Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 85 reacties

Na een wisseling van distributeurs, die zorgde voor een lange downtime, keert World of Warcraft terug in China. De Chinese overheid verlangde wel een aantal wijzigingen voordat de populaire mmorpg weer gespeeld mocht worden.

Blizzard deed zaken met The9, die de servers in China beheerde en World of Warcraft distribueerde. In april maakte Blizzard bekend deze zaken vanaf juni onder te brengen bij NetEase, die ook al andere online diensten voor Blizzard regelde in China. De General Administration of Press and Publication, de Chinese overheidsorganisatie die de media reguleert, stak een stokje voor het online brengen van de Chinese servers onder de vlag van NetEase. De GAPP had besloten dat er verdere aanpassingen aan het spel nodig waren.

Het is niet de eerste keer dat deze tak van de Chinese overheid het spel liet aanpassen. Eerder moesten ondode karakters waar de botten van te zien waren, een paar pondjes aankomen om dit te bedekken. Deze keer is de kleur van bloed veranderd van rood naar zwart en zijn hoopjes botten die verspreid liggen in de spelwereld omgetoverd naar zandzakken. Ook iconen in het menu moesten aan de normen en waarden van het censuurbureau voldoen: afgehakte hoofden, botten en bloed zijn vervangen door dozen, kisten en zakken.

De Chinese variant van World of Warcraft blijft voorlopig in een testfase, waarbij bestaande spelers weer kunnen spelen maar nieuwe spelers zich niet kunnen inschrijven. De verwachting is dat dit zo blijft totdat de GAPP tevreden is dat alle ‘bezwaarlijke inhoud’ aangepast is, en daarna het spel voor iedereen in China weer opengesteld zal worden. Wrath of the Lich King, de uitbreiding waar spelers in Noord-Amerika en Europa al sinds november 2008 van kunnen genieten, heeft nog steeds niet het groene licht gekregen van de Chinese overheid.

World of Warcraft icons, voor en na censuur

World of Warcraft icons, voor en na censuur

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (24)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (85)

Dit is gewoon puur het "verneuken" van een game. Wat is er nou mis mee met het zien van wat botten enzo. Hier in Europa is het een 12+ spel en dat heeft ook zijn redenen. Maar dit vind ik gewoon te dom voor woorden wat China doet. Maarja daar met de communistische dictatuur gebeuren wel vaker dingen die ikzelf onbegrijpelijk vind.
Allereerst valt het reuze mee in China als je gaat bekijken welke games er wereldwijd gecensureerd worden. Duitsland staat een stuk hoger op de lijst om nog maar niet te spreken van Australie. Het heeft dus helemaal niks met communisme te maken.

Ten tweede moet je jezelf afvragen waarom ze juist World of Warcraft zo scherp aanpakken. WoW is niet een spel wat je een paar dagen speelt en waarbij je een eind bereikt. Nee, integendeel: World of Warcraft is juist gecreerd om regelmatig danwel dagelijks te spelen en als je gaat raiden (groepsgewijs iets bereiken) zelfs een mate van sociale verplichting met zich meebrengt. Dat klinkt mischien over de top maar als een guild jou helpt om bepaalde gear te krijgen dan verwachten ze automatisch ook dat je die gear gebruikt om samen met die guild verder in het spel te komen. Op deze manier voelen sommigen zich "sociaal verplicht" iedere avond in te loggen omdat anders de kans bestaat dat ze als "profiteurs" uit de guild gegooid worden. Dit wekt verslaving in de hand en juist dat is waar China zich zo tegen verzet.

Allereerst werd de manier van betaling aangepakt met als doel dat de drempel om te stoppen met het spel lager werd. In plaats van per maand, 3 maanden of half jaar te betalen werd het mogelijk om per uur te betalen. Was je het spel beu dan kon je stoppen en had je niet het gevoel een halve maand contributie weggegooid te hebben. Dit laatste is namelijk wat volgens sommigen ervoor zorgt dat mensen niet in een opwelling stoppen maar altijd nog dagen, weken of zelfs maanden de mogelijkheid hebben om terug in het spel gezogen te worden omdat ze hun "gametime" willen opmaken. Helaas heeft dit maar weinig effect gehad.

China is niet bang dat haar bevolking door een keer World of Warcraft te spelen helemaal van de kaart is. Waar China zich wel zorgen om maakt is dat het spel zo verslavend is dat er dagelijks gespeeld wordt en er geen uitzicht op een eind is. Het probleem hierbij is gewenning. Als je voor de eerste keer een doodshoofd ziet is het mischien eng... maar als je er dagelijks aan blootgesteld wordt dan kijk je er niet meer van op. Hetzelfde geldt voor bloed, gore, skeletten etc. etc. Ook al is het allemaal erg cartoonish dan nog heb je de kans dat het de spelers afstompt en juist dat is waar China zich tegen verzet.

Het is dus niet dat ene doodshoofdje of dat spatje bloed waar het om gaat. Het probleem is dat je die doodshoofdjes en spatjes bloed dagelijks te zien krijgt zonder een eind in zicht en het geheel als sociaal aanvaardbaar wordt geportreteerd. Was WoW een spel dat je kon uitspelen dan was het een ander verhaal geweest.. maar dat is niet het geval. Er valt dus heel wat voor te zeggen dat China wilt dat het spel zo onrealistisch mogelijk wordt; ook al zijn wij het er niet allemaal mee eens.
China is ook een van de weinige landen (het enige misschien?) die tijdslimieten verplichten aan de spelers. Je kan zeggen dat ouders hier ook die optie hebben met parental control maar de weinige ouders die ervan weten, hebben hun kinderen toch niet onder controle. Ze willen de vrijheid van hun kind natuurlijk niet ontnemen.
Er zijn echt wel nog dingen die we van het communisme kunnen leren om onze eigen samenleving beter te maken.
Ik hoop echt dat jij nooit een functie krijgt binnen de overheid. Je bent echt een gevaar voor de vrijheid als ik dit zo hoor. Dat soort dingen horen mensen zelf te kunnen beslissen. Daar heeft de overheid geen donder mee te maken. Ik vind het al erg dat deze christelijke regering zich bemoeit met het feit of vrouwen wel of niet abortus mogen plegen en jij begint al overheidsregels te maken over het spelen van een videospel. Moet niet veel gekker worden :+
Ik hoop echt dat jij nooit een functie krijgt binnen de overheid. Je bent echt een gevaar voor de vrijheid als ik dit zo hoor. Dat soort dingen horen mensen zelf te kunnen beslissen. Daar heeft de overheid geen donder mee te maken. Ik vind het al erg dat deze christelijke regering zich bemoeit met het feit of vrouwen wel of niet abortus mogen plegen en jij begint al overheidsregels te maken over het spelen van een videospel. Moet niet veel gekker worde
Wat een ontzettend kortzichtige reactie? omdat jij je spelletje wil spelen zoals jij het wilt?

Rizon heeft hierin een zeer groot punt. Sommige mensne. wellicht een stuk jonger dan jij zien het verschil tussen fictie en werkelijkheid nauwelijks ..maar nee.. je moet de vrijheid niet beperken? welke vriijheid hebben we het hierover? de vrijheid om in realiteit te kunnen moorden? aggressief naar andere te zijn? enz enz?
of krijgen we hier ook die zogenaamde smoes te horen als: ja maar dat er een klein groepje het verpest voor anderen lalalala..
wat een bullshit. ....vrijheid is iets waar mensen per definitie niet mee om kunnen gaan? omdat mensen van nature egoistisch zijn en dat zie je hier al meteen. hoe meer vrijheid men krijgt.. des te groter de anarchie..
Toch weer jammer om te zien dat mensen die "vrijheid" zo hoog in het vaandel hebben staan zo verschrikkelijk kortzichtig zijn en niet open staan voor anderen.
Wat is er nou mis mee met het zien van wat botten enzo.
Dat is nou het punt van veel discussie hier.
Iedereen gooit het maar op de censuurhoop, maar het is niet voor niets dat de WoW-botten daar er aan moeten geloven. Voor de Chinese cultuur hebben botten een (morele/religieuze) betekenis. Het achteloos/respectloos tonen ervan is namelijk "not-done".
Dat wij in het westen er geen problemen mee hebben, prima. Maar dat betekent niet dat andere culturen het ook prima moeten vinden.
Als zoiets in europa gebeurd, bloed wat groen moet zijn oid, of in amerika, tepels die niet te zien mogen zijn, dan is dat normaal, maar als het in China gebeurd dan is het censuur?
Idd in dat vreemde land wat in de Noordzee ligt (Groot BrittanniŽ) hebben ze wel eens vaker games om zulke redenen tegengehouden (Manhhunt 2...)
De reden dat dit zo opvallend is in tegenstelling tot games als Manhunt en Carmageddon is omdat het om een geheel andere soort game gaat.

World of Warcraft is van zichzelf uit al vrijwel niet aggressief, tuurlijk worden er mensen in elkaar gemept met zwaarden en dergelijke en is er ook wat "bloed" te zien. Maar al dit word op een vrij cartoon achtige manier weergegeven waardoor het nieteens serieus genomen kan worden.

Bij games als Manhunt is het slachten van mensen toch net iets anders in beeld gebracht.
CnC Generals, Duitsland. Alle infanterie moesten robots zijn, en zelfs de generaal zelf werd tot een robot gefotoshopt.

Ik zie Duitsland zo precies hetzelfde doen als China nu doet, maar als Duitsland of een ander westers land het doet, dan komt het evenwel wel in het nieuws. Het gaat hier ook om World of Warcraft, een groot nieuwswaardig spel.
Het idee blijft hetzelfde, en in World of Warcraft heb je toch op een zeer grote schaal geweld, afgehakte hoofden, doden die rondlopen, racisme tussen de verschillende rassen en eigenlijk al het andere 'slechte' dat je zou kunnen bedenken.

Hoewel het in Manhunt gaat om het vermoorden van willekeurige mensen (ken het spel niet, dat neem ik maar even aan...) gaat het in World of Warcraft juist om het structureel uitmoorden van de andere rassen (e.g. Horde vs. Alliance).

Hoewel het natuurlijk wat minder realistisch is weergegeven is er toch zeker wel wat voor te zeggen dat er in World of Warcraft aanzienlijk ergere dingen gebeuren dan in Manhunt (alhoewel het in World of Warcraft allemaal wat abstracter gaat).

Is het grafisch uitbeelden van geweld zoveel erger dan 'cartoon' geweld, racisme, marteling, verminking en erger dat er in World of Warcraft gebeurt?
In World of Warcraft gaat het niet om het structureer uitmoorden van andere rassen.

Het overgrote deel van PvP (Player vs. Player) gebeurd in Battlegrounds, wat je zou kunnen vergelijken met een leger dat gaat vechten in een ander land. Het wordt in de echte wereld normaal gevonden als soldaten soldaten doden. Waarom zou dat in een spel dan niet kunnen?

[Reactie gewijzigd door mctherebel op 8 augustus 2009 16:20]

En in de meeste strategy spellen laat je mannetjes onder het kader van exploren zelfmoord plegen.

Je kan het niet zo weergeven, je moet het allemaal in perspectief zien. Ik bedoel je kan een spel maken waarbij het opensnijden van een appel overeenkomt met het uitroeien van een ras en andersom een spel waar het neerschieten van een vijand overeenkomt met het opensnijden van een appel.
Dit is dus het verschil tussen WoW en Manhunt, je hecht er een heel ander perspectief aan.
Het wordt in de echte wereld normaal gevonden als soldaten soldaten doden. Waarom zou dat in een spel dan niet kunnen?
En DAT heb ik nog nooit begrepen... Het lijkt niemand wat uit te maken als er weer een paar soldaten gedood zijn in Irak. Tuurlijk men zegt "wat erg!" maar men weet ook dondersgoed dat het bij het vak hoort en gewoon gebeurd.

Maar als je in een spel met een houten stok op (bijvoorbeeld) een reusachtige vogel moet meppen zoals in WoW vaak zat gebeurd is dat onacceptabel? :?
Dat komt omdat er een kans bestaat dat er psychoten opstaan met in hun achterhoofd het gedachtegoed van WoW... questen en killen, en dat die psychoten morgen eens even lekker langs de plaatselijke babycreche gaan bijv. Omdat we nu eenmaal in een wereld vol (potentiŽle en bestaande) gekken leven willen we voorkomen dat er nog meer opstaan.

Alleen dit gebeurt allemaal vanuit de kamertjes van de regeringen over de wereld. Dat kent zo z'n beperkingen (eenzijdige oplossingen, kortetermijn visie, het middel is erger dan de kwaal etc.), al is het goed bedoeld.
Die kortetermijn visie zegt dat bijv. Manhunt een potentieel gevaar voor de samenleving betekent. Wat op zich wel klopt (vind ik), maar psychoten worden er niet minder psychotisch door als ze het spel niet spelen. Er is altijd wel een andere manier voor die psychoten om henzelf van hun onschuld af te helpen. En dat gaat maar zo door... alleen de regeringen hebben dat niet door :X
Het grafisch uitbeelden van geweld is inderdaad het grote verschil, even een vergelijking:

Je zou je kind wel mee nemen naar Ice Age 3, waar arme diertjes opgegeten worden door grote Dino's, maar zou jij je kind mee nemen naar Jurassic Park? Volgens jouw principe is dat precies hetzelfde, er worden ook levende wezens opgegeten door dino's.
Idd, en je bent stom als je niet van rock muziek houd. Stom als je windows gebruikt. Stom als je niet voor cda stemt. Stom als je andere ideeen hebt. We zouden eigenlijk alle stomme mensen in een kamp moeten stoppen......
Manhunt2 is tegengehouden omdat er een extreme vorm van geweld in voor kwam. Het doel was iemand zo pijnlijk mogelijk te laten sterven. DAT is tegengehouden, niet de kleur van het bloed.
Ik vind dat dit een heel milde vorm van cencuur is, die inderdaad wereldwijd toegepast wordt.

Hier een complete lijst: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_banned_video_games. Voor zover ik kan zien staat Australia op nr. 1 met de meest gebande games.

[Reactie gewijzigd door DutchStoner op 8 augustus 2009 15:34]

Het is juist van de zotte dat ze mierenneuken om zulke kleine dingen als schedels en botten, als je het mij vraagt. Zaken als nieuws: Manhunt 2 mag niet verkocht worden in het Verenigd Koninkrijk kan ik me nog iets bij voorstellen, ook al ben ik het er persoonlijk niet mee eens. Naar verluid is dit hele verhaal begonnen met het onzichtbaar maken van botten bij ondode karakters vanwege een WoW-advertentie in Chinese metrostations waar kinderen bang van zouden zijn geworden.

Edit: dit was dus een reactie op het stukje dat DutchStoner dit niet nieuwswaardig vond, wat tijdens het tikken weggehaald is.

[Reactie gewijzigd door Rafe op 8 augustus 2009 15:36]

dit was dus een reactie op het stukje dat DutchStoner dit niet nieuwswaardig vond, wat tijdens het tikken weggehaald is.
Klopt, ik heb 'm veranderd.. Het bericht is opzich wel nieuwswaardig, maar de titel vind ik dubieus. Dat het bloed zwart, en de hoofden weg moeten uit de game is naar mijn idee het minst belangrijke in dit artikel. "World of Warcraft keert terug in China." zou toch een veel betere titel zijn. Ik ben het trouwens met je eens dat dit mierenneuken is, en vrij onzinnig ook.
Het is juist van de zotte dat ze mierenneuken om zulke kleine dingen als schedels en botten
Je vergeet even dat de chinese cultuur totaal anders is op dat gebied. Botten schijnen daar een vergelijkbaar sterke betekenis te hebben als bijvoorbeeld een tepel op tv in Amerika.

(Als ik meer tijd had zou ik het even opzoeken, maar ik zit op m'n werk :P)
Het is juist van de zotte dat ze mierenneuken om zulke kleine dingen als schedels en botten, als je het mij vraagt
Het tonen van botten/skeletten of soort gelijk in China brengt ongeluk en is zeer ongepast. zťťr ongepast en veel mensen zijn hier niet van gediend. jong en oud.
Het betreft hier het meerdendeel van de chnese bevolking die dit vinden.
De Duitsers zijn idd idioot met hun groene bloed en nakende verbod op 'killergames'. Dat is imo evengoed censuur als in China.

Maar de VS, hoewel bewoond door een erg preuts volk, doen niet aan censuur: Het ratingsysteem daar zou aan een spel met seksuele inhoud gewoon de 18+rating geven, ipv de "M for Mature"(17+) rating die de meeste gewelddadige spellen krijgen.

Gameontwikkelaars willen wel koste wat het kost vermijden dat ze een 18+ label krijgen, omdat bijna alle ketens (Wall-Mart, Bestbuy,...) een strikte 'geen 18+ content' regel hebben, en het is hun goed recht een bepaald product niet te willen verkopen.

Het effect is dus idd misschien wel bijna hetzelfde als censuur, maar het verschil is dat je nog altijd een dergelijk spel MAG maken en verkopen.

[Reactie gewijzigd door kiang op 8 augustus 2009 17:52]

Het voorbeeld uit amerika is ook censuur hoor.
Alleen is het niet direkt door de overheid opgelegd.

Je zou het het beste als zelfcensuur door marktwerking kunnen beschrijven.
zelfcensuur is imo geen censuur. Als ik geen racistische opmerkingen maak, odmat ik dat zelf niet WIL, is dat ook zelfcensuur... Is dat dan slecht?
Als je iets niet wil zegen omdat je het fout vindt is het geen zelfcensuur. Dan is het namelijk een opmerking die je hoe dan ook niet zou maken. Het is dan gewoon je mening niet.

Als je je mening niet wil verkondigen omdat je bang bent dat je door de gemeenschap wordt uitgestoten, niet meer bij de slager geholpen wordt of je auto beklad wordt dan is het wel zelfcensuur en eigenlijk net zo erg als overheidscensuur.

De overheid zou je zelfs daartegen moeten beschermen. Tenzij die opmerkingen officieel als strafbaar zijn aan te merken natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Ortep op 9 augustus 2009 10:17]

koop eens de duitse versie van carmageddon eens, dan kom je er achter dat cencuur in europa al langer bestaat dan WoW.
Inderdaad, ik snap niet dat iemand eerder hier Duitsland al bij betrokken heeft. Als je de Duitse versie van counter strike speelt, komt er groen bloed uit de mannetjes, en als ze dood zijn gaan ze zitten, als een soort counter strike tikkertje. En nog niet zo heel lang geleden werd bekend dat de hoes van Left4Dead ook werd aangepast (van een hand met 4 vingers en 1 verrot gat naar een hand met 4 vingers en een 5e vinger weggestopt achter de rest van de hand.

Ik snap niet wat mensen met dit soort onzin willen bereiken, alsof het aantal aanslagen/moorden/wat dan ook af zou nemen omdat er nu een zandzak ligt in plaats van botten.

Overigens zou ik het wel erg chaaf vinden als dit in shooters zou gebeuren: heb je net een headshot gemaakt valt het hoofd van je tegenstander er af in de vorm van een kist :P
Het is in sommige spellen gewoon ranzig gedetailleerd en echt, en met een beetje rationeel denken begrijp je heus wel waarom landen aan censuur doen. Kijk, ik speel ook schietspellen (Battlefield), en ik begrijp af en toe ook niet waarom dit soort schietspellen daar dan de schuld van krijgen. Maar het is gewoon beschermen tegen ongewone, niet-dagelijkse, niet-educatieve invloeden (uit zoals die in Manhunt of Bully vind ik overigens wel terecht dat dat verboden wordt). Ik zeg niet dat het de beste manier is om anderen te beschermen, maar het is wel een wanhoopsmiddel. En ook iets wat in je macht ligt om tegen te houden, dus waarom zou je dat niet doen?
Inderdaad, wat was ik teleurgesteld toen ik de duitse versie van carmageddon kreeg, aliens en groen bloed ipv omaatjes en koeien. :'(
in geen enkel geval is het naar mijn inziens normaal, en betitel ik al censuur
Inderdaad. Ik vind het ook achterlijk en je ziet dat dit kabinet al een tijdje druk bezig is met het toepassen van de censuurtechnieken zoals wij dat ook in China zien. Belachelijk natuurlijk, de overheid dient zich enkel te bemoeien met de taken waarvoor het in het leven is geroepen en niet met een of andere vorm van dicatuur.
Ik vind overal waar ze dit soort troep toepassen niet normaal. Of het nou in China gebeurd of in Nederland.
Met censuur scheer je de hele gemeenschap over 1 kam, terwijl er 2-3 gekken tussen zitten met onvoldoende opvoeding (te weinig aandacht, liefde van ouders, gepest) die het leven niet meer zien zitten en 15 klasgenootjes meenemen. En oh ja wacht, TOEVALLIG speelde dit persoon counterstrike...
Een week later loop je met een waterpistool rond in Counterstrike!
Nee hoor, als het in duitsland gebeurd wordt het ook censuur genoemd.
Of heb je de laatste weken het nieuws niet gevolgd.
Ja ik heb vrijheid zeker zeer hoog in het vaandel staan. Is daar soms iets mis mee? Ik keur alle vormen van censuur af. Daarnaast ben ik ook zwaar tegenstander van het opleggen van dit soort onzinninge restricties. Alles moet tegenwoordig maar verboden worden. Je begint met iets simpels en het wordt steeds gekker. Kijk nou bijvoorbeeld eens naar het gloeilamp verbod in Nederland. Waar gaat het nog over. Maak ze dan minder aantrekkelijk voor de consument door er accijns op te leggen of iets dergelijks, maar ga ze in godsnaam niet verbieden. Wat los je hiermee op? Bovendien veroorzaak je weer een hoop extra onzinnig werk omdat er allerlei uitzonderingen gemaakt moeten worden voor bedrijven en particulieren die niet anders kunnen.

Als mensen iets aanstootgevend of beledigend vinden dan doen ze dat helemaal zelf. Je kan er ook gewoon voor kiezen om er simpelweg niet naar te kijken of het te negeren. Daarnaast kun je er ook gewoon over in discussie gaan. Maar veel mensen hebben dat vermogen kennelijk niet en gaan weer lopen zeiken. En vanwege die tere zieltjes wordt een ander iets ontnomen. Mensen moeten eens leren om niet alles zo letterlijk te nemen en eerst eens naar zichzelf te kijken voordat ze van de hoogste toren beginnen te schreeuwen.
Ja ik heb vrijheid zeker zeer hoog in het vaandel staan. Is daar soms iets mis mee? Ik keur alle vormen van censuur af.
bijvoorbeeld .. dus je keurt het verspreiden van kinderporno goed? nou?
Daarnaast ben ik ook zwaar tegenstander van het opleggen van dit soort onzinninge restricties
Waarom is het onzinnig? omdat jij niet zo slim bent om te snappen dat het tonen van botten en skeletten massaal tegen een bepaalde cultuur in gaat? iets wat jij blijkbaar niet snapt?
Als mensen iets aanstootgevend of beledigend vinden dan doen ze dat helemaal zelf. Je kan er ook gewoon voor kiezen om er simpelweg niet naar te kijken of het te negeren.
Laten we dan maar alles open gooien en ook tv zenders gerust de vrijheid geven om sex, moord, en verkrachtingen te tonen vůůr 22:00 's avonds.. want je hebt tenslotte toch zelf het recht om te bepalen of je wilt kijken?
En vanwege die tere zieltjes wordt een ander iets ontnomen
oh wacht ..NU komt de aap uit de mouw.. dus omdat er honderden miljoenen mensen echt problemen maken om een game.. kan JIJ je spelletje niet meer spelen zoals jij wilt. aaawww wat zielig nou.
Mensen moeten eens leren om niet alles zo letterlijk te nemen en eerst eens naar zichzelf te kijken voordat ze van de hoogste toren beginnen te schreeuwen.
Ik denk dat mensen eens moeten leren wat ECHT normaal is. Ik vind het moorden in games en dit gewoon vinden niet normaal. ik vind het tonen van botten en zaken in een game discutabel en als daar een cultuur daar echt problemen mee heeft.. vind ik het verzoek om aanpassing gerechtvaardigd
Er zijn immers al genoeg zieke geesten in de wereld.
De zieke geesten zijn diegenen die menen andere mensen te kunnen onderdrukken in hun doen en laten. Zolang niemand schade of last ondervindt is het helemaal jouw zaak niet waar iemand zijn tijd aan besteed. Wanneer iemand zijn frustraties uitleeft in een virtuele omgeving vind ik dat gezonder dan iemand die zijn eigen beweegredenen op anderen projecteert en daar leefregels op wil baseren.

Blijkbaar vind jij jezelf superieur om te bepalen wat anderen wel of niet zouden mogen zien of doen. Dat heb je verkeerd. Dat jij moeite hebt met moorden in games en het tonen van botten, iets wat volkomen normaal is in de natuurlijke wereld, dan moet jij simpelweg wegblijven van deze media. En laat iemand anders die hier wel relativerend mee om kan gaan in zijn waarde.

Wanneer je echt aggressie in mensen wil uitlokken dan moet je ze vooral onderdrukken, hun leefruimte inperken en elk aspect in hun leven onder controle houden. Sla de geschiedenisboeken er maar op na. Het is een kwestie van tijd voor de bevolking hier tegen op gaat staan. Een onderdrukte stem zal altijd een weg naar buiten vinden. En wanneer je de beschaafde wegen afsnijdt blijven alleen de andere nog over.
bijvoorbeeld .. dus je keurt het verspreiden van kinderporno goed? nou?
Dat is echt de meest misselijk makende opmerking die je kunt plaatsen.

Niemand keurt pedofilie en kinderporno goed, maar het bestrijden er van mag NIET ten koste gaan van onze rechten. Als dat gebeurt, en dat is al gaande, is het einde zoek.

Denk je nou echt, voor 1 seconde, dat je daarmee de pedo netwerken dwars zit? Die zitten al zolang ze er zijn ondergronds, en zullen nu alleen nog betere methoden verzinnen om verstopt te blijven. Ergo: wij worden gecensureerd, voor niets.

En voor mensen gaan mekkeren: ja, ik ben in aanraking geweest met pedo's toen ik jong was. Die gasten zijn zelfs als je een aanklacht indiend al niet te pakken, censuur zal daar geen fsck aan veranderen.
Ik denk dat ik al niet meer hoef te reageren op je reactie KayJay, dat hebben de mensen voor mij al gedaan. Je moet wel redelijk blijven vriend. Maar ik wil toch even kwijt dat het juist die cultuur verschillen de grootste problemen veroorzaken. Zoals ik al zei. Mensen moeten eens leren niet alles zo letterlijk te nemen. Als je het er niet mee eens bent kun je ook gewoon kiezen om niet te kijken en het te negeren. De wereld is hard en daar moeten mensen maar eens genoegen mee nemen.

Die opmerking over kinderporno vind ik niet eens de moeite om op in te gaan. Je zult zelf slim genoeg zijn om te begrijpen dat ik dat ook niet goedkeur.

En je hebt het over honderden miljoenen mensen :S. Ik weet niet waar jij je cijfers vandaan haalt hoor maar overdrijven is ook een vak he. De Chinese overheid is een dictatoriaal en bijna puberaal besturingsorgaan. Het zal niet de eerste keer zijn dat ze met elkaar op de vuist gaan als ze het niet met elkaar eens zijn. Ik neem die regering niet meer zo serieus. Het enige wat ze daar goed kunnen is de eigen bevolking onderdrukken.
Waarom doet China dit? Voor het beschermen van burgers tegen slechte invloeden van games?
Om ervoor te zorgen dat er geen gekken games na proberen te doen?
Dat China zich wil afsluiten van de buitenwereld?
Het is me nooit echt duidelijk geweest 8)7
Stel je voor, 1.3 miljard Chinezen. Laten we zeggen dat 10% internet heeft, zijn er nog altijd 130 miljoen. Stel dat die leren hoe je een, relatief kleine overheid omver kan werpen en voila, je krijgt censuur want de overheid is toch wel een beetje bang dat de bevolking inziet dat het anders kan.

China kan dit niet eeuwig volhouden. Met name de wat "rijkere" chineze toeristen in Europa krijgen steeds meer beeld en inzicht hoe het anders kan en die verspreiden lokaal hun visie. Kwestie van tijd, censuur helpt alleen op de korte termijn. Ik geef China nog 5-10 jaar en dan houd het op met het "communisme" en word de oude garde uitgewuifd en zal er een nieuwe generatie opstaan. Kwestie van tijd :)

Net zoals met de EU, elk incident probeerd men af te wimpelen op games maar ook hier zal men op den duur inzien dat niet de games verantwoordelijk zijn maar het falen van de overheid zelf. Bezuinigen op de gezondheidszorg zorgt er alleen maar voor dat mensen die hulp nodig hebben en niet meer krijgen rare sprongen maken, jong en oud. Ik heb het hier in Nederland gezien gebeuren, Santpoort ging dicht en steeds minder werden de "zieken" geholpen met als gevolg dat ze doelloos op straat rondlopen totdat het tikkende bommetje af gaat.

WoW, zal er een lichtje gaan branden bij de overheden :?
Stel je voor, 1.3 miljard Chinezen. Laten we zeggen dat 10% internet heeft, zijn er nog altijd 130 miljoen. Stel dat die leren hoe je een, relatief kleine overheid omver kan werpen en voila, je krijgt censuur want de overheid is toch wel een beetje bang dat de bevolking inziet dat het anders kan.
oh jongens.. wat weet je dat toch weer goed? de aanpassingen in de game hebben te maken met de cultuur en het (bij)geloof in china..
China kan dit niet eeuwig volhouden. Met name de wat "rijkere" chineze toeristen in Europa krijgen steeds meer beeld en inzicht hoe het anders kan en die verspreiden lokaal hun visie. Kwestie van tijd, censuur helpt alleen op de korte termijn. Ik geef China nog 5-10 jaar en dan houd het op met het "communisme" en word de oude garde uitgewuifd en zal er een nieuwe generatie opstaan. Kwestie van tijd :)
denk je dat? ik kan je vertellen dat dit niet zo is. Menig rijke chinees heeft het in China goed. en ziet daarmee bijvoorbeeldd onze criminaliteitscijfers i.r.t. die van china. en denkt.. China doet het niet zo slecht. China kijkt vooral kritsich naar de fouten die bij ons ontstaan vanwege "democratie" en "vrijheid van meningsuiting":
Om maar even een heel belangrijk punt te geven tussen de gemiddelde chinees en een westerling. is het confuscianisme en het durven ondergeschikt te zijn aan een ander. en een leider te durven erkennen.

Ik denk zeker niet dat dit in 5 tot 10 jaar gebeurd. sterker nog. ik weet het wel zeker dat dit niet gebeurd.

[Reactie gewijzigd door KayJay op 9 augustus 2009 02:28]

Van http://www.theregister.co...a_bars_wow_wotlk_censors/ - "China had issued the usual People's Republic governmentspeak, sating this is it's way of promoting a healthy and harmonious online environment."
Een aantal gebieden in WotLK worden nogal gedomineerd door de aanwezigheid van botten en skeletten, ben benieuwd wat ze daar voor verzinnen. Het zal de sfeer in die gebieden iig niet ten goede komen.
Wat een gejank om niks...
Wat ook 1 van de redenen is dat WotLK in China nog steeds niet uit is, mede dankzij alle aanpassingen die gemaakt moeten worden.
Idd echt zielig die censuur. Ik heb daar ook een hekel aan het verziekt het spel als men het zogenaamd te grof vindt en dan de boel gaat bewerken. China is trouwens niet het eenige land waar zo zielig gedaan wordt. In Duitsland kunnen ze er ook wat van. Daar zijn alle undead figuren bewerkt in world of warcraft bloed etc alle effecten zijn uitgezet. World of warcraft is trouwens niet het enige spel dat bewerkt is daar. Zo was bijvoorbeeld ook C&C generals blijkbaar niet goed genoeg en daarom waren alle mensen vervangen door robots.
Eerlijk gezegt houd ik helemaal niet van censuur en bepaal ik als consument zelf wel wat ik wil spelen, daar hoeft de overheid niet aan te pas te komen. Wel is het goed dat spellen als bijvoorbeeld manhunt en GTA niet aan kleine kinderen verkocht mogen worden en als daar op gecontroleerd omdat die vaak de acties uit zulke spellen na gaan doen in hun dagelijks leven omdat ze denken dat dat stoer is en vaak niet werkelijkheid en fiction tussen elkaar kunnen scheiden. Zo waren er bij mij vroeger op school veel kinderen die bijvoorbeeld pokť mon na deden en in de pauzes en elkaar met stenen en blikjes en zand gingen bekoogelen om maar een voorbeeld te noemen. Ik zelf hield nooit zo veel van die rages omdat het me niks deed en zag het meestal als geld klopperij. Ik had destijds wel veel van die flippo's en knikers enzo.
China doet het met World of Warcraft, Duitsland met o.a. FPS's/shooters. What else is new? Akkoord je mag het een kwalijke zaak vinden dat het gebeurt. Maar dat neemt nog niet weg dat overheden aan fabrikanten eisen mogen stellen als het product bestemd is voor het binnenland. Dat het wat betreft games nu dusdanig wordt gehanteerd door Duitsland en China is de keuze van de overheid al daar.

En als Blizzard van de Chinese overheid hierdoor weer WoW mag vrijgeven aan de chinese community >> flinke omzet binnen hengelen >> flinke winst. Tja, dan snap ik wel waarom Blizzard er op in gaat. Wat zou jij doen? Als fabrikant/producent principieel nee zeggen waarmee je jezelf een flinke omzet/winst door de neus boort of meegaan met de regels die gesteld worden en als nog die omzet/winst binnen halen? Als bedrijf zou ik het wel weten, die willen namelijk maar 1 ding: winst maken zodat ze blijven bestaan.
Het gaat erom dat een groot gedeelte van de mensen die deze games spelen onder de 18 zijn en die zijn niet stemgerechtigd.

Dus de huidige regering in Duitsland die aan de macht is is sowieso niet de regering die de gamers gewild zouden willen hebben.

Daarnaast is het ook niet van belang dat de shooter games toch al 18+ zijn want die games zijn juist 18+ omdat er een aantal kortzichtige mensen in de politiek hebben besloten dat dit nodig zou zijn om de kinderen te beschermen terwijl hier wetenschappelijk gezien niet eens een draagvlak voor is.

Hoe hypocriet is het bovendien als schietgames worden verboden maar je als 17 jarige nog steeds het leger in kan om in Afghanistan in het echt mensen om mag knallen?
Ze maken zich eigenlijk wel belachelijk. Hoofden die naar zakken worden veranderd, komaan ?
In WoW zie je nauwelijks bloed ed, en helemaal niets dat realistisch is...
Hoofden in zakken veranderen kan ook gemakzucht zijn van Blizzard. Ik vermoed dat ze enkel de opdracht hebben gekregen de afgehakte hoofden uit het spel te verwijderen, de keuze voor een zak is vrijwel zeker de keuze van Blizzard zelf.
Feit dat ze denken dat dit schadelijk is voor het volk, verbergt gedeeltelijk dat ze denken dat het volk dit niet aankan.

Beledigend voor de kiezer, feitelijk.
Kiezer? Keuze heb je niet in China hoor.
Bij ons heb jij ook geen keuze. Daar is het enkel niet achter gordijntjes ;)
Het is eerder dat in niet-democratien zoals China alles achter gesloten deuren wordt besproken en besloten. Het akelige is dat zoiets ondemocratish steeds vaker ook in democratiŽn gebeurt.
Dit zal in de hele wereld in meer of mindere mate gebeuren zolang de politici blijven beweren dat geweld in games zich vertaalt naar geweld IRL. Als ze dat nou eens uit die botte hersens weten te krijgen... Of ze moeten eerlijk zijn en ook een algeheel verbod op alcohol doen, want dat veroorzaakt VEEL meer problemen.
Er zijn nogal veel mods en addons voor WoW, toch? Zou het mogelijk zijn om een plugin in elkaar te draaien die de graphics van de "Chinese versie" als het ware "vertaalt" naar de internationale versie? Textures vervangen enzo...?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True