Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 65 reacties

Philips heeft woensdag een 56-inch lcd-tv ge´ntroduceerd die in staat is om 3d-beelden weer te geven zonder dat een speciaal brilletje nodig is. Het scherm biedt verder de mogelijkheid om quad hdtv-beelden weer te geven.

De 3d-tv werd op de 3D Biz-Ex-conferentie in Hollywood voorgesteld aan het publiek. Het scherm maakt gebruik van de door Philips ontwikkelde wowvx-technologie waarbij diepte-informatie bij 2d-beelden wordt opgeslagen, zodat de tv een 3d-beeld kan weergeven. Het scherm heeft een quad hdtv-resolutie wat overeenkomt met 3840 bij 2160 pixels, oftewel ruim acht miljoen pixels. Dankzij de hoge resolutie kunnen realistischere 3d-beelden weergegeven worden.

Verwacht wordt dat het scherm circa 25.000 dollar zal gaan kosten. Het is echter nog onbekend wanneer de tv in de winkels zal verschijnen. Het eerder dit jaar aangekondigde model van 52 inch – dat het moet doen met een standaard hdtv-resolutie – zou aan het einde van dit jaar op de markt komen. Naast Philips werken onder andere Toshiba en Sanyo ook aan 3d-tv’s.

Philips 56 inch 3d-tv
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (65)

Als dit soort televisies echt goed werken (ik ben nogal sceptisch eerlijk gezegd), ontstaat er wel een hele nieuwe generatie van televisie- en filmtechniek. De opvolger van Bluray zal misschien stereoscopisch zijn, er zouden videocodecs ontstaan die rekening houden met de gelijkenissen tussen linker- en rechteroog (<=> joint stereo), de draaiboeken van films zullen heel anders gemaakt worden,... Interessante ontwikkeling! :)

Van het "opwaarden" van 2D-beelden heb ik wel geen al te hoge verwachtingen. Ik denk niet dat er een computer echt goed kan inschatten wat op de achtergrond stond, en wat op de voorgrond. De enige parameter die ik kan bedenken waar het systeem wat mee kan, is scherptediepte. Maar het is ook gevaarlijk om te denken dat de voorgrond altijd het scherpste is. Ik vrees dat het zoiets word als SRS WoW: klinkt wel fancy, maar eigenlijk verpest het meer dan het verbeterd.

Dat ze daar in Hollywoord maar snel beginnen met 3D films, opgenomen met stereoscopische camera's :P
Ken je die oude 2D paralax scrolling games? Dan vloog je met een vliegtuigje of zo.
Dat gaat van links naar rechts maar doordat de achtergrondafbeelding maar heel langzaam van rechts naar links door het beeld beweegt en dingen die op de voorgrond staan veel sneller bewegen krijg je bij zulke spellen ook een idee van diepte. Als je dus een 2D signaal analyseert en pixelsgroepen kunt identificeren die zich als een geheel bewegen, dan is het daarna redelijk eenvoudig om te herkennen welke objecten sneller bewegen en welke trager en daar conclusies aan te verbinden over de diepte.

Probeer dit maar eens: Hou je ene oog dicht en hou je handen voor je hoofd, de ene hand iets verder dan de andere. Het verschil is moeilijk te zien dus het is lastig in te schatten welke hand dichterbij is. Maar beweeg nu, met nog steeds je ene oog dicht, je hoofd eens van links naar rechts. Zie daar het wordt ineens volkomen duidelijk wat dichterbij is en wat verderweg. Veel dieren met slecht zicht gebruiken hetzelfde principe. Voordat ze ergens heen vliegen of springen bewegen ze even hun kop heen en weer om de diepte in te schatten.

Ik verwacht dus wel degelijk dat daar best wel een goed effect uit zou moeten kunnen komen.
Deze techniek wordt al geruime tijd toegepast door eDimensional
(eDimensional 2D->3D)

Ik ben sinds enige jaren in het bezit van zo'n bril, echter dit werkt zelden goed.
Het grote probleem is, dat de diepte informatie wegvalt zodra de camera even stil staat.
Denk bijv. aan een scene uit een serie als Friends, de camera stil de huiskamer ingericht en 2 personen die door het beeld lopen.
Alleen de 2 personen bewegen en 'produceren' diepte info, alle andere objecten zijn stilstaande objecten die naar de achtergrond gaan.
Dit geeft een zeer beroerd beeld.

Voor games, werkt dit overigens perfect mits de games volledig 3D zijn (wat helaas ook zelden het geval was toen ik het gebruikte, een jaar of 4 terug)
Met name de 'light-effects' zijn het probleem hier. Bij alle games die ik geprobeerd heb hiermee worden overal de 'light-effecten' als een apart 2D beeld over het gerenderde 3D frame 'geplakt'
Je krijgt dus bijv. een lantaarnpaal die ver weg van je staat, terwijl de 'lichtvlek' voor je neus in de lucht hangt.

[edit:]
voor games werkt dit wel goed (tov films) omdat hun drivers de directx calles onderscheppen en dus de exacte z-info weten van elk object in game.
hiermee kunnen ze dus een apart beeld laten renderen voor je linker en rechter oog.
De licht-effecten hebben/hadden dus nooit een echte z-waarde.
Ik ken de details niet, hoe ze precies die info kunnen extracten en vervolgens een aangepast beeld kunnen laten genereren.
Ik weet alleen uit ervaring dat het goed werkt

[Reactie gewijzigd door Jack_NL op 3 oktober 2008 11:55]

Je hebt dan wel geen brilletje nodig om 3D te zien, maar met deze techniek kun je niet zomaar op elke plek voor het scherm gaan zitten.
Je zult een aantal plekken hebben waar het 3D effect prima werkt, maar ook plekken waarbij je behoorlijk misselijk kunt worden tijdens het kijken.

Persoonlijk vind ik de 3D weergave waarbij je een polaroid-brilletje moet dragen het beste kijken. Dat is echter voor LCD-weergave weer lastig te maken, itt. projectie.
Zie de Zalmann 22" 3D monitor. Echt een goed resultaat voor weinig :-)
Is niet waar, je kan overzal zitten. Maar je moet alleen niet teveel bewegen, het veranderen van de kijkhoek zorgt voor verandering van de beleving zeg maar.

heb ze kunnen zien op de IBC in Amsterdam.
Ik vindt persoonlijk zo'n brilletje ruk, want als brildrager is je focus niet goed als je een bril over een bril zet.

We hebben laatst een conferentie gehad op het werk en een van de bedrijven had ook een WOWX beeldscherm van philips hangen (slechts 30 inch oid). Maar de kwaliteit was geweldig, slechts 8 zeer kleine hoeken waarin je niet mocht zitten. Als je in een bepaalde kijkhoek zit, kon je relatief vrij veel bewegen. Simpelweg fantastisch

Heel wat beter dan de 3d technieken van 2 jaar terug.
Waar heb je het in bobsnaam over ?
Alle technologie die jij nu gebruikt is 10 jaar of meer geleden uitgevonden.
Het traject vanaf uitvinding tot iets op de markt is duurt meestal wel even.
Het nadeel van die techniek is dat iedereen hetzelfde beeld ziet (als je denkt dat er een beest voor je neus zit, ben je niet de enige die dat denkt). Met deze techniek kan je meerdere hoeken projecteren/laten zien waardoor je om het beeld heen kan draaien en het 3d effect versterken.
Bij deze techniek is dat ook niet.

Er staat dat het een 2D beeld is met diepte-informatie. Hierin zit niet opgeslagen wat er zich achter een voorwerp bevindt. Er omheen draaien kan dus niet
Ik heb idd ook zo een tv gezien bij Microsoft in brussel, en dat was ook met beperkte kijkhoeken, je had 8 hoeken ongveer vanwaar je het beeld perfec zag, maar dan was er nog een prototype waarbij je al meerdere hoeken had, en waarbij het vrij vlot kijken was.
De WOWvx techniek is op zich natuurlijk interessant omdat een stereoscopisch effect waargenomen kan worden zonder (polarisatie) brilletje. Dat stereoscopische effect werkt met name goed voor beelden waarbij een object midden op het scherm staat. Zodra iets de rand raakt wordt het beduidend minder. Let maar eens goed op de gangbare demo's (ook het plaatje boven). In die zin is het dus ook sterk afhankelijk van de getoonde content hoe overdonderend het effect is. Dat geld overigens ook voor technieken waar je wel een brilletje nodig hebt.

Daarnaast laat de 42" inch versie waar ik ervaring mee heb nogal wat te wensen over qua scherpte als 'normale' flatscreen tv (en zeker als monitor) door de aangepaste structuur van het scherm. Ik hoop dat naast een grotere maat (52") ook daar aandacht aan besteed is.

[Reactie gewijzigd door d3vlin op 2 oktober 2008 20:29]

Zeer goed punt. Er wordt dus ook gezegd dat dit soort technieken, en daarbij vooral met name 3D zich binnenkort vooral gaat manifesteren (met brilletje maar zonder rood/groen) in bioscopen.

Je hebt namelijk GROOT beeld nodig. Wowvx is vooral een mooie techniek binnenkort voor gaming, omdat je wat meer naar het scherm toe leunt en er meer in duikt. Zeker achter de computer.

Overigens werkt Zalman wel anders, Zalman rendert zeg maar 3 kanaals los, meer data, waar Wowvx alles over 1 kanaal stuurt. Minder kostbaar voor de videokaart.
Dat bestaat al! :) Niet al te lange tijd geleden nog Beowulf in 3D (met brilletje) gezien in Pathe IMAX in Amsterdam. Ik vond het niet zo'n bijster geweldige film, maar het effect was er niet minder om! Kan het ieder aanraden eens mee te gaan maken.

Voor (serious) gaming toepassingen is de WOWvx inderdaad prima geschikt. Het aantal games dat WOWvx ondersteunt is echter naar mijn weten nog erg beperkt.

[Reactie gewijzigd door d3vlin op 3 oktober 2008 00:14]

Erg beperkt als in 0?
Of zijn er echt al games die dit ondersteunen?
Philips heeft een wrapper voor OpenGL spellen. Voor DirectX ligt dit lastiger, omdat t/m DirectX 9 de z-buffer niet toegankelijk was voor de applicatie. In DirectX 10 is dit volgens mij veranderd. Ik heb anderhalf jaar geleden in elk geval wel de eerste unreal tournement gespeeld op de kleine (19") 3D LCD.
nee hij is niet geschikt. En games supported is 0 afaik.
En hulde aan de persoon die erop zou kunnen gamen.
Ik gok dat jij beide TV's niet naast elkaar in werking gezien hebt anders zei je dit niet.

Zalman rekent nl losse beeldoplossingen uit. Inderdaad, dat is meer data, maar goed ook. WoWvx neemt 1 kanaal en daar propt ie alles in. (of dacht je dat goed beeld gratis is)

Daarnaast is Zalman echt "3D", en WoWvx is "pixelshuffling"


Misschien beetje kritisch tegenover ons lands trots, maar wel even de feiten recht hebben hiero. WoWvx is atm no match at all tegenover Zalman. Maar test het eens zou ik zeggen..
De 42" is toch nog gewoon HD en niet Q-HD, zoals de 56"? Dat zal een flink verschil maken in scherpte als je op een 14" groter scherm 4x zoveel beeld informatie stampt dan moet je haast wel een scherper beeld krijgen. Ik vraag me alleen af met wat voor camera men dit soort demo filmpjes op neemt. Het lijkt me dat een gewoone camera daar toch niet voor geschikt is, dus voor dit door breekt moet je niet alleen een speciaal scherm maar ook een apparte camera kopen en dat kon nog wel eens heel moeilijk worden... de entertainment industrie vind het nog steeds nodig om hun eigen klanten aan te klagen uit angst om een paar centen te verliezen dus of ze ooit zo ver te krijgen zijn om zo relatief kort na de HD apperatuur weer nieuwe camera systemen aan te schaffen, ik betwijfel het.
Heb ook een paar van zulke tv's gezien, twee weken geleden op de IBC in de RAI (www.ibc.org), sommige beelden zien er erg goed uit! Zo stond er ook eentje waar je jezelf op zag van achteren. Achter ons, schuin boven het groepje mensen wat voor de tv stond te kijken, hingen 2 camera's en je zag jezelf op tv in 3D. Heel cool.

Ook stond ergens een array van 4x4 of 5x5 van zulke grote 3D tv's een demo-film te spelen (waaronder stukjes van Journey to the Center of the Earth 3D), het effect was misschien door de grootte wat minder maar je kon duidelijk zien dat het 3D was.

Achja wees eerlijk, het staat nog wat in de kinderschoenen natuurlijk maar het belooft veel goeds. :)
Het blijft me verbazen dat Philips dit pushed. Het is een compleet onvolwassen techniek nog.. en al jaaaaaren wordt het aangekondigd etc.

Wat feiten (basic):

- Het is geen *echt* 3D. Het is pixelshuffling zodat het 3D imiteert. Niet meer en niet minder. Dit levert artifacts oa. en generally slecht "3D".

-Je gebruikt maar 1/4 van je beeldformaat voor je resolutie (kanaal is opgedeeld in 4 vlakken met info)

-Je bent gebonden aan sweet spots, erbuiten zie je dubbel. (pas als ze een lightfield kunnen emitten is dat niet zo)

-Het is de zoveelste "3D' oplossing die enorm onvolmaakt is maar wel gepromoot wordt. Erg irritant, dat is slecht voor de status van '3D"

-Hollywood, U2 (bijv.) etc kijken *allemaal* naar true stereoscopische oplossingen. En niet pixelshufflingmagic aka WoWVX.

-Samsung heeft zijn normale nieuwe TV's 3D ready. Kan je drivers voor kopen die al werken in games. Zalman samen met Nvidia (lijkt me een redelijke give away als die er brood in zien) hebben ook een oplossing. Voor deze beide heb je brilletje nodig, yes. Heb je wel 3D trouwens.

-De power van de slogan "geen brilletje nodig!" is sterk. Hoewel je dan inherent enorm veel problemen in huis haalt. tenzij je full color animated hologrammen kan maken, maar zover zijn we niet.

-WoWVX werkt super in etalages, stadions en zeg casino's. Je kijkt 1 minuut, bent verrast over het feit dat iets wat diepte lijkt te hebben. En loopt door. Dat is een goede use van deze techniek (en dan bedoel ik ook image format type). Het hypen tot meer dan dat is onzin en een utopie.

-WoWvx is het imiteren van 3D zodat je geen brilletje ophoeft. Kijk verder dan je neus lang is en verdiep je in oplossingen van Samsung, Zalman en bijv. IZ3D en vergelijk ze eens als je de kans hebt.


Beetje een rant tegen ons lands trots.. maar wel gebasseerd op hands on ervaring met alle genoemde namen. Ik zou ook minder fanatiek zijn als er niet constant coverage van was met titels als: "09-'06 'Binnen drie jaar 3d-tv in de huiskamer'" Hebben ze nog 1 jaar.. ik ben benieuwd :)

Als Tweakers de al werkende 3D technieken eens iets meer zou belichten/reviewen. Er is al veel dat goed werkt maar weinig mensen echt goede kijk op hebben. Het is nog niet allemaal plug en play, maar er kan meer dan je denkt.

[Reactie gewijzigd door JahunP op 3 oktober 2008 04:28]

Zei je midden jaren '80 ook dat het je verbaasde dat Thomson 3D-TV aan het pushen was? Volgens jouw definitie was Thomson (Frankrijks trots, inmiddels failliet) dat namelijk toen aan het doen. Met behulp van een vertragingslijn trokken ze rood en groen iets uitelkaar, en met een brilletje erbij had je 3D. Dat stond op een gegeven moment in elke folder van merken als Saba en Nordmende, en waarschijnlijk stonden er ook wel demo-exemplaren hier en daar. De ombouwsetjes waren daadwerkelijk in de handel en konden makkelijk in enkele bestaande modellen worden gemonteerd. Als niemand het koopt is het echter ook zo weer afgelopen.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 5 oktober 2008 14:59]

Je moet inderdaad wel ruwweg op de juiste afstand zitten en je twee ogen moeten in een aparte 'beam' vallen (er zit een prisma in wat een ander beeld voor linker en rechter oog genereert). Maar dat is een kwestie van je hoofd 10cm naar links of rechts bewegen.
De demo is overtuigend! Nu nog content!
Kwestie van tijd tot 3D (stereoscopische) content gemeengoed wordt voor het grote publiek. Momenteel is dat nog hoofdzakelijk toebedeeld aan business to business maatwerk in presentaties en reclame-uitingen. Je kunt trouwens op de WOWvx website aardig wat demo filmpjes vinden.
Overigens kun je traditionele '2D' media realtime 'upmixen' naar 3D met de zogenaamde bluebox . Hierbij wordt er op basis van de 2D informatie een extra 3D dieptekanaal gegenereerd. Overigens met een prijskaartje van enkele duizenden euro's ook nog niet echt geschikt voor de consument.

[Reactie gewijzigd door d3vlin op 3 oktober 2008 00:13]

Euh, het "3D" van deze Philips TV is totaal niet echt "StereoScopisch" hoor.
Die term staat voor 2 totaal verschillende beelden die samen 1 geheel vormen.

Wat Philips doet heeft niks met "verschillende" beelden te maken. Maar met een 2D plaatje manipuleren. 3D is ook een wat betrekkelijke term hier.

Leuk voor de gein bij wachtrijen of etalages, voor 1 minuutje oid. Films? no way. En ik ben een enorme Stereo 3D fan.
Dat is nog irritanter dan een 3D brilletje.
Kansloos.
Met mijn werk kom ik af en toe in aanraking met 3d schermen. Ik moet zeggen dat ik nog lang niet om ben van de 3d beelden. Ik word er soms helemaal eng van en heb het gevoel dat mijn evewichts organen tegenwerken. Een dergelijk onprettig gevoel is neem ik aan niet de bedoeling bij het kijken naar een 3D scherm.
Komt vaker voor inderdaad.. in tegenstelling tot een random TV is het goedzetten van 3D wat meer tricky. Het is ontzettend makkelijk om te overdadig het 3D omhoog te schroeven tot je meer een soort van kijkdoos effect op alles hebt. Vaak is het 3D effect dan vele keren sterker dan wat je gewoon in real life echt ziet (3D in real life valt best wel mee).

Een vaak gemaakte fout is de seperatie te hoog, soms zo erg dat je ogen naar buiten moeten buigen (dus beyond ver weg kijken) en daar zijn je ogen alles behalve happy mee. Te veel kruisen is ook niet alles, alsof je nonstop naar puntje van je neus kijkt..

Meestal kost het wel even ervaring voor het 3D een beetje fijn kijkt en kloppend is. Klopt het dan eindelijk dan kunnen veel mensen makkelijk vele uren achter elkaar er naar kijken.

Dat is op zich wel een voordeel van WoWVX, het imitatie 3D zal minder makkelijk "verkeerd" te zetten zijn omdat het gewoon geen 3D is :)
"Het scherm heeft een quad hdtv-resolutie wat overeenkomt met 3840 bij 2160 pixels, oftewel ruim acht miljoen pixels. Dankzij de hoge resolutie kunnen realistischere 3d-beelden weergegeven worden."

en welke medium/aansluiting heeft zoveel bandbreedte dat die resolutie er door kan :?

en waarom gelijk een 56" :? een 32" is tog veel beter ipv zo'n gigantisch scherm
Die pixels hoeven er niet allemaal doorheen. De speler stuurt een HD signaal plus een dieptekanaal. De 3D TV combineert de signalen en zet 4 varianten van het HD beeld neer die samen een 3D ervaring geven. Je zult dus ook niet een 4 x zo hoge resolutie beeld hebben maar gewoon HD.
Die pixels hoeven er niet allemaal doorheen. De speler stuurt een HD signaal plus een dieptekanaal. De 3D TV combineert de signalen en zet 4 varianten van het HD beeld neer die samen een 3D ervaring geven. Je zult dus ook niet een 4 x zo hoge resolutie beeld hebben maar gewoon HD.
Ga er maar vanuit dat het beeld wat erheen gestuurd zal worden gewoon 2 hele frames zijn, die horizontaal interlaced getoond worden.
Er is helemaal geen diepte kanaal, maar gewoon 2 gerenderde beelden. De electronica in de TV zal beide beelden dan zo verdelen over het scherm dat je ene oog het ene frame ziet en het andere oog het andere frame.
Persoonlijk verwacht ik dat het beeld zeker in horizontale richting effectief minder dan 1920 pixels bevatten. Je verliest door die lensjes namelijk nogal wat resolutie.

Edit:
Ik heb me nu iets meer ingelezen en heb gezien dat er in het WOWvx-formaat wel degelijk een diepte-layer opgeslagen kan worden.
Het is dus wel mogelijk voor de weergever om de diepte-ervaring iets aan te passen als dat zou moeten.
Het grootste nadeel van dit systeem lijkt mij dat de randjes rondom objecten op de voorgrond echter wat vreemde artefacten kunnen tonen. Dit omdat die software objecten in de voorgrond uit het plaatje voor het andere oog iets moet verplaatsen. Daardoor ontstaat een randje waar de achtergrond niet van bekend is.
Dit probleem heb je niet als je 2 frames erheen stuurt.

[Reactie gewijzigd door TD-er op 2 oktober 2008 22:35]

Wat jij bedoelt is interlaced stereo, een tamelijk oude 3D stereo techniek. WOWvx maakt echter wel degelijk gebruik van een 'normale' afbeelding en een grijswaarden afbeelding met diepteinformatie, zoals duidelijk te zien is op de derde pagina van de Technology-backgrounder PDF op de WOWvx website. Letterlijk 2D+depth dus eigenlijk.

Als het werkelijk om een 3840 x 2160 pixels resolutie gaat zou dat dus 2 afbeeldingen van 3840 bij 2160 pixels betreffen, maar omdat deze volgens het 2D+depth formaat letterlijk naast elkaar staan is het dus een enkel frame van 7680x2160 pixels. (Zie ook Content Creation Notes PDF)
Hulde aan Philips dat ze dergelijke grote frames op een acceptabele framerate toonbaar krijgen en daarbij ook nog eens voor elke frame een image conversion van 2D naar hun 3D LCD doen.

Het WOWvx Declipse format voegt aan het frame van 7680x2160 nog twee extra afbeeldingen toe om informatie toe te voegen voor 'occluded areas' (zodat je effectief op een frame uit komt van 7680x4320 pixels :D voor 2160p resolutie display en 3840x2160 pixels voor 1080p resolutie display), maar daar wordt in het artikel over deze 56" WOWvx LCD niet over gesproken. Ik ga er vanuit dat het hier werkelijk om een 3840x2160 resolutie / 2160p scherm gaat.

[Reactie gewijzigd door d3vlin op 3 oktober 2008 00:10]

De bron komt los aan in de TV, dus inderdaad een hele hoge resolutie, maar er hoeft niets gerendered te worden. Die grijswaarde afbeelding is op zich niet groot. 2 tonen, wit en grijs zeg maar, waardoor er alleen en "knip" in de 2 afbeeldingen komt.

Mij is verteld op de IBC dat de bluray op 1080p met Wowvx info maar 2% groter is dan zonder Wowvx. Al het gerender is dus al in de studio voor het maken van de bluray gebeurd en er is maar een klein beetje post nodig.

Dat is ook het grote voordeel voor gaming. Die Zalman schermen renderen alle beelden op 100%. Dus 2 a 3 x 100% volledige frames. Dat kost veel rekenkracht. Ik heb dit gezien op Dreamhack en daar draaide dan een PC met twee behoorlijke videokaarten twe losse renders te persen met een framerate van a 30 in Counter Strike Source.

Waar met Wowvx er alleen een 2de render in grijswaarden hoeft te worden gemaakt. Geen texturing, geen anti aliasing, weinig belasting dus.
Yep weinig belasting, correct. Je krijgt dan ook: geen goed 3D.

Dus je betaalt superveel voor een TV die 3D (slecht) imiteert, om te bezuinigen op een kick ass pc die wel echt 3D kan maken... logisch :)
Waar met Wowvx er alleen een 2de render in grijswaarden hoeft te worden gemaakt. Geen texturing, geen anti aliasing, weinig belasting dus.
Betreffende games:
Inderdaad, de WOWVX techniek zou wel eens kunnen aanslaan als low budget 3D-beeld voor games. Die "2e render in grijswaarden" wordt ook wel Z-buffer genoemd en hoeft in principe niet specifiek gerenderd te worden. Die Z-buffer informatie is gewoon beschikbaar bij het renderen van een 3D-omgeving (de game weet namelijk waar alles staat t.o.v. de "camera") en wordt m.i. gewoon met het gewone 2D-kleurenframe meegestuurd.

Betreffende 2D-bronbeelden:
De grote verdienste van Philips met de Wowvx is het algoritme dat automagisch diepteinformatie toekent aan 2D-beelden. Erg knap staaltje objectherkenning _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 3 oktober 2008 10:55]

Let wel dat die z-buffer bij DirectX t/m versie 9 niet uit te lezen is. Bij OpenGL wel en bij DirectX 10 volgens mij ook, maar dat laatste weet ik niet zeker.
Hmm tijdens het posten van jouw reactie zat ik mijn reactie al te editen en ik was tot dezelfde conclusie gekomen.
Bijna goed, maar het zal hier om 4x 1920x1080 gaan wat samen 3840x2160 is. Dus elk kwart van informatie (2x kleur en 2x diepte) is precies full HD in resolutie. Althans, zo was het bij de 2 voorgaande schermen. (Als in dat de 4 subbeelden samen net zo groot zijn als de uiteindelijke resolutie van het scherm.)

[Reactie gewijzigd door jvo op 3 oktober 2008 11:22]

Het is een demo-model, dus moet er laten zien worden wat er mogelijk is ;) :)
Een geschikt middel lijkt me d.m.v. DWDM (dense wavelength division multiplex). Hierbij worden meerdere optische signalen met verschillende frequenties over 1 glasvezeldraad verstuurd.

Deze techniek is ontwikkeld, volgens mij in Japan, om UHDV (ook wel Super Hi-vision genoemd) te verwezenlijken. Ultra High Definition Video kan als het ware gezien worden als de opvolger van F-HD. Bij deze nieuwe techniek komt een resolutie van 7680 Î 4320 bij kijken. Dus ik denk niet dat dit een probleem wordt.
Als je wil weten hoe het werkt, dan moet je maar eens naar dit PDF-je van de Philips site kijken. Daar staat o.a. in hoe 2D+Depth en WoWvx bestanden gemaakt kunnen worden en leuke plaatjes van hoe het werkt.

Zo te zien worden wel degelijk 4 HD beelden naar de TV verstuurd, ik had dus ongelijk in mijn opmerking hierboven. Wel is maar een kwart van het beeld 'zwaar' qua compressie, de andere 3 zijn of grijswaarden of slechts een gedeeltelijk beeld.

PDF: Content Creation Notes
Ik heb een paar jaar geleden al een demo gezien waar deze techniek in zit, hoewel het toen een omgebouwde 19inch lcd scherm was. Een paar demo's van foto's en een 3d game gaven al een veelbelovende indruk. Ben dus erg benieuwd hoe deze tv het gaat doen. Kan niet wachten om naar de winkel te gaan om een kijkje te nemen :)
volgens mij hangen er ook een aantal vroege 3d-tv's in de efteling, bij de wachtrij van de droomvlucht. Ik weet het alleen niet meer zeker...
Heb je helemaal gelijk in, ook hangen er bij de Python in de cafetaria voor het menu te weergeven met effecten etc ;) hollandse glorie

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True