijk wat leuke games gemaakt, en heeft hij meer drijfveer om kwaliteit af te leveren dan de meeste ontwikkelaars. Ben benieuwd hoe iemand als hij het zou doen als semi-onafhankelijke ontwikkelaar, want Microsoft was natuurlijk alleen geÔnteresseerd in zijn X360-exclusives, en het liefst van 't soort dat tien miljoen keer over de toonbank gaat.
Zolang hij maar bezig blijft met games ontwikkelen, en eigenlijk liever nog bij een klein (onafhankelijk?) studiootje in de plaats van eentje die vaart onder de vlag van MS (of welke grote distributor dan ook). Zwaar respect voor deze man.

Off Topic: Word het niet eens tijd om Dungeon Keeper een overhaul te geven? Persoonlijk vond ik het een van de betere en sowieso een bijzonder originele strategy game en mits ze er niet een FPS (auw, Syndicate) van maken en de goede naam vernaggelen is het zeker een nieuwe game waard als je het mij vraagt. Elke keer als ik het nummer Disco Inferno hoor moet ik aan de Jackpot in het casino denken (Dungeon Keeper 2).
Moeten ze eerst de rechten terugkopen van een Aziatische studio die er een MMORPG van hebben gemaakt die eruit ziet alsof het op WC3 engine loopt. youtube

Site van deze "dungeon keeper 3" is te vinden op:
http://dk.91.com/
Ouch, dank voor deze informatie hoewel ik het filmpje schrikbarend vond. Dit is dus wat er gebeurt als een goede naam voor een willekeurig soort game word gebruikt (niet FPS zoals het voorbeeld in m'n eerste post maar dus een MMORPG).

Maar vooral dank aangezien er ergens in de comments een link naar een indie-game gebaseerd op DK, Link En deze ziet er (voor het kleine beetje wat ze er laten zien tenminste) een stuk authentieker uit dan die Chinese MMO blamage...

... ik ben benieuwd wat de heer Molyneux hier van zou zeggen.
Oeh, die WFTO ga ik eens checken :) DK is nogsteeds 1 van mijn favo games allertijde :)
De anti-climax met black&white was bij mij toch redelijk groot, altijd veel verwacht omwille van deze man zijn uitspraken, maar dat sloeg uiteindelijk wel tegen hoe het in de praktijk werkte.

Dungeon keeper en theme hospital daarentegen waren wel games die simpel, maar zeer verslavend, eenvoudig en fijn waren om te spelen.
Ik hoop dan dat hij met het nieuwe bedrijf ook echt weer gaat beginnen aan nieuwe projecten waar gamers weer trots op kunnen zijn.
Fable is en blijft een vette game maar het rolt wel van een aardige helling
De laatste jaren heb ik een beetje een gemengd gevoel bij hetgeen deze man creŽerde.

Ik doel daarmee op het feit dat hij bijvoorbeeld met Fable 2 en Fable 3 tijdens de ontwikkeling altijd 'grootse en vernieuwende' ideŽen had, maar deze naar mijn gevoel altijd maar half uitwerkte en implementeerde omdat hij alweer een nieuw idee voor zijn spel had.

Mischien moet hij zich eens wat meer gaan focussen op het goed uitwerken van de ideŽen die hij heeft ipv het ene na het andere idee toevoegen.

Desondanks heeft hij toch wel enkele mooie speltitels op zijn naam staan :)

[Reactie gewijzigd door ironx op 7 maart 2012 17:47]

Hij heeft wel enigzins gelijk met zijn uitspraken mbt bijvoorbeeld Call of Duty maar zelf heeft ie de laatste jaren ook niet echt dingen toegevoegd die van extreem grote vernieuwende waarde zijn...

- Fable is eigenlijk al sinds deel 1 een teleurstelling omdat beloften niet waargemaakt worden. Leuke games, zeker, maar niet wat beloofd werd.

- Milo & Kate: Werd achteraf opeens een 'tech demo' terwijl hij toch echt zei dat het "real" was "today" en dat het kon en noem het maar op.

- Kinect is van zijn hand, of iig door hem bij MS doorontwikkeld, maar heeft toch nog lang niet gebracht wat het mogelijk had kunnen brengen.

Dat gezegd hebbende: Ik hoop dat ie de rechten op DK3 terugkoopt en een nieuwe Dungeon Keeper gaat maken. Na die teaser in deel2 zit ik al te wachten op 3 :P
ik sluit me hier bij aan.
Precies. Veel geblaat, weinig wol, en dat al vele jaren op rij. Zoals Koot en Bie al zeiden: "wat-ie maakt is niks, maar hij kan er wel erg goeie dingen over zeggen."
Een man met zeer cratieve ideeen. Die soms wel en soms niet goed uitpakken. Maar dat is het risico dat je neemt met het maken van een originele game.

Ik sta volledig achter zijn mening: "We doen hetzelfde dat Hollywood met actiefilms doet; een formule uitwerken en vervolgens uitmelken zonder iets nieuws te verzinnen. Gamers zijn onze fans, wij mogen niet lui zijn. Nu is de tijd om dubbel zo creatief te zijn"

Goede studios die originele games maken worden opgekocht door grote bedrijven die keer op keer de games om zeep helpen in de vervolg versies om maar op een hogere winstmarge te komen. Maar al te graag wil men in de games industrie een vergelijkbaar kartel als dat van de muziek industrie gaan maken met als resultaat: "dure eenheidsworst".

Als het om games gaat houd ik van originaliteit, creativiteit en out of the box denken. Eigenlijk heeft deze man veel te lang bij microschoft gezeten. Miscrosoft en originaliteit gaan gewoonweg niet samen. Microsoft is sterk in zakelijke en werk gerelateerde oplossingen, die moeten geen "risicovolle" creatieve dingen doen.

Zijn vertrek bij Microsoft is een goede zet denk ik. Hij kan zich nu weer bewijzen bij een kleine studio (of keihard onderuit gaan). Met zijn volgende game zullen we hem op zijn waarde voor de nieuwe generatie games kunnen gaan schatten,
yes eindelijk, de man die fable heeft verziekt gaat weg !
sorry dat ik het zo moet zeggen maar ik snap niet hoe hij fable
zo heeft ....nouja laten we het daarbij houden. Kunnen ze nu teminsten black&white 3 maken die gewoon op het orgineel lijkt :D

edit ; moet er wel even bij zetten, hij heeft zeer goeie games gemaakt in het verleden hopelijk gaat ie dat nu ook doen in zijn nieuwe onbekende studio

[Reactie gewijzigd door jacket13 op 7 maart 2012 17:27]

Was Monyleux ook niet (een van) de designer(s) van Fable I? Dan is 't eigenlijk wel zijn verhaal, en echt verzieken kan dus, imho, niet.

[Reactie gewijzigd door Tim_O op 7 maart 2012 20:08]

Beetje een domme reactie. Hij heeft Fable ook gewoon mee gemaakt, en volgens hem was ieder volgend Fable game eigenlijk hoe het eerste spel al had moeten zijn.
Geen ťťn van die games was uiteindelijk echt goed, maar dat doet in dit geval niet ter zake; hopelijk waren het enkel van die extreme casual games omdat MS dat nodig vond.
Als deze man een pionier is, hoe moeten we dan de bedenkers van final fantasy, super mario etc. etc. noemen?
Lionhead stroomt wel leeg, zo.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True