Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 85 reacties

Sony heeft bij het Amerikaanse patentbureau een aanvraag ingediend voor een universele spelcontroller. Door middel van een aanraakgevoelig lcd kunnen verschillende controllers nageaapt worden.

De patentaanvraag is op 12 augustus 2008 ingediend bij het United States Patent and Trademark Office en werd onlangs gepubliceerd. In het patent beschrijft Sony een controller met aanraakgevoelig lcd waarop verschillende knoppen-layouts kunnen worden getoond. Volgens de Japanse elektronicagigant moet de universele controller niet alleen controllers van de huidige generatie spelcomputers kunnen emuleren, maar ook die van oude spelcomputers waar de controllers niet meer van worden gemaakt.

De controller zou drie verschillende lay-outs op kunnen slaan en draadloos met een speciale ontvanger communiceren, die op verschillende spelcomputers aangesloten kan worden. Ook het tonen van een toetsenbord wordt als een mogelijke gebruikswijze genoemd. Trilfunctionaliteit en speakers worden door Sony genoemd als mogelijke extra's die in de controller worden ingebouwd. Sony heeft nog geen concrete plannen aangekondigd om de universele controller te fabriceren, waarschijnlijk ligt de aandacht van de fabrikant bij de uitgestelde motion controller voor de PlayStation 3.

Sony universele controller

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (85)

Klinkt interessant. Het idee opzicht valt denk ik zeker goed in een markt die geilt op alles wat High- tech is.

Ik vraag me alleen af hoe ze dit willen aansluiten, als je voor iedere spelcomputer een speciale aansluiting van Sony moet gaan kopen kan dat nog best wel eens prijzig uitpakken.
Xbox 360, Playstation 3 en de Wii hebben allemaal een USB-aansluiting, dus het wiel hoeft niet opnieuw uitgevonden te worden.
Controllers werken niet over USB op de Wii maar via BlueTooth of de GameCube controller aansluitingen. (En dan alleen als GameCube controller)
Deze nieuwe controller zal ook niet zonder meer op de PS3 of 360 werken. Dat de huidige controllers voor de Wii niet werken op een USB-poort sluit niet uit dat ze deze controller zouden kunnen laten werken via USB.

Edit: @sanderev66: Jij zegt dus dat het softwarematig onmogelijk is dat de Wii iets bestuurt via USB. Of ze (Nintendo) het doen is een tweede, maar dat het kan lijkt me vrijwel zeker.

[Reactie gewijzigd door SH4D3H op 21 februari 2010 21:23]

Ja maar niet op de Wii ;)
"Volgens de Japanse elektronicagigant moet de universele controller niet alleen controllers van de huidige generatie spelcomputers kunnen emuleren, maar ook die van oude spelcomputers waar de controllers niet meer van worden gemaakt."

Ik denk niet dat bijvoorbeeld een nintendo 64 een usb poort heeft. Ikzelf vermoed daarom dat het met adapters gaat aan de uiteinde van je kabel. Of draadloze adapters kan ook natuurlijk.
Ik snap niet waarom iedereen zo hamert op het feit dat je geen feedback van die knoppen zou krijgen.

De oplossing die blackberry gebruikt bij hun toestellen is in mijn ogen al genoeg. Een plaatselijke trilling en wellicht nog de noodzaak om daadwerkelijk op het scherm te moeten drukken zorgt in mijn ogen al voor genoeg feedback.

http://www.youtube.com/watch?v=8DA19DNYu30
Dat is denk ik niet wat iedereen hier bedoelt.

Een voorbeeldje op een GameCube-controller:

Als je op toets "A" drukt en daarna op toets "B", dan voel je zonder te kijken al waar toets "A" stopt, waar geen toets is en waar toets "B" begint. (Zelfde als bij toetsenborden)

Bij die BlackBerry waar je het over hebt, kun je het voorstellend vergelijken als het volgende:

Hoe zou jij het vinden als je typt, en bij elke toetsaanslag gaat elke toets op je toetsenbord een "ingedrukt" gevoel krijgt. Ja, er wordt maar 1 toets geregistreerd, maar de rest van de toetsen "lijkt" ingedrukt te worden. Dat is niet waar iedereen op uit is.


Als er een (liefst nog steeds ongepantenteerde) technologie bestaat waarop je een hobbeltjes krijgt op je touchscreen, zoals op je toetsenbord onder de F, de J en de 5 bij het numpad, en verplaatsbaar zodat op apps die een andere toetsenlayout hebben, andere hobbeltjes laten voelen, zou niemand nog klagen.

Plaats gewoon onder elke virtuele "toets" op een touchscreen zo'n hobbeltje (of een andere vorm) om de gebruiker te laten voelen waar de knoppen zich bevinden, ...

Voorbeeld voor een playstationcontroller:
vier circelvormige hobbeltjes voor X, O, driehoek, vierkant aan de rechterkant van je scherm, vier vierkantige hobbeltjes voor je richtingtoetsen, en twee grote circels met in het midden een puntje bij de joysticks om te laten voelen waar het neutrale punt van de joystick is en (de grote circel van allemaal puntjes) de maximale afstand tot waar de virtuele joystick geregistreerd wordt als aangeraakt. (= tot waar de joystick "het plastic" raakt, moest het niet virtueel zijn)
Als men toch buiten het vlak komt, springt de joystick terug naar het midden, net als een echte joystick.

Moesten de "hobbeltjes" nu nog allemaal een koppel milimeter hoog en een centimeter in diameter zijn, heb je al net echte knoppen.


Waaw! En nu ga ik die succesvolle technologie patenteren opdat niemand het zou kunnen maken zonder dat ik er geld aan verdien. (mail me gewoon, we spreken wel een prijs af. }> )
Dat joystick idee zie ik dan niet zo zitten, beter zet je op die plek dan gewoon echte joysticks neer, als die volgens jouw puntjes er toch al permanent zitten. Ik vraag me ook af waarom je uberhaupt nog een touchscreen lcd nodig hebt als alle knoppen toch al een permanente plek hebben. Dan word het lcd scherm overbodig dat ervoor moest zorgen dat allerlei layouts mogelijk waren. Wat wel zou kunnen met jouw 'idee in achterliggende gedachte' is skinplates over de touchscreen die de puntjes verzorgen :)

Zou mooi zijn als die skinplates dan weer ingedrukt konden worden. Dus dat die 'skinplates' zorgen voor de daadwerkelijke input op de controller.

Nadeel daarvan is voor de consument dat je die apart moet aanschaffen/
Mijn bijna-gepantenteerd idee is dat die puntjes verplaatst kunnen worden, al dan niet automatisch. Zo kun je een Nintendo64-controller emuleren en daarna een PlayStation-controller. De Joysticks zitten op een andere plek bij beide controllers.

Als je een N64-spel speelt, zitten de puntjes in het midden. Schakel je dan over naar een PSX-spel, verplaatsen die puntjes zich automatisch naar linksonder en rechtsonder in het touchscreen. (verplaatsen mss niet echt, ze gaan gewoon 'uit', en er komen er andere op een plaats 'aan'.
en mijn retro uitvinding is om een klein rubber matje te gebruiken die je gewoon op een willekeurige touchscreen kan plakken voor vinger-coordinatie....
Zit je wel weer met het probleem zoals spelen op een iPhone: je voelt de knoppen niet en dat is toch iets dat stoort...
En dat is dan ook direct de prior art. Op de iphone heb je al applicaties waarmee je het ding als controller kunt gebruiken voor je pc via bluetooth.

Maar ze krijgen het natuurlijk weer toegewezen waardoor anderen weer geld mogen uitgeven om het ongeldig te laten verklaren.
Ik snap werkelijk niet waarom het jaren kan duren voor een patent goedgekeurd wordt daar, aangezien het er niet naar uitziet, dat er ook daadwerkenlijk onderzoek wordt gedaan.
Er liggen honderdduizenden van dit soort prutaanvragen en elke keer als een USPTO-medewerker iets afwijst, gaan de advocaten in bezwaar en beroep. Dat schiet allemaal niet op.

Als er een omgekeerde neutronenbom zou zijn (mensen laten leven en papier vernietigen) zou het USPTO een goede testomgeving zijn.
-een touchscreen kan en zal nooit een fysieke game knop, analog stick of trigger vervangen. Nooit.
Tijdens het spelen kijk je ook nooit naar de controller.
al bijna 20 jaar geleden hebben mensen geleerd waar driehoekje, vierkantje, cirkel en kruisje zitten. Dit is nog altijd zo dus ze hoeven niet naar de controller te kijken.
Na een uur gamen weet zelfs een leek: deze knop is interactie, hiermee spring ik, en met die vergroot ik de map. Je weet waar de knoppen zitten, alleen de functie verschilt per spel.
-een touchscreen kan wel degelijk een fysiek toetsenbordje vervangen:
de snelste iphone 'typisten' zijn sneller dan de snelste fysieke toetsenbord mensen, wie dit niet gelooft kan zich tot youtube wenden.

Het verschil is: bij een toetsenbord 'pak' je de iphone aan de randen vast en met je vingers raak je de letters aan. Zoals gezegd werkt dit sneller dan de letters aanraken en indrukken.

De controller knop is echter de schietknop bijvoorbeeld, je vinger rust op de knop, klaar om de trekker over te halen en dmv een headshot de hersenen van je vijand op de muur laten spatten. Je vinger op de knop hebben kan dus nooit hetzelfde aanvoelen als een knop enkel aanraken. Gamers weten wat ik bedoel.

ALs ik naar het plaatje kijk dan zie ik gewoon een dualshock met een 'iphone scherm' in het midden. Dus inderdaad gewoon typen of vmu style game info weergeven. Knoppen lijkt me ietwat ver gezocht. Een volledige controller op het touchscreen gaat niet werken.
de snelste iphone 'typisten' zijn sneller dan de snelste fysieke toetsenbord mensen, wie dit niet gelooft kan zich tot youtube wenden.
offtopic:
De iphone 'typisten' met T9 zeker?
Het lijkt me sterk dat met twee duimen anders sneller getypt kan worden dan met 10 vingers :P


Met je andere punt ben ik het zeker eens. Ik zit vaak genoeg al met mijn vingers op de knop in de startblokken om in actie te komen. Ook vraag ik me af hoe ze de triggers (360) willen nabootsen. Je kunt daarmee bijvoorbeeld 50% gas geven in plaats van slechts de normale keuze ingedrukt of niet. Het lijkt me best belastend voor mijn vinger als ik behoorlijke druk moet uitoefenen op een scherm om hetzelfde resultaat te krijgen.
bedoelde de duimtoetsenbordjes :P
Inderdaad, dat gaat nooit lekker werken... Maar los daarvan toont het ook weer het absurde van het patent systeem aan, dit is toch geen patent waardig jongens? Niemand maakt mij wijs dat hier miljoenen aan onderzoeksgeld in zit.
Was ook mijn eerste gedachte, dit is toch een obvious idea?
Een virtuele controller op het scherm die via een toetsenbord/controllor wordt aangestuurd bestaat al
Een geëmuleerd toetsenbord op een touchscreen bestaat al.
3rd-party controllors voor consoles bestaan al
herprogrammeerbare afstandsbedieningen bestaan al.

Het combineren van dit vereist geen enkele creativiteit, laat staan genoeg om te patenteren.
Het enige probleem waarom het niet eerder is gedaan is waarschijk dat ze allemaal verschillende spanningen op de poorten verwachten.
zet als hierboven zie ik dit niet echt een succes worden...
het is natuurlijk wel handig dat je met 1 controller voor alle spelcomputers kunt gebruiken, maar het lijkt mij helemaal niet fijn gamen met een touchscreen.
Je moet bij het gamen echt voelen dat je een knopje indrukt, en dat lukt met een touchscreen natuurlijk niet.
Ik denk niet dat dit een succes gaat worden van sony. :X
Ik heb het patent niet gelezen, maar uit het artikel hier maak ik nergens op dat het touch screen tijdens het spelen gebruikt gaat worden. De console heeft nog 4 knoppen (L1, L2, R1, R2), dit zou tijdens het spelen gebruikt kunnen worden. Het touch screen zou gebruikt kunnen worden voor buttons als: Save, Load, Restart, etc.

Ik vind overigens wel dat er nogal wat zaken gepatenteerd worden die al bestaan, zoals een on-screen toetsenbord, trilfuctionaliteit, en speakers. Waarschijnlijk zullen ook game consoles met eigen CPU vermeld worden, en draadloze verbindingen.
Het zal nooi de Nostalgie van een ouderwetse controler kunnen vervangen. Ik vond het altijd heerlijk om op die knopjes te raggen. Echte knoppen geven me toch een beter gevoel bij het gamen. Dat je echt de weerstand van de controler voelt en hem tot zijn limit kan misbruiken. Heerlijk die oude mario en street fighter games waar je op de controler zit te rammen zonder dat hij stuk gaat en dat je ook de game als het waren aan kan voelen. Dat zie ik niet gebeuren bij een touchscreen.

[Reactie gewijzigd door Greybeard op 21 februari 2010 19:25]

Tot ie ook écht stukgaat en dan vind je nergens meer een nieuwe. Niets is onverwoestbaar, het is ergens nog wel leuk te weten dat je iets achter de hand hebt, ook al zal het natuurlijk nooit hetzelfde gevoel geven.
aanraak gevoelige schermen voor games... nee dank u.
Dat is maar net een mening (zoals je zelf ook aangeeft natuurlijk), maar ik denk dat er wel degelijk veel toekomst in kan zitten zoals we nu ook bij de iPhone zien. Er zijn diverse nieuwsberichten over de ontwikkeling van spellen voor de iPhone geweest, en daarin werd vaak gezegd dat ontwikkelaars veel toekomst zien in het programmeren daarvoor. Nu zijn het nog niet echt grote gecompliceerde spellen maar ik denk toch zeker dat dat met een groter scherm en verdere techniek beter zal gaan.

Het capacitieve scherm op de iPhone werkt in ieder geval prima bij gamen, maar ik zie net per se een goede reden om voor een gewone console de controller ook te maken met touch screens. Wat is nou echt het voordeel?

[Reactie gewijzigd door Kn4kw0r5t op 21 februari 2010 18:09]

Tactile feedback. Wanneer je een knop indrukt dan voel je ook dat je een knop indrukt. Dit is niet meer het geval bij een touchscreen. Mensen stellen het voelen van knoppen op prijs, evenals het horen van knoppen. Vandaar ook dat toetsenborden nog steeds zijn zoals ze zijn, knoppige knoppen met niet al te weinig geluid. Of dit inderdaad een goede reden is om het niet te gebruiken is, of mensen er gewoon aan moeten wennen... leuk onderzoek.
Maar dat is op te lossen denk ik. Mijn telefoon met touchscreen trilt heel lichtjes als je een "toets" aanraakt.

Zonder is het waardeloos overigens dan moet je veel te goed opletten of de aanraking wel is geregistreerd.
Ja, maar ik denk dat jouw telefoon dat gewoon doet bij elke toets of zelfs elk willekeurig punt waar je hem aanraakt, en bij toetsen voel je ook welke toets je aanraakt. Ik heb bijvoorbeeld bij het touchscreen-toetsenbord van mijn Diamond ook trillen aanstaan, maar dat neemt niet weg dat ik snel fouten maak en ik voel ook niet wanneer ik met mijn vinger op een toets zit zonder hem aan te raken. Stel dat je aan het gamen bent en je per ongeluk tussen vierkantje en rondje drukt omdat je niet kijkt wat je indrukt (wat je normaal ook niet doet bij het gamen), en dat moet wel denk ik bij zo'n touchscreen want ik zou bijvoorbeeld ook niet kunnen typen met mijn mobiel zonder te kijken... Dan zou het echt een typofest worden.

Het kan wel wat worden, maar dat ligt natuurlijk ook gewoon aan de uitvoering. Je kan in ieder geval niet de hele speelsessie naar je controller kijken, dat werkt simpelweg niet.
Moet je je wel bedenken dat de het beeldscherm van een controller niet in de controller zit. Dit is bij een touchscreen van een smartphone wel het geval. Dus het is niet zo zwart wit als jij het stelt, maar ik kan me je probleem zeker voorstellen. Ik heb ook liever een normaal toetsenbord, en ik ben blij van jou te horen dat ze bezig zijn met flexibele beeldschermen :)
Volgens dit patentje zit hij toch echt wel in de controller?
Of je krijgt lcd schermen die tactile feedback nabootsen ;).
Als je je vinger op een LCD scherm legt kan je niet voelen waar je vinger zich bevindt, dat heb je wél bij echte knoppen. Waarom zou je trouwens LIEVER LCD schermpjes hebben? Het enige dat er kan gebeuren is dat de toetsenlayout veranderd, en dat is alleen maar lastig....
Als je je vinger op een LCD scherm legt kan je niet voelen waar je vinger zich bevindt
Kan je nog niet voelen. Ik meen me te herinneren dat er op t.net al artikelen gepubliceerd waren met prototypes en ontwikkelingen in die richtingen. En als schermen flexibel en wat rekbaar worden, lijkt het me ook niet helemaal ondenkbaar dat zoiets mogelijk wordt.

Denk aan een flexibele E-paper paneel met rubberachtige eigenschappen en een matrix van elementen die het papier op bepaalde plaatsen omhoogdrukt. Of, zoals je wilt, een matrix van knoppen die je fysiek in kunt drukken.
Of juist handig. In plaats van dat devs onmogelijke toetsencombinaties moeten opleggen, vanwege de vaste layout (die mogelijk beperkt is) kunnen ze hun eigen optimale layout meegeven. En een spel als SKATE speel je anders dan een FPS.

[Reactie gewijzigd door Adrianb op 22 februari 2010 09:03]

Of je krijgt user interfaces die niet meer met knoppen werken... (echte of gesimuleerde).
Feedback = feedback, dit kan tactile zijn, maar ook gewoon visueel. Bij de iPhone zie je dus een vergroting van letters, wat ook prima werkt m.i.
Maar ik wil niet de hele tijd op mijn controller willen kijken of ik die knop nu wel of niet ingedrukt heb.
Je kunt de terugkoppeling ook maken in de game zelf.
Ja, 'You've been killed. 10 seconds to respawn...'.
Je krijgt toch geen feedback over de positie van je vinger en in de meeste spellen is het belangrijk de juiste knop op het juiste moment in de drukken. Bijv. remmen ipv gas, of schieten ipv springen :+
Het verschil is dat bij de iPhone (en soortgelijke dingen) je beeldscherm en controller één zijn. Je ziet dus eigenlijk al waar je op drukt. Voor een console, waar je beeld dus ergens anders is dan je controller lijkt een touchscreen me echt vreselijk. Je moet dan telkens kijken waar je vingers zich bevinden en dat betekend je ogen van de actie afwenden...
daarom gaat DDR bij mij altijd mis, omdat ik geen idee heb waar mijn voeten zich bevinden >_<
=<> je kan altijd nog de volgorde van de pijltjes uit je hoofd leren, hoef je niet meer naar het scherm te kijken...

Anders schermpje in je mat inbouwen ;P
de iphone heeft dan ook geen keus... anders hadden ze vast wel analoge knoppies gemaakt :)
Mwa zeg nog niet zo snel nee. Het kan fijn werken, het ligt natuurlijk ook aan de afmeting van het scherm en het type spel dat je speelt maar er zit wel een toekomst in. Op smartphone's zit al jaren een touchscreen en daar kun je al jaren verschillende games meespelen, welliswaar waren dit simpele games zoals Worms bijv. maar dit verandert ook allemaal.

Je ziet ook dat er games komen die beter samenwerken met touchscreens, voornamelijk strategy games. Voor shooters zeg ik ook liever doe mij maar een muis en toetsenbord, maar voor strategy games wil ik het wel eens proberen. Hoe het zit met andere genre games dat weet ik niet.

Maar dit gaat natuurlijk over een controller met een touchscreen en daar ligt het net iets anders volgens mij.
Lijkt me erg handig, niet meer dat geklungel met een controller. Vooruitzetting dat het scherm groot genoeg is anders zie je niks meer vanhet spel :)
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten lijkt me. Een touchscreen kan een goede aanvulling zijn op echte knoppen.
Leuk bedacht, maar dit is gewoon hetzelfde als een universele afstandsbediening. Dit keer met een ander soort concept en vormgeving van het apparaat.

Ik weet nu al dat ik dit ook nooit zal kopen en zoals meerdere mensen al hebben gezegd: je kunt de knoppen niet voelen dus je weet niet exact of je wel de goede knop ingedrukt hebt. Knoppen moet je voelen.

[Reactie gewijzigd door Apocalyptus op 21 februari 2010 18:26]

programmeerbare knoppen bestaan al sinds het begin..dat het nu een knop is die op een touch-display zit doet er niet aan af... gewoon een logisch gevolg van, en naar mijn mening geen patent waard

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True