Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties

Sony heeft een patentaanvraag ingediend waarin een aantal uitbreidingen voor motion controller opgesomd worden. Er kunnen verschillende hulpstukken aan de controller gekoppeld worden, zowel aan de onder- als aan de bovenkant.

Sony heeft bij het United States Patent and Trademark Office patent aangevraagd op diverse hulpstukken die gekoppeld kunnen worden aan de bewegingsgevoelige controller die de consolebouwer in 2010 op de markt hoopt te brengen voor de PlayStation 3. De controller, die nog steeds geen naam heeft, moet gaan concurreren met Natal, het systeem van Microsoft waarmee games met lichaamgsbewegingen aangestuurd kunnen worden.

Sony diende bij de aanvraag diverse schetsen van de controller in. Uit de tekeningen blijkt dat de controller zelf eruitziet als een soort lightsaber. De meeste hulpstukken worden aan de bovenkant van de controller gekoppeld. Daaronder zitten de lichtgevende gekleurde bollen die Sony toonde tijdens de E3, waar het systeem voor het eerst gepresenteerd werd. Aan hetzelfde punt kan volgens de patentaanvraag echter ook een honkbalknuppel-accessoire gekoppeld worden. Onder een kapje aan het uiteinde van de controller zit ook een koppelstuk verborgen, wat volgens de aanvraag dient om twee controllers met elkaar te verbinden. Dat kan ook door middel van een apart koppelstuk, waardoor twee controllers parallel aan elkaar komen te liggen. Wat Sony met dergelijke gekoppelde controllers van plan is, blijkt echter niet uit de aanvraag.

Sony Motion ControllerSony Motion ControllerSony Motion ControllerSony Motion ControllerSony Motion ControllerSony Motion ControllerSony Motion ControllerSony Motion Controller

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

Lijkt me verdacht veel op dit ding...
http://www.blogcdn.com/ww...9-keynote-1073-rm-eng.jpg
Sony says it'll launch in the spring of 2010, but we don't know what pricing will be like yet.

En zou inderdaad het antwoord van sony moeten zijn op Project Natal, en de Wii.
Toen ik bovenstaande foto zag was ik helemaal niet onder de indruk, dit patent suggereert echter wel meer geavanceerde features.
Dat is het ook, dit is alleen een patent op uitbreidingen ervoor
Figure 9 doet mij denken aan een magic wand :+

Alle gekheid op een stokje, het origineel is nog niet eens uit of ze gaan al met de uitbreidingen beginnen. Weet iemand uberhaupt of er al devvers bezig zijn met het maken van spellen die dit ondersteunen, of is Sony de eerste met een van z'n eigen studio's?
Wat is er mis met uitbreidingen, ze kunnen moeilijk alle accesoires mee gaan leveren met de controller.
Ik kan best geloven dat het een magisch plaatje is, aangezien ik er maar 8 zie. :Y)

EDIT: Sorry, FIGURE 9, ipv PLAATJE 9 :o

[Reactie gewijzigd door Bowy3r op 8 december 2009 15:41]

Alle gekheid op een stokje, het origineel is nog niet eens uit of ze gaan al met de uitbreidingen beginnen
lol @ je woord keuze, maar het lijkt mij erg logisch dat er eerst dingen worden gemaakt voordat je ook maar met iets uit moet komen. stel de "magic wand" werkt perfect etc, maar heeft niet de mogelijkheid om de uitbreiding vast te koppelen oid...dan zou het toch raar zijn om eerst het stokkie uit te brengen en dan pas te bedenken...ehh ow ja, dat kan niet zo... hmm..
Allemaal mee op de Nintendo Wii ultiem vernieuwende besturing hype. Vooral doen. Je komt er vanzelf achter dat alleen partygames geschikt zijn voor motionbesturing en dat de echt interessante non-partygames onbestuurbaar of irritant zijn met motionbesturing. Maar goed, dan heb je al tig van die controllers verkocht natuurlijk ;)

Nintendo is er ondertussen al achter gekomen, die hebben miljoenen consoles verkocht aan pa, ma en oma, maar raken nieuwe games aan de straatstenen niet kwijt. Waarom? Mensen hebben geen 100 partygames nodig, en de wat serieuzere gamer is allang overgestapt naar een andere console.

[Reactie gewijzigd door rodie83 op 8 december 2009 15:33]

het aanbod partygames op de ps3/xbox mag voor mij wel een beetje meer zijn, zeker met zo'n speciale controller...

dat wil natuurlijk helemaal niet zeggen dat de gfx van de ps3 en de x360 naar beneden moeten en er ALLEEN maar partygames moeten uitkomen...

ze zullen daar zeker niet zo dom zijn om geen normale games meer uit te brengen...

Het verleden heeft trouwens (al verschillende malen!!!) uitgewezen dat 'uitbreidingen' op consoles gewoonweg keer op keer floppen... Wie een spel koopt en daar nog iets extra voor moet kopen, laat dat spel gewoon liggen....

Sega is hét ultieme voorbeeld hiervan... ze hebben het zelfs meer dan eens geprobeerd...
De Sega-Mega-CD, de Sega X32... allebei zeer knappe staaltjes technologie (toen toch), maar amper iemand kocht het uiteindelijk... en al was Ecco the Dolphin nog zo'n knap spel, de cd werd amper verkocht omdat 9/10 mensen geen zin hadden om de helft van een console bij te betalen om een dolfijn te kunnen spelen....

Een ander voorbeeld: de 'pistolen' voor videogames; Ik ben ervan overtuigd dat bijna iedereen met een Nintendo NES wel zo'n zapper had, want die zat namelijk standaard erbij... dat werkte dus héél goed en een groot aantal mensen heeft dus later ook nog games gekocht voor dat pistool... bij de SNES zat er standaard géén zapper bij, en moest je zo'n superduur bazookading kopen als je toch wou schieten op je tv... dat ding verkocht voor geen meter en er zijn dus ook amper spellen voor uitgekomen...
Het verleden heeft trouwens (al verschillende malen!!!) uitgewezen dat 'uitbreidingen' op consoles gewoonweg keer op keer floppen... Wie een spel koopt en daar nog iets extra voor moet kopen, laat dat spel gewoon liggen....
Wel eens gehoord van Guitar Hero of Rock Band? Elke halve zool lijkt wel zo'n gitaar of drumstel in huis te hebben.
Niet te vergeten de wii balance board.
extra voordeel van de simpele setup van de Wii controller is nu net dat je er eenvoudig "uitbreidingen" op kan steken, zodat je toch een zapper krijgt, die geen stukken van mense kost.

Nadeel van due gun's is wel dat de andere knoppen niet of slecht bereikbaar zijn, en daardoor een stuk minder functioneel.
Daar ben ik het niet mee eens, games als Metroid Prime 3 worden juist geroemd om de geweldige besturing, die voor de meeste mensen intuitiever werkt als dual analog. MP3 zou ik nou niet willen bestempelen als een party-game. Ook spellen als Zack & Wiki zijn geen party-game, maar zijn wel mogelijk dank zij de motion controller.

Bovendien denk ik dat je na drie jaar niet meer van een hype kan spreken.
Ondanks dat ik zelf een PS3 bezit ben ik toch meer onder de indruk van Project Natal (de controllerloze besturing van de tegenpartij).
De tech previews die ze lieten zien, o.a. boogschieten, vond ik ook nogal matig.
Maar het meest "underwhelming" aan deze controller vind ik nog wel de vorm. Met de tech preview werd verteld dat het een prototype was en daarom een simplele ruwe vorm. Helaas, pindakaas, veel beter is het niet geworden. Het is en blijft een ding waar ik niet mee gezien wil worden.

Johnny Lee deed het een stuk beter met aanpassingen op de Wiimote. Kijk eens op zijn site, met name het Headtracking project.

[edit] ik weet ook niet waarom ik ineens overschakelde op Engels :S

[Reactie gewijzigd door sjeses op 8 december 2009 15:51]

hoewel voor een aantal toepassingen ( £FIFA?) Natal en controllerless misschien de betere oplossing is, is het weer niet praktisch voor andere.

Als voorbeeld neem ik kinderen, racen en de Wii.
Volwassen mensen weten wel hoe je correct aan een stuur moet draaien, maar geef kinderen de WiiMote en laat ze racen, dan moet je ze toch wel goed uitleggen hoe ze correct hun WiiMote-stuur moeten gebruiken.
De Mote al simpel in een stuuruitbreiding steken helpt al heel veel.

Ander voorbeeld is Golf op de Wii, bij Natal is er geen mogelijkheid om te controleren of je je club wel correct vast hebt, Bij de Wii maakt het verschil of je de controller in de richting van de knoppen beweegt of zijwaarts.
De tekeningen doen me denken aan een B-Wing uit Star Wars ;)
nou het doet mij aan een heel ander ding denke.......
Deze controllers / hulpstukken doen mij wel erg denken aan die van de Wii :S

Ondanks dat, is het wel leuk dat er meer gedaan word met motion controllers, geeft gamen toch een extra ''iets''.
Een extra iets ja, als als een mongool voor een scherm staan zwaaien om dingen van links naar rechts te laten bewegen... ik kan er toch nog steeds niet echt gelukkig van worden als ik mensen bijvoorbeeld met een Wii zie staan zwaaien en zo.

Maar goed er zijn toch echt mensen die het wel zien zitten en dat mag best zo lang er maar games uit blijven komen die ook met "gewone" controllers bestuurd kunnen worden.
Persoonlijk denk ik inderdaad dat je nogal lomp bezig bent als je met de Wii gaat zwaaien, ja. :+
het is wel leuk om te zien hoe andere mensen met de wii spelen, bijvoorbeeld hoelahoepen (youtube link 18+)
wordt dan tijd dat ze eens iets aan hun conditie doen als ze daar zo lomp bezig zijn.

ik vind de meeste mensen dan wel grappig om naar te kijken, hoef ik alvast niet meer naar het circus te gaan.

Als je daar niet droevig van wordt vrees ik dat je beter eens bij de psycholoog langs mag.
Figuurtje nummer 9 doet mij toch nog altijd denken aan een reguliere playstation controller. Daar zie ik niks vreemd aan.
Alleen dan een dunner tussen stuk en rare tennisballen erop geplakt.

Kortom, ik denk dat men gewoon de mogelijkheid wil houden om er een standaard controller van te maken.
(zoals je de wii remote op zijn kant draait)

[Reactie gewijzigd door lordloeder op 8 december 2009 15:30]

Natuurlijk blijft het bezien of de echte controller net zo gaat werken als wat je zag op de techdemo's maar ik verwacht hier echt heel veel van!

Maar toen de eerste video's van de WIi opdoken zag het er ook geweldig uit, terwijl de Wii zelf mij erg tegen is gevallen.
Ben benieuwd.
edit: Fig. 6B; dual lightsaber?

[Reactie gewijzigd door 331458 op 8 december 2009 15:37]

Die gekoppelde variant lijkt me gewoon een soort wireless motion-sensing stuur.
is dit niet weer een van die typische situaties waarbij de mogelijkheid tot uitbreiding (welke reeds bestaat bij o.a. nintendo) niet gepatenteerd kan worden omdat deze geen nieuwe technologie maar slechts de toepassing of combinatie van reeds bestaande technologie beschrijft? (prior art)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True