Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 80 reacties

Sony heeft op de E3-gamebeurs een nieuwe PlayStation 3-controller voor snelle en nauwkeurige bewegingsdetectie getoond. De langwerpige controller is getooid met een gekleurde bol en werkt in combinatie met de PlayStation Eye-camera.

In tegenstelling tot Project Natal van Microsoft, waarbij de gebruiker games kan besturen zonder een controller in de hand te houden, maakt Sony wel gebruik van een fysiek hulpmiddel in de vorm van een langwerpige controller. Het licht van de oplichtende bol bovenop deze magic wand wordt opgepikt door de PlayStation Eye-camera die de positie en de oriëntatie ervan in 3d kan bepalen. Het systeem kan overweg met twee 3d-controllers tegelijkertijd. De nieuwe controller voor bewegingsdetectie zal pas in de lente van 2010 worden uitgebracht.

Volgens Sony kunnen met de nieuwe controllers bewegingen 'één op één' in realtime worden getrackt en met een overlay op een scherm worden geprojecteerd. Zo nam de controller in de demonstratie onder meer de vorm aan van een honkbalknuppel, een tennisracket, een pistool en een 'lichtzweep'. Hoewel de hard- en software van de nieuwe controller nog in prototypestadium verkeren, had het systeem geen enkele moeite om de verschillende bewegingen snel te volgen. Waarschijnlijk is de technologie in de nieuwe bewegingscontroller geënt op een eerder patent van Sony over bewegingsdetectie. Over de precieze werking van het systeem deed Sony geen mededelingen.

Sony gaf tijdens de presentatie vooral hoog op over de nauwkeurigheid van het systeem. Dit werd onder meer gedemonstreerd aan de hand van het stapelen van speelgoedblokken met behulp van twee controllers - iets dat deed denken aan de sandboxgame Little Big Planet - en het virtueel schrijven op papier. Ook toonde Sony een conceptbesturing voor een tank-rts, waarbij eenheden zijn te groeperen door deze te omcirkelen waarna met een beweging de aanval ingezet kan worden. Ook kan met de bewegingscontroller eenvoudig in firstperson gemikt worden, wat onder meer werd gedemonstreerd aan de hand van een pijl-en-boog-sessie.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (30)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (80)

De camera van de Xbox kan hetzelfde als in deze demo. Het enige wat je extra nodig hebt is een 'controller' met een visueele marker waardoor de positie van de controller getracked kan worden.

Ze hebben dit niet laten zien, omdat ze willen focussen op het controller-loos gamen, maar in princiepe is het vrij makkelijk objecten te maken die zeer makkelijk en nauwkeurig te tracken zijn. Natal heeft echter wel een diepte camera en dat is uniek.

Deze dieptecamera is in staat om de diepte te 'zien' van het beeld. Ze gebruiken hiervoor een laser. Hierdoor ontstaat een completer beeld van de speler(s) en de omgeving. De vertraging die optreed bij de xbox wordt volgens mij veroorzaakt doordat er nu nog een testopstelling wordt gebruikt waar veel onnodige vertraging in zit.

In princiepe zou dedicated hardware ervoor moeten kunnen zorgen dat de latency 1 frame is, net als bij PS3. Laat je niet misleiden doordat het videobeeld en de wapens exact synchroon lopen in de 'webcam view'. Het videobeeld heeft ook al 1 frame vertraging, waardoor de latency 0 lijkt.

[Reactie gewijzigd door hjkhlukgoug op 3 juni 2009 09:52]

Deze techniek maakt ook gebruik van ultrasonisch geluid. De PS Eye camera heeft een array van microfoons aan boord, iets wat de xbox cam mist voor zover ik mij niet vergis.

"Sony controller uses the same break-apart design that surfaced earlier this year, but it adds in PlayStation Eye tracking and "ultrasonic" waves to track a player in 3-D space."

http://www.gamepro.com/ar...nsing-controller-spotted/

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 3 juni 2009 17:31]

Zouden je huisdieren het niet kunnen horen? Ik zie het al voor me ben je Resident Evil aan het spelen bent en zombiewolven doodschiet en voor je het weet bijt je eigen hond/kat je in je arm }> Dan schrik je je wel rot ;)

[Reactie gewijzigd door Simyager op 3 juni 2009 19:54]

Zelf zit ik al tijden te wachten op een fatsoenlijke first person beat-em-up of zwaardvecht game. Wii Boxing vond ik dik tegenvallen, met name de gevoeligheid van de motion controls. Als Sony nu iets fatsoenlijks op de markt brengt, ben ik aan boord. :)
zoals ik eerder zij

kijk eens naar dat project natal addon filmpje op

http://www.gametrailers.com/player/50014.html

met handen en voeten Mixed Martial Arts spelen lijkt met veel leuker
Nou wordt het natuurlijk wel interessant om te zien hoe de varianten van Sony en Microsoft tegen elkaar opwegen. Ben heel benieuwd hoe dat weer zal gaan uitpakken. Die van Microsoft lijkt me dus wel verder ontwikkeld, aangezien die zonder "hulp" werkt van een controller of iets dergelijks.
Sony had al Eyetoy games voor de PS2!

Natal is helemaal niet boeiend voor Sony, omdat ze die techniek al jaren hebben.

Bijvoorbeeld: http://nl.playstation.com...34292/EyeToy-Play-Sports/

MS ligt dus nog steeds jaren achter (op dit gebied).
Eyetoy kan NIET 3D tracken, de Playstation Eye ook niet, dit systeem werkt ook anders. Natal gebruikt Infrarood, Cam en Soundlocatie om te zien waar jij je bevindt en hoe jij je handen houdt zelfs je hand gebaren.

Werkt wel iets verder dan een simpelle image processing functie die kijkt waar het plaatje is verandert. Man toen ik met mijn Eye toy aan het spelen was met wat vrienden haddenw e constant fouten, totdat we er achter kwamen dat mijn handen te wit waren tegen de witte achtergrond van het behang en daardoor hij mijn handen niet goed kom opmerken. (eye toy play, wishy washy game). Toen we dat eindelijk hadden opgelost door het licht uit te doen, kreeg hij ruzie met de slinger van de koekoeksklok.

Als MS dat niet oplost dan vindt ik het ook niks, doen ze dat wel dan Kudos tot MS voor haar 3D Cam.
Euhm de PSEYE heeft 3 mics aan boord om gebruik te maken van sound locatie. In bovenstaande demo word er zelf gebruik gemaakt van ultrasonic geluid om posities te bepalen.

Dus het afdoen als simpel image processing is wel heel simplistisch. Zie trouwens het patent http://www.gamepro.com/ar...nsing-controller-spotted/

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 3 juni 2009 17:28]

heeft een eyetoy gezichtsherkenning?
Project Natal is eigenlijk ook niks meer dan een geavanceerder versie van de Wii Bar. Bij Sony gebruik je de PSEye die ze al hadden uitgebracht! Hiermee komt gelijk naar voren dat de Vision Camera van de 360 dus helemaal niet geavanceerd was tegenover de PSEye.

De PSEye was dus al aardig geavanceerd te noemen en zal ook hiervoor gebruikt worden. Microsoft moest dus iets heel nieuws ontwikkelen! Dingen als gezichtsherkenning, objecten inscannen etc etc kan de PSEye ook gewoon. Check de specs maar eens van het apparaatje, ik heb hem overigens zelf thuis!
Natal heeft niets maar dan ook niets met de Wii bar te maken. Ik heb met beide systemen gewerkt, dus ik kan het weten. De Wii bar is niets anders dan een paar LED's die de camera in de controller een referentiepunt geven. Natal gebruikt een diepte camera die kan zien hoe alles voor de camera in 3D eruit ziet. Slimme software herkent vervolgens jouw lichaam, gezicht en weet dus vervolgens hoe je beweegt en maakt een skelet op basis daarvan. Tevens kan Natal de achtergrond onderscheiden van de rest van het beeld omdat de camera ook diepte kan zien.

No offence trouwens, want ik vind de motion tracking in de demo zeker wel indrukwekkend. Lekker vloeiend en zeer effectief zo te zien. De laatste keer dat ik zulke tracking zag was met een vrij duur systeem. Er is overigens ook al een systeem op de PC beschikbaar wat bijna hetzelfde doet als de PS3 demo. Geen idee meer hoe het heet, maar het werkt ongeveer hetzelfde.

Natal is echter totaal verschillend van zowel Wii en PS3 omdat het aan full body tracking doet. Je zou in theorie ook 3D objecten kunnen inscannen. Dat zou wel erg leuk zijn: Gewoon je eigen hoofd inscannen voor een game :D

[Reactie gewijzigd door hjkhlukgoug op 3 juni 2009 11:58]

Kan ook met de PSEye, met het spel EyePet:

http://www.youtube.com/watch?v=aPENA1Bpm68
Als iemand die software maakt, dan ja
tjsa... maar ik ben het wel met de devs van sony eens dat je soms gewoon een knop nodig hebt.. Ook ben ik heel benieuwd naar het ms concept (erg indrukwekkend trouwens) in slecht licht...
Ik ben het volledig eens .. soms heb je knoppen nodig. Waar is ooit dat idee vandaan gekomen dat de controller eigenlijk een "vervelend" iets is? Het werkt al jaren prima en dat is ook het hele ding van gamen.. je moet hem gewoon leren gebruiken.
En al jaren is dat gamen met controllers voorbehouden aan de 'echte' gamers die zo'n ding zo oppakken. Met de komst van de Wii is de doelgroep deels verschoven naar de 'man/vrouw in de straat'. Maar je zit nog steeds met het feit dat je met surrogaat-controllers zit. Zo'n Wii tennisracket is wel grappig maar het voelt niet realistisch aan.

Met Project Natal kan oma een echt tennisracket oppakken en er zo mee spelen alsof ze echt op de baan staat. En dat is de doelgroep van het gebeuren, niet zozeer de hardcore gamers, die spelen wel door met een controller :)
Het grappige is dat een groot deel van de mensen niet eerst iets wil leren gebruiken (zie de volksstammen die geen progamma's kunnen opnemen met hun videorecorder/DVD-recorder...).
En laat dat nou net de grootste groep mensen zijn. Groter dan de zogenaamde hard core gamers. En dus een grotere markt met meer omzet/winst mogelijkheden. En dat is nou weer net waarom Microsoft, Sony en Nintendo in de game business zitten: geld verdienen. En (helaas voor de meeste van ons hier op Tweakers) niet om de hard core gamer een pleziertje te doen. :)
Origineel, mhe, maar zeker wel goed uitgewerkt zoals het er op de video uitziet.
Het wordt ook wel weer eens tijd dat de controllers worden vervangen door iets moderners.
Waarom? De huidige generatie controllers hebben jaren en jaren van evolutie doorgemaakt en zijn nu nagenoeg geperfectioneerd.

Ben niet zo'n fan van motion-sensortechniek, maar ik moet zeggen dat het goed is om te zien dat Sony hier gelijk met praktische voorbeelden komt. En godzijdank is het (nog) niet zo cheesy.

Overigens had Sony een hele sterke, degelijke presentatie, ondanks de uitgelekte informatie. Petje af.
Moderne joypads zijn voor de gemiddelde persoon zonder X jaar training niet gebruikers vriendelijk. Er zitten zoveel knoppen op die voor mensen die ermee om kunnen gaan best logisch zijn (lijkt voor oude Yellow allemaal op de NES controller ;)), maar voor de gemiddelde persoon is het niet echt een uitnodigend iets om op te pakken.

Het succes van de Wii is dan ook grotendeels te wijten aan het innovatieve besturings systeem, iedereens vriendin/vrouw/technicalnitwit-vriendje/man kan ermee omgaan terwijl het verdacht lastig is om ze aan de Xbox of PS3 te krijgen. Zwaaien en klikken vs 20+ knoppen.

Orakel Yellow voorspelt
Om gaming echt main-stream te maken moet gebroken worden met de gamepad, helaas. De massa kan al die knoppen niet aan en is er bij gebaat dat hun lichaam/stem/gedachten de interface wordt.
gaming is groter dan de film/muziek industrie.
het is dus klinkklare non-sense dat controllers niet voor de gemiddelde persoon is (en een zware onderschatting van de consument).

het is al echt mainstream alleen weet Microsoft dat nog niet, ze denken dat er een grotere markt is (maar die is er niet).
dit soort controllers zullen alleen maar functioneel zijn voor hardcore gamers (zeer fijne motoriek hoger dan gemiddeld), dus dit is juist moeilijker voor de gemiddelde motoriek gestoorde persoon (mensen die niet gamen hebben vaak geen fijne motoriek)
Geperfectioneerd? Rofl echt niet! Het d-pad van de 360 is een lachertje, helemaal met fighting-games. De triggers zijn wel weer goed, maar die zijn bij Sony dan weer minder relaxed. Dat onhandige staafje dat nog minder ergonomisch is dan de NES controller waar het op gebaseerd lijkt te zijn bij de Wii hoef ik het verder niet eens over te hebben :')
je kan hier ook mee schrijven.
dus je kan in een game je naam of een code invullen.
dat is niet echt motion-controller, ik denk niet dat de wii motion plus zo precies is?

je kan ook video en motion tegelijk doen in-game net als de xbox360, de wii heeft dit niet.

[Reactie gewijzigd door stewie op 3 juni 2009 00:56]

Ziet er goed uit, een geavanceerde Wii remote :)
Idd, soort accurate en latency vrije Wiimote met nunchuck. Erg indrukwekkend, imho een veel betere techdemo dan die van Microsoft's Natal. Dit lijkt een stuk haalbaarder omdat deze controller compatibel is met huidige gameplay en tactile feedback nog altijd erg heilig is.
hoezo dat dan. heb je het filmpje goed gekeken ?

bij ms kun je handen en voeten (hele lichaam) gebruiken en kun je ook dingen in scannen om te gebruiken (bijvoorbeeld een toverstaf net als de Playstation) . leg mij nu maar eens uit waarom een toverstaf van PS beter is.

http://www.gametrailers.com/player/50014.html

http://www.gametrailers.com/player/50016.html

[Reactie gewijzigd door Proxx op 3 juni 2009 11:19]

omdat het playstation toverstokje er speciaal voor gemaakt is, en dus minder latency en meer precisie heeft. verder moet ik het met je eens zijn, dat natal klinkt ook goed. maar ik zou toch liever bij de ps3 blijven, de xbox heeft mij iets teveel een reputatie dat die makkelijk kapot gaat.
wat weerhoud ms om een lichtgevend iets in je hand te houden zodat de nauwkeurigheid ook verberd net als Playstation.

over het feit dat MS X360 vaak snel en makkelijk stuk gaat :+ tja dat probeer ik niet te ontkennen :) maar zoals bij natal gezegt wordt zal Natal ook op de volgende Gen Xbox gebruikt kunnen worden.

voor 1PS koop je 2 a 3 xboxen :) en meestal is het garantie ook nog.

dus ik ga hem aanschaffen. al is het maar om een keer te vechten, en milo een keer uit te lachen

[Reactie gewijzigd door Proxx op 3 juni 2009 12:55]

Een patent ?
Nu nog zorgen dat je ook kan bewegen want dat gedeelte is nogal lastig als je een fps ofzo wil spelen. :) Je kan wel iets naar voren gaan maar op gegeven moment sta je dan toch tegen je tv aan te koekeloeren.
Wat een optie kan zijn is een loop knop voor naar voren en naar achteren of een automatisch loopsysteem in de game maar dat is natuurlijk nogal gay. virtuacop kennen we nu onderhand wel.
Wel heel leuk dat ze zo heel specifieke bewegingen vast kunnen leggen, die boog is idd wel de leukste manier. De sport onderdelen moet nog zwaar aan worden gewerkt kennelijk, dat werkte nog voor geen meter.
maar dan een die compleet anders werkt en op geen enkele manier op een wii-mote lijkt +)
Ik vond het erg tof eruit zien alleen is het nog echt in de test fase. De vraag is natuurlijk of het echt nieuwe besturing wordt of dat het een gimmick blijft. ZIet er in iedergeval beter uit dan dat project natal want dat vond ik maar niks.
zouden ze in zo'n toverstaf feedback kunnen maken. BIjvoorbeeld met dat zwaard als hij dat hoofd optilt dat je toverstaf zwaarder om hoog gaat. Ik zou me kunnen voorstellen dat dat met gyroscopen werkt. Tegen een gyroscoop indraaien kan vrij zwaar zijn. Door dan de hele gyroscoop wel of niet vrij te laten bewegen kan je geloof ik krachten uitoefenen op de hand van de speler.
Volgens mijn (niet hoger dan middelbareschoolse) natuurkundige kennis kan dat niet. De staf moet dan kracht op je gaan uitoefenen, en dat kan alleen als ie daarvoor een manier van voorstuwing heeft. Ventilators lijken me niet krachtig genoeg, een controller met raketten rondom lijkt me niet verstandig en alle land- en watergebaseerde methoden werken natuurlijk niet in de lucht.
Hoewel dit allemaal voor spelletjes dit soort controllers ontwikkeld worden. Kun je ook wel verwachten dat over enkele jaren het navigeren over de WWW ook zo gaat.
Ik vind dit soort ontwikkelingen zeer positief en dat zal ook voor mensen die geen muis kunnen gebruiken toch kunnen navigeren over een website.
Natuurlijk dat met combinatie oog bewegingen, stem, gebaren etc.
Nee hoor. Dit soort dingen (navigeren met gebaren en zo) worden bij mij op school hier vaak geprobeerd. Ik heb al een aantal keer meegedaan aan een onderzoek daarvoor. Het resultaat was steeds dat het incidenteel wel handig/grappig is, maar meer dan 5 minuten browsen en je bent te moe.
Dit proberen in een kamer met een rode wand, en het einde oefening voor de Stokjescontroller ;) Overigens, Bassie zou de techniek kunnen gebruiken zonder het stokje :+