Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties

Sony toont op zijn stand op de Consumer Electronics Show in Las Vegas een aantal Playstation 3-spellen in 3d. Bezoekers kunnen Wipeout HD en Gran Turismo 5 spelen met een speciale bril, waarmee de spellen in 3d kunnen worden bekeken.

Met het tonen van de 3d-weergave wil Sony geen verkapte aankondiging doen. Vooralsnog staat dus niet vast of - en zo ja, wanneer - het Japanse bedrijf 3d-weergave gaat ondersteunen voor de Playstation 3. "We praten nog niet over de specificaties", zei een Sony-medewerker tegen Ars Technica. "Dit is een blik op hoe 3d er uit zou zien, mocht Sony Playstation in de toekomst beslissen om die richting op te gaan."

Hoewel Sony geen verdere mededelingen doet over de technische specificaties, zijn de reacties volgens Ars Technica positief. De it-website schrijft dat de demonstratie van Wipeout HD een van de meest overtuigende demonstraties van 3d-technologie ooit is. Het gebruik van 3d-technologie begint langzaam door te dringen in de gamesindustrie; eerder maakte ook Ubisoft bekend aan een spel te werken dat met een speciale bril in 3d kan worden gespeeld.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

Ik neem aan dat dit aangepaste versies zijn van die spellen? Waarschijnlijk maar een level ofzo? Want als ze toch verlopig nog geen 3d op de markt brengen heeft het ook geen zin een spel 3d ready te maken lijkt mij.

Nu ga ik eigenlijk wel verwachten dat bij de PS4 alle games in 3D komen? Of is dat nog te dichtbij?
Lijkt me dat ze een toevoeging in de engine zouden moeten doen, om 3D-informatie (de Z-buffer) op een speciale manier weer te geven. Hele levels aanpassen zal niet nodig zijn.
Zou dat dan niet door het API gedaan kunnen worden? De 3D vector data wordt toch al via de gfx API van de PS3 doorgevoerd naar de hardware. Zou deze dan ook geen extra bewerking hier op kunnen doen. Je hebt tenslotte al je hele spelwereld in 3d uitgecalculeerd, waarom zou je dat dan nog een keer doen in een extra stap?

Zoveel mogelijk gebruik maken van je bestaande data lijkt me.
Nee, doorgaans geven dat soort oplossingen artifacts, omdat een degelijke engine alleen de "waarschijnlijk" zichtbare polygonen doorstuurt naar de GPU om te renderen. Op het moment dat een driver of de API het camerastandpunt gaat veranderen, dan kan het dus voorkomen dat er daardoor iets in beeld zou moeten komen terwijl de CPU die informatie niet doorstuurt, en krijg je last van popping artifacts rond de randen van je scherm als je om je heen aan het kijken bent.

Dit nog even los van het feit dat door de komst van programmeerbare shaders het vrij lastig is om softwarematig het camerastandpunt te gaan veranderen - daarvoor is semantische kennis nodig over de input van de vertexshader, waar een API doorgaans niet over beschikt. Bovendien, zoals roy-t hieronder ook al opmerkt, is niet alles wat je rendert een daadwerkelijke vanuit het oog. Als je bijvoorbeeld shadowmaps rendert wil je niet dat er 2 beelden ontstaan (lichtbronnen hebben geen ogen ;)), maar ook voor elementen als UI of GPGPU zaken moeten helemaal niets te maken hebben met een camera-afwijking voor stereoscopisch renderen.
Je verandert alleen de camera positie voor elk oog, op de PS3 zal hiervoor een aangepaste versie nodig zijn, voor PC spellen hoeft dit misschien niet omdat dit in de driver opgelost kan worden.
Ik vermoed niet dat dit in een driver opgelost kan worden simpel weg omdat er bij de pc niet bekend is welke data waarvoor gebruikt gaat worden. Er wordt veel data gerenderd op de videokaart waar niet alle data meteen een 3D beeld gaat zijn.

Ook stappen zoals post-processing (eerst renderen, dan als 2D image terug trekken en dan opnieuw als 2D image renderen met een shader erover heen). Gaan er denk ik voor zorgen dat dit nog niet zo snel gaat gebeuren.

Wel denk ik dat als er speciale libraries komen die de berekeningen snel kunnen doen gamedesigners de functionaliteit er 'betrekkelijk makkelijk' in kunnen patchen.
Op zich zie ik niet waarom dit niet gewoon een display instelling van de PS3 zelf kan worden. De spellen geven nu door hoe ze het 3D beeld opgebouwd willen hebben, en de PS3 maakt daar thans een 2D rendering van. Kies over een tijd voor de 3D weergave optie van de PS3, en de PS3 rekent de linker en rechter frame voor een stereoscopisch beeld in real-time voor je uit. Het spel hoeft daar mijns insziens niets van af te weten of ervoor aangepast te worden.
Ware het niet dat de ps3 niet het camerastandpunt e.d. kiest maar de 3d engine van de game zelf. Voor stereoscopie heb je dus twee camerastandpunten in de engine zelf nodig.
Waarom 2 camera standpunten? Met de verticale, horizontale en diepte co÷rdinaten kan toch het beeld voor elk oog worden berekend?
In princiepe wel. Als je het originele camerapunt als het middenpunt tussen twee ogen benaderd kan je door een kleine offset over de assen 2 ogen bepalen. (vanuit de originele viewport matrix, 2 nieuwe transformaties toepassen (dus + en - ), om zodoende 2 nieuwe matrices voor het linker en rechter oog te krijgen.
In deze geval kan je Camera en oog omwisselen.

Waarom 2 camera oog standpunten? Met de verticale, horizontale en diepte co÷rdinaten kan toch het beeld voor elk oog Camera worden berekend?

Je geeft het beestje een andere naam.
Kijk eens met je linker oog (rechter oog dicht houden) zo dat je net de linker zijkant van je monitor ziet, doe dan je linker oog dicht, met je rechter oog zie je die zijkant nu niet. Dus, als je pixels vanuit 1 camera punt gerendered zijn, mis je informatie om hier 2 oog standpunten mee terug te rekenen.
Blijkt dat nu ook NVIDIA komt met een 3Dbril voor sommige games als Left 4 Dead etc.
Link
Aangezien physix niet echt van de grond geraakt proberen ze maar weer de 3D bril te promoten. Als hij goed werkt moet het nog wel te doen zijn denk ik..

[Reactie gewijzigd door ThemNuts op 8 januari 2009 15:34]

uuuh, hier is al een standaard NVIDIA driver voor (voor de pc) . ;-)
Je kunt hiermee alle games al in 3D kijken.

http://www.nvidia.com/object/3dstereo_91.31.html

Niet echt een vernieuwing
Voor zover ik me kan herinneren was de Nvidia TNT kaart de eerste die dit ondersteunde. Met alle bovenstaande reacties is het dus duidelijk dat Sony niet echt een vernieuwend concept heeft.
Trackmania ondersteund toch ook al 3d weergave?
Yup, met zo'n kleurenbrilletje volgens mij.
Het gebruik van 3d-technologie begint langzaam door te dringen in de gamesindustrie;

Heel langzaam dan... Begin jaren 80 hadden consoles (bv. Vectrex & Sega Master System) al 3D brillen met bijhorende spellen.
En ik wilde graag een Nintendo Virtual Boy (foute naam eigenlijk bedenk ik me nu :') ) maar die was na tijdje alweer uit de schappen want was een grote flop.

Virtual Reality en 3D duurt idd nog wel even voordat dat echt gemeengoed is.
Het ding op zich was niet de flop, het feit dat er teveel kwaaltjes naar boven kwamen, zoals acute hoofdpijn en dergelijke, wel :).

Nu ik kan 3D beeld enkel maar toe juichen, het bril principe werkt in elk geval stukken beter dan de 3D schermen.
Wordt wel leuk om over een jaar of 20 naar terug te kijken hoe 4 gasten samen op een bank zitten met allemaal dezelfde gare 3d-bril op. :P Het is zeker wel leuke technologie, maar ik ze de toekomst toch meer bril-loos. Het is tevens niet altijd even handig voor de honderden miljoenen mensen met een bril op sterkte, want twee normale brillen over elkaar gaat niet echt lekker.
Schermen met "3D Ready" er op zie je ook nog weinig. Misschien denken ze dat het afschrikt.
Je moet trouwens wel DLP ipv plasma hebben.
Mijn Asus GF4 Ti4600 kwam destijds al met een speciale 3d-bril die onder speciale drivers zijn werk deed. Het was best een grappige ervaring, maar in realiteit is het toch niet erg prettig om langere tijd met zo'n brilletje met bijbehorend snoer op je neus te gamen. Dat zal ongetwijfeld voor deze oplossing van Sony niet anders zijn.

Wat dat betreft heb ik meer vertrouwen in de voorzichtigjes aangekondigde 3d-schermen, waar onder andere Philips mee bezig schijnt te zijn. Lijkt me een stuk prettiger om langere tijd achter te zitten.
Die bril zat idd erg vervelend, deze werd geleverd icm Unreal Tournament
moet toe geven, het zag er aanzienlijk goed uit.
en de 3d effecten kwamen goed tot hun recht.
echter bleef dat ding niet zitten, en als deze dat al deed zat de kabel in de weg
Ook de Sega Master System (8-bit) had er destijds eentje, zag er nog best stoer uit, als je bedenkt dat dit ergens begin jaren 90 was :)

http://en.wikipedia.org/w...ter_system_3d_glasses.jpg
one step beyond... 1988

Atari ST Stereotek, die ook voor een paar games gebruikt kon worden.
Exact zelfde principe, en toen heel erg indrukwekkend :)
Sterker nog, mijn Geforce 2 GTS 256 Deluxe van Asus (V7700) had ook al een 3D bril).
Dat moet met een kleurenfilter werken. De PS3 sluit je immers op normale tv's en monitoren aan. En die doen niet aan polarisaties en zijn niet snel genoeg voor shutters.
Dan snap ik niet dat ze Wipeout HD gepakt hebben,
Dat spel moest al terug naar de tekentafel omdat er personen waren die bij het onderdeel Zone epileptische aanvallen kregen.
omdat ze het blijkbaar aangepast hebben.

Daarnaast Wipeout HD is natuurlijk super gaaf in 3D. Snelle futuristische vliegraces met 500 Km/h :P
Waarschijnlijk omdat dit een van de weinige in-house games zijn die 60fps draaien (ook nog eens op 1080p ook), omdat ze om en om een beeld voor elk oog moeten renderen houdt je dan alsnog 30fps over per oog. Dat oogt beter dan 15fps per oog voor 30fps games :)
Euh. We kunnen hier heel erg zitten speculeren over hoe of wat ("het is een kleurfilter / frameswitching want polarisatie kan niet op een gewoon scherm"), maar dat is toch helemaal niet interessant? Als ik de foto's bekijk dan lijkt me dit een duidelijk geval van gepolariseerde brilletjes. De bril lijkt grijzige glazen te hebben en geen electronica te bevatten, en het scherm geeft twee gelijkgekleurde beelden door elkaar weer.

Kleurfiltering is het dus zeker niet, en frameswitching lijkt me in deze setup ook niet werken. Een traliescherm-variant heeft geen brilletje nodig, dus dat valt ook af.

Dan blijft alleen de vraag over hoe je polarisatie toe wilt passen op een gewoon scherm... Maar aangezien dit alleen een demonstratie is van een concept en niet van een product wat daadwerkelijk ontwikkeld wordt is die vraag eigenlijk niet zo interessant.
Dit is wel mooi als je dadelijk een standaard 3dtv hebt, want daar is het voor bedoeld, alleen zijn er nog niet echt tv's op de markt op dit moment..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True