Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 117 reacties

Blizzard heeft tijdens zijn Blizzcon-beurs aangekondigd dat World of Warcraft een derde uitbreiding krijgt genaamd Cataclysm. Daarin krijgt WoW twee nieuwe speelbare rassen: de Goblin en de Worgen. Blizzard verwacht Cataclysm in 2010.

Deathwing uit World of Warcraft: CataclysmVoorafgaand aan BlizzCon waren er al geruchten over de inhoud van een nieuwe uitbreiding voor World of Warcraft. Eerder lekte al uit dat Blizzard de merknaam Cataclysm had vastgelegd, die naar nu blijkt bestemd was voor de derde uitbreiding van de populaire mmog.

Ook een ander gerucht blijkt waar te zijn; in Cataclysm krijgen de twee strijdende kampen er een nieuw ras bij. Aan de kant van de Horde zullen de Goblins mee gaan vechten, terwijl de Alliance ondersteuning krijgt van de Worgen.

Volgens Chris Metzen, het creatieve Blizzard/brein die tijdens BlizzCon de uitbreiding onthulde, slaat de naam op de terugkeer van Deathwing, een draak die voor het eerst opdook in Warcraft II: Beyond the Dark Portal. Die terugkeer veroorzaakt een tsunami die grote delen van de bestaande spelwereld verandert. Dat betekent dat het spel zeven nieuwe zones krijgt, waarvan er twee gevormd worden door het startgebied van Goblins en Worgen. Verder komt er een nieuwe zone die onder de oppervlakte van de oceaan ligt, iets waar ook al geruchten over rondgingen. Daarnaast krijgen bekende plekken als Mount Hyjal, Grim Batol en Uldum eindelijk invulling. Een aantal bestaande zones uit het spel krijgt een nieuwe invulling, waarin het uiterlijk wordt aangepast op de effecten van de tsunami.

Verder kunnen spelers in de nieuwe uitbreiding doorgroeien naar level 85, wordt het mogelijk om met flying mounts de oude delen van het spel te bezoeken, komt er een nieuwe secondary profession die Archeology heet en werkt Blizzard aan levelling voor door spelers gevormde guilds. Details gaf de ontwikkelaar nog niet; die zullen de komende dagen tijdens BlizzCon bekendgemaakt worden. Wel onthulde Blizzard al dat er een mogelijkheid komt om alle leden van een groep die aan een raid deelnemen, massaal weer to leven te wekken. Ook worden er nieuwe combinaties mogelijk tussen ras en klasse. Dwergen kunnen hierdoor Shaman worden, terwijl de Gnomes en de Tauren er een Priest bijkrijgen.

Video (WoWCataclysm_Trailer01.flv)

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (54)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (117)

Dus het gevecht tegen the Lich King continues?
Kortom, hij gaat niet dood voor patch 4.0....
Je kunt the Lich King nog steeds niet bevechten, laat staan verslaan in het spel. Er komen nog minstens 2 content patches uit. Eerst volgende bevat de vernieuwde Onyxia raid met bijbehorende mount en pet :9~
Bron

Of het bij 2 content patches blijft is maar de vraag, maar the Lich King zal in de laatste komen met de Icecrown Citadel raid. Bron weet ik ff niet meer te vinden, ik heb het gelezen op het Blizzard forum een tijd geleden. Er werd toen ook toegegeven door Blizz dat ze the Black Temple in TBC te vroeg uitgegeven hadden. Ze willen voorkomen dat Arthas nu net zo gefarmd kan worden als Illidan.
Dus.. elk ras kan elke class worden? Lekker zinloos en raar met de lore, ik bedoel, hoe gaat een spirituele tauren ' the light' aanbidden om een paladin te worden?

En ik dacht dat goblins een neutral ras waren? Wat gaat er met Gadgetzan etc gebeuren nu dan?

Lijken me maar rare veranderingen, ben blij dat ik het niet meer speel :).
Denk dat het een andere clan goblins is die bij de horde in gaat, net als dat lang niet alle trolls darkspears zijn.
Die goblins zitten in het Steamwheedle Cartel en die blijven gewoon neutral.
Over de tauren die 'the light' aanbid. In Thunder Bluff komt daar ook een stukje naar boven, een druid die in discussie is met een warrior. De tauren claimen dat ze de eerste druids waren, voor de Night Elves. De druid heeft als hypothese alleen dat de 'klasieke tauren' niet Mu'sha (de maan, energie bron voor de druids) maar An'she (de zon, belichaaming van The Light) aanbeden. Over eeuwenlange verhalen kan het makkelijk zijn dat je dan een palladin aan ziet voor een druid :)
Over een human hunter is het gewoon zo, in het verleden bestonden er gewoon human hunters, dat is op een zeker punt verloren gegaan.
Het enige waar ik niet echt bij kan is dat de troll een druid kan worden. De druid is toch een symbool van Balance, de troll lijkt me daar niet echt in te passen.

Het is overigens niet zo dat alle rassen alle classes kunnen worden , maar ze hebben wat meer keus.
Je hoeft The Light niet te aanbidden om Light spells te kunnen casten.
Kijk maar naar de Night Elves, zij aanbidden Elune, maar hun spells worden geleverd door The Light.
Als je intenties goed zijn maar het niet uit waar je tot bid, maar The Light geeft de krachten. Daarom zullen de Tauren nog steed the Earthmother aanbidden maar meer haar licht kant, en dus zal The Light hun krachten schenken.
zou je even http://www.mmo-champion.com/index.php?topic=93922.0 willen lezen? Staat heel duidelijk uitgelegd met de class/race combo's :D
Gadgetzan wordt de Gnome stad geloof ik. Dacht het ergens gelezen te hebben
Als oud WoW speler begint het nu wel heel erg te kriebelen :X.
Lijkt me zeer leuk om met flying mounts het oude gebied te verkennen.

Valt me wel tegen dat ze de graphics niet hebben geupgrade (voorzover ik in de trailer kan zien), deze graphics kunnen echt niet meer in 2010 :X .

[Reactie gewijzigd door Voxyn op 22 augustus 2009 01:07]

De engine scaled heel slecht met de huidige hardware, ik heb in Dalaran (druk gebied) een FPS van rond de 50 op een HD4870 1GB, daarmee merk ik absoluut geen verbetering van mijn oude 8800GT.

Als ik mijn CPU overclock merk ik wel een flinke FPS boost. En dat terwijl ik een Q6600 heb, de meeste WoW spelers hebben iets minder zwaars.

Blizzard kan gewoon niet heel veel meer verbeteren aan deze engine, zoals Pipooow als zegt: dit is eigenlijk de Warcraft 3 engine, en die is gewoon heel oud.
Kijk eens naar de modellen van de Goblins en Worgen ;)
Ook de modellen van de humans in de trailer zien eruit alsof het met de engine gemaakt is, het is in ieder geval niet van de hoge intro-filmpjes kwaliteit die je kunt zien als je het spel opstart.
Misschien worden alle player-models wel geupdate tot meer polygonen, en wordt het een instelbare feature.
Ik zou het iig een grote update vinden in vergelijking met hoe de players er nu uit zien.
De graphics zijn heus wel beter geworden hoor! alleen ja de engine is nogsteeds 5-6 jaar oud.
Kijk maar naar het verschil tussen oude wow gebieden en nieuwe wotlk gebieden.

Meeste modellen hebben meer textures, nieuwe effecten ook (zoals vuur bv.) en in deze lijkt ook (zoals ik al zei) het water mooier gemaakt te zijn.

en ja verder: Blizzard is nooit het bedrijf van de uber graphics geweest, neemt niet weg dat het er altijd toch goed uitziet! Het voordeel is dat ze (vaak) cartoony graphics gebruiken die gaan langer mee dan spellen die realisme meer proberen na te komen (naar mijn mening).

Pas geleden hebben ze ook weer een ronde: "submitting non-personel system info" gedaan. Dit waarschijnlijk om te kijken waar de gemiddelde playerbase nu op zit te spelen. Ze willen natuurlijk niet een groot deel van de spelers een oor aan naaien door de engine te hoog op te schroeven.

Edit:
sterker nog de engine is een ge-upgrade WC3 engine, dus eigenlijk is deze nog ouder!

[Reactie gewijzigd door Pipooow op 22 augustus 2009 02:22]

De graphics zijn heus wel beter geworden hoor! alleen ja de engine is nogsteeds 5-6 jaar oud.
Kijk maar naar het verschil tussen oude wow gebieden en nieuwe wotlk gebieden.
Het enige wat me echt 'opvalt' is dat er groter en meer gedetailleerde gebieden zijn in de uitbreidingen - je ziet meer tegelijk op je scherm. Maar anders dan dat zijn de grafische updates slechts beperkt aan nieuwe effecten. Ze willen natuurlijk niet dat het spel er ineens heel anders uitziet.

Ik hoop dat Blizzard's volgende MMO project wat meer doet met de grafische stijl.
Sorry maar als ex-WoW speler (Gestopt kort na het releasen van 3.1 omdat ik vondt dat er geen toekomst meer in zat) kan ik dit toch echt NIET vet vinden.

Maarja, ben er gelukkig mee gestopt want WoW gaat nog minstens tot 2015 door dus de echte WoW spelers kunnen er mee verder.

Kan het toch alleen maar jammer vinden dat TBC en WoTLK nooit zo vet zullen worden als de originele WoW. De spelers waren gewoon een klasse beter, leuker, gezelliger en cooler. (Persoonlijke ervaring)

Goblins en Worgen als playable class vindt ik toch wel HEEL fake. Ze hadden veel betere races kunnen kiezen vindt ik. Iedereen gaat toch weer beginnen met de nieuwe races zoals bij TBC, en het zal even leuk zijn. Human hunter, Tauren Paladin? Wat hoopt Blizzard hier mee te bereiken, behalve het aantrekken van nieuwe spelers?

Een lichtpuntje is toch wel Heroic old skool instances, dit hadden ze van mij al mogen doen na de release van TBC. Toch een gemiste kans, ze hebben er 4 jaar op gewacht om de old skool instances terug te laten komen.
Kan het toch alleen maar jammer vinden dat TBC en WoTLK nooit zo vet zullen worden als de originele WoW. De spelers waren gewoon een klasse beter, leuker, gezelliger en cooler. (Persoonlijke ervaring)
Misschien ben je zelf gewoon ouder geworden en ben je het spel anders gaan ervaren ;)

Ik ben ook ex-wow speler en ik vind dit er dus echt wel tof uit zien hoor. Flying mount in oude gebieden waar je normaalgesproken helemaal niet meer kwam.

Misschien dat ik die 5 levels er wel bij ga levelen als die uit komt....

ben benieuwt
Ik was een tijdje na het uitkomen van TBC ook gestopt met WoW. WotLK niet meegemaakt, leek mij toch meer van het zelfde (weer nieuwe gebieden/instances/meer lvls halen etc.).

Toch begint het wel weer te kriebelen na het zien van die trailer. }>
Goblins en Worgen vind ik toch wel aardig 'realistisch' als rassen.

En ja ik ben ook ex-wow speler, en vind de oude originele WoW ook beter als de expansions. Maar dan voornamelijk qua pvp, toen epics nog speciaal was.
Toen raiders het opnamen tegen pvpers.

Raiders meer damage minder survivability en pvpers meer survivability en minder damage.
Class balances waren toen beter, van wat ik me kan herrineren. Voor mij heeft toen resilience alles kapot gemaakt en de Arena's waar 30 minuten per week genoeg was om de gear te hebben waar raiders die 4 avonden per week bezet waren om kwijlen.

In ieder geval, de expansie lijkt me wel leuk eigenlijk, flying mounts in azeroth is zeker een plus.
level cap naar 85... lijkt me even lang te duren als 70 naar 80 bv.
100% eens met alles wat deze kerel zegt. Vanaf de Burning crusade heeft blizzard gewoon de doodzonde begaan: kiezen voor geld en veel noob spelers, en de echte keiharde uitdagingen en gaafheid van het spel langzaam weg werken.

De noobificatie:
-Gratis epic gear voor iederen!
-Iedereen gratis en makkelijk een mount!
-Iedereen kan raiden! yeeey
-Alles races kunnen alle classes kiezen(Een koe is blijkbaar ook een ridder/paladin?) en ALLE mounts!(ohja dus dwergen rijden tegenwoordig ook tijgers?)

Kom op zeg, blizzard is geld-blind aan het worden en aan het kont-zuigen als het op spelervaring/uitdaging aan komt.
|:(

[Reactie gewijzigd door Dyn op 22 augustus 2009 04:32]

Wat een arorogantie! Ik begrijp je punt wel, maar ook normale gamers hebben natuurlijk recht op een leuke MMORPG-ervaring. Wat maakt nerds zo exclusief, dat Blizzard alleen maar met hun rekening zou moeten houden? Iedereen is gelijk.
heh, dat wow casual is wordt al geroepen sinnds 1.0. toen was het: "omg geen straf voor dood, nu zullen alle noobs lvl 60 kunnen worden"

Voor de mensen die wow te casual vinden: ga arena doen boven 2.6k rating of alagon slopen. Sure noobs kunnen nax 10 clearen maar er zijn nog genoeg uitdagingen te vinden.
JCG: Dit veranderd vrijwel niks. Het gaat erom dat vroeger alles net iets leuk, de items net iets specialer ware en alles veel langer duurde omdat Blizzard het op de hardcore players afstemde.

Het feit dat elke nieuwe instance, sins TBC, binnen een week wordt gecleared door de top guilds en dat dit in vanilla ZEKER NIET het geval was, is toch wel feit dat het te casual wordt.
Dat normale gamers rechte hebben op een leuke MMO ervaring heb je helemaal gelijk in, echter is er maar een heel klein verschil tussen de "normale"en de "hardcore" MMO gamers binnen World of Warcraft.

Je hoeft namelijk niet vele moeite te doen om volledig epic gegeared te zijn, en tussen de Naxx 10 en Ulduar 25 zit wel wat verschil maar dat is niet noemens waardig groot voor de moeite en tijd die je er in moet steken.

Dan brengen ze Icecrown uit, leuk een makkelijke 5 man instance die gear dropt van zeer goede kwaliteit iets beter als Naxx 10 en iets slechter als Ulduar 10/25 voor nagenoeg geen moeite, in 3 weken tijd kan je volledig bij zin en hoef je Naxx en ulduar eigenlijk niet meer te doen.

Na patch X van de TBC expansion die er voor zorgde dat hoog level raid zones wat "minder" moeilijk werden was er ook geen exclusiviteit meer.

Iedere casual speler kan nu ongeveer zelfde bereiken als een hardcore speler maar doet er gewoon twee a drie maanden langer over.

Het is puur de instelling van de game makers: Gaan ze voor een MMO zoals Everquest, niet geschikt voor het grote publiek of gaan ze voor een MMo zoals WoW die geschikt is voor het grote publiek.

Ze gaan er voor waar het meeste geld valt te behalen en dat is bij het grote publiek.
Hou ze een koekje voor en ze beginnen te lopen.
Maak dat koekje zoeter dan gaan ze harder lopen.
Maak je het koekje bitter dan haken ze af.

Ik heb best veel MMO's gespeeld in mn leven en WoW is een van de MMO's die je kan doen als je er wat minder tijd voor overhebt en dat vind ik een sterkpunt van het spel.

Om mee te kunnen komen met een oldschool MMO lopen ze na Cataclysm nog 13 expansions achter ;)

Gegroet,

Een oud hardcore MMO speler die weer met beide benen op de grond staat ;)
Vond het eerst helemaal niet goed, maar nu ik een beetje over lore-wise begin na te denken, zit er wel veel redenen achter waarom. (behalve NE mage? dacht dat ze enorm hekel hadden aan arcane). Maar even afwachten :-)
De Highborne (voorgangers van de High Elves) waren tijdens het gebeuren van The First War tegen de invasie van de Burning Legion al NELFs die Arcane Magic gebruikten. Ze zijn later verbannen omdat ze te arrogant en gevaarlijk waren volgens de rest van de NELF community.

In Darnassus is sinds patch 3.2 ook een High Elf te zien die praat met een priester in de Temple of Elune.

OT:
Ik vind op sommige gebieden buigen ze de lore van het spel wel erg ver door. Dat Humans hunters kunnen worden, oké. Dat de Forsaken het dan ook kunnen worden is wel logisch. Dwarfs hebben een verleden met stone en iron, dus dat zij weer iets met die elementen te maken krijgen is ook wel te volgen nog, maar Taurens die Paladins worden ? Naar mijn weten buigen ze de lore daar zó ver door dat het breekt.

EDIT: typo's :D

[Reactie gewijzigd door Thyrius op 22 augustus 2009 02:27]

De dwarven shaman zijn gewoon van de Wildhammer clan

http://www.wowwiki.com/Wildhammer_clan
The Wildhammer dwarves live up to their names, as their life on the high crags caused them to focus on nature, passion and…well, wildness and hammers. Their communion with nature and their gryphons leads them to follow a shamanistic path rather than that of the Holy Light. A Wildhammer paladin or priest of the Holy Light is about as rare as an Ironforge druid. They just follow their own paths.
De dranei hadden ook shamans en paladins, het 1 sluit het andere niet uit. de andere staande beschrijving komt redelijk overeen met de eartmother philosofie van de Tauren.

http://www.wowwiki.com/The_Light
The Holy Light teaches that there is a connection between the self and the universe. This connection manifests as what we feel through both senses and emotions. When a person is moved, through seeing something breathtaking or feeling love for another, that emotion connects him to the universe. Experiencing the emotion ensures that he exists, as something within him felt the emotions or processed the sensual awareness. Because he exists, so must the universe that gave him that feeling. From there, he can act upon the universe, causing more changes to create feeling in others. Thus, the followers of Holy Light seek to make the world a better place by being true to their own emotions.
Schijnt in p3.2.2 een highborne elve (een faction night elve arcane gebruikers, geen highelves!) zijn diensten aan te bieden aan Tyrande. We weten allemaal dat Tyrande behoorlijk zacht is (kijk maar naar Illiden die ze los heeft gelaten). Verbaast me niets dat ze de highborne terug in de night elve communite heeft verwelkomt.

FYI in 'diremaul' leven nog highborne.
Er was ook een Nightelf Mage in tier 2 kleertjes in de tijd van Naxxramas V1, die dude vertelde gezellig over Atiesh.
Blijkt dat blizzard zeer goed is met het maken van trailers. VIndt het weer interessant. En ik ben net een paar dagen gestopt.

Ik ben alleen bang dat er voor de hardcore gamers weer geen uitdaging inzit net zoals nu. Vroeger als je epics had betekende het nog iets (teveel vrije tijd en een leuke/goede guild) tegenwoordig kan iedere gek met een account epics krijgen en vaak nog bijna net zo goede als de hardcore spelers. Daardoor vindt ik er persoonlijk niets meer aan. Maar we zullen zien en ik zou waarschijnlijk rond die tijd mijn accoutnt weer even activeren
Dus alleen een hardcore speler die uren per dag aan het spel besteed mag een epic dragen volgens jouw. Het is een spel die ontspanning dient te geven in plaats van als maar ik ben beter dan die, omdat ik veel meer gold, epics etc etc heb. Ik speel voor mijn ontspaning en vind het erg leuk om te doen om de content te verslaan epics zijn een beloning dat je een baas gevecht heb gewonnen.
Ik denk dat JointVW probeert te zeggen dat je vroeger echt hard moest werken om iets te krijgen en dat je dan ook echt iets betekende in WoW. Tegenwoordig kun je al op heel simpele wijze iets super goeds krijgen zonder dat je daarvoor te veel moeite moet doen.

Ik ben het ergens met hem eens, maar tegelijk ben ik ook van mening dat het spel voor iedereen toegankelijk moet blijven en dat de grote raids met hun gear en speel ervaring niet beperkt moeten blijven tot dat kleine selecte groepje. De raids in WotLK hebben een heroic mode die nog steeds behoorlijk uitdagend kan zijn. Ulduar heeft nog extra hard modes met bijbehorende gear als rewards. Er is nog uitdaging genoeg voor iedereen.
Het is aan de ene kant simpel gezegt mensen die er extra tijd insteken zouden daarvoor beloont moeten worden. Maar ik berijp ook dat dit erg kort door de bocht en bekrompen bekeken is dan.

Hetgene waar ik vooral op doel is dat de encounters zelf steeds minder strategy nodig hebben. Ik ben zelf ook een speler van het eerste uur en als je gaat kijken naar wat iemand moest kennen voordat je epics kreeg nu en vroeger is het veel makkelijker geworden. Een van de dingen waar je het aan kan zien is dat nieuwe instances tegenwoordig snel gecleared worden. En ik moet ook gelijkgeven dat de hardmode het wel interessanter maakt. maar nog steeds is dit level niet te vergelijken met vroeger.

Ik ben misschien een beetje raar maar ik hou ervan dat er echte uitdagingen in mijn game zitten. Dat het iets betekent dat een instance gecleared is.

Ik vond de fights tegen kaelthas en illidian (pre wotlk nerf) leuke en interessante fights. Maar ik heb in wotlk nog niet iets vergelijkbaars gevonden.

[Reactie gewijzigd door JointVW op 22 augustus 2009 20:21]

Ik ben het helemaal met je eens. Alle 2 je alinea's trouwens ;) Maar dat iedereen nu makkelijk aan mooie raid gear kan komen wil nog niet meteen zeggen dat ze de class die ze spelen ook goed beheersen. De meer ervaren spelers en guilds plukken de "noobs" er zo uit, ondanks hun gear.

De casual spelers worden happy doordat zij nu ook wat paarse items kunnen krijgen zonder dat ze uren moeten raiden. De noobs ook. Maar ik denk dat de meer ervaren/hardcore spelers er nog wel genoegen in kunnen krijgen dat zij hun class beter kennen en beheersen.

Ik speel WoW al sinds het uit is, dus ik kan met een gerust hartje zeggen dat ik het spel goed ken. Ik zat laatst in een VoA raid als Death Knight. Ik droeg alleen quest rewards, maar ik deed wel veel meer dps dan een andere DK die al half paars was aangekleed dankzij de "welfare epics".

Ik denk dus dat het op 2 manieren lekker kan werken. De doorgewinterde speler krijgt een heerlijke verzorging voor zijn ego als hij met minder gear meer doet dan de casual. En de casual krijgt de voldoening door ook gear te kunnen dragen die voorheen alleen was weggelegd voor de doorgewinterde speler.
Wel grappig dat deze week ook net Guildwars 2 is aangekondigd waarbij er ook oude draak herreist (eigenlijk meerderen) en een groot deel van het landschap uit GW1 veranderd door een tsunami.

GW2 trailer
Idd! Vreemd dat ik geen nieuwsbericht zie over de trailer van GW2 (misschien dat ie er wel is geweest maar net over het hoofd heb gezien.....

GW was vet maar na mijn mening net als wow over zijn hoogte punt is (opnieuw naar mijn mening)

Kijk er erg naar uit maar vrees dat release GW2 nog even op zich laat wachten
Idd! Vreemd dat ik geen nieuwsbericht zie over de trailer van GW2 (misschien dat ie er wel is geweest maar net over het hoofd heb gezien.....
Hij is er wel degelijk, al heeft deze een minder uitgebreid FP artikel en daarmee dus ook geen FPA (FrontPage Announcement): nieuws: Trailer Guild Wars 2. Hij staat links onder 'Uit de rubrieken' op het moment van schrijven.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 24 augustus 2009 00:42]

Alsof WoW een concurrent heeft in welk MMORPG dan ook.

Toevallig is het natuurlijk ook zo dat juist nu een Blizzcon-beurs is...

Zet er verder natuurlijk geweldig uit.

Ze brengen ook nog eens wat nieuws over diablo.

Blizzard is al jaren goed in het aankondigen van informatie, maar laten nog veel tot de verbeelding over.
Zo blijven mensen wachten op info en zo dus betrokken bij de games van blizz.
Alsof WoW een concurrent heeft in welk MMORPG dan ook.
WoW heeft echt wel 1 concurrent: Guild Wars. En ik hoop, voor Blizzard, dat ze GW2 niet onderschatten, zoals jij dat doet.
GW is nooit een concurent geweest en zou het ook nooit worden ook, zelfs Aion komt niet in de buurt vanwege het hack and slash gehalte

Onderschatten heeft het niks mee te maken, blizzard kan er 3x zoveel tegen aan gooien als elk andere firma en ze zijn al jaren de lui die de games maken die aanslaan bij een bepaald soort gamer

SC
Diablo
WoW
Warcraft

En de manier waarop ze dingen doen staat mensen aan
Dat ze geen grote concurrent zijn betekend niet dat ze géén concurrent zijn, alle spelers die GW of een andere mmorpg spelen zijn wellicht nog geen WOW spelers en dus concurreren die games dus wel degelijk maar niet op een gelijk niveau.
Je argument staat dus zeker niet.
dat ze goede games maken bij blizzard is algemene kennis ;) maar ik hoop dat ze snel beginnen met Warcraft ipv wow want ik vind die game eigenlijk de slechtste van hun series. Niet dat het slecht IS maar ik vind er niet veel aan, duurt me veel te lang en kost me veel te veel tijd. puur persoonlijk uiteraard. :)
Weetje hoeveel spelers er zijn van GW die niet WoW willen spelen alleen vanwege de Factor ik moet maandelijks betalen ?

Sja wil je wat kost het je tijd niks komt aangevlogen je moet er voor werken en het liefst met 25 mensen samen, daar draait het om voor de 1 is het wat voor de ander niet

Mensen die het dus niks vinden horen dus niet bij WoW vind ik :), maar Blizzard is het spel al heel erg simpel aant maken voor mensen die dus ook weinig tijd hebben dus wie weet toekomst voor meerdere spelers maar ik ben echt niet bang dat van de hak op de tak iedereen naar GW gaat

Kijk meer naar hoeveel mensen ze gaan verliezen van Wow naar Diablo 3
Mensen, stop met die flamewars. :')
GW is géén, ik herhaal *géén* MMORPG. In open fields kom je namelijk niet zomaar andere medespelers tegen. Alléén in de steden.
Whoa *misdefinitie*. Een MMORPG kan al een MMORPG zijn met 2 spelers, Massive Multiplayer Online Role Playing Game. Massive heeft geen aantal.

Het is alsof je flatout ultimate carnage geen race spel noemt omdat je geen volkswagen kan rijden.
Flatout Ultimate Carnage = MMO want je kan het online tegen minstens 1 anders speler spelen.
8)7
LOL, kom je buiten de steden niemand tegen? Kijk dat wist ik dus niet. Dan zal ik dus nooit GuildWars 2 gaan spelen :) Kan iemand dit confirmen?

[Reactie gewijzigd door jporter op 25 augustus 2009 09:29]

Klinkt goed, misschien kan blizz zo het niveau van het spel weer opkrikken.
Vooral voor de verandering geen 10 levels omhoog klinkt beter...
Ik weet niet of dit wel een goede zaak is. Ik heb namelijk altijd vermoed dat Blizz uiteindelijk tot lvl 100 wil gaan (naar het voorbeeld van Diablo). Dus ipv 1 gaan er na cataclysm nog 3 uitbreidingen komen. Tegen de tijd dat je bij lvl 100 komt, is Wow toch echt wel uitgemolken als spel.

En wie weet doen ze er nog een superlevel 101 tot 103 (zie ook itemlevels) bij, voor degenen die nog een half jaar door willen questen.
Ik denk dat WOW inderdaad nu stilletjes over zijn hoogtepunt heen is, zeker tegen level 100. Maar vermoedelijk zullen er altijd wel genoeg spelers zijn en blijven.

Ik heb het spel na een jaar ook weer eens opgestart en amuzeer me nu ook weer. :-)
Over zijn hoogtepunt? Welk deel van 11 M-I-L-J-O-E-N spelers snappen jullie niet :)
We hebben het niet over nu, maar over tijd dat je naar level 100 kunt levelen.
Die 11 miljoen is al een goed jaar geleden gehaald en is daar op blijven steken, ik verwacht niet dat de nieuwe wow uitbreiding veel zal aan veranderen en verwacht in de komende jaren een daling. Dus ja, volgens mij is hij over zijn hoogtepunt heen.

WOW zal altijd een plezant spel zijn waar genoeg spelers voor te vinden zijn, zoals CS 1.6
Ik dacht eerder 10 500 000 spelers en zo'n 500 000 bots.

Anyway, meer spelers dan er Belgen zijn. (illegalen niet meegerekend)
maakt toch niet uit dat er nog expansies komen? hoe meer content hoe beter... kijk maar naar Everquest 1, dat spel heeft denk ik iets van 10 expansies en heeft nog altijd een goeie core community :)
Na het bekijken van de trailer krijg ik ook zin om de uitbreiding te kopen, Blizzard heeft hun job dus goed gedaan ;)

Lore-wise ziet het er terug interessant uit, en gelukkig is de lvlcap maar 5 omhoog gegaan (het levelen zal wel niet zo vlug gaan na bijna een jaar niet gespeeld te hebben :+ )

Wat betreft de graphics: veel mensen met een recent en voldoende krachtig systeem vergeten dat er ook nog mensen met een al wat ouder of low-budget systeem. Blizzard probeert gewoon een zo groot mogelijke userbase aan te spreken.
Het zou wel een leuk idee zijn om een soort WoW-HD uit te brengen met beter uitgewerkte en mooiere textures zodat mensen met een krachtiger systeem deze kunnen gebruiken (maar zoiets zal wel niet gratis worden uitgebracht)
Blizzard monitort de gemiddelde hardware van de spelers, en stemt daar de graphics updates op af. Ze hebben nu ook aangegeven met grafische updates te komen omdat het gemiddelde hardwareniveau blijkbaar voldoende is gestegen. Zo wordt het water verbeterd o.a. in de komende expansion.

[Reactie gewijzigd door alexvkan op 22 augustus 2009 20:59]

Je kunt wel merken dat wow zwaarder word, ik speelde het eerst op een PC met een GF4 kaart met 64Mb, werkte eerst goed, later minder met tbc, tlk komt er helemaal niet meer speelbaar uit...
Ja idd... ik had het zelfde.. maarja.. ik ga tog een nieuwe pc bouwen :P

Daar is blizzard ook weer goed in... Spelen in slomen systemen..
Ik heb het gemerkt ja die graphics updates, ik ben van leuk kunnen mee raiden met mijn pc naar screenshot view gegaan. (toegegeven mijn pc is crap)
Het nog verder vertroebelen van de classes versus de races zal wel aardig wat stof doen opwaaien bij de RP realms. Ik heb zelf een tijdje op een rppvp realm gespeeld in een rp guild en daar waren er al heftige discussies over lore versus game mechanics. Bijvoorbeeld, hoe om te gaan met bloodelves, waar komen orc warlocks vandaan, etc etc. De komst van dwergen shamans zal bijvoorbeeld wel flink wat stof doen opwaaien.

Ik vind het erg leuk dat ze nu eindelijk die stukken onontgonnen gebied op Azeroth (de eerste world of warcraft) wereld gaan uitdiepen. Grim Batol en Mount Hyjal wekte mijn nieuwsgierigheid al in vanilla world of warcraft. Erg benieuwd wat ze er mee gaan doen.
"Ik vind het erg leuk dat ze nu eindelijk die stukken onontgonnen gebied op Azeroth (de eerste world of warcraft) wereld gaan uitdiepen. Grim Batol en Mount Hyjal wekte mijn nieuwsgierigheid al in vanilla world of warcraft. Erg benieuwd wat ze er mee gaan doen"

Dit vind ik trouwens zéér slim gedaan. Ze hebben elementen van het spel al meer dan 6 eerder er in gestoken. Dit getuigt van een zeer goede lorewriters.

Ondanks dat ik geen WoW meer speel ben ik nog steeds een gigantische fan van Blizzard en is het ook de dev/uitgever die ik het minst jagend naar winst vind. Het kost in totaal meer dan alle andere games(150euro/jaar)... maar welk ander spel speel je voor 300 uur op en jaar? en dat is nog geen uurtje per dag. Zééér scherpe prijzen van Blizzard hoor. En hun games hebben goede gameplay + storyline + graphics op moment van uitkomen.
Zeer scherpe prijzen? Pardon? De maandelijkse kosten zijn niets meer of minder dan de gemiddelde MMO. Veel andere MMOs hebben zelfs een lifetime abbo (betaal éénmaal 220 euro en je hoeft nooit meer maandelijks te betalen ;)).
Aangezien Blizzard weet dat ze nog een paar jaar vooruit willen met WoW (heb ergens gehoord dat er nog 3 expensions hierna moeten uit komen) zullen ze geen Lifetime abbo invoeren, mis je toch gelijk een bedrag.

De rest van je punten zijn ook discutabel.
Gameplay is goed, inderdaad.
Graphics is inmiddels toch van het jaar 0, letterlijk.
De storyline?! dat is mogelijk één van de meest corny verhalen die ik ooit heb gezien. Zeer standaard fantasy verhaaltje, evil wordt verslagen zodat er plaats komt voor een groter evil (lees de boeken van Feist maar eens :P).

[Reactie gewijzigd door White Dust op 22 augustus 2009 08:45]

Bwahah. Zeer standaard.
Als je dingen zo gaat bekijken kan je alles wel standaard noemen.
Zeer standaard fantasy verhaaltje.
Lees jij de warcraft lore maar eens, veel uitgebreider ga je het niet vinden,
Warcraft lore is dood sinds WoW. Sinds dan wordt er geleeched op het oude en de grootste bs uitgevonden om nieuwe expansions uit te brengen.
Daarom kijk je toch ook harry potter en Lord of the rings ? o ja is ook om geld te maken >.>

En Lore is echt niet verkracht door WoW, er veranderen dingen naar de hand van hun eigen creatie

de lore zoals je zelf zegt is van Blizzard dus Blizzard mag er mee doen wat ze willen en hoe ze willen.
En denk niet dat hun het wat boeit dat er wat mensen zijn die Q-Q omdat er een stukje lore verandert en niet naar de zin is van de gamer..
Dat is zijn punt niet, zijn punt is dat het een 'typische' Tolkien-esque fantasy setting is. Dat ze er een volledig ander verhaal en lore en dergelijke achter zetten doet niks af aan dat feit.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True