Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 70 reacties

Naar aanleiding van het succes van Avatar voert James Cameron overleg met gamesuitgever Ubisoft. De filmregisseur zegt meer verhalen te hebben dan hij kan verfilmen, en bekijkt met de uitgever of daar games van gemaakt kunnen worden.

Filmregisseur James Cameron wil graag meer games maken. 'Ik heb een heleboel verhalen, en ik heb niet genoeg tijd om die allemaal te verfilmen,' vertelde hij aan website X-Play. 'Ik verken met Ubisoft de mogelijkheden om samen te werken en die verhalen en ideeën voor werelden in games om te zetten - volledig los van films.'

Cameron en Ubisoft werkten eerder samen aan James Cameron's Avatar, de game die vorige maand net iets eerder dan de film in de winkel verscheen. Volgens de regisseur is de game een succes, in tegenstelling tot sommige oudere games die op zijn films gebaseerd zijn maar waarbij hij niet betrokken was. Cameron reageert ook op de kritiek van sommige reviewers dat de Avatar-game te veel op Halo zou lijken. 'Als ik al ergens aan refereer, dan is het aan hetzelfde waar Halo aan refereert', zei de regisseur, waarmee hij duidelijk wil maken dat Halo juist weer geënt is op Camerons film Aliens uit 1986.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (70)

Graag eerst één goede game en dan pas praten.
inderdaad; avatar HAD een prachtige game kunnen worden imho.
RPG elementen zouden perfect aansluiten op het verhaal/wereld. Neej, we maken een shooter van de game. En als blauwe avatar, schiet je ook op avatar dieren :? uuuuh wtf?

@jacob.korf:
neej; ubisoft heeft zeer veel restricties ed. opgelegd gekregen.
Weet zeker als ubisoft de vrije hand had gekregen het een betere game was geworden

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 12 januari 2010 16:44]

Dat kan zomaar ook liggen aan de combinatie film-game, hij heeft zijn bloed zweet en tranen in die film gestoken, en wil niet daarom niet dat er ook maar iets is wat hieraan af doet. De game daarentegen was in dit geval een extra, en krijgt daardoor restricties. Zou hij ipv film alleen aan de game werken, zou hij daar natuurlijk juist alle aandacht aan schenken, en wordt het een compleet ander verhaal. Dit lijkt mij, tenminste.
Misschien moet hij gewoon niet zo zeuren en zowel een goede game als een goede film neerzetten en anders gewoon voor 1 van de 2 kiezen, want geld vangen is uit, kwaliteit komt weer in.
Als zijn verhalen net zo worden als de film en game Avatar, dan laat maar...
De film was prachtig om te zien, vooral in 3D. Maar de ophef dat hij er 15 jaar mee bezig is geweest gaat er bij mij niet in.. wat een zwak en voorspelbaar verhaal was dat zeg (zowel film als game)

Gelukkig verschillen smaken dan wel weer :D

[Reactie gewijzigd door yorroy op 12 januari 2010 16:38]

Ik vond het 3D helemaal niet zo geweldig. Er werd veel te weinig gebruik van gemaakt in mijn idee. Ik was nog meer onder de 3D trailer van Alice in Wonderland dan die hele Avatar film. Vond er dan ook echt werkelijk niets aan. Te lang, saai verhaal ... en technisch... tja, het zag er mooi uit. Maar dat zagen de FF films er ook al uit.

Wel mooi dat Cameron nog even hint dat Halo op Aliens is gebaseerd.
Het gebruik van 3D wordt pas goed als je er geen overkill van maakt. Dat is prima gelukt. Ik ben 2x naar de 3D versie geweest en 1x naar de 2D.. 3D heeft zeker meerwaarde. Ik vond het een schitterende film. Verhaal is vrij standaard - wel real life scenario - maar goed genoeg uitgewerkt. Heerlijke film - genot voor het oog. Eindelijke weer eens een sci-fi waarbij je je ogen uitkijkt. Hier en daar lekker moralistisch..

Spel kan me niet boeien. Je moet van een film geen spel maken en vice versa..

Trailer van Alice was zeker goed en veelbelovend te noemen maar dat is een Johnny Depp/Tim Burton combi al snel imho..

Ik vond de Na'vi trouwens wel wat weg hebben van de Unreal Na'li characters (de dieren hadden ook allemaal 2 setjes voorpoten) :D

[Reactie gewijzigd door shades op 13 januari 2010 10:27]

Dat hij er 15 jaar mee bezig is geweest is simpel. Hij heeft 15 jaar geleden het verhaal geschreven. Toen kwam hij er achter dat het nog niet mogelijk was om de film te maken met de technieken van toen. Hij heeft het weggelegd en heeft het verhaal een aantal jaar geleden weer gevonden. Toen waren de technieken ver genoeg gevorderd om de film te kunnen maken.

Dus qua tijdspanne klopt 15 jaar, maar het is niet 15 jaar fulltime aan de film werken.
Wat heeft het verhaal wat James Cameron verzonnen heeft te maken met de game die ervan gemaakt is? Wat James doet is de input geven voor de game (tevens de omgeving etc.), afhankelijk van het budget kan een gamesdeveloper zoals ubisoft hiervan een game bakken. Dat deze vervolgens saai is en houterig (korrelig zoals de review hier op tweakers het verwoord), ligt niet aan de creativiteit en de kunsten van James Cameron.

Als jij een boek schrijft, die vervolgens verfilmt wordt, ben jij dan de reden dat de film slecht film is(als het boek wel goed was)?
Daar heb je gelijk in, maar ik denk wel dat hij een vinger in de pap heeft of in ieder geval de eindcontrole doet. Ik zou geen halfbakken game in de schappen leggen met mijn naam op de doos.
Heb je een punt, maar waarom roept hij dan dat hij meer games wil maken?
Do the words "cash cow" ring any bells?
Ik denk niet dat meneer James het daar nog voor hoeft te doen als je ziet hoveel geld zijn films (Avatar, Titanic, Alien, Terminator 1 en 2 piranha 2..) hem opleveren
Of omdat hij de grote hoeveelheden verhaalideeën uit zijn hoofd en in de handen van de consument wil hebben ;)
Wel grappig dat juist het verhaal van avatar om te huilen was, zo voorspelbaar.
Mee eens. Avatar het spel had ZOVEEL mogenlijkheden, maar vanwegen de arcade/console achtige hoofdmarkt is het spel eigenlijk volledig geflopt.
Een van die domme acties was de logge besturing, en de 3rd person camera, die de immersie compleet kapot gemaakt hebben.

Dit spel had zoveel ontzettend goede mogenlijkheden voor de pc, en dat is heel erg jammer, want de film doet het in deze vorm zeker geen recht aan.
Wat is mis aan Avatar? Ik heb hem gekocht via steam, en grafisch is het top of the line en de gameplay is ook fijn.
Hangt ervan af wat je een goede game noemt. Vanuit een uitgeversperspectief is een goede game een game dat vooral goed verkoopt. Als dat met andere verhalen van Cameron ook zal lukken zal het Ubisoft een zorg zijn of gamers het een goede of matige game vinden....
en ondertussen lijkt ie gamers stom te vinden
Nee hij lijkt mensen die teveel in de virtuele wereld leven stom. Je weet wel van die zielige wow nerds. En wie vind die mensen nou niet stom? Hij is ook maar een mens...
maar hij gaat wel de virtuele 3D wereld naar de massa brengen ... en dus iedereen nerd maken. probleem is dat de nerds hun geld aan andere content uitgeven wss.

Als ie zijn werelden naar games wil brengen kan ie mss een Cameron Planet in Entropia implementeren. Technologie bestaat al en is zelfs voorbereid op custom "Hollywood Planets" en MindArk is in hoogdringende nood om fatsoenlijke content providers te vinden.
Volgens mij is "stom" gevonden worden door iemand die zulke pulp maakt juist iets waar je trots op zou moeten zijn ;)
Ik speel even advocaat van de duivel...maar wie heeft hier nou meer bereikt, de "zielige" wow gamer die zijn level 70 night elf voor behoorlijk wat geld verkoopt en veel online vrienden heeft gemaakt, of de zuipende frat-boy die over 20 jaar op ons belastinggeld op de IC ligt met een kapotte lever?

Even 2 stereotypen naast elkaar zetten, mag ook wel eens.
voelt zich eentje aangesproken..
Ik weet niet wat nou erger is, een ongefundeerde opmerking of het feit dat je gewoon zit te trollen. Ik ben te licht volgens mijn BMI, heb 2 minuten wow ervaring (en drink ook niet/nauwelijks bier), en ben bruin van het surfen. ;)
ze hebben allebei vrijwel niets zinvols bereikt lijkt mij
Amen. Maar de een is niet noodzakelijk nuttelozer dan de ander.
jewel jou advocaat van de duivel kwam nogal uit het niets.

[Reactie gewijzigd door Reinoutvk op 12 januari 2010 20:11]

Ik reageerde op het stereotype `Je weet wel van die zielige wow nerds. En wie vind die mensen nou niet stom?`
De succesvolle, levenslustige student.. Die een deel van zn vrije tijd doorbrengt met vrienden (niet per se in de kroeg), een deel voor persoonlijke ontwikkeling (muziekles, talen leren, hobbies, etc), en de rest van zn vrije tijd achter de tv/computer/romans?

Dát zijn de mensen die we in NL te weinig hebben, mensen die gewoon het hele leven geweldig vinden.
Je hebt mij net beschreven, minus de muziek (tenzij je de air guitar meetelt).
oe oe oe je vergeet reizen..:P

dan heb je mij wel zon beetje :P

ja compleet offtopic, who cares
Je weet wel van die zielige wow nerds. En wie vind die mensen nou niet stom?
Je had gelijk met wat hij bedoelde maar met deze twee veralgemenende zinnen kan men je niet serieus nemen.
Wow, ik kan niet wachten op nog meer games met geweldige verhalen die het Disney niveau niet eens ontstijgen. Blijf nou maar grootse films met crappy verhalen maken, anders begint het straks nog te erg op te vallen.
Ik bedoel, deze Pocahontas 3D zag er geweldig uit, maar voor het verhaal hoef je er niet naar toe. Dan is het bijna komisch om te zien dat hij de games markt op wil omdat hij nog zoveel andere verhalen heeft. Ik zie dan games voor me, net als andere games gebaseerd op een (Disney of Pixar) film, gewoon een simpel verhaaltje en een standaard gameplay.

Edit: Over Avatar => Pocahontas 3D, zie dit plaatje:
http://failblog.files.wor...fail-avatar-plot-fail.jpg

[Reactie gewijzigd door !null op 12 januari 2010 18:29]

Een verhaal is 90% hoe je het vertelt, en james cameron vertelt nu eenmaal erg goed.
Euh. Cameron plakt driekwart van de film vol met special effects en blauwe furries en adverteert het als OMG 3D, OMG JAMES CAMERON MAKER VAN TITANIC, en OMG 15 JAAR AAN GEWERKT. Dat is niet 'erg goed' vertellen. Pocahontas was ook 'erg goed' verteld, Dances with Wolves was ook 'erg goed' verteld, en Ferngully was ook 'erg goed' verteld.
Die ~15 jaar kan wel kloppen; 1995 (disney's pocahontas release) + 15 = 2010. Leuke film hoor, maar zoals je zegt was het verhaal nou niet echt een revolutie. Er zat niet eens een twist in op het standaard verhaal. Genres combineren is prima, daar kunnen hele goede boeken uit voort komen, maar dit was idd wel heel recht-toe-recht-aan. Hij staat bij mij in de categorie vermakelijke films die goed uitgevoerd zijn, maar weinig toevoegen. Wat dat betreft is een shooter game een hele goede keuze.
ik had ergens gelezen, dat de film, de Nieuwe starwars universum zou worden,. maar geloof volgens de resensies, dat dat zeker het geval niet zou worden!!.

ik denk mischien dat er een deeltje 2 aan zou komen zoals een goeie uitmelker betaamd! tegenwoordig. maar vast niet langer.

het verhaal is naar mijn weten niet zo sterk en dat je het moet aan dikken met graphics zoals 3D, enzo is toch een slecht verhaal, het moet naar mijn gevoel meer een verhaal op geven. dan heeft het geen uber graphics nodig om een standpunt te zette.!

maar goed, het was wel vermakelijk!
ik had ergens gelezen, dat de film, de Nieuwe starwars universum zou worden,. maar geloof volgens de resensies, dat dat zeker het geval niet zou worden!!.

ik denk mischien dat er een deeltje 2 aan zou komen zoals een goeie uitmelker betaamd! tegenwoordig. maar vast niet langer.
Grapjas. De film is nu al de #2 bestverkopende film aller tijden. Als ze hier geen vervolg op maken steken ze zichzelf in de voet. En Cameron heeft al aangegeven dat hij een Pocahontas Avatar sequel wil maken, en/of een volledig universum. D'r komt een deel 2, 3, etc, net zolang tot de verkopen teveel dalen.
Best verkopende zegt niet veel. Titanic verkocht ook goed maar is echt niet de nieuwe Star Wars.

Soms denk ik dat de jongkies van vandaag vergeten hoe groot Star Wars was and nog steeds is. Je kunt de gemiddelde Bart Smith in gaan en nog steeds Star Wars merchandise kopen.

Met de uitspraak "Het nieuwe Star Wars Universum" wordt bedoeld:

1. Zes films
2. Talloze re-releases.
3. TV-series
4. Tientallen games
5. Monopoly uitgave
6. Happy meal toys
7. Oneindige merchandising
8. Een boekenkast uitpuilend van de boeken.
9. Comics
10. Enz

Star Trek is vergelijkbaar, en daarnaa wordt het al gauw minder. Lord of the Rings is groot natuurlijk maar wil niet echt lukken met zijn "expanded universum" (of te wel, alleen het originele hoofd verhaal wordt gebruikt).

Alien of liever Aliens geeft Cameron echter wel een voorbeeld van hoe je het doet.

Maar Avatar wordt inderdaad geen tweede Star Wars/Star Trek. Daarvoor is het verhaal niet boeiend genoeg. Het volk staat niet te springen om alles te weten over een klein karakter dat 3 seconden in beeld was.

Het gaat niet zozeer om het verhaal zelf, als meer dat de wereld waarin het verhaal zit de mensen aanspreekt. En zoals Star Trek aantoont, hoef je niet eens de best verkopende te zijn met het originele produkt om nog jaren een miljoenen er mee te verdienen.
Kijk dat bedoel ik daar ook mee :D dank u!!

ik ben zelf niet vanuit het begin van starwars, maar mijn vader wel, en heeft al die eerste star destroiers dergeljike schaal modellen, en special editions van tijdschriften, boeken, liggen nu op de zolder,:p en in folie ingepakt, ivm de waarde, inclusief de verpakkingen dozen en dergelijke.

Prut zeggen de meeste mensen tegenwoordig, maar Starwars, is wel een van de eerste, die heel lomp begon met merchandising en dergelijke.

en ze zijn gewoon goed terug gekomen, met een trilogie, die niet zo goed was als de eerste trilogie, maar wel in de schaduw mocht staan.!

mijn Hemel krijg de kriebbels ik ga ff deeltje 1 er in droppe in men dvd speler:D
Inderdaad om nu rond te gaan lopen dat dit spel nu zo`n enorm suc6 is lijkt me een beetje te ver gegrepen.
Ook komt dit natuurlijlk door de film.
Cameron gaat zichzelf natuurlijk niet in de voet schieten en zegt natuurlijk dat het spel een succes is. Als hij het tegendeel zou beweren dan gaat de verkoop (nog verder) omlaag.

Waarschijnlijk zou Ubisoft er ook consequenties aan verbinden als Cameron zich "eerlijk" over het spel zou uitlaten.
Begreep juist dat het andersom was; Cameron heeft zich (te) veel bemoeid met de ontwikkeling, over hoe het wel en niet moest. Hierdoor heeft Ubisoft niet de vrijheid gekregen die het gewent is, resultaat; zwakke game.
In het artikel wordt gesproken over hoe deze game een succes is door het feit dat Cameron bij de productie van deze game betrokken was.

Volgens de regisseur is de game een succes, in tegenstelling tot sommige oudere games die op zijn films gebaseerd zijn maar waarbij hij niet betrokken was.

Echter ik vraag me af tot hoever de inspraak echter gaat, en tot hoever deze inspraak zich ook daadwerkelijk uit op de game en de bijbehorende verkoopcijfers. Terwijl ik het gevoel heb dat de game meelift op het succes van de film.
Dat zowiezo en de recenties zijn niet zo lovend verder, de game is bij lange niet zo interessant als de film en op zichzelf ook niet zo goed.
Wellicht dat het grafische aspect van zijn film Ubisoft kan overtuigen om hem meer spellen te laten maken, maar het verhaal kan het onmogelijk zijn.
Zit hij misschien te denken aan een spel waarbij de dwergen uit Assepoester vervangen zijn door aliens?

Ik ben benieuwd.
Inderdaad, een verhaal over assepoester met dwergen?
Als je die dan ook nog eens gaat vervangen met aliens kan je mij een hoop vertellen, maar niet dat het voorspelbaar word.

Sowieso heb ik het vermoeden dat de meeste verhalen wel verteld zijn, en sinds "Luke, I am your father" en Kayser Soze is vrijwel elke film voorspelbaar.
Ik heb mij in ieder geval uitstekend vermaakt, van mij mag die Cameron nog wel even verder filmpjes maken.
Assepoester had geen dwergen :P Dat was Sneeuwwitje.
Hm de ratings van de Avatar game zijn nou niet bepaald geweldig te noemen. Ook vind ik Cameron maar een matige scriptwriter eerlijk gezegd, maar wel een hele goede director.
Ik vond de single player campaign erg saai omdat je elk level bijna hetzelfde moet doen :O. Hij vindt het zelf een succes maar ik denk dat de game hier gewoon meelift op het succes van de film.

Bij gamerankings.com heeft hij een score van 63.32% (van de 100%): http://www.gamerankings.com/xbox360/956854-james-camerons-avatar-the-game/index.html
Ik vind het een beetje stom eigenlijk van James Cameron. Hij kan prachtig verhalen omzetten in spectaculaire en zeer vermakelijke films. Maar dat wil nog niet zeggen dat hij goed is in verhalen verzinnen. Dat is hij naar mijn mening ook niet, kijk naar al zijn kaskrakers en je komt snel tot de conclusie dat het in die films vaak draait om het spektakel en niet om het verhaal (Aliens, Titanic, Terminator, Avatar).

Een game ontwikkelen is daarnaast heel iets anders dan een film maken. Met mooie beelden en acties ben je nog maar op de helft, daarnaast is dit ook nog sterk afhankelijk van de hardware die op dat moment op de markt is (consoles, videokaarten). Dus de input van James Cameron bij het vergamen van een film is een beetje beperkt tot het verhaal, iets waar hij juist niet zijn strepen mee heeft verdient. Kortom schoenmaker blijf bij je leest.

[Reactie gewijzigd door PV85 op 12 januari 2010 16:55]

Alien(s) en Terminator 1 draaien om het spektakel?

Maar goed, nou is James Cameron van nu natuurlijk niet de James Cameron van toen ... nog altijd beter dan Bay&Lucas. Hopen dat het wat word met Battle Angel Alita.

PS. oops, Alien was niet van James Cameron ... maar goed ook Aliens ging meer om de sfeer en karakters dan het spektakel, meer horror dan spektakel.

[Reactie gewijzigd door Pinkys Brain op 12 januari 2010 21:14]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True