Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 81 reacties

Regisseur Sam Raimi is door Legendary Pictures en Blizzard Entertainment vastgelegd om een Warcraft-film te regisseren. Charles Roven, die de Batman-film The Dark Knight produceerde, is ook gecontracteerd.

World of WarcraftSam Raimi, die naam maakte met horrorfilms als The Evil Dead, geniet vooral bekendheid dankzij zijn werk aan de drie Spider-Man-films. Hij zal met de Warcraft-film beginnen als zijn werk aan Spider-Man 4 afgerond is. De productie van die film begint in de eerste maanden van 2010 en de film zal in de loop van 2011 verschijnen. Het ligt dus in de lijn der verwachting dat de Warcraft-film pas daarna uitkomt. Om de productie te financieren heeft Legendary een overeenkomst gesloten met Warner Bros., zo maakte Blizzard woensdag bekend.

Met de presentatie van een regisseur en een producent komt er schot in de zaak. Legendary en Blizzard sloten al drie jaar geleden een overeenkomst over een film op basis van het Warcraft-universum. Namens Blizzard is vice-president van creative development Robert Tapert betrokken bij de filmproductie. Mogelijk maken de filmstudio en de game-uitgever meer over de film bekend tijdens de stripbeurs Comic Con, die vrijdag van start gaat en waar Blizzard een stand heeft.

Update 10:39: Blizzard heeft benadrukt dat de film zich in het Warcraft-universum afspeelt en dat de verhaallijn niet beperkt is tot de mmorpg World of Warcraft, of welke specifieke Warcraft-game dan ook.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (81)

Ik hoop op een cgi film, net als die geile mooie filmpjes van blizzard zelf. Lijkt mij plezieriger om te kijken, dan wanneer er 'echte' poppetjes mee doen. De verhaallijn en de legendes van warcraft zijn wel erg mooi beschreven in diverse documentatie, en in de games uiteraard. Zou zomaar eens een succesje kunnen worden als iedere wow gamer naar de bios gaat.
Plot; kill the chinese farmer

//edit
Ik dacht al, soort iets gelezen te hebben; Prince of Persia naar bios

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 22 juli 2009 11:55]

bij cgi heb je toch minder een regiseur nodig imho....
Zonder CGI word dit onmogelijk een goede warcraft film.
Je kan een eind komen, maar warcraft heeft te veel fictionele elementen om dit zonder CGI op te lossen.

En zeker wel dat een regiseur nodig is.
De acteurs die de CGI animated creatures / players besturen en voice acten.
Er is natuurlijk een groot verschil tussen volledig CGI en iets meer in de richting van Lord of the Rings waar ook de volledige film werd gemaakt door de CGI.

Ik heb het gevoel dat jij over het laatste praat terwijl het eerder over het eerste ging in deze draad.
Maar een regisseur is zeker nodig voor het maken van wat voor film dan ook.
"Een filmregisseur is de persoon die verantwoordelijk is voor de totale uitvoering van een filmproject en wordt in Europa ook vaak gezien als de "maker" van de film, zoals de auteur van een boek. De regisseur is echter alleen de artistieke leider van het filmproces en zal altijd een producent boven zich hebben voor de financiŽle kant van het proces." wikipedia, regisseur.
Niets wijst erop dat een regisseur niet nodig zou zijn voor een virtuelere manier van film...
Volledig fout. CG geeft gewoon aan alles een andere look (of het is photoreal dan is er geen verschil meer met film, dus heb je sowieso regie) Hier heb je net zoals bij film een regie nodig die:

- de animators aanwijst hoe personages moeten acteren (emoties)
- hij zal samen met de artdirector de look vastleggen van de acteurs
- hij zal samen met de artdirector de look vastleggen van de decors
- de look bepaalt van de film met de DOP
- enz enz

.....

[Reactie gewijzigd door Jan Van Akker op 22 juli 2009 10:11]

Toch heeft elke Pixar-film bijvoorbeeld een regiseur.

Je zal op z'n minst een regisseur nodig hebben bij het inspreken van de stemmen, en voor zaken als motion capture waar echte acteurs nodig zijn. Maar ongetwijfeld geven ze ook hun visie over animaties etc.
De regisseur van een film is de belangrijkste persoon die bepaalt hoe die film eruit gaat zien. Hij of zij dient een visie te hebben over hoe het script op het scherm tot uiting komt, hoe de acteurs bewegen, spreken en reageren, wat voor locaties en decors gebruikt worden, of en zo ja wat voor muziek er gebruikt wordt, welke camerstandpunten en belichting gekozen wordt etc. etc.

Of de film nu (deels) CGI is of niet, al deze aspecten spelen een rol.
In LotR deden ze het anders niet slecht met echte acteurs, terwijl daar ook een hoop van dezelfde fantasy elementen in zitten. Ik zou deze film zeker gaan zien, of het nou met acteurs is of volledig computer rendered.
Tegen de tijd dat de film uit komt is WoW al minder populair, 2015?

edit:
In de update lees ik dat het dus een film over Warcraft gaat en niet zozeer over WoW
Dat heeft natuurlijk meer kans van slagen.

Ik zou ook wel graag een film over het Diablo Universum willen zien, lekker Conan style

[Reactie gewijzigd door Bulls op 22 juli 2009 12:23]

Wanneer de film succesvol gaat worden, zou de populariteit alleen maar weer gaan stijgen
De warcraft reeks bestaat al heel lang, en er wijst niets op dat het minder wordt. Blizzard games kunnen tot nu toe vrij goed tegen de tand des tijds.
De toekomst is de toekomst, niets is zeker...
Ik denk eigenlijk dat WoW in 2015 niet meer bestaat. Net zoals je opvolgers kreeg van Diablo 1, Unreal Tournament, Quake 1, zal ook WoW ooit een opvolger krijgen. Ik denk niet dat ze het gewoon WoW2 zullen noemen, van blizzard verwacht ik iets creatievers, maat het idee zal er waarschijnlijk wel op neerkomen. Ze kunnen toch moeilijk tot in het einde der tijden door blijven gaan met dezelfde oude game engine?
En ooit zal WoW een keer 'af' zijn, geen gebieden meer om toe te voegen, bad guys om neer te meppen, etc, dan wordt het ook tijd voor iets nieuws. Ik denk nog een expansion of 2 en dan is het warcraft universum volledig in WoW geimplementeerd. Het is niet voor niets dat blizzard al een nieuwe tot nu toe naamloze mmog heeft aangekondigd.
ik denk dat wow altijd wel populair zou blijven.
er zijn altijd mensen die blijven joinen en er komen elke dag wel weer nieuwe spelers bij.
als blizzard gewoon het spel blijft uitbreiden en updates blijft uitgeven zal dit spel het denk ik nog heel lang uit gaan houden.
ondanks dat de graphics zullen gaan verouderen (wat ze overigens al zijn).
als je nagaat dat het 1 van de meest gespeelde online games is met ontzettend veel spelers, dan denk ik dat wow nog wel verschijden jaren populair blijft..
Waarom is er sprake van een World of Warcraft film?

WoW is een game die de Warcraft lore volgt.

Nu is WoW wel het bekendste spel dat die lore volgt, maar feitelijk is een film die deze lore volgt een Warcraft-film en geen World of Warcraft film.
Helemaal mee eens... Warcraft is meer als alleen WoW.
http://pc.ign.com/articles/810/810700p1.html
In augustus 2007 werd er al gesproken over een Warcraft film.
"Originally Blizzard wanted it to be set in the universe of the first RTS Warcraft game with a basic Orcs versus Humans storyline. That was scrapped because of notions that it may be too similar to Lord of the Rings, and that Blizzard felt the Warcraft name has reached its current level of popularity with its MMO, World of Warcraft, ..., the story will incorporate a series of major events from about one year before World of Warcraft, and will be principally told from the perspective of the Alliance. "

Als ze in ieder geval niet van dit denkbeeld af zijn gestapt, dan wordt het inderdaad een World of Warcraft film, in plaats van een Warcraft film.

Edit:
Maar gezien de update in het artikel kan je wel merken dat er nog erg veel kan veranderen, zoals er ook al veranderd is...

in October 2008 was er al een ruwe versie van een script voor een Warcraft film, ook leuk om te weten:
http://www.shacknews.com/onearticle.x/55253

[Reactie gewijzigd door Skohsl op 22 juli 2009 10:45]

Het kan allebei. Een film met warcraft-lore is inderdaad het meest logisch. Ze kunnen echter ook het stukje lore wat in WoW vooral naar voren komt verfilmen, dan kun je het een WoW film noemen.
Ik ga toch serieus hopen dat ze vast houden aan de lore van warcraft, niet zo'n enorm foute spinoff. Denk niet dat de fans daar echt blij van gaan worden :P
om eerlijk te zeggen denk ik eerder dat het andersom is ... een filmmaker die zich enkel richt op de hardcore fans die vooral naar de film gaan 'omdat ze het spel zo tof vinden' zal weinig moeite doen een specifiek 'film-verhaal' ervan te maken dat ook mensen aanspreekt die niet noodzakelijk 'het spel kennen en graag spelen'....

Meestal is het juist essentieel voor een goede film dat er bij het maken van een 'verfilming' ook specifieke keuzes gemaakt worden die 'afstappen' van succesformules uit het spel (of het boek, verfilmingen op basis van een succesvol boek hebben dat net zo sterk, al hebben filmmakers veel meer ervaring op dat gebied en is het maken van films op basis van computergames relatief nieuw).

meestal tot teleurstelling van de 'Hardcore' fans, maar juist hard nodig om een veel breder publiek aan te spreken en eigenlijk ook om gewoon een #goede' film ervan te maken.
Ja, want de meeste filmgames die uitkomen,zoals House of the Dead en Bloodrayne zijn inderdaad "goede" films die een "breed" publiek aanspreken. Ik vind het persoonlijk geen slechte films, want ik verwacht er niets van behalve verkrachting van de originele game zelf. Toch deelt het non-gamende publiek die mening niet, dus of het slim is om een breed publiek aan te spreken, betwijfel ik.

Ontopic: Laten we hopen dat het word zoals Army of Darkness. Ik wil Bruce Campbell wel weer in de hoofdrol!

Trailertje van AoD: http://www.youtube.com/watch?v=THV1KkPXIxQ
persoonlijk zou ik films die door uwe bol zijn geregiseerd even buiten beschouwing laten. omdat de man geen vakkundige kwaliteiten heeft om verhalen op cellulide te zetten. En daarmee kan je dus niet echt een uitspraak doen over de kwaliteit van de verfilming van een game. Persoonlijk vond ik wingcommander een aarde gaeme/film. geen lord of de rings kwaliteit maar wel vermakelijk.
Andere films als Street Fighter, Mortal Kombat Super Mario Bros, Doom, House of the Dead, Dead or Alive, etc voorspellen anders ook maar weinig goeds.

Wing commander was inderdaad ťťn van de betere game verfilmingen, zeer vermakelijk, maar absoluut geen topper, net als bijvoorbeeld Tomb Raider. De enige films die ik zelf tot nu toe echt goed vond waren Resident Evil (deel 2 uitgezonderd) en Final Fantasy 7.

Als je de reviews er echter op na gaat kijken is er echter nog geen enkele echt goede game verfilming uitgekomen.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 22 juli 2009 16:13]

Ik vind dat Paul W.S. Anderson nog de best game verfilmingen kan makken.

Mortal Kombat 5.4/10
http://www.imdb.com/title/tt0113855/

Resident Evil 6.3/10
http://www.imdb.com/title/tt0120804/

AVP: Alien vs. Predator 5.4/10
http://www.imdb.com/title/tt0370263/

Resident Evil: Apocalypse 5.4/10
http://www.imdb.com/title/tt0318627/

Resident Evil: Extinction 6.2/10
http://www.imdb.com/title/tt0432021/
Er zijn ook spel verfilmingen die wel heel goed zijn: Alone in the dark bijv. edit: mijn god wat een fout! die film nooit! ik bedoel silent hill natuurlijk. Maar wat ik mij nu afvraag, gaat dit een Live Action worden of heersende CGI zoals we kennen van Blizzard uit hun games? *wil ook wel een StarCraft film zien*
Army of Darkness met Bruce Campbell is te geniaal. Volgensmij is de Duke ook op hem gebaseerd (of iig de kreten) ivm de kreten zoals: groovy, thats gotta hurt, hail to the king baby enz. Maar dat kan ook toeval zijnŅ

[Reactie gewijzigd door RadioKies op 22 juli 2009 14:48]

:D Alone in the dark. dat is een UWE BOLL film.
Ja en UWE BOLL films zijn sh*t, hij kan echt geen films makken, kijk maar hier:

Alone in the Dark 2.3/10
http://www.imdb.com/title/tt0369226/

BloodRayne 2.6/10
http://www.imdb.com/title/tt0383222/

In the Name of the King: A Dungeon Siege Tale 3.8/10
http://www.imdb.com/title/tt0460780/

Seed 2.5/10
http://www.imdb.com/title/tt0758781/

Postal 4.1/10
http://www.imdb.com/title/tt0486640/

BloodRayne II: Deliverance 2.4/10
http://www.imdb.com/title/tt0896036/

Far Cry 3.2/10
http://www.imdb.com/title/tt0400426/

En ga maar zo door, hij maakt aleen maar Sh*t films.
Maar dat was denk ik z'n point niet. Het hoeft geen verfilming van de game World of Warcraft te worden, het moet trouw zijn aan het originele warcraft universum. WoW is daar ook op gebaseerd (niet andersom), en het warcraft universum ontwikkeld zich ook los van WoW, o.a. door officiele boeken en strips, die qua verhaal weinig met WoW te maken hebben, afgezien van het feit dat er bekende characters in terugkomen.
Dat betekend dus dat ze er best dingen bij kunnen verzinnen, tenslotte is WoW maar een gedeelte van het warcraft universum, en zijn er zat verhalen die niet in de game zitten. Zolang ze maar geen bestaande lore tegen gaan spreken zal het wel goed zitten met het verhaal.
Sorry, misschien antwoordde ik wat voorbarig |:( . Na het drie keer herlezen te hebben snap ik denk ik wat RM-rf bedoelt : (goeiemorgen!)

Als ik het goed begrijp gaat het RM-rf om de middenweg tussen "trouw aan de game" en "aanspreken van een breed publiek". Dat is iets waar ik wel mee kan inkomen, en gelukkig is WarCraft dan waarschijnlijk ťťn van de beste games om die middenlijn te vinden. De game heeft tenslotte enige overeenkomsten met de standaard-fantasy bijbel. (Dit komt van een Warcraft-leek, dus excuses als ik dat verkeerd heb) Waardoor mensen die LoTR of iets dergelijks gezien hebben, zich ook vrij makkelijk kunnen manouvreren in het WarCraft universum.

[Reactie gewijzigd door Forsith op 22 juli 2009 11:30]

eerlijk gezegd niet helemaal...

waarop ik doel is dat een goede game niet noodzakelijk ook een goede film oplevert als beide maar heel veel op elkaar lijken..
integendel zelfs... wat de game bv erg sterk maakt, de 'speelomgeving', het 'community-aspect' e.d. kunnen voor een goede film juist aspecten zijn die ofwel redelijk 'irrelevant' of zelfs contra-productief...

In het geval van WoW is het zo dat het spel enkel een 'omgeving' is die enorm veel ruimte openlaat voor de fantsie en het inlevingsvermogen vand e spelers...
Voor een eventuele film wil je dat nu juist niet ... een film kan niet bestaan enkel van 'een mooie omgeving', en zal uiteindelijk karakters moeten hebben waarmee je je kunt identificeren, maar je verder niet kunt 'inleven' ind e zin dat je hun handelen kunt bepalen...
de houding tegenover film-karakters ťn zoals een WoW-speler zal staan tegen WoW-karakters (zeker het eigen 'speelkarakter) staat dus behoorlijk diametraal tegenover elkaar.


Om een goede film te maken, zal de filmmaker uiteindelijk er niet onderuitkomen om bepaalde keuzes te doen die veel WoW-fans mogelijk verafschuwen en absoluut ver staan van hoe de echte game-fans hun spel beleven....
Doet een filmmaker dit niet is de kans groot dat de film het ťcht alleen moet hebben van een klein beetje 'herkenninsgwaarde en vooral 'er net zo uitziet als de WoW-omgeving' .... maar qua verhaalsontwikkeling en qua film-personages dood- en doodsaai voor filmkijkers zal zijn, omdat daar verder geen echte film van kan worden, enkel een 'game-omgeving op celluloid'
Ik doelde op de latere bevestiging van de update:
Blizzard heeft benadrukt dat de film zich in het Warcraft-universum afspeelt en dat de verhaallijn niet beperkt is tot de mmorpg World of Warcraft, of welke specifieke Warcraft-game dan ook.

Zeker moeten ze de film niet maken in de lijn van WoW, maar dat ze wel de 'regels' van warcraft hanteren. (de rassen, de onderlinge ruzies, de core concepten, niet opeens een spaceship uit startcraft erbij gooien omdat dat toevallig ook van blizzard is).

Verder mogen ze van mij vrij zijn in het verhaal, denk dat het overgrote deel van de 'fanbois' niet eens de helft van de lore kent :)
Ik vrees voor 1 ding. Al die cinematics zien er fantastisch uit omdat het "epic" gehalte heel hoog is, dit kan je volhouden met kortfilms, maar een langspeelfilm is toch iets totaal anders.
Daarom wordt in de meeste films gevarieerd tussen stukjes 'epic' (gevechten, grote gebeurtenissen, etc) en stukjes verhaal (dialogen, stukjes reizen, lovescenes, etc) :+

@Skohsl: het waren gewoon een paar voorbeelden, wat er in de uiteindelijke film komt weet volgens mij alleen Sam en z'n team op dit moment... van mij hoeven er ook geen liefdesscenes in een warcraft verhaal te zitten (alhoewel een paar lekkere blood elves niet verkeerd zou zijn :Y))

[Reactie gewijzigd door kozue op 22 juli 2009 19:12]

Om een of andere reden komt Star Wars Episode 2 nu naar boven drijven. Episch gevarieerd met liefdesscenes is niet een garantie voor een goede film....
Ik ben zo bang dat het net zo'n vage opzet gaat worden als dat Dragonball Z is geworden, en dat kan ik rustig zeggen zonder dat ik er uberhaupt naartoe geweest ben..

Spelletjes die verfilmd worden, is nog niet veel goed gegaan.. :X
DBZ is geen spelletje die verfilmt werd, DBZ is een anime serie waar toevallig ook games van zijn om de franchise uit te melken...
Dan geloof ik nog dat DBZ een manga is waar een anime van is gemaakt en daar zijn weer games van gemaakt en toen weer eens een film. En DBZ is daarvan nog wel een van de slechtere manga's/animes
Dit kan twee kanten opgaan. De Lord of the rings kant of de AD&D kant.
Met LOTR (in mijn ogen) aan de goede kant van het spectrum en AD&D aan de slechte kant.
Ik hoop overigens dat een eventuele populariteit van deze film Wizards of the coast ertoe zal brengen om eens actie te ondernemen voor wat betreft een Warhammer 40K film.
de richting van Lord of the Rings zou inderdaad geen slechte keuze zijn.
zijn 3 hele goede films en vervelen vrijwel niet.
als ze die kant op gaan dan kunnen ze volgens mij beter gewoon echter personages gaan gebruiken, in plaats van animaties.
dat is bij Lord of the Rings ook aardig goed gelukt ook kwa special effects van bijvoorbeeld bepaalde krachten.
de special effects van bepaalde krachten etc zijn namelijk aardig goed te maken in een film en hoeft er niet goedkoop of slecht uit te zien.
zo ook bij starwars is dat aardig goed gemaakt.
dus ik zou niet weten waarom ze niet gewoon een film met echte personages zullen maken.
alhoewel een film in de style van de wow filpjes mij ook wel erg leuk lijkt.
Ik heb het script door mogen lezen. Het gaat over een gnome die als level 5 vredig boars aan het jagen is en dan plosteling een level 50 orc tegen komt. De gnome zwaait vrolijk naar de orc en de orc zwaait vrolijk terug. Spannende muziek wordt ingezet terwijl de gnome vrolijk door jaagt. En ineens blijkt de orc als rogue de gnome van achteren te hebben beslopen en steekt hem critical in de rug. De gnome valt dood neer en de orc doet een dansje op het lichaam van de gnome en spuigt nog een keer en verdwijnt dan uit beeld.

Vervolgens zie je de gnome treurig zitten bij zijn trainer, totdat de trainer hem door absolute stilte duidelijk maakt dat alleen trainen helpt om de grote boze orc ooit eens te verslaan. De volgende 1,5 uur van de film is dat je de gnome 256x fast forward ziet grinden door het hele WoW-wereldje, totdat hij level 70 is. Hij heeft geen enkel stukje koper verspilt aan bier en met dat geld gaat hij naar de auction house en koopt het beste wat hij kan vinden.

Het slot is dat hij naar orc country gaat, de betreffende orc vind en de orc blijkt inmiddels ook level 70 te zijn en volledig soulbound epic gear te hebben. De gnome wordt keihard in de pan gehakt en gedreven naar een afgrond. Gelukkig heeft hij blink en terwijl de rogue hem voor de laatste keer charged, blinkt de gnome weg en valt de rogue in de afgrond. Eind goed, al goed.
Ik kon een glimlach niet onderdrukken. ;)

Overigens het artikel heeft een updat gekregen... Het is niet zozeer een World Of WarCraft film, maar een film in de lijn van WarCraft.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 22 juli 2009 10:58]

Been there, done that.

Dat krijg je als je een WoW film wilt maken. Ik verwacht er eigenlijk helemaal niks van. Waarschijnlijk slechter dan spiderman 2 en een flinterdun verhaal, want ik verwacht niet teveel diepgang bij rondrennende (of vliegende) gnome, mages, tauren, orcs, enz.
Voor de aardigheid zou men moeten kijken naar de eerdere Warcraft games en daarop baseren of Blizzard het belangrijk vindt of iets een goed verhaal heeft of niet.
Momenteel suggereert u dat er geen serieus verhaal gemaakt kan worden in een fantasy setting, wat zeer zeker niet het geval is.
De Blizzard spellen zijn juist zo tijdloos door het goed gebruik van hun verhaal, voornamelijk Starcraft en Warcraft hebben een erg goed onderbouwd verhaal (Diablo heeft wel lore, verhaal, maar in het spel zelf is het vrij simpel opgezet, maar dat ligt meer aan het genre van het spel zelf).
gewoon Warcraft 1 verfilmen, als het aanslaat kunnen ze met 2 beginnen,...
voor het grote publiek is het vooral belangrijk dat het vrij eenvoudig is, met 10+ rassen en dergelijke zoals WoW is geen goed idee
Waarom zijn 10+ rassen een probleem? In star trek hebben ze er nog veel meer. Bovendien hoef je geen achtergrond van de rassen te weten om je te kunnen vermaken met het verhaal. Ik hoop wel dat er op z'n minst night elves, orcs en undead in zitten :)
ik hoop eigenlijk een beetje op een WC3:FT / Caverns of Time: Stratholme verhaal.. met Arthas en Uther. persoonlijk heb ik meer met the frozen throne verhaallijn dan met die van wow (Waarschijnlijk omdat ik toen heel wat jonger was, en je dan toch wat meer in een verhaal gezogen word :p)
De frozen throne verhaallijn speelt zich voor een groot deel af in northrend, waar nou juist de nieuwe wow expansion op gebaseerd is. Het is dus voor een deel dezelfde verhaallijn :+
Dat WC3 je meer in het verhaal zuigt komt meer door de opzet van het spel. WoW bestaat vooral uit losse onderdelen die je voor een groot deel in willekeurige volgorde uit kunt voeren, waardoor er minder plek over blijft voor het verhaal.
Het werd eens tijd, als je de wow business goed wil uitmelken, moet je toch op zijn minst een speelfilm maken. En zo een film doet tegen die tijd wow weer opleven. (als het een goede film is)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True