Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 86 reacties

Op de Gamescom-conferentie in Keulen heeft Microsoft achter behoorlijk streng beveiligde deuren een testversie van zijn bewegingsgevoelige controller Natal opgesteld. Natal-teamleider Kudo Tsunoda is naar Keulen gehaald om een select gezelschap genodigden te laten ervaren hoe het voelt om met handen en voeten te gamen. Behalve de pers - waaronder Tweakers.net - was ook een afvaardiging van de Nederlandse ontwikkelaar Triumph Studios uitgenodigd om aan de slag te gaan.

Tsunoda herhaalde in grote lijnen wat hij al bekend had gemaakt tijdens de onthulling van van Project Natal tijdens de E3 van dit jaar. Microsoft wil de bediening van de Xbox 360 versimpelen omdat die volgens Tsunoda intimiderend kan zijn voor spelers de niet gewend zijn met de standaardcontroller om te gaan.

Hoewel gamers zich het wellicht niet kunnen voorstellen, kan een controller met tien knoppen en twee joysticks een 'beangstigend' ding zijn voor bijvoorbeeld kinderen en ouderen. Dit betekent overigens niet dat Microsoft met Natal alleen die groepen op het oog heeft; de nieuwe controller moet ook iets nieuws bieden voor de hardcore gamer.

Volgens Tsunoda is er nog een ander voordeel aan Natal. Het ziet er volgens hem leuk uit om iemand voor de tv te zien bewegen om een spel te bedienen. Dat zou niet het geval zijn bij iemand die een traditionele controller vasthoudt, omdat dan nauwelijks te zien is wat iemand precies doet. Natal zorgt er volgens Microsoft zo voor dat ook anderen willen spelen.

*Game on!

Na het praatje van Tsunoda was het tijd voor actie met Ricochet, het spel dat ook op de E3 al te zien was. Deze game is, net als de meeste testgames die Microsoft maakt, ontwikkeld op basis van de Unreal-engine, al is dat aan Ricochet niet direct af te zien. In het spel moet je een bal slaan en daarmee een stapel blokken wegwerken door ze te laten omvallen. Als je een blok raakt, komt de bal terug gestuiterd, en soms komen er ineens meerdere ballen tegelijk op je af. Het is de bedoeling dat je de ballen met je hele lichaam tegenhoudt. Koppen levert bonuspunten op, net als extra hard slaan.

Wat direct opviel , is dat er geen calibratie nodig is als een nieuwe speler voor de camera plaatsneemt. De speler wordt direct herkend en Natal geeft direct de juiste omvang van het lichaam weer. De nieuwe speler kan dan ook meteen aan de slag.

Project Natal

Lees ook de gebruikersreviews

Populaire gebruikersreviews

Alle gebruikersreviews over:


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (25)


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True