Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties

Bij de Italiaanse première van Inception liet regisseur Christopher Nolan weten dat hij een game wil maken van de film. Details geeft hij niet, behalve dat het een plan voor de lange termijn is, en dat de game pas over een paar jaar klaar zal zijn.

"We kijken naar de mogelijkheid om een game te maken die gebaseerd is op de wereld van de film," zei regisseur Christopher Nolan bij de Italiaanse première van zijn film Inception tegen website Variety. Voor het spel heeft Nolan "allerlei ideeën die je niet in een film kunt stoppen." Het kan echter nog even duren voor het spel er is, want de regisseur voegde er aan toe; "dat is iets waarover we in discussie zijn en op de lange termijn willen gaan doen, over een aantal jaren." Over het spel liet de regisseur verder niets los, maar hij wilde nog wel kwijt dat de film tot nu toe 753 miljoen dollar in het laatje heeft gebracht.

Nolan, vooral bekend van de Batman-film The Dark Knight, is niet de eerste regisseur die een game van zijn film wil maken. Het meest aansprekende voorbeeld is James Cameron, die nauw betrokken was bij James Cameron's Avatar: The Game, dat gebaseerd is op de 3d-bioscoophit van de afgelopen kerstperiode. Cameron heeft de smaak inmiddels te pakken. In januari liet hij weten dat hij meer games wil maken en daarover in gesprek is met uitgever Ubisoft, die ook de Avatar-game op de markt bracht.

Filmposter Inception van regisseur Christopher Nolan

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

Zeker één van de betere films aller tijde, vooral als je weet dat lucid dreaming een wetenschappelijk feit is...ook nog eens ondekt door Nederlanders.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lucide_droom

Maar eerlijk gezegd heb ik geen hoge verwachtingen van een dergelijke game, mits het een shooter wordt waar je inderdaad over muren kan lopen (misschien bullet time erbij)....en een goeie sfeer als Metro....anders wordt het niet veel vrees ik.
Komaan '1 van de beste films', een gemiddelde actiefilm that's it.
Ik heb zeker genoten van de film maar diep uitgewerkt was ie alles behalve (zelfs met ergelijke fouten zoals de zelfmoord waarbij ze jong zijn i.p.v. oud) en origineel kan je het onderwerp ook al lang niet meer noemen.
Komaan '1 van de beste films', een gemiddelde actiefilm that's it.
Ach joh, het zijn allemaal maar meningen.
jij snapt duidelijk de film niet, als je denkt dat de zelfmoord gepleegd zou moeten worden als ze oud waren. Dát is het hele idee waar de film om draait...
Toevallig was ik gister al op zoek naar een mod voor de Source engine gebaseerd op de film. Deze was echter nog in conceptfase en deze aankondiging doet mij goed :). Inceptoin is imho een van de beste films allertijden en ik hoop dat ze dat een beetje kunnen vertalen naar een game!
Vind het nou niet echt de beste film, het plot komt rechtstreeks uit een donald duck ook nog.

http://www.filmtotaal.nl/artikel.php?id=18581
Maar je moet wel een beetje geniaal in je hoofd zijn om;

1. Een plot uit de DDuck gebruiken voor een film script.
2. Daar ook nog een super coole film van weten te maken.
3. Nog veel geld in het laadje met een simpele DDuck plot, zeven honderd nog wat... mils???.

Doe jij dat maar is ;)
Nou nou, ik zou niet zeggen dat het plot rechtstreeks uit een Donald Duck komt. Het concept van droomwerelden en werelden-in-werelden is al duizenden jaren oud en komt zelf in oude geschriften voor.

Denk bijvoorbeeld ook maar eens aan de films The Matrix en The Thirteenth Floor, hetzelfde soort concept (alleen dan niet met dromen, maar met computergestuurde werelden). En eigenlijk is het hele idee van reïncarnatie en dergelijke, of het religieuze idee dat je steeds een nieuw "energie niveau" komt (totdat je uiteindelijk een soort Nirwana bereikt) hier ook aan gerelateerd: je bent momenteel in een subwereld van je "echte" consiousness.

Dat toevallig een Donald Duck stripje ook een machine gebruikt om een droomtoestand tot stand te brengen is gewoon toeval, mijn insziens.

Dat alles gezegd hebbende, ik ben het wel met gedeeltelijk met Nexz eens: Inception is gewoon een super goede film. Hoewel het concept van het verhaal al wel eerder is gedaan, is de film en het verhaal gewoon ronduit goed uitgewerkt. Alles klopt, het heeft een heel goede sfeer, en het is heel diepgaand.

Het feit dat een verhaal al eens eerder verteld is, maakt een nieuwe variatie op dat verhaal of een nieuwe verfilming er van ook niet per definitie slecht! (Was Lord of the Rings slecht omdat het verhaal al in een boek verteld was?).

Zo, sorry voor mijn rant hoor, maar dat moest er gewoon even uit.
Ik snap echt niet dat mensen het (een van) de beste film allertijden vinden. De film is zo ontzettend "hol"; eigenlijk slaat het allemaal nergens op. Daarom vraag ik me ook af wat voor spel je hier van kan maken. Het enige dat ik kan bedenken is weer een shooter waar je dan ook op het plafond kan lopen. Standaard sneeuwfort erin gekopieerd uit modern warfare en dan ben je er wel bijna. :)
Ik snap echt niet dat mensen het (een van) de beste film allertijden vinden. De film is zo ontzettend "hol"; eigenlijk slaat het allemaal nergens op.
Ik ben altijd benieuwd of mensen die dat soort commentaar geven uberhaubt wel eens een mainstream film de moeite van het bekijken waard vinden.
een film leuk vinden is iets anders dan denken dat er meer achter zit dan dat er op het scherm wordt geprojecteerd. Inception is 1 van de meeste overrated films van de afgelopen tijd en kan zich op geen enkel gebied meten met de echt goede films. Het is een leuke thriller met een apart concept, en dat is alles.
Ik denk dat de resultaten van de film voorzich spreken.
Je hebt het over meten met de echte goede films....
inception is gewoon een super coole, goede(naar mijn mening) film.

Je brengt weer van al die kut theories en dingen erbij dat is niet nodig, want wat er op het scherm werd geprojecteerd was al meer dan genoeg om een goeie film te zijn.
Ik heb sinds inception niet echt veel meer spectaculairs gezien in de bios.

Conclusie Inception kan op heel veel vlakken meten met aardig wat andere leuke, goede films.
Ik vind het juist interessant dat de film je aanzet tot nadenken. Ik heb met mijn vrienden na de film nog een dag erna gediscussieerd wat er nu precies gebeurd is. Dat doet een film niet vaak met me en dat is zeker een van de redenen waarom ik Inception zo goed vind. Tuurlijk, op de oppervlakte lijkt het een simpele thriller met wat actiescenes e.d. maar juist wat Nolan met de film aan zijn publiek wil geven (een kijkje in de keuken van het filmmaken, is een van de discussies bijvoorbeeld) vind ik aantrekkelijk aan de film.
Kijk jij bent een kenner ;)

En alsnog is het gewoon een goede film.
Ik ben altijd benieuwd of mensen die dat soort commentaar geven uberhaubt wel eens een mainstream film de moeite van het bekijken waard vinden.
Jawel hoor, maar ik beoordeel films op inhoud en structuur en niet op shock and awe. Ik aspireer nog steeds ooit zelf een fictieboek te schrijven en om dit doel te bereiken heb ik toch al behoorlijk wat boeken over (verhalen) schrijven gelezen. Verder ben ik ook een grote filmliefhebber en heb ik het meeste wel gezien. Het resultaat is dat ik nu veel meer naar dingen als plot, karakters, motivaties, conflicten, etc kijk op een niveau dat verder gaat dan alleen 'het is een leuke film' maar of het ook daadwerkelijk een goed geschreven film is.

Inception is gewoon niet geweldig geschreven; dingen ontbreken en kloppen niet. Vergelijk het met programmeren: dat code gewoon werkt is niet goed genoeg; het moet ook goed gesturctureerde code zijn.

Ik vond het ook best een leuke film om te kijken en voor de uitvoering en dat het een actie thriller met een redelijk verhaal is, zou ik ook zelfs een vrij hoog cijfer geven -- zoals een 7.5 of een 8 oid -- maar geen 9 en ook niet de beste film ooit. Daarvoor is het verhaal gewoon te zwak. En dan bedoel ik niet alleen puur het plot, maar ook de diepgang van karakters etc.

Inception heeft mij ook geen moment aangezet tot nadenken. Waarover dan? of het aan het eind nou echt was of niet? Dat is compleet open gelaten. Het is wel zo, of niet, en daar houdt het op. Wat geeft Nolan dan aan het publiek in deze film? Welke dilemmas moeten we over nadenken? Welke waardes worden in twijfel getrokken? Waar is de film kritisch op de maatschappij? Welke karakters hebben een moeilijke keuze te maken? Waarom moeten we om de karakters geven en hopen dat ze het halen, of juist niet? Smoke and mirrors...
Je bent lekker tegendraads, dat voelt goed he? Hou vol;)
Ik heb hier langdurig over gediscussieerd met andere filmkenners in mijn omgeving en we kwamen toch echt allemaal tot deze conclusie.
Uhhmm je kan niet op het plafond lopen.
Alleen in inception omdat het 1 keer gebeurde.
Betekend niet dat heel het spel zo zal zijn.

Ik denk dat nolan storie wise de game echt cool gaat maken.
__
En nog iets Cree***... ik denk dat realiteit wel een grote rol zal spelen in het verhaal en steeds 1 laag dieper per lever lijkt me stug.
Wat als je een game hebt van 10 levels.
Wil je 10 lagen naar beneden gaan. 3 was al bijna impossible, do the math van de film.
Dus ik vind je voorbeeld wel minder. maar wel goed geprobeerd.

[Reactie gewijzigd door YoAfroEddie op 22 september 2010 13:57]

En dat had weer te maken met de acties in de laag ervoor. Lijkt mij juist een zeer interessant idee.
Niet over de acties
maar de mogelijkheid om uit de droom te komen.
Mja dan heb je duidelijk niet goed gelezen imho. De regisseur heeft het er duidelijk over dat hij ideeën in het spel wil stoppen die niet terugkomen in de film omdat dit niet mogelijk is (duur van de film kan daar mee te maken hebben)
Het spel kan wat dat betreft alleen maar meer diepgang hebben. Sowieso denk ik dat als er goed over nagedacht word je hier een heel leuk spel uit kan krijgen.

Een idee bijvoorbeeld:
Je werkt elke "laag" af als een level maar elke laag die je dieper gaat krijg je te maken met je eigen acties van de laag daarvoor.
Of zoals hieronder al genoemd is een wereld die in feite vloeibaar en manipuleerbaar is en waarbij het doel is om als het even kan geen geweld te gebruiken.

Het is natuurlijk maar afwachten wat ze er mee doen, maar ik vind het al een goed signaal dat er niet zo snel mogelijk een spel moet komen gebaseerd op de film maar dat er de tijd voor genomen word. Dat is al een breuk met andere film games die mee moeten liften op het succes van de film...

[Reactie gewijzigd door Creesch op 22 september 2010 13:09]

Op nog een shooter zit ik niet echt te wachten. Hoewel een shooter in een escher achtige wereld waar de realiteit vloeibaar is zou wel weer interessant zijn. Maar waar ik echt op hoop is dat je zelf de realiteit kan manipuleren door iets anders dan grof geweld.
Dat zou wel interessant zijn ja, zeg maar het hele gedeelte dat nu niet in de film zit ;) Dat je slim een droom binnen gaat en de realiteit subtiel kan veranderen om gedaan te krijgen wat je wilt, in plaats van guns blazing een fort aanvallen. Meer een puzzel/sneaker, beetje thief en hitman (en een vleugje portal) gecombineerd. Maar ik denk niet dat dat er in zit: het publiek wil actie en schieten.

Dan krijg je dus ook puzzels waar je tussen werelden moet springen, in de ene wereld iets doen/veranderen, zodat je in de andere wereld dan verder kan.

[Reactie gewijzigd door Zoijar op 22 september 2010 13:01]

Hoeft natuurlijk niet alleen puzzel te zijn, maar ach een straat twee keer 90 graden draaien zodat je gewoon omhoog kan schieten in een achtervolging zou best vet zijn. Hoe langer je speelt/xp verdient/etc. Hoe meer je kan aanpassen, maar als tegen balans, hoe meer je veranderd hoe meer vijanden je krijgt. Een hoek om rennen en dat daar toevallig een deur zit voor ontsnapping valt niet zo op, maar een straat 90 graden omhoog draaien weer wel.

Niet alleen nog een level (of twee dieper) in dezelfde droom, maar ook tussen verschillende personen/dromen.
Dus een combinatie van Psychonauts, Day of the Tentacle, Echochrome, en <willekeurige FPS>.
Trouwens dan houd de game rond de 3de laag al op.
Omdat anders de droom te lang is om terug te keren als je te laag gaat, volgens de berekeningen.
Ik ga er natuurlijk wel vanuit dat je terug moet keren naar realiteit.

*SPOILER***
Of limbo in en door old sato dood geschoten worden en terug keren naar realiteit.
*ALERT**
"Pas over een jaar" Vind ik al behoorlijk snel als je kijkt wat de ontwikkelingstijd is van een triple A spel. Dit betekend meestal een erg ondiep spel gebaseerd op een zo snel mogelijk te implementeren bruikbare engine.
Al met al een recept voor een oppervlakkig eenzijdig spel, maar ik laat me graag verrassen ;)
Ik denk dat paar jaar in dit geval betekent, 5-7 jaar? Goede game ontwikkelen duurt hooguit 3 jaar :)

Die man is al bezig met Batman 3 en mss nog een andere film.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 22 september 2010 13:18]

Waarom denk je 5-7 jaar? Ik dacht gewoon 2-3 jaar, hoge uitzondering 4 jaar. Veel langer en het word weer drama ;)
1 jaar is gewoon erg kort als je het ten opzichte van 3 jaar ziet... en dat terwijl de finetune fase alleen al behoorlijk lang is en vaak bijna een jaar in beslag kan nemen.

Als hij het zo druk heeft, waarom zich er expliciet mee bemoeien, misschien beetje oppervlakkig maar doe waar je goed in bent en geef ontwikkelaars de tijd.

De "game van de film" komt vaak pas in gedachte als het te laat is, de game moet practisch aan gestart worden wanneer ze nog aan het filmen zijn en het story board al klaar is :P
Is de film nu pas uit in Italie?

ot: wordt vast weer hetzelfde verhaal als alle andere games die direct op films zijn gebaseerd. Wanneer leren ze het een keer.
Volgens imdb komt hij zelfs pas vrijdag in Italie uit (ze zijn daarmee ook de laatste...)
http://www.imdb.com/title/tt1375666/releaseinfo
Lijkt mij wel vet als ze games gaan maken met wat meer diepgang en je meer een soort interaktieve roman krijgt. Dat geeft de gameindustrie in z'n algemeen ook een positieve impuls.
De link tussen 'diepgang' en 'Inception' zie ik niet... Veel eye candy, maar het is geen eXistenZ, Memento, Fight Club, Matrix...
moet je mulholland drive eens kijken, dan denk je echt wtf :?
Lynch verknipt het medium 'film'... het is geen film over een bepaalde werkelijkheid-de film ís zelf die werkelijkheid. (Memento heeft dat ook, zij het in mindere mate.)
Tja David Lynch is wel bekend om zijn bizarre films en series.
Insinueer je nu dat The Matrix diepgang biedt?
Dat regisseurs zich met de game-versie van hun films bemoeien is niet bepaald nieuw. Wat wel nieuw is, is als daar eens een keer een fatsoenlijke game uit komt...

Inception was wel erg vet, mogen ze best pogen een game van te maken. Maar volgens mij is dat alleen mogelijk als Hollywood zich er niet mee bemoeit.
En laat Nolan net veel meer vrijheid hebben bij het maken van zijn films :)
Ik snap niet waarom ze met een budget als deze niet gewoon tegen activision, EA of w/e zeggen van:

Dit is het script, dit MOET er in komen, good luck.
Omdat je dan een standaard film game krijgt die aan alle kanten matig is en meelift op het succes van de film

[Reactie gewijzigd door Creesch op 23 september 2010 23:29]

Echt waar?! Cool!
*hoort het aanzwellen van muziek in de verte en Edith Piaf die "non je ne regrette rien" zingt*
Aw damn, het is weer slechts een droom.
Heheh, moet dat nummer eens in mijn wekker zetten.

Verder vond ik de muziek van Inception trouwens sowieso wel erg goed. Zou mooi zijn als Hans Zimmer ook de muziek voor het spel kan verzorgen.
Ik zie al wel een leuke shooter voor me. Denk aan een speelwereld waarin drie gelijke werelden aan elkaar parallel lopen. Aan de manier van spelen in fase 1 wordt berekent hoe een andere personage zou lopen in fase 2 en zo ook in fase 3. Elimineer je iemand in fase 3, heb je voordeel in fase 2. Dood je iemand in fase 2 heb je weer voordeel in fase 1.

Bijvoorbeeld als iemand je onder schot houd in fase 1 dan kan je zo dood zijn. Maar als jij hem eerst doodschiet in fase 2, dan win je tijd voor in fase 1 en kan je op tijd wegkomen.

Ik denk dat het best interresant kan zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True