Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 108 reacties
Bron: Wired, submitter: hav0c

Nadat Philips begin dit jaar aankondigde dat het in 2008 verwachtte 3d-tv's te kunnen lanceren, heeft het bedrijf nu in New York een eerste exemplaar gedemonstreerd waarvoor geen speciale bril of andere hulpmiddelen benodigd zijn. Door gebruik te maken van speciale lenzen voor elke subpixel, krijgen beide ogen van de kijker een aangepast beeld te verwerken, waardoor een 3d-illusie ontstaat. Bijkomend voordeel is dat het effect vanuit zowat elke hoek goed zichtbaar is en de gebruiker dus geen vaste plaats moet innemen of stil moet blijven zitten. Bovendien kon het getoonde prototype niet alleen 3d-beelden weergeven, maar was het toestel ook in staat gewone hd-beelden te tonen. De 3d-technologie werd door Philips 'WOWvx' gedoopt en wordt aangestuurd door een aparte processor die negen verschillende weergaves berekent om zo vanuit verschillende hoeken een 3d-beeld te zien te krijgen.

3d-tvHolland Casino heeft al aangekondigd dat het van plan is dergelijke schermen te gaan installeren in de verschillende vestigingen in Nederland, maar volgens Philips is het probleem vooral dat er geen 3d-content geproduceerd wordt voor thuisgebruikers. De toepassing die het dichtst bij een realiseerbare versie staat, is de 3d-gamessector. Deze spellen genereren intern namelijk echte 3d-beelden die vervolgens in 2d weergegeven worden. Met behulp van speciale door Philips ontwikkelde hardware en software, kan de originele diepte-informatie weer uit het spel gehaald worden om zo een echt driedimensionaal beeld te creëren. De elektronicagigant demonstreerde het concept in New York dan ook met Call of Duty en zette er verbluffende resultaten neer. Afgezien van een lichte schemering rond de randen van objecten, die in de komende maanden opgelost zal worden volgens Philips, was het beeld naar verluidt perfect te noemen.

Update 17.17: Ondertussen liet een medewerker van Artificial Industry ons weten dat de WOWvx-schermen niet zo nieuw zijn als Wired beweert. In plaats van een prototype, zijn de eerste productiemodellen al een feit met een beelddiagonaal van 42 inch. Onder andere Endemol maakte al gebruik van de technologie op de tv-beurs Mipcom in Cannes. Op de IFA in Berlijn zal Philips wel een nieuw model van zijn 3d-schermen voorstellen. Vermoedelijk werd de verwarring enerzijds veroorzaakt door een persbericht op de Philips-site en de aankondiging van het nieuwe type scherm dat op de IFA gedemonstreerd zal worden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (108)

Ik werk bij Philips en heb een demonstratie van zo'n scherm gezien. Het effect is best sterk, maar perfect is het zeker nog niet. De resolutie is redelijk laag, en als je niet met je hoofd stil zit wordt je er goed misselijk van. Ook was het bij ons demoscherm belangrijk dat je er op een vaste afstand vanaf stond (ongeveer 3 meter), en dat de invalshoek 90 graden was. Bij een andere invalshoek was alles nog wel goed te zien, maar klopte de diepte op de een of andere manier niet meer. Maar misschien hebben we wel een of andere vroege demo-versie gezien, en is het inmiddels allemaal wat beter.
BTT, wat vind je baas ervan dat je hier hun mooie demos zit af te kraken?
Denk dat zijn baas liever commentaar ziet van een werknemer dan van klanten.
als die werknemer dat dan ook aan de baas doet dan heeft die er ook nog wat aan.
Nu werkt zoiets alleen maar averrechts..
Als die baas tweakers leest is er niets aan de hand, B-)
Ik heb ook een demo gezien en ik moet zeggen dat ik er goed over te spreken ben. De eerste keer stonden er nog wat mensen voor me en dat verstoort het beeld een beetje. Toen ik daarna nog een keer kon kijken toen stond ik er even alleen voor. Het beeld vond ik goed. Het ligt vooral aan het film materiaal wat ze toonden.

Er waren drie mogelijkheden zover ik me kon herinneren. Allereerst het gewone 2d materiaal wat door middel van analyse naar 3d geheven werd. Dit had natuurlijk het minste effect. Daarna was er materiaal wat met 2 of meer cameras was opgenomen (ik dacht dat het dat natuur filmpje was). Dit zag er echt goed uit vond ik. En dan was er nog 3d gerenderd materiaal en dat was echt goed te zien.

Zelfs als je er niet recht voor staat werkt het goed. Je moet alleen wel in een bepaald gebied staan. Het kijkveld is opgedeeld in vlakken en als je net op een rand staat/zit dan zie je dus een wazig beeld. Als je dan 10 cm verschuift is het weer goed.

Ik was er erg over te spreken en ben benieuwd wanneer het betaalbaar wordt. Toen ik ernaar vroeg vertelde ze me dat het spul nu nog handmatig gemonteerd wordt en dus massa productie niet aan de orde was. Een enkele demo tv kostte ook zo'n 10k.

Nu nog in combinatie met Ambilight en het is helemaal compleet :D
Zelfs met een introprijs van 10k gaan ze nog aardig omzet genereren! De toepassing is voor bijvoorbeeld casino's of andere hippe uitgaansgelegenheden goed geld waard. Verder denk ik zelfs dat hier een bunch consumenten voor te porren is, zeker wereldwijd. MTV's The Cribs, iemand?
Heb een half jaar bij Philips Stage gelopen, en daar op de afdeling hadden ze aardig wat leuk "speelgoed" staan, heb o.a. op 't Design Your Own Future evenement een demo van de 3D tv gezien. Dat was met animatie van een golfbal, moet zeggen dat dat erg gaaf was, als dat ding op je afkomt (dus 'uit' 't beeld) buk je ff }> (veel mensen iig, waaronder ondergetekende)
Wel was 't zoals eerder opgemerkt afhankelijk van de plaats waar je staat. Echter als je gaat bekijken hoe ze dit beeld 'op 't scherm' krijgen is 't een ingewikkelde techniek. Er zijn verschillende manieren om dit twee beelden te laten zien, die echter allemaal hun voor en nadelen hebben. Feit blijft dat je altijd meerdere pixels (subpixels eigenlijk, één per 'beeld') nodig hebt, met een enkele of meerdere lenzen ervoor (tot wel +-15 per pixel). Heel werkje dus om dat echt goed te krijgen.
Heb er een (erg interessant) colloqium over bijgewoond tijdens mijn stage, ging ook over hoe ze uit 2D beelden 3D beelden (gaan) genereren als de 3D data niet voorhanden is... interessante kost voor digitaal systeemontwerper als ik, reken maar dat dat wat TriMedia kracht kost :Y)

Zelf zie ik op korte termijn een grote toekomst weggelegd voor een hi-res pc scherm (naast gaming ook wel grappig om een échte 3D interface te hebben). Omdat die hoofdzakelijk gefocust kunnen worden op één gebruiker, die er vrijwel altijd recht voor zit, hoeven er geen ingewikkelde lensconstructies voor (één optimale kijkhoek is dan voldoende!). (Oja , doet u die mij maar ééntje, met Ambilight Full Surround graag :9~ )

* Thedr voorziet een leuke toekomst voor fervente gamers en pc-gebruikers!
(één optimale kijkhoek is dan voldoende!)
Voor gamers is het juist extra leuk als het vanuit verschillende kijkhoeken werkt. Want als je echt opgaat in de game ga je echt niet stilzitten en beweeg je met je hoofd. Met dit systeem beweegt het perspektief dan mee zoals je verwacht, en dat geeft een nog realistischer effect.
Weet er iemand of dit 3D dat uit het scherm springt of 3D die in het scherm springt. Ik zou graag het eerste hebben maar ik denk dat het 2de is.

edit: gelijkaardig voorbeeld gevonden.
http://www.youtube.com/watch?v=UkxDVbzPnzU
Als ik het goed heb springt het uit het scherm. Volgens mij is dat namelijk altijd het geval bij 3D, ook met brilletjes.
I entered a conference room in Manhattan and a woman on the TV tossed a handful of rose petals out of the screen, where they floated in the air before my eyes.
http://www.ostreff.info/
Het hangt er een beetje van af wat je precies bedoelt met er uit springen. Het is iig niet zo dat je beeld voorbij de randen van het scherm springt ofzo, ik zie er zelf alleen de verschillende dieptelagen in.
Je ziet diepte in het scherm, het springt er (tenminste, als ik er naar kijk) niet uit.
Het diepte effect hangt geheel af van de virtuele camera instellingen en de afgebeelde inhoud.
Vooral objecten die de randen van het scherm niet raken kunnen met de goede stereo instellingen voor het scherm lijken te zweven. Zodra de objecten de rand raken zetten je hersenen het object achter de rand. En zorgt voor hoofdpijn uiteindelijk.
Het scherm kan beide produceren: in het scherm en uit het scherm. Het werkt op basis van Lenticular lenzen op een 1920*1080p scherm.
al de pornoindustie hier ook weer de eerste mee zijn om content voor te leveren? 8-) :9

* the_virus voorziet een toekomst waar je cupmaten zelf na kan meten... :7
of je krijgt een voorwerp in 3d te zien waardoor je snel een sprong naar achteren maakt
twenty.sluts.XXX.Raz0r1942.X3Dvid }>
http://www.business-sites.../about/article-15204.html

Deze link zegt dat je er ook "casino games" op kan spelen. Is dat de inzet van Holland Casino, of gaan die ze gebruiken voor korte filmpjes?
*jeffrey denkt aan de "the ring" , verder leuk maar zal wel weer super duur worden :z
*jeffrey denkt aan de "the ring" , verder leuk maar zal wel weer super duur worden

Beetje kortzichtig. Als het echt zo goed werkt zou dit over een jaar of 10 wel eens kunnen blijken de eerste ECHTE technologische doorontwikkeling van het medium televisie te zijn sinds het toevoegen van kleur. De prijs komt vanzelf omlaag als het product aanslaat.

Ik vind het een geweldige prestatie en ik ben blij dat er eindelijk weer eens iets revolutionairs van Philips vandaan komt, wat ook nog eens grotendeels in Nederland ontwikkeld is (de software wordt deels bij Philips Research geschreven).
Philips heeft genoeg geinnoveerd hoor door de jaren(denk aan cd,ambilight) ;) Alleen leken ze geen marketingwonderen te hebben.
in Amerika zijn ze anders het schoolvoorbeeld van toegepaste 'guerilla' marketing!

Ze hebben daar bijvoorbeeld alle advertentiepagina's van een blad opgekocht en vervangen door 2 pagina' s met een advertentie van Philips waarin ze stelden dat zonder die overige tig pagina's aan advertenties het blad veel lekkerder leest.

Dit concept hebben ze ook gedaan bij tv-reclames. Gewoon het hele blok opkopen en een korte spot van 20seconden uitzenden waarin je uitlegt dat Philips het mogelijk maakt dat die 4 minuten reclame dankzij hun slechts 20 seconden is geworden!

Dat maakt Sense en het is Simple!
Ik denk zelf aan oblivion, maar dan mogen ze nog wel een paar extra processoren er bij in zetten...
Waarom? De render pipeline begint inderdaad met beelden in 3d die afgevlakt worden naar een 2D beeld. Het behouden van de 3D informatie kost denk ik niet zoveel processorkracht, als het al niet door de GPU wordt gedaan. Het lijkt erop dat philips in haar beeldscherm gewoon de laatste stappen van het renderproces overneemt.
@ Starwave:

Volgens mij wordt die laatste vertaalslag door het scherm zelf gedaan.

Ik heb een uitgebreide demonstratie gehad van het systeem, het betreft een HD scherm (1920x1080) dat normaal HD signaal kan weergeven, of PAL 3D. Dat signaal bestaat uit een HD stream, dat opgedeeld is in 4 pal-like vlakken, met linksboven de 'film' en rechtsboven hetzelfde in grijswaarden, waarbij de grijswaarde van een pixel bepaalt hoe de lens ervoor zich gedraagt; dus hoe ver een object uit het scherm komt. Het scherm herkent dit en maakt van dit HD signaal een 3D pal signaal.

Het effect is verbluffend, maar vermoeiend voor de ogen. Ze hebben dan ook twee standen, de normale en de WOW stand, in de laatste is het effect vooral erg heftig.

Belangrijk in deze techniek is het materiaal dat afgespeeld wordt, dat kan het maken of breken. Er zit ook wel wat werk achter het fabriceren van het materiaal, ik verwacht dan ook niet dat het snel op de consumentenmarkt terecht komt. Wel is het erg interessant voor displays, beurzen etc. Ook bijvoorbeeld een juwelier die in z'n etalage een horloge in 3D kan laten ronddraaien.
Niet helemaal waar. Je hoeft niet alle data opnieuw in het geheugen te zetten e.d, alleen de diverse berekeningen negen keer toepassen op dezelfde data.
vermoeiend voor de ogen?
Oftewel niet goed dan. 3d kijken is voor ogen namelijk het natuurlijk functioneren.
Neen, ieder zichtpunt vereist een volledige verwerking van de data. negen beelden genereren is dus negen keer trager.
Lang leven de concurrentie :+

Als je het mij vraagt wordt het sneller goedkoper dan of zie ik het verkeerd?
Ik geloof niet dat dit echt tot gigantisch imponerende effecten zorgt op een 20 inch scherm.

3D effect heeft een behoorlijk groot scherm nodig.

Ik heb in Eurodisney dat 3D Captain EO gezien, dat werkte voor geen meter omdat het scherm zo klein was. Enige wat werkte was een wezentje dat precies in het midden was, dat kwam wel eruit.
Ik kan je zeggen dat het er op 19 inch al erg mooi uitziet en het gewenste effect biedt.
Deze schermen zijn dan ook geen 20 inch ;)
In truth, the image resided on a perfectly flat, 42-inch LCD screen.
Ik heb lang geleden captian EO ook gezien bij eurodisney, en voor mij werkte het perfect.. En ik weet niet hoe het nu is, maar bij ons was het scherm gewoon net zo groot als een gemiddeld scherm in de Pathe bioscoop in eindhoven...
Voor deze techniek moet je wel met twee ogen kijken, dus camera zal weinig uithalen. En ja, er zijn ook computerschermen van.

Overigens zie je dus maximaal 9 dieptelagen, maar het effect is echt prachtig imho :)

* johnnyv.nl houdt zich verder wijselijk stil.
en met 9 camera's :+
Of alleen een tweede + derde camera (voor alle twee de ogen) om de diepte te registreren.
Je kunt de camera bewegen in het vlak parallel aan het scherm. Je hebt of verschillende posities nodig, of meerdere camera's tegelijk. Dat is voor wat betreft diepteinformatie wiskundig gelijk.
Dat klopt helemaal en het bewijs is terug te vinden in de natuur: Het is namelijk de reden waarom een duif zo beweegt met zijn kop als hij loopt.

Doordat zijn ogen allebei een los stuk van de omgeving zien (de beelden van zijn ogen overlappen elkaar niet), ziet een duif eigenlijk 2x 2D. Door met zijn kop te bewegen, veranderen de beelden iets waardoor het lijkt alsof hij een tweede oog aan elke kant heeft. En nu ziet hij dus weer stereo, oftewel 3D. Let wel op dat een duif 2 losse beelden heeft, dus eigenlijk ziet hij 2x 3D.
Hm, hier is het hebben van een lui oog wel een groot nadeel, echte diepte zoals dit is dan niet te zien. Die 3d-brilletjes doen bij mij ook al niets. :'(
Hoewel natuurlijk minder, kun je hier met een lui oog ook voordeel bij hebben. Door je hoofd opzij te bewegen kun je achter een object kijken.
Haha Mijzelf!! Heel grappig en ook nog een "Interessant" mod krijgen.

Moet ik nog uitleggen dat mensen met 1 slecht oog geen diepte meer zien? De wereld wordt 1 groot tv-scherm. Gelukkig maken je hersenen er weer wat diepte van doordat ze aan het perspectief zien waar iets zich bevind in de ruimte: waar staat het op de vloer, hoe groot is het, is er verschil in scherpte.

Langdurig met 1 oog naar een 2D tv kijken zal op den duur ook wat meer 3D lijken dan dat mensen met 2 goede ogen dat ervaren.
Ik weet inderdaad niet of er iets aan te doen is voor mensen met een lui oog, mijn moeder heeft het ook en die ziet ook niks met 3d-brilletjes. Misschien bedenken ze er wat op. Gellukig worden luie ogen tegenwoorden meestal ontdekt en verholpen (bij kinderen dan)
Dit gaat Philips weer een hoop geld opleveren!
Of het ze geld op gaat leveren is nog maar sterk de vraag, dat hangt van allerlei factoren af.

Bovendien zijn ze al jaren met dit soort dingen bezig. Ben ooit op de introductie van DCC geweest in Eindhoven (Op het stationsplein in een grote tent). Daar werd met veel bombarie en show een filmpje van ik meen Lois Lane vertoond.... in 3D.

Ik vond het er waanzinnig uitzien en kon niet wachten tot het in de huiskamer zou komen. Dat was in 1992....
Dat filmpje was geen 3D, maar was 'zonder scherm' ofwel in de lucht geprojecteerd... Ik heb het toendertijd ook gezien.. Het was eigenlijk redelijk te vergelijken met dat spel wat ook zo rond die tijd in de speelhal te vinden was, met zo'n cowboy...
Dat was de Philips in Motion show. Dezelfde show waar ze ook videotelefonie lieten zien en idd ook de Holografische weergave van Lois Lane.

Echt VET gedaan toendertijd. Wel vreemd dat die techniek het nooit gehaald heeft tot nu toe... :)
Dit gaat SONY weer een hoop geld opleveren!

Philips vergeet altijd iets te doen dat heet "Goede Marketing".
moet sony het toch eerst bij philips in licentie nemen.
en daar verdient philips echt bakken geld mee, al die licenties.
Is dat filmpje van die COD-presentatie ergens te zien? Of kun je deze technologie niet vastleggen of film?
lijkt me niet, het is niet zo dat als je van de zijkant kijkt het voor het beeld geprojecteerd word.
het 3d effect is kompleet een illisie doordat je ogen 2 verschillende dingen zien op de monitor, en aangezien een camera maar 1 'oog' heeft ziet hij dus maar 1 van de beelden.
voor een camera is het dus gewono plat.
Aangezien het een illusie is vraag ik me af of je hersenen dit niet naar verloop van tijd gaan compenseren, waardoor je bijv. na 10 jaar het 3D effect niet meer "ziet".
Aangezien sommige illusies (bijvoorbeeld allerhande Escherzaken en van die kromme danwel rechte lijntjes etc.) bij mij al een jaar of 20 werken ben ik daar niet zo bang voor :D
Dat zal wel meevallen.
Je ziet nu toch ook nog steeds diepte?
Wat die tv weergeeft (voor jou hersenen dan) is niet anders dan een echte hand met doosje en ringetje voor je neus.
M.a.w. waarom zou het effect verdwijnen dan?
(Je ziet niet voor niks diepte)
Het is een illusie, maar voor je hersenen is het echt, je ogen krijgen 2 verschillende beelden te zien volgens je hersenen. Het is eigenlijk hetzelfde als dat met een 3d-brilletje gebeurd, maar dan zonder brilletje
Je hebt wel gelijk met de illusie, aangezien wij dit niet gewoon zijn, zal dit wel een schrikeffect creëren wanneer wij hiermee worden geconfronteerd.

Vergelijk het met de eerste beelden van de camera. Toen er een trein afstoof op de mensen in de zaal, renden ze allemaal de cinema uit.

De generatie na ons zal deze dingen meer kunnen relativeren, voor ons zal dit waarschijnlijk "overkill" worden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True