Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 129 reacties

Sony heeft in Japan patent aangevraagd op een externe adapter waarmee games van een vorige generatie consoles kunnen worden afgespeeld op een apparaat van de huidige generatie. Het is onduidelijk of het apparaat er ook echt komt.

Sony blijkt eind augustus in Japan patent te hebben aangevraagd op een compatible adapter device and compatible processing method (aanvraag als pdf). Sony omschrijft het als een extern apparaat (in het schema aangeduid met nummer 200) dat met een spelconsole van de huidige generatie (aangeduid met nummer 300) kan worden verbonden. De adapter bevat een processor die compatibel is met die van een vorige generatie spelcomputer. Met de adapter kunnen games die voor een vorige generatie consoles zijn gemaakt op een apparaat van de huidige generatie worden gespeeld. De adapter bevat niet alleen een eigen processor, maar ook een eigen grafische chip en geluids-chip, en heeft bovendien een dvd-encoder/emulator aan boord. Als in de console van de huidige generatie een schijf wordt gestopt met een game voor een console van de vorige generatie, wordt de data doorgestuurd naar de adapter, die het vertaalt en de beeldinformatie naar de console terugstuurt.

Sony noemt de namen nergens in de aanvraag, maar de huidige spelcomputer van Sony is de PlayStation 3, wat de PlayStation 2 tot de console van de vorige generatie maakt. De plaatjes in de aanvraag wijzen ook op PlayStation-apparatuur, wat wil zeggen dat Sony probeert een adapter te maken waarmee PS2-games op een PS3 kunnen worden afgespeeld. Het is niet voor het eerst dat Sony aan backwards compatibility van de PS3 werkt. De PlayStation 3 was ooit zelfs in staat om PS2-games af te spelen. De eerste versie van PS3, met 60GB aan boord en 4 usb-poorten, was backwards compatible, maar Sony heeft die optie uit alle latere versies verwijderd.

Patentaanvraag Sony voor PS2-adapter Patentaanvraag Sony voor PS2-adapter
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (129)

Ik vraag me af hoe de backwards compatibility in de eerste versie van de PS3 was ingebouwd. Zou dat op dezelfde manier zijn al dit? Lijkt me niet, anders ga je 2 keer het wiel uitvinden...
Weet iemand hier iets over?
De 1e versie was hardwarematige ondersteuning, deze is alleen in de US en Japan uitgekomen. Hier zat dus een chip op die alles voor zijn rekening nam in de PS3.

De 2e versie was softwarematige ondersteuning en deze is in europa uitgegeven. Deze is met firmware updates weer verwijderd. Deze versie werkte ook niet met alle spellen, sommige spellen crashte ermee.

Heb je versie 1 dan kun je volgens mij nog steeds PS2 spellen spelen op je PS3. Bij versie 2 kan dat alleen maar als je de firmware niet hebt geupdated.
fout. 2e versie is alleen in Europa uitgekomen en bevatte alleen de Emotion Engine en niet de grafische chip. Deze werd geemuleerd. In de Us en Japan versie was de grafische chip wel fysiek aanwezig.
het was volgensmij nou net andersom, de Emotion Engine werd geemuleerd en de grafische chip was nog aanwezig..
Eh, fout. Ik heb de 60GB PS3, en ik kan gewoon PS2 en PS1 spellen spelen met de nieuwste firmware.
in de eerste PS3s zat gewoon nog de Emotion Engine-chip uit de PS2. Latere modellen kregen nog software emulatie voordat Sony besloot dat ze nog beter PS2s konden blijven verkopen en de stekker uit de emulatie trok.
Software emulatie voor de grafische chip..niet voor de emotion engine
fout, dus, ook de EU versies hadden nog 1 chip, en de andere werd dus via software geemuleerd..
Wat ik mij kan herrinneren was de hardware van de PS2 die niet makkelijk geemuleerd kon worden gewoon in de PS3 behuizing op de print aangebracht.
Om productiekosten te besparen hebben ze later besloten om dat weg te laten en volledig softwarematig te emuleren. Helaas bleek dit slecht en vaak niet goed te werken en hebben ze besloten om het helemaal weg te bezuinigen om zo de verkoop van PS2's nog te stimuleren.

[Reactie gewijzigd door Deem op 15 september 2010 14:46]

de PS3 heeft nooit complete PS2 softwareemulatie gehad, de EU versie had nog steeds 1 chip hiervoor, waar de US versie nog 2 had.
Maar het schijnt dat ze dus wel nog een volledige software emulatie versie hebben, maar om de reden die je zelf al aangeeft (nog) niet activeren..
Het schijnt?? sterk verhaal.

Uiteinde;lijk leid alle sterug naar dat Sony een hardware bedrijf is en geen software club. Sony verkoopt liever spullen dan software en daarom wellicht deze aanvraag??

De US PS3 had een volledige PS2 chipset aan bood daar waar de EU versie enkel de emotion engine had, de graphic synthesizer werd ge-emuleerd met wisselende successen.
Een externe adapter? Dat mag ik toch hopen van niet zeg. Lekker is dat, niet alleen moet er dus een apparaat worden aageschaft om games te spelen uit de vorige generatie, het levert ook nog eens weer een extra apparaat op/in de kast op.

Kom op, de PS3 moet toch gemakkelijk PS2 kunnen emuleren. Genoeg rekenkracht me dunkt. Of kunnen de PS3 slim modellen de PS2 disk fysiek niet lezen? Ik zou dat laatste echt een kwalijke zaak vinden.

Als er toch betaald zou moeten worden voor het spelen van vorige generatie spellen op de huidige, dan moet dat toch ook met een licentie o.i.d. kunnen i.p.v. een extern apparaat.
Als je goed kijkt zie je dat de gamedisc niet in het externe apparaatje gaat. Hier zal waarschijnlijk een PS2 CPU (en dergelijke) in zitten. De PS2 heeft een geheel andere architectuur dan de PS2, dus is emulatie niet echt energievriendelijk ;)
Maar het aansluiten van 2 CPU's wel? :)
De PS2 verbruikte minder dan 20 Watt, net zoals de meeste consoles van die generatie, op de Xbox na. Zeker met de huidige technologie zal dit verbruik verder gedrukt kunnen worden. Ik denk niet eens dat hij actief gekoeld hoeft te worden.
de ps2 slim (evenals elke bluray speler) kan gewoon dvd's lezen
Het diagram toont een DVD decoder simulator. Waarschijnlijk willen ze een PS2 disc image kunnen afspelen zodat ze PS2 games kunnen verkopen in de PSN downloadwinkel.

Vraag me wel af hoe ze dit apparaat willen verbinden met de PS3 want behalve USB zijn er geen I/O poorten.

Ook is niet duidelijk of er standaard PS2 controllers op aangesloten kunnen worden. Dat mis ik toch wel heel erg op m'n fat PS3. Je kunt geen Guncon 2, Beatmania controller of dansmat aansluiten waardoor een belangrijk deel van de game collectie niet gespeeld kan worden.
Zou prima moeten werken met een PC USB-PS2 adaptor lijkt me?
Nee, de huidige USB-PS2 adapters werken alleen met standaard PS2 Dual Shock controllers. Zodra je een guncon, multitap, Beatmania controller, Guitar Freaks controller of dansmat aansluit werkt het niet.
Netwerkaansluiting misschien? Zoals in het artikel staat is het onduidelijk of het hier om de PS2/PS3 gaat.

[Reactie gewijzigd door Deem op 15 september 2010 14:51]

je zou toch denken dat die Cell meer dan snel genoeg is om het allemaal softwarematig te doen. Het is gewoon een goedkope oplossing, waarmee ze meer geld verdienen dan een stuk software. Lekker makkelijk om alles wat moeilijker te emuleren is, gewoon in hardware uit te brengen, ben je lekker snel klaar en je kan er weer veel meer geld voor vragen. Het gaat natuurlijk helemaal nergens over om een complete PS2 in een adapter te hebben waar alleen de dvddrive ontbreekt. Let op! Voor deze complete PS2 heeft u een Ps3 nodig!

En ik snap het toch al niet, aangezien vorig jaar Sony nog een patent aanvroeg voor een PS2 emulator op de PS3:

http://www.siliconera.com...logy-for-cell-processors/

Het is wel duidelijk dat dit samenvalt met de uitfasering van de PS2.

[Reactie gewijzigd door terracide op 15 september 2010 14:21]

Nou niet echt. Het PS2 platform bestaat uit vele componenten die met elkaar gesynchroniseerd moeten worden als je correct zou willen emuleren. Iedere component los emuleren kan wel, maar als je alles op clockfrequentie nauwkeurig wil laten samenwerken kon wel een blijken dat de PS3 daar moeite mee heeft.
PCSX2 op de PC is anders al een heel eind hiermee. Ik ben momenteel bezig met kingdom hearts 2 en ik heb vrijwel altijd een framerate van bijna 60 fps.

Het is wel een zware belasting voor het systeem. Mijn phenom II x4 met 3ghz heeft vrijwel continue een belasting van 100 procent op 2 cores maar ik kan me voorstellen dat een paar hobbyisten dit al voor elkaar krijgen, dat het voor Sony bijna een eitje moet zijn om een goede emulator voor de ps3 te maken.
De makers van PCSX2 zijn nu dus ook bezig/vanplan om deze te porten naar de PS3 (welke via PSJailbreak methode 'gehacked' is)..

Maar als ik jouw post zo lees, dan denk ik dat jij ook een goede videokaart hebt..
Heb idd wel een redelijke kaart (XFX 9800GTX+) maar ik kan me herinneren dat het met een 9400GT ook wel redelijk draaide.
Videokaart is van minder belang, zolang je maar een heel rappe dual core hebt. 3 Of meer cores zijn ook van weinig waarde. Juist wanneer je het op meerdere cores wilt doen wordt het alleen maar lastiger om de timings correct te krijgen. Het is daarom ook zeer aannemelijk dat het voor een PC een stuk eenvoudiger is te doen dan op de PS3, tenzij ze juist de SPE's heel goed kunnen benutten.

Onthoud wel dat de PS3 slechts één volwaardige processor core heeft op Power PC gebaseerd, op slechts 2.8 GHz. Ik denk niet dat hier meer uit te halen valt dan een enkele Wolfdale core van Intel op 3.x GHz (dus een halve E8600). Wellicht is het Sony ook nog niet gelukt op die manier, dus daarom dit apparaat. Ik ben wel benieuwd wat het PCSX2 team er van gaat bakken.
Dan nog is het een trage processor die zeer afhankelijk is van z'n paralelle rekenkracht.
als een stel hobbyisten een werkende PS2 emulator voor op de PC kan uitbrengen dan moet Sony dat al helemaal voor elkaar kunnen krijgen.
en hoeveel spellen lopen waardeloos (slechte framerate) of helemaal niet? minimaal de helft.
je punt? Dat SCE niet minstens een 2x zo goede emulator in elkaar kan laten zetten dan een paar hobby programmeurs?
Dat het verdraaid lastig is om een 100% correct werkende emulator te maken. Een emulator die het in veel gevallen goed doet is vele malen simpeler, een emulator die 50% doet? Kinderspel.

Je praat dus niet over 2x zo goed maar meer over 10 tot 100 keer zo goed.
Met het verschil dat de fabrikant als enige systemen van binnen en buiten kent.
En 1 of andere hobby programmeur verre van.
Met die hardware en een paar goede programmeurs zou het echt kinderspel moeten zijn.
Voor een dergelijk apparaat zal de prijs doorslaggevend zijn voor het succes hiervan.
Een PS2 koop je immers al voor ongeveer 100 euro.
Voor een dergelijk apparaat zal de prijs doorslaggevend zijn voor het succes hiervan.
Een PS2 koop je immers al voor ongeveer 100 euro.
Dus kun je dit ding ook voor 100 euro verkopen, de toegevoegde waarde zit immers in het feit dat je maar 1 apperaat nodig hebt. ( en niet 2, met bijhorende bedrading, voeding, controllers, etc, etc )
Nou ja, eigenlijk dus anderhalf ;)

De grote vraag wat mij betreft is wie hier geld voor neer gaat leggen. Stel dat het ding inderdaad 100 euro kost (veel minder zal het niet zijn, gezien de inhoud van het kastje), wie gaat dat er dan voor neerleggen?
Precies. Je hebt een apart kastje, wel met eigen voeding(plaatje 2). Het enige wat je niet hebt zijn extra controllers en een extra snoer naar de TV (maar wel weer naar de PS3).

De vrouw ziet wel een extra kastje. Maar dat kan misschien weggewerkt worden in de kast of zo...
Misschien is dit wel om straks de PS4 BC te maken met de PS3?? gezien de architectuur van de PS3 lijkt me een hardwarematige oplossing wel het handigst.
Waarom vragen ze nu pas patent aan op iets wat ze een paar jaar geleden al gebruikten? Kan me niet voorstellen dat ze al die jaren zonder patent gewerkt hebben... zoveel risico durven ze vast niet te lopen.
dit gaat echt om een apparaat, in de ps3 (oud) zit het ook en er zijn ook ps2 emulators voor op de pc maar dit is een losstaand iets.
Gelijk heb je toen ik dat kop las dacht ik ook meteen dat het over een programmaatje gaat voor de pc's. Maar gaat idd over een externe adapter Vreemd dat men een kop of titel kiest voor Sony vraagt patent aan op PS2-emulator ipv Sony vraagt patent aan op ps2 adapter
Daarom, ze zijn hier een beetje te laat mee. Als Sony het dan zo wil houden dat de ps2 games nog een beetje verkocht worden (want ze zijn nog bijna overal verkrijgbaar) zouden ze ook zon adapter moeten maken voor de pc etc. Ps2's worden tegenwoordig in de winkel (bijna) niet meer verkocht.
"De eerste versie van PS3, met 60GB aan boord en 4 usb-poorten, was backwards compatible, maar Sony heeft die optie uit alle latere versies verwijderd."

En waarom hebben ze die verwijderd dan?

Het lijkt dan precies alsof ze wat meer geld willen verdienen met een extra doosje. Dat doosje wat overigens niet duurder mag zijn als een PS2 (op ebay vind je ze onder de 100, met met controllers en games inclusief). Ok, ze zullen games online verkopen, maar dan nog.

Of is het echt mogelijk dat een krachtbeest als de PS3 niet in staat is om alles wat de PS2 deed na te doen? Ik besef dat de PS3 qua architectuur heel anders in elkaar zit, maar hij is dan ook wel zoveel keer beter als de PS2.
Het is allemaal oud nieuws, maar ze hebben het eruit gehaald om de kosten te drukken om de PS3 uiteindelijk goedkoper te maken om dus meer winst te maken. Verder was de soft-emulatie methode niet altijd even bugvrij dus hebben ze besloten om er maar helemaal mee te stoppen.

[Reactie gewijzigd door Deem op 15 september 2010 14:56]

Eerst al een feature verwijderen waar ze zo hard over liepen te schreeuwen tijdens de introductie, want dat zou de 360 niet bieden, daarna weer commercieel op de markt brengen. Klinkt als de volgende fail van Sony na Playstation Plus.
360 is gedeeltelijk BC.... halo2 werkt, unreal chapionship, burnout 2 niet, ne zo een hele waslijst games ^^
dit is volgens mij gewoon simpel op te lossen met een software update. Dit werkt softwarematig perfect op een pc. waarom niet met een update gaan installeren?.

Als het prima werkt , krijg je aan de andere kant de old-skool gamers die zeker geneigd zullen zijn dit te gaan aanschaffen.

Als er geld te verdienen valt zullen ze de kans zeker niet laten liggen bij sony. Wat natuurlijk logisch is.
Misschien omdat jij een PC hebt die krachtig genoeg is om de emulatie goed te krijgen..

Overigens is het voor Sony nu nog niet echt interessant om via software dit te doen, ze maken nog veel winst met de verkoop van de PS2 zelf naar het schijnt...
@Relief2009
die eerste generatie koste sony het dubbele aan productie kosten dan waar ie aan verkocht werd.
door dit in een extern kastje te stoppen kan de productie prijs echt wel gedrukt worden bovendien nog een kleine inkomste ervan :)

stel je nou voor dat je met die externe cpu , swap magic boot en dan ps2freemcboot op de ps3 zet xD zou echt wel hilarisch zijn (helaas werkt dit technisch nooit ;) , ff voor de duidelijkheid)
Sorry maar geloof je echt dat die extra ps2 functionaliteit zoveel geld kostte? Blijf maar lekker dromen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True