Peter Molyneux: Natal is een 'creatieve goudader'

Inleiding

Peter Molyneux, de man achter games als Black & White en Fable, was een dagje in Nederland. Op het Picnic '09-multimedia-evenement, dat eind september in Amsterdam plaatsvond, gaf hij een lezing over motion sensing in games. Uiteraard mondde de toespraak uit in een verhaal over Natal, de bewegingssensor die Microsoft in 2010 op de markt hoopt te brengen. Molyneux is immers tegenwoordig in dienst bij Microsoft, als creative director van de Microsoft Games Studio Europe, de club die vroeger bekend stond als Lionhead Studios.

Het bleef echter bij een verhaal: Molyneux had geen prototype van de nieuwe controller onder de arm. Die had Kudo Tsunoda bij zich, die de techniek toonde op de Tokyo Game Show. Waar Tsunoda weer stond te springen voor een beeldscherm, concentreerde Molyneux zich op zijn eigen Natal-project: het jongetje Milo. Molyneux kon alleen een video laten zien, dezelfde die hij eerder dit jaar toonde in Los Angeles, toen Natal aangekondigd werd.

Na afloop kon Molyneux wat dieper ingaan op Milo. Zo blijkt het team dat aan deze demo werkt een flinke voorsprong gekregen te hebben. "Vanaf het moment dat ik voor het eerst van Natal hoorde, zijn we aan Milo gaan werken, wat wil zeggen dat we een half jaar voorsprong hadden op andere ontwikkelaars. We hadden de techniek toen nog niet in huis, maar zijn alvast wel het concept uit gaan werken. Sterker nog, we kregen de techniek pas een paar weken voor de E3 binnen."

Peter Molyneux

Sony brengt Move naar pc Nieuws van 1 februari 2011
Fable III Video van 29 september 2010