Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties

Toshiba heeft een prototype laptop getoond dat een brilletje voor het bekijken van 3d-beelden overbodig maakt. Het scherm heeft dezelfde techniek als Toshiba's 3d-tv's. Het Japanse bedrijf wil de laptop tijdens de CES aan het publiek tonen.

De autostereoscopische techniek die Toshiba voor zijn serie Regza-3d-tv's ontwikkelde, maakt de overstap naar laptops. Toshiba zal zijn 3d-laptop demonstreren tijdens de CES, de elektronicabeurs in Las Vegas. Het prototype laptop is voorzien van een zogeheten autostereoscopisch beeldscherm, waardoor geen shutterbrilletje nodig is om 3d-beelden te zien. De schermdiagonaal van de laptop bedraagt vijftien inch en heeft een verversingsfrequentie van 120Hz. Dat moet twee beelden, een voor het linkeroog en een tweede voor het rechteroog, opleveren met equivalente refreshrates van 60Hz.

De 3d-techniek die de laptop aan boord heeft, werd eerder ontwikkeld voor televisies; de Regza-serie werd in december 2010 in Japan uitgebracht. De twee tv's in de serie hebben beelddiagonalen van 12 en 20 inch. Het 3d-effect van die tv's wordt gerealiseerd door een lenticulaire lens, die het beeld min of meer opsplitst voor de twee ogen. Nadeel van deze techniek is de noodzaak het hoofd op de juiste plaats te houden; het 3d-effect treedt alleen op als het hoofd een hoek van niet meer dan veertig graden met de televisie maakt. De 3d-laptop moet in de loop van 2011 op de markt verschijnen, zo meldt Venturebeat.

Naast de 3d-laptop zou Toshiba tijdens de CES tevens een all-in-one presenteren. De Toshiba-aio zou de eerste van het bedrijf zijn. Volgens de Amerikaanse marketingmanager vormen all-in-ones een steeds populairder segment. Het apparaat van Toshiba zou zijn voorzien van een regulier 21,5"-beeldscherm met ingebouwde tv-tuner. Een touchscreen, zoals bij dergelijke apparaten vrij gebruikelijk is, ontbreekt echter; een muis en toetsenbord zijn de enige invoermogelijkheden. De nog naamloze aio zou in de tweede helft van 2011 worden uitgebracht.

Toshiba 3d-laptop
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

Raar artikel. Als er geen shutterglass brilletje nodig is, waarom dan twee aparte refresh rates van 60Hz bedenken voor elk oog? Met die lenticulaire lenzen kun je beide beelden tegelijk laten zien zou ik denken. Als de bron Venturebeat is, dan is daar duidelijk dat het niet gaat om 2x60Hz, maar gewoon 1x120Hz.

En wat ik ook niet snap is hoe je een volwaardig stereoscopisch beeld binnen een hoek van 40 graden kan tonen. Het lijkt me eerder een techniek die iets weg zal hebben van wat Philips ook al heeft gedaan, die een idee van diepte geeft. Zo'n ding heb ik ooit in de Efteling gezien. Dat is heel wat anders dan een echt 3D beeld, wat vooralsnog alleen met een brilletje kan - of als je recht voor het scherm zit zoals bij de Nintendo 3DS.
Omdat het de twee aparte refreshrates het zelfde effect (moeten) geven als de shutters van het brilletje? Gewoon om en om een beeld voor links en rechts?
Haha grapjas, waar denk jij dat die brilletjes bij alle andere 3D schermen voor nodig zijn? Precies daarom dus, om die beeldje die om-en-om op je afkomen om-en-om voor je linker en rechter oog te blokkeren. Wat jij beschrijft is 3D content bekijken op een shutterglass 3D setup (ook dubbele of zelfs 4 dubbele refresh rate), maar dan zonder bril op, ga maar eens kijken hoe dat eruit ziet :P

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 3 januari 2011 15:50]

Zo werkt een lenticulaire lens dus niet, die toont beide beelden tegelijk op naast elkaar liggende verticale reepjes in het beeld. Dit plaatje moet dat duidelijk maken:
http://tweakers.net/ext/f/O8oWA7SEndkm9HeuZkIRFteD/full.gif

Appelsap heeft gelijk, het verhaal over de refreshrate in het artikel is onzin, tenzij de laptop ook een shutterglass mode heeft. De horizontale resolutie noemen zou meer relevant zijn.

[Reactie gewijzigd door berend_engelbrecht op 3 januari 2011 18:14]

Voor een laptop is deze techniek natuurlijk erg mooi. Hoe vaak zal iemand niet recht voor zijn laptop zitten?

Het wordt natuurlijk wat lastiger als je met meerdere personen naar een filmpje wil kijken op de laptop, maar voor één persoon die constant recht voor z'n laptop zit is dit natuurlijk wel een mooie toepassing.
Ik denk ook dat het net zoiets als LCD schermen word, eerst moest je daar ook niet vanuit een hoek opkijken (en bij veel LCD's nog steeds niet) maar bijvoorbeeld bij de MacBook pro maakt de hoek niet veel meer uit.
Ik denk het niet, bij stereoscopische 3D is het nogal een fundamentele beperking dat je 2 niet-interfererende beelden naar beide ogen stuurt, dat is nu eenmaal hoe mensen diepte zien. Ik zie zo even geen enkele technologische vernieuwing die ervoor gaat zorgen dat jij die twee verschillende beelden allebei naar alle hoeken van het scherm gaat uitsturen zonder dat ze door elkaar heen gaan lopen (crosstalk). Het trucje dat Toshiba hier toepast in deze schermen is niks nieuws en heeft de kijkhoek als fundamentele limitatie van de techniek, ik geloof persoonlijk ook niet dat het tot 40 graden daadwerkelijk goed werkt, bij vergelijkbare schermen is het eerder 20 graden en dan ga je al crosstalk zien. Misschien bedoelen ze 40 graden totaal blikveld ofzo.

Voordat 3D zonder bril uit alle hoeken gaat werken ga je schermen nodig hebben met scanlines met lenzen die instelbaar zijn, en head & eye tracking om precies de kijkhoek te volgen. Dat is nog wel een tijdje weg, en totaal onvergelijkbaar met een andere techniek om LCD pixels op te bouwen zoals IPS.

Voor een laptop is de kijkhoek niet zo'n probleem dus dat is nog wel een aardige toepassing, maar voor TV's zie ik dit gewoon als een dood spoor eigenlijk.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 3 januari 2011 15:23]

Je hebt volkomen gelijk. Een van de weinige die iets van stereoscopie begrijpt hier. Een ding echter: ik heb al tien jaar zo´n eyetracking monitor staan, dus dat is niet een tijdje weg, maar al heel lang werkelijkheid.

De kunst voor de bank is multi eye tracking en op dat terrein wordt aardige vooruitgang geboekt. zodra dat kan heb je full stereoscopie (niet te verwarren met 3D) en ben je van die 20 graden links rechts (marketing:40 graden) beperking af. Met lenticulair heb je nog wel meer problemen op die uiterste grenzen die allemaal oplosbaar zijn met eyetracking.

Ik heb beiden op mijn bureau staan en het verschil is veel groter dan alleen de bewegingsvrijheid. De helderheid van het beeld, de resolutie en de lenticulaire problemen met afstand zijn ook allemaal veel beter.
De vraag is echter: Hoe belangrijk is het 3d kijken op een laptopscherm? Ik zie 3D schermen iets als een luxe, waar je voor gaat zitten en dan pas optimaal kan gebruiken. Ik heb 4 laptops thuis staan van 15" tot 17.6" en in geen enkel geval gebruik ik deze om Films mee te kijken, youtube en dan is het wel.
Ik denk dat het wachten is op games die 3d techniek gebruiken. Voor films lijkt het mij ook minder op een laptop.
hoezo wachten? de drivers zijn er al jaren om elke direct-3d game (of opengl) in 3D te tonen..
Volgens mij is de 3D techniek die jij aanhaalt niet relevant aan 3D televisie.

3D is 3 dimensionaal in games, terwijl het verschil in diepte nog steeds niet echt aanwezig is.

Ik heb laatst een 3D film gezien, en dat ziet er heel anders uit dan een 3D spel.
Deze techniek zal dus onbetwijfeld anders zijn.

Ik kan het alleen zelf niet omschrijven wat het exacte verschil is zonder wiki te quoten :)
sinds 1994 zijn er al games met 3d mode, toen met een brilletje of helm welliswaar, maar toch stereoscopisch :D
Met zo'n helm heb ik ook nog gestaan op de beurs in Utrecht. :) Was best aardig, vooral qua effect op je brein, maar ik denk niet dat die op gewone laptopjes draaide (ook al was het grafisch 3x niks).
Ik heb Nvidia 3D Vision Kit met 1 extra bril voor vrienden en familie, en het is het zelfde in films als in Spellen vind ik, alleen kan je in spellen zelf kijken waar jij naar wil en in Films niet.

Maar zo goed als alle spellen kan in 3D zien, all honderden, sommige zijn alleen beter dan andere, maar verders werkt het wel goed, en met CyberLink PowerDVD 10 Ultra kan ik zelfs 2D films in 3D zien, en dat ziet er ook niet slecht uit, ok echte 3D Films zien er beter uit.
Ik denk dat in de toekomst 2D films nog beter gaan worden als ze getoond worden op een 3D TV. Op het moment is MPEG4 codec object georienteerd, wat inhoudt dat elk object wat getoond wordt in de film eigen variabelen heeft, zoals bewegingsrichting. Wanneer er in de toekomst een Z-depth variabele wordt toegevoegd aan deze objecten zal er diepte gegenereerd worden en zo het effect van een kijkdoos gerealiseerd worden.

Deze Z-depth wordt ook veel gebruikt in 3D pakketten zoals 3ds max . In 3ds max is dit een soort van heightmap gebaseerd op een grayscale van 8bit. Zwart is bijvoorbeeld dan heel verweg en wit is dan heel dichtbij. Door deze techniek te gebruiken is de noodzaak van anaglyphs (waarbij brilletjes vereist zijn) totaal overbodig bij deze laptop.
Was ook mijn 1e gedachte.

Praktisch gezien zal je bij een laptop minder tegen die "veertig graden hoek-beperking" aanlopen dan bij een tv.
Afstand tussen gebruiker en laptop-scherm is klein, makkelijk bij te stellen door laptop paar cm te draaien. Bij een tv heb je kans dat gebruiker op andere plek moet gaan zitten.
De maximale afwijking van 40 graden is zelfs erg veel (vind ik). Erg positieve ontwikkeling. Ik hoop dat ze ook snel gewone beeldschermen uitbrengen met deze techniek!
Dat is snel! Pas was in het nieuws dat er een Toshiba 3D-TV (zonder bril) gelanceerd zou worden en nu is er dus ook al een laptopvariant! Een 15-inch scherm is wel klein trouwens...

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 3 januari 2011 11:54]

15" voor een laptop is niet klein. Is meer een normaal formaat. Veel groter dan 17" heb je niet.
15" voor een laptop is niet klein. Is meer een normaal formaat. Veel groter dan 17" heb je niet.
18" komt nu steeds meer voorbij, 20" is zelfs mogelijk.
http://ramblesontech.com/20-laptop/
Ik had een tijdje zo'n 17 inch ding. Na een jaar weggedaan omdat je het bijna geen laptop meer kan noemen. Hele dag zo'n ding rondzeulen op school is niks. De accu gaat maar heel kort mee met zo'n scherm. Denk niet dat zulke formaten snel zullen aanslaan. Zit nu op 13 inch en zou niet anders willen.
15" klein? Volgens mij is het toch de gangbare middenmaat in het laptop segment?
3D op een computer lijkt me enkel nuttig indien de software er rekening mee houdt en er ook op inspeelt, een gewone windows 7 draaien lijkt me niet echt interessant, buiten dat de verschillende vensters eventueel op een andere hoogte liggen, wat ni echt een gigantisch voordeel is...
Volgens mij is het de bedoeling om 3D-films te kunnen kijken op die laptop.
De software hiervoor bestaat al: http://tweakers.net/nieuw...vd-krijgt-3d-decoder.html
Geen bril nodig en nog wordt er gepraat over 120Hz en 60Hz?
Volgens mij krijgen allebei de ogen tegelijk hun beeld te zien bij deze methode?
En daar gaan we dan, 3D op de CES word naast de tablets het sleutel woord. Iedereen en zijn grootmoeder komt met een laptop, scherm of tv die 3D beelden kan tonen. Het geen ik erg fijn vind om te horen is dat deze zonder bril werkt, het is de enige echte oplossing voor de toekomst. Zo lang je een bril op moet zetten om 3D beelden te bekijken hoef ik geen 3D in huis te hebben.

Of een 3D display op een laptop op dit moment al nuttig is waag ik te betwijfelen. Maar zo lang de displays het niet aan kunnen zullen bedrijven als Microsoft ook hun software er niet geschikt voor maken. Dankzij de games en de 3D films zullen de 3D schermen voor computers langzaam maar zeker hun weg naar de consument vinden als er voldoende aanbod is van 3D capabele schermen zal bij voorbeeld Microsoft voor Windows 9 waarschijnlijk met een optie komen om de interface in 3D te gebruiken.
Voor Linux denk ik dat het sneller zal gaan gewoon omdat de ontwikkeling van Linux nu eenmaal sneller verloopt dan bij Microsoft. Nieuwe features worden eerder gelanceerd en in het veld verbeterd. Waar Microsoft een af product op moet leveren kan Linux een soort van oplossing leveren en dan gewoon de rest aan de community overlaten.

Hoe dan ook 3D gaat het helemaal worden tijdens de CES en dit is de eerste in een lange reeks 3D mogelijkheden die we daar vandaan zullen zien komen.
Ik denk zeker dat de 3D TV's nog geheel in het begin stadium bevinden. Ik zie het als het begin van iets revolutionairs zoals bijvoorbeeld internet. Op het moment voegt voor mij 3DTV alleen nog extra waarde bij het kijken naar films (zonder bril) en games. Een OS met een 3D interface lijkt me nog niet echt overzichtelijk. Ik heb zelf BumpTop uit geprobeerd maar ik was er nog niet helemaal weg van. Het wordt pas echt leuk als ze dit gaan combineren met bijvoorbeeld de techniek van augmented reality.
Ik vind het zonder meer een goede ontwikkeling. 90% van de tijd zit ik alleen & recht voor mijn notebook. En als je echt met 2 wilt kijken kan je nog altijd 3D uitzetten. Het deftig kijken van een (3D-)film doe je bovendien sowiso niet op een notebook. Ik hoop wel dat content / games / andere software niet gaan achterblijven. Een latere combinatie met de kinect lijkt mij pas helemaal iets prachtig te kunnen opleveren (op grote TV schermen dan)! Spannend en leuk!
mag je alleen niet meer bewegen bij het Kinekt spelen, anders zit je buiten je ideale kijk positie en ziet het er niet meer uit. ;)
".... en heeft een verversingsfrequentie van 120Hz. Dat moet twee beelden, een voor het linkeroog en een tweede voor het rechteroog, opleveren met equivalente refreshrates van 60Hz. ...."

Klopt dit wel voor dit schermtype? Ik dacht dat bij type scherm de helft van de pixels anders gericht worden, de efefctieve frequentie blijft dan 120Hz, maar de resolutie wordt gehalveerd. Net als bij passive polarisatie schermen. Of de lenzen moeten bewegen..
vroeg mij ook al af hoe ze realiseerde dat het ene oog alle "even" frames ontvangt en het andere oog alle "oneven"

maar wat je verder zegt klinkt logisch, ben idd benieuwd of je gelijk hebt :)
Niet echt bruikbaar vind ik, maar het is wel een mooie vooruitgang in de technologie.

Alleen ik ben bang dat de prijs niet leuk zal zijn...
Precies. 3d techniek bestaat al zo'n 20 tot 30 jaar maar blijkbaar nooit veel animo voor geweest. Als straks de 3d techniek ingeburgerd en betaalbaar is gemaakt zullen we 'hopenlijk' versteld staan van de meerwaarde die ons dit geeft.
Komt er op de CES ook een Android Tablet met 3D-scherm? :/

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True