Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 55 reacties

Philips gaat zijn productieafdeling voor flatscreen-tv's in Brugge sluiten. Met de sluiting komen bijna 200 werknemers op straat te staan. De afdeling productontwikkeling van de Brugse vestiging blijft wel behouden.

Philips-logoPhilips maakte het stopzetten van de lcd-tv-productie in Brugge bekend op een bijzondere vergadering van de ondernemingsraad, zo is in het Financieele Dagblad te lezen. De onderzoeksafdeling van Philips in Brugge, die betrokken was bij de ontwikkeling van onder meer de Aurea en de Cinema 21:9, zou wel blijven bestaan. Luc Logghe, bestuurder bij de vakbond ACV-Metaal, denkt echter dat ook de Brugse r&d-afdeling op termijn zal sluiten.

De sluiting van de productieafdeling voor flatscreen-tv's zou een gevolg zijn van slechte verkopen van Philips' lcd-tv's. Philips zou de productie van tv's naar Tsjechië, Hongarije en mogelijk Rusland willen verplaatsen, om zo de kosten te drukken. In België blijft alleen een productieafdeling in Turnhout over, vertelde Ortwin Magnus van de vakbond ABVV-Metaal aan De Standaard. Magnus stelt Philips verantwoordelijk voor de slechte resultaten.

In 1986 had het elektronicabedrijf nog 18.700 werknemers in België, maar sindsdien liep dit aantal sterk terug. Na de sluiting van de productielijn in Brugge zijn er in België nog ongeveer 3600 Philips-werknemers over.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (55)

Dit snap ik op de korte termijn wel, Hongarije etc is goedkoper qua personeel. Maar over 6 jaar, las ik dat de lonen daar gelijk liggen met hier. En dan gaan ze niet terug naar Brugge...zonde!
Ik denk niet dat het zo hard zal lopen hier (in Hongarije waar ik momenteel verblijf). Vooralsnog verdient de gemiddelde arbeider nog amper een derde van wat hij in Nederland zou verdienen. Een productiemedewerker van 22 jaar in een fabriek verdient al ongeveer hetzelfde als een gemiddelde ambtenaar van tien jaar ouder, en die ambtenaren hebben het hier relatief gezien zeker niet slecht.

Zo zit ik hier nu bij een multinational welke bijzonder veel korting op de belastingen krijgt, wat puur gedaan was om het vestigingsklimaat aantrekkelijk te houden. Dit komt de loonkosten waarschijnlijk ook weer ten goede. Het probleem is dat er wel een relatief hoge inflatie is, wat die kosten kan doen stijgen willen ze de huidige koopkracht behouden. Maar voor gelijke lonen is nog een lange weg te begaan, eentje die waarschijnlijk het grootste deel van deze mensen naar het buitenland doet leiden omdat er op dit moment gewoon bijna niet normaal te leven is van een gemiddeld arbeiders salaris hier.

Maar goed, op zich is het niet verkeerd dat Philips Oost Europese landen prefereert boven AziŽ. Het opleidingsniveau is hier bijzonder goed en de mensen willen werken. Het zal een afweging zijn tussen het stimuleren van de Europese economie en puur eigen gewin. Blij dat vooralsnog dat eerste ook nog enigszins in acht wordt gehouden.
Philips wil de productie overhevelen naar lage-loon-landen, terwijl andere bedrijven die dit al eerder deden nu stillaan weer naar BelgiŽ komen, omdat in vele gevallen de torenhoge transportkosten niet langer opwegen tegen de lagere productiekosten, waardoor het voordeel van dit laatste teniet word gedaan...

Met andere woorden, blijkbaar een reden om er vanaf te zijn.

Het is, anderzijds, een terugkerend symptoom dat er ontslagen vallen in barre tijden. Eigenaardig genoeg niet omdat ht nu, vandaag, slecht gaat, maar eerder omdat de toekomstprojecties niet veel goeds voorspellen, dit ondanks positieve geluiden vanuit politieke kringen.

Die positieve geluiden hebben meer vandoen met het trachten gerust te stellen van de beleggers en investeerders, dan met de realiteit.

Dat Philips dus de Brugse flatscreen afdeling sluit, duid er alleen op dat de crisis nog een tijdje zal aanslepen (reken tot medio 2012) want een bedrijf sluit nu eenmaal afdelingen om de toekomst beter tegemoet te treden, eerder dan omdat het vandaag slecht gaat.
Ik zie de link tussen verhuizing van de fabriek en het aanhouden van de crisis niet. Ik zou denken dat de concurentie op die markt zo hevig is dat de marges zo laag zijn geworden dat verhuizing noodzakelijk is om er geen verlies op te maken.
Is niet mijn fout dat je de link niet ziet, beste.

Bedrijven werken volgens een plan. Dat plan is een toekomstplan, aangezien het niet baat om plannen te maken voor vandaag.

Dat de productie uit Brugge verdwijnt heeft niks te maken met wat er vandaag gebeurt, maar met wat er morgen gaat gebeuren: een indekken voor de barre toekomst. Vandaar dat de aankondiging van Philips kan gezien worden als teken dat de door de verschillende regeringen aangekondigde economische heropleving, slechts een illusie is.

De verhuis naar een lage-loon-land is ook een drogreden, want achterhaald. De winst uit de lagere lonen en productiekost wordt teniet gedaan door de ondertussen torenhoge transportkosten. Verhuizen naar het Oostblok heeft alleen zin wanneer men de Oostblokmarkt wil bevoorraden, net zals Toyota en consoorten destijds naar BelgiŽ zijn gekomen om de transportkost te drukken en Europa te bevoorraden vanuit haar centrum ipv vanuit Japan of de Verenigde Staten van Amerika.
En daar zit je weer mis, de crisis is veroorzaakt door het feit dat bedrijven geen langetermijn visie meer hebben, en enkel kort op de bal spelen voor het divident aan de aandeelhouders. Vandaar dat bedrijven zoals Philips nu zaken sluit, die ze later misschien nog nodig hebben.

Bedrijven gaan voor het nu -- en niet voor de toekomst. Als het systeem van de aandeelhouders op de schop gaat en bedrijven hun winst niet meer beleggen maar als reserve houden, zouden bedrijven die vroeger miljoenen winst hadden, deze nog steeds hebben enzo de crisis overbruggen!

Het is de hebberigheid van de aandeelhouders die voor de crach heeft gezorgd, voor mij mag je best het aandelen systeem op de schop zetten.
Philips zou de productie van tv's naar TsjechiŽ, Hongarije en mogelijk Rusland willen verplaatsen, om zo de kosten te drukken.
Het overgrote gedeelte van de productie wordt gewoon al lang uitbesteed, en alleen de high-end modellen werden nog door Philips Brugge geproduceerd.

Ik verwacht dat dit ook zal gaan gebeuren voor de high-end modellen. Als ze al niet naar hetzelfde model overgaan dat nu in de VS gehanteerd wordt, waarbij Funai een gedeelte van het ontwerp, en de volledige productie/distributie voor z'n rekening neemt en onder Philips z'n naam verkoopt.

@mae-t.net - Ik kan het er toch niet volledig mee eens zijn, ik heb in het verleden twee Funai CRT monitoren gehad, en deze waren uitstekend. Ze ondersteunden hogere resoluties en refreshrates, dan de monitoren die ik bij vrienden zag, wat soms zelfs Iiyama's waren en dergelijke. Buiten dat ken ik dan niets van Funai, maar de ervaring die ik ermee gehad heb was uiterst positief.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 19 juni 2009 01:05]

Dat uitbesteden doen ze hier ook al een beetje; een aantal CRT modellen werd door Profilo-Telra in Turkije gemaakt en de goedkope LCD modellen worden door TPV in Polen geproduceerd en met een stickertje Philips verkocht. Nou is TPV in mijn ogen een beetje een B-merkenfabrikant, maar nog wel in een veel hogere kwaliteitsklasse dan Funai. Funai staat bij mij, ondanks de Japanse herkomst, zelfs nog lager in aanzien dan Profilo-Telra. Ik snap niet hoe Philips zulke (voor hun toekomstige reputatie) ongelukkige keuzes maakt. Dan kunnen ze het beter meteen opgeven.

Overigens ben ik het met de bonden eens dat de r&d-faciliteit in Brugge ook geen lang leven beschoren zal zijn. Het is veel makkelijker om die dicht bij de productiefaciliteit te hebben.

Conclusie: Waarschijnlijk wil Philips in de toekomst nog meer gaan uitbesteden zoals in de eerste alinea genoemd. Anders zouden ze de r&d wel meeverhuizen, maar dat loont niet meer voor die paar jaar.

@knirfie244: Ik heb met een Funai toetsenbord ook goede ervaringen, en hun consumentenapparatuur schijnt begin jaren '80 nog redelijk betrouwbaar te zijn geweest. Ik kan je echter verzekeren dat de videorecorders al sinds eind jaren '80 prut zijn, en de TV's (hier weinig verkocht) er op papier ook slecht uitzien.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 19 juni 2009 22:58]

Ik kan het er toch niet volledig mee eens zijn, ik heb in het verleden twee Funai CRT monitoren gehad, en deze waren uitstekend. Ze ondersteunden hogere resoluties en refreshrates, dan de monitoren die ik bij vrienden zag
Dat kan ik alleen maar beamen. Een 15" uit 1996 gehad die 1280x1024@85Hz deed en nog goed leesbaar was. Dat kon je van het gros van de schermen uit die tijd niet zeggen.

Maar ontopic: Het zat er wel een beetje aan te komen. Philips aanvaardde in die vestiging al een eindje geen vakantiejobs en interims meer. Ook de parking stond het afgelopen jaar steeds verdacht leeg.

Ik verwacht aan de andere kant niet dat alle bedrijven op termijn zullen verdwijnen. Zo vervoer je vliegtuigen, treinen en auto's best niet over al te lange afstanden. Naar de buurlanden lukt dat nog nog wel, maar veel verder zou ik het toch niet doen.
P.S. "zelfs beter dan Iiyama" is niet zo heel vreemd. De resolutie van de Iiyama "Visionmaster Pro"-reeks liet juist door de toegepaste Diamondtron buizen (met een aperture-grille-pitch waar een olifant doorheen paste) nogal wat te wensen over, en de betrouwbaarheid was van sommige modellen laag. Verder werd de productie ook vaak uitbesteed, onder andere aan het eerder genoemde TPV. Iiyama is eigenlijk nooit een topmerk geweest, ze hadden slechts zo nu en dan wat leuke topmodellen. En dat terwijl ze eigenlijk onder Mitsubishi het potentieel hadden kunnen hebben dat FIMI had onder Philips (Iiyama was ooit een assemblagefabriek van Mitsubishi TV's, FIMI deed als Phonola net zoiets voor Philips).

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 21 juni 2009 19:05]

Waarom worden die dingen niet in China ofzo gemaakt? Lijkt mij goedkoper dan Rusland?
Tsjah, maken is ťťn, vervoer is een volgende...
China en Rusland liggen tegen elkaar aan, dus ik denk niet dat het verschil in transportkosten heel erg groot zal zijn. Grote kans dat het gewoon komt doordat Rusland een beter businessklimaat biedt voor Philips. China is vooralsnog een communistisch land, dat kan ook weer de nodige nadelen met zich meebrengen waar Philips misschien helemaal niet aan wil.

En ik denk eerlijk gezegd dat arbeid in Rusland en China niet gek veel van elkaar hoeft te verschillen.
Rusland is erg groot, en ligt in het oosten aan China vast. Ik denk dat als ze in Rusland een fabriek openen dat dit aan het westen gebeurt, rond steden als Moskou, Leningrad e.d. Want in de Oeral liggen weinig infrastructuur en is het dun bevolkt.

Verder heeft China Export Production Zones o.i.d..
Deze gebieden zijn door de chinese overheid ingestelde bedrijventerreinen waar buitenlandse bedrijven zich mogen verstigen onder zeer gunstige fiscale voorwaarden.
Vaak wordt hier ook niet zo nauw op milieu restricties gelet. In deze gebieden merk je minder van het communisme dan op het chinese platteland(grens met Rusland) waar deze bedrijven zich ook niet mogen vestigen.

In deze export zones vindt je ook de Grootste havens ter wereld.

Edit: Producing -> Production

[Reactie gewijzigd door ApexAlpha op 18 juni 2009 17:07]

China en Rusland liggen tegen elkaar aan, dus ik denk niet dat het verschil in transportkosten heel erg groot zal zijn.
Ligt er heel erg aan of ze in oost / west rusland willen zitten.
Een deel van west rusland is europa, maar oost rusland, dat is practisch de andere kant van de wereld. Dan kan je idd net zo goed in china zitten.

[Reactie gewijzigd door bbr op 18 juni 2009 17:07]

Wat is dat nou weer voor een onzin? Omdat ze tegen elkaar aan liggen, maakt het niet veel verschil? Of ze nou per vliegtuig, trein, boot of vrachtwagen vervoerd worden, om heel rusland wel of niet te moeten doorkruisen scheelt een hele hoop.
Ik ga toch ook niet elke nacht in mŁnchen slapen omdat ik 10 KM van de duitse grens woon?
't is al goed

[Reactie gewijzigd door Crazy Lazy Jos op 19 juni 2009 23:59]

kan iemand deze onnozele idoot even de mond snoeren, - want dit is dermate grof dat ik als trouwe tnet bezoeker moet kotsen van het lage nivo, - dit is niet eens een -1 waar regelrecht een postingsverbod... walgelijk laag gewoon...
Rusland is geen open economie. Rusland kan dus importheffingen enz. op PHILIPS producten leggen. Misschien kunnen ze een afspraak maken met de overheid. Wij een fabriek, jullie lagere importheffingen. Zo ging het vroeger overal maar dat 'mag' tegenwoordig allemaal niet meer. Daarnaast is Rusland voor heel veel Nederlandse bedrijven een interessant afzetgebied geworden. Met het bouwen van een fabriek zet je fijna voet tussen de deur. Twee vliegen in ťťn klap dus eigenlijk

[Reactie gewijzigd door arnem_ op 18 juni 2009 17:03]

Op termijn gebeurt dat wel, maar in de fabriek in Brugge werd vaak een eerste productierun gedaan.

Een eerste prototype van de massa-productielijn dus, die daarna gewoon in andere landen opgebouwd kan worden.

Aangezien ze vaak ook nieuwe reeksen produceerden => grote marges => was het nog wel rendabel.
Waarom, omdat China best wel hoge lonen heeft tegenwoordig, als je voor lage lonen gaat, moet je in Vietnam zijn en China mijden.
Lichtje uit. :(

Als zo alle bedrijven/fabrieken naar Oostblok landen zouden verhuizen blijft er maar weinig werkgelegenheid over lijkt me zo, waardoor er ook minder mensen zijn die hun producten kunnen kopen op den duur.
Niet echt realistisch beeld, maar je snapt wel wat ik bedoel.
Nederland (Belgie ook?) moet het meer hebben van import/export en dienstverlening. Dus weinig werkgelegenheid ben ik niet zo bang voor...
het is een fundamenteel probleem.

Doordat we in het westen gewend zijn aan vakantie-toeslag, veel vakantie dagen, 36 urige werkweek etc, allemaal verworven door jaren lobbyen van de vakbonden, zijn we gewoon te duur. Internationaal kan je niet concurreren als je producten maakt in een hoge lonen land.

De enige beroepen die zullen overblijven, zijn dienstverlening, overheidsprojecten en transport. Die trend is al jaren gaande in de techniek. Of misschien waar je met je technologische kennis nog iets unieks kunt bieden. Helaas studeren er in Azie zoveel malen meer ingenieurs af dat, dat ze op dit moment het westen al bijna voorbijgaan.

Het hele stelsel zou eigenlijk op de schop moeten, minder vakantiedagen, minder belasting, minder ambtenaren, minder gezondsheidszorg. Maar dat zal nooit gebeuren. Daarom zitten we op een vicieuze cirkel totdat het een keer in elkaar klapt.
Je legt nu de oorzaak bij de vakbonden...

Stel je eens een wereld voor zonder die vakbonden en de fundamentele arbeidsrechten die zij voor ons hebben teweeggebracht. Dat zie je nu nog in landen als China waar men niet alleen zeer weinig verdient, in slechte arbeidsomstandigheden werkt, geen sociaal vangnet of pensioen krijgt, enz. Dat zijn zaken waar we het in de loop der jaren (zij het sinds de industriŽle revolutie) over eens zijn geraakt en dat willen we graag zo houden!

Dat de producten nu worden ge-outsourced naar lageloonlanden is niet de schuld van de vakbonden maar van de consument in de eerste plaats. Zo zijn we als consument niet meer bereid te betalen voor een goed product dat uit eigen streek komt, voor werkgelegenheid zorgt, waarvan je weet dat de arbeiders in goede omstandigheden werken en naar behoren worden betaald.

Nee, als consument staren we ons te vaak blind op de prijzen met als oorzaak dat bedrijven zich genoodzaakt voelen om te verhuizen naar daar waar het produceren goedkoper kan. Uit je betoog komt duidelijk een vorm van vicieuze cirkel naar voren, en dar moet ik je in gelijk geven. Zij het dat niet het hele stelsel op de schop moet, maar de mentaliteit van de consument!
ik wil niet de oorzaak bij de vakbonden leggen, want deze doen wat hun leden graag willen.

je kunt lang zoeken naar een concurrent die meer wil betalen voor een product dat gemaakt is zodat de werknemers meer vakantiedagen kunnen hebben. Zolang je in welvaart leeft en je niet druk hoeft te maken over geld kopen mensen wel eco-producten etc. Maar zodra het om je ware levensbehoeften gaat en mensen hun baan verliezen, kiezen mensen gewoon voor het product met de beste kwaliteit/prijs verhouding.

@mashell
zou ik ook graag willen, maar volgens mij is dat niet mogelijk, tenzij je zulke unieke producten kunt exporteren die niemand na kan maken (monopolie).
deze doen wat hun leden graag doen?

Ik hoor het al, jij gaat graag werken in een koolmijn in Rusland of China...
Denk na voor je iets zegt... Ik ga niet zeggen dat alles wat de vakbond doet goed is, maar gewoonweg het tegengestelde zeggen is absurd! In China bijvoorbeeld gebeuren geen arbeidsongevallen bij onze vestigingen, logisch, men smijt die mensen gewoon de poort uit. Iets voor jouw?

[Reactie gewijzigd door white modder op 19 juni 2009 00:38]

Het hele stelsel zou eigenlijk op de schop moeten, minder vakantiedagen, minder belasting, minder ambtenaren, minder gezondsheidszorg
Nee, nee, nee. Dan zou je de hele welvaart weggooien en dat is nou net waarvoor de vorige generaties zo hard gewerkt hebben. Het streven moet nog steeds zijn meer welvaart, meer inkomen, minder werken, betere gezondheidszorg!
Met landen waar bijna geen belasting wordt geheven, geen sociale zekerheid is en mensen zonder geld gewoon creperen, is het heel moeilijk concurreren. Daarnaast is voor techniek in NL al jaren geen belangstelling, en komt men mensen tekort (helaas heb ik destijds een andere richting gekozen).

Sec hoeft sociale zekerheid geen belemmering te betekenen want dan hoeven mensen ook geen financiŽle buffer aan te leggen (=lager netto loon) en kunnen ze onbezorgder werken. Hoge belastingen zijn echter funest.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 18 juni 2009 19:30]

inderdaad. Vakbonden zijn er zogenaamd voor de werknemers.... maar de vakbonden die vroeger nodig waren om verschrikkelijke arbeidsomstandigheden te fixen zijn er echt niet meer. de huidige vakbonden beloven (in principe) alleen meer geld aan hun leden, waarmee ze eigenlijk de werkzekerheid van hun leden kapot maakt.
Tjonge, de jaren 30 herleven weer, zolang het geld maar bij de elite terechtkomt en niet bij de arbeider is alles goed, anders raken ze maar verwend.

Voor het gemak degradeer je iedereen die voor een beter bestaan heeft GEVOCHTEN!! tot een onnozel iemand die alles te duur heeft laten worden.

De landen die nu goedkoper zijn, willen ook wat wij nu hebben: meer welvaart en sturen daar hard op aan.
Nu al zie je dat bedrijven uit polen en Roemenie wegtrekken omdat de lonen daar te hoog zijn, terwijl die lonen nog geen tiende zijn van hier. Dit is iets wat je altijd zult zien ongeacht de hoogte van de lonen.
@ocdaan
Het prbleem ligt nog iets dieper: er zijn de afgelopen (zeg) dertig jaar heel veel taken geautomatiseerd, terwijl er niet voldoende banen bijkwamen in de andere sectoren zoals dienstverlening. Er komen dus steeds meer mensen die niet meer in deze maatschappij aan de bak kunnen komen. Die automatisering is ontstaan uit de noodzaak om kosten te drukken (mensen kijken vaak alleen naar prijs), maar doordat minder mensen werken wordt de afzetmarkt kleiner. Uiteindelijk is een dergelijk systeem zelf-destructief.
Worden de Panels niet door LG in Z-Korea gemaakt? Dan zijn de overige fabrieken eigenlijk assemblage? Of zie ik dat verkeerd?
Dat zie je verkeerd, er zit niet eens zoveel minder electronica achter het paneel in vergelijking met beeldbuistelevisies. Die electronica moet ook ergens gemaakt worden. Philips bouwt op zijn minst het controllerboard, maar regelmatig ook de voeding.
Tja, dit zat er al heel wat jaren aan te komen. Philips heeft sowieso moeite om winst te maken op hun TV's, getuige ook het feit dat ze zich op de Amerikaanse markt met CE-apparatuur grotendeels hebben teruggetrokken. Het is dat de consumentenelektronika voor de naamsbekendheid te belangrijk is, want anders hadden ze er de stekker al lang uitgetrokken. De CE business loopt al een tijd stroef.
@ ApexAlpha: In Brugge worden de High End sets gemaakt, terwijl de Mid End sets in Hongarije of Singapore worden geproduceerd. Low End is al lange tijd uitbesteed aan OEM fabrikanten in China. Die flatsen een chassis in elkaar en aan het eind van de lijn wordt bepaald wat voor merk het wordt.
Philips heeft door de jaren heen problemen gehad met de verkoop van consumenten elektronica. Ze maken vaak goede producten maar weten die niet voldoende aan de man te brengen. Zit het economisch tegen dan valt de verkoop nog verder terug. Daarom hebben ze zich meer gericht op medische apparatuur, wat een stabielere markt is. Een ander gevolg is dat ze stevig de kosten moeten drukken en daarom meer uitkijken naar lagere productiekosten (lonen).

Ben overigens erg happy met mijn Philips lcd die ik pas heb gekocht. Hij geeft analoog beeld een stuk beter weer dan de concurrentie. Verder een goed doordacht product.

Ook wel eens een hele mooie wekkerradio van ze gekocht waarvan het volume niet instelbaar was. Meteen de volgende dag retour gebracht. Te simpel = onbruikbaar.

Philips lijkt op de een of andere manier niet te leren van fouten uit het verleden..........
wekkerradio van ze gekocht waarvan het volume niet instelbaar was.
Grappig. Wel Simplicity maar geen Sense.
Toen ik hem terug bracht werd het helemaal interessant aangezien de verkoper niet geloofde dat je het volume niet in kon stellen.

Na een korte test volgde: hoofdkrabben, excuses en geld terug. De twee exemplaren op voorraad zijn retour naar philips verzonden met de opmerking ->onbruikbaar.

Toch blijft het de mooiste wekkerradio die ik ken. Mooi Amber scherm en prima geluid van de CD, alleen een beetje erg luid om mee wakker te worden.

@Weird Nerd hieronder:

Met een verloopstekker (2,50 euro) of alternatief vga kaartje (15 euro) met DVI ben je natuurlijk ook klaar en had je iedere willekeurige TV kunnen kiezen............
Dat de panels niet in Belgie worden gemaakt, net als de condensatoren en weerstanden in zo'n apparaat, wil niet zeggen dat het dan geen Belgisch fabrikaat is :) Autofabrieken krijgen ook onderdelen uit alle windstreken aangeleverd om een auto van te bouwen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True