Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 84 reacties

Uitgever Ubisoft werkt volgens regisseur James Cameron aan een Xbox 360-spel dat gebruikmaakt van stereoscopie. Door een 3d-bril op te zetten kan de speler de game driedimensionaal ervaren.

3d kleurenbrilOm welk spel het gaat is niet bekend, maar waarschijnlijk gaat het om een game van de film Avatar, die in 2009 in de bioscopen komt. De film van regisseur James Cameron maakt ook gebruik van de 3d-technologie. Aan Computer & Videogames vertelde de regisseur dat Ubisoft nu al een spel heeft dat werkt met de 3d-technologie, ook al zou de introductie pas in 2009 volgen.

"Stereo-productie is the next big thing", stelt Cameron, "We kijken altijd in drie dimensies en de meeste dieren hebben ook twee ogen. Daar is een reden voor, lijkt me." Cameron stelt verder dat displays van laptops, telefoons en draagbare mediaspelers ook zonder speciale bril gebruik kunnen maken van 3d-techniek, die volgens hem in de komende jaren de standaard gaat worden in de entertainmentsector.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (84)

Ik ken dit principe al uit de vroegere jaren. Asus heeft in het verleden ook 3D-brillen uitgebracht, waar er door snelle wisseling van beeld (vraag me niet hoe de techniek werkt) een 3D beeld onstaat op het beeldscherm. Nu heb ik het wel over ca 6-7 jaar geleden gok ik. De 3D-bril moest met een kabel aan de AGP videokaart aangesloten worden, en met behulp van de stereo-driver kon je 3D creëeren.

Destijds kreeg je zere ogen van dat ding, omdat het aantal herz van de CRT beeldbuis, gedeeld door 2 naar de bril werd gestuurd. Als je dan op 100 Hz een monitor hebt, en je hebt per oog 50 Hz te verwerken, nou... daar werd je na 5 minuten niet prettig.. wel gestoord van. 8)7

Hoe zou die techniek nu werken?

Ik ben hier wel erg nieuwsschierig naar. Philips heeft ook van die 3D beeldschermen (zonder bril). Ze schijnen in de Efteling te hangen. 3D (-beeld) heeft naar mijn mening toekomst. Maar nu nog niet optimaal en in beginfase.

Nu dan?
Eens tijd dat er een spel kwam dat dat ondersteunde; het voegt immers oneindig veel toe aan de speelervaring als de spelwereld echt 'uit' je TV lijkt te komen en niet enkel erin zit. Ik vraag me alleen af in hoeverre de huidige spelcomputers zulk soort beelden kunnen berekenen. In elk geval zal er eerst een nieuwe engine ontwikkeld worden die 3D-beelden kan produceren voordat er daadwerkelijk interessentante spellen mee ontstaan lijkt me. Maarja, dat zal minstens nog wel zolang duren totdat 3D-televisies zónder bril gemeengoed zijn geworden.
"Eens tijd"?

Ik sta ik redelijk versteld van de 'nieuwswaarde' van dit bericht. Het zal rond 1999 geweest zijn dat ik voor het eerst mijn ELSA 3D Revelator gebruikte - een draadloze 3D bril die met elk spel werkte wat ik getest heb. Geniaal systeem, hell, mikken in UT werd er zelfs moeilijker door doordat je niet tegelijk op de crosshair en je slachtoffer kon focussen.

Grootste nadeel: ondersteunde hardware liep tot een TNT2 videokaart en windows 98. Speciaal hiervoor heb ik nog een tijdlang een dualboot XP/98 gehad maar ook dat houdt op zodra er nieuwere hardware is.

Wat betrefd dit systeem: elke PC kan, met de juiste display drivers (die nVidia altijd wel had, maar die ik voor ATI nooit heb kunnen vinden) ook prima alle games in 3D weergeven - waarbij je doorgaans zelfs nog de keuze hebt tussen anaglyphic (rood/blauw) en echte shutterglasses als de revelator.

Maargoed, je moet als marketeer iets te roepen hebben gok ik, en 'nieuw en uniek' doet het dan altijd goed :Y)
In elk geval zal er eerst een nieuwe engine ontwikkeld worden die 3D-beelden kan produceren voordat er daadwerkelijk interessentante spellen mee ontstaan lijkt me
Nee hoor. Wat een engine doet is gewoon (efficient) de wereld renderen voor een bepaald camera-standpunt. Ipv 1 camera-standpunt heb je er nu twee (één voor elk oog), dus het is gewoon een kwestie van het genereren van twee verschillende beelden en die combineren. Met een rood-groen brilletje betekent dat dat het beeld voor je ene oog in het groen wordt gerenderd, en voor je andere oog in het rood, en die twee beelden tel je gewoon bij elkaar op. Voor shutterglasses moet je gewoon afzonderlijk steeds een beeldje voor je linker- en recheroog renderen en tonen (ik had zo'n shutterglass bij m'n oude Asus Gefore 2 wat via de driver gewoon in vrijwel elke game toepasbaar was - het spel hoefde er dus niet eens op aangepast te worden). Voor de echte 3D TV's is het gewoon een kwestie van beide beelden naar de TV sturen.
Volgens mij ligt het niet zo simpel hoor. Uiteraard is het zo dat de GPU in principe enkel twee verschillende (kleur)beelden moet genereren, maar hoe weet de GPU waarin die beelden van elkaar verschillen? (Wat voor het diepte effect zorgt.) En hoe weet de GPU hoe die bewegende beelden hierin moet verwerken? Ik denk niet dat dat lukt met de huidige engines, maar ik weet ook niet zeker hoe die precies met diepte omgaan...
Volgens mij ligt het niet zo simpel hoor
Volgens mij wel hoor. 't Is m'n werk namelijk ;) (zie profiel). Wat er nu gebeurt is dat de camera zich tussen je beide ogen bevindt (op je neus zeg maar). De aanpassing die moet gebeuren is dat voor het linkerbeeld de camera een paar cm naar links moet, en voor het rechterbeeld een paar cm naar rechts.
Het is heel simpel.
Nu wordt er 1 beeld gerendered vanuit 1 camera punt.
Voor een 3d bril worden er 2 beelden gerendered om en om vanuit 2 camera punten.
Dus eerst 1 beeld voor het linker oog vanuit de "linker" camera, en daarna rechts.
De twee camerapunten moeten dus een oog-afstand van elkaar verschillen in 3D.

Daar hoeft geen enkele engine voor te worden aangepast.
TrackMania Nations/United Forever (PC) ondersteunt ook stereoscopie.
Een 3D-bril is inderdaad wel leuk, maar het is eigenlijk niet moeilijk om 3D-beelden te maken, het is gewoon een 2D-beeld dat een beetje vervormd wordt. Er is nog maar een spel dat ik ken waarbij dit bestaat: Dat is TrackMania Nations/United.

Ik heb al eens geprobeerd om met zo'n brilletje te spelen, maar moet zeggen dat het niks speciaals oplevert. 3D-brillen zijn trouwens in verschillende versie, dus daar kunnen ze toch wel op inspelen. De standaard is groen en rood, maar er zijn verschillende kleuren.
3D-brillen zijn trouwens heel ouderwets, nu is het niet meer echt in de mode, zo'n 8 jaar geleden was het echt de mode!

Voor de mensen die meer informatie willen zoeken naar 3D-beelden moeten zoeken naar stereoscopie, en dan komen ze op alle benodigde info uit.

Maar met bewegende beelden is het toch altijd een beetje moeilijker. Ten slotte is een 3d beeld gewoon een beeld dat 3 keer voorkomt met een kleine verschuiving (ja, het zijn dus verschillende beelden en niet hetzelfde) en dat later bewerkt wordt. Dit betekent meer belasting voor de videokaart/cpu.

Uiteindelijk wat ik wil zeggen: laat hun maar doen, maar het is zo dat het voor mij niks speciaals, maar voor de mensen die daar interesse in hebben, laat hun maar doen.

[Reactie gewijzigd door Dima_2005 op 21 mei 2008 17:25]

Maar met bewegende beelden is het toch altijd een beetje moeilijker. Ten slotte is een 3d beeld gewoon een beeld dat 3 keer voorkomt met een kleine verschuiving en dat later bewerkt wordt. Dit betekent meer belasting voor de videokaart/cpu.
Uhm, nee. 3D beeld bestaat uit twee 2D beelden die vanuit twee verschillende perspectieven (op dezelfde afstand van elkaar als je ogen) genomen zijn, en waarvan het ene beeld in je ene oog en het andere in je andere oog terecht komt.

[Reactie gewijzigd door Edmond Dantes op 21 mei 2008 16:30]

Ja, leuk. Mijn ogen werken alleen niet samen, dus ik kijk altijd via 1 oog. 3D shows in disney en de efteling verschijnen bij mij ook gewoon als 2 door elkaar gegooide beelden. Kan ik dan over enkele jaren helemaal geen games/films meer kijken?
Als je gewoon het betreffende brilletje opzet zul je er niet meer last van hebben dan normaal. Pas als je zonder bril gaat kijken ("omdat je ogen toch niet samenwerken") zie je met je goede oog het beeld dat voor beide ogen bedoeld was. Het idee van het brilletje is namelijk dat ze het beeld voor beide ogen apart filteren zodat beide ogen iets anders zien.

En voor de displaytechnologie waar Cameron op doelt is geen bril meer nodig omdat puur de positie van je oog al bepaalt welk beeld hij voorgeschoteld krijgt - ook daar zul jij dus itt andere mensen niet ineens twee beelden door elkaar gaan zien.

--------------
Wat dit alleen nog mist is headtracking. Met twee ogen een verschillend beeld zien is de eerste illusie voor een echt 3d beeld, maar dat wordt verstoord zodra je met je hoofd gaat bewegen, omdat het beeld niet fatsoenlijk meebeweegt en je dus niet om een hoekje kunt kijken. Ook dit zorgt in onze hersenen voor het gevoel van relatieve plaatsbepaling. Als je de combinatie van een voor de kijker positie-afhankelijk én stereoscopisch beeld hebt is het helemaal net alsof het allemaal in je monitor afspeelt (en als je een beetje grote TV hebt waar je dicht op zit alsof je er echt in zit)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 21 mei 2008 15:55]

Ga je toch echt een veel grotere tv of monitor nodig hebben dan gebruikelijk is, met een 20'-22' zie je als je je hoofd draait alleen een stuk muur :P voor een televisie geld dat helemaal, daar zit je nog een flink stuk verder vanaf.

[Reactie gewijzigd door Vyo op 21 mei 2008 16:02]

Het gaat niet om het draaien van je hoofd, maar om het heen/weer, op/neer en naar voren/achteren bewegen van je hele lichaam, waarbij je nog steeds richting de TV blijft kijken :)

Dit filmpje laat een mooi voorbeeld zien voor wat dat toevoegt aan de 3D ervaring.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 21 mei 2008 16:04]

Als je gewoon het betreffende brilletje opzet zul je er niet meer last van hebben dan normaal.
Precies, ik zie het probleem ook niet helemaal. Als Slurpgeit normaalgesproken al met 1 dicht oog rondloopt, dan kan dat bij die games/films toch ook?
In deze en in deze post.
ik kijk altijd via 1 oog
Normaal gesproken kijk ik ook maar door 1 oog tegelijk
Nogmaals, waar schrijft hij dat hij met één oog dicht loopt?

Als hij BEIDE OGEN OPEN heeft kijkt hij alsnog maar door 1 oog tegelijk.

Geloof me dit kan. Mijn zus heeft het ook. En nee ze ziet standaard geen diepte, met deze bril ook niet.

Slurpgeit kan zichzelf dwingen om te kijken met zijn andere oog door zich hier op te concentreren. Als je dit gaat doen bij een film, kan ik me indenken dat dit hoofdpijn veroorzaakt.
Ik heb zelf een bril, met een redelijk kleine afwijking. Ik kan de ondertitels vanaf de bank zonder bril lezen maar krijg hier wel hoofdpijn van omdat ik op dat moment niet ontspannen kijk.
Het is uiteraard niet hetzelfde, maar denk dat het qua effect te vergelijken is.
Nogmaals, waar schrijft hij dat hij met één oog dicht loopt?

Als hij BEIDE OGEN OPEN heeft kijkt hij alsnog maar door 1 oog tegelijk.
Dat is niet zo. Hij geeft zelf al aan dat hij door het andere oog weinig binnenkrijgt. Hij krijgt dus wel degelijk wat binnen, wat aangeeft dat hij ook door dat oog kijkt.
Slurpgeit kan zichzelf dwingen om te kijken met zijn andere oog door zich hier op te concentreren. Als je dit gaat doen bij een film, kan ik me indenken dat dit hoofdpijn veroorzaakt.
Niet meer dan het bij gewoon rondkijken ook al veroorzaakt. En dat is het hele punt: met die 3D bril zal hij alles enkel zo zien als hij de gewone wereld ook al ziet. Er is dus helemaal geen probleem voor hem als hij een 3D bril gebruikt. Tuurlijk, hij zal het niet in 3D zien, maar zo ziet hij de gewone wereld ook al niet, dus er is geen verschil.
Dat 3D bij hem hoofdpijn veroorzaakt kun je moeilijk ontkennen.. Hij zal het toch wel niet voor niks posten en heel veel mensen krijgen hoofdpijn van (lang) door zo'n brilletje kijken.
Slurpgeit en je zus zijn niet de enige, hier zit nog een die primair uit een oog kijkt. Het andere voegt wel iets van diepte en periferie visie toe, maar minder dan wanneer je ze beide actief scherp stelt.

Ook simpel te verklaren, verschillende sterkte glazen. Dat maakt het ene oog net wat luier dan het andere.
Is dat een geintje, of heb je daar echt 'last van'? (om het even oneerbiedig te zeggen)
Heb je dan ook een lapje o.i.d. voor één oog, want anders zie je in 'normal life' ook altijd twee beelden over elkaar omdat het perspectief in onze beide ogen anders is. Van veraf zal dat weinig verschil maken, maar een boek lezen gaat opeens lastig worden als 'je ogen niet samen werken.' Graag iets meer toelichting :) ik ben nieuwsgierig....

@ hieronder:
Als ze spellen en films in 3D gaan maken wil dat zeggen dat je dus echt twee beelden door elkaar op het beeld ziet. De bril zorgt er d.m.v. kleurfilters voor dat je linker- en rechteroog iets anders zien en daardoor diepte denken waar te nemen. Één oog afplakken zal resulteren in een dubbel beeld zoals Slurpgeit hierboven aangeeft...

@ hierboven:
Ah, nu opeens een _3D_ bril hé :P, dat zou wel werken ja....

[Reactie gewijzigd door _Teq_ op 21 mei 2008 15:52]

Ik heb er echt last van ;). Normaal gesproken kijk ik ook maar door 1 oog tegelijk. Ik kan als ik wil ook van oog wisselen. Bij dingen als verrekijkers moet ik 1 oog dichtknijpen om een duidelijk beeld te krijgen.
Dus je loopt de hele dag met 1 oog dicht? Dan is dat bij games en films toch niet anders?
Dus je loopt de hele dag met 1 oog dicht? Dan is dat bij games en films toch niet anders?
Dat schrijft hij toch niet? :?

Dit is een bepaalde oogaandoening en hoeft op zich geen lui oog te zijn (wat veel mensen denken). Soms kan het een zenuw zijn die vanaf de geboorte niet goed werkt. Men 'concentreert' zich dan op het beeld van één oog, maar kan ook zo naar het andere oog omschakelen. Ondanks dat er maar op één oog geconcentreerd wordt is het toch mogelijk dat de persoon reageert op iets dat langs het andere oog flitst.

Diepte zien is in dit geval praktisch onmogelijk. Zowel kunstmatig als in de werkelijke wereld. Toch heb ik verhalen gehoord van mensen zonder oogaandoeningen die misselijk worden van kunstmatige 3D beelden, terwijl ze geen andere evenwichtsstoornissen hebben.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 21 mei 2008 16:14]

Dat schrijft hij toch niet? :?
Normaal gesproken kijk ik ook maar door 1 oog tegelijk.
Dat schrijft hij dus wel.
Dit is een bepaalde oogaandoening en hoeft op zich geen lui oog te zijn (wat veel mensen denken). Soms kan het een zenuw zijn die vanaf de geboorte niet goed werkt. Men 'concentreert' zich dan op het beeld van één oog, maar kan ook zo naar het andere oog omschakelen. Ondanks dat er maar op één oog geconcentreerd wordt is het toch mogelijk dat de persoon reageert op iets dat langs het andere oog flitst.
Dat kan heel goed, maar het punt is dat kijken door een 3D bril het niet anders zal laten lijken dan al het andere wat zo iemand ziet. Het enige wat een 3D bril doet is zorgen dat ieder oog een ander beeld te zien krijgt, en dat is exact wat er normaalgesproken ook al gebeurt.

[Reactie gewijzigd door Edmond Dantes op 21 mei 2008 16:20]

Ja, maar omdat 1 van de 2 ogen niet dezelfde hoeveelheid aandacht krijgt (je neemt tenslotte maar met 1 oog waar)... gaat het effect verloren omdat zo'n bril er vanuit gaat dat beide tegelijkertijd actief door dat brilletje kijken.
Ja, maar omdat 1 van de 2 ogen niet dezelfde hoeveelheid aandacht krijgt (je neemt tenslotte maar met 1 oog waar)... gaat het effect verloren omdat zo'n bril er vanuit gaat dat beide tegelijkertijd actief door dat brilletje kijken.
Het effect van 3D heeft hij dan sowieso al niet, dus het maakt niet uit of hij gewoon in de tuin rondkijkt of met een 3D brilletje naar een film. Hij zal hetzelfde zien.

[Reactie gewijzigd door Edmond Dantes op 21 mei 2008 17:02]

Het ligt ook aan de content. Te grote verschillen en het gaat mis.
1 tip: blijf oefenen, beetje bij beetje dichterbij.
Soms lees ik ook wel eens een tekstje van m'n beeldscherm met maar 1 oog als ik moe ben. Omdat het relaxter is om niet te convergeren. Dan merk je ook dat je telkens dezelfde oog gebruikt om de tekst te volgen. Nou zou je denken dat het onleesbaar wordt doordat tekst "door elkaar loopt", maar dat is dus niet zo.
Niet dicht. Het andere oog voegt wel een klein beetje toe, maar heel weinig. Als ik dat ga forceren door zo'n 3d bril krijg ik en hoofdpijn, en zie ik amper wat van het scherm. Dan kan ik wel 1 oog dichtknijpen, maar dan is het hele nut van de 3dfilm weg :+. Achja, ik zal het wel gewoon nooit meemaken om een film of spel in 3d te zien.
Niet dicht. Het andere oog voegt wel een klein beetje toe, maar heel weinig. Als ik dat ga forceren door zo'n 3d bril krijg ik en hoofdpijn, en zie ik amper wat van het scherm.
Waarom 'forceer' je het door een 3D bril? Die bril zorgt er niet voor dat je ineens meer infomatie in dat ene oog binnenkrijgt. Als je ene oog normaal gesproken maar heel weinig toevoegt, dan zal hij dat met de beelden vanuit een 3D film net zo weinig doen, en zie je de film dus precies zoals je de wereld normaalgesproken ook ziet.
@ hierboven en hieronder:
Als ze spellen en films in 3D gaan maken wil dat zeggen dat je dus echt twee beelden door elkaar op het beeld ziet. De bril zorgt er d.m.v. kleurfilters voor dat je linker- en rechteroog iets anders zien en daardoor diepte denken waar te nemen. Één oog afplakken zal resulteren in een dubbel beeld zoals Slurpgeit hierboven aangeeft...
Nee, dat zal het dus niet, want zoals je zelf zegt zorgt de bril ervoor dat je linker en je rechteroog allebei maar 1 van de twee beelden zien. Plak je 1 glas dus af, dan zal het andere oog alleen dat ene beeld zien dat het filter voor dat oog doorlaat, en zie je maar 1 beeld.

[Reactie gewijzigd door Edmond Dantes op 21 mei 2008 15:55]

...dan zal het andere oog alleen dat ene beeld zien dat het filter voor dat oog doorlaat, en zie je maar 1 beeld.
Waardoor je dus inderdaad gewoon beeld hebt, en je niets mist (behalve het 3d-gebeuren)
@ hierboven:
Ah, nu opeens een _3D_ bril hé :P, dat zou wel werken ja....
Pardon, maar aangezien dit hele topic over 3D-brilletjes gaat lijkt het me nogal duidelijk dat ik een 3D bril bedoelde... :S

Overigens zei je net nog dat het bij een 3D bril ook niet zou werken. :P

[Reactie gewijzigd door Edmond Dantes op 21 mei 2008 15:58]

ik heb hetzelfde probleem: m'n ogen kijken niet naar 1 punt. Ik kijk dus ook met 1 oog naar iets...met een 3d bril moet je naar 1 punt kijken en zo wordt 3d gesimuleerd (in het echt geen last van, want in het echt is alles 3D ;) )

Ik zie dus ook als iets op me af komt in een 3D film dit effect niet, maar ik zie twee aparte plaatjes die geprojecteerd worden..heb wel zitten forceren om met m'n ogen naar een punt te kijken en als ik wist wat er op me af zou komen, dan deed ik daarop concentreren (ogen dichter bij elkaar, wat normaal mensen scheel kijken noemen, maar bij mij dus de ogen recht zet :) ) en dan zag ik het wel...kreeg ik wel koppijn van...
3D-bril opdoen en 1 glas afplakken.

Maar met alle respect, dat heb je nu eenmaal met een handicap. Mensen zonder benen kunnen geen DDR spelen, mensen met maar 1 arm geen Guitar Hero en mensen zonder ritmegevoel geen ritmegames.

[Reactie gewijzigd door Edmond Dantes op 21 mei 2008 15:50]

suck it up boy!

Ben al jaren half blind, alleen maar voordeel ervaar de "platte" game wereld net zoals de werkelijke "platte" wereld!.

Voor de andere mensen: beetje respect mag wel en zijn veel meer half blinde mensen als jullie denken alleen moet je niet klagen over een handicap maar laten zien dat je net zo goed of zelfs beter bent!
(al ga ik geen uitdaging meer aan voor potje unreal 3, maar das meer de leeftijd , laatste hard in gemaakt door 16-jarige knuppeltjes :) )

Maar gen 3D-brillen voor mij zit meer te wachten op die hersengolven aangestuurde game shit!
een vriend van mij heeft dat ook, maar hij heeft een bril gekregen waarvan een van de glazen als een prisma is geslepen, hierdoor wordt het licht anders gebroken als het door het glas gaat, en kan hij zijn ogen gewoon ontspannen en toch diepte zien. maar mijn vriend heeft het niet heel erg
He he, eindelijk iemand die dat ook denkt... :) Ik kijk ook maar met 1 oog, en dat komt veel vaker voor dan men hier blijkbaar weet... Het is gewoon een vorm van een lui oog. Kortom 2d = 3d... "Wij" hebben al jaren voordeel gehad dat computerbeelden meer 3d lijken dan voor mensen die met 2 ogen kijken.

Nu zijn dit soort games nog een gadget waar het meer om het feit van dat het kan gaat, dan dat het nou een briljante game is. Ik hoop alleen wel dat je in de toekomst kan switchen van modus, maar dat lijkt me van wel, gezien het feit dat mensen ook motion sick kunnen worden als het te "echt" is. Er is dus nog hoop....
Ik vraag me af hoe goed dit gaat werken.
Om te beginnen ga ik er van uit dat het spel om beurten een beeld voor het linker en rechter oog genereert en de bril met sluiters werkt zodat elk oog telkens maar 1 (flikkerend) beeld te zien krijgt.
Dit werkt ongetwijfeld goed met PC monitors. Echter... veel TVs hebben allerlei 'intelligente' processing aan boord om het beeldmateriaal zo goed mogelijk te tonen. Daarbij gaan ze o.a. uit van de correlatie van opeenvolgende beelden. Als die beelden afwisselend voor links en rechts bedoeld zijn, is er van correlatie helemaal geen sprake meer, en gaat de processor mogelijk de mist in en allerlei artefacten introduceren die de 3D ervaring behoorlijk om zeep helpen. Vaak kunnen die algoritmen niet eens uitgezet worden.

Edit: tenzij die games nog echt op de ouderwetse rood/groene brilletjes gebaseerd zijn... ugh.

[Reactie gewijzigd door Twixie op 21 mei 2008 16:05]

Wat is hier nieuw aan?

Er zat bij mijn Geforce Ti4200 Deluxe kaart ook een bril. Die verduistert razendsnel om-en-om de glazen. Er zit een kabeltje aan wat in de videokaart moet. Door de monitor mee te laten werken en verschoven beelden te laten zien, ontstaat er een 3D beeld. Dit heeft echter nooit goed gewerkt. Op latere videokaarten heb ik het nooit meer gezien.

Zo'n rood-blauw brilletje is ook geen succes omdat je dan vreemde kleurweergave krijgt.
Voor de duidelijkheid: 3d brillen hoeven niet meer de blauw/rood o.i.d. te zijn. Bij de IMax films krijg je ook gewoon een bril met licht grijstint glas waarvan (volgens mij) elke glas een andere polarisatie heeft.
Klopt, maar dan moeten de beelden wel op een scherm geprojecteerd worden dat die twee gepolariseerde beelden goed kan laten zien. Een gewoon bioscoopscherm of een gewone tv kunnen dat niet...
behalve dat jou computermonitor geen gepolariseerd licht kan uitstoten...

Dus zal het toch iets met kleur moeten worden.
Of wat Koppensneller zei, met om en om heel snel je oog afdekken, maar dan heb je wel iets actiefs nodig in je brilletjes, en dus ook elektriek.
Met headtracking kan je ook al een aardig indrukwekkende illusie van 3D realiseren. dan heb je niet eens meer twee verschillende beelden en filters voor ieder oog nodig...
Nee maar dan is elk scherm wel maar door 1 persoon bruikbaar. Een scherm erbij kost natuurlijk veel meer dan een brilletje extra. Dat is ook precies de reden waarom ze in dat "unieke" wiimote filmpje alleen het beeld van de wiimote laten zien, en niet van wat je onder een andere hoek ziet. Ik verwacht namelijk dat dat soort beelden helemaal niet prettig zijn om naar te kijken.

[Reactie gewijzigd door jkommeren op 21 mei 2008 16:21]

Dat laten ze wel zien, aan het eind als hij zelf de goggles opzet en uitlegt dat ie met een tweede wiimote kan schieten terwijl hij met z'n hele lichaam dingen dodged.
Nee maar dan is elk scherm wel maar door 1 persoon bruikbaar. Een scherm erbij kost natuurlijk veel meer dan een brilletje extra. Dat is ook precies de reden waarom ze in dat "unieke" wiimote filmpje alleen het beeld van de wiimote laten zien, en niet van wat je onder een andere hoek ziet.
Als je het filmpje ook daadwerkelijk had gekeken had je gezien dat ze wel degelijk laten zien wat je vanuit een andere hoek ziet. Kijk maar eens vanaf 3:50.

En natuurlijk, dan zie je de beelden vanuit een merkwaardig perspectief. Niemand beweert echter dat dit een ideale 3D-ervaring voor meerdere personen tegelijk is....
Ik had op mijn Amiga deze 3d bril. Zat een leuk spelletje bij met meteoren. Werkte nog ook...
Ach ja, ik word oud ;)

[Reactie gewijzigd door freedragon op 21 mei 2008 16:27]

Volgens mij is dat dan in Zwart / Wit want die kleuren horen precies bij het afgebeelde brilletje.
Dat is bij het gebruik van een bril als die in de afbeelding (deels) waar. Wordt er echter een bril gebruikt waar afwisselend het linker- en rechteroog afgedekt wordt (waarbij het scherm steeds het bijbehorende perspectief toon) treedt dat probleem niet op!
Ik krijg er persoonlijk na een uurtje koppijn van. Ik kan me overigens wel voorstellen dat veel mensen dit soort extraatjes kunnen waarderen.
Track mania nations forever kan anders al 3d beelden met bril genereren. Valt in te stellen bij de opties. Ik heb het wel nog niet zelf geprobeerd daar ik geen zo'n brilletje heb, maar als ik een vinkje bij dat 3d zet dan is het beeld groen. Lijkt me toch niet aangenaam om te spelen als er nog geen echte kleuren uit komen.
Ik heb het al wel kunnen proberen en het werkte opzich aardig goed :) Maar het nadeel is dat als je zo'n bril op heb en je speelt op een te klein scherm je het beeld rond om het scherm je afleid omdat dat er anders uit ziet.

Ook kan je bij trackmania nations forever de intensiteit instellen van de 3d bril, kwam ik gisteren achter, dan werkt het soms net weer iets beter.
inderdaad :)
en dat spel is nu al uit en bovendien gratis!
(en bovendien reuzeveel fun!)

is ook best wel logisch dat het er 'raar' uitziet als je zo geen brilletje op hebt aangezien er een hoop extra randen en diepteëffecten in zitten verwerkt. 'k heb spijtig genoeg zelf zo geen 3D brilletje, 'k zou het anders best wel eens willen proberen :)

(btw: rechtsboven aan het scherm in dat uitschuivend menuutje is 1 van die knopjes ook een toggle button voor 3D aan/uit te zetten)