Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 74 reacties

Op de website van filmstudio Legendary Pictures verscheen maandag de melding dat een verfilming van het spel Diablo 'in ontwikkeling' was, maar het bericht is inmiddels spoorloos verdwenen.

Diablo 3 fake boxartDe filmproductiemaatschappij Legendary Pictures is bekend van titels als 300, Superman Returns, Batman Begins en Lady in the Water. Onlangs is de maatschappij met gamemaker Blizzard overeengekomen de film-versie van World of Warcraft op zich te nemen. Het wekte dan ook niet al te veel verbazing dat Legendary Pictures maandag op zijn website aankondigde dat er een Diablo-film in ontwikkeling is. De vermelding is echter weer offline gehaald en Blizzard weigert om commentaar op de kwestie te leveren. Wel gaan er geruchten dat Blizzard op de BlizzCon-conventie in augustus een aan Diablo gerelateerde bekendmaking zal doen, maar dat zou net zo goed de aankondiging van een nieuwe aflevering van het spel als het maken van een speelfilm kunnen betreffen.

DOA filmEen andere gameverfilming, Dead or Alive, presteerde afgelopen weekend bij zijn Amerikaanse debuut bijzonder slecht. In het openingsweekend draaide de film in maar liefst 505 zalen en desondanks werd slechts 232.000 dollar binnengehaald - nog geen vijfhonderd dollar per zaal. Verwacht wordt dat de verfilming van het vechtspel het op dvd niet slechter kan doen, al is de lijst met geflopte gamebewerkingen lang. In het beste geval, zoals bij de relatief succesvolle Tomb Raider-serie, worden zulke rolprenten door de critici neergesabeld, maar de meeste verfilmingen zijn ook commercieel geen succes. Alleen de die-hard fans van games als Doom en Bloodrayne gaan voor hun helden naar de bioscoop, en de productie van een Halo-film werd dan ook gestaakt. Toch geeft Hollywood de moed niet op: films van Far Cry en The Sims zijn in ontwikkeling.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (74)

In het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst.
Het probleem met de meeste game->film vertalingen is dat er niet strikt genoeg aan de game gehouden wordt. Ze gaan dan verschillende dingen veranderen aan de formule die bij de game wel werkte.
Of ze hebben gewoon een game gepakt die niet echt een interessant "verhaal" had.

De Tomb Raider films waren niet zo slecht, deze hielden zich veel aan de formule van het spel.
Maar bij bijvoorbeeld Mario Brothers, Alone in the Dark hebben ze zich nauwelijks aan het spel gehouden. Er waren voornamelijk overeenkomsten m.b.t. namen.
Bij Doom ongeveer hetzelfde, er was een locatie overeenkomst, maar de hele film had geen ruk te maken met de hell. Eigenlijk was het een soort van Resident Evil op Mars.
Resident Evil ken ik persoonlijk weer niet zo goed, dus weet ik niet hoe goed die vertaling was.
House of the Dead, Mortal Kombat, Street Fighter, Dead or Alive hadden gewoon niet een super interessant verhaal. Het ging daar echt om alleen de gameplay. Omdaar dan een film van te maken is vragen om problemen.
Dat Doom meer leek op resident evil op mars had te maken met het feit dat de makers een hoop gezeik hebben gehad met die religieuze groepen, en dat ze daarom af hadden gezien om het in de hell dimensie te laten afspelen, op zich vond ik toch behoorlijk de sfeer van Doom3 er in terugkomen (zelfs sommige lokaties kwamen rechtstreeks uit Doom3)..
Ach, als ze goede verfilmingen maken heb ik er geen problemen mee. Maar vaak is het probleem dat directors het originele idee achter het spel voor een groot deel links laten liggen en het uiteindelijke product is dan ook vaak een film die losjes gebaseerd is op een spel en alleen de titel draagt om publiek te trekken.

Neem nou The Sims of Postal, deze games zijn vrijwel onmogelijk om te verfilmen met de 'verhaallijnen' die ze hebben dus maken ze gewoon een film die er niets mee te maken heeft en gooien ze als marketing de namen van spellen erop.
Persoonlijk vond ik Resident Evil een top film. Ik heb het spel nooit gespeeld dus mischien helpt dat. Het had namelijk alle ingredienten van een goede film. Helis tieten en explosies.
Overigens een Diablo film biedt zeker perspectief omdat er al een heel behoorlijk verhaal in zit. Ook kunnen ze qua graphics ook helemaal los gaan ik zie het wel zitten. Zeker als Blizzard er ove rmee mag beslissen. Blizzard een beetje kennende zullen ze niet zeker hun frnachise te grabbel gooien.
Wat ik zo jammer vindt, is gebrek aan origine. De laatste jaren worden er alsmaar remakes, covers, herhalingen en spin-offs gemaakt. Niet alleen in de film-wereld, maar dus ook in de muziek.

Als het op 1 vlak kracht heeft en een doelgroep treft, dan wil dat nog niet zeggen dat het klakkeloos in het andere vlak scoort. Dat marketingmensen dat inmiddels nou niet doorhebben.....

Boeken worden verfilmd, films worden in boekvorm uitgebracht. Series worden verfilmd, films worden in serie vervolgd. Series komen in cartoonvorm uit, cartoons komen in filmvorm uit. Comics worden verfilmd, films komen in comicvorm. Goh goh goh.... zo makkelijk. En dan nog maar over de merchandising te zwijgen.

Denk je een goede film te kijken blijkt het een remake uit de jaren '30. Toen waren verhalen nog spannend kennelijk.

Spelletjes missen de ideale mix van een film. Een film haalt het niet bij de (inter)actie van een spelletje. Al met al, denken de studio's een snelle euro te verdienen door zichzelf voor te houden dat het publiek dom genoeg is en er wel geld voor over heeft.

- Unomi -
boek word geschreven, film word gemaakt waar weer een boek van word geschreven :X waarvan weer een strip word gemaakt en ook weer een film voor word bedacht...

ik weet niet of het al een keer is voorgekomen maar het begint akelig op deze cirkel te lijken
In de mainstream voornamelijk. Maar er is nog genoeg origineels hoor. Je moet alleen een beetje zelfstandig orienteren ipv alleen op reclames afgaan.
Ja logisch dat die films allemaal meuk worden als je mensen als Uwe Boll aan het stuur laat. Trouwens, geen zelfrespecterende producer zou de dunne plots van shooters willen verfilmen, zij het niet (wat Stewie al zei) flinke belastingvoordeeltjes mee te halen. Meuk zoals Tomb Raider, DOA en AvP zou het anders nooit gered hebben. Dat fraude-plannetje werkte namelijk ook in Duitsland vandaar Uwe Boll.

De geslaagde gameverfilming moet nog komen, naar mijn mening. Want het is namelijk een vrij jong concept om zulke verfilmingen te maken. Andersom is het al aardig op weg zoals met King Kong. Iemand moet gewoon passie hebben voor een game met een goed verhaal.
Thief lijkt mij heel goed te verfilmen bijvoorbeeld.
Somige verfilmingen zijn best aardig. De eerste Resident Evil was een behoorlijk goede horror film. Deel twee van die film was alleen jammer genoeg niks, nou in iedergeval niet zo sterk als deel 1. Silent Hill was ook goed eigenlijk.

Snap niet geheel wat "The Sims" zal zijn, bedoel is elke soap serie niet een "The Sims" ?
inderdaad, de eerste Resident evil was erg goed als gewone film te bekijken. Tomb raider ook (een soort van indiana jones verhaal) en persoonlijk zou ik farcry ook wel willen zien.
maar hoe wil je in godsnaam een verhaal maken van een MMORPG, waar iedereen zijn eigen verhaallijn kiest? of een vechtspel. ik vond persoonlijk de mortal combat films hoogstens wel geinig om es gezien te hebben. DoA lijkt me niet anders...
Zal wel gewoon meer een verfilming van WC3 worden

Eerst gaan Horde en Alliance tegen elkaar vechten en dan komt de Scourge erbij en dan worden de Horde en Alliance allies en maken ze de Scourge af. The END
Het probleem van deze films is vaak dat het gebazeerd is op spellen die erg populair zijn maar met een bijzonder slecht verhaal.
Daarom gaan ze maar zelf een snel verhaal verzinnen en het spel erin verwerken, dit werkt gewoon niet.

Neem eerst een spel met een goed verhaal, kijk dan of het te verfilmen valt.
bijzonder slecht verhaal valt wel mee, games het zijn namelijk interactief van aard en dit is dan ook erg moeilijk om een film van te maken waarbij je passief aan het kijken bent.

de beste games voor verfilming zijn (imho) dan ook de point en click adventures van jaren geleden :)
ik moest meteen denken aan een film over (Leisure Suit) Larry Laffer wat dan meteen een comedy/softporn film zou kunnen zijn (comedyfilm zou ik er van maken (american pie/american beauty style) met Jim Carey in de hoofdrol)

je zou ook een leuke sci-fi comedy kunnen maken van de Space Quest serie, een politie/actiefilm van Police Quest, een romantische fantasyfilm van King's Quest, een detectivefilm van de Laura Bow serie

en zo kan ik er nog wel 100 verzinnen

[Reactie gewijzigd door mstreurman op 20 juni 2007 14:13]

Bedoelen ze met
Een andere gameverfilming, Dead or Alive, presteerde afgelopen weekend bij zijn Amerikaanse debuut bijzonder slecht.
DoA uit 2006
Jawel, om een of andere reden is die film niet eerder in de States uitgebracht. Kijk maar op http://www.imdb.com/title/tt0398913/releaseinfo - de film is in de VS pas op de 15e juni in première gegaan.

Overigens linkje met cijfers aan het artikel toegevoegd.
precies, dat vroeg ik me nu ook al af :?

http://www.ropeofsilicon.com/movies.php?id=2319

hij staat dus idd op imdb, maar bovenstaande link lijkt een andere, aan de kaft te zien.

[Reactie gewijzigd door MonsterMind op 20 juni 2007 13:31]

Nee, is dezelfde
Hier is de 2007 versie op imdb:
http://www.imdb.com/title/tt0910634/

Deze heeft ook een andere regiseur dan die uit 2006, namelijk Keith Jodin tegenover Corey Juen van 2006.

Daarnaast lijk het me logisch dat de film flopt, als de marketing machine niet goed op gang is:
http://deadoralive-movie.com/ (en ja, deze link is dan de DOA van afgelopen weekend.
Serie (2007) en de andere is een film (2006). ;)

Die link likt niet van dit weekend maar van 2006, en weet ook niet of de site wel van de makers is van de film.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 20 juni 2007 17:06]

Ja, aangezien die in de USA 15 juni uitkwam ;)
niet raar dat die film niet loopt. die film is natuurlijk alleen leuk als je 99 jaar bent, en dan ga je niet al te vaak meer naar de bios
Ik vond Tomb Raider toch vrij goed (en high budget).

Wel raar dat die Halo verfilming van Peter Jackson gestaakt is, is toch ook niet de onbekendste filmmaker.
Maar het is niet Peter Jackson die de regie zou voeren, maar een 'onbekende' en dat was 1 van de redenen voor de backers om af te haken, PJ blijft wel achter de regisseur staan trouwens, dus die heeft wel vertrouwen in hem..
ik zweer dat het een film was of de gewone warcraft serie en niet world of warcraft, kan ff de bron niet vinden helaas
Het wordt een film met als basis de Warcraft wereld, niet perse één van de games, zoals in dit Blizzard persbericht te lezen is. :)
Blizzard Entertainment, Inc. and Legendary Pictures today announced that they have entered into an agreement to develop a live-action film based on Blizzard Entertainment®'s award-winning Warcraft® universe.

[Reactie gewijzigd door OkkE op 20 juni 2007 13:47]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True