Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 112 reacties
Submitter: tiefschwarz

Een website zegt vernomen te hebben dat in het najaar van 2010 een nieuwe versie van de Xbox verschijnt, die gebundeld wordt met Project Natal. Het gaat niet om een geheel nieuwe console, maar om een upgrade van de huidige Xbox 360.

Volgens de website 1Up verschijnt Project Natal niet alleen als add-on voor de Xbox 360: de bewegingssensor van Microsoft zal standaard meegeleverd worden met de nieuwe versie van de Xbox, die in het najaar van 2010 op de markt zou komen. 1Up vertelt niets over de bron van het gerucht. Volgens 1Up gaat het niet om een geheel nieuwe console, maar om een opgewaardeerde versie van de huidige Xbox 360. Deze nieuwe versie zou in staat zijn om alle bestaande games voor de Xbox 360 te draaien; ontwikkelaars zouden echter gebruik kunnen maken van de extra 'spierballen' van de nieuwe console, waardoor games er beter uitzien dan op de huidige 360.

Een opgewaardeerde 360 zou het antwoord kunnen zijn op de opmerking van Patrick Soderlund, vice-president van Electronic Arts in Europa, die beweerde dat ontwikkelaars de grens van de Xbox 360-mogelijkheden al bereikt hebben, waar dat bij de PlayStation 3 nog niet het geval is. Met een nieuwe versie van de Xbox 360 zou Microsoft de concurrentie met Sony weer aankunnen. 1Up vergelijkt de lancering van een nieuwe Xbox met die van de Wii, die volgens de website niet meer is dan een GameCube in een ander doosje, voorzien van bewegingsdetectie. Dat is precies wat 1Up ook van de nieuwe Xbox verwacht.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (112)

Meld er dan ook gelijk even bij dat de geruchten met kracht ontkend worden door Microsoft, directe reactie op het bericht van 1UP:

http://www.eurogamer.net/...ports-of-new-xbox-in-2010
Ergens logisch, ze maken verlies op de verkoop van de Xbox. De winst komt uit de spellen. Met de dalende kosten van hardware zouden ze over de periode gezien break-even (of zelfs winst) hebben gemaakt op de hardware. Zakelijk gezien een logischere beslissing.

Een upgrade naar bijvoorbeeld USB3.0 zou logischer zijn. Door het aansluiten van hardware via deze verbinding moet het mogelijk zijn om de xbox toch flink uit te breiden met extra interactiemogelijkheden.

Ze zouden dezelfde problemen kunnen gaan ondervinden zoals met Windows. Door het backwards compatible houden ontstaan de problemen.
vanwege de bc heb ik geen ps3 gekocht maar een xbox360
En nu zit je daar met een machine die wel backwards maar niet forward compatible is ;)
De XBox360 GPU (Xenos) is ontwikkeld door ATi in een periode dat die al bezig waren met hun DirectX10.1 ontwerp. Het zou me niks verbazen als er technieken in de Xenos zijn verwerkt die buiten de DirectX9 specificaties vallen, maar die dus nog niet ontsloten zijn door de spel ontwikkelaars. Of dat ooit zal gebeuren is een tweede, want het kost dan natuurlijk veel meer tijd voor de ontwikkeling van een spel, alsmede veel meer kennis.

De DirectX10 hardware van ATi is feitelijk DirectX10.1 hardware, waarbij Tessellation bijvoorbeeld al gedeeltelijk wordt ondersteunt. Dat was ook de heisa met Assassin Creed, omdat nVidia dwong dat UbiSoft de DirectX10.1 ondersteuning uit het spel sloopte. Dat zorgde er namelijk voor dat het spel iets sneller draaide op een ATi videokaart, en dat kon natuurlijk niet voor een "The Way It's Meant To Be Played" gesponsert nVidia spel. NVidia loopt aardig achter wat DX11 support betreft, maar is duidelijk aan een inhaalrace bezig. De recent uitgebrachte 40nm mobiele GPUs met DirectX10.1 ondersteuning zijn daar een goed voorbeeld van.

Het is tevens mogelijk voor Microsoft om extra rekenkracht aan de XBox360 toe te voegen via de USB2 bus. Het Natal camera systeem bijvoorbeeld kan van extra dedicated chips worden voorzien, die al zeer veel van de AI rekenkracht overnemen, om de gelaatsuitdrukkingen te herkennen.

Ik denk echter dat Microsoft besloten heeft om nog geen XBox720 uit te brengen, maar door Wii achtige uitbreidingen, zoals Natal, de aantrekkingskracht van de XBox360 uit te breiden naar een grotere doelgroep, zoals Nintendo. De huidige economische malaise is nog teveel aan de gang om een nieuwe $500+ console op de markt te brengen, maar een $100 uitbreiding is wel te doen.

En Microsoft vergroot binnenkort de winst op elke verkochte console, als de Valhalla revisie uit komt. Dat is een 45nm versie van de huidige Jasper revisie, en in combinatie met andere verbeteringen, zal dat leiden tot een "XBox360 Slim" editie, zoals dat ook met de PS2 was gedaan. De CPU+GPU combinatie is een duur component van de XBox360, en de verkleining van 65nm naar 45nm, zorgt voor een grote kosten besparing. Tevens kan de voedings adapter verkleint worden, minder koeling nodig, etc.

Een hoop van de geruchten zijn dus gewoon een combinatie van wat met Natal kan worden gedaan, alsmede de aankomende Valhalla revisie, wat zal leiden tot een 'kleinere' uitvoering van de XBox360, maar met exact dezelfde snelheid/specificaties als de huidige versie. De Valhalla revisie zou eind dit jaar uitkomen, en het ziet er dus naar uit dat dit volgend jaar gaat worden. Als er namelijk een nieuw uiterlijk komt, is het voor een fabrikant belangrijk om eerst van de oude voorraad af te komen, en dat lukt ze dus niet voor de aankomende kerst periode, door de recessie. Dus dat wordt dan begin 2010.
Natuurlijk worden deze "geruchten" ontkracht door Microsoft. Dit kan nog wel eens nadelige gevolgen hebben voor de verkoop van de Xbox. Mensen gaan nu wachten op de "nieuwe".
je denkt toch niet dat mensen nog 1,5 jaar gaan zitten wachten als ze graag een xbox willen hebben...
Als ze het nu al zouden bevestigen geld het niet alleen voor de mensen die nu een console willen maar ook degene die dat over een half jaar of een jaar willen.
Ik denk eerder dat ze bang zijn dat meer mensen toch maar een pS3 zullen kopen.
Dan heb je blijkbaar minder kans om met een verouderde console te zitten.

Alleen al door de aankondiging van een nieuwe Xbox raakt de huidige verouderd.
Enkel een cosmetische aanpassing daargelaten, maar als de nieuwe console inderdaad meer spierballen krijgt...
Waar gaan de gameontwikkelaars zich dan op richten mbt nieuwe spellen en blijven de nieuwe spellen wel goed speelbaar op de oude versie? etc.
Dit geeft onzekerheid en is slecht voor de verkoop van de huidige Xbox consoles
Gezien de pletora aan instellingen die PC al heeft.
Is dat voor twee dicht bij elkaar liggende consoles geen probleem.
Ipv van een uitgebreid option scherm.

Is Console detectie en de toegestane en enbled HD-reso van belang.

Maar je krijgt dan een sales keldering van gewone xbox360.
En een overstap naar XboxNatan
Waar 'n deel van Xbox360 ook hun ding vervangen voor een nieuwe.

De Xbox360 sale kan je de natanbox niet zomaar even bij optellen.
Als fabrikant zou ik ook de geruchten tegenspreken. Misschien zit er ergens wel een waarheid in, maar om nu al te zeggen dat dit eind 2010 uit komt.. Misschien wel eerder, misschien later, ze zullen eerst alle test fasen willen doorlopen voor ze iets concreets ervan maken. Als de features waar zijn, misschien klopt de datum wel, maar de featureset niet.
En om het gerucht dan ook niet te veel spotlight te geven een antwoord van MS:

http://blog.seattlepi.com/microsoft/archives/171274.asp
As I reported last week, Project Natal - which allows players to use their bodies to control a game, without a hand-held device - is hardware designed to extend the life of the Xbox 360. The Xbox 360 was released in 2005 and Microsoft is hoping its lifespan will stretch into 2015. The spokeswoman said Natal is not about a new console.
En laat het aub ook maar waar zijn dat ze niet met een revisie van de hardware gaan beginnen! Er zit nog genoeg rek op de levensduur van de huidige Xbox, laat die nog maar even meegaan en nog genoeg nieuwe spellen krijgen!
Elke console krijgt meerdere hardware revisie gedurende zijn levensduur, zo ook al de PS/1 en de PS/2, zelfs de oudere generaties van Atari, Sega, en sony hadden revisies(Atari 2600 Darth Vader, Sega master system Mark II, Nintendo famicom/Snes, Sony PSX)

Hopelijk geven ze de 360 een mooier, degelijker uiterlijk wat het ding wat levensvatbaarder maakt, al zullen ze waarschijnlijk voor goedkopere componenten gaan.
Elke console krijgt meerdere hardware revisie gedurende zijn levensduur, zo ook al de PS/1 en de PS/2, zelfs de oudere generaties van Atari, Sega, en sony hadden revisies(Atari 2600 Darth Vader, Sega master system Mark II, Nintendo famicom/Snes, Sony PSX)
Wat jij onder 'hardware revisie' verstaat is geloof ik weinig meer dan een verkleining van de componenten en een nieuw jasje, wat inderdaad het geval was bij de PS en PS2. In het gerucht van 1Up wordt echter gesproken van 'sterkere' hardware waarmee developers dus 'betere' games kunnen maken. Dat was bij de PS1 en 2 niet het geval, want alle nieuwe games bleven backwards compatible met oudere versies van de console.
Als dit gerucht klopt, gaat daar dus verandering in komen in het geval van de 360. Een heel slechte zet zou ik dit vinden van MS, het schept namelijk alleen maar verwarring als je als consument straks in de winkel moet opletten dat je geen game voor de 'nieuwe' Xbox 360 koopt omdat je een 'oude' hebt. Dit is/was nou net een groot voordeel van een console over een pc wat ze hiermee teniet zouden doen.
Een alternatief is dat nieuwe Xbox 360 games bij het opstarten of installeren kijken welke hardware revisie de console heeft en aan de hand daarvan de zwaardere content wel of niet meenemen. Dit maakt de zaak voor developers echter niet gemakkelijker, want ook voor hen is het voordeel van een console t.o.v. een pc juist de uniformiteit van de hardware.

[Reactie gewijzigd door PhWolf op 16 juni 2009 12:44]

Ik hoop ook dat ze niet gaan beginnen met revisies van de hardware gaan beginnen want dat zou veel negatieve kritiek opleveren denk ik. Het zou dan ook meer op een pc beginnen lijken omdat je bij een pc ook om de zoveel jaar toch verplicht bent om nieuwe hardware te kopen voor de nieuwste spellen toch nog deftig te kunnen draaien.
De Xbox moet zowiezo vooruit. Blijkbaar heb je de Sony games niet gezien voor dit jaar, de xbox is een vorige generatie console aan het worden. Ik ben nu wel een beetje een graphics whore maar het valt me echt op dat ik de laatste tijd bijna enkel PS3 exclusives koop omdat multiplatform games qua graphics zwaar onderdoen op de exclusives. Laat de gameplay van de meeste PS3 exclusives dan ook nog eens top te zijn, dan weet je wel dat een 360 aan een revisie toe is. Als PS3 eigenaar hoop ik dus echt dat er een revisie komt want dat komt mij ook enkel maar ten goede, meer multiplatforms van hoge kwaliteit.
Volgens deze site komt er geen speciale versie volgend jaar, maar een versie zoals bv de elite

http://news.teamxbox.com/...10-We-Tell-You-the-Truth/
Het ziet er allemaal heel prachtig uit, maar... het heeft er de schijn van dat op z'n minst een gedeelte ervan mooier wordt voorgedaan dan het is. Vanuit het standpunt van de camera lijkt het alsof Milo Claire aankijkt. Dit kan echter niet waar zijn, want op een 2d scherm blijven personen op het scherm dezelfde richting opkijken, waar de kijker zich ook bevindt.

Zie voor meer uitleg: http://www.youtube.com/wa...aUhsrM0sA&feature=related

Ik denk niet dat he volledig fake is, maar het wordt mooier voorgedaan dan het is. Het begin van het filmpje doet me trouwens denken aan (oudere) chatbots. Als die een opmerking niet begrijpen herhalen ze die soms als vraag. "I must admit that I am nervous". "Are you nervous? I don't believe you are".

De dialoog moet gescript zijn, zo'n systeem komt niet zelf op het idee om met water en visjes te gaan spelen. Het lijkt ook net een soort geavanceerde mini-game. "I've got everything we need." Dat klinkt zeker niet spontaan.

Computers hebben op dit moment extreem veel moeite om gesproken taal dat niet over een zeer gelimiteerd onderwerp gaat te verstaan.

Allereerst is er een fonetische drempel, waarbij de mogelijkheid bestaat dat de geluidsgolven niet goed geïnterpreteerd worden. (probeer eens Speech Recognition in Windows Vista/7 en je zult zien dat het nog wel eens fout gaat op dit punt)

Het is zeker zo moeilijk om bij iets complexere zinnen de syntax correct te ontleden. Het is namelijk vrijwel onmogelijk om de semantiek(betekenis) te bepalen, al was het alleen al dat deze zwaar sociaal en cultureel geladen is.

Eis ik dat Natal in de eerste alfa-versie gelijk volledig functioneel is? Zeker niet. Kijkers van de clip moeten echter niet de illusie krijgen dat de gebeurtenissen erin allemaal spontaan zijn en dat je ieder willekeurig gesprek met Milo aan kunt knopen. Dat kan namelijk niet het geval zijn.
Waarom dit gezeur over een 'nieuwe XBOX' (ja, daar gaat het bericht over ;) )
Wat veel belangrijker is, is die Natal! Artificial Intellegence op dit niveau is werkelijk amazing ALS DIT ECHT WAS. Trek deze lijn maar eens door naar games; de volgende Zelda (niet dat die er is voor de XBOX) zal dan echt geweldig zijn!
Natal is geen AI. Natal is video- en audioanalyse. Natal gaat alleen over wat de persoon voor de TV doet. Alles wat er op het scherm gebeurt en uit de speakers komt heeft niks te maken met Project Natal.
1Up vergelijkt de lancering van een nieuwe Xbox met die van de Wii, die volgens de website niet meer is dan een GameCube in een ander doosje, voorzien van bewegingsdetectie.
Ik vind dit wel een beetje denigrerend gesproken over de Wii, het is m.i. toch een heel nieuw concept, zeker met de gedachte de niet-gamer aan te spreken. Het lijkt me dat deze 360+ niet een andere doelgroep gaat hebben dan de normale 360.
een hoop mensen zijn heel kortzichtig. en dat komt deels door wat Sony en MS hebben gedaan met compleet andere (zelfs drastisch andere) architecturen.

MS: de xbox was een Pentium III, het werd niets minder dan een triple-core PowerPC (funny eigelijk, Apple switches van powerpc -> intel, MS doet voor hun console precies het omgekeerde)

Sony: de PS2 was een powerpc/mips ding, en ze gingen naar iets wat we nog niet eerder hadden gezien met de Cell CPU.

Dan komt doorbouwen op dezelfde architectuur ( met een hogere kloksnelheid ) -> een custom PowerPC en iets meer 'beef' op de GPU (custom ATi GPU - Flipper) over als karig. Terwijl Nintendo eigelijk alleen maar kiest voor zekerheid en stabiliteit. Met de PS3 was er welliswaar niet zoveel mis ( maar die werd dan ook forse tijd later gelanceerd ) maar de Xbox 360 was 1 groot rampenfeest met red-circles of death, krassende DVDs en andere problemen. (en beide problemen spelen nog steeds in enige mate).

Doet de Wii nu echt onder voor de rest? Ja, want geen HD ( en dat willen we graag ), Nee, want het geeft leuke gameplay.

Ik hoor wel eens het argument : het ding komt alleen onder het stof bij feestjes. Maar ik merk, en volgens mij is dat ook onderbouwd door echte cijfers, dat een hoop mensen (en ikzelf) dat ding iedere dag wel aan hebben. Misschien geen hardcore games (alhoewel ik CoD 5 tamelijk grijs speel op de Wii, en JA ik heb een 1080p scherm), maar games non-the-less.

de wii heeft min of meer z'n eigen casual gamer doelgroep, terwijl iedereen hier de wii weegt op de weegschaal van de hardcore gamer. (die uiteraard de vetst graphics in HD, de meest ultieme Dolby HD soundtrack en de meest UBER controlls wil). de beroemde appels en schroefjes met elkaar vergelijken.
de beroemde appels en schroefjes met elkaar vergelijken.
Appels met peren vergelijken!
Schroefjes ... :+
waar slaat dat nou weer op? een upgrade van een console , dat vind ik eigenlijk wel behoorlijk slecht , je gaat toch geen upgrade uitbrengen 8)7

maak er dan een nieuwe van, xbox360 v2 :P xbox360 720 whatever

ontwikkelaars zouden echter gebruik kunnen maken van de extra 'spierballen' van de nieuwe console, waardoor games er beter uitzien dan op de huidige 360.

dus nu krijgen we 2 deling in de xbox360 , :?
Microsoft kan dat ook verbieden. Ze kunnen wel de nieuwe Xbox zoveel power meegeven dat deze alle games in 1080p zou kunnen draaien bijvoorbeeld (valt ook wel onder 'beter uitzien').

Wellicht wil Microsoft echter wel de concurrentie een hak zetten door een DirectX 11-compatibele console uit te brengen. MS was te vroeg met de 360 om in DirectX 10 mee te gaan en dat heeft ze heel wat support voor Vista gekost. Sony is nog beperkt tot DirectX 9, en Nintendo's hardware zit zo buiten de standaardopvatting van een GPU dat daar moeilijk een DirectX-versie aan te hangen is (maar zeker lager dan 9). Bovendien zou Project Natal eigenlijk al Nintendo's munitie wegnemen.

Stel dat deze in 2010 uitkomt dan is het gat in releasedatum tussen de 360 en deze groter dan tussen de Xbox 1 en de 360. Zo onverwacht is het dus niet.
is Direct X geen op Windows gebaseerd systeem?
Ik dacht altijd dat het vrijwel onmogelijk is om het ergens anders op te gebruiken laat staan in de ps3 (natuurlijk de emulators ed kunnen dat wel maar zonder goede prestaties)


Iemand wat duidelijkheid voor mij?

Ontopic: Verder gaat het waarschijnlijk om een update dat ervoor zorgt dat je geen externe hardware moet aansluiten om Natal mogelijk te maken... Ik vermoed dat wanneer je een losse natal koopt je gewoon een klein extern boxje aansluit die weer de camera verbind met het systeem...

Ik vind het lastig om te geloven dat MS een nieuwe console uit gaan brengen terwijl ze dit systeem showen op een normale Xbox360

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 16 juni 2009 12:14]

Iemand wat duidelijkheid voor mij?
Hij blaat maar wat met z'n directx. DX is niets meer dan een systeem om functies die je hardware allang al kon op een makkelijkere manier aan te spreken. DX kan niets meer of minder dan OpenGL, alleen krijg je er een SDK bij en een API die meer dingen voor jou automatiseert.
Consoles van Sony en Nintendo hebben niks met DX te maken. Wat de DS doet weet ik niet, maar de PS3 draait gewoon op OpenGL.
Verder maakt het niks uit of de 360 op DX 9, 10 of 11 draait. Het gaat om de programmeerskills van degene die het spel maakt, een API zal je daar niet mee gaan helpen. Sterker nog, ik heb het idee dat DX developers lui maakt en ze geen moeite meer doen om te optimaliseren, en je daardoor juist trage rotzooi krijgt die met een andere API sneller zou zijn geweest.
Als ik je reactie zo lees ben jij degene die aan het blaten bent. De eerste paar zinnen kloppen nog wel, maar daarna gaat het bergafwaarts.
DX kan niets meer of minder dan OpenGL, alleen krijg je er een SDK bij en een API die meer dingen voor jou automatiseert.
Direct3D (want laten we daar even op concentreren, OpenGL is ook slechts een 3D rendering API dus het heeft niet veel nut om dingen als DirectInput en DirectSound erbij te halen, en bovendien is Direct3D het enige DX component dat op de 360 aanwezig is) automatiseert net zo weinig als OpenGL. Het zijn beide API's die vrijwel hetzelfde doen. Je opmerking dat D3D niets meer is dan een systeem om de hardware (indirect) aan te spreken is dan ook correct, maar vervolgens kom je met de paradoxale opmerking dat "de PS3 op OpenGL draait". Feitelijk geldt voor OpenGL namelijk precies hetzelfde. Op beide platforms kun je overigens de API's links laten liggen en direct met de hardware communiceren, wat de meeste developers ook zullen doen zodra ze wat meer ervaring met de hardware krijgen.

Echter, wat meestal bedoeld wordt met "er zit DX9 hardware in platform X" is dat de hardware bepaalde features ondersteunt die door de D3D9 API aangesproken kan worden. Het heeft op zich weinig nog met Direct3D te maken, maar meer met een classificering van een featureset. Wat dat betreft maakt het dus weldegelijk uit of de Xbox 360 DX9 of DX11 "draait". Het moge duidelijk zijn dat de DX11 features niet supported zijn op de 360.
Sterker nog, ik heb het idee dat DX developers lui maakt en ze geen moeite meer doen om te optimaliseren, en je daardoor juist trage rotzooi krijgt die met een andere API sneller zou zijn geweest.
Goh, hoe kom je aan dat idee? Heb je überhaupt ooit zelf eens iets ontwikkeld op basis van de Direct3D API? Want je opmerking slaat werkelijk kant noch wal. Direct3D is geen 3D engine waar je niets meer aan hoeft te doen. Het enige wat het kan is de GPU instrueren om driehoeken te tekenen, instellingen te doen en resources te managen. Als je denkt dat Direct3D alles uit handen neemt zit je er falikant naast. Voor efficiente rendering zul je zelf moeten bepalen welke objecten potentieel zichtbaar zijn, zelf de commando's zo moeten batchen zodat ze efficient achter elkaar uit te voeren zijn zonder alteveel statechanges tussendoor (dus je moet polygonen gaan sorteren op dingen als materiaaleigenschappen e.d.), en zelf je resources in moeten streamen op het juiste moment. Op het moment dat je dat niet doet heb je het niet meer over frames per seconden maar over seconden per frame. Je moet er dus wel aandacht aan besteden. En met OpenGL is het verhaal echt niet anders.
Het gaat niet om de software SDK, maar om de mogelijkheden van de hardware. De Xbox 360-hardware kan de volledige API van DirectX 9 gebruik maken, en niet de features van DirectX 10.

DirectX 11-hardware heeft nieuwe features als tesselation, die niet efficient met DX9 en DX10-hardwaree kon worden gedaan. Daarom zou het voordelig zijn voor Microsoft om een nieuwe console uit te brengen die deze hardware wel heeft, omdat het de concurrentie voorbij zou blazen.

Microsoft kon geen DX10-hardware in de 360 stoppen omdat men daar simpelweg niet klaar voor was. Toen is de 360 uitgerust met DX9-hardware, en dus ook een API die Direct3D 9-compatible was. Als de hardware wel geschikt was voor DX10, dan had DX10 als API meegeleverd kunnen worden en was DirectX 10 wellicht beter van de grond gekomen. Nu heeft MS de kans om met DX11-compatible hardware uit te komen, om zo niet alleen de concurrentie technologisch verder voor te zijn, maar ook om het DX11-platform in Windows Vista en Windows 7 te kunnen promoten.

"DirectX" is meer een aanduiding van de functies van de hardware dan met welke API er naartoe wordt geprogrammeerd. Je zou het ook kunnen hebben over OpenGL 2.1 en 3.0, maar dat komt op hetzelfde neer.

[Reactie gewijzigd door DCK op 16 juni 2009 18:29]

DirectX wordt gebruikt in Windows en in iets aangepaste vorm op de Xbox (DX 8 ) en Xbox 360 (DX 9 + paar nieuwe features). De PS3 gebruikt een andere API (dacht OpenGL) maar 'is van het niveau' DirectX 9, want de GPU in de PS3 is gebaseerd op de GeForce 7800GTX.

[Reactie gewijzigd door DCK op 16 juni 2009 12:25]

Nou ja je kan beter zeggen dat Direct X het antwoord van MS was op OpenGL
In hoeverre het vergelijkbaar is kan ik niet zeggen

Nemen ze bij OpenGL ook bijvoorbeeld geluid mee oid?

Dat de PS3 gebaseerd is op een GF hoeft natuurlijk niks uit te maken al had Sony een eigen API gemaakt hadden ze alsnog een GF kunnen gebruiken :S die API is alleen voor de communicatie tussen hard en software

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 16 juni 2009 12:48]

Direct3D was het antwoord op OpenGL, DirectX is zoveel meer
DirectX heeft de markt zo makkelijk kunnen veroveren doordat het een goede alles in 1 oplossing is een producenten geen eigen ondersteuning meer moesten ontwikkelen (zoals in het Dos tijdperk)
Dacht voor het geluid OpenAL (Open Audio Library), denk da OpenGL (Open Graphics Library) enkel voor beeld is
Directx is in het leven geroepen door microsoft om ontwikkelaars een tool set te geven zodat ze meer kunnen concentreren op het maken van hun software ipv veel tijd kwijt te zijn aan het ondersteunen van alle soorten drivers... ( dan bedoel ik op vlak van audio graphics en networking ).

in de oude games moest je speciale methodes toepassen als je een sound blaster had of een apparte sis audio chip. zelfde als je een nvidia kaart of een een voodoo5 in je pc stopte.

met directx was de software maker verlost van dit probleem.

directx verzogt de aansturing van de hardware zodat alleen nog gekeken moest worden naar de eigen software en hardware afhandelingen onderwater werden afgehandeld voor je.

Dit is pas met directx 7 pas echt begonnen te lopen daarvoor met windows 95 / 98 waren de directx headers nog niet optimaal.


maar dit is dus eigenlijk wat directx voor zorgt .... het aansturen van hardware.
je geeft aan dat je kleurenkaart een wormhole tekent... je geeft je directx code in ... en je hoefd niet na te kijken hoe verschillende kaarten deze techniek op hardware niveau uitrekend en weergeeft.

OpenGl is allen graphics... dit wordt nog steeds wel ondersteund, maar om geluid weer te geven ben je dan nog wel afhankelijk van andere technieken... een veel gebruikt alternatief op audio is dan dus ook OpenAl.

[Reactie gewijzigd door shadow_tj op 16 juni 2009 22:39]

Volgens mij een 7900GTO/GTX hoor ;) dat weet ik niet 100% zeker maar die kaarten heb ik gehad en altijd trots lopen vertellen dat ze omgebouwde broer in de PS3 zit (of is het dan een zus als die is omgebouwd?)
ze hebben toch al eens een upgrade gemaakt? de Elite?
Dit was niet echt een interne upgrade. De Elite onderscheidde zich door het toevoegen van een HDMI poort(nu aanwezig op elke nieuwe xbox) en de 120 GB HDD.

Als ik op mijn Pro een 120 GB zet is het eigenlijk een witte 360 Elite.

Zouden ze er een snellere processor of videokaart inzetten, dan zou het een échte upgrade zijn.
De Nintendo DS doet toch precies hetzelfde?

Ook heeft de playstation 2 behoorlijk wat verandering gehad door z'n tijd heen.
Waarom geen upgrade... Je hoeft het toch niet te kopen?
Ik gok dat als dit niet als een los pakket komt voor de 360 zal het geen succes hebben
Daar sluit ik me bij aan. Zeker als de Xbox360 2.0 niet wezenlijk verschilt van de huidige Xbox, zullen veel mensen de investering niet doen. Als dit pakket los uitgebracht wordt, is het waarschijnlijk makkelijker om mensen over de streep te trekken, en ze deze add-on te laten kopen.

Voorwaarde is dan natuurlijk wel dat Natal niet afhankelijk is van de eventuele hardwareverandering in de nieuwe xbox.
Er zijn al miljoenen mensen met een XBOX 360 als MS nu een compleet nieuwe console gaat uitbrengen moeten de consumenten opnieuw 300dollar gaan uitgeven, aangezien er zo'n wereldwijde crisis is (....) hebben veel consumenten daar geen zin in en zal die nieuwe console niet zo vlotjes verkopen. Daarom geven ze een upgrade ipv een nieuwe console, een compleet nieuwe speelervaring voor veel minder geld (als je al een XBOX 360 hebt). Dat is wat ik er van denk natuurlijk. ;)
ook als los pakken en ook een Xbox die meer detail van een spel kan laten zien ipv de oude. dus niet verschillende games voor de xbox 360

zie het als de pc

Graphics detail: medium / hard

Natal wordt ook niet geintergreerd. maar mee geleverd

[Reactie gewijzigd door Proxx op 16 juni 2009 12:50]

De beelden van Milo zijn niet ingame, maar pre-rendered. Het is dus allemaal geacteerd. Dit zien we wel vaker bij vroege productpresentaties van Peter Molyneux. In hoeverre de interactie tussen de AI en de speler daadwerkelijk wordt doorgevoerd valt dus nog te bezien.
Hoe verklaar je dan het volgende artikel?
http://www.eurogamer.net/...lyneux-and-milo-interview

PM heeft allang toegegeven dat er delen gescript waren, zoals hij zelf zegt, als ze een AI hadden die ZO goed is, dan hadden ze er wel wat andere dingen mee gedaan.
Maar er was wel degelijk een werkende versie op de E3 aanwezig.
Hoe verklaar je dan het volgende artikel?
http://www.eurogamer.net/...lyneux-and-milo-interview
De man is zelf bezig met het project, hij zal het zeker zelf niet de grond inboren.
Dat doen anderen wel Molyneux kennende. :)
PM heeft allang toegegeven dat er delen gescript waren, zoals hij zelf zegt, als ze een AI hadden die ZO goed is, dan hadden ze er wel wat andere dingen mee gedaan.
Molyneux claimed te vaak wonderen welke achteraf de verwachtingen niet aankunnen. Natal zou niet het eerste mislukte project zijn van hem en wellicht het einde van Molyneux's faam (Meneer heeft wel eens wat goeds gemaakt) kunnen worden als dit project ook flopt.
Maar er was wel degelijk een werkende versie op de E3 aanwezig.
Een werkende versie van een pre-rendered filmpje wel. ;)
Als ze nu iemand uit het publiek hadden geplukt was het tenminste nog enigzins betrouwbaar overgekomen (voor zover dat kan), nu stond er zo'n actrice voor dat schermpje op de E3 net als bij de show van Jimmy Fallon (of hoe hij ook heet)!
Dat was ook zo gemaakt dat het té duidelijk was.
Meestal is het wel handig als je een link aangereikt wordt dat je er dan ook daadwerkelijk wat mee doet. Als je dat gedaan had, dan had je kunnen lezen dat Ellie, een reporter voor Eurogamer(een van de betere overigens) daadwerkelijk een hand-on ervaring met Milo had gehad. Dus ja, een werkende versie en geen pre-rendered filmpje.
Molyneux claimed te vaak wonderen welke achteraf de verwachtingen niet aankunnen. Natal zou niet het eerste mislukte project zijn van hem en wellicht het einde van Molyneux's faam (Meneer heeft wel eens wat goeds gemaakt) kunnen worden als dit project ook flopt.
Wel eens wat goeds gemaakt?? Molyneux is verantwoordelijk voor sommige van de beste games ooit gemaakt. En ja, hij belooft helaas wel eens wat meer dan hij uiteindelijk waar kan maken. Schept hij af en toe te hoge verwachtingen? Ja. Flops en mislukte projecten? Zoek de reviews van zijn games maar eens na, die scoren allemaal bovengemiddeld.

Ik weet dat je een ietwat kleine aversie tegen MS en alles wat er mee te maken hebt, maar een klein beetje objectiviteit zou je af en toe sieren.

[Reactie gewijzigd door ocmerius op 16 juni 2009 21:03]

Meestal is het wel handig als je een link aangereikt wordt dat je er dan ook daadwerkelijk wat mee doet..
Ik bepaal zelf of ik de link gebruik, ik reageer alleen op de vraag: "Hoe verklaar je dan het volgende artikel?".
Dat Molyneux een project waaraan hij zelf werkt niet gaat afkraken. Alles met betrekking tot dat interview is louter positief en er is niets objectiefs aan dat interview. Hands-on ervaring, met hoeveel mensen voor of achter haar/de schermen? Nee, dat zie je niet he?
Ik denk dat eurogamer volledig in de maling is genomen en MS nog helemaal niet zover is!
Wel eens wat goeds gemaakt?? Molyneux is verantwoordelijk voor sommige van de beste games ooit gemaakt.
Oei, ik dacht bijna een eigen mening te hebben.
En ja, hij belooft helaas wel eens wat meer dan hij uiteindelijk waar kan maken. Schept hij af en toe te hoge verwachtingen? Ja.
Zijn we het toch ergens eens met elkaar. Zou dit niet te hoog gegrepen zijn? Geef toe, het zou kunnen want Molyneux heeft de reputatie. Maar iig bedankt voor de bevestiging.
Flops en mislukte projecten? Zoek de reviews van zijn games maar eens na, die scoren allemaal bovengemiddeld.
Met reviews veeg ik mijn kont nog niet eens af, ik bepaal zelf wat ik goed vind!
Maar hierboven zeg je wel zelf dat hij hogere verwachtingen schept dan hij kan waarmaken, maakt dat zijn spellen dan niet minder volgens jou? Is een project dan niet mislukt/geflopt? Of noem je het een succes ondanks dat niet voldaan wordt aan de verwachtingen?

[Reactie gewijzigd door OPSLAGHOND op 16 juni 2009 21:25]

Molyneux heeft zelf toegegeven dat Milo momenteel nog geen gesproken tekst verstaat, laat staan begrijpt. Hij kan enkel reageren op bepaald intonaties. Bovenstaand filmpje is dus volledig geacteerd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True