×

Gamescom: James Cameron's Avatar: The Game

Door , 52 reacties

Net als in de film

Filmregisseur James Cameron wilde al jaren een driedimensionale film maken die zich op een vreemde planeet zou moeten afspelen. Lange tijd was het niet mogelijk om de film te realiseren, maar nu 3d in bioscoop en huiskamer zijn intrede doet, was de tijd er rijp voor. De film leverde bovendien de basis voor een gelijknamige game, waarvan de rechten zijn opgepikt door het Franse Ubisoft, die de game in de eigen studio in het Canadese Montreal laat maken. Net als de film wordt ook de game in 3d uitgevoerd.

Ubisoft en Cameron werkten nauw samen bij de totstandkoming van de game én de film. Niet alleen werd het verhaal voor het spel in overleg met Cameron geschreven, de regisseur gebruikte op zijn beurt bepaalde, in Montreal gemaakte beelden voor de film: iets waar Ubisoft erg trots op is.

*Uitgemolken

Avatar vindt plaats ver in de toekomst, in een tijd waarin de aardse grondstoffen uitgeput zijn en de mensheid op zoek moet naar alternatieven. Het oog is gevallen op Pandora, een maan die draait om een enorme gasreus in een ver, ver melkwegstelsel. De afstand is nog niet het grootste probleem, maar erg lastig is wel dat Pandora wordt omgeven door een atmosfeer waarin mensen niet kunnen overleven. Gelukkig is de techniek zo ver gevorderd dat mensen een avatar van zichzelf kunnen maken die ze met hun hersenen kunnen besturen. Dat betekent dat de RDA, de aardse club die de opdracht heeft om nieuwe bronnen voor energie en grondstoffen aan te boren, soldaten naar Pandora stuurt, terwijl uiteindelijk alleen hun avatar de planeet betreedt. In de game zul je daar echter weinig van merken: je stapt als een RDA-soldaat over het groene oppervlak van Pandora en dat die soldaat dan eigenlijk een avatar is, lijkt er in de praktijk weinig toe te doen. Het avatar-fenomeen speelt in de film een veel grotere rol dan in het spel.

*Spoiler

Ubisoft en Cameron hebben voor het spel een verhaal geschreven dat zich twee jaar vóór de gebeurtenissen in de film afspeelt. Volgens Cameron bevat het spel echter geen spoilers: de game kan gespeeld worden zonder iets over de film te verklappen. Daarom kan het spel ook eerder uitkomen. Volgens de huidige planning verschijnt de game op 26 november, terwijl de film pas op 17 december in première gaat.

*