Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties

Een viertal software-ontwikkelaars heeft een Twitter-client voor de mmorpg World of Warcraft ontwikkeld. De client maakt het mogelijk om vanuit virtuele spelwereld direct tweets te versturen.

TweetCraftDe client, genaamd TweetCraft, draait binnen de userinterface van World of Warcraft. Spelers hoeven het spel dus niet te verlaten om tweets te versturen en te ontvangen. De userinterface wordt herladen als de tweets verstuurd worden, dus hebben spelers ook de mogelijkheid tweets klaar te zetten en ze pas te versturen als dat uitkomt. TweetCraft is verder in staat automatisch tweets te versturen als een speler inlogt, een achievement bereikt of een instance start. Spelers kunnen ook direct screenshots uploaden naar TwitPic.

TweetCraft is ontwikkeld door Gabor Ratky van EPAM Systems, Dan Fernandez en Mike Sampson van Microsoft en Licoln Anderson van 352 Media. Het viertal ontwikkelde de client via CodePlex, een opensource-hostingproject van Microsoft waar ontwikkelaars elkaar kunnen helpen bij projecten en nieuw projecten met elkaar kunnen delen. Het viertal gebruikte bij de ontwikkeling onder meer AddOn Studio for World of Warcraft, een programma waarmee eenvoudig add-ons voor World of Warcraft ontwikkeld kunnen worden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (47)

Dit verscheen als reactie bij fokgames (http://games.fok.nl/news.php?newsid=33126):
quote: rmk
Wel grappig bedacht maar het kan nooit echt lekker werken. Wow add-ons kunnen namelijk niet direct communiceren met andere applicaties. Dat kunnen ze alleen maar d.m.v. het lezen van de (lua) config files. En de config files worden alleen maar geupdate tijdens het inloggen, het uitloggen OF tijdens het expliciet reloaden (resetten als het ware) van je user interface. Will je tijdens het spelen dus tweets ontvangen/verzenden dan moet je je UI reloaden. Wat ze zelf dus ook al aangeven:

* Send/receive Tweets in-game (Immediate sending reloads your UI)

En als je flink wat add-ons hebt (zoals ik) dan kan dat zomaar 20 tot 30 seconden duren.
Weet niet in hoeverre dit waar is, maar dacht dat het misschien de moeite waard was om te vermelden.
Dit is waar. Om te voorkomen dat WoW addons via hun data-bestanden kunnen communiceren met de buitenwereld (mbv een programma dat buiten WoW draait), heeft iedere addon een soort ram-disk. Bij het laden van de UI worden de data-bestanden van de addon ingelezen en alles wat de addon wil lezen of schrijven gaat van en naar deze buffer. Pas als de interface gereset wordt, bij het uitloggen of het herlanden van de user interface, wordt de inhoud van de buffer weggeschreven.

Hoe meer addons je hebt, hoe langer dit duurt. Zelfs zonder addons duurt het al 10 seconden (afhankelijk van je computer-power). De Twitter-addon zal dan ook nooit erg soepel zijn in gebruik.

Overigens zal Blizzard weinig bezwaar hebben tegen de addon, ondanks dat deze een programma-bestand bevat die buiten WoW om draait. Het programma heeft zelf geen enkele uitwerking op WoW, het leest en schrijft enkel de databestanden die bij de ingame addon horen. Er zijn al een aantal dergelijke addon/programma combinaties die dit doen voor item-database-websites.
Deze addon bestaat deels uit een .exe programma die communiceert tussen twitter en de wow addon's saved variables.Het is niet slechts een wow addon. (sommige mensen willen liever niet onbekende helper programma's draaien met hun wow installatie)
En daardoor is het een 3rd party programma, en zal het me ten sterkste verbazen als dit wordt toegestaan door Blizzard. De interface is pure LUA en kan dus door andere addons gehooked worden. In effect kun je dus met je addons praten via LUA, oftewel je kunt er zo een bot mee maken. No way dat dat wordt toegestaan :?
Dat zal wel meevallen. WoWhead, Thottbot, AuctioneerDB, Gatherer, etc vergaren op een soortgelijke manier informatie vanuit het spel. En deze combinaties van Addons+3rd party programma's bestaan al jaren. Blizzard zal de woede van een enorm aantal spelers op hun dak halen, willen ze dit verbieden.

Ik zit me alleen net te bedenken dat bovengenoemde programma's alleen informatie doorspelen als het spel wordt afgesloten. De Twitter addon doet zelf een reload van de interface, waardoor de variables op de harde schijf opgeslagen worden. Vervolgens pikt het 3rd party deel van het programma de opgeslagen saved variables op. Dit is dus een wezenlijk verschil.

[Reactie gewijzigd door Myth384 op 6 juli 2009 11:17]

WowHead etc vergaten hun data door een addon die ingame zijn data exporteerd naar een bestand. Wat je vervolgens met een third party exe moet uploaden naar hun site, of gewoon het bestand zelf uploaden via de site.

Zie nooit echt het nut van dat hele twitter gebeuren.
Als mensen het wat kan schelen kunnen ze het ook gewoon vragen.
Addons kunnen geen data expliciet exporteren. Ze kunnen alleen hun variabelen opslaan in een saved variable LUA bestand wanneer een game sessie wordt afgesloten of wanneer er een UI reload wordt gedaan. (/console reloadui)
Ik verwacht dat dit ding op een soortgelijke manier werkt, aangezien ze een reloadui doen. WoW slaat z'n variables dan op, waardoor het bestand dus gewijzigd wordt. Ik verwacht dat die exe alleen kijkt of het variables bestand gewijzigd is, en daarop actie onderneemt.

Verder zit ik niet te wachten op 3rd party exe's, ik vertrouw die dingen niet, ook al lijken ze onschuldig. Nog afgezien van het feit dat ik WoW al op wine draai en niet zit te wachten op nog meer wine-meuk.
Ook kan twitter me niet boeien, ik vind het maar een slappe manier om je "vrienden" dingen mee te delen. Mensen die ik als vrienden beschouw spreek ik liever direct (IM, sms, phone, etc), dan ze door te verwijzen naar m'n "tweet", of hoe dat dan ook heet.
Zou wel leuk zijn, om zo de mensen te volgen van bv grote guilds, die world first etc hebben. Meestal is het nieuws toch wat ouder, maar zo heb je meteen screenshots erbij etc...

Ik zie nu wel steeds beter, hoe langzaam sommige sites zijn, zo ook nu Tweakers. Dit nieuws is al een paar dagen oud..
Dunno... ik speel het spel voor mezelf, niet voor een paar elitaire nerds die niks beters te doen hebben met hun tijd en binnen 1 dag van 70 naar 80 kunnen levellen ofzo...
Of een of andere random guild ulduar wel of niet heeft gecleared zal me een rotzorg wezen, het enige wat me boeit is of onze guild dat kan of niet.
Valt mee. Addons slaan hun gegevens op in bestandjes op de pc als je uit logged, en een .exe file leest die in en maakt er twitter posts van. Als je echter wil zenden of lezen tijdens het spelen dan moet wow zijn ui herladen (enige manier voor de addons om op te slaan en uit te lezen zonder uit te loggen). Het spel zal dus enkele seconden worden onderbroken.
Daarbij is het nog steeds onmogelijk om acties automatisch uit te laten voeren door addons, een bot zal er dus niet mee kunnen gemaakt worden.

Wat dan weer wel mogelijk is, is dat andere addons moedwillig reclame proberen tweeten of zo.

[Reactie gewijzigd door Zamalan op 6 juli 2009 11:12]

Wat dan weer wel mogelijk is, is dat andere addons moedwillig reclame proberen tweeten of zo.
Iedere addon heeft z'n eigen variable-space, addons kunnen niet bij de gegevens van andere addons. Ze kunnen elkaar wel berichten sturen door middel van events, maar dat werkt alleen als de ontvangende addon ook geprogrammeerd is om te luisteren naar deze berichten. Twitter-reclame van andere addons is daarom ook niet mogelijk.
Er zijn meerdere addons die gebruik maken van een .exe om SavedVariables te uploaden. Ik denk maar aan de Character Profiler van Curse (en zo zijn er wel meer).

Botten is niet bepaald mogelijk op deze manier. De SavedVariables kunnen niet on-demand worden bijgewerkt. Dit gebeurt bij een UI Reload (tijdens zonen of met /reloadui) en bij het uitloggen. Duurt makkelijk enkele seconden.
Dit heeft iets weg van Xfire, dat fungeert als een soort MSN voor gamers, het draait er bij beiden om om de communicatie tussen gamers te versoepelen. Deze applicatie lijkt me bijvoorbeeld handig voor het organiseren van Clanwars. Verder is het een leuk tooltje om eens uit te proberen.
Als jij je strategie kan uitleggen in messages van 140 characters... yup dan is het briljant.
Go in. Kill all monsters. Get out.

minder dan 140 characters toch? :P
Kill the monsters, don't get killed yourself.
Kill and loot?

al de rest is ventrilo :p.

[Reactie gewijzigd door El-Timaaros op 6 juli 2009 11:10]

LEEROY JENKINS!
Dit is juist *niet* handig voor "clanwars" (wat dat dan ook moge zijn, volgens mij bestaat zoiets in WoW helemaal niet). Dit ding moet je UI reloaden om z'n werk te doen, wat dus helemaal niet handig is als je aan het knokken bent. Zo'n reload duurt toch wel een paar seconden (afhankelijk van het gebied waar je zit en de snelheid van je computer), en dan kun je dus niet terugvechten. Sta je daar een beetje afk tijdens wars :p
Voor raids hebben we teamspeak...
Informatie over twitter uitwisselen is ongeveer even interessant als verhalen die the world of warcraft genereert.

Ook produceert twitter een hele berg informatie die niet relevant is voor de buitenwereld.
WoW zal een mooie aanvulling aan het twitter platform, dat is zo goed als zeker.

"Ik ben level 78"
"Ik heb net een orc gedood"
"Ik heb net een eekhoorn gedood"
"Ik ben level 79"
"Ik heb een nieuwe trui en een zwaard gevonden in een grot"
"Ik ben level 80"
"We hebben net met 30 man tegelijk een reuzen orc verslagen!"
"Ik ben level 81"
"Ik ben level 82"
"Ik zag net een roze nacht elf op een bizon rijden"
"Ik ben level 83".

Jammer, net toen twitter zich vaker bij 'belangrijke gebeurtenissen' als nieuws medium profileerde, krijgen we dit weer. Spijtig dus.
Net een biertje gedronken. Bier is duur!
Lekker wijf gezien. Mooie.. ogen.
Tegen paaltje gelopen. Stom!
Pijn in me hoofd, ga naar huus.
-
Twitter is een en al onzin dusver.
Nieuws medium? eh. niet echt.
Is meer voor ongeduldige mensen zoals ik die meteen iets willen weten als er wat nieuws is op i-net.. Is dat zo erg? Waarom kijk je dan op Tweakers?
nogal een vergelijking zeg... maar omdat je het vraagt:
het aantal interessante berichten op Twitter: < 1%
het aantal oninteressante berichten op Tweakers: <1%
inderdaad het scheelt maar weinig, twee letters.
Ja, zoiets had ik ook in gedachten... Twitter is ook beetje (veel) stalken van mensen.. OF mensen die gestalked willen worden..
Nu ben ik ff marketingadvocaat van de duivel.

jij (of degene wiens berichten je kopieert) bent:
- iemand die we wel wat aanbiedingen voor bier kunnen sturen
- iemand die we wel wat datingsites kunnen aanbieden
- iemand die we wel wat opticiŽn-brochures kunnen toesturen
- iemand die we wel wat pijnstillers kunnen verkopen

Mensen zetten in de web2.0 wereld nou eenmaal hun hele privťleven graag op internet. Privacy is overrated! Ik doe zelf gelukkig niks met Twitter.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 7 juli 2009 03:43]

nog meer jammer dat je van Wow niets afweet maar toch grappig erover probeert te zijn.
not.

soit.

twitter, xfire, messenger, icq, ... de weg is al lang en het wordt niet echt beter.
Vind jouw opmerking over de 'verhalen' van WoW juist jammer. Het warcraft universum heeft een hele rijke lore met een hoop interressante verhalen die enigszins door elkaar heen lopen. Die lore wordt niet door WoW bedacht, WoW wordt ernaar gemodelleerd. Naast WoW is er nog veel meer warcraft, zoals WC1, 2 en 3 (strategy games), boeken, strips, en zelfs een manga. Er hebben altijd mooie cinematics bij de games gezeten en er is zelfs een film in de planning.

Je haalt de lore en het spel WoW door elkaar. Voor iemand die geen verstand heeft van WoW kun je het spel idd zien als een grote grind waar je monsters killt en loot raapt, maar om dan maar te zetten dat er geen goede verhalen in zitten getuigd van weinig inzicht.
en dit is nieuws omdat.......?
.....er getwitterd kan worden in een computerspelletje.
Met X-Fire kan je ook via de ingame browser naar Twitter surfen :)
Handig zeg, kun je de buitenwereld laten weten dat je net die ene kill hebt gemaakt... Als informatie over je eigen toiletbezoeken nog niet voldoende nuttig waren voor Twitter, dan kan iedereen nu nog meer Uitzonderlijk Nuttige informatie delen via tweets...
Precies, dit gaat de wereld echt verbeteren. Het leuke is natuurlijk dat technische mogelijkheden nog niet betekenen dat het ook daadwerkelijk nuttig is. Vanmorgen in de Metro een melding dat Lance Armstrong had getwitterd dat hij in Frankrijk geen Wimbledon had kunnen zien.

Nu weet de hele wereld dat ik dat gelezen heb. Ik ben blij dat ik deze bijdrage aan het geluk van de mensheid heb kunnen leveren...
Het is ook wel een hoop moeite om windowed te spelen of alt tab te drukken om even snel je onzin berichtje het web op te sturen 8)7 Ook zoals Justice zegt, een LUA addon is een ding, maar om daarnaast weer een extra exe voor de communicatie te draaien, weet niet of mensen dat willen, en of opa Blizzard dat niet gaat aanvechten!
Twitter is a service for friends, family, and co–workers to communicate and stay connected through the exchange of quick, frequent answers to one simple question: What are you doing?
Ben nu hier van die beesten aan het slachten, 5 minuten later staat er dat je aan het farmen bent.

Het is echt iets voor Twitter dus 8)7
Ik zie niet het nut van dit programma.

Dit programma slaat tweets op in de config bestanden van WoW, zodat het door de client gelezen kan worden. Dit is volkomen toegestaan door Blizzard, omdat het geen "hack" is die direct met de wow.exe communiceert.
Het probleem daarvan is dat de config bestanden niet real-time worden bijgewerkt, normaal slechts bij het uitloggen, of de speler roept een command aan om de config op te slaan.
Oplossing is simpel denk je dan, laat het spel bij elke tweet de config opslaan.
Ja dat is heel goed mogelijk, maar een simpele /reload ui die hierbij nodig is kost je al snel meer dan 10 seconden op snelle pc's, tot wel een minuut of langer op tragere systemen. (ook afhankelijk van de mods die je draait)

Dan vraag je je af, waarom zou ik tweeten in World of Wacraft waarbij ik bij elke tweet een loading screen te zien krijg, terwijl ik simpel met een alt+tab naar de browser of tweetdeck kan ?

[Reactie gewijzigd door Kser op 6 juli 2009 12:50]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True