China eist filtersoftware op elke verkochte pc

De Chinese overheid wil dat pc's die vanaf 1 juli worden verkocht voorzien zijn van software om bepaalde websites te blokkeren. Volgens Beijing is de maatregel bedoeld om jongeren te beschermen tegen 'schadelijke' content.

De computerfabrikanten zouden door de overheid al over de verplichting zijn ingelicht, maar het ministerie van Industrie en Informatietechnologie moet de maatregel nog openbaar maken, zo meldt The Wall Street Journal. De zogenaamde 'Green Dam'-software, die is ontwikkeld door de firma's Jinhui Computer System Engineering en Dazheng, moet de toegang tot websites die op een zwarte lijst staan blokkeren. De lijst met 'schadelijke' websites staat op een centrale database en wordt periodiek bijgewerkt waarna de clientprogramma's een update ontvangen.

De Green Dam-applicatie is gebaseerd op bestaande software die het voor ouders mogelijk maakt om bepaalde websites ontoegankelijk te maken voor hun kinderen, zo stelt de firma Jinhui. De filtersoftware moet volgens de nieuwe regels op een nieuwe pc worden meegeïnstalleerd of op een cdrom worden meegeleverd. Computerfabrikanten moeten aan de overheid rapporteren hoeveel pc's zij met de filterapplicatie hebben verkocht in China, maar tot nu toe is er nog geen strafmaat bekend die staat op het niet nakomen van de nieuwe regels.

Met de filtersoftware willen de communistische machthebbers naar eigen zeggen de jeugd beschermen tegen 'schadelijke informatie op het internet die onze jonge landgenoten poogt te beïnvloeden en vergiftigen', waarbij de nadruk zou liggen op het blokkeren van pornografische websites. Critici stellen echter dat de software bedoeld is als een nieuwe methode van de Chinese overheid om ook andere onwelgevallige content te kunnen censureren. Bovendien kan de software persoonlijke informatie verzamelen en doorspelen. De 'Green Dam'-software zou daarnaast computers gevoeliger maken voor hackpogingen en zorgen voor stabiliteitsproblemen, zo menen deskundigen die de software hebben geanalyseerd.

De regering veegt deze kritiek van tafel. Beijing stelt dat de filtersoftware, die is geschreven voor het Windows OS, op grote schaal is getest en stabiel is bevonden. Computerfabrikanten met een aanzienlijk marktaandeel in China - waar vorig jaar bijna 40 miljoen pc's werden verkocht - zijn terughoudend in hun commentaar op de nieuwe verplichting. Dell wil niets zeggen en marktleider Lenovo zegt dat het de nieuwe regels nauwgezet zal gaan bestuderen. HP op zijn beurt zegt dat het 'samenwerkt met de overheid' en op zoek is naar de 'juiste manier' om te voldoen aan de verplichtingen. Toch wordt er anoniem geklaagd over een gebrek aan transparantie, de korte implementatieperiode en de enorme omvang van het programma.

Indien het de Chinese overheid lukt om de filtersoftware op grote schaal in te voeren, dan heeft zij een nieuw censuurmiddel in handen. De bestaande infrastructuur, ook bekend als the great firewall, blokkeert content al op serverniveau. Vorige week werden nog een groot aantal websites aan de lijst toegevoegd in verband met de herdenking van het Tiananmen-protest. Toch is deze methode maar beperkt effectief, omdat veel burgers de filters omzeilen door bijvoorbeeld proxy-software te gebruiken.

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

08-06-2009 • 11:09

107 Linkedin

Lees meer

'China blokkeert LinkedIn' Nieuws van 25 februari 2011

Reacties (107)

107
96
25
11
0
1
Wijzig sortering
Mijn vriendin is Chinese, ze weet meer van de wereld dan mij en die censuur is alleen om leugens of halve waarheden tegen te houden voor een minderheid die mensen tegen elkaar uit wil spelen. In het verleden in de tijd van de dynastien werden er zo vaak mensen tegen elkaar opgezet, zo veel oorlogen, hebben de meeste geen zin meer in.
Het klinkt een beetje zelfonderdrukkend..maar daardoor houd je wel de vrede.
En wat andere al gezegt hebben, wat er in onze media allemaal niet gezegt wordt. :P
Gaat beter dan ooit met China(en minderheden), waarom al dat commentaar, mijn vriendin vraagt zich regelmatig af wat ze in godsnaam dan wel moeten doen om normaal gevonden te worden.

[Reactie gewijzigd door Waterlelie op 8 juni 2009 21:20]

Ik woon zelf in Laos (een communistisch land vlak bij China). Ook hier word ge-cencureerd.

Gelukkig staat internet hier (nog) volledig open.

Toen ik echter in China was kon ik bijvoorbeeld Hyves niet benaderen.

Vele Chinezen hebben dan ook proxy software up hun pc/laptop staan om toch toegang te kunnen krijgen tot dit soort sites.

Ook is bijna alle software die je aantreft illegaal. Sterker nog...veel chinezen (en ook andere Aziaten) hebben een voorkeur voor illegale, getweakte software dan voor legale software.

Dat de partij bepaalde content wil verbieden (porno) of bepaalde gebeurtenissen wil doen laten vergeten (studenten opstand Tianmen Square) betekend niet dat de Chinezen dat ook maar klakkeloos overnemen.

Echter....Vele Chinezen zijn ook trots op hun land en horen niet graag kritiek van buitenstaanders. Hoogopgeleide Chinezen (en die zijn er veel!) weten dondersgoed hoe hun politieke systeem in elkaar zit.

Voor hun is het echter de realiteit van alledag en in plaats van de negatieve aspecten, benadrukken ze graag de positieve aspecten van hun vaderland.

En dan ook: Chinezen zijn vrij om te reizen en om andere landen te bezoeken....dit is een van de belangrijkste vrijheden die er is.

Want laten we wel zo eerlijk wezen....elk politiek systeem (met zijn uitwassen) heeft zijn voor- en nadelen.
Ik snap niet waarom China dit doet? Als China een echt modern land wil zijn, stoppen ze gewoon met dit soort praktijken. Want diep vanbinnen weten ze dat het nergens op slaat.

En wat nu met het Red Flag Linux? Komt daar ook filtersoftware voor?

En zoiets is toch gewoon te verwijderen van je computer, ook al wordt het ingebracht op rootkitniveau. Of wordt dat illegaal gemaakt?

Wordt het nu verboden om een ander OS dan Windows te gebruiken? MacBooks mogen dan vast niet meer verkocht worden. En wat te doen de Linux-distro's?

Hopeloos vind ik dit :(

[Reactie gewijzigd door cumulus007 op 8 juni 2009 11:13]

Als je het volk dom houdt kun je je macht behouden. Op het moment dat iedereen kan zien en kan uiten wat er mis is met het huidige communistische stelsel, dan zal het veel sneller gaan wankelen. Dat het nergens op slaat weten ze zelf waarschijnlijk beter als geen ander.
Dat is juist de reden dat ze sites als youtube, de nodige blogs e.d. blocken, omdat mensen daar makkelijk hun mening kunnen uitten en ze op die manier in aanraking kunnen komen met andere ideeën die niet stroken met die van de regering.

Verder is het zo dat als je geen filtersoftware op je pc draait, je alsnog niet op die sites kan komen, gezien die niet door de vuurmuur heenkunnen.
In China weet het merendeel dat er informatie voor ze achter wordt gehouden.
Wij hier in het westen denken objectief nieuws te zien terwijl ons een verdraaide werkelijkheid wordt voorgespiegeld die bol staat van de regerings- en corporatebelangen.

Om het simpel te zeggen: Verhoudingsgewijs weten meer Chinezen dat ze genaaid worden dan wij westerlingen.

Grappig om te zien dat je doorhebt dat het Chinese volk wordt dom gehouden maar vervolgens datzelfde niet waarneemt in je eigen wereld.
Tsja, hier in de westerse wereld wordt het iets subtieler gedaan. Ik ben er zelfs vrij zeker van dat de 'vrije' schrijvers / artikelen al automatisch verdraaid worden voor de belangen van bepaalde partijen, simpelweg omdat het al zover ingeburgerd is.

Ik bedoel, d'r is elke week weer een artikeltje dat zegt 'De PVV heeft zoveel zetels als er nu verkiezingen gehouden worden!11'. Dat zegt niks over de realiteit, maar wordt wel regelmatig geplaatst om de PVV regelmatig in het nieuws te krijgen, zelfs al voegt het weinig tot niks toe en is dat cijfer zeer subjectief.
zoiets heet marketing en naamsbekendheid creeren. Ze hebben er hele bedrijven voor opgezet voor vips. Deze fabriceren een zo goed mogelijk beeld van een bekend persoon, zegt wat ze moeten doen en wat niet. Als iets mis gaat dan kunnen ze dat zo goed mogelijk uit het nieuws houden maar ook goed nieuws zo veel mogelijk in het nieuws drukken.
Komt op een zelfde soort van selectieve informatie neer maar het verschil is dat deze mensen niet in de regering zitten en de regering open moet zijn, ten minste in een democratie. Daar zit het grote verschil met china.
Wel erg leuk om de episode van louis theroux's when louis met... max clifford te zien hoe dat in zijn werk gaat. Gaat onder andere over die simon cowell van idols :)
Open? Vandaar dat er elke week wel een artikeltje is over iemand die naar de rechter stapt om informatie van de overheid te krijgen....
Het gaat natuurlijk een stapje verder dan dat.
Als mensen met hun web-bezoeken tegen de firewall kloppen, dan weet je dat ze om het (verplichte) filter heen werken. Dat zijn de opruiende elementen die je juist in de gaten wilt houden.
Anoniem: 133456
@TERW_DAN9 juni 2009 08:10
Interessant om te zien dat je denkt dat "de Chinees" niet zelf kan nadenken en dat de subversieve informatie hem/haar verteld dient te worden eer hij/zij dat doorheeft. Dat China al lang niet meer communistisch is moet je toch ook wel duidelijk zijn.
Ik snap niet waarom China dit doet? Als China een echt modern land wil zijn, stoppen ze gewoon met dit soort praktijken. Want diep vanbinnen weten ze dat het nergens op slaat.
Kijk eens naar het oude Joegoslavië, of de politieke onrust in België. Dat zijn kleine gebiedjes, zelfs in vergelijking met provincies in China. Als je polarisatie hebt of last krijgt van extremisme kan je land door (onderdrukking via) democratie en vrijheid van meningsuiting verscheurd worden. Nu heb je in China (maar ook bijvoorbeeld Rusland) nog meer mensen rondlopen die aan het begin staan van "zelf denken". Daar vrijheid van meningsuiting "aanzetten" is zelfmoord.

Daarnaast moet je niet vergeten dat er best een paar dingen gecensureerd worden die als "fout" kunnen worden bestempeld. Bijvoorbeeld wij hebben extreem rechts wat we flink limiteren, zo hebben zij ook partijen die niks bijdragen aan een "normale" samenleving. Vraag maar eens aan een in China geboren en nu hier wonende (opgeleide) chinees of de gecensureerde websites zinnig zijn, of alleen maar oproer proberen te creëren.

[Reactie gewijzigd door TheGhostInc op 8 juni 2009 11:39]

Anoniem: 254106
@TheGhostInc8 juni 2009 12:12
Afgezien van de Oosterse opvattingen m.b.t. de verhouding tussen de gemeenschap en haar leden, zullen Chinezen niet snel tegenover ons Westerlingen hun hart uitstorten. Men is wat gereserveerder daar, vergeleken met ons botte, ongeciviliseerde Europeanen/Amerikanen. Het is niet makkelijk om inzicht te krijgen in wat men aldaar denkt, een moreel oordeel vellen is vele malen eenvoudiger.
Grote denkfout die door veel Westerlingen wordt gemaakt is te veronderstellen dat China een modern land wil worden volgens onze definitie. Ondanks het feit dat ze daar ook (economische) voorspoed nastreven, is de cultuur en menataliteit een wereld van verschil met de onze.
Anoniem: 196662
@cumulus0078 juni 2009 11:26
Ik zou er niet willen wonen maar ik kan wel akkoord gaan dat de Chinese overheid zo'n zaken moet mogen beslissen.
Zo lang er in China geen democratie hebben moeten ze dit in ieder geval mogen... vanaf ze er een democratie zouden hebben. Dan ja zouden ze dit niet meer mogen. China zal ooit wel terug instorten zoals al zo vaak gebeurt is met china. Tot zo lang het nog niet zo ver is heb ik medelijden met alle inwoners van China. Want hier word de grote massa dom gehouden maar als je iets echt wilt weten dan kom je er wel achter zonder iets illegaal te doen daar kan dit niet
Sinds wanneer gaat de regering bepalen wat jij wel en niet mag zien?
Denk dat de gebruikers dat zelf ook wel kunnen.

Vind dit toch wel een beetje te vergaan. ISP die websites blokkeren, oke.
Maar dan een filter op de pc zelf gaat mij te ver.
Zal toch wel weer gehackt oid worden.
Internet censuur is in China de gewoonste zaak van de wereld. Westerse website die mogelijk een slecht licht werpen op het regime worden geblokkeerd door de "great firewall". Natuurlijk is het te omzeilen, maar het feit dat een regering zich tot dit soort maatregelen moet verlagen om de bevolking blind te houden voor hun ware gezicht spreekt boekdelen.
ISP die websites blokkeren, oke.

Daar zou ik toch nog maar eens goed over nadenken als ik jou was. Waarom vind jij dat jouw ISP sites mag blokkeren? En wie controleert of ze dat eerlijk doen? En niet bijv. de site van concurrent blokkeren?

Censuur door overheden past ook niet in een democratie (hoewel we het hier over China hebben). Censuur wordt door dictatoriale regimes gebruikt om de bevolking dom te houden. Informatie die aan kan tonen dat het regime slechte dingen doet, of onwaarheden verkondigt wordt geblokkeerd en de bevolking blijft in het sprookje geloven.
Omdat je niet weet dat die informatie bestaat merk je het filter niet op en is er naar jouw mening dus niks aan de hand, maar ... mogelijkheden om aan te tonen dat de overheid dingen doet waar je het niet mee eens bent worden daarmee ondermijnd. Dus ook in onze democratie past geen enkele vorm van censuur. (tenzij we allemaal toegang hebben tot het filter en kunnen controleren dat er niet onterecht informatie wordt tegengehouden ;-)
Denk dat genoeg chinezen best weten dat er een vertekend beeld word weer gegeven door de overheid..

de meeste berusten erin,, en zolang de koelkast gevuld is en men iets heeft wat men huis kan noemen en het dagelijkse leven enigszins door gang heeft vind men het best....

Het grootste verschil is tussen hen en ons is ,, onze overheid kan het niks schelen wat ik zeg en wat ik ervan vind ze luisteren niet.
En daar willen ze controle hebben over wat ik zeg ervan vind en luisteren ze wel en stoppen ze je in een kamp of instelling .....

wat is erger ???
*kuck* kinderporno in Nederland?
Nazi-spullen op E-bay in Frankrijk?
Bloed in games in Duitsland?
Filtering in Australie?

Ja, natuurlijk moeten we even met het vingertje wijzen want het gaat over China...
Ja, inderdaad.

Er is namelijk een hemelsbreed verschil tussen:
(a) de aanpak in China versus de rest van de wereld en
(b) de politieke omstandigheden in China versus de rest van de wereld
(c) de legitimiteit van de overheidsbemoeienis.

(a) De Chinese aanpak is er een die beoogt alle websites naar willekeur door de overheid afsluitbaar te maken. Geen van de andere voorbeelden komt daar ook maar in de buurt, behalve dan Australie.

Ik meen dat het verbieden en starfbaar stellen van kinderporno naar intentie, strekking, en breedte nogal wat afwijkt van het domweg eisen dat mensen hun computer onklaar laten maken voor alle door de overheid (en dus de communistische partij) ongewenst bevonden sites. Het verbod op de handel in Nazi memorabilia vind ik wat overdreven, en daarom niet terecht. Het verbieden van bloederige games in Duitsland gaat me ook wat te ver, maar is in z'n uitwerking en scope ook nog vrij beperkt. Wat er in Australie gebeurd is (en falikant mislukt) is natuurlijk erger.

Feit blijft dat in genoemde landen de algemene vrijheid van meningsuiting goed verankerd is, en in China totaal niet. In die landen is het verbieden van bepaalde beeldmateriaal, spellen, en handel een uitzondering op de regel. In chine *is* het de regel.

(b) China is nog altijd een communistische dictatuur. Vrije verkiezingen zijn er niet, andere politieke partijen dan de communistische zijn verboden, en de communistische partij is de staat en zijn onderdanen alleen dan verantwoording verschuldigd als deze dat middels geweld afdwingen. De politieke macht komt in China nog steeds (om een bekend voormalig Chinees politicus te citeren) "uit de loop van een geweer". Google eens op "Tianmin", dan zie je wel wat ik bedoel.

(c) De legitimiteit van de Australische regering komt voort uit het feit dat ze een meerderheid hebben, en over een paar jaar aan de dijk gezet kunnen worden als hun werk de bevolking niet bevalt. De legitimiteit van de Chinese regering bestaat behalve uit controle over het leger uit het zoethouden van de bevolking door verbetering van de levens-standaard. Op zich komt dat laatste meer voor en is dus niet zo vreemd.

Je hoeft China niet te verketteren of de (grote) economische verdiensten van de huidige machthebbers te veronachtzamen om je er terdege van bewust te zijn dat het een dictatuur was, is, en (voorlopig) nog wel blijft.
Toch is wel degelijk onderscheid te maken tussen filteren op (kinder)porno/racisme/geweld en oerdegelijke censuur zoals China dat toepast (onder het mom van porno idd).
Wanneer je dingen in zulke heerlijk ondubbelzinnige zwart/wit vakjes kunt organiseren is daar ethisch gezien niet veel op aan te merken nee. Als je er echter in de praktijk naar kijkt is het veel te moeilijk, zo niet onmogelijk, om een degelijke scheidslijn aan te brengen.
Vandaar de Net Neutrality. Als iemand hoger in de voedselketen de scheidslijn verkeerd trekt, opzettelijk danwel onopzettelijk, mis jij informatie.

Wanneer netwerken niet neutraal zijn kunnen de Chinese praktijken ook hier voorkomen, met als verschil dat de westerse overheden er niet zo openlijk voor uitkomen als de Chinese.
Idd, waarom zijn Aikon zijn filters wel toegestaan en die van China niet? Stel dat er een of andere rare cultuur in de wereld is, waar kinderporno heel normaal is (ik hoop echt niet dat dit bestaat, het is puur hypothetisch om mijn punt te maken), dan zou in die cultuur een kinderporno filter ook als verkeerd worden aanschouwd.

Het is niet omdat wij vinden dat kinderporno, racisme en dergelijke gefilterd mogen worden, dat ze dat in andere culturen ook zo vinden.
Als je ipv kinderporno er gewone porno van maakt heb je meteen al een bestaande situatie. In NL is porno heel normaal. Je kunt gewoon porno in de videotheek krijgen en je hoeft je er niet voor te schamen om porno te downloaden. In china willen ze het blijkbaar vanuit de overheid massaal gaan blokkeren en is het daar blijkbaar 'evil' ofzo.
Iemand in china had bv de opmerking kunnen plaatsen "stel dat er een andere rare cultuur in de wereld is, waar porno heel normaal is..."

Als je in dat opzicht kijkt is geen enkel filter goed te praten. Wij veroordelen de chinezen voor het blokkeren van sites met o.a. porn, maar stellen zelf kinderporno filters in? Eeuwen geleden werden mensen nog niet zo oud. Als de gemiddelde levensverwachting een jaar of 30 is, wil je dan tot je 18de wachten met sex? Volgens mij was het toen heel gebruikelijk om je 12 jaar oude dochter uit te huwelijken (of gebeurde dit alleen in koningshuizen?). In de loop der tijd is dat verandert, worden kinderen minder snel volwassen en moeten ze ineens tot hun 18de "beschermd" worden (terwijl een groot deel toch al rond hun 15de ontmaagd wordt, zo onschuldig is jouw kroost niet hoor). Ik denk dat iemand uit die oude tijd het heel raar zou hebben gevonden dat er nu discussies zijn over kp. (overigens probeer ik hier niet kp goed te praten, maar te illustreren waarom dit soort filters altijd fout zijn, ook al lijken ze op het eerste gezicht ok vanuit onze huidige normen en waarden)
Merci om mijn theorie te verduidelijken met een bestaand voorbeeld. Ik nam kinderporno omdat het commentaar dat aanhaalde, maar gewone was zeker beter geweest :).

SouLLeSSportal ook merci
Die rare cultuur is de oude griekse cultuur :> lees maar eens het stukje in deze link onder het kopje: "Het oude Griekenland: biseksuele problemen"
Daar wordt aangegeven dat een 'knaap' voor mannen toen heel gewoon was.
Ze waren daar uberhaubt niet vies van sex ongeacht welke sexe en voorkeur. Gelukkig geen internet toen nog :P
Dat waren nog eens de tijden :9
De romeinen spoorden wat dat betreft ook niet helemaal... 8)7

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 8 juni 2009 12:48]

Ik zeg niet dat het perse een goed iets is dat NL etc ook filtert, maar dat er een duidelijk onderscheid is tussen algemeen onwenselijke zaken filteren (zoals kinderporno) en alleen voor de regering onwenselijke zaken filteren.

Je moest eens weten trouwens wat voor gebruiken andere culturen hebben en hadden, kinderporno is zo erg nog niet ;)
Je moest eens weten trouwens wat voor gebruiken andere culturen hebben en hadden, kinderporno is zo erg nog niet ;)
En toch wilt gij filteren op kinder porno?

Pas op, dalik gaan mensen denken dat ik pro kinderporno ben, maar dat is absoluut niet waar. Ik vind het ook goed dat daar op gefilterd wordt, maar er moet dus een héél breed maatschappelijk draagvlak zijn om zulke filter toe te kunnen staan.
Ohja joh? wat is het verschil dan?
En wat als China "alleen Porno" wil blokeren? Ik neem aan dat ze het ook daar onder een aannemelijk mom gaan gooien zoals we het hier doen. Jij kunt het niet aannemelijk vinden omdat porno hier heel normaal is, maar kom daar eens bij een chinese familie mee aan en dan wil ik wel zien hoever je komt. Wat als China precies om die reden bijvoorbeeld youtube blokkeert? Je kunt mooi wel zeggen dat je er onderscheid in kunt maken, maar dat ligt er maar net aan waar je woont en hoe je over dingen denkt.....Ik vind het zelf niet de taak van de overheid bijvoorbeeld en ook ik woon in nederland zoals jij.......
Ja, er zijn bepaalde dingen, ook in Westerse landen, verboden. Maar ben je nu werkelijk van mening dat dat van eenzelfde ordegrootte is als het filteren wat China doet? Hier gaat het over specifieke zaken, in China gaat het over alles wat als kritisch ten opzichte van het regime opgevat kan worden. In mijn ogen is dat toch echt niet vergelijkbaar.
Wij zijn al een paar jaar op dezelfde weg. Dus roepen dat er niets aan de hand is brengt ons eenzelfde maatschappij over een paar jaar.

Tot die tijd: Slaap lekker verder :z
Een overheid wil nu eenmaal reguleren. Vroeger waren er ook geen autosnelheidslimieten, en nu staat er een flitskast op elke hoek van de straat.

We verwachten deze akties nu eenmaal van de overheid. Zij krijgen immers de schuld wanneer onze veiligheid in gevaar komt.

Internet is anarchistisch begonnen. Een ideaal dat indertijd (toen er alleen keurige universiteiten en overheidsinstanties op het net zaten) prima wekte.

Nu hebben we te maken met de meest verschrikkelijke uitingen van de mens. Van kinderporno, Nazi-propaganda tot verminkte lijken. En dan heb ik het alleen nog maar over de plaatjes. De doodsbedreigingen, virussen en de spam vliegen je ook om de oren. Dus ook nu wijst de burger weer naar de overheid en zegt: "Doe er wat aan."

Kortom: we vragen er zelf om.

En net zoals bij verkeersregels, of de wapenwetgeving, of het politieke systeem: de anarchie van "we zijn zelf verantwoordelijk" is een mooi ideaal, maar op de lange duur onhoudbaar.

En alle macht is te misbruiken, maar dat hoeft niet !
China doet het, laten we hopen dat de westerse regeringen verstandiger zijn...
Wat denk je als bijvoorbeeld er geen autosnelheidslimiet is? juist al die kneusjes in de golfjes en afgetrapte wannabe straatracer auto's rijden zichzelf of anderen dood en dan gaat de massa weer klagen dat er zoveel doden vallen in het verkeer. Ook waren er vroeger heel weinig auto's waar nu elk gezin er minimaal 1 heeft of vaak 2.
Daarom kan je sommige dingen niet vergelijken met vroeger.

Internet is ook iets wat heel lastig te beheersen valt omdat IEDEREEN er wat op kan zetten ongeacht de inhoud. Of dit mag of niet. Je ziet zo vaak dat foto's er nog geen uur op hoeven te staan en ze zijn over 100 internetpagina's te vinden.
Dit kan je niet vergelijken met verkeersregels of snelheidslimieten.

En de regering is aangesteld door en voor de burger. Dan mag je ook verwachten dat wat ze doen ook in ons belang is. Zijn we het er niet mee eens dan betekend het niet meteen dat het niet goed is.

Wees blij dat er een regering is die zoveel doet en zorgt dat we zo kunnen leven als we nu doen.

China gaat echter een grote stap verder en dat is gewoon niet te verkopen bij ons als democratisch land. Toch heb ik wel mijn twijfels als china een democratisch land zou worden... Het zou een grote invloed hebben op de wereld iig.
Een overheid wil nu eenmaal reguleren.
Klopt. Een bakker bakt broden, regeringen maakt regels. Maar broden verdwijnen weer, ze worden opgegeten. Maar regels blijven en blijven maar, ook als ze door de tijd zijn ingehaald of hun werkelijke nut verloren hebben.


Als je spreekt over dat de bevolking een ander orgaan vraagt haar problemen op te lossen: Speak for yourself.

Om je voorbeeld over "verschrikkelijke" uitingen aan te halen:
Nu hebben we te maken met de meest verschrikkelijke uitingen van de mens. Van kinderporno, Nazi-propaganda tot verminkte lijken.
Wat verschrikkelijk is en wat niet is compleet subjectief en perceptiegebonden. Wat jij verschrikkelijk vind, hoeft voor mij niet te gelden. Er zijn mensen die het beschikbaar stellen, jij kan er naar kijken. Je moet niet!

Ga nu niet jou werkelijkheid (normen en waarden), of dat van je geloofsgemeenschap, je buurthuis of wat dan ook aan mij opdringen door het vragen/eisen van een contentfilter dat niet alleen jou maar iedereen raakt. Nu ben ik het er over eens dat kinderporno goor is, begrijp mij niet verkeerd, maar ik ga dat aan niemand opdringen en verwacht hetzelfde terug. Maakt niet uit over wat voor content of informatie het gaat.

Als je zo graag in een bubblewereldje wil leven kan dat. Koop of download een stuk software die het voor je doet en probeer die "functionaliteit" *kucke!* niet via een overheid ook aan mij op te dringen aub. Alvast bedankt.
En alle macht is te misbruiken, maar dat hoeft niet !
China doet het, laten we hopen dat de westerse regeringen verstandiger zijn...
Dream on.... Dream on... Kijk zonder je televaag of NOS bril naar de huidige trend en trek je conclusie.
De anarchie van "we zijn zelf verantwoordelijk" is een mooi ideaal, maar op de lange duur onhoudbaar.
Juist overheden zijn op de lange termijn onhoudbaar. Het gedrag van een overheid leid altijd tot een politiestaat waarin het collectief boven het individue gaat (!!). Aard van het beestje. Je kunt met wat tweaks als trias politica proberen dat proces te rekken maar uiteindelijk is het onafwendbaar.

Anarchie != chaos. Dat is iets wat ze je vertellen in het staatsonderwijs. Het concept van een anarchie staat het vormen van samenwerkingsverbanden en organisaties namelijk helemaal niet in de weg. Je lidmaatschap ervan is alleen vrijwillig. Dit in tegenstelling tot je lidmaatschap van de staat der Nederlanden; als je je contributie (belasting) niet betaald komen er mannen in blauwe broeken en witte overhemden het je alsnog, des noods met geweld, afnemen.

De hele natuur is een anarchie. Zo wens ik ook te leven. Zo is mijn aard. Ik leef namelijk graag mijn eigen leven, zonder ongevraagde bemoeienis van anderen.
En als jij dat niet wenst..? Helemaal fijn, jou keus, maar laat mij er buiten.
Danku.

[Reactie gewijzigd door merethan op 9 juni 2009 18:22]

Niet alleen hebben we het over het land waar censuur ongeveer hebben uitgevonden - om de bevolking lekker dom te houden, ziende blind - maar ook nog over één van de twee grootste groeimarkten ter wereld.

Je zou als leverancier jezelf een groot plezier doen als je die zooi erop zou zetten, zelfs al ben je het er totaal niet mee eens. Niet jouw verantwoordelijkheid, immers.

Anderzijds, als je als China zelf een x86 OS bakt, ben je van het gezeik af. Windows (of wat dan ook) legaal draaien doen ze daar toch al niet. :z

[Reactie gewijzigd door Ramzzz op 8 juni 2009 13:21]

Anderzijds, als je als China zelf een x86 OS bakt, ben je van het gezeik af. Windows (of wat dan ook) legaal draaien doen ze daar toch al niet. :z
Waar, maar als dit vaak zou gebeuren, dan zal China uiteindelijk wel zeggen: gebruik dit OS, anders de gevangenis in.
Dat zullen ze waarschijnlijk ook wel doen - was Red Flag Linux niet verplicht op hun overheidscomputers?
Je zou als leverancier jezelf een grot plezier doen als je die zooi erop zou zetten, zelfs al ben je het er totaal niet mee eens. Niet jouw verantwoordelijkheid, immers.
Sjah idd het blijft commercie he, zolang er veel winst gemaakt kan worden (40m pc's in 2008) zullen er altijd bedrijven blijven die de regels implementeren en hun spullen gaan verkopen

Wat denk je dat de aandeelhouders er van vinden als jij ff zo'n markt links laat liggen? denk niet dat ze erg blij zullen zijn
Anoniem: 100386
@Brantje8 juni 2009 11:24
format c:\ en re-install van OS. Daarna proxy opzoeken, en klaar is kees ?
Er hoeft niets gehackt te worden, zoals jij suggereert ?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 100386 op 8 juni 2009 11:25]

dat zal waarschijnlijk niet werken waarschijnlijk zal dit met het bestuurings systeem geintregeerd worden us maar goed das china he
En dat oude besturings systeem is dus weg als je het opnieuw installeert. Pak een schone installatie cd van jouw favo OS en zet het over die voorgeinstalleerde windows heen. Probleem opgelost.
Totdat de buren je verlinken
Als je de rest van je leven in een cel wil doorbrengen, moet je dit vooral doen in China.
De wet gaat over het meeleveren met nieuwe pc's, niet over gebruikers verplicht stellen het te gebruiken. Dat zou ook niet kunnen, aangezien het alleen voor windows is, en je moeilijk mensen kan verplichten om windows te draaien. Je kan gewoon je pc herinstalleren zonder bang te zijn voor celstraf.
Het gaat nog steeds over China, als 'ze' willen dat je alleen een door 'hen' goedgekeurd OS mag draaien ben je nog steeds de pineut.
En dat OS wordt zeker niet een product van "het grote boze amerika". Vergeet niet dat China geen fan is van amerikaanse producten (daarom maken ze ook alles na :+)
Dat China liever 'nationale' produkten gebruikt dan buitenlandse/Amerikaanse klopt, maar er staat in het artikel toch duidelijk "Windows OS". En vergeet ook niet dat de "Great China Firewall" gebouwd is met Amerikaanse technologie (hardware, software) ;)

Brave Chineze burgers zullen die software ook zeker niet weghalen, want ongegronde/willekeurige deportaties, tewerkstellingen en opsluitingen vinden nog regelmatig plaats, dus elke "aanleiding" wordt vermeden ...
format c:\ en [...]
Misschien dat een sublieme rootkit (als onderdeel van de filtersoftware) daar al een stokje voor steekt?
Het gaat hier wel over China, daar bepaalt de regering wel meer dingen over jouw persoontje, helaas.
In China is het nooit anders geweest hoor, de laatste paar millennia...
Anoniem: 269399
8 juni 2009 13:12
Wat een reacties hier zeg... Alsof China dé grote boeman van het Oosten is. Tja, onze media schrijven alleen maar over het gebrek aan mensenrechten in China, dus nemen wij aan dat dat klopt. Tibet zelfde verhaal. Je hoort nooit de andere kant omdat het niet verkoopt. In wezen is onze eigen media dus net zo erg aan het "censureren". Wat denk je dat er gebeurt als je de gehele bevolking ineens alle kennis van zaken geeft, i.e. alles toestaat wat we hier ook mogen? Stemmen, demonstreren tegen de regering en een eigen partij oprichten? Die mensen hebben jarenlang onder streng communistische omstandigheden geleefd, die sterven waarschijnlijk eerder dan ze met onze vrijheden om kunnen gaan. Dat soort moet dus beetje-bij-beetje komen. Dit filter is geen stap in de goede richting, maar de manier waarop iedereen hier tekeergaat tegen China en zijn regering getuigt ook niet van kennis van zaken.
Je vergeet echter wel even te vermelden dat wij doormiddel van internet wel onze eigen media kunnen omzeilen en het verhaal van meerdere kanten kunnen lezen. Dat is iets wat in China dus effectief geblokkeerd word, die krijgen WERKELIJK alleen maar te zien wat de overheid wil.
Precies en dat is hetgene wat de zaak hier zo dubieus maakt.
Er is hier echt geen sprake van het in bescherming nemen van de jonge burgers.
Wat zij hier doen is alleen dat laten zien wat de Overheid wil, geforceerd en gecontroleerd door de overheid dus goed voor u. Lekkere slogan.

De beperkingen verder uit breiden met een actief filter en daarbij een OS beperking is wat mij betreft helemaal doorslaan. Het zet de deur open om willekeurige sites ten allen tijden te kunnen blocken. Als het nieuws vanuit Europa over China niet positief genoeg is, hup blocken.

Wat hierboven nog wordt aangehaald inzake wij NL'ers met porno e.d.

Het gaat erom wat nu echt ethisch verantwoord is en waarmee je de bevolking dus echt beschermd.

Als je hier een referendum gaat houden over het blokkeren van kinderporno dan verwacht ik dat daar minimaal 95% van de mensen voorstander van is.
Als je dit onder de chinese bevolking zou doen met de zwarte lijst van hun overheid dan zal de uitslag heel anders zijn.

Resumerend kom je dan weer op het feit dat het niet om de bevolking draait maar alleen om de censuur van de Overheid en zo hun communisme te behouden.

edit: typos

[Reactie gewijzigd door Double-X-L op 8 juni 2009 15:44]

Da's inderdaad de gebruikelijke wijze om het voortbestaan van een dictatuur te vergoeilijken. :z
Ik begrijp China eveneens niet (net als de rest), ze kunnen aanbrengen wat ze maar willen maar als het de veiligheid op het web van de gebruikers in gevaar brengen waarom zou je het dan nog installeren op de computer. Wat krijgen ze binnenkort daar nog dan, een eigen smartcard-reader en dat ze daar hun id-kaart moeten invoeren?

Ik vind het echt puur censuur, onbegrijpelijk dus.. Het is echt raar dat China zo erg verschilt van USA / Engeland / Nederland / Andere landen, ik hoop dus ook voor hun dat ze een ander bestuur krijgen die dat dan wel normaal aanpakt.

Maar goed, dit stukje software zal binnen de kortste keren wel worden gekraakt, daar ben ik 100% zeker van, ze realiseren zich dan op het laatst dat ze helemaal fout zaten met het inbrengen van de software.
Reactie op je laatste alinea:
Ik denk eerder dat China flinke straffen zal invoeren voor het aanpassen van de software als dat 'massaal' wordt toegepast.
umm format c:? lijkt me dat de software er dan niet meer opzit , een cd meeleveren oke, maar van te voren al installeren gaat toch net wat te ver , (oke het is china) maar dan nog die software kan er net zo gemakkelijk weer vanaf lijkt me
Het is niet ondenkbaar dat de volgende stap is dat het verplicht wordt op elke pc van gebruikers binnen China. Als je de software niet hebt draaien, zou je zomaar kunnen verdwijnen. En ja, dat zal best wel te controleren zijn. En ja, dat kost best wel veel mankracht. Maar voor een beetje censuur voor een land van 1 miljard inwoners mag wat kosten.
Ben ik nu naief ?

Meeleveren op CD = Kan er af, en kan je dus vrijwillig weer installeren ?
'''Beijing stelt dat de filtersoftware, die is geschreven voor het Windows OS, op grote schaal is getest en stabiel is bevonden. ''. Dus als ik als student in China een mac koop hoef ik dit niet te installeren simpelweg omdat het niet bestaat? Of gaan ze straks ook nog Apple bannen uit China? 8)7

Het wordt met de dag gekker daar. Maarja, het zal wel een kwestie van tijd zijn voordat deze software er ook voor mac/linux is.

China is een prachtig land, maar alleen de regering daar wordt met de dag hopelozer.
imo zouden ze dit beter op modem level kunnen doen. Die zijn veel minder verschillend, beter toegankelijk vanaf de andere kant voor updates, en zitten vaak al van die filters ingebouwd.

Alle software aanpassen is een enorme klus. Beter doen ze die censurering natuurlijk niet.
Kan dat niet eenvoudiger door iedereen eenzelfde DNS-server te geven? Die staat dan onder toezicht van de overheid bv. En in het OS moet de DNS dan ingebakken zitten...
Ja, lijkt me ook, anders moet je ook alle linux distro's verbieden want die kan je dan installeren en de software omzeilen.
Anoniem: 271482
@teek28 juni 2009 11:31
En dan stel je toch gewoon opendns in? tegen elke beveiliging is wel iets te vinden.
Ware het niet dat de ip-adressen van opendns vast geblokkeerd worden door de Chinese firewall.
Dan blokkeer je openDNS toch gewoon?

Waarop het volk dan weer iets zal vinden om dat te omzeilen. Als dat populair wordt, wordt dat weer geblokkeerd.. 't Is net als kopieerbeveiligingen en de cracks ervoor, constant elkaar bevechten.
Anoniem: 271482
@Arrigi8 juni 2009 11:59
Idd,

Toch vind ik het vreemd, de meest rare en ranzige rommel op het internet komt uit de Aziatische landen.
Het aziatische gebied behelst dan ook iets meer dan China alleen... :z
firewall poortje 53 dichtgooien, behalve voor de evil-China-DNS doet dan wonderen he.
weet jij wat die software doet dan? Naar mijn idee zal dit zeker een onderdeel zijn van de manier om toegang te blokkeren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee