Philips sluit 3d-divisie en stopt productie wowvx-schermen

Philips heeft de stekker uit zijn 3D Solutions-divisie getrokken. Het bedrijf ziet, vanwege de trager dan verwachte marktadoptie en het slechte economische klimaat, geen brood meer in de ontwikkeling van 3d-schermen en -contenttools.

Philips 3D Solutions hield zich met name bezig met de ontwikkeling van zogenaamde autostereoscopische schermen. Daarbij heeft de kijker, dankzij het gebruik van lenticulaire lenzen, geen brilletje nodig om een 3d-ervaring te krijgen. Het concern leverde vooral aan de zakelijke markt en bracht vorig jaar oktober nog een 56"-lcd-tv met de wowvx-technologie uit. Uiteindelijk moesten de schermen ook de huiskamer veroveren, maar Philips is tot de conclusie gekomen dat dit aanzienlijk langer zal duren dan aanvankelijk gedacht, vertelt Bjorn Teuwsen. "De massa-adoptie laat op zich wachten en gezien de huidige marktontwikkelingen en de moeilijkheden waar de lcd-industrie mee te kampen heeft, is Philips tot het besluit gekomen om zijn activiteiten op 3d-gebied stop te zetten", vertelt Teuwsen tegen Tweakers.net. "We geloven nog wel in 3d zonder brilletje maar de terugverdientijd is te lang."

Volgens Teuwsen vindt momenteel de adoptie van 3d met bril plaats; een voorbeeld is GeForce 3D Vision van Nvidia. Dit zou de eerste 3d-lichting vormen, waarna 3d zonder bril zou moeten volgen. Zero Creative, het Nijmeegse bedrijf dat 3d-content produceert en een 3d-monitor op de markt brengt, betreurt het sluiten van de Philips-divisie en wijst erop dat er nog nooit zoveel 3d-films uitkwamen als dit jaar. "Voor de branche is het een groot gemis", aldus Jean-Pierre van Maasakker, ceo van Zero Creative, "Maar desondanks biedt deze ontwikkeling ons natuurlijk bij uitstek de kans om een flinke slag te slaan." Zero Creative brengt al zakelijke 3d-lcd-monitoren uit en wil nog dit jaar met een consumentenscherm komen.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

15-04-2009 • 11:23

61 Linkedin

Reacties (61)

61
54
8
4
0
1
Wijzig sortering
3D brillen voor games nieuw?? Wij hadden in 1998 al eentje bij onze graka, niet dat het echt geweldig werkte en t was een ware hoofdpijn generator, maar t was er wel degelijk al. Ik weet niet meer zeker wat voor kaart we toen hadden, het was of een Voodoo 2 of 3 en anders waarschijnlijk de eerste GeForce kaart
In 1998 kwam nVidia met de TNT. De GeForce is volgens mij pas van 1999/2000.
Ik denk dat hij de later verschenen Geforce4 kaart bedoelt, de TI4200 kwam in bepaalde uitgaven met een 3D bril. Heb er zelf ook zo een gehad. Het systeem was vergelijkbaar met wat bijvoorbeeld op dit moment in Utopolis bioscopen gebruikt wordt voor 3D (http://www.xpandcinema.com/), de glazen gaan per seconde een flink aantal keren afwisselend open en dicht.
Alleen bij de Geforce4 brilletjes zat er een kabel aan de brillen om het systeem aan te sturen (werkte niet bij TFT schermen trouwens) en bij de Utopolis bioscopen gaat de aansturing via infrarood.
nVidia zit gelukkig niet stil op dit gebied, sterker nog ik verwacht zeer binnenkort de europese release van hun 3D Vision. Verbeterde versie van de brilletjes die iedereen hier noemt, je hebt wel een 120hz (lcd) monitor nodig.

Je kan zelf kijken wat je van het effect vind dmv een goedkoop kartonnen 3d brilletje en stereo scopic view die in verscheidene videodrivers te vinden is. Dit kan ook op een 60hz scherm.

Persoonlijk vind ik het echt wel wat toevoegen, mits het spel 'er voor gemaakt' is, Left 4 Dead presteerd op alle huidige 3D schermen/brillen heel goed.
Nog beter zou zijn als ze met de ontwikkeling van een spel 100% rekening houden met deze technologie... Maar dat gebeurd nou eenmaal niet, want dat is niet echt rendabel.
er waren al TNT kaarten met zo'n bril, waar trouwens weinig tech in zit
het is gewoon een speicale driver optie
Ik had al zo'n bril bij mijn TNT2...de techniek bestaat echt al heel lang. Je had een monitor met minimaal 120 HZ nodig om zonder hoofdpijn te kunnen spelen. Je framerate wordt ook gehalveerd, videokaarten toen konden alleen op lage details genoeg fps genereren.
Ik herinner het mij alleen nog als een "hoofdpijn" bril...
Ik had ook een ASUS tnt2 met bril. IIyama monitor 160Hz. Er waren al veel DirectX spellen mee te spelen en zag er echt goed uit. Ook een utility om 3D foto's te bekijken. Ik snap nog steeds niet waarom dit niet groot door breekt.

3D webcams bestaan ook al. Er zijn al zoveel leuke toepassingen en nog te bedenken. Waarom breekt dit niet door???
Er wordt nergens beweerd dat het nieuw is, wel dat er nu marktadoptie plaats vindt ;)

[Reactie gewijzigd door Rafe op 15 april 2009 11:47]

Van wat ik heb gehoord was dit ook een van de redenen dat Philips heeft besloten niet door te gaan. Mensen kregen na een langere tijd kijken hoofdpijn. En niet bij een paar mensen maar allemaal, niet echt prettig als je de lord of the rings zit te kijken (als die ooit in 3d zou komen ;) )
inderdaad, als het goed zou werken en mensen er tegen konden is het leuk, maar dit is typisch een snufje voor een hotel lobby ofzo. Niet iets om echt tv op te kijken.
"Al" in 1998? In 1989 waren er al de "X Specs 3D" brillen voor de Amiga computers!
Ik had er een! Cadeautje van Commodore toendertijd :) Brilliante dingen maar helaas maar één game: meteorieten schieten.
"De massa-adoptie laat op zich wachten en gezien de huidige marktontwikkelingen en de moeilijkheden waar de lcd-industrie mee te kampen heeft, is Philips tot het besluit gekomen om zijn activiteiten op 3d-gebied stop te zetten", vertelt Teuwsen tegen Tweakers.net. "We geloven nog wel in 3d zonder brilletje maar de terugverdientijd is te lang."
Ik snap deze logica niet helemaal. De WOWvx techniek is al productierijp, sterker nog is zelfs al in productie, dus de onderzoekskosten zijn al gemaakt. Juist nu kunnen ze dus beginnen met terugverdienen, en vervolgens trekken ze de stekker eruit, waardoor je er dus helemaal niets aan terugverdiend.

Ik kan me voorstellen dat ze het ontwikkelbudget terugschroeven (ofwel geen nieuwe ontwikkelingen meer totdat het echt goed aanslaat), maar om een productierijpe technologie die feitelijk nog nauwelijks een kans heeft gekregen de nek om te draaien is ietwat vreemd. Je kunt het tenminste proberen op de consumentenmarkt, die nog niet of nauwelijks aangeboord is... ik zie in de consumentenmarkt met het oog op de entertainmentindustrie (games, films) namelijk juist meer perspectief dan in de zakelijke markt. Zeker als je tegen redelijk aantrekkelijke prijzen in de markt kunt zetten is dit een prachtige innovatie... en bij voorbaat al flink preferabel boven dat gepruts met 3D brilletjes.

@reacties hieronder:
Zoals ik al zei: de consumentenmarkt is nog helemaal niet aangeboord. De TV's zijn wellicht in de verkoop, maar dan blijkbaar alleen bij speciaalzaken of op specifieke bestelling, want ik heb ze in nog geen enkele electronicazaak te koop zien staan (en ik kom in nogal wat). Sterker nog: ik heb zelfs nog nooit een demonstratie van de techniek gezien.
Vind je het gek dat massa-acceptatie dan 'op zich laat wachten'? "Niemand" kent die dingen, behalve wat techies als ons hier van de plaatjes...
Als je het niet of nauwelijks aanbied, het dus niet of nauwelijks te vinden is en je het ook nog eens niet of nauwelijks market dan verkoopt het niet of nauwelijks. Gek he? ;)

Ik heb het nog even nagekeken: in Nederland slechts 10 resellers allemaal alleen zakelijk georienteerd. In de meeste andere landen is dat aantal zefs een stuk lager. Iets dat geen bekendheid verwerft verkoopt ook niet. Als je streeft naar 'massa-acceptatie' dan moet je 't in ieder geval niet zo aanpakken lijkt me...

[Reactie gewijzigd door Cheetah op 15 april 2009 12:12]

[...]

Ik snap deze logica niet helemaal. De WOWvx techniek is al productierijp, sterker nog is zelfs al in productie, dus de onderzoekskosten zijn al gemaakt.
De TV's zijn in de verkoop, maar worden niet genoeg verkocht om er in de nabije toekomst winst op te genereren.

Philips moet bezuinigen, dit is gewoon één van de manieren waarop geld bespaard kan worden.

Het grootste nadeel van deze beeldschermen is overigens de beperkte inkijkhoek, waarop het 3D-beeld tot zijn recht komt. Dit kan in een huiskamer snel problemen opleveren als je met meerdere mensen ernaar wilt kijken. Verder is deze oplossing inderdaad stukken fijner dan brilletjes.
Juist nu kunnen ze dus beginnen met terugverdienen
Als er niets gekocht wordt kun je produceren wat je wilt maar zul je alleen maar meer geld gaan verliezen.....
Indien je een produktielijn hebt wil dat niet zeggen dat je gereed bent voor massaproduktie.

Het is heel goed mogelijk dat je dan nog flinke investeringen moet doen om je produktielijn zo te perfectioneren dat je het eindproduct voor betaalbare prijzen in de winkel kan zetten.

Een scherm van 20.000 euro is voor bepaalde zakelijke markten interessant en dan kan je met een kostprijs van 15.000 goede resultaten neerzetten. Maar je hebt weinig tot geen afzetmogelijkheden in de consumentenmarkt die tot (max ?) 3 - 4.000 euro

Verder kan je misschien een afdeling hebben van +/- 10 man die een aantal schermen in elkaaar kan schroeven, maar voor massaproductie heb je een fabriek nodig. En ook dat kost het nodige.
Anoniem: 158240
15 april 2009 11:34
Een nieuwe in de lange rij van Philips succesvolle mislukkingen?

Aan de ene kant heb ik medelij met Philips dat zij zoveel moeite ergens in steken en er niets van terug zien.

Aan de andere kant denk ik ook dat als je ergens aan begint, dan moet je (ook in het begin) van plan zijn het af te maken, ook al gaat het niet altijd super.

Misschien ligt het ook niet aan de spullen zelf, maar aan het stoffige imago wat Philips onderhand heeft IMO. Philips was ooit een mover en shaker, maar het steekt nu schril af bij een Apple.
Misschien eerst even verdiepen in de geschiedenis van Philips?

Je kunt natuurlijk wel geld blijven steken in iets moois, en hopen dat het ooit geld op gaat leveren. Kijk naar SED, daar hebben bedrijven ook vele miljarden ingestoken. Het gaat alleen nooit meer iets worden, helaas.

Philips is al weer bezig met de opvolger van de LCD, in 3D. Dan kun je nog wel voor een "tussen" oplossing blijven werken maar zit je straks jezelf in de weg. Kijk naar HD televisie, had Philips ook in '99. Nu wordt het populair, maar ze hebben dus 10 jaar moeten investeren in het onderhouden en vernieuwen. Nu gaat iedereen er een aanschaffen, met 10 jaar levensduur, dus moet je verder met de techniek die over 10-15 jaar nieuw is, niet iets dat nu mooi had kunnen zijn.
Anoniem: 158240
@Jiriki15 april 2009 12:05
Nu gaat iedereen er een aanschaffen, met 10 jaar levensduur, dus moet je verder met de techniek die over 10-15 jaar nieuw is, niet iets dat nu mooi had kunnen zijn.
Een persoon zoals Steve Jobs die kan techniek matchen met de trend(s). Ik denk echt dat Philips dat mist. Dat is juist zonde, want de kunde en de ervaring is er denk ik wel. Maar het komt er zo niet uit.

Het valt niet mee om die X-factor te vinden, maar ik hoop wel voor hun dat zij die vinden. "Philips" zou synoniem moeten staan voor "hot"... niet "not"

Ze kunnen het wel: de Senseo was echt een sensatie. Die was letterlijk "hot". Geinspireerd door de Nespresso IMO, maar wel een schot in de roos. Het zit er in, maar soms wandelen ze naast de trend, zoals HD-TV.

Een paar van die grijze muizen eruit is een goed begin.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 158240 op 15 april 2009 12:15]

Ze kunnen het wel: de Senseo was echt een sensatie. Die was letterlijk "hot".
Ja, die sloeg in als een bom! (sorry kon het niet laten ;) )
Een nieuwe in de lange rij van Philips succesvolle mislukkingen?

Aan de ene kant heb ik medelij met Philips dat zij zoveel moeite ergens in steken en er niets van terug zien.

Aan de andere kant denk ik ook dat als je ergens aan begint, dan moet je (ook in het begin) van plan zijn het af te maken, ook al gaat het niet altijd super.

Misschien ligt het ook niet aan de spullen zelf, maar aan het stoffige imago wat Philips onderhand heeft IMO. Philips was ooit een mover en shaker, maar het steekt nu schril af bij een Apple.
Komt door de raad van bestuur en de hiërarchische cultuur binnen Philips, echte creatievelingen zitten er niet, en design moet mainstream wezen, dus niet gewaagd en tja dan word je vanzelf een grijze muis tussen de massa in de consumenten electronica in tegenstelling tot bv apple, nitendo. En als je dan ook belachelijk veel devissies hebt grijze muisen dan kost het inderdaad kaasplanken met geld.
philips heeft vaak al bewezen dat ze ontzettend goed zijn in een nieuwe techniek ontwikkelen. Het probleem zit hem vaak in de stap die erna komt. De techniek verkopen. De concepten en ideeen zijn vaak eerder aanwezig dan dat de markt er klaar voor is. De eerste thuiscomputer bijv. nu de 3d schermen. De wereld is op dit moment er niet klaar voor.

M.i. gaat de vergelijking met hoe goed apple het doet niet op. Apple creeert zelden een nieuwe techniek. Zij pakken een bestaand product (telefoon, muziek speler) en zetten een eigen versie neer met een eenvoudige interface, mooi design en meestal goed werkend. Dat is dus heel iets anders dan nieuwe technieken ontwikkelen waar philips heel sterk in is.
Probleem is soms ook dat philips gewoon te vroeg is.

De 3d schermen zijn zeker de toekomst, maar nu nog niet. FullHD doet net zijn intrede. TV Producers moeten nog omschakelen naar die standaard.

Je mag er vanuit gaan dat de 3d schermen over 5-10 jaar wel hun intrede zullen gaan doen, maar nu zeker nog niet.
"Het bedrijf ziet, vanwege de trager dan verwachte marktadoptie...."

Ja, dat had ik ze ook wel kunnen vertellen wat jaren geleden. Ze hadden voor de grap eens even een bijv. Samsung met brilletje naast de WOWVX zonder brilletje moeten zetten. En dan mensen hun mening vragen, had ze jaren gescheeld.

Sure, veel mensen hebben geen zin in met brilletje een film kijken thuis, maar minstens zoveel zullen problemen hebben met het panisch stilzitten tijdens een film op ruime afstand van je partner omdat je anders verkeerd in je "zone" zit.

Leuk idee van Philips, toepasbaar maybe in zakelijke markt voor snelle dingen als etalagadisplays bijv, maar ik heb nog niemand gehoord die zo'n ding meer dan een paar minuten gezien had, en die dan nog dacht dat een film kijken een optie is. Laat staan de personen de wat meer ervaring hebben met Stereo3D en snappen dat:

-Het is geen stereoscopisch 3D, het is een vage pixeltrick
-Resolutie is no way 1080p, je input signaal is zelfs maar een kwart, laat staan de 9 views die geprojecteerd moeten worden.. Maar dat staat niet bij het promo materiaal.. schande
-Je moet strak in je zone zitten, anders zie je al heel snel dubbel. Doe dat maar eens lekker tijdens een film... hoezo major design flaw.


Of je gelooft in brilletjes of niet.. dat Philips WOWVX neerzette als een viable optie om thuis 3D films te kijken is gewoon absoluut bizar. Stiekem zitten ze daar ook allemaal met brilletje op op Samsung Plasma 3Dtv's DX games te doen. Of gewoon zoals IMAX3D met projectie..

Beetje een rant, maar het is suf om te doen "alsof de markt niet klaar is"... heck, ik ben klaar maar never zo'n ding in me huis. En dan geeft het mogelijk geinteresseerden ook nog een verkeerd beeld van wat er allemaal mogelijk is in 3D.. Veel mensen hebben nog heet rood/cyaan voor ogen, sommigen het irritante flitsen van shutters.. en deze Philips met nep 3D en stilzitten.

edit:
Ik heb vertrouwen in Samsung, dat steeds meer van zijn normale DLP en Plasma toestellen voorziet van 3D mogelijkheden. Dat zijn normale schermen met normale prijzen, maar door een handig foefje en gebruik te maken van brillen (en die zijn tegenwoordig al stuk stijlvoller/lichter dan eerst) heb je mooi en echt stereoscopisch 3D.

En als je dan echt absoluut niet gezien wil worden met bril, dan is het gewoon nog heel wat jaren wachten, want die bril is gewoon echt nodig.. je moet je ogen scheiden, en als je dat met lenzen doet zoals Philips krijg je daar een enorme sloot issues voor terug. Ik kies de bril en kwaliteit, maar gezien de reacties op fora heeft het meerendeel er niet zo op.

Then again, als ik mensen games/films laat zien met brilletje, zijn ze al stukken meer overtuigd.. kwestie van wennen.. of wachten :)

[Reactie gewijzigd door JahunP op 15 april 2009 15:16]

Nou ik ben het absoluut niet met je eens.

Het geen dat ze (philips) zelf zeggen slaat om te beginnen natuurlijk al nergens op

"Het bedrijf ziet, vanwege de trager dan verwachte marktadoptie...."

Dat kun je niet zeggen als je een scherm hebt waarvan punt een slechts een handje vol mensen van het bestaan af weet en de schermen vervolgens ook nog eens 10 tot 20-duizend euro kosten en alleen via speciale leveranciers te krijgen is.

Hoofdpijn heb ik nog nooit van gehoord (bronnen) al geloof ik het tot op zeker hoogte wel, en dan is het gewoon een kwestie van wennen. Als je mensen die nooit met een scherm werken achter een PC zet (of om het nog erger te maken, een race spel) zet dan hebben ze ook zo hoofdpijn. Dat gaat echter weg nadat men het vaker heeft gedaan.

De kwalitijd gaat indd achteruit doordat er verschillende hoeken zijn maar Philips zou zich in eerste instantie richten op pc-schermen. Dan kun je misschien al met minder hoeken gaan werken en het verhaal dat je precies zou moeten gaan zitten op een bepaalde manier heb ik ook nog nooit gehoord (bronnen) juist het tegenodergestelde maar ook dat probleem valt alweer weg bij computerschermen omdat je daar toch al recht achter zit.

Daarbij levert vrijwel iedereen graag wat kwaliteit in voor 3D. Denk daar ook bij dat je nog altijd gewoon 3D kunt kijken. En Philips had een oplossing voor oude 2D films. die konden makkelijk worden omgezet naar 3D met behulp van de blue box. Ook iets wat er voor de brillen neit is en dus een tragere marktadotie zou betekenen. MAar dat geld voor Wowvx dus juist niet.

Philips zou gewoon die schermen nu voor betaalbare prijzen (1000 tot 3000 euro bij release) op de markt moeten zetten en daarna de prijzen nog eens gaan verlagen. Dat zou betekenen dat Philips binnen de korst mogenlijke tijd marktlijder zou worden wat betreft schermen en andere fabrikanten kon gaan over nemen. Want wie koopt zich nou een 2D scherm als er een ander scherm is dan 2D en 3D kan voor een niet zo veel duurdere prijs? (als de prijs dus wat is gezakt) en Philips is nu de enige.

Als ze dit gaan doorzetten komt er gewoon een koriaans bedrijf of iets dergelijks dat de technolgie van Philips jat en die schermen goedkoop op de markt zet en dan loopt Philips alsnog acchter de feiten aan terwijl ze nu juist iedereen voor konden zijn.

Deze beslissing slaan dan ook nergens op, is alleen maar negatief voor Philips en wijst op een zeer oncompetente CEO bij Philips.

Hopelijk komt Philips nog tot inkeer of kan Gerard snel vertrekken zodat er een opvolger komt die vervolgens wel meteen deze schermen op de markt zal gaan zetten.

Zou me ook niets verbazen als andere merken op de een of andere manier Philips oder druk proberen te zetten om dit te doen. Gewoon omdat ze weten dat zei anders heel veel geld zullen gaan mislopen. Want de officiele verklaring slaat nergens op. En als dat zo is moet Philips gewoon doorzetten en kan het straks die merken gewoon opkopen |:( want als ze ze onder druk zetten zou het juist een teken voor Philips moeten zijn dat die release voor Philips dus heel goed is. Feit blijft iig dat de werkelijke reden wazig is, niet onderbouwd en dus nergens op slaat.

[Reactie gewijzigd door Devata op 3 mei 2009 23:44]

Jammer, juist in deze tijden moet je geld stoppen in je R&D.
Daardoor zul je eerder uit de recessie zijn als de concurrent.
De r&d is al gedaan. De schermen staan er. Alleen blijkt uit de praktijk dat ze er niet genoeg van afzetten om massaproductie te starten.
Volgens mij was het ze nooit te doen om de eigen afzet, maar om de licenties op de wowvx technologie net zoals met cd's en dvd's. Zover ik weet hebben ze onder andere al een licentie verkocht aan samsung. Met de productie die ze hadden konden ze overigens de vraag niet aan. (Dan heb ik het over het originele 42" model.) Dit lijkt me dus een beslissing van bovenaf op cijfertjes en niet gebaseerd op de daadwerkelijke voortgang die is geboekt. Wellicht betekent het ook gewoon dat ze de productie van schermen stopzetten, maar dat ze nog wel licenties verkopen. Het kwam voor mij en vele anderen die ik ken in elk geval wel als een verrassing dat ze stoppen na alle voortgang die ze hebben geboekt.

[Reactie gewijzigd door jvo op 15 april 2009 12:21]

ja, vooral als niemand je mooi geresearchte product koopt, mogelijk is dit wel het resultaat van de research van R&D ;)
Die bij Holland Casino doen het al niet meer goed, zijn allemaal doorgebrand. Dat komt omdat er de heletijd hetzelfde filmpje wordt afgespeeld. Beetje jammer voor het scherm, kan er trouwens ook niet lang naar kijken vind het zeer irritant. Misschien met speciaal brilletje dat het beter is maar ik heb liever een gewone.
Wellicht minder hoogdravend grote schermen (32"-40" voor TV-doeleinden, tot 24" voor PC-doeleinden) met 3D op de markt brengen, en een introductie verloopt volgens mij best.

De handdoek in de ring gooien heeft nog nooit een bedrijf winsten of kansen opgeleverd. Je R&D moet zich wel een keer terugbetalen...
De standaard "TV" is 42" en er is ook een 19" scherm voor PC-doeleinden. De 52" is er later bijgekomen.

[Reactie gewijzigd door jvo op 15 april 2009 12:20]

Anoniem: 168448
15 april 2009 11:48
Domme zet, juist nu is investeren in nieuwe technologieen een goed idee om een voorsprong te krijgen als het straks weer beter gaat.
En dan lees ik net hier:
http://www.tue.nl/cursor/...oek/onderzoek.php?page=o2
Betere beelden voor 3D-tv en 3D-video
9 april 2009 - Dat we met onze ogen diepte kunnen onderscheiden, vinden we vanzelfsprekend. Dat dit principe helemaal niet zo eenvoudig is, blijkt wel als je dit natuurlijke proces probeert na te bootsen voor 3D-beelden. Elektrotechnicus ir. Yannick Morvan bracht verbeteringen aan in de software hiervoor. Hij hoopt vandaag, donderdag 9 april, zijn doctorstitel te bemachtigen.
Is het echt zo zeker dat ze de stekker er voor altijd uit trekken? Misschien halen ze hem er tijdelijk uit en stoppen hem er weer in als de markt klaar is voor dit soort schermen en er weer betere economsiche tijden zijn. Het is uiteraard onzin om te blijven produceren als ze gewoon niet verkocht raken, dan kan je beter (tijdelijk) je verlies nemen.

Ik verwacht over een paar jaar wel weer de terugkeer van deze schermen van Philips. :)
vast en zeker :)
Maar Philips heeft wel gelijk over terugverdientijd en slechte economische klimaat en het is wel begrijpelijk dat ze 3d-divisie een paar jaartjes sluiten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee