E3: Microsoft toont controllerloos gamen met 'Project Natal'

Microsoft heeft tijdens zijn E3-briefing een gesture controller voor de Xbox 360 aan het publiek getoond. Het apparaatje herkent via zijn camera niet alleen lichaamsbewegingen, maar maakt met zijn microfoon ook stembesturing mogelijk.

Project NatalDe 'Project Natal'-addon, die een eigen processor en software aan boord heeft, moet onder of bovenop de televisie geplaatst worden. De geïntegreerde beeld-, afstands- en geluidssensoren maken het volgens Microsoft mogelijk om spellen en gebruikersinterfaces van de Xbox 360 zonder controller te bedienen, een wens die bij een groot deel van de bevolking zou leven. De camera 'ziet' volgens Microsoft afzonderlijke rgb-kanalen en is in staat om lichaamsbewegingen in 3d in realtime te herkennen. De multi-array-microfoons en de software in de Project Natal-addon zouden niet alleen in staat zijn om losse woorden te herkennen, maar ook korte zinnen kunnen 'begrijpen'.

Hoewel Microsoft nog geen concrete games of applicaties aankondigde die de techniek volledig benutten, liet de softwaregigant al wel enkele techdemo's zien. In het Ricochet-demo was een dame te zien die met bewegingen van armen en benen haar avatar aanstuurde, die op zijn beurt ballen kon terugslaan. Volgens Microsoft zou de Project Natal-hardware voldoende krachtig zijn om ook multiplayer-games mogelijk te maken. Tijdens de Paint Party-demo werd een virtueel stuk linnen 'beschilderd' door via lichaamsbewegingen emmers verf op het doek te werpen, terwijl via de stem verschillend schildersgereedschap kon worden geselecteerd. Hoewel de demo's een goed beeld gaven, leken de 'vertaalde' lichaamsbewegingen nog niet altijd even soepel.

De meeste indruk maakte echter de Project Natal-demonstratie van spelontwerper Peter Molyneux, op de Xbox 360 bekend van de Fable-serie. In zijn demo liet hij zien hoe de nieuwe controllerloze interface het mogelijk moet maken om spelers intiemer te laten communiceren met een spelkarakter. Zo maakte een menselijke speelster voor een virtuele persoon waar zij mee communiceerde een tekening die door de camera werd ingescand. De software herkende het lijnenspel en liet het spelkarakter hier vervolgens op reageren. Ook reageerde het spelfiguur op verschillen in de toonhoogtes in de stem - iets wat kan wijzen op emoties - en volgde hij de ogen van de menselijke speler. Volgens Molyneux biedt nieuwe hardware als de Project Natal-addon voor zowel spelontwikkelaars en spelers geheel nieuwe mogelijkheden.

Microsoft liet tijdens de E3-briefing ook nog enkele 'trucs' zien voor het bedienen van de Xbox 360-interface. Zo kan door het bewegen van de handen door een filmverzameling worden gebladerd en kan de camera via gezichtsherkenning de juiste Xbox Live-gebruiker en bijbehorende avatar selecteren. Microsoft liet weten dat de addon met zowel bestaande als toekomstige Xbox 360-consoles zal werken, maar aangezien de softwaregigant nog geen prijzen, releasedatum en zelfs nog geen definitieve naam heeft genoemd, kan een marktintroductie nog wel enige tijd op zich laten wachten.

Uiteraard moeten ook nieuwe games worden geschreven en de software voor de Xbox 360 deels worden aangepast. Microsoft noemt Project Natal dan ook een concept voor de toekomst. Aan de andere kant liet een soms overenthousiaste Steven Spielberg tijdens de Microsoft-presentatie weten dat hij werkt aan spelconcepten met 'controllerloze' bediening. Eerder was de filmguru al betrokken bij Boom Blox, een concept waarbij de destijds vernieuwende WiiMote-controller werd gebruikt.

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

01-06-2009 • 22:57

123

Lees meer

Project Milo mogelijk geschrapt
Project Milo mogelijk geschrapt Nieuws van 23 september 2010
Project Natal
Project Natal Video van 21 augustus 2009
Video Project Natal
Video Project Natal Nieuws van 7 augustus 2009
E3: Screenshots Halo 3: ODST
E3: Screenshots Halo 3: ODST Nieuws van 2 juni 2009

Reacties (123)

123
110
26
10
0
0
Wijzig sortering
De keuze voor microsoft om meer de "wii-markt" aan te spreken iets eigenlijk niet meer dan logisch.
In het begin waren het vooral oude xbox spelers die een xbox360 kochten, en dat waren echte hardcore gamers, dit veranderde maar weinig, en dat had microsoft ergens in 2008 ook door.
Toen werd er namelijk begonnen met de avatars en de nieuwe layout. Dit werd absoluut niet gedaan om hardcore gamers te trekken, die hadden ze al, dus waarom daar nog moeite voor doen? Dit werd puur gedaan om Wii spelers naar de xbox360 te halen, en er een echte familie platform van te maken.
Marketingtechnisch te begrijpen, maar ik als hardcore gamer voelde mij een beetje in de steek gelaten door Microsoft, het bedrijf waar ik al vanaf de xbox bij game...

Nu zijn ze dus zo ver dat ze ook de Wii controller nadoen, en nog heel veel meer.
Natuurlijk allemaal mooi, en innovatief, maar precies om dezelfde soort controller zijn de hardcore gamers al snel weggegaan bij de wii. Want gamen blijft, en elke hardcore gamer zal het met mij eens zijn, iets dat je rustig wil doen met een controller..

Dus wederom moet ik vaststellen dat Microsoft de "Wii-markt" weer verder wil overnemen, natuurlijk weer volledig te begrijpen, want hoe meer mensen hoe beter. Maar wederom voel ik mij als hardcore gamer in de steek gelaten. De Wii heeft voor mij al bewezen dat met je hele lichaam bewegen leuk is voor een uurtje, maar niemand kan mij wijsmaken dat dit de nieuwe norm word op Lanparty's, het zou wat worden zeg :p

En om nog even verder te "zeuren", waarom komen maar de helft van de dingen in de EU uit? Ik had graag een Videostore gehad, of een 1 tegen 100 , maar dit zit er om mij onbekende reden niet in..

Maar om niet geheel negatief af te sluiten, ik ben wel blij mijn moeder nu niet meer een hele console hoeft te kopen om iets leuks te proberen (WII), maar gewoon een apparaatje hoeft te hebben om de nieuwe hype uit te proberen :+
MS heeft in zn press conference de Videostore (1080p!!) aangekondigd voor Nederland ;)

[Reactie gewijzigd door Thrace Grumble op 23 juli 2024 22:24]

Van wat ik er had begrepen kwam dit alleen naar de VK en Ierland...

Maar dan vraag ik mij weer af, hoe gaan ze dat streamen dan?
Ze zeiden specifiek, geen wachten, geen dvd, gewoon direct spelen.
Maar dan vraag ik mij of er geen * moest staan met dat je minstens 20 mb/s aan internet moet hebben om 1080P te halen.

En nog beter, ze zeiden dat het mogelijk was, niet dat het voor iedereen mogelijk was ;)
Zoals de techdemo van peter molyneux toont hoeft het niet allemaal zwaaien en staan en springen zijn. Men kan emoties aflezen of kleine bewegingen die je intuitief maakt aflezen (ik denk aan meebewegen bij racing games).
Denk allemaal niet zo zwart/wit.
Exact! Ik heb hier nog niemand horen noemen dat een combinatie van beiden wellicht ook mogelijk kan zijn.

Want kijk bij de Wii heb je enkel de WiiMote (en de nunchuck, okay).

De Natal wordt echter ook een toevoeging: dus wie zegt dat deze de gehele gameplay zou moeten vervangen?

Denk bijv aan racen: racen met je controller, terwijl Natal je hoofd trackt voor het gezichtsveld.

En zo zijn er nog wel meer combinaties te bedenken van gamen met de controller, en Natal erbij.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 69767 op 23 juli 2024 22:24]

Hoe je het ook gaat bekijken, het komt er altijd op neer dat je op de 1 of andere manier je lichaam moet gebruiken om te spelen. En dat zal op zijn minst even wennen zijn.
Het kan natuurlijk een gigantische verbetering zijn als het minimaal gebruikt word, dus inderdaad voor het gezichtsveld en waar je naartoe kijkt, en spraakherkenning en zelfs emotieherkenning heeft ook vele mogelijkheden.

Maar het zag er naar mijn mening een beetje uit als een nieuwe Wii, en daar heb ik nou net even geen zin in ;)

Dit moet denk ik sowieso altijd in combinatie met een controller zijn, want sommige dingen zijn gewoon beter en vooral sneller te doen met een controller dan steeds met je hand heen en weer zwiepen om ergens door te bladeren...
Dit filmpje is ook gaaf. Als het maar iets in de buurt komt is het toch echt wel cool (of hoe je dat tegenwoordig ook zegt :)) : http://www.youtube.com/xboxe3
Potentie!

een andere bron vertelt een mooie toepassing waar mijn vingers van gaan jeuken om het uit te proberen:
http://www.time.com/time/arts/article/0,8599,1902208,00.html

het gaat wel effe verder dan een laf aftrekstel van een Wii controller: automatische herkenning zodra je ervoor staat -> automatisch inloggen.

misschien niet beleefd naar de auteur van het andere artikel, maar ik quote toch een paar stukjes die indruk hebben gemaakt op mij:
Project Natal can tell when you're talking, when your buddies are talking and when somebody in the game is talking, so it knows whom to take voice commands from.
dat suggereert dat MS hun huiswerk heeft gedaan.
With Project Natal, instead of using a joystick, you steer by holding your hands up in the air like you're gripping a steering wheel. To hit the gas, you move your foot forward along the floor. To brake, you move it back. To trigger the turbo boost, you do a gear-shifting, fist-pumping movement with your right arm. Awesome.
Dat gaat kriebelen :)

ik ben ERG benieuwd naar deze techniek!
Inderdaad lijkt mij wel de moeite waard om aan te schaffen.
Alleen, zo de hele tijd je handen in de lucht houden en doen alsof je een stuur vast houd is op de duur wel heel lastig ;) . je moet het zelf maar eens proberen en je zult merken dat het na enkele minuten knap lastig is om ze nog omhoog te houden!
MS heeft eerder bij Time heeft eerder advertorials gekocht. Zo heb ik het nummer over de 360 nog liggen...
Anoniem: 139822 2 juni 2009 14:19
Nu vraag ik me een paar dingen af:
Als eerste, wat gaat dit geintje kosten ? Bij de Wii heb je immers al meteen de controller erbij, voor zo'n cam denk ik dat je stiekum best diep in de buidel moet. Als WiFi antennes en HD's zo overpriced zijn, wat moet dit ding dan wel niet op gaan brengen ?

En hoe moeten de devs dit netjes implementeren ? MS zal een flinke kluif eraan hebben om hier een nette API omheen te bouwen die alle mogelijke 3-dimensionale bewegingen herkent. En hoeveel CPU kracht is er nodig voor dat constante scannen ? En kan de xbox dit wel aan zonder een RROD of E74 error te tonen ?

Ik denk dat deze techniek niet goed te implementeren is op de huidige xbox, nog niet betaalbaar te producren en de fans moeten zullen wachten op de volgende ( xbox720 ? )
En hoe moeten de devs dit netjes implementeren ? MS zal een flinke kluif eraan hebben om hier een nette API omheen te bouwen die alle mogelijke 3-dimensionale bewegingen herkent. En hoeveel CPU kracht is er nodig voor dat constante scannen ? En kan de xbox dit wel aan zonder een RROD of E74 error te tonen ?
"De 'Project Natal'-addon, die een eigen processor en software aan boord heeft, moet onder of bovenop de televisie geplaatst worden." ;)

[Reactie gewijzigd door Rutger_ op 23 juli 2024 22:24]

Anoniem: 139822 @Rutger_2 juni 2009 18:21
Ah ok, waarschijnlijk overheen gelezen :)
Maar da's dus extra hardware in een aparte behuizing, en dus behoorlijk extra kosten.

En kunnen de devs invloud uitoefenen hoe de addon functioneert ?
M.a.w.: kunnen de functionaliteit dusdanig updaten zodat deze de juiste mimiek-patronen herkent en weet welke signalen hij hiervoor naar de console moet versturen ?
Anoniem: 69767 1 juni 2009 23:02
Microsoft komt dus met full body motion sensing voor de Xbox360, daarmee vervalt een unique selling point van de Wii.

De Wii is daardoor een totaal overpriced console geworden (de Wii heeft geen High Definition graphics en de MotionPlus kost ook nog eens hoop extra geld: want de Wii is vooral voor samen genieten toch? Dus voor een behoorlijk potje tennis: heb je voor je tenminste beide Wimotes, die MotionPlus nodig).

Voor de paar echte leuke games is de Wii nog interessant: maar daarmee wel een hele dure console geworden in vergelijking met de value van de Xbox360.
(zoals bijv. DVD, goeie online ondersteuning, demo's, HD graphics, ook top games, en nu dus ook Motion sensing).

Mijn Wii gaat binnenkort dus de deur uit. De Xbox360 biedt gewoon meer value voor z'n geld, als full body motion sensing in de praktijk net zo goed of beter werkt als de WiiMote (Plus).

Begrip me niet verkeerd, de software is soms best aardig van Nintendo, maar hun hardware is gewoon stukken slechter dan Microsoft en Nintendo - en als Full Motion Sensing (Natal) een succes wordt betekent dit het einde van Nintendo op homeconsole vlak: en kunnen ze beter de zelfde weg op gaan als Sega -> enkel concentreren op games (en add'on controllers). Nintendo kon dit verdedigen met z'n WiiMote (Plus) maar nu Microsoft met zelfs nog iets beter komt vervalt hiermee toch een heel belangrijke sellingpoint van de Wii: juist die unieke besturing.

Op technisch vlak raakt Nintendo nl. nu verder en verder achterop: op online gaming loopt ze een paar jaar achter, op media loopt ze een paar jaar achter, op graphics loopt ze enorm achter en ga zo maar door.

De console is dus best wel duur voor wat je er straks in vergelijking met de Xbox + Natal voor terugkrijgt.

Want iedereen is in de hype van Nintendo getrapt - maar heeft ze niet op langer termijn kunnen vasthouden.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 69767 op 23 juli 2024 14:59]

Het spijt me zeer, maar je verhaal lijkt wel de cover van een Amerikaanse sales brochure. Vol met 'feiten' en zonder enige overtuigende cijfers die ze waarmaken.
Ik ben persoonlijk blij dat meer spelers motion controls gaan toepassen, maar laten we eerlijk zijn zelfs voor de 360 is het al te laat om ook nog maar een deukje te slaan in de Wii generatie. Microsoft laat hier zien dat ze serieus iedereen willen bedienen (net als met windows), maar naar mij idee kan dat niet op de consolemarkt.

Het grote voordeel voor Nintendo in dit verhaal is dat ze niet de enige meer zijn en er dus automatisch meer indirecte steun voor hun aanpak gaat komen uit de industrie. Juist omdat er meer spelers zijn met motion control.

En om je nog even aan te vullen, de hardware is niet slechter (in tegendeel zelfs RROD O-) ), het is simpeler en goedkoper dat staat niet gekoppeld aan slechter volgens mij.
Zolang Nintendo meer als 50% van de huidige markt in de pocket heeft (en die groeit gestaag door) dan zullen zei met zekerheid volgende generatie weer mee gaan doen.
zelfs voor de 360 is het al te laat om ook nog maar een deukje te slaan in de Wii generatie.
Dat vermoeden heb ik niet... Xbox 360 zal echt nog wel een deuk voor elkaar krijgen. Helemaal als ze een versie met blue ray uit zouden brengen. Dan is het een all-family package die erg voordelig is in de zin van dat de kinderen, ouders en zelfs opa en oma aan het gamen slaan ;)
Bluray zal niet meer komen aangezien ze nu een 1080p streaming service gaan aanbieden die ook nog eens in Nederland beschikbaar zal zijn!
Maar laten we eerlijk zijn zelfs voor de 360 is het al te laat om ook nog maar een deukje te slaan in de Wii generatie.
Het lijkt inderdaad dat zoiets kan, maar ik denk dat je onderschat hoeveel mensen er een Xbox 360 + Wii combi thuis hebben staan. En het feit dat een eventuele toevoeging van een 360 in het huishouden niet veel extra geld kost na de minimale investering van de Wii.

Als je dan 2 consoles hebt staan, waar bij de motion controls beter zijn..... Dan zou je kunnen denken dat de Wii in het stof komt de staan bij motion games.

[Reactie gewijzigd door marketeer op 23 juli 2024 22:24]

ik denk dat MS zelfs de plank misslaat met dit geintje.

Het concept is fraai, zeer fraai, maar ik technisch gezien is wat ze doen volgens mij al niet haalbaar. Los daarvan heb je niets tastbaars. Wat doet het op de Wii zo goed? Het feit dat de Wiimote je wat feedback geeft als je met tennis een bal terug ramt. Bij wat MS hier laat zien heb je helemaal niets tastbaars meer, en dat komt de speelervaring niet ten goede.
Helemaal mee eens. Het feit dat je bij tennissen of schieten voelt dat je iets raakt of de trekker overhaalt draagt behoorlijk bij aan het spelgevoel.

Dat verhaal van microsoft is meer een soort geavanceerde eyetoy, dat heb ik zelf nooit langer dan een paar minuten leuk gevonden, er is totaal geen feedback dat je iets op de goede manier aan het doen bent, dat maakt de immersion in een spel minder.
Sh*t, en ik maar denken dat ik 2 jaar uitstekend met de wii vermaakt heb, maar nu blijkt dat ik in een hype getrapt ben. Had ik dat maar eerder geweten dan had ik niet zo'n plezier gehad. Low definition graphics, o wat dom. Ik had kunnen weten dat ik me daar aan had moeten ergeren.
Graphics zijn niet belangrijk inderdaad, maar een goede gameslibrary is WEL belangrijk en net daar schort het aardig bij nintendo. Ja, er zijn goede games op uitgekomen, maar als je dat vergelijkt met wat er op de andere consoles uitkomt is het gewoon om te huilen.
sorry hoor, maar graphics niet belangrijk ?

Mijn vriendin heeft nu een wii, en ik heb mario galaxy geleend, omdat ik daar veel leuke dingen over hoorde.

Maar sorry hoor, alleen al door de n64 achtige graphics kan ik hem gewoon niet spelen, niet als ik ook een x360 en een goede PC heb staan.

En zo leuk is die hele wii niet eens, paar keer tennissen en bowlen en je hebt het wel weer gezien
Anoniem: 229373 @mdj84nl2 juni 2009 07:35
Wel grappig dat jij het spel compleet onspeelbaar vind, terwijl IGN het een 9.7 geeft, met een reader average van 9.4.
Ik neem aan dat niet al die gebruikers graphics maar niks vinden en het liefst nog text-based spelletjes gaan spelen, integendeel. Graphics zijn net zo bepalend voor een game als gameplay, en de graphics van Mario zijn (imho) gewoon zeer passend, mooi (zeker voor een Wii game), en vrolijk, en blijkbaar is het leeuwendeel van de IGN users het daarin met me eens.
De conclusie van de reviewers luidt dan terecht: "Graphics: Outstanding on Wii. The first Wii title that looks like it's really pushing the console. Great art combines with great tech for stunning results. Runs in 480p and 16:9 widescreen."

Zelf heb ik het spel ook, en speel het zo nu en dan nog, en dat terwijl ik ook een xbox 360 en een game pc heb staan.

Toegegeven, het is een van de weinige games die ik nog op mijn Wii speel, en dat komt inderdaad door het gebrek aan een goede library, maar dat betekent niet dat de Wii geen leuke games heeft en dus 'helemaal zo leuk niet is' (Brawl, Twilight Princess en Metroid Prime 3 schieten me zo te binnen).

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 229373 op 23 juli 2024 22:24]

Anoniem: 26222 @mdj84nl2 juni 2009 01:32
Ik zou zeggen sluit je N64 eens aan en vergelijk.. |:(
Juist Mario Galaxy is de ALLEREERSTE Mario die ik heb willen uitspelen. Geloof mij, in mijn geval wil dat HEEL wat zeggen. De graphics zijn mooi, het spelconcept speelt lekker weg. Wat mij betreft een deel 2, ik ben van de partij.

Volgens mij vindt jij het spel gewoon te moeilijk om te spelen door het verkleinde wereldjesperspectief. Alles draait om je heen terwijl je zelf ook heen en weer stuitert. Kan verwarrend zijn.
Anoniem: 301679 @SkyStreaker6 juni 2009 17:09
Jongens wat zijn we toch weer moeilijk aant doen...
Iedereen heeft toch een persoonlijke smaak ??
De 1 vind graphics belangrijks de ander de gameplay, sommige mensen vinden het allemaal belangrijk!!

Nintendo was heel lang de best selling console, hoe dat nu zit weet ik ff niet meer, maar ze hebben het zeker niet slecht gedaan.

Microsoft heeft ten slotte ook nog wel wat goed te maken na die verdoemde RROD van ze...
Anoniem: 69767 @HanslH1 juni 2009 23:17
tja, met een snes voor 25 euro kun je je waarschijnlijk ook prima een paar jaar vermaken, helemaal nu je die games bij wijze van gratis kunt scoren. dus wat is je punt? De nes/snes/msx/c64/amiga/sega/ps1 enz. kennen ook allemaal een heleboel pareltjes als de graphics niet belangrijk zijn toch.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 69767 op 23 juli 2024 22:24]

Wat je er ook uit had kunnen opmaken is dat hij dus juist gameplay belangrijk vindt en daar ligt genoeg verschil in tussen de Wii en de oudere consoles.
Ja, maar hij vindt motion sensing blijkbaar belangrijk. Hij zou dus beter in plaats van de snes een sega genesis nemen met Sega Activator controller! :)

Full body controller for fighting games. The idea is you punch or kick outside of the infrared beams to activate the A, B, and C buttons. Marketed jointly with Eternal Champions.

Bron: http://ultimateconsoledatabase.com/golden/genesis.htm
Nintendo heeft wel een aantal redelijk succesvolle namen en franchises achter zich staan, denk aan Tetris, Mario en Zelda. En ik ben zelf redelijk bang dat die te gronde zullen gaan als Nintendo de console-markt uit geconcurreerd wordt, sinds noch Microsoft, noch Sony interesse zullen hebben om Nintendo-games op hun consoles uit te gaan brengen.

Veel mensen hebben de N64, GameCube of Wii gekocht vanwege hun favoriete game (vooral Zelda's scoren hier hoog ;)) en dan maken de mindere graphics daar weinig aan uit. Hoewel Nintendo op technisch vlak misschien achter loopt, zijn ze op content-vlak juist goed bezig. En ik moet Halo 4 nog zien. ;)
Anoniem: 69767 @Stoney3K1 juni 2009 23:22
Klopt, er zijn zeker een aantal goede games van Nintendo. Ik zeg alleen maar dat als Xbox Natal goed werkt: dat pakket gewoon meer value levert voor die prijs dan Nintendo, zie hierboven de argumenten (gebrek aan dvd, hd-gfx enz). Nintendo kan dan beter gewoon Sega's kant opgaan: stoppen met hardware en volledig concentreren op software en addon's. Als laatste t.a.v. Nintendo's leuke games: dat klopt, maar daar betaal je dus relatief wel een hoge prijs voor.
Hmm, jouw voornaamste rede om je Wii weg te doen is gebaseerd op het feit dat als je een Xbox koopt met Natal je meer waard krijgt voor je geld? Eigenlijk valt dat best mee.
Als je in de pricewatch kijkt is een Wii + extra controller 209 + 34,50 = 243,50. Hiermee heb je nog geen software op Wii sports na maar wel de hardware waarmee je al een hoop toffe games kan doen met motion sensing en met zijn tweeën. Per game zal je dan nog gemiddeld 40 euro kwijt zijn.

Voor de Xbox + extra controller betaal je 162,95 + 34,99 = 197,94. Dit is echter de Arcade versie en dus wegens het gebrek van een redelijke harde schijf onbruikbaar voor de meeste games. Dan zit je al snel aan een duurdere versie van 240,38. Daar zit dan wel gelijk Gears of War bij.

Voor de Xbox ben je dus al meer geld kwijt zonder dat je deze add on hebt. Zelf vind ik dan dat de Wii meer levert voor zijn prijs en dat daarom Nintendo met zijn Wii zeker bestaansrecht heeft. Maar ik geef dan ook niet zoveel om hd gfx. Ik kan me prima voorstellen dat iemand dat wel belangrijk vindt en daar de meerprijs voor wilt betalen.
Wat je bedoelt is dat het voor jou meer waarde levert voor die prijs. Je wilt het afdoen als zijnde een compleet rationele beslissing waar iedereen tot zou moeten komen als ze xbox natal zien, maar dat is het allesbehalve. Net zoals muziek is smaak omtrent spellen een persoonlijk iets. Er zijn zeker mensen zat die net specifiek van de nintendo-sfeer & spellen houden en voor die mensen biedt de Wii wel genoeg waarde voor zijn geld.
Waarom? Voor zover ik weet zijn er veel mensen van het Dreamcast team naar Microsoft gegaan toen de DC dood ging. Veel DC series zijn ook gewoon door gegaan op Xbox, kijk naar Jet Set Radio, vervolg kwam op Xbox, Metropolis Street Racer was de voorloper van Project Gotham en ga zo maar door. Ook de controllers van de Xbox zijn geinspireerd op die van Dreamcast. Kleuren van de knoppen komen overeen alsmede de triggers. Imo is Sega destijds niet verdwenen, de hardware heeft gewoon een andere naam gekregen.
Daarnaast ziet het er naar uit dat de eerste die er uit gaat waarschijnlijk Playstation zal zijn als MS met nog een paar van deze nieuwigheden komt. Aangezien ik niet denk dat deze generatie dit de WII schade toe zal brengen.
Waar Surface en deregelijke research projecten al niet toe kunnen leiden voor een games console.

Daarnaast is de X360 een schitterende console om voor te ontwikkelen moet ik eerlijk zeggen, de PS3 heeft door zijn tools toch al een behoorlijke handicap moet ik zeggen.

[Reactie gewijzigd door NC83 op 23 juli 2024 22:24]

En ik ben zelf redelijk bang dat die te gronde zullen gaan als Nintendo de console-markt uit geconcurreerd wordt, sinds noch Microsoft, noch Sony interesse zullen hebben om Nintendo-games op hun consoles uit te gaan brengen.
Zeg dat niet te hard, sinds Rare bij Microsoft zit zou dat best nog eens werkelijkheid kunnen worden. Immers zijn zowel Banjo Kazooie en Banjo Tooie op Xbox Live Marketplace te downloaden en veel knipoogjes zitten daar nog gewoon in. In die games zag je wel eens een N64 controller verschijnen, werd er een Game Boy gebruikt als icoontje voor een savefile en ben ik meerdere schilderijen tegengekomen van onder andere Jet Force Gemini. Dacht dat er ook Nintendo's eigen franchises als schilderijtje in een subtiele hint te vinden zijn maar daarvoor moet ik beide games nog eens gaan spelen. Blijft het opvallend dat er Nintendo spul te zien is op XBL :)
Of hier de selling point van de WII mee vervalt valt nog te zien. Eerst moet Microsoft laten zien dat het goed werkt. Daarna moeten er games voor komen die er goed gebruik van maken en daar zit het hem die heb ik niet gezien. Nou wil ik niet zeggen dat Microsoft het niet waar kan maken maar de reden dat de WII een succes is is niet alleen door de controller maar ook door games als WII Sports (99% van de goeden WII games zijn van Nintendo zelf daarom zijn het er ook niet veel). Maar als Nintendo moeite heeft om 3e partijen goede games voor de WII te maken hoe doet Microsoft dat dan want die maken de games niet zelf. De studios die ze hebben gekocht (Bungie enz.) komen met vervolgen op huidige games zoals Halo enz. of games die tegen de Playstation 3 zijn zoals Final Fantasy, Metal Gear Solid.

Nintendo is een raar bedrijf ze vinden iets uit en als het een succes is worden ze lui en gaan ze geen nieuwe dingen meer maken (gelukkig blijven de games wel goed en vernieuwend). Maar als iedereen denkt dit is het laatste jaar dat Nintendo consoles maakt komen ze met iets dat de wereld doet verbazen zoals bij de WII en de DS. Ze moeten bijna op de afgrond staan willen ze wat uitvinden. Ik durf zelfs te stellen als Nintendo er niet was geweest was er veel dingen die Microsoft en Sony nu normaal vinden er niet geweest zouden zijn of veel later (analogen stick, rumble enz.). Als de WII er niet was geweest dan was Microsoft niet op het idee gekomen van Natal want zeg nu zelf het is een verbeterde versie van de WII.

Microsoft heeft goed werk geleverd door geen 1:1 kopie te maken van de WII controller maar het idee te verbeteren dit heeft me erg verrast. Nu hopen dat ze er wat van kunnen maken en het kan opboksen tegen de WII motion plus.
Ik maak me geen zorgen, Nintendo ligt jaren voor op game en hardware ontwikkeling.

Project Natal verandert daar voorlopig helemaal niets aan. Gedoemd te mislukken zoals EyeToy. Als je controllers na de launch van de console lanceert dan falen die per definitie. Misschien is hun marketingafdeling slim genoeg, en releasen ze dit icm de XBox 3 en een killer app (korfbal waarschijnlijk).

Dat duurt nog wel ff, pas na die release moeten Sony en Nintendo een antwoord hierop hebben en zal MS moeten laten zien dat hun controller de gameplay niet realistischer maakt maar leuker.

[Reactie gewijzigd door jjkewl op 23 juli 2024 22:24]

Anoniem: 219080 @jjkewl2 juni 2009 12:32
'Als je controllers na de launch van de console lanceert dan falen die per definitie'

Wii Fit?
Wii Motion Plus? Iets wat voor sommige spellen wellicht verplicht gaat worden? Ik heb een Wii, maar ik voel me echt een beetje bekocht. Ik heb al een extra controller en nunchuck moeten kopen (65 euro totaal) en nu mag ik straks nog eens 2x een motionplus addon gaan kopen (waarschijnlijk 50 euro totaal)?
Oh ja de Wii is overpriced.... Xbox maakt een gimmick met Natal in de hoop de onbekende koper te winnen.

Het is een beetje mosterd na de maaltijd verhaal. Helemaal omdat Nintendo het eerst eens voor moet doen voor MS erin stap.
Punt 2 hiervan is nog wel dat de Wii de controller altijd gebruikt. Natal is uhm Natal en dan houdt het op.

Het leukste is nog wel het punt waarop je baseert dat online gaming, media en graphics HELE grote selling points zijn. De wereld laat een ander beeld zien.
De Wii verkoop elke week gemiddeld net zo veel als de PS3 en de Xbox 360 samen.

Jij gaat ervan uit dat 1 game een hele console om zeep helpt. Dit is nog nooit gebeurt en zal ook nooit gebeuren. Helemaal omdat er naast Natal geen enkele support is het systeem op de video nog veel en veel trager is dan de wii en dus compleet nutteloos is bij veel games.

Playstation Eye doet hetzelfde kijk eens naar het succes daarvan ;)

De post van jou is technisch een drama en bevat niet eens een kern van waarheid. De Wii heeft zijn gebreken en grote ook maar het verkoopt nog steeds als een idioot. Als het echt een hype was had het echt geen 50M+ stuks verkocht.

De console is technisch gezien inferieur aan de andere twee maar de besturing zit geniaal in elkaar. Het klopt gewoon en heeft daarnaast de grote markt aan weten te boren waar geen enkele miljoenen campagne tegenaan kan. Ze hebben non-gamers over de streep weten te krijgen.

Het is leuk om te zien dat Microsoft dezelfde strategie toepast die velen andere doen die naar Nintendo kijken. Snel kopieren en verwachten dat het verkoopt, maar geen van allen zien de echte strategie van Nintendo en om die reden falen ze gewoon elke keer weer.
Heb je werkelijk naar het scherm gekeken terwijl hij dit deed? Daar zit nogal een vertraging tussen vergeleken met de Wii controller. Je maakt nogal een sprong om de Wiimote gelijk obsolete te verklaren van enkel dit bericht naar mijn idee. Om nog maar niet te zeggen dat een Wii als totaalset versus Xbox totaalset + dit vast een aardig prijsverschil zal hebben.

Smaak in spellen verschilt altijd maar dat graphics argument is belachelijk, dat is compleet subjectief. Sommige mensen storen zich nou eenmaal niet zo aan wat mindere graphics en geven veel meer om gameplay.

Dat is nog naast het verschil in soorten spellen. De Xbox 1 bv. deed mij echt helemaal niks omdat die hoofdzakelijk sports games en FPS had terwijl ik persoonlijk meer een RPG fan ben, dus was de PS voor mij toen een betere optie.

Het grootte in de library doet maar zoveel als het type spellen dat er in zit je niet boeit.
Anoniem: 69767 @Pheace2 juni 2009 09:43
@Pheace: "Heb je werkelijk naar het scherm gekeken terwijl hij dit deed? Daar zit nogal een vertraging tussen vergeleken met de Wii controller"

Klopt, een valide punt. Ik denk dat daarom de discussie beter op het niveau van het concept gevoerd kan worden. Vergis je niet: de Wiimote werkte ook niet heel nauwkeurig, daarom komt er nu Wiimote Plus.

Datzelfde doet Microsoft nu: ze introduceert een nieuwe manier van spelen. Misschien dat de techniek nog niet helemaal werkt, maar wie weet over 5 - 10 jaar wel: dat is heel goed mogelijk. De eerste 3D games waren ook zwaar beperkt qua grafisch in vergelijking met de 2D games, toch speelt vrijwel iedereen nu in 3D.

Dus ik vind commentaren als: het kan nooit goed werken een beetje te simplistisch gesteld. Ik zou liever zien dat je daarbij ook even nadenkt dat het mss. nu niet goed nog werkt, maar over een aantal jaar wel - hoe sta jij er dan tegenover? De techniek die je ziet is immers enkel een uitwerking van een concept. En die techniek zal in de komende jaren steeds verbeteren. Maw, wat vind je van het idee? Zie jij hier wel of geen mogelijkheden in? En let op: nog niemand hier heeft het zelf ervaart, dus het blijven vooroordelen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 69767 op 23 juli 2024 22:24]

Klopt, een valide punt. Ik denk dat daarom de discussie beter op het niveau van het concept gevoerd kan worden. Vergis je niet: de Wiimote werkte ook niet heel nauwkeurig, daarom komt er nu Wiimote Plus.
Dat is nauwkeurigheid, het ding werkt wel heel direct, met name door z'n meervoud aan sensors: gyro, accel en uitgebreid met de IR sensor op de tv. Dat geeft het geheel diepte enzo, iets wat Natal denk ik / bespeur ik niet kan bieden.

Gooi daarbij het 'tastloze' en 'feedback loze' verhaal wat ik eerder opperde, wat in geheel voor, vermoed ik, een heel erg slechte game--ervaring zal zorgen.
Ah, dus wat je zegt is dat Microsoft met Natal over 5 tot 10 jaar een Wii killer heeft. Right...

Los daarvan mis je met in de lucht wapperen de feedback die mensen wel willen voelen als ze iets doen. Als je op een knop drukt voel je iets, als je in een Wii game iets raakt/afschiet voel je force feedback, dat lijkt me erg lastig te implementeren bij een systeem dat werkt met een camera en een microfoon.
Nou, ik geniet toch wel genoeg van de pareltjes op de Wii om de prijs voor mij te rechtvaardigen. Zelda: Twilight Princess is de meest sfeervolle game die ik ooit gespeeld heb, daar is geen High Definition voor nodig.
Ik vind het erg goedkoop wat je doet. Het is leuk wat je doet, mensen waarderen je post blijkbaar, maar 1 keer is toch echt voldoende. Ik had het 1st post fenomeen in tijden al niet meer gezien op tweakers.

Doe dan gewoon makkelijk en link naar je eigen andere post in het andere nieuwsbericht ipv een copypaste: Holoris in nieuws: E3: 'Nintendo komt met Wii Fit Plus en nieuwe Mariogame'

[Reactie gewijzigd door three2five op 23 juli 2024 14:59]

Het grote verschil zit hem natuurlijk in het feit dat Microsoft alles eerst honderd keer aankondigt en demonstreert voordat het in de praktijk toch net niet zo blijkt te werken als ze beweren.

Nintendo daarentegen kondigt helemaal niets aan en brengt gewoon op een gegeven moment iets uit wat loopt als een trein en staat als een huis.

Ofwel: Project Natal is nu de eerste keer aangekondigt en gedemonstreerd. Wie zegt dat Nintendo dit niet al op de plank heeft liggen? De kans dat Nintendo dit uitbrengt lang voordat Microsoft het werkend heeft is mijns inziens behoorlijk groot.
Want iedereen is in de hype van Nintendo getrapt - maar heeft ze niet op langer termijn kunnen vasthouden.
In de console wereld is de leeftijd van de Wii/360 nu al "lange termijn" en de Wii houdt het nogsteeds vol. Lijkt me een beetje raar om dat dan "hype" te noemen.....
Anoniem: 69767 @Croga2 juni 2009 00:21
In de console wereld is de leeftijd van de Wii/360 nu al "lange termijn" en de Wii houdt het nogsteeds vol. Lijkt me een beetje raar om dat dan "hype" te noemen.
De Wii ligt toch bij veel mensen behoorlijk stof te happen toch?
Kom maar met cijfers ;)

Eerder dit jaar was een nieuwsbericht over, van alle tijd die op een console wordt besteed haalt de Wii zo'n 13,5%, de Xbox 360 18,3%. Weeg dat naar het aantal consoles en op de Xbox 360 wordt ca. 2x zo lang gespeeld als op de Wii, maar dat betekent allerminst dat de Wii bij behoorlijk veel mensen stof ligt te happen.

[Reactie gewijzigd door Speedpete op 23 juli 2024 22:24]

Ik ken de statistieken niet uit m'n hoofd maar weet wel zeker dat het aantal verkochte spellen per console hoger ligt en er dus waarschijnlijk meer mee gegamed wordt.
Natuurlijk kunnen mensen spellen meer spelen op de Wii, maar het verschil is gewoon te groot.
Ik ken de statistieken niet uit m'n hoofd maar weet wel zeker dat het aantal verkochte spellen per console hoger ligt en er dus waarschijnlijk meer mee gegamed wordt.
Dat zegt niet zo heel erg veel. Op onze Wii wordt één spel helemaal grijs gespeeld, minstens 6 uur per week met 4 man. Terwijl alle Xbox360 spellen heel blij mogen zijn met zo'n 4 uur per maand.
We hebben meer Xbox spellen maar spelen veel en veel meer op de Wii.
Anoniem: 175233 @Croga2 juni 2009 21:32
Helaas, de statistieken laten anders zien... Zoek maar even de artikelen op Tweakers na, want het is hier al enige malen op de FP geweest.

Niet alleen hebben Xbox bezitters tweemaal zoveel spellen, maar ze spelen die ook twee keer zo vaak. De PS3 zat er ergens tussenin.


Dat betekent wat mij betreft niet dat de Xbox beter is dan de Wii, maar wel dat de Wii duidelijk meer de casual gamer aanspreekt, en de Xbox meer de hardcore gamer.
Als je de statistieken van World of Warcraft nakijkt dan zie je dat mensen aan 1 spel heel erg veel tijd kunnen besteden, meer games betekent dus niet direct meer spelen.
Ik dacht al, dit verhaal komt me zo bekend voor. Maar je hebt gewoon je reactie van het vorige bericht gecopy-paste :P
Met een verbeterde versie van wat in de basis een eyetoy is zie ik het 'unique selling point' van de Wii nog niet verdwijnen. Daarnaast is het de vraag of het niet een beetje laat is, aangezien we mogelijk over twee jaar al een opvolger voor de Xbox 360 kunnen verwachten.

De eerste demo's zijn er nu geweest, nu is het afwachten hoe soepel het werkt en of het een beetje wil vertalen naar de games. Wat namelijk wel goed werkt bij de Wii - en dat zou je als eigenaar moeten weten - zijn subtiele bewegingen. Zelda, Mario, Metroid, PES, COD en enkele andere goede spellen spelen goed op de Wii omdat je niet per se hoeft te 'wapperen' met je armen; je kan tennissen met een flinke mep of met een vlotte polsbeweging, kan Natal dat ook aan, of moet de beweging altijd flink zijn?

Als ik de voorlopige filmpjes van Microsoft moet geloven is dat wel het geval.
Ik vind het heerlijk om te zien hoe zakelijk je in het begin reageert en wat je zegt over Nintendo klopt ook wel.

Alleen kan Nintendo dit misschien zelfs makkelijk aan en brengen ze misschien wel heel snel iets uit waardoor Xbox360 toch weer achter loopt.

Dus Nintendo hoeft zeker niet hetzelfde te eindigen als Sega.

Alleen al omdat Nintendo gewoon enorm veel cash heeft.

Ze hebben echt wel iets klaar staan, net als de DSi, want niemand had verwacht dat er zo snel een DSi zou komen.

Over het andere zoals Online gaming heb je wel gelijk.

Nintendo had veel eerder met online gaming moeten komen en misschien ook de prijs verlagen omdat je toch al veel kwijt bent aan controllers en extra's.
Begrip me niet verkeerd, de software is soms best aardig van Nintendo, maar hun hardware is gewoon stukken slechter dan Microsoft en Nintendo
Ik denk dat je dit bedoelt:
Begrip me niet verkeerd, de software is soms best aardig van Nintendo, maar hun hardware is gewoon stukken slechter dan Microsoft en Nintendo Sony
Ik ben het met je eens dat het USP val Wii nu komt te vervallen, maar vergeet niet dat Nintendo al vele spelen hebben die in meer of mindere mate gebruik maken de Wii mote en de bewegingsmogelijkheden ervan. Omdat Microsoft flink wat geld kan en wil investeren in de Xbox en randspullen zoals Natal, heb ik absoluut hoge verwachtingen er van. Microsoft moet echter nog maar aantonen dat het het Natal concept zo goed kan laten werken, net zo goed kan verwerken in games en in de markt zetten als Nintendo.

Dat jij vindt dat ze achter Sega aanmoeten is mijns inziens complete onzin. Hoe goed heeft Nintendo het gedaan door een compleet andere koers te varen dan Sony en Microsoft? Daarnaast richt Nintendo zich ook op een compleet andere doelgroep en gameervaring. Geloof mij, Nintendo is allang bezig met nieuwe ontwikkelen om er voor te zorgen dat ze juist niet achterlopen op Sony en Microsoft. Ook op het gebied van simpele maar briljante gameplay heeft Nintendo soms sterkere games dan haar 2 concurrenten.
Don't feed the troll komt in mij op...
(iets van een zeer korte reactie snel posten en dan uitbreiden om goed hard opd e Wii te flamen)


Ten eerste denk ik dat MS zijn Project Natal gedoemt is om te floppen. Stembesturing is nog nooit goed geweest. Verder kunnen we dit eigenlijk alleen maar als een knieval zien van MS voor Nintendo zijn innovativiteit. MS heeft zich gevoegd naar Nintendo's concept omdat ze marketingtechnisch niet anders konden.

Desalniettemin doet dit niet HET sellingpoint worden. De meeste mensen kennen de Wii voor zijn controller, mensen zullen de associatie met de XBox360 en zijn nieuwe controller niet zo snel leggen. De enige goede marketingstrategie voor MS met deze controller is Veel reclame en een XBox360 pakket waar dit ding standaard bij zit. Maar helaas zal zo'n pakket gemakkelijk 2x de prijs van een Wii zijn.

Ik denk dat de Wii daarmee nog bij lange na niet is afgeschreven. Als ik daar de economische crisis betrek en het feit dat alle drie de consoles inmiddels al een tijdje op de markt zijn heb ik eht vermoeden dat dit een goede vinding is die misschien iets te laat komt en hooguit de levensduur van de XBox360 zal verlengen, maar niet de breaker wordt die de Wii vernietigd.
Je maakt in je verhaal constant een vergelijk met de prijs. Hoe krijg je dit voor elkaar wanneer je niet weet van de Natal zal kosten?

Misschien kost die €200.-, dan wordt hij alsnog erg duur. Kijk dat je de XBOX veelzijdiger vindt, daar heb je gelijk in. Maar value-for-money vergelijkingen zonder de prijs te weten is echt onmogelijk.
Ik vind de vergelijking met de Wii wel heel erg kort door de bocht.

Natal is zo vroeg in de proces, dat als je nu al zegt dat je de Wii weg doet en de Xbox360 wilt, er zelf ook nog even een jaar minimaal mag gaan wachten.

Het lijkt alsof het al bestaat en de Xbox360 al vele successen heeft met deze add-on. Alleen ik denk dat de Xbox360 best oud is. Ik ga ervan uit dat deze add-on geen add-on meer wordt maar geintregeerd wordt met een nieuwe console. Het lijkt me teveel in een korte tijdstek omdat allemaal maar voor de Xbox360 te krijgen. Met games en al. Maar ja Microsoft zegt dus anders.

Zoals al gezegd, de Wii heeft al enorm veel markt in handen. De die-harders schreeuwen om betere hardware. Nu de kas bij Nintendo over vol is, geloof ik dat Nintendo wel met een mooie oplossing komt, en wie weet deze idee ook kan gebruiken voor hun volgende gen console. Dus dat zou dan weer minder uitvallen voor Microsoft.

Xbox360 was high-end, de Wii was nooit high-end bedoeld. Xbox360 zou markt af kunnen snoepen als Natal nu direct uit was, met games, dan zou het de Wii uit het veld kunnen 'beginnen' te slaan. Maar dat is het nog lang niet, ik denk dat we nog even moeten wachten.
Ergens vind ik het wel grappig, je kondigt hier zo stellig het einde van de Wii aan, en nog geen dag later komt het nieuws dat ook voor de Wii een camera die je bewegingen kan herkennen zal worden uitgebracht.
Vooral dat op stemmen reageren zeker als er geen headset bij zit zal nog erg goed moeten worden uitgewerkt.

Alles wat ik tot nu toe daar van heb gezien ben ik niet van overtuigd. Waarbij deze meestal met een microfoon werkt die:

1. waarschijnlijk van hogere kwaliteit is dan die bij een console wordt geleverd
2. zeker dichterbij is (headset)
3. games een probleem hebben buiten amerika. Ik weet niet of ik nu in het Engels of Nederlands wil roepen naar een spel (of misschien wel allebei (dubbel moeilijk)). Een spel speel ik verder sowieso het liefst in het engels.
Anoniem: 69767 @Kevinp1 juni 2009 23:10
Toen de eerste nieuwe controllers op de markt kwamen liepen PC gamers ook te roepen: zo'n controller kan toch nooit al je buttons vervangen van je toetsenbord? En games spelen met zo'n stick, een muis is toch veel nauwkeuriger en sneller? Toch zie je dat een redelijk aantal gamers (hoewel niet allemaal) de overstap naar console prima heeft overleefd.

Wat jij doet is typisch in de box denken: je bent al zoveel jaren gewend iets op een bepaalde manier te doen dat al het nieuwe maar raar en vreemd lijkt. Hetzelfde zagen we bij touchscreen: waarom zou je dat nou nodig hebben, een keypad werkt toch veel praktischer? Of misschien een nog beter voorbeeld: SMS - wat moet je met tekstberichtjes aan elkaar te sturen in 150 teken voor 25 cent etc. toch zie je veel mensen die nieuwe techniek omarmt hebben. Natuurlijk zijn deze voorbeelden niet geheel vergelijkbaar, maar de idee is hetzelfde: zoals we het nu doen is het goed, en alles wat daarvan afwijkt zien we al snel als een rare en vreemde manier van doen.

Het is inderdaad afwachten of de vertaling naar de praktijk net zo goed werkt als het concept zelf: die is echter prima. Het blijft immers een toevoeging: je bent niet straks verplicht al je games op die manier te besturen.

Ik denk dat het net als bij de Wii nog iets te vroeg is om nu al een goed oordeel te kunnen hebben over de praktische uitwerking, daar is gewoon nog te weinig over bekent. Wel kun je het idee zelf natuurlijk bekritiseren, maar misschien moet je het eerst zelf maar eens ervaart hebben voordat je al een mening klaar hebt.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 69767 op 23 juli 2024 22:24]

Toen de eerste nieuwe controllers op de markt kwamen liepen PC gamers ook te roepen: zo'n controller kan toch nooit al je buttons vervangen van je toetsenbord? En games spelen met zo'n stick, een muis is toch veel nauwkeuriger en sneller? Toch zie je dat een redelijk aantal gamers (hoewel niet allemaal) de overstap naar console prima heeft overleefd.
Het grote verschil is dat er een groot aantal bedrijven zijn die al jaren onderzoek doen naar voicecontrol (in 1992 heb ik al bij Philips getest met een voicecontrol voor stereo installatie) en allemaal hebben ze het verworpen omdat er omgevingsfactoren zijn die je niet kunt uitbannen.

Ja, het is nog te vroeg om conclusies te trekken maar de kans dat dit zinvol gaat werken acht ik niet erg groot.
Voicecontrol zou door Philips alleen maar niet mogelijk zijn geacht omdat ze het zelf niet kunnen, maar Microsoft kan er een 3 core IBM CPU voor gebruiken.

Waarom zou dat niet mogelijk zijn met nog wat uitontwikkelde software, we leven in 2009 toch?

Want waarschijnlijk komt het pas over een jaar uit of deze kerst.
Het heeft niets met processorkracht te maken. Het heeft te maken met het feit dat voicecontrol pas werkt als je tegen niets anders dan de console praat. En dat gaat niet gebeuren.

Zit je een film te kijken met je school kamaraden, praat je over wat er allemaal op school gebeurt is tijdens de pauze *ding* film stopt. Praat je over iemand die uit de klas gestuurd ("remove") was *ding* film van de harddisk gewist. En zo zijn er nog honderden voorbeelden te verzinnen.
De eindconclusie was dat de enige manier om eenduidig het apparaat aan te sturen is door de commandos ingewikkeld te maken waardoor het enorm veel lastiger wordt dan gewoon een afstandsbediening te gebruiken.
Dit is precies wat ik probeerde te zeggen. Naast het uit elkaar halen van sprekende (immers wil je misschien niet dat iedereen iets roept en zo'n ding reageerd) is het spreken tegen andere moeilijk (tenzij de camera hier ook weer invloed op heeft) Dit allemaal uitvogelen is vast niet onmogelijk, maar wel ERG ingewikkeld.
Deze presentatie doet mij zeer denken aan de presentatie van de Wii bij de E3 vorig jaar.
Ik denk niet dat het gros van de 360 gamers hierop zit te wachten... schilderen is geen game vind ik.
Filmpje was voor een groot deel redelijk saai, maar het einde was ijzersterk.
Dit is nu ook niet bedoeld voor het gros van de 'hardcore' xbox360 gamers, maar juist voor de groep 'gamers' die Nintendo heeft aangesproken met de komst van de bewegingsbesturing.

Microsoft wil geld verdienen, en de groeimarkt zit m juist in dat segment. Ze stoppen heus niet met het maken van hardcore games.
Dat verhaal ken ik, toen de Wii verscheen in 2006 werd dat ook geroepen. Nee, Nintendo zou de harde kern niet vergeten, er komen nog genoeg Mario's, Zelda's, Metroids, Starfox, F-Zero en ga zo maar door. En wat is het geworden? Af en toe een zoethoudertje dat de fans van vroegah niet gaan zeuren en verder is het puur cashen op huismoedertjes en kinderen. Ben bang dat MS diezelfde kant op gaat, gaming is niet meer wat het was...
Het schilderen was dan ook een techdemo en geen game. Of dacht je echt dat ze dit als spel gingen verkopen :p
Anoniem: 147258 1 juni 2009 23:02
Zat net diep bedroefd te kijken. Het ziet er allemaal super uit, gave techniek, toepasbaar maar nu moet ik weer gaan bewegen om een actie in gang te zetten en dat was ik jusit bij al die wii games zooooo zat dat ik een ps3 en 360 gekocht heb... gewoon weer een normale controller met knoppies... nu moet ik straks ook in halo met m'n armen gaan zwaaien om te reloaden... alsjeblieft niet zeg...

Ik zeg toffe toepassing maar niet in games...

edit: dat hele natal gebeuren heeft wat mij betreft wel erg veel tijd gesnoept in de ms keynote... had graag wat meer hardcore games gezien

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 147258 op 23 juli 2024 22:24]

Hangt zeer sterk van de implementatie af vind ik. 'Logische' bewegingen heb ik niets op tegen, maar dat heeft de wii niet altijd. Als je daadwerkelijke tennisslagen kan maken hiermee, en als dat ook nog effect heeft in het spel, ben ik voor. In tegenstelling tot bijv de Wii waar je zo scherp mogelijk met je pols moet bewegen om hard te slaan.
Anoniem: 147258 @Pozo1 juni 2009 23:09
true... voor games als tennis enzo vind ik het best een leuke aanwinst maar als ms maar ik word zo nu en dan helemaal simpel van het zwaaien met m'n armen in de wat serieuzere games. Herladen in cod is zwaaien met je nuchuck, springen in mario kart idem.

stel je voor dat je mgs4 zo speelt... meer dan 18h staan... thnx but no thnx. Tuurlijk houd je je controller en kun je daarmee gamen maar wat is de echte meerwaarde op de lange baan...
Ik heb al wat luie opmerkingen gehoord in de samenleving, en het word alsmaar erger...hier komt een uitstekend middel om dagelijks aan goeie motiverende beweging te komen, en dan zijn we te lui om een poot uit te steken, we zitten de hele dag al op ons gat te werken in duffe kantoor ruimtes en savonds ploffen we na het eten op de bank en doen we nog meer niets! Wall - e maakte nog niet zo'n heel slecht punt, als we niet oppassen eindige we echt als de ultieme consument.

De maker van Fable met het jongetje laat een heel andere kant zien, daadwerkelijke interactie met een personage op een scherm, het idee krijgen dat je iets moet vangen wat dat personage naar je toewerpt is toch verbluffend? Dit zie ik de Wii niet zo snel nadoen hoor, sorry.

Wie niet zo fanatiek is in het rondspringen kan mogelijk op deze manier bijvoorbeeld in de huid van Sherlock Holmes kruipen in een viruele wereld om daar een raadsel op te lossen door op een slimme manier de feiten te analyseren, de mensen worden in het verhaal gezogen en hebben niet alleen plezier ook hun intelligentie word op de proef gesteld. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Dit is een volgende stap in de game wereld, bedenk de wat er kan als dit gecombineerd word met bijvoorbeeld een vr-bril...dat wil zeggen als ms slim is en zich niets aantrekt van de lcd/plasma-scherm industrie, die zouden hier mogelijk wel gaan onder lijden mocht dit zo mooi en goed werken zoals gepresenteerd.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 304470 op 23 juli 2024 22:24]

Anoniem: 69767 @Pozo1 juni 2009 23:55
Inderdaad: kijk bij de Wii heb je enkel de WiiMote (en de nunchuck, okay).

De Natal wordt echter ook een toevoeging: dus wie zegt dat deze de gehele gameplay zou moeten vervangen?

Denk bijv aan racen: racen met je controller, terwijl Natal je hoofd trackt voor het gezichtsveld.

En zo zijn er nog wel meer combinaties te bedenken van gamen met de controller, en Natal erbij.
Probleem is dat je scherm niet meebeweegt als je je hoofd draait.
je hoeft die games niet perse te kopen he ;)
Anoniem: 147258 @ThunderNet1 juni 2009 23:13
ik hoef hier ook niet te reageren. Ik ga inhoudelijk in op het feit dat ik vind dat het voor gaming geen rock steady toekomst heeft, ik zei alleen dat ik omdat ik het zat was terug ben gegaan naar ps3 en x360. ik had het niet over "ik ga die games kopen" ik had het over de, in mijn ogen haalbaarheid...
en jij begint over dat ik het niet hoef te kopen, leg uit...
Je hebt het met name over je eigen aversie tegen het principe. Achteraf noem je het de haalbaarheid van het concept. Iets zegt mij dat MS vast wel de haalbaarheid onderzocht heeft voor de markt. En jij vertegenwoordigt niet de markt.
Iets zegt mij dat MS vast wel de haalbaarheid onderzocht heeft voor de markt.
Dat heeft Nintendo wel voor ze gedaan, de Wii is zo populair dat het concept an sich meer dan haalbaar is.

ik denk alleen wel dat de MS implementatie de plank extreem misslaat. (in de huidige, gepresenteerde vorm, wat uiteraard VER van de uiteindelijke variant kan staan)
maar nu moet ik weer gaan bewegen om een actie in gang te zetten
Wie zegt dat?
nu moet ik straks ook in halo met m'n armen gaan zwaaien om te reloaden...
Wie zegt dat dat gaat gebeuren?

Afgezien van het feit dat ik de zelfbenoemde titel "hardcore gamer" lachwekkend vind zie ik voornamelijk een hoop bange mensen. Mensen die bang zijn dat hun gaming wereld gaat veranderen omdat er een product op de markt gaat komen dat als aanvulling dient op de bestaande techniek met als doel een breder publiek te bereiken (oh nee, gaming is niet alleen meer gericht op mij, de "hardcore gamer"! ), welke echter nergens op gebaseerd is behalve op angst, aannames en onderbuikgevoel. Triest om zo'n beperkte belevingswereld te hebben.

[Reactie gewijzigd door k7of9 op 23 juli 2024 22:24]

Yep, alles in het juiste perspectief...

xkcd on perspective

[Reactie gewijzigd door KrKr op 23 juli 2024 22:24]

moet je wel de ruimte voor hebben.
en echt enthousiast is die ontwikkelaar niet, misschien omdat zijn kantoor net als die van mij te klein is :D

ik heb nu ook een xbox360 trouwens, vind het jammer dat je voor 3 maanden online moet betalen al speel je maar in totaal 18 uur per drie maanden online.
er is dus een voordeel om een PS3 erbij te hebben (voor het gratis online, van cross-platform spellen).
Dus je gaat voor 300 euro een PS3 kopen voor online gaming, terwijl je voor dat bedrag 9x 13 maanden = bijna 10 jaar, online kunt gamen op je xbox 360? Dat zou ik niet echt als argument geven.

Om de exclusives te kunnen spelen zou ik nog kunnen begrijpen...
ik speel maar 3uur per maand online.
als een game cross-platform xbox360/ps3 is en ook online heeft kies ik eerder voor de ps3 versie.
ik ga geen 55euro per jaar betalen voor de 36 uur per jaar die ik online zou kunnen spelen (voor dat geld koop ik liever een spel).
maar ik heb het inderdaad ook gekocht voor exclusieve titels, die mogelijk uitkomen (keuze vrijheid)

of ik koop een PS4 over 10 jaar voor de kosten van xbox live, daar had ik zelf niet eens aan gedacht.

[Reactie gewijzigd door stewie op 23 juli 2024 22:24]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.