Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 96 reacties

Philips komt binnenkort met een 52"-lcd op de markt die in staat is om 3d-beelden weer te geven. Het scherm maakt gebruik van de door Philips ontwikkelde wowvx-techniek zodat een speciale 3d-bril niet nodig is.

Het 3d-scherm combineert een resolutie van 1920x1080 met een contrastratio van 2000:1, een helderheid van 700cd/m en een responstijd van 8ms. Om het weergeven van 3d-beelden mogelijk te maken, moet beeldmateriaal gebruikt worden waarbij voor elke pixel ook diepte-informatie is opgeslagen. Dit wordt vertaald naar negen verschillende beelden die met behulp van microlenzen tegelijkertijd worden weergegeven, maar onder verschillende hoeken zichtbaar zijn. Hierdoor wordt een illusie van 3d gecreerd, zonder dat een brilletje nodig is.

Philips zal het scherm deze maand demonstreren op de Infocomm-beurs, maar het zal nog tot het vierde kwartaal van dit jaar duren voordat de lcd in de winkels verschijnt. Philips mikt met het scherm voornamelijk op toepassingen in publieke ruimtes, waar het 3d-effect de aandacht van voorbijgangers kan trekken. Hoeveel het apparaat zal gaan kosten is nog onbekend.

Philips 52-inch 3d-lcd
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (96)

Ik had het er pas nog met een collega over. Op een gegeven moment heeft het maken van tv's met nog veel hogere resoluties dan 1080p niet zoveel zin meer. Het menselijk oog is te beperkt om van een normale afstand nog meer detail te zien. Maak je de tv groter, dan kun je alles niet meer zien in 1 oogopslag.

Dit is weer een echte innovatie, die over een paar jaar als het echt betaalbaar wordt misschien wel weer een nieuwe run op tv's zal geven. 3D tv zal misschien wel de toekomst zijn. Laten we het afwachten.

Ik ben zeer benieuwd en zou em graag in het echt bewonderen.

Kijk ook even naar de chart die in het midden van dit topic hier staat.

http://episteme.arstechni...0002407831/m/743006039831

Dan zie je dat op normale afstanden, met gangbare afmetingen het verschil in waarnemen erg klein is.

[Reactie gewijzigd door ejtje op 6 juni 2008 09:00]

Zo'n scherm kan gebruikt worden voor etenschappelijke toepassingen zoals het bekijken van eiwitmoleculen of evolutionaire relaties tussen bepaalde genen. Vaak zit je dan op een afstand van het scherm dat een hogere resolutie wel zin heeft. Door een hogere resolutie is het mogelijk meer informatie op het zelfde oppervlak weer te geven. BIj SARA in Amsterdam hebben ze nu 'De Cave' een vierkante ruimte waarin je met een brilletje en een soort wii controller kan rodlopen in eiwitmoleculen. Die opstelling kost alleen 150000 euro omdat het een experimentele opstelling is (bij het Erasmus in Rotterdam hebben ze er ook een). Als deze grote opstellingen beperkt kunnen worden tot een scherm van 50" (of inde toekomst groter) zou dat een enorme kostenbesparing met zich mee brengen. Ik zie voorlopig alleen nog toepassingen voor wetenschappelijk onderzoek en voor exposities in musea waarbij het leuk is om beelden in 3d weer te geven. Films zal nog wel even duren. Studio's hebben net alle films geremasterd voor Blu-Ray/HD-DVD en geen zin om weer de studio in te duiken. Alleen films die echt gemaakt worden om in 3d weergegeven te worden hebben baat bij zo'n scherm.

[Reactie gewijzigd door Who Am I? op 6 juni 2008 09:05]

Gelukkig hebben we het hier over een scherm dat bedoeld is voor media doeleinden en dan met name voor commercieel gebruik. Dus niet voor bewerken op 50 cm afstand.

Ik neem aan dat er ook geen onderzoekers op bureauafstand van een 50"scherm zullen gaan zitten. Zeg dan maar dag tegen je nek :)

Hier hebben researchers ook 3d opstellingen (wel met een stereoscopische bril) om eiwitmoleculen te bekijken en bewerken. Resoluties op de ongeveer 24" schermen liggen zo rond de 1600x1200. Het lastige is vooral om een hele hoge refresh rate te krijgen. Anders werkt het systeem niet, of je krijgt gigantische koppijn.

[Reactie gewijzigd door ejtje op 6 juni 2008 09:14]

Ik zie dit al thuis staan, Even spider man kijken, springt hy als of het lijkt gewoon recht op je af. Dan zullen er pas echte goede actie films en horror gemaakt unnen worden.
3D bestaat al jaren.. ook in de bioscoop.. daar krijg je een brilletje om 3D te zien.
Ik heb destijds Freddy Kruger gezien, waarbij de geesten je om de oren vlogen. Dus dergelijke goede actie films worden 'al' gemaakt hoor :)
Met zo'n brilletje is totaal iets anders. dat is met dat kleurverschil gerenderd of men dat door een machine kan halen.
In de bios werkt men meestal met gepolariseerde glazen, dus daar heb je geen kleurverschil van. Het beeld wordt wel donkerder maar dat is eenvoudig te compenseren.
Dat zal toch echt van de kwaliteit afhangen. En ik denk dat het leuk is misschien voor een school omdat die niet zomaar zo'n ding kunnen bouwen(behalve een of twee uni's). Terwijl die uni's die nu zo'n cave hebben straks wel weer een rede vinden om die te verbeteren en verbouwen.

Al kan ik zelf best de voordelen ervan in zien. BV gisteren was er een "zijspiegel van LCD" die ahd geen diepte, behalve door lijnen. Dit kan de oplossing zijn.

Ook bv wanneer iedereen het heeft(of iig veel mensen) voetbalwedstrijden, hoe vaak gebeurd het niet dat je denkt dat zo'n bal op doel gaat terwijl het in welkelijkheid ver langs gaat of alleen de lucht in.

Voorlopig zal het waarschijnlijk vooral voor exposities gebruikt worden, maar ik betwijfel de wetenschappelijke doeleinde. Het blijft immers een plat ding, wat de illusie van 3d kan wekken. Terwijl zo'n cave tot nu toe het dichst is wat je bij echt 3d komt. Todat ze "gewoon"hologrammen maken vanuit de grond ofzo.
http://www.clarkvision.com/imagedetail/eye-resolution.html

verhaaltje over de resolutie die je met je ook kan zien. Zit je heel dicht op een scherm zul je zeker de pixels kunnen zien en er is natuurlijk een ideale afstand echter het oog kan scherper zien als je denkt en nu is het hd men is al weer bezig met een opvolger daarvan die nog 4x scherper is. Er ja je ziet het verschil.

Of het nodig is is weer een andere vraag.
Dit verhaaltje gaat vooral over de resolutie van het oog. Niet zozeer ten opzichte van de afstand waarop je het aan het bekijken bent. Daar ging mijn first-post vooral over. Dat het ook honderden megapixels kan zien is leuk, maar als het object op een paar meter afstand staat, is dat getal nog maar een fractie van de resolutie die max haalbaar is.
Ik ben zeer benieuwd en zou em graag in het echt bewonderen.
Er was ik meen 2 jaar geleden al zo'n soort 3D-TV van Philips te zien op de Gameplay in Utrecht.
Het was een heel appart gezicht.
Als je er voor stond leek het net of alles een centimeter of 20 voor het scherm zweefde of dat een vliegtuig zo het beeld uit over je hoofd zou gaan vliegen.

Ik denk alleen dat dit wel speciale 3D video's waren om de efecten zo goed mogelijk weer te geven.
Het nadeel dat ik zelf heb gezien is dat als je onder een hoek keek dat het beeld dan niet meer zo mooi 3D was en een beetje in elkaar begon over te lopen en weer naar 2D begon te neigen.

Maargoed dat probleem is met deze nieuwe TV misschien al weer een stuk verbeterd
Ik denk eigenlijk dat een hogere resolutie wel zal komen en ook wel handig zal zijn.

Grotere schermen denk ik ook wel, hoe vaak ga je naar de bioscoop?

In Japan zijn ze nu druk bezig met het ontwikkelen van een toekomstige HD standaard die ongeveer 10x zo veel pixels bevat als HD nu. (HD zoals we nu allemaal voor het EK en de Spelen in huis halen is al in de jaren 70 ontwikkled) Het zal nog wel even duren voor we het thuis hebben staan maar we zullen het zeker gaan kopen, uit eindelijk.

Deze Philips schermen zijn ze nu al een tijdje over aan het opscheppen maar ze hebben tot op heden nog niet echt iets laten zien en zeker niet in groote oplagen. Het lijkt er op dat ze eindelijk een doorbraak hebben gemaakt en ze in redelijke oplagen kunnen produceeren. Tenzij ze Microsofts kunstje met de surface computing table willen na doen.
Volgens mij had ik het niet over een biscoop, maar over een tv. Volgens mij gebruikt men nog steeds geen tv is een bios. Tenminste vorige week bij Indiana Jones nog niet in ieder geval. Dus om je vraag te beantwoorden....ik ga af en toe naar de bios.

Sowieso gebruiken bioscopen geen standaard spul wat je ook in je woonkamer gaat zetten.

Ik begrijp daarom ook niet zo goed waarom je stelt dat hogere resoluties "handig" zijn. Voor een bios....ja. Voor thuis? Daar heb je geen 10 x hogere resoluties dan 1080p nodig.
Philips heeft ze al een tijdje staan...
op de teched in barcelona vorig jaar stonden ze ook al opgesteld als demo. Zag er toen indrukwekkend uit.. maar je had nog wat last van de goede kijkhoeken..
mogelijk dat ze daar nu vanaf zijn..
Een andere richting die ook op komst is het scherm meer kleuren geven, huidige LCD's kunnen slechts 40-50% van de kleuren leveren die ons oog kan zien. Nieuwe laser-tv's zouden 90% hiervan kunnen weergeven, hier ben ik vooral benieuwd naar. (sorry heb even geen bron)
Dat "Menselijk oog " verhaal is gewone en 3letterwoord-smoes.
Wat iedereen van elkaar kopiert zonder er bij na te denken.

De afstand tussen de pixels is nog steeds uiterst bepalend!
En met de huidige afstanden tussen de pixels onderling, mag van mij de resolutie nog zeker wel 2 keer hoger, voordat ik moeite krijg met het zien van verschil.
De resolutie van het scherm is 1920x1080. Er zitten kleine lensjes op die de beelden in 9 richtingen uitzenden. Uiteindelijk zie je dus met beide ogen een beeld met 1/9 van de totale resolutie. Je ziet 7/9 dus niet. En dus hou je een vrij lage resolutie. En als je op de verkeerde plek zit dan zie je beeld 1 en 9 .. en dan kijk je behoorlijk scheel.

Verder zorgt de invoer van beelden (kleurenbeeld + dieptebeeld met per pixel een diepte) ervoor dat je rare artefacts krijgt als er grote diepteovergangen in beelden zijn.

conclusie: leuk voor op een beurs, nog lang niet goed genoeg voor thuis.

Voor thuis kan je beter kijken naar de nieuwe projectie TV's van o.a. Samsung. Die sturen beelden voor links en rechts snel achter elkaar. Dan zit je wel met een knipperbril op je hoofd, maar heb je per oog HD resolutie en geen artefacts. En er is veel makkelijker content voor te maken want je hebt geen dieptemap nodig
En daar krijg je dan helaas wel een lagere refreshrate (de helft) en voor veel gebruikers daardoor flinke hoofdpijn voor terug.
niet meer.
omdat je niet steeds afwisselende beelden hoeft te laten zien.
aangezien je niet met die bril meer bezig bet en dus omstebeurt een beeld ziet
Voor games zijn dit soort ontwikkelingen zeer goed toe te passen. De meeste games bestaan al uit een 3d omgeving. Om 3d beelden weer te geven moet er alleen een tweede gezichtspunt worden ingesteld en/of diepteinformatie worden verstuurd. Games zijn denk ik dan ook n van de eerste dingen die voor de gewone consument als 3d-entertainment beschikbaar word.

Voor Tv en films e.d. moet er een omschakeling plaatsvinden in de gebruikte technologie. er moeten ander soort camera's bijvoorbeeld worden gebruikt. voordat dit mainstream word, zijn we denk ik wel een aantal jaren verder.

Wat erg jammer is, is de prijs van zulke nieuwe technologien. Er word vaak een afroompolitiek toegepast, waardoor de eerste paar het product nog niet te betalen is voor de gewone man. :'( Dit zag je ook bij de introductie van Lcd en plasma schermen.
Grappig, ik zat gisteravond dit artikel te lezen op de officiele site (http://www.wowvx.com/3dev...ases/2007/Page-15449.html)
nadat ik over Wowvx had gepost bij een advertentie over de Zalman 3D monitor.
http://www.hardware.info/...lman_Trimon_nu_ook_in_24/

Echter vind ik het nog niet echt "op de markt komen met". (ook al is dat eht officieel misschien wel)
De Wowvx-schermen zijn nu namelijk ook al te koop, maar nog heel duur. er hangen er bij casion's en in de efteling een.

En ook dit scherm is bedoelt om de aandacht te trekken van mensen in een winkelcentrum ofzo.

Ik ben voornamelijk benieuwd wanneer deze schermen ook goed betaalbaar worden voor thuis. En dan neem ik aan dat het begint met monitoren en de TV's volgen.

Wat ik me ook afvraag is of de Wowvx-techniek kan werken op een OLED scherm. Omdat OLED toch ook de toekomst heeft wat schermen betreft.
Dit soort 3d-schermen heb je hier al hangen in de metrostations van Shanghai.

Het werkt, het ziet er leuk uit aangezien je geen bril hoeft te gebruiken, maar persoonlijk vind ik het op dit moment er toch echt nog te brak uit zien. Vanaf veel hoeken en afstanden kan je toch nog steeds niet goed het 3d effect zien en het is zeker nog niet zo scherp.

Ik weet dat het nog een beginstadium is, maar toch zal zoals al eerder gezegd het de komende jaren toch echt alleen voor commercieel/reclame doeleinden gebruikt worden in publieke ruimtes.
1-10-2006 liep ik in Eindhoven door de stad en kwam een opstelling tegen van een prototype 3d scherm, met de opname apparatuur.
ik heb het gezien hoe het werkt alleen kun je er geen 3d foto van maken

zie hier de foto's

http://www.imagebam.com/image/2ca5817416416
http://www.imagebam.com/image/2769c57416413

[Reactie gewijzigd door serfbaws op 7 juni 2008 14:08]

Ik geloof best dat het scherm 1920x1080 is, maar de daadwerkelijke resolutie is 4 keer lager. Dat komt door de lenzen die op het scherm zijn geplakt.

Ik geloof dus niet dat de zichtbare resolutie 1920x1080 is.

In het bronartikel van Philips staat trouwens ook dat het GEBASEERD is op een 1920x1080 LCD-PANEL. Dat wilt niet zeggen dat de zichtbare resolutie ook 1920x1080 is.

EDIT: Je kan op dit scherm trouwens ook geen gewone 2D kijken. Het nieuws of zo kan je dus niet kijken. Tenzij de diepteinformatie realtime geschat wordt en bij de laatste demo die ik zag zijn de resultaten daarvan niet altijd natuurgetrouw. Je kan dus wel 2D kijken omdat ze een beeldbewerkingsalgoritme toepassen. Dit geeft nog altijd een 480x1080 resolutie. Om Full resolution 1920x1080 te kijken, kunnen ze blijkbaar ook de lenzen schakelen met LC switching, maar ik vraag me af hoe.

[Reactie gewijzigd door Breugeleir op 6 juni 2008 09:43]

Klopt niet helemaal wat je zegt, de resolutie die overblijft is afhankelijk van hoeveel "views" (afzonderlijke 3D beelden) er gebruikt worden.
Daarnaast heeft Philips twee technieken voor 3D beeld, bij de n moet je inderdaad alleen de horizontale resolutie delen. Het is goedkoper, maar minder 3D informatie in het beeld, en lagere horizontale resolutie: Bij 4 views: 480*1080, bij 9 views is het echt niet meer om aan te zien: 213*1080
Bij de tweede moet je zowel horizontale als de verticale resolutie delen door de wortel van het aantal views, deze techniek heeft een veel grotere kijkhoek (vooral verticaal), geen "gaten" in het 3D beeld, en heeft een betere resolutie behoudt: bij 4 views heb je nog 1/2e van de resolutie over: 960*540, bij 9 views is het nog steeds 640*360.

Voor 2D worden de lenzen (die uit LC opgebouwd zijn) uitgezet, en zie je gewoon normaal 2D beeld in volledige resolutie). Het uitzetten van de lenzen duurde een paar jaar geleden nog +/-2 seconden, dat zal ondertussen misschien wat sneller gaan.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 6 juni 2008 10:55]

hoezo. je kan toch gewoon het lenzen systeem uitzetten.
( of allemal dezelfde kant op laten staan)
De lenzen is een plastic hobbelfolie die op het scherm geplakt is. Die kan je dus niet uitschakelen.
De lenzen kun je wl "uitschakelen", je kunt de structuur namelijk veranderen (lenzen verdeeld in de dieptevlakken f alle lenzen in n richting gericht) Daarmee behaal je gewoon de 1080p van het scherm.
Je kunt 2d ook altijd in een 3d omgeving weergeven hoor..
Als je in 3d gewoon een plat vlak kan weergeven (een muur ofzo) dan zal een vlak met 2d content inderdaad ook wel lukken. Misschien dat er iig wat extra diepte informatie toegevoegd moet worden, maar ja, dat zal gewoon een constante zijn, dus zo heel erg boeiend is dat nu ook weer niet.

Edit: even linkjes in bron artikel aangeklikt:

http://www.business-sites...y/3D2DDualMode/Index.html

[Reactie gewijzigd door Rune op 6 juni 2008 09:20]

Excuses. Ze kunnen inderdaad 2D weergeven door "advanced image processing" te doen. Ze berekenen dus vooraf waar de pixel gaat terecht komen en passen ze het bronsignaal zo aan dat het beeld klopt.

Er staat ook iets van LC-lens switching, maar dat begrijp ik niet. Zo kunnen ze blijkbaar Full resolution 2D beeld krijgen. Knap, maar ik wil het wel eerst eens zien ;)
Zie m'n reactie wat hoger. Het lenssysteem vr het echte scherm bestaat ook uit liquid crystals, net als het lens scherm. Je kunt de lenzen (kristallen dus) gewoon aansturen en schakelen tussen 2d of 3d met verschillende aantallen dieptelagen.
Zo'n scherm met lenzen van Liquid Crystals is waarschijnlijk verschrikkelijk duur. Daarom mikt Philips waarschijnlijk op publieke ruimtes.

De laatste keer dat ik een demo zag (4 maanden geleden) zat er nog een plastic hobbelfolie op. Daar werd van gezegd dat de extra productiekost heel laag zou zijn.
Als je gewoon 2D wil weergeven op dit scherm, dan is je beeld in horizontale richting helemaal door elkaar geshuffeld.
Alleen als van het 2d materiaal een diepteschattting wordt gemaakt. Dat 2d materiaal en de diepteschatting samen kunnen dan in 3D worden weergegeven.

Als je gewoon 2D materiaal aan dit scherm voert dan zie je rare dingen hoor.
Wanneer je een 2D beeld diepte "0" geeft dan zou het toch gewoon hetzelfde moeten zijn als een normale tv daar is dat ook zo.
Alleen is de diepte helaas niet instelbaar, maar afhankelijk van de dikte van de lenzen. Jammer maar helaas.
Lenzen bepalen de kijkhoek/afstand/POVS. Diepte-effect is WEL instelbaar, door de beelden die op je linker/rechteroog terecht komen aan te passen. Als het diepte-effect te groot is dan kijkt het minder prettig. Het ziet er best goed uit, geen brilletje nodig, maar het is ook niet zo'n overdreven effect zoals bijvoorbeeld bij de Pandadroom (Efteling) waar beelden tot op een meter van je gezicht lijken te komen.
op de IBC vorig jaar heb ik deze schermen van philips gezien.. dezelfde schermen werden gebruikt voor een (2d) promo filmpje.. zag er niet raar uit..

mja, zien we dan wil binnenkort bij de electronica boer
Enne, is er ook media voor te krijgen danwel software die dit soort informatie kan toevoegen aan normale beelden?
Als je het artikel goed had gelezen dan had je kunnen weten dat er diepte informatie per pixeel nodig is en veel films hebben dat al. Word tijd dat dit soort schermen terug te vinden zullen zijn in de bioscopen wat eindelijk weer eens een meerwaarde geeft :)
Ik heb al zo'n 2,5 jaar geleden een demo van Philips van deze schermen gezien. Daar lieten ze ook een gewone film zien die door het scherm zelf in 3d werd omgezet. Overigens was het 3d effect op deze media veel minder dan de speciaal ontwikkelde demo's.

Overigens viel toen wel op dat je niet te veel met je hoofd moest bewegen anders werd het beeld er niet beter op.

Er kan in een periode van 2 en een half jaar natuurlijk veel veranderen!
Ik heb het 3 weken geleden gezien bij Philips, het werkt op zich redelijk als je er exact recht voor staat, maar 1 stap opzij en het beeld wordt een chaos. Diepte effect kwam er best goed uit maar dit waren ook demo filmpjes waarvan 1 handgemaakte 3D info had en de ander een simpele render was. Met andere woorden: als ik jouw verhaal zo lees is er vrij weinig veranderd. Ander minpuntje vond ik dat ik het na een minuut of 2 kijken zat was, je wordt er een beetje draaierig van en als je te lang kijkt waarschijnlijk misselijk, maar dat zal wel een kwestie van wennen zijn.
Het is bedoeld voor publieke ruimtes, dus wie zo'n scherm zet, moet er ook de reclame voor maken.
Dat is altijd hetzelfde probleem met dit soort technieken. Niemand wil zo een tv kopen, omdat er geen content voor te krijgen is. Maar er wil ook niemand content maken, omdat er niemand zo een tv heeft.
games maken al gebruik van dit soort technieken.
op de gameplay beurs in utrecht werd zo'n scherm gedemonstreerd met assasins creed erop. heb me er een uur op staan vergapen. geweldig.
ze hadden ook een paar demo filmpjes maar dat was toch minder interessant.

in games owrdt zowieso gebruik gemaakt van 3d dus het vertalen zal ook niet al te moeilijk zijn
zou je toch nog van verschieten, want bij games wordt er al van in het begin een 3e dimensie ingeprogrammeerd, terwijl dit bij films dan met een 3D camera moet worden opgenomen.
Geen 3d-camera, twee gewone camera's in stereo is genoeg :)
Daarnaast bestaat er inmiddels software, o.a. van Philips, die bestaande 2D-beelden kan omzetten naar 3D. Vergelijkbare software wordt gebruikt om bijv een stilstaand beeld van een voetbalwedstrijd te kunnen roteren om een spelsituatie beter in beeld te krijgen. Wordt helaas niet veel gedaan maar ziet er erg mooi uit. Minder interessant maar zo worden ook die virtuele reclamezuiltjes op wedstrijdvelden weergegeven op televisie, waarbij je soms kunt zien dat de software even niet weet of de bal nu voor of achter zo'n balk rolt.
Dat is die WOWvx technologie. Die berekent een depth map van 2D plaatjes, en die map wordt dan in deze TV gecombineerd tot een 3D beeld. De 2D content blijft dus intact, zodat het ook werkt voor al bestaande films. Zie 2Ddepth op die site: "no 3D display specific information or characteristics (such as number of views and optical properties) are part of the actual content."

Meer op 3D TV - Creating 3D content.

(Dit was geen reclameboodschap namens Philips)
De native resolutie van het paneel kan wel 1920x1080 zijn, maar de werkelijke resolutie van de beelden valt volgens mij lager uit. Dit is tenminste wat mij werd verteld toen ik een tijd geleden een demo kreeg van de schermen (zie: http://games.blogo.nl/?comments/376/16964).
Zoals ik al zei is de resolutie in horizontale richting 4 keer lager = 1920 / 4 = 480. De resolutie in verticale richting blijft gewoon 1080. Dit komt door de plastic lenzen die in verticale richting over het scherm worden geplakt.
Ik ben benieuwd wanneer de gewone tv-zenders in 3D zullen beginnen uitzenden. Het is nu al zo lang wachten totdat alle tv-zenders in HD uitzenden (voor Belgi toch).

Het is wel een prachtige evolutie en ik wacht al vol ongeduld totdat de prijzen betaalbaar zullen zijn. Ik denk dat je in de beginjaren een kleine auto kwijt zult zijn aan euro's als je zo een scherm met fatsoenlijke kwaliteit n grootte in je huiskamer wilt hebben staan.
Er moet natuurlijk wel eerst content voor zijn (of je moet met post-processing technieken de diepte proberen te benaderen)

Er is al wel stereocontent (o.a. het vorige WK, Harry Potter 4 etc.), maar nog lang niet alles wordt in stereo opgenomen.
Je hebt de bleu-box waarmee je 2d filsm kunt omzetten naar 3D wowvx beeld
zie: http://www.business-sites.../Section-14764/Index.html

Daarbij bevatten alle 3D games al de juiste informatie.

En animatifilms zoals shrek enz bevatten ook al de informatie (niet op de DVD/blu-ray ie jij thuis hebt maar wel bij de makers) Die uitgeven in een 3D versie stelt niets voor.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True