Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 78 reacties

De zakelijke website Business Management dook in de statistieken van World of Warcraft en ontdekte dat de 11 miljoen spelers van de mmog dagelijks ruim 16 miljoen quests doen en 3,5 miljoen voorwerpen verhandelen op de veiling.

OnyxiaDe website Business Management publiceerde een overzicht van enkele cijfers over World of Warcraft, de zo succesvolle mmog van Blizzard Entertainment. Zo heeft Blizzard met de 11 miljoen spelers die maandelijks voor WoW betalen, 60 procent van de mmog-markt in handen. Bij elkaar volbrengen die dagelijks 16,6 miljoen quests, wat neerkomt op 192 quests per seconde. In het veilinghuis dat in het spel is opgenomen en waar spelers virtuele voorwerpen aan elkaar kunnen verkopen, worden dagelijks 3,5 miljoen voorwerpen verhandeld. Daaronder bevinden zich 170.000 stuks Infinite Dust, 140.000 stuks Runecloth, 115.000 stuks Saronite Ore en 110.000 stuks Frostweave Cloth. De keuzemogelijkheden daarbij zijn ook groot, want het spel kent 60 verschillende kruiden, 50 verschillende metalen, maar ook 700 verschillende zwaarden en 100 soorten versterkende drankjes.

Verder bevat het spel 7600 quests en zijn er 5300 virtuele personages om aan te spreken. Er zijn 140 verschillende huisdieren die spelers kunnen verzamelen en 130 verschillende beesten om op te rijden of te vliegen. Spelers kunnen ruim 90 bazen verslaan, waarvan Onyxia de gevaarlijkste is. De draak verslaat ruim 100.000 spelers per dag. Spelers hebben duidelijke voorkeuren. Zo kiest 36 procent van de spelers voor Mining als beroep, is 14 procent van de characters een Death Knight en kiest 19 procent voor het menselijk ras.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (26)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (78)

Leuk om die cijfers eens te zien, maar mijn vraag is; wat verdient Blizzard per maand netto alleen aan WoW.
Financieel rapport Activision; (docje)
11.000.000 X 12,99 per maand = €142.890.000 p/maand bruto. Wat daar netto van overblijft weet ik niet...

Verder komt hier nog de verkoop van de game zelf bij, de server transfers, name changes etc etc...
Niet alle 11 miljoen account zijn nog actief. Aan de andere kant verdient Blizzard ook geld met betaalde server transfers, race changes, name changes etc.
De 11 miljoen accounts zijn WEL nog actief.

Er is een tijd geleden al eens een post geweest over het aantal wow-gamers dat gestaag blijft groeien ofzoiets en daarin stond dat enkel de actieve meegerekend werden.
ergens op de blizzard website staat een press release. Kwam neer op dat enkel accounts meetellen die:
- de laatste 30 dagen ingelogd zijn geweest
- geen trail accounts zijn
- een actieve subscription hebben
- niet gebanned zijn

er betalen dus 11m mensen per maand, het totaal aantal accounts ligt veeeeel hoger
Begin daar nou niet aan, er is echt geen manier om te weten wat ze binnenkrijgen want in Azie verdienen ze weer met heel andere bedragen en op een andere manier.

Veilig om te zeggen dat het *veel* is. ;)
Okay, een korte crtl+f bracht mij op Net revenues MMORPG: Nine months ended September 30, 2009: $939 miljoen.
Deel dat dus door 9: $104 miljoen (lekker bedragje)
104 miljoen omzet, hoeveel zou daarvan schone winst zijn? Na hosting en ontwikkeling en support en dergelijke natuurlijk.
Leuk dat jaar verslag ;-)

Ook kan je er uit opmaken dat wow minder populair wordt.....

939M over 9 maanden is 104M
301M over de laatste 3 maanden (September) 100.3M

Echter hebben ze wel te maken met de wisselingen van koersen... (33M in hun verslag)

Net Income staat echter op 399M na 9 maanden, WOW is één van de dingen die ze doen.... maar nog steeds een grote speler in dit jaar verslag)
(in 2008 draaiden ze nog verlies, zal wel komen door de beurs crash het aandeel ging toen met 50% naar beneden)

[Reactie gewijzigd door The_XIII op 11 december 2009 09:14]

Da's helemaal niet zo moeilijk, je bekijkt gewoon het jaarverslag van Activision/Blizzard.
En er zijn ook mensen die een 3-maandelijks of half jaarlijk abbo nemen en die betalen niet 12,99 per maand :)
Ik dacht van wel, het wordt namelijk niet goedkoper wanneer je een abo voor een langere periode neemt (toch niet wanneer ik dat nog deed)
nu dan alleszins wel :p
De huidige subscription fees zijn:
12.99 EUR One-Month Subscription
35.97 EUR Three-Month Subscription (11.99 EUR / month)
65.94 EUR Six-Month Subscription (10.99 EUR / month)

Als ik in mijn Payment History kijk zie ik alleen maar afschrijvingen van 65.94 EUR sinds 20/03/2005, wat dus sinds het begin is.
Alleen betaal je in azie maar omgerekend 2 euro ofzo per maand. En daar zit toch ook wel 30-40% van de WoWérs

en de dollar is niks meer waard, dus de Amerikanen betalen omgerekend ook steeds minder. Nog eens 30%
Eehm, het is een Amerikaans bedrijf he, dus dat werkt andersom natuurlijk nog veel harder. Die 12,99 in euro's levert Blizzard veel meer dollars op dan een paar jaar geleden. Elk nadeel heeft z'n voordeel, zeg maar.
Dit is echt een enorm knap staaltje van marketing en strategie. Een gamestudio die een recuring income heeft op maandelijkse basis dankzij 11 miljoen betalende klanten.

Als ik me niet vergis is het 15 dollar per maand, is dus 165 miljoen dollar per maand of bijna 2 miljard dollar per jaar ( klopt dit?? dit lijkt me enormmm veel)

Tel daarbij nog eens de aanschaf van de game, neem nu 30 dollar, dat is weeral eens 330 miljoen + de eventuele expensions.

Meesterlijk!
Vandaar dat de nieuwste Call Of Duty geen dedicated servers meer heeft, maar op IW.NET draait. De meeste multiplayers willen ook naar een pay-per-play model of een maandelijks abonnement of een pay-for-extra-items model. Geleidelijk aan probeert men dat te doen.

Te begrijpen, maar niet in het voordeel van de consument.

[Reactie gewijzigd door ? ? op 10 december 2009 11:06]

IW.NET is om ervoor te zorgen dat iedereen gaat betalen voor mappen of mods.
EA heeft bijvoorbeeld al het model waar je ook dedicated servers van hun kan huren. Maar je blijft ook de optie houden om zelf een host te zoeken voor je server.

Het ene is een soort lock-in, het andere is extra functionaliteit. Een win-lose tegenover een win-win.
ha! gaat ze toch echt niet lukken. zolang er games zoals Battlefield Bad Company 2 komen die *thank god* wel dedicated servers hebben...they will never succeed! :+
Zoveel is het dus zeker niet.

Heel veel spelers zitten in China, hoeveel ze daar betalen weet ik niet. Wel dat het een pak minder is dan degene uit Europa/Amerika.

Maar zelfs dan nog: het is een immense 'cash cow"
Het is eigenlijk oneerlijk...kan neelie kroes daar niet wat aan doen? als je daar minder voor een spel kan betalen moet dat hier ook kunnen. Ik weet dat die lui daar minder verdienen maar, ik verdien meer voormijzelf niet voor bijvoorbeeld blizzard. Alles is goedkoper in china maar, hetzelfde producten in andere continenten hoeft toch niet zoveel te verschillen :S
trek daar wel even de kosten van af van de servers die ze hosten voor de realms, en de mensen die ze moeten inhuren voor suport en ontwikeling.

ik denk dat ze daar flink voor moeten betalen...
Spelers kunnen ruim 90 bazen verslaan, waarvan Onyxia de gevaarlijkste is. De draak verslaat ruim 100.000 spelers per dag.
Ben ik de enige die dit opmerkelijk vindt?

Deze statistieken zullen dan waarschijnlijk over de complete lengte van het spel genomen zijn, want Onyxia (een boss uit het originele spel) wordt bijna niet meer gekilled momenteel.

Deze 40-man raid boss wordt door de sterkere characters vandaag de dag zelfs gesolo'd.

Maar misschien hebben ze er iets aan veranderd, speel het al een paar maanden niet meer :)

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 10 december 2009 10:46]

Ony is nog altijd een 40man raid boss voor de hoogste lvl characters.

Echter is gister een nieuwe boss uitgekomen, de lich king (laatste uitwerking van de uitbreiding, en voorbereiding op de volgende) ... Dus die stats zijn sinds gister oud :)

Ik sta verbaasd van 50 verschillende metalen ...
Volgens mij zijn het er toch echt minder.
Ik denk dat je niet goed op de hoogte bent, aangezien 40 man raids niet bestaan op lvl 80. De gerevampte ony is 10 of 25 mans.
Klopt, echter de stats zeggen niet zoveel, in vanilla is er ook al ooit zoiets gepubliceerd en toen waren Defias Pillagers (lvl 15 mobs uit mijn hoofd) de meeste dodelijke mobs in heel wow (Mensen die sinds toen spelen kennen ze wel en zullen de ergernissen begrijpen over deze destijds OP bevolking van Moonbrook.

Vaelastraz the corrupt was destijds de meeste de meest dodelijk raidboss.

Maar het lijkt me opzicht ook logisch dat een van de wat toegankelijkere bosses de meeste kills doet omdat veel meer spelers achter deze boss aan zullen gaan. In mijn char stats is Sartharion ook nog steeds de boss waar ik het meest aan doodgegaan ben (weet niet hoe goed deze stats werken). iets van 85x in totaal, sarth3d ftl. terwijl we nu toch echt op anub wipen welke een stukje lastiger is dat sarth3d.
Onyxia is aangepast voor de lvl80, dus mensen kunnen hem nu kille en wat gear halen voor lvl80:)

Maar aan de statistieken te zien gaat het hier om ''Pugs'' die wipe op onyxia :p

edit link:
http://www.wow-europe.com/en/info/underdev/onyxia2.html

[Reactie gewijzigd door JerX op 10 december 2009 10:51]

Onyxia is ook een speeltje geworden van het spel. Toen ik nog speelde hebben we een poging gedaan met 10 personen en ik heb ook al filmpjes gezien van 5 personen of minder. Daarnaast heb ik (per ongeluk) die draakje getanked als Holy Priest; ging zo'n 20 seconden goed totdat de tank 'm eindelijk weer overpakte. Al met al zulen de andere bazen misschien gevaarlijker / moeilijker zijn, maar deze zijn ook moeilijker te bereiken en worden minder vaak bevochten met PuGs en kleinere groepen. Dat Ony gelijk 40 kills per wipe telt, zal ook nog uitmaken ;).

[Reactie gewijzigd door Xirt op 10 december 2009 12:05]

WOW was machtig toen je nog lvl 60 maximaal had en een epic item iets bijzonder gruwlijks was alleen voor de meest volharde spelers, je draken versloeg met 40man in 1 party en daarna met die 40man uit je dak ging.

Nu is het een spelletje voor kinderen, casual gamers, trutjes en vervelende nerds geworden.

Marketing technisch bewonder ik het wel, een mega cashcow is dit natuurlijk, maar naar mijn idee niet meer het spel wat het was en had moeten blijven. Blizzard heeft een reputatie, een imago, een merk; en dat is voor mij en de trouwe fans niet meer wat het was.

Helaas kiezen meer bedrijven deze route, bijv. discovery channel met al hun social media crap en real-life soaps tegenwoordig. Pure bagger, maar leverde ze wel 2x zoveel marktaandeel.

massa = dom en massa = $
Het gaat er om dat die baas de spelers killt en niet andersom he? ;)
Waren er maar maar cijfers bijgeplaats van hoeveel serieus verslaafden er deze game speelden en hun leven hiervoor verspelen. Heb al meerdere artikelen gelezen hoe een vader van een gezin met wow begint omdat zijn vrienden het spelen en ze daarna gewoon leven voor WoW.
Liever een "Game" verslaafde.

Dan bijvoorbeeld:

Drugs
Drank
Criminaliteit etc.

Tuurlijk zijn er verslaafden aan gamen en komen die verhalen altijd met, man laat gezin in de steek voor WoW. En kind gaat niet naar school om te gamen

Maar met een markt van alleen al 11.000.000 WoW spelers, heb je extreme gevallen.

Ga maar eens op een zaterdagavond in iedere willekeurige stad opstap, hoeveel mensen zijn aan het vechten/kotsten/bewusteloos etc. door drank/drugs ? Dit vnd ik persoonlijk nog 100x erger en het komt ook nog veeeeeel vaker voor dan de extreme gevallen in het gamen.
Ik heb een buurjongen die WoW verslaaft is, als die even niet kan spelen omdat zijn internet eruit ligt word hij erg agressief.
Je haalt agressie en verslaving door elkaar. Waarschijnlijk wordt hij ook agressief als ie een pilsje teveel op heeft en dan in een drukke omgeving terecht komt.
Agressie is aggressie hoor, dat is een gebaar naar andere mensen toe. Of dat nu door alcoholmisbruik is of door afkickverschijnselen maakt het niet minder erg.
Zijn behoorlijk veel 'verslaafde' inderdaad. Las laatst een artikel van Keith Bakker, best schrikbarend.

Heb het zelf ook gespeeld en je steekt er gewoon ontzettend veel tijd in (wil je wat bereiken). In een uurtje doe je niks (ja,misschien met PVP). Merkte zelf dat ik er teveel tijd in stak en ben er nu ook mee gestopt en overgestapt op games die je tussendoor gewoon een uurtje kan spelen en dan weer los kan laten.

Ben absoluut niet verslavingsgevoelig, maar kan wel begrijpen dat veel mensen hier teveel tijd in steken en zo andere belangrijke sociale activiteiten verwaarlozen.
Het is inderdaad enorm gevaarlijk voor vele mensen. Persoonlijk zou ik hen liever gezondere ontspanning aanraden of meer variatie.
Maar anderzijds kunnen we ook gelukkig zijn dat ze dan thuis achter een pc zitten ipv de ganse avond op de kroeg.
Ik vraag me af hoeveel mensen er 'verslaafd' zijn aan de TV. Ik denk serieus dat de wereldwijd verspilde tvkijktijd een gemiddeld europees land van BNP kan voorzien. Desondanks is het inmiddels semi-geaccepteerd dat mensen uren per dag tvhangen. Gamen is socialer en actiever. Waarom zou het dan slechter zijn?

Sowieso is WoW voor veel 'verslaafden' een bezigheid waar ze plezier uithalen. Maar met alles in het leven zullen er veel mensen zijn die *te* veel spelen en daar in het werkelijke leven voor moeten betalen. Ik gok dat dat wel een paar procent is van de nederlandse spelerpopulatie.

Ik blijf erbij dat dat minder met het spel en meer met de menselijke natuur te maken heeft. Waarbij opgeteld dient te worden dan WoW zondermeer geslaagd is.
Geloof mij maar, die vader had al een probleem voordat hij met WoW begon. In plaats van WoW had het net zo goed iets anders kunnen zijn zoals tv, drank, internet, gokken enz. Wil dus niet zeggen dat daar de oorzaak ligt. Wel is het voor mensen met problemen een makkelijke manier om aan hun dagelijkse ellendige leven te ontsnappen. Maar zelfs als je ze van hun "verslaving" af helpt dan bestaat het onderliggende probleem nog steeds en zolang dat het geval is zal zo iemand altijd vatbaar zijn voor verslaving.
192 quests per seconde. Dat is behoorlijk veel.

Ik had nooit gedacht dat het spel nog zo populair zou zijn, omdat het al best lang bestaat namelijk. Zeer grote verslavingsfactor dus.

Zelf heb ik het spel ooit eens gespeeld voor een paar uur en toen weer mee gestopt. Alles duurt zo lang en het gaat zo langzaam. Wil je ergens heen dan moet je zowat een steen op je 'W' knop leggen want anders krijg je een lamme vinger.

[Reactie gewijzigd door SlideR NL op 10 december 2009 10:46]

hehe, pijltje naar voren en dan numlock. probleem opgelost ;)
Alleen numlock is al genoeg ^^
koop een 5 knps muis en diegene die in een browser zorgt dat je een pagina teruggaat, kun je voor autowalk gebruiken.

Verder zijn de eerste quests op kruip afstand van je startplek.
Daarna is het wel een beetje lopen.
Valt allemaal reuze mee.

En na een aantal updates, kun je sneller levellen en is het vervoersprobleem opgelost vanaf lvl 20 (eerste mount).
Onyxia is recentelijk gebufft naar een level 80+ boss met nieuwe drops.
Vandaar de 'opvallende' statistieken voor mensen die het spel al een tijdje niet volgen.
Leuke statistiekjes, maar wel heel erg geschreven op de non gamer. Sowieso is het mooi dat ze Onyxia - de loot piniata - de gevaarlijkste baas noemen. Maarja goed dat is natuurlijk ook de reden dat iedereen het doet en dus dood gaat ;). Wat dan weer wel mooi is dat Runecloth nog steeds een van de meest verhandelde items is, terwijl het tegelijkertijd ook een van de items die al het langst in het spel zit.
Aah, die goede tijd, classic world of warcraft. Dat sfeertje is altijd geod geweest. :) :) :) :O
Ik heb het spel ook anderhalf jaar gespeeld en ongelooflijk veel tijd ingestoken.

Het is een prachtig spel, maar het duurt véél te lang voordat je iets concreets bereikt hebt...
Je privéleven gaat er ook aan natuurlijk, :)

Ik ben er ongeveer een maand geleden mee gestopt, de druppel was dat je jezelf lam moet raiden 's avonds laat voordat je bij de top kan horen qua gear. Die uren en uren tijdverdoen (lees 'constant wipen') en frustraties over je heen krijgen over ventrilo, maakte het gewoon een overkill voor mij.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True