Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 57 reacties

Op de Game Developers Conference heeft Performance Designed Products een nieuwe controller voor de Xbox 360 getoond. Van het apparaat, dat vergelijkbaar is met de Wii-mote, is ook een PlayStation 3-versie in ontwikkeling.

Op de GDC heeft Performance Designed Products een nieuwe controller gepresenteerd, waarmee motion sensing ook op de Xbox 360 moet kunnen worden gebruikt. De controller heeft de naam Gametrak Freedom gekregen en zal later ook worden geïntroduceerd voor de PlayStation 3. PDP lijkt de eerste third party te zijn die een serieuze poging doet de toepassing van motion sensing-technologie op andere platformen dan de Wii mogelijk te maken.

Sinds de introductie van de Wii en de bijbehorende Wii-mote is het fenomeen motion sensing niet meer weg te denken uit de gamewereld. Deze technologie zorgt er voor dat de speler niet langer beperkt is tot statisch gebruik van de controller, maar dat het daadwerkelijk bewegen van de controller direct invloed heeft op de gespeelde game. Nintendo was met de Wii-mote de eerste grote partij die de stap naar motion sensing heeft gezet. De Wii maakt zeer nadrukkelijk gebruik van de technologie en Nintendo heeft mede daardoor een nieuwe doelgroep voor zijn console kunnen bereiken, de zogenaamde 'casual gamers'. Sony heeft het idee overgenomen met de Sixaxis-controller voor de PlayStation 3, waarbij deze vorm van besturing ook mogelijk is, zij het in beperkte mate. Een game voor de PS3 die de Sixaxis-technologie ondersteunt is bijvoorbeeld Flower.

PDP-logo

IGN heeft op de GDC de kans gehad om de Gametrak Freedom te testen en merkte daarbij op dat de precisie van de controller prima is. Voor de positiebepaling en bewegingsregistratie wordt gebruik gemaakt van ultrasone signalen, die worden opgevangen door twee sensors die aan het beeldscherm worden bevestigd. De ultrasone signalen die worden uitgezonden door de controller vormen een aanvulling op gegevens die afkomstig zijn van geïntegreerde versnellingsmeters.

Wii MotionplusOok in de Wii-controllers wordt gebruik gemaakt van versnellingsmeters, maar extra input, zoals van ultrasone signalen, ontbreekt. Momenteel werkt Nintendo aan het verbeteren van de precisie van de Wii-mote door de ontwikkeling van de Wii Motionplus, een accessoire dat op de Wii-mote moet worden bevestigd. Hierbij worden geen ultrasone signalen toegepast, zoals bij de Gametrak Freedom, maar wordt een chip met een gyroscoop gebruikt.

De Gametrak Freedom wordt in eerste instantie voor de Xbox 360 uitgebracht en herbergt alle knoppen die ook op een standaard Xbox 360-controller zitten. PDP heeft nog geen uitspraken gedaan over de prijs van de nieuwe controller, maar heeft wel aangegeven dat de verwachte releasedatum van de Xbox 360-versie in het vierde kwartaal van 2009 ligt. Een aantal spelontwikkelaars zou al bezig zijn met het ontwikkelen van games die gebruikmaken van de techniek in de controller. Naast deze titels zal PDP tegelijk met de release van de controller een spel uitbrengen dat expliciet is ontwikkeld voor toepassing van de motion sensing-technologie. De game heeft de titel Squeeballs gekregen en hij wordt ontwikkeld door het - door PDP aangekochte - In2Games. Overigens is er nog niets bekend over het design van de later te verschijnen PS3-versie.

Gametrak Freedom
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (57)

Wel grappig dat iedereen nu de Wii-controls aan het 'naäpen' is. Het begon met de Sixaxis, daarna Asus met wel een heel erge 'rip-off' en nu komt daar PDP bij. Dat zullen ze vast ook in overleg met Microsoft (en wellicht ook Sony) doen, dus dan zie je ook meteen dat eerdere beweringen dat de Wii geen concurrent voor hen is, teniet wordt gedaan. De manier waarop een spel bestuurd wordt is blijkbaar niet 'een gimmick', maar meer iets waar toekomst in zit. Grafisch hebben we altijd al vooruitgang gezien. Van de 8-bit systemen tot nu toe is een gigantisch verschil. Qua besturing is er (op meer knopjes na) nooit wat veranderd (niet veel, althans). Wat dat betreft heeft, hoe jammer ook, Nintendo wel een pioniersrol vervult.
De wii heeft een goede controller, maar dat maakt het niet zozeer direct een concurrent voor Microsoft of Sony. Als met de komst van deze controllers we soortgelijke spellen zullen gaan zien zal dat veranderen, maar dusver is dat verre van het geval. Xbox 360 en PS3 brengen zo'n beetje hetzelfde en concurreren daarbij met elkaar omdat ze dezelfde doelgroep hebben terwijl de Wii zich gewoon richt op een totaal andere populatie (gewild of ongewild).

Het feit dat iets geen echte concurrent is echter betekend nog niet dat geen erkenning gegeven kan worden voor succesvolle onderdelen ervan, en tsja; wat voor een betere erkenning is er te geven dan iets te rippen :p.

En qua input heeft het eigenlijk nooit stilgezeten, er zijn zat nieuwe methodes gekomen door de jaren heen. Denk aan verschillende vormen van "gloves", old-fashioned "guns", eye-toy/motion sensing, neurosensing, etc. Echt wel een stukje meer dan wat nieuwe knopjes toevoegen. En ieder jaar komen er nog steeds tich dingen naar voren welk binnen dit soort groepen vallen, maar nooit echt het grote publiek bereiken.

Al die alternatieven zijn nooit echt aangeslagen bij het grote publiek. Misschien omdat ze niet standaard bij een console werden meegeleverd en Nintendo de gok wel durfde te nnemen, maar er is degelijk wel zat vernieuwing geweest qua invoer.
Ach, wie kent nog de Sidewinder controllers waar ook als dergelijke motion controls in zaten, jaren voordat er ook maar iemand van een Wii of Revolution gehoord had? En hoeveel controllers waren er daarvoor wel niet die ook iets soortgelijks boden?

Of Nintendo dus gepioneerd heeft wat betreft motion controls valt te betwijfelen (zelfs de PowerGlove was niet de eerste), maar dat zij de eersten zijn die het echt mainstream hebben weten te krijgen valt inderdaad niet te ontkennen.
Ik weet niet of je Mario Tennis op de wii al eens gespeeld hebt, maar dat speelt gigantisch kl*te!
De besturing is dramatisch en Mario Tennis is slechts een voorbeeld ... er zijn meerdere spellen van de Wii die echt veel beter/leuker zouden zijn met een betere registratie van de bewegingen.
Ik ben een gamer die de Wii echt een prutmachine vind qua graphics en qua gameplay ** MENING **.
Ik vind het eerlijk gezegd ook een zware belediging van de huidige generatie gameconsoles om zoiets simpels en naar mijn mening slechts na te bootsen.
Tja.. en er zijn ook zat games op de PS3, PS2 en XBox 360 die met een 'reguliere' controller een bagger besturing hebben. Fijn dat je je mening baseert op één game. Ik ben het wel met je eens dat de bewegingsregistratie beter zou kunnen (moeten) zijn, maar daar wordt dus aan gewerkt (Wii Motion Plus). Overigens, zonder een fanboy-oorlog te willen ontketenen, heb je ooit grafisch goede spellen op de Wii gespeeld? Metroid? Zelda? SMG? MadWorld? En het leuke aan die spellen: de besturing werkt subliem en komt, in ieder geval op mij, heel erg natuurlijk over.

@Domovoi:

Ehmm.. dergelijke motion controls in de Sidewinder? Ik vind de Freepad leuk, maar de wijze waarop een spel bestuurd wordt met de Sidewinder en met de Wii, dat is echt wezenlijk anders. De SIXAXIS is een regelrechte rip daarvan. Maar de controls voor de Wii zijn dus echt wel uniek te noemen. Ik zeg ook nergens dat Nintendo motion controls heeft uitgevonden, maar zeg dat ze een pioniersrol hebben vervuld. Dat zeg je min of meer zelf ook, door te zeggen dat zij het mainstream hebben gemaakt. Zij hebben die weg gebaand. En die wordt nu door MS en Sony gevolgd!
Ook in de Wii-controllers wordt gebruik gemaakt van versnellingsmeters, maar extra input, zoals van ultrasone signalen, ontbreekt.
De Wiimote heeft als extra input een ingebouwde IR camera die de twee IR ledjes aan de uiteindeinden van de sensorbar kan detecteren, en aan de hand van de orientatie van de sensorbar en de onderlinge afstand tussen de ledjes op het geprojecteerde beeld kan een vrij accurate positie- en orientatiebepaling worden gedaan. Het nadeel van dit systeem is natuurlijk wel dat er een direct line of sight moet zijn tussen de Wiimote en de sensorbar.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 26 maart 2009 13:15]

Er moet zelfs een directe line of sight zijn tussen de voorkant van de wiimote en de sensorbar. Draai 'm teveel weg van de televisie, en weg is je plaatsbepaling. Zelfs orientatie wordt dan moeilijk: zonder sensorbar kan hij immers geen rotatie parallel aan de vloer detecteren. (En zelfs met de sensorbar kan hij dit alleen maar voor zo'n 45 graden, omdat de sensorbar anders buiten beeld valt.)

Weet iemand eigenlijk hoe dit met de sixaxis werkt?

[Reactie gewijzigd door Edmond Dantes op 26 maart 2009 13:46]

Weet iemand eigenlijk hoe dit met de sixaxis werkt ?
Op de zelfde manier als met de wii mote een accelerometer

Trouwens word de sensor bar alleen maar gebruikt voor aanwijzen van bijv een menu of voor shooters waar je je vizier richt de sensor bar doet niet aan plaatsbepaling.
Meer info op wiki.
Draai 'm teveel weg van de televisie, en weg is je plaatsbepaling. Zelfs orientatie wordt dan moeilijk: zonder sensorbar kan hij immers geen rotatie parallel aan de vloer detecteren. (En zelfs met de sensorbar kan hij dit alleen maar voor zo'n 45 graden, omdat de sensorbar anders buiten beeld valt.)
Dit is onzin ik geef je als voorbeeld het spel golf wat je bij de wii krijgt als ik de wii mote achter mij richt registreerd de wii dat prima.
hetzelfde voor naar links en rechts naar boven en beneden, alleen voor dingen op het scherm aanwijzen heb je de sensor bar nodig.(en omdat je op het scherm richt heb je dan altijd "line of sight" met de bar)
Er zijn zat spellen waarbij je de mote in een bepaalde houding moet houden (die buiten het bereik van de sensor bar vallen) voordat je kan beginnen.

Ik vraag mij af of er nou ook echt goede motion spellen komen.
Of dat je net als op de wii een golf van gimmick motion spellen krijgt, met maar een paar spellen waar het echt goed wordt gebruikt en wat toevoegd aan de spelbeleving.
Ultrasoon geluid heeft hetzelfde nadeel; hoog ultrasoon geluid (dus met een hoog frequentiebereik binnen het ultrasone gebied) kan zich amper door lucht voortplanten, doordat het heel snel zijn trillingsenergie kwijt raakt. Als het geluid zich door een andere object dan lucht moet transporteren, zal het snel uitdoven of reflecteren, wat plaatsbepaling onmogelijk maakt.

Ook geldt dat een hoge frequentie resulteert in een zich relatief voorwaarts voortplantende geluidsgolf, dus je zult de controller ook moeten richten (plaatsbepaling met iets dat zich in alle richtingen verspreid is sowieso onmogelijk vanwege reflecties en dergelijke).

Aangezien het eerste effect nadelig is voor de plaatsbepaling, zal dan ook ultrasoon geluid gebruikt moeten worden met een relatief lage frequentie (dus dicht bij het frequentiebereik van hoorbaar geluid).
Het nadeel van dit systeem is natuurlijk wel dat er een direct line of sight moet zijn tussen de Wiimote en de sensorbar.
Noem het een nadeel. Bij geluid krijg je last van reflecties, die mogelijk veel storender zijn dan het uit beeld raken van de sensorbar als je niet op het scherm richt. Het pointen is tenslotte vooral in gebruik om op het scherm te richten, al geef ik toe dat dat vanwege de genoemde beperking zou kunnen zijn.

@ZpAz
Dat dacht ik ook, maar ik kon er niets over vinden.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 26 maart 2009 12:56]

Nadeel is dat IR ook reflecties of extra bronnen kan hebben!

Ga eens naar je WII console --> calibratie van je WII-mote.

Richt dan eens op een raam. Je zult zien dat het buitenlicht (zonlicht), of een felle (halogeen) lamp, ook prima dienst doet als IR-bron.
Dit veroorzaakt behoorlijke verstoring van de besturing als deze bronnen zich naast elkaar bevinden. Of bijvoorbeeld achter de sensorbar/tv, of juist er net naast.
De oplossing van de Wii op dit moment is het ontvangst signaal te beperken, zodat alleen de sterke IR-bronnen op de sensorbar zichtbaar zijn voor je Wiimote. Maar dit werk niet altijd heb ik gemerkt.
Dat het andere systeem ook nadelen heeft wil niet meteen zeggen dat het nadeel dat ik noemde ineens geen nadeel meer is :)
en bij de wii moet je ook wel eens schudden met de remote, of het ding op z'n zijkant houden. Het is niet alleen IR wat er gebruikt wordt ;)
De Nintendo Superglove werkt wel via ultrasone geluiden, maar wanneer deze microfoons afgedekt worden ben je het bewegingsdetectie ook kwijt.
ik had een tijdje terug ook al iets gezien, een demo, van een motion controller op de ps3. Dat ding was echt akelig precies. Ga even kijken of ik het nog kan vinden.
Het is dus niet iets nieuws waar PD mee bezig is.

Edit:
Ok, het is dus de Sixense TrueMotion. Hier een mooi Youtube filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=GritebSC240

[Reactie gewijzigd door josttie op 26 maart 2009 13:02]

Oh ik zie zulke mooie dingen aankomen als je al deze nieuwe technieken combineert.

Sony kondigt 3d games aan. http://tweakers.net/nieuw...mer-electronics-show.html

Die precieze controller. http://www.youtube.com/watch?v=GritebSC240

En dan heb je nog de head tracking van John Chung Lee zoals eerder vermeld! http://www.youtube.com/watch?v=Jd3-eiid-Uw

+ het nieuwe pak van philips voor gevoel. http://tweakers.net/nieuw...t-force-feedback-jas.html

En dan kun je zelf wel invullen hoe we later/binnenkort gaan gamen.

Om 1 mooi voorbeeldje te noemen. In een FPS om een hoekje kijken en schieten en ondertussen voel je dat je tegen het muurtje aanleunt en zie je de vijand rechts in 3d lopen. :o :9~

[Reactie gewijzigd door walletje-w op 26 maart 2009 15:55]

'k Vind hem eigenlijk zeer onhandig. Iemand wat kleine vingers kan niet in één keer aan de knopjes erboven, doe je dit toch dan zit je op de pijltjestoetsen te drukken.

Ze hadden het beter omgedraaid, want de toetsen zijn veel belangrijker dan die pijltjes.
Het oog wil ook wat ;)
Ben heel benieuwd of dit bij de X360 aan gaat slaan. Op de Wii wordt je min of meer gedwongen het te gebruiken en dat is niet altijd wenselijk (waggle is not motion).
Het kan heel goed werken maar doet het (op de Wii) lang niet altijd. MotionPlus zal dit hopelijk wat beter maken omdat er minder trucs nodig zijn voor een goede bepaling. Als deze controller net zo nauwkeurig is als MotionPlus dan kan dat wel eens de definitieve doorbraak van motion controllers gaan zijn.
Als deze controller net zo nauwkeurig is als MotionPlus dan kan dat wel eens de definitieve doorbraak van motion controllers gaan zijn.
en te gelijkertijd de dood van Wii lijkt mij...
Xbox 360 heeft betere graphics, is goedkoper en bied nu de zelfde mogelijkheden ook aan... Sorry maar ik zou niet weten waarom ik nog een wii zou kopen? Zo geweldig vind ik de Mario Galaxy nou ook weer niet..

(de schrijver heeft een Wii en een Playstation 3 in huis. Dus niet bepaald een Xbox 360 fan)

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door MM99 op 26 maart 2009 14:00]

Ik beaam deze post.

Uit praktijk. Ik wou namelijk een WII.... maar nu dus niet meer. Aankoop was gepland voor over enkele dagen...

Dit word nu dus toch een XBOX of PS3.....

De enigste rede waarom ik toch voor de WII had gekozen, was de gameplay met de WII mote. Ik had eigenlijk al liever een XBOX of PS3 willen hebben, maar vond de WIImote zo gaaf... dat ik toch voor de WII wou gaan.

Nu dus niet meer.
Het ligt niet zo simpel als dat.

De Gamecube en Xbox waren qua graphics flink superieur aan de PS2, toch was de vorige generatie voor Sony.

De PSP is qua beeld en graphics superieur aan de DS, toch verkoopt ie bij lange na niet zo goed.

Dat van de PS2 komt voornamelijk vanwege de markt. De games die Nintendo maakt (of iig maakte met de Gamecube) zijn andere games dan op de PS2 verschenen. Microsoft had/heeft dan wel meer gelijksoortige games maar was nieuwkomer en ze mistten bovendien in eerste instantie de franchises die Sony had opgebouwd met hun PSX.

Dat de DS beter verkoopt dan de PSP heeft ook weer met markt te maken, maar nog meer met naamsbekendheid. Sony is natuurlijk erg bekend, maar niet op het gebied van handhelds. Verder is ook hier weer het spelaanbod significant anders, waardoor mensen als ik liever een DS hebben.

Met de Wii heeft Nintendo bovendien inmiddels zo'n naamsbekendheid opgebouwd als "familie-console" dat het moeilijk gaat worden om deze generatie nog van Nintendo af te pakken.

Verder hoor ik regelmatig mensen wiens 360 het begeven heeft, of als ie wel werkt, dat ie flink spellen heeft lopen bekrassen. Ik ben dan wel geen Nintendo-fanboy (ok een klein beetje dan) maar ik heb verdacht weinig problemen gehoord omtrent de Wii, en al helemaal geen structurele problemen.
De Gamecube en Xbox waren qua graphics flink superieur aan de PS2, toch was de vorige generatie voor Sony.
De xbox wel, maar de gamecube was zeker niet superieur qua graphics aan de PS2.
Een PS2-spel van nu ziet er nog beter uit dan op de Wii, laat staan de Gamecube.
Met de Wii heeft Nintendo bovendien inmiddels zo'n naamsbekendheid opgebouwd als "familie-console" dat het moeilijk gaat worden om deze generatie nog van Nintendo af te pakken.
Wat is dat voor een onzin? Nintendo is, was en zal waarschijnlijk altijd dé familieconsole van de de generatie die "aan de beurt is" zijn.
Deze generatie is nog lang niet ten einde en ik denk niet dat Nintendo aan de top blijft. Ik zet mijn geld op de 1 van de 2 "echte" kanshebbers.
ik denk dat het ook goed te integreren is.
de linker thumbstick is aim (dus nu de motion)
en rechter blijft de rechter de rest spreekt voor zich.

dus ook geen extra instellingen nodig.
ideaal lijkt me.

ik ga er zeker 1 testen (mits hij goed uit de reviews komt)
De PS3 heeft al sinds de launch motion control (sixaxis), maar de Wii doet het nog steeds goed (understatement). Je kan wel een leuke input device hebben, maar je moet ook de publishers en games daarvoor hebben.

Flower en Flow maken leuk gebruik van motion control (lair ook), maar je kan ze niet echt vergelijken met de gemiddelde Wii party game qua doelgroep.
Dit vrees is ook Nintendo heeft over het algemeen gewoon goede controllers gehad. Ik denk niet dat de xbox of ps3 door zo'n controller het ineens beter doen.

Je moet game designers hebben die er goede spellen voor maken en dat zal niet snel gebeurden. Verder zal het zo moeten zijn dat het default aanwezig is of een top spel met een combinatie komt om dit iets te laten worden.

De xbox komt de laatste tijd vaak negatief in het nieuws dus dat is het laatste wat ik zou kopen.
Resistance2, Killzone2, Mirror's Edge, LittleBigPlanet gebruiken allen op 1 of andere manier de motion control.
De één nog beter dan de ander.
Ook al doet de Xbox 360 nu het kunstje na, en ja al de dingen die je schrijft kloppen, dan nog zal de Xbox 360 echt geen kans meer maken tegenover de Wii.
Erg spijtig want de Xbox 360 is gewoon een erg leuke spelcomputer, maar het heeft al zo'n slechte reputatie bij de doorsnee consument. Daartegenover heeft Nintendo (en dus de Wii) zo'n goede reputatie momenteel dat de doorsnee consument toch voor de Wii zal gaan.

En al helemaal voor familie en party doeleinden overklast de Wii de Xbox 360 simpelweg. Op de Wii worden veel spellen ontwikkeld die grote casual doelgroepen aanspreken en die ook nog eens vermakelijk zijn voor de wat doorgewinterde gamer. De Xbox 360 heeft voor de doorgewinterde gamer een beter aanbod, maar daar blijft het ook wel bij. Dat gaan ze niet meer rechttrekken, en hun reputatie al helemaal niet meer met de 360.
De Gametrak Freedom wordt in eerste instantie voor de Xbox 360 uitgebracht en herbergt alle knoppen die ook op een standaard Xbox 360-controller zitten.
Ik zie hier inderdaad de 4 normale knoppen, maar mis sowieso nog minstens 4 shoulder buttons en eventueel de knoppen van de analoge sticks. Ook al zie je de onderkant niet volgens mij kan je daar nooit 4 knoppen kwijt!
Nun-chuck achtige controller erbij? :+
Aan wat voor soort frequenties moet je denken bij ultrasoon? Volgens wiki begint ultrasoon bij ongeveer 20kHz. Los van het feit dat er volgens mij wel enkelingen bestaan die daarboven toch iets kunnen horen, zit ik vooral te denken aan honden, vleermuizen, etc. Lijkt me lastig als je aan het gamen bent en de hond vliegt je controller aan. (Bij Resident Evil misschien wel realistisch :P)
Ik ben benieuwd of ze echt ultrasoon zullen gebruiken, dat is namelijk iets compleet anders dan infrarood, dat wordt mij nog niet duidelijk uit het lezen van bovenstaand stuk.
Wel is het een stap in de goede richting, want de wii kun je soms ook neppen, door gewoon het ding heen en weer te schudden bij bepaalde bewegingen, zodat je niet je hele lichaam hoeft te gebruiken bij laten we zeggen, tennis of bowlen.
Dit is leuk zolang het maar functioneel gebruikt wordt. Bij de Wii zijn de functionele titels op 1 hand te tellen. ik heb geen in een shovelware overlaod op mijn PS3.
Vraag me af wat voor gevolgen dit gaat hebben. Nu heb je de keuze tussen grafisch geweld (PS3, XBOX360) of innovatief gamen (Wii). Als deze innovatie ook terug te vinden zal zijn op de andere consoles, dan hoef je die keuze niet meer te maken.
Innovatief gamen op de Wii? Laat me niet lachen zeg... Er is helemaal niets innovatiefs aan de gameplay op de wii, de meeste games zijn gewoonweg alleen iets aangepast zodat je met de wiimote kunt spelen maar verder qua gameplay zijn ze gelijk aan de games op de andere consoles..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True