Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 101 reacties
Submitter: Minnema

Nintendo heeft maandag een nieuwe accessoire voor de Wiimote aangekondigd. Met de Wii Motionplus moet de Wiimote-controller sneller en nauwkeuriger bewegingen kunnen registreren.

De Wii Motionplus wordt aan het uiteinde van de Wiimote bevestigd en werkt samen met de al aanwezige versnellingsmeter en sensorbar om de positie van de controller te bepalen. Nintendo claimt dat met de Motionplus-accessoire elke minieme beweging van de pols of arm kan worden waargenomen en dat een spelkarakter vervolgens dezelfde beweging realtime kan imiteren.

Details over de werking van de accessoire, de prijs en de beschikbaarheid zijn nog niet door Nintendo bekendgemaakt. Tijdens de E3-mediabriefing van Nintendo, die voor dinsdag op de agenda staat, zal meer informatie vrijgegeven worden.

Update: Inmiddels heeft het Amerikaanse Invensense bekendgemaakt dat zij de techische kant van de Wii Motionplus voor hun rekening nemen. De verbeterde bewegingsdetectie in de Motionplus is gebaseerd op de IDG-600 van Invensense. In de chip van het bedrijf zit een Mems gyroscoop verborgen. Deze elektro-mechanische gyroscoop zou voor de verhoogde precisie moeten zorgen.

Wiimote MotionPlus-accessoire

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (26)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (101)

Krijgen we eindelijk nog betere precisie met de WiiMote, is het weer niet goed. En lees je gelijk alleen maar kritieken op Tweakers. Altijd maar klagen..Pff. Wees blij, het is een add-on. Je hoeft het niet te kopen. Voor de mensen die wel graag meer precisie willen is dit toch perfect van Nintendo? Ik snap werkelijk niet waar hoe je hier nou over kunt gaan lopen klagen..

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 15 juli 2008 10:47]

Toch is het niet zo moeilijk om hier de nadelen van te zien, vooral voor een casual gamer als ik.
Ik heb een Wii voor de lol, om af en toe te spelen als het zo uitkomt. Bij de aanschaf ook gelijk een tweede wiimote gekocht en een laadstation. Dit totaalpakket a ¤300 is ook wat ik er bereid was aan uit te geven voor een volledige Wii-set (ex spelletjes).

Dat ze geen gitaar of balance board standaard de console bij leveren is logisch. Maar als je een bewegingsgevoelige AB bij je console krijgt, dan verwacht je dat je daarmee alles kan doen. Als ze een half jaar later (in mijn geval) een uitbreiding op de markt brengen die net wat gevoeliger is, dan baal ik daarvan. Heb ik nou twee wiimotes of niet? Dan moet ik toch alle spellen kunnen spelen, nu en in de toekomst?

Als ik dus besluit die nieuwe witte blokjes niet te kopen, heb ik het gevoel dat ik iets mis. Dat het beter kan dan met de spullen die ik in eerste instantie kocht. En dat ik vern**kt wordt.

Kan ik straks sommige nieuwe spellen minder scherp/exact doen? Worden moves met de standaard wiimote onmogelijk omdat de ontwikkelaar er vanuit gaat dat je de blokjes hebt?
Wordt ik wellicht al bij Mariokart online gekgedraaid omdat ik geen extra blokje heb gekocht?

Dat de wiimotes bij een evt. nieuwe Wii beter zijn vind ik alleen maar logisch. Maar deze blokjes rieken naar geldklopperij.

Overigens heb ik voor de PS3 wel een DS3 gekocht. Dat is puur omdat ik de rumble waardeer. Het trillen doet in tegenstelling tot de blokjes niets af, en nog belangrijker, voegt niets toe aan de besturing.
....heb ik het gevoel dat ik iets mis....

Niet onbelangrijk: het is jouw gevoel... het hoeft feitelijk niet zo te zijn dat je echt iets mist... Zeggen dat er spellen komen die alleen te spelen zijn met de nieuwe motes is voorbarig: dit is immers nog helemaal niet zeker...

Vergelijking:
Ik heb een hele mooie televisie gekocht vorig jaar maar er zijn nu televisies met nog mooier beeld... daar kun je een film scherper mee zien... Natuurlijk kan het beter dan met de televisie die ik eerder heb gekocht ...

Maar ik heb niet het gevoel dat ik iets mis. Als ik dat wel zou hebben moet ik afwegen of ik een nieuwe TV moet kopen: en zo ja dan kost me dat inderdaad geld!
om het argument van Holoris door te trekken: je hoort ook niemand klagen als ze weer nieuwe ATi of Nividia kaart in hun PC mogen schroeven tegen veel euro's, om weer betere performance / prestaties uit hun games te halen. :)

Mensen, zo onderhand kan geen enkel bedrijf het meer goed doen. Microsoft niet, want het is evil, Google niet, want het weet te veel over je, Apple niet want het is veeeeel te duur (wat best meevalt), Sony niet vanwege blu-ray, Nintendo niet omdat ze op alles winst maken (ondertussen geven ze ook best veel weg, maar dat berekend niemand mee natuurlijk).

What's next? Philips af gaan lopen zeiken omdat ze al lang meer doen dan alleen gloeilampen maken?
toch denk ik dat alleen nieuwe spellen van deze precisie gebruik zullen maken
toch denk ik dat alleen nieuwe spellen van deze precisie gebruik zullen maken
Dat hangt er vanaf hoe de interface tussen de Wiimote en de Wii in elkaar zit. Als de Wiimote zelf alles berekend en dus een absolute waarde doorgeeft aan de Wii, is het in theorie mogelijk om deze uitbreiding daar tussen te zetten, en hem de calculatie te laten doen aan de hand van 2 sensors aan weerszijden van de Wiimote. Dat zou niet veel mogen uitmaken.

Maar als deze uitbreiding seperaat zijn gegevens zou doorgeven aan de Wii moet dat wel kunnen, welliswaar heb je dan een update nodig van de Wii I/O software, maar daar komt geen spel in de buurt. Preso: onmiddelijke verbetering van de nauwkeurigheid.

Waarschijnlijjk krijgen we aan de hand van deze uitbreiding nog wel een 'Red Steel - revisited' review, waaruit moet blijken of de wat moeiijke besturing in dit spel verbetering ondervind door deze add-on.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 15 juli 2008 11:32]

En dat is dus het geval. Hang een WiiMote aan de pc via bluetooth. Je zult zien dat er x, y en z waarden worden doorgegeven. Met de uitbreiding zullen deze gegevens gewoon precieser zijn.
Mee eens
Ik ben erg benieuwd hoe men dit aanpakt en hoe de consument reageert.
Ben overigens wel ook naar de prijs.

Offtopic:
Stiekiem hoop ik dat dit een duur opend naar johnny lee projects http://www.youtube.com/wa...edu/~johnny/projects/wii/ _/-\o_
AL denk ik dat nintendo dat eeerder op wii2 zou uitbrengen.

[Reactie gewijzigd door Offens1490 op 16 juli 2008 00:47]

& daar ging de hele theorie.. ;)

Men moet de spellen aanpassen, de onderliggende software is nl. niet de beïnvloedende factor in het gamen met de mote..
Dat zit 'm in de verschillende sensitiviteit die programmers van de games nl. aanbrengen; zie de verschillen tussen games. ;)
Als het 'n standaard firmware issue zou zijn, dan zou je de wii-mote voor elke game hetzelfde kalibreren; wat niet gebeurt. :O

De prijs is vermoedlijk: 13~19,-- & er wordt er 1 "gratis" met "wii sports Resort" weg gedaan :P (hoe toeppasselijk kun je het verzinnen :P)

@Johnny: ff fact-check doen hé, smsb Brwal kun je ook met 4 wii-motes spelen..
4 motion+ apps heb je gelijk in, maar vergeet dan niet de 4 balance boards, daar gaan de kosten pas echt in zitten nl... 8)7

4 posts later "corrigeer" je jezelf pas.. ehem...

[Reactie gewijzigd door rj1093 op 16 juli 2008 04:40]

Mijn opmerkingen:
- Gezellig als je al 4 Wii-motes liggen hebt.
- Dit levert ook problemen op met laadstations, kun je elke keer dat ding eraf halen.
- Hoe zit het met de nunchuck? Moet die dan ook niet gevoeliger gemaakt worden?
plugt er zo te zien gewoon achter in, en de stekker van de nunchuck past nog altijd, dus veronderstel ik dat diezelfde verfijningstechnologie ook met de sensoren van de nunchuck hun werk gaan doen.
Laadstations? ofwel steek je de batterij er los in, ofwel krijgt ie stroom via de nunchuck aansluiting..die er nog is.
Ik denk dat je niet helemaal mee bent:
1. De nunchuck bevat ZELF een bewegingssensor.
2. De Motionplus accesoire voegt een EXTRA sensir toe aan de WiiMote.
3. Als je de Wiimote nauwkeuriger maakt word de nunchuck dus NIET nauwkeuriger.

Over laadstations:
1. Je vervangt de batterijen door een battery pack.
2. Je plaats een ander klepje over de batterijen. Dit klepje bevat 2 metalen plaatjes langswaar het battery pack oplaadt als je de wiimote in een laadstation plaatst.
3. Je laad dus op via de achterkant en NIET via de nunchuck poort.
Resultaat: Met de Motionplus onderaan word de Wi een paar centimer langer waardoor de metalen plaatjes dus geen contact meer gaan maken.

Wat plaatjes

[Reactie gewijzigd door WhiteDog op 15 juli 2008 10:34]

1 - Je kiest er zelf voor om een 3rd party niet officieel ondersteunde laadstation te gebruiken
2 - Je moet je nunchuck toch ook loskoppelen voordat de Wii'mote in het laadstation geplaatst kan worden?
Ik heb ook zo'n laadstation en moet nu ook iedere keer de beschermhoes van de wiimote halen ...

Ik vind dat overigens niet zo'n probleem: het is zo gebeurd en de accu's gaan zo lang mee dat ik makkelijk een week lang elke avond een paar uur kan WII'en voordat ze weer op de lader moeten... 8-)
Ik zou er misschien dan 2 kopen. Je HEBT de add-on het niet per se nodig. Dat je er dan ook gelijk 4 zou nodig hebben is wel een beetje overdrijven...

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 15 juli 2008 10:44]

Ik vermoed dat er binnen minder dan een jaar gewoon een WiiMote 2.0 (Met Motionplus) komt en een Nunchuk 2.0 (draadloos).
Draadloze (3rd party) nunchucks zijn er al ...
Waar ik wel benieuwd naar ben: wat doet dit met de levensduur van je batterijen?
Zo wordt de Wii straks de duurste console van allemaal.

1x Wii 250 euro
1x extra controller 50 euro
1x extra nunchuck 25 euro
2x extra Motionplus (2x 25 euro oid??)

is 375 euro...
De Wii is al de duurste console van allemaal. De Xbox360 en vooral de PS3 zijn veel duurder om te maken, maar kosten relatief weinig in de winkel voor wat je ervoor terugkrijgt. De Wii is niets meer dan een opgevoerde Gamecube en dus niet duur om te maken. Er wordt zelfs winst opgemaakt. De Wii is altijd dus al 'duur' geweest in vergelijking met de Xbox360 en PS3.

De Wii is ook niet vernieuwend. Dat is alleen de WiiMote. Als mensen zeggen: Ik vind Wii'en zo leuk, dan bedoelen ze eigenlijk enkel: "Ik vind het spelen van spelletjes met de WIimote zo leuk". Ook on-line play lukt Nintendo keer op keer niet om goed voor elkaar te krijgen. Belachelijk gewoon voor die prijs in vergelijking met de Xbox360 en PS3.

@Waarom is dit nou weer -1? Het is toch zo? Enkel Fanboys van Nintendo hier : ( )
De WiiMote is erg leuk en de WIi heeft leuke games, zeker weten! Ik vind de WIi ook leuk. Maar dat wil niet zeggen dat je geen kritiek op de console meer zou mogen leveren..

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 15 juli 2008 10:42]

Er wordt zelfs winst opgemaakt.
waarom krijg ik het gevoel alsof dat een verwijt is? Nintendo heeft domweg altijd winst gemaakt op alles wat ze deden, en dat getuigt boven alles op goede bedrijfsvoering. Microsoft en Sony willen koste wat het kost de markt veroveren, en daarom verkopen ze hun veel te dure consoles (qua R&D, en bouwen) onder de kost eigen kostprijs, in de hoop er winst op te kunnen maken met de verkoop van games.

Het nadeel van hun theorie is dat zowat iedereen hun console laat ombouwen zodat ze spelletjes van internet kunnen downloaden. Sony moest al diverse malen winst waarschuwingen en rode cijfers noteren door hun game-divisie. Microsoft iets minder, maar ook daar leden ze een gevoelig verlies op xbox divisie.

Nintendo doet verantwoord zaken, en ja, de Wii is in principe een opgevoerde gamecube, maar het is wel proven technology, waarop verder is gebouwd, iplv complete overhauls (met alle compatibiliteits problemen met de oudere versie) die de Xbox 360 (powerpc vs intel x86 in de xbox) en PS3 (cell iplv andere chip in de PS2) hadden.

Nintendo doet gewoon heel, heel, heel erg slim zaken. :)
Er wordt zelfs winst opgemaakt.
Ja, inderdaad. Fouter dan dat kan een bedrijf toch niet zijn... waar moet dat toch heen?
Je denkt toch niet dat Sony en Microsoft aan liefdadigheid doen?
De Wii is niets meer dan een opgevoerde Gamecube en dus niet duur om te maken.
Zelfs als de Wii minder zou presteren dan een baksteen, maar als mensen het geweldig leuk vinden, dan heeft Nintendo het goed gezien en verdient de Wii gewoon het succes.
In dat straatje past ook jou opmerking over de Wiimote. Het is een openbaring voor de hele industrie geweest dat het overgrote deel van de markt de Wiimote zo accepteert dat het daarom alleen al de console voor koopt. Intuitief en plezierig gebruiksgemak, daar gaat het hier om. En daar betalen mensen graag voor: het is blijkbaar zijn prijs waard.
Maar dat wil niet zeggen dat je geen kritiek op de console meer zou mogen leveren..
Misschien dat je argumentatie niet helemaal spoort? :)

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 15 juli 2008 12:00]

Maar het commentaar dat je geeft kan eenvoudig weerlegd worden.

Ik neem de vrijheid om je statement even uit te breiden naar 'de wii is leuker dan de oude generatie'. Waarmee waarschijnlijk inderdaad voornamelijk bedoelt zal worden dat de wii-mote leuk is, want grafisch verandert er niets.

Als we dat statement dan aanpassen naar de PS3/XBOX350: 'de PS3/XBOX360 is leuker dan de oude generatie' ... dan zien we weer dat er nou net alleen op grafisch vlak een serieus verschil is.

Oftewel, de wii (waar de wii-mote toch echt een onderdeel van is) is wel vernieuwend, maar op een ander vlak dan de PS/XBOX series.

Daarom krijgt je post een -1. Niet enkel vanwege de fanboys van Nintendo ...

En het kostenaspect: het gaat om de waarde die mensen denken dat het apparaat heeft, en wat dat betrefd levert Nintendo simpelweg goed werk af.

(ps. ik heb geen van 3, en zelfs de oude generatie niet meer)
Gewoon bij de Wii een extra controller rekenen voor het gemak. Wie geeft er 2 controllers weg bij zijn console dan?
Sony, en soms microsoft.
maar meeste spel pakketten van de PS3 heeft 2 controllers, de wii is inderdaad 100 euro te duur.

maarja hype verkoopt, maar als je op ebay kijkt verkopen mensen hem sneller dan een PS3/xbox360.
"De Wii is 100 euro te duur"..

Hoewel de Wii met winst verkocht wordt en de andere consoles met verlies, blijft de Wii in prijs gelijk terwijl de andere al een paar keer prijsverlagingen hebben doorgevoerd... hoe is dat te verklaren denk je?

De marktwaarde wordt bepaald door wat men er voor wil betalen. Consumenten vinden hem dus blijkbaar best 250 euro waard want hij wordt goed verkocht. Waarom denk je dat de andere producenten al een aantal keer hun prijs hebben moeten verlagen terwijl ze sowieso al verlies maakten op de hardware?? Blijkbaar zijn die apparaten in de ogen van de consument dus niet aantrekkelijk genoeg.
De meeste pakketten van de PS3 hebben 2 controllers? Van de 5 pakketten is er volgens mij is er maar één pakket met twee controllers, de bundel met Ratchet & Clank en Fifa 08.

En daarnaast, wat moet je nou nog met die oude controllers zonder force feedback? Je kan dus mooi weer 140 euro uitgeven aan twee DualShock 3 controllers...

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 15 juli 2008 12:19]

de wii is inderdaad 100 euro te duur.
Denk eerder dat de Ps3 en 360 100 euro onder de prijs zitten. Een product hoort geld op te leveren bij verkoop. Printers en gameconsoles zijn vaak uitzonderingen, maar jij doet nu net of het vuistregel is waar elke fabrikant zich aan dinet te houden, terwijl het juist een ongezonde strategie is voor fabrikant en consument.

Je kan het ook vanuit een andere hoek bekijken, games voor de Ps3 en 360 zijn gewoon 20 euro te duur.

[Reactie gewijzigd door sjekneck op 15 juli 2008 14:55]

1x Wii met spel: 250euro
1x extra controller: 40 euro (adviesprjis, sommige winkels vragen echter meer)
1x extra nunchuck: 20 euro (adviesprjis, sommige winkels vragen echter meer)
2x motionplus: 2x 25 euro? (hoewel deze waarschijnlijk niet absoluut noodzakelijk is)

360 euro

PS3: 400 euro
2x Dual Shock 3: 2x 70 euro (want die oude zonder force feedback kan natuurlijk niet meer)
spel: 65 euro

605 euro

Is de Wii alsnog 245 euro goedkoper.
Dan moet je ook de 360 meenemen.
1x 360 arcade 200 euro
1x extra wireless controller 39 euro
1x spel (eigenlijk onzin, want bij de Wii krijg je ook geen volwaardig spel, maar ok) zeg de duurste die je kan krigjen 69 euro

Maakt 308 euro, 52 euro goedkoper dan de Wii.
Nou ik was niet van plan mij in deze discussie te werpen maar 'geen volwaardig spel'???

Weet je hoeveel tijd ik al gestoken heb in dat ene spel? En dan heb ik nog niet eens een Wii...

[Reactie gewijzigd door Orky_Rulez op 15 juli 2008 19:17]

Denk eerder dat dit voor bijv. Star Wars Force Unleased interessant kan zijn. In bijv. Red Steel was het erg lastig goede bewegingen te maken. Wanneer dit hiermee goed werkt, krijg je best een mooi beleving van games!
Heb zelf geen WII maar kan me wel voorstellen dat hierdoor veel zaken beter uitgewerkt kunnen worden. Pool games zou een zeer goede zijn...

Langs de andere kant zou er maar op je game staan "needs motionplus" en de accesoire er niet bijzitten...
Langs de andere kant zou er maar op je game staan "needs motionplus" en de accesoire er niet bijzitten...
Zo ken ik er wel meer...
Minimal system requirements: Windows XP, 256 MB RAM, DVD-drive, internet connection, etc. ;)
Je zou maar bijvoorbeeld linux draaien en Win XP zit niet bij je game, of een van die andere "accesoires"...

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 15 juli 2008 10:52]

Daarom koop je een console om daar niet naar om te hoeven kijken. Gewoon systeem + game behoord hierbij altijd te werken. En tegen de tijd dat deze verouderd raakt koop je het nieuwe systeem waar je weer een jaar of 5 ALLE spellen die uitgebracht worden mee kan spelen.

Daarom moet je dit meer zien als een gitaar bij Guitar Hero. Console hoef je nooit aan te passen maar de bediening wel. Dit juich ik ook niet toe maar het schijnt bij de Wii normaler te zijn als bij andere consoles (Nunchuck, Balance board en nu deze uitbreiding weer).
Pool in wii play werkt al best aardig, probeer het maar eens. Volgens mij wordt hiervoor de camera gebruikt en de motion sensor alleen voor de krachtregistratie.

Helaas alleen 9-ball...
Langs de andere kant zou er maar op je game staan "needs motionplus" en de accesoire er niet bijzitten...
Volgens mij is dit helemaal niet aan de orde. Ik denk dat alle spellen direct gebruik kunnen maken van Wii Motionplus. Het signaal is naar mijn mening nog steeds in de vorm van x,y,z
Wel mooi om te zien dat het faphoesje ook op maat aangepast wordt ;)

Waarschijnlijk wordt dit gewoon standaard binnen een jaar.
hmz.. Doet een beetje denken aan het expansion pack van de N64 (die niet echt merkbaar betere gamekwaliteit leverde)
Die geheugen expansion was echt de grootste oplichterij aller tijden die was vanaf de launch al te koop ze hadden ook meteen dat extra geheugen erin kunnen plaatsen.
Grote kans dat dit iets van een gyroscoop is. Door naast versnelling ook hoekverdraaing te meten kun je op redelijk simpele wijze enorme nauwkeurigheid bereiken.
Daar dacht ik ook aan. Ik vermoed dat er een tweede bewegingsensor inzit. Als je de data van twee gekoppelde bewegingsensors combineerd kan je bewegingen veel beter registreren. Je kan je voorstellen dat de wiimote nu niet weet of je hem lafjes ronddraait of boven je hoofd rondslingerd. Dat kan dan wel.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True