Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties

Zero Creative heeft twee 3d-beeldschermen met beelddiagonalen van 63 en 71 inch aangekondigd. Het grootste scherm trekt maar liefst 1 kilowatt en gaat waarschijnlijk 70.000 euro kosten. Een kleiner 24"-desktopmodel zit in de pijplijn.

Het Nijmeegse Zero Creative zal op de IBC-beurs in Amsterdam twee nieuwe 3d-schermen tonen, waarvan de beelden dankzij de gebruikte techniek zonder speciale bril te bewonderen zijn. De schermen uit de xyZ-serie hebben een diagonaal van 63 of 71 inch en zijn alleen op bestelling te koop. Volgens een woordvoerder van Zero Creative zijn de schermen ongeschikt voor consumenten vanwege de prijs, het stroomverbruik en het feit dat de schermen geen 2d-beelden kunnen tonen. Bijvoorbeeld bioscopen zouden de schermen kunnen gebruiken voor 3d-reclames in hun foyer, aldus de woordvoerder.

Het 63"-scherm gaat exclusief btw waarschijnlijk 35.000 tot 40.000 euro kosten, terwijl het 71"-scherm 70.000 euro moet opbrengen. De prijzen zijn nog niet definitief. De 71"-versie trekt 1 kilowatt uit het stopcontact; het verbruik van de 63"-variant is nog niet bekend, maar ligt ergens tussen dat van de 71 inch-versie en de 46 inch-versie, die 280 watt trekt.

Het 63"-scherm laat 3d-beelden zien als de kijker zich binnen drie tot twaalf meter van het toestel bevindt. De beelden zouden daarbij tot 1,20 meter voor het scherm waargenomen kunnen worden. Bij de 71"-display moet de kijker zich vier tot vijftien meter van het scherm bevinden om beelden tot 1 meter 50 voor het scherm waar te nemen. Beide displays kunnen waarschijnlijk hdmi-beelden aan, maar dat is alleen voor de grootste versie bevestigd.

Nog grotere schermen zitten er voorlopig niet in: voor een eventueel 100"-scherm zou de levertijd al een jaar bedragen, zegt Zero Creative, waar het 71"-scherm nog in vier tot zes weken kan worden geleverd.

Een 24"-scherm voor consumenten, dat op de planning staat, zou wel 2d-beelden kunnen tonen. Dat scherm is daarmee ook geschikt voor desktopgebruik, waarbij een overigens minimaal een GeForce 8-kaart voor de aansturing nodig zou zijn. Het 24"-scherm dat Zero Creative momenteel aanbiedt, gaat voor 4695 euro exclusief btw van de hand, maar de bedoeling is dat de consumentenversie in massaproductie gaat, waardoor de prijs flink kan zakken.

Zero Creative 3d-tv

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

Staat in de tekst: "waarvan de beelden dankzij de gebruikte techniek zonder speciale bril nodig te bewonderen zijn" Ja dus.

Wel jammer dat hij geen 2d beelden kan weergeven. Dan zou het ene perfect scherm zijn als ze wat aan de prijs en het stroomverbruik doen. Maar dat wordt nog wel een paar jaartjes wachten ben ik bang...
Wel jammer dat hij geen 2d beelden kan weergeven
Ergens snap ik dit niet. Als je zorgt dat de beelden voor linker- en rechteroog gelijk zijn, dan wordt het een gewoon 2d beeld. Wellicht dat het meer met de aansturing te maken heeft.
Dit heeft niets met de aansturing te maken. Door de folie die over de pixels een zit, komen de pixels als het ware scheef te staan. Hierdoor krijg je een heel raar en verstoord 2d beeld wat niet bruikbaar is. Zero Creative levert wel een 14 of 15 inch 2d/3d laptopscherm. Dit scherm kan wel goed 2d beelden weergeven.
Dan ziet een 3d beeld er op zo'n monitor ook niet uit. Het hele idee van een 3d beeld is dat je linkeroog en rechteroog een verschillend beeld krijgen. Op het moment dat het 3d beeld dat je wilt weergeven gewoon een 2d vlak is, waardoor links en rechts gelijk is, lijkt het dus gewoon een 2d beeld. Een 2d TV is immers ook maar een 2d vlak in een 3d wereld.

Dat zo'n monitor niet goed kan meekomen met reguliere 2d monitoren wil ik best geloven. Maar het lijkt me echt complete onzin dat een 3d beeld er wel goed uit zou zien terwijl een 2d beeld verstoord wordt.
2d beelden worden echt niet goed weergegeven. Ik zal het je nog sterker vertellen. Philips was (of de ontwikkeling van deze schermen nog loopt weet ik niet) zelfs bezig met de ontwikkeling van een scherm waarbij ze het lenzensysteem konden "uitzetten". Zodat het scherm zowel 2d als 3d kan weergeven. Philips gaat echt niet geld steken in de ontwikkeling van zo'n nieuw paneel als hun schermen al gewoon 2d beelden kunnen weergeven.
Natuurlijjk kan zo'n scherm het 2d beeld fysiek wel weergeven. Alleen ziet dit er rampzalig uit. Je kan dan nog wel het icoontje van een programma vinden op je desktop (als je weet waar het icoontje zich ongeveer bevind) maar er valt niet meer te werken.
Conclusie, een 3D beeld ziet er net zo "slecht" uit, maar daar merk je het minder. Je kan geen 2D beeld met volle resolutie afbeelden; het hele idee van een 2D/3D switchable display is dat je dat wel kan in 2D. Verder schuift en vervormt het beeld iets als je niet exact vanaf een sweet-spot kijkt. Door die combinatie zijn hoge resolutie dingen zoals tekst moeilijk leesbaar in 3D modus. Maar al die problemen heb je dus net zo goed in 3D modus; daarom ben ik ook nog steeds niet zo onder de indruk van auto-stereoscopische displays. Als mensen al klagen over de kijkhoek en kleurvervormingen van een TN-paneel, dan zijn deze displays een drama.
Maar al die problemen heb je dus net zo goed in 3D modus
Exactly my point, dank je :)
Die folie wordt als het ware blijkbaar aangestuurd. Doordat je ogen een stukje uit elkaar staan krijgen ze de belichting vanaf de folie ook apart binnen. Dit veroorzaakt blijkbaar dat 3d effect. (dit is mijn conclusie afgaande op de post van "achtbaanfreak")
Het idee met die scheve folie voor de pixels is juist ook dat beide ogen wat anders zien, waardoor je dat 3d effect krijgt.

Doordat je dus daadwerkelijk met beide ogen wel wat anders ziet, lijkt het 3d. Misschien wordt die folie niet eens aangestuurd en staat die altijd in eenzelfde houding. Dan weet je ook meteen waarom 2d beeld op die tv niet mooi wordt.

Ik ben wel erg benieuwd naar de vorderingen van deze technieken en volg het ook graag. De technieken zijn leuk en interessant. Het komt de kijkerservaring alleen maar ten goede wanneer je 3d kijkt. Je wordt meer meegenomen in het verhaal, alsof je er zelf bij bent (in het geval van films/ games)
Ik heb een scherm hier in Nijmegen bekeken en qua stereoscopisch effect is het wel goed. Wat ik echter minder goed vond, was de schermte van het beeld. Het bleef allemaal wat vaag. Of dit nou met de resolutie van het scherm te maken heeft (die opgesplitst is in twee beelden) of met het lenticulair systeem dat nooit perfect is weet ik niet. In ieder geval zou als onscherpte bij 3d beeld mij al stoort, onscherpte bij 2d beeld me nog meer storen. Het is namelijk erg vermoeiend voor de ogen en ik denk dat je voorlopig veel meer naar 2d kijkt dan naar 3d beelden.

Ik hoop dat de techniek met bril dit probleem oplost.
Zoals bij WoWVx wordt naast het feit dat er 9 beelden geprojecteerd worden ook het full HD signaal in 4 quadranten gedeelt.

Dus je 3D beeld is ueberhaupt maar 990x520 en dat moet dan ook nogal wack in 9 views geprojecteerd worden dus de eigenlijke resolutie zakt nog dieper.

Toch houden ze vol dat het Full HD is.. als je dan verwacht scherp beel dte krijgen kom je bedrogen uit. Ga dan maar eens tekst projecteren.
Perfect is ook zeer relatief, 2d kunnen weergeven en goed 2d kunnen weergeven (zeker op schermen van die grote) is een groot verschil

edit
'2d' gebruik ik om het maar even in de geest van het artikel te houden. Ik doel natuurlijk op alle technieken die de ware resolutie / kleuren e.d. bepalen.

[Reactie gewijzigd door Heegenees op 8 september 2009 14:59]

Welke panelen gebruikt men? Hier moet toch een grote panelen boer achter zitten? Philips misschien?
Dat zou goed kunnen, Philips heeft namelijk zelf ook al 3d schermen zonder brilletje gedemonstreer.

[Reactie gewijzigd door cpt.skydiver op 8 september 2009 14:53]

Dit is onjuist. Deze schermen zijn van een Chinese producent en geven kwalitatief veel minder goede 3d beelden dan de philips schermen. Hopelijk zijn deze schermen die ze hier aankondigen beter dan hun vorige generatie schermen want deze waren veel slechter dan de philips schermen. Misschien is dit ook een impuls voor LG om hun schermen eens op de schop te nemen. Deze waren schermen waren nog weer slechter dan de schermen van Zero Creative. Philips is trouwens gestopt met de productie en levering van 3d schermen.
Het klopt dat Philips heeft aangegeven te stoppen met de 3D tv's alleen heb ik het bericht gelezen dat ze er weer "induiken". Maar wat ze ook weer aangeven is dat ze denken dat het mainstream worden van de 3D tv's er voorlopig nog niet in zit. Een beetje tegenstrijdig allemaal van Philips.

Ik hoop dat de chinezen hun kwaliteit van deze schermen dan inderdaad heeft verbeterd.
Philips gaat inderdaag weer 3d schermen produceren en verkopen. Dit zijn echter schermen die gebruik maken van een brilletje. De schermen waar ik het over heb, maken niet gebruik van een brilletje.
Ik heb de Philips schermen nooit gezien. Maar deze schermen toevallig wel in actie mogen zien, en ik was zeer onder de indruk. De content zal ook wel afgestemd zijn op een demo, maar het is erg gaaf. (Dat waren volgens mij ook de oude(re) modellen)
Ik wel, op PU gameplay 2007 hadden ze 2 modellen uitgestald, het zag er leuk uit, ongeveer even goed als brilletje, maar echt spectaculair vind ik het nog niet, maar dat heb ik nooit gehad met het 3d beeld van tot nu toe.
Dus je hebt ook de nieuwste Steoroscopic drivers van NVidia geprobeerd in combinatie met de nieuwste 120+MHz beeldschermen? 2007 is zo verschrikkelijk 2007...
Nee, ik heb nog geen 120Mhz schermen uitgeprobeerd, kan jij mij er eentje aanwijzen?

2007 is maar 2 jaar geleden en op 3d gebied is er niet zo gek veel veranderd en nvidia prutst ook maar bijna 2 jaar aan in dezelfde GTX2xx serie, dus van hun progressie heb ik ook geen al te hoge pet op, en nee, die stereoscopic drivers heb ik dus niet geprobeerd.

Hoe deze schermen presteren ga ik op de IBC wel zien, ik heb wel goeie verwachtingen hiervan, maar voorlopig heeft het een beperkt nut door de grote prijzen en het gigantische energieverbruikt.
Een bioscoop, die het al zo moeilijk heeft door de verminderde vraag naar films(door downloads), zal vast niet veel trek hebben in een scherm van 70.000 euro te kopen en een energieverslinder die zo'n beetje altijd aan staat.
hahahahahahahaha
Whatever.

Dat is echt zo ver van de waarheid...

Met bril is miles ahead van lenticulaire systemen, zeker die die geen Stereo3D laten zien meer een 2d plaatje shufflen.
Leuk dat je er zo om kan lachen, maar kun je dat ook onderbouwen? Dat zou je post een stuk interessanter maken.

Niet te vergeten ook informatief, voor mensen die er kennelijk minder verstand van hebben dan jij.

[Reactie gewijzigd door Pixeltje op 9 september 2009 18:19]

Maar niet met de ontwikkeling en dat is belangrijker naar mijn mening :)
Ik vraag me af hoe dit kijkt?

Heb van t' weekend een 3D film gezien (final destination 4) te Eindhoven.
Film was bagger maar dat terzijde. Het 3D vond ik erg :9~
Tot de camera van standpunt veranderd en in beweging komt ... niets anders dan blur en vaag beeld |:( hoe die techniek zijn toetrede in de bios hebben gemaakt?
Bedoel het is zwaar vermoeiend voor je ogen, beeld is niet altijd even scherp.
Voor mij voorlopig geen 3d meer
@elma_illusion

Ik heb ergens gelezen dat dit LG panelen betreft

(bezig linkje te zoeken)
denk het haast wel, maar denk ook dat philips liever in de grote consumenten markten blijft spelen aangezien ze daar meer mee verdien.
wel vraag ik me af welk bedrijf € 70.000,= gaat neertellen voor zoiets (en dan nog niet de stroomkosten meegerekend).
Ik heb ooit weleens zo'n monitor in mijn handen gehad (4 jaar geleden). Je kunt vrijwel ieder TFT paneel ombouwen. Er komt dan een soort polarisator tussen de backlight en het TFT scherm zelf. Daarnaast is er nog een stuk elektronica nodig dat ervoor zorgt dat de juiste banen van de polaristor worden belicht. Als de polarisator uit staat, dan heb je een normaal scherm.

[Reactie gewijzigd door ncoesel op 8 september 2009 23:22]

Heb vorig jaar ook al eens dit soort schermen in een winkelcentrum in Bangkok zien hangen. Volgens mij waren die van LG (waar Philips toen nog technologie mee uitwisselde). Het werkte wel, maar je moet er wel recht voor gaan staan. En je wilt er geen hele films mee kijken, want daar krijg je hoofdpijn van.
In nederland hangt er een in holland casino Breda..
Op het vliegveld van Johannesburg, Zuid-Afrika hangen er ook een paar
lijkt me toch wel kicken om ff mee te gamen...
Hoe je iets ziet heeft niet alleen met linker / rechter oog te maken maar ook met hoe iets in een ruimte geprojecteerd wordt.
Ik heb ooit naar een soort bol gekeken waar bovenop in een donkere cirkel een ring lag... tenminste dat had ik en velen met mij kunnen zweren.
de bol was van binnen hol en perfect gespiegeld, de ring werd door de spiegeling binnen de bol bovenop de bol geprojecteerd. Er kwam geen elektronica of twee kleurensturing aan te pas. Iets van die techniek moeten ze hier dus ook toegepast hebben, knap hoor!
Het ligt wel 100% aan linkeroog/rechteroog scheiding. Het spiegelbol effect ken ik ook, en dat is een ander effect dan wat hier toegepast wordt. Tevens is het een effect wat voor schermen niet te exploiteren valt.

Bij de bol zie je een werkelijk object wat al 3d is (de ring ligt ondering de bol) zo gereflecteerd dat deze bovenop de (afgeplatte) bol lijkt te liggen. Net als dat een gewone spiegel een 3 dimensionaal beeld geeft (alleen dan ligt dit 'achter' het visuele vlak) geeft deze 'bol' dat ook, echter door de dubbele parabolische spiegel wordt het zo gereflecteerd dat het 'in' de opening lijkt te liggen. Overigens wordt ook dit effect veroorzaakt door het verschil tussen linker en rechteroog, en wordt er niets 'in de ruimte geprojecteerd'. Dergelijke holografische technieken zijn er nog niet, of in ieder geval nog niet buiten een laboratoriumtest.

http://en.wikipedia.org/wiki/Parabolic_mirror

[Reactie gewijzigd door DarkX op 8 september 2009 16:33]

Ik kijk scheel, dus heb m'n ogen niet recht naar voren naar 1 punt, maar ze staan naar buiten toe. Ik kijk met 1 oog tegenlijk naar 1 plek.

Met anaglyph techniek zie ik de 3D dus niet (weer geprobeerd vrijdag in Pandadroom in Efteling).

Zou ik hiermee wel de 3D kunnen ervaren?
Misschien een stomme vraag, maar als jou ogen niet tegelijkertijd naar dezelfde plek kijken, ervaar je dan uberhaupt wel diepte in je omgeving? Dieptezicht ontstaat (zoals je waarschijnlijk wel weet ;)) doordat je hersenen het verschil tussen linker en rechteroog interpreteren als diepte. Diepteillusie zoals deze (of pandadroom) werken ook zo, alleen 'faken' die het verschil voor je ogen.

Wanneer jou ogen nooit hetzelfde beeld zien, ervaar je dan wel diepte?
geen stomme vraag, maar het is dus blijkbaar inderdaad zo dat ik geen diepte zie. Ik had ook wel met rijlessen bijvoorbeeld het probleem om de snelheid van een auto in te schatten en of ik nog de weg kon oversteken voor hij langs kwam.

Ik denk dat mijn hersenen dit voor mij anders oplossen...
1 kilowatt is wel erg veel zeg. Dat wordt geen 3d-tv kijken in de zomer, anders heb je direct gratis een sauna erbij.
Je moet er natuurlijk wel bij bedenken dat dit 71" is... Dat is dus een 5x zo groot oppervlak als een mainstream 32" scherm!

En 200W voor een 32" scherm was lange tijd een vrij normale waarde....
Een beetje stofzuiger doet het DUBBELE, hoor.
Maar laat je die ook anderhalf uur aan staan?
Ja, we wonen in een kasteel.
:+
Ik heb een demo scherm gezien @ x-life (lan party).. erg leuk schermpje, deed 't verrassend goed.
Hoeveel inch was dat scherm bij de PandaDroom in de Efteling ook alweer?
Dat is geen scherm toch, volgens mij zijn dat gewoon 2 projectors.
Myeah, smells like marketing to me.

Useless site als het niet zo is.. als Zero Creative nieuws alles is wat er te melden zou zijn...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True